גדרה - המפגש של יוסף עם אחיו
- - - לא מוגה!!! - - -
ערב טוב בעזרת השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח
הערב הזה יהיה להגדיל תורה ולדירה כנגד אסון ביזוי הדת לזכות התורמים ולגאולה ברחמים מהרה אמן אמן אביו יצחק בן שיפרה ושני בתיה בת שרה שרית יזכו לזרע קודש בר קיימה מתוך בריאות אתנה במהרה אמן אמן הערב גם לעילוי נשמת הוריים מנוחתם עדן אמן אמן
ה פעם אנחנו עושים שינוי ככה משהו מיוחד להיכנס קצת לאווירה יש בפרשה ויגש כמה דברים שמזכירים גם את המצב שבו אנחנו נמצאים אז אנחנו נשאל כמה שאלות ונענה עליהם בהמשך
יש תיאור מרתית שמספר בנימין יוסף על הודות המתרחש בבית אבא במשך 22 שנה שהוא נעדר מי הצליח לאסור את שמעון איך יתכן ששמעון ויהודה ראו גבורה על טבעית אצל יוסף אמרו בפה מלא זו מכה מבית אבא ובכל זאת לא העלו על דעתם שיוסף עומד מולם איך יתכן שיוסף סועד עם בנימין על שולחן אחד אלו המצרים אינם מסוגלים לאכול יחד עם העברים כי תועבה היא למצרים כיצד האחים אכלו בשר בסעודת המלך עלו הבשר טרף ואם נאמר ששחטו אז שחיטת גויים פסולה מדוע ציוה יוסף לשים באמתחת בנימין גם כסף בנוסף לגביע הרי החזרת הכסף מוכיחה בבירור שהייתה כאן עלילה והיא תזיק למופת של הגביע
יוסף מסמן פזר כמה סימנים 14 סימנים כדי שיזהו שהוא בשר מבשרם והם לא מכירים אותו איך ייתכן שהאחים לא מעלים על דעתם ש צופנת פענח הוא יוסף לאחר סימנים גדולים ובהירים כשמש בצהריים הבוקר אנחנו התחלנו סדרה לספר את כל הסיפור ממכירת יוסף עד לגאולה ממצרים בקריעת ים סוף זה סדרה בשלבים ושמה אנחנו מתערים את הדברים כאילו הייתי שם הייתי שם במצרים תיאור מרתית כדאי להקשיב
מתחילים בפרשת ויגש עם ישראל מתבונן באחת הפרשיות הכאוב המרטיט והמרגשות בא מתואר איך יוסף מתוודע לאחו לב מי לא ימס בשעה שינסה להבין ולו במעט מה חשו האחים במעמד זה ומה עבר במוחו של יוסף בפרט שמתבוננים במדרשי חכמים זכרונם לברכה ו בתנחומא העיניים דומעות ללא הפוגה על אשר הרע במ גש המרגש אחרי 22 שנות ציפיה דריכות וצער שעברו על כל אחד מן השבטים רק שנבין עברו קרוב ל-80 יום מאז אסון ביזוי הדת ואתם רואים מפגש עם החטופים איזה התרגשות איזה מפגשים איזה דברים קורעים לב
זה 80 יום שנה כמה זה שנתיים 10 22 שנה ואחרי זה מפגש כשהם לא יודעים אם יוסף היה חי לא חי מה עלה בגורלו התחומה מגלה מה אמר בנימן יוסף בפעם הראשונה שהם נפגשו יוסף שאל את אחיו אז זה אחיכם הקטון אשר אמרתם לי אמרו לו אין שאל יוספ את בנימין יש לך אישה אמר לו כן יש לך בנים יש לי עשרה מה שמם בלע ובכר ושל וגרה מי שמע שמות כאלה אמר לו כולם על שם אחי בן אמי במילים אחרות היה לי אח וקראתי הוא לא הכיר אותו עוד לא נולד קראתי את כל הילדים שלי על כל האירועים שקראו לו בל שנבל לבין האומות בכר שהיה בכור ובהמשך נעבור על זה
בשם של הבן שהוא קרא לו ארד גילה בנימין לצפת פענח עובדה ממיסה כל לב אמר בנימין קראתי לבני ארד אתה יודע למה מיום שגלה יוסף אחי ירד אבי מעל המיטה וישב לו על גבי הקרקע והדמעות נגרות מעיניו 22 שנה יעקב על הרצפה לא על מיתה והוא בוכה 22 שנה זה קצת יותר מהחתולים של היום מי לא יבכה לתיאור מזעזע כזה והוסיף בנימין ולא עוד אלא בשעה שאני רואה חי כל אחד ואחד יושב אצל אחיו ואני יושב לבדי זול גין עיני דמעות משפחה שלמה בוכה 22 שנה באותה שעה נתגלגלו רחמי יוסף שנאמר וימהר יוסף כי נכמרו רחמיו ואף הוא בכה ללא הפוגה
בפרשה הזו השבר מתאחה אבל חכמים זכרונם לברכה מגלים לנו גילויים מפעימים על אשר הרע באותו מעמד מרגש בכדי לרדת לעומקם של דברים נתבונן בדברי רבותינו מפרשי התורה כמה קושיות מופלאות בפרשיות מקץ ויגש מטרידות כל בר דעת ולב מבין במדרש רבה וברי דרשו רבותינו על הפסוק וירדו אחי יוסף עשרה יש להבין למה נאמר אחי יוסף ולא נאמר בני יעקב אלא שהיו מתחרטים במכירתו וקיבלו על עצמם לרדת למצרים לפדותו בכל מקום שבעולם לכן נכנסו האחים בעשרה שערים כדי למצוא את יוסף במשך שלושה ימים חיפשו אותו במבואותיה המטונפות של מצרים עד ששלח יוסף 70 גיבורים שתפסו אותם והביאו לפניו
כיוון שגילה צופנת פענח שהאחים חיפשו בכל מצרים וחקרו אותה לוך ושוב שלושה ימים טען בפניהם ים אתם ועכשיו התמיהה גדולה כיצד ייתכן שעשרת השבטים התבוננו בפנים של אחיהם עצמם ו בשרם ואף אחד לא מזההה אותו במשך שלושה ימים טרו וחיפשו אחריו בכל מצרים איך לא עלה אפילו חשד קל שמה עומד לפניהם הוא יוסף הגמרא בברכות ביבמות דף פח אומרת שאחים לא ראו את יוסף מעולם בחתימת זקן נו גם כן אם אדם גידל זקן והוא היה יפה תואר יפה מראה שונה מבני אדם רגילים הקומה שלו זה הקומה שהוא נשאר בה מבנה הגוף אותו דבר איך הם לא מזהים אותו
אומרים חתימת זקן כך מובא גם ברמבם חשש יוסף בן יקירו פן יקירו לכן נתן מצנפת על מצחו כשהוא מטה אותם כסה חלק מפני לשנות קצת את חזותו החזקוני מבאר שהיה יושה מדבר מצרית ובלשון קשה ותקיפה אז זה קצת מבלבל כששומעים מי שמדבר ככה אולי מכל מקום עדיין תמוה איך אף אחד לא חשד זה דבר ראשון דבר שני בהמשך תמיהות נוספות יוסף מדבר עימם קשות וטוען שהם מרגלים מה הם משיבים לו כולנו בני איש אחד נחנו ועוד יש לנו אח שנעלם ואחד שנשאר בארץ כנען בבית אבא הכוונה בנימין אחיו פה מעמיד אותה יושה במבחן אתם אומרים שיש לכם עוד אח בכנען תביאו אותו לפה
אני רוצה לראות שאתם צודקים בדבריכם וגם אסר אותם שלושה ימים כיוון שרצה שיראו מפניו לאחר מכן ביקש לאסור את שמעון שאר יעלו לביתם להביא אוכל למשפחתם ויחזרו ביחד עם בנימין ועכשיו המדרש מתאר מה אמר שמעון לאחו כשרצו המצרים לוסרו אתם מבקשים לעשות לי כמו שעשיתם לי יוסף כלומר שמעון טוען בכאב כמו שאת יוסף נתנו לבור כך אתם תתנו אותי לבור לכלא השיבו לו מה נעשה אל לא ימותו אנשי ביתנו ברעב בכלל מבאר היפי תואר אם לא היה מצב כזה ודאי שהיו מוסרים נפשם עליו אמר שמעון עשו מה שתראו ונראה מי יכניס אותי לבית האסורים יוסף מבין שלא יהיה פשוט כלל ועיקר לאסור את שמעון
לא נשכח ששמעון ולוי שני אחים בלבד הרגו 24 אנשי שכם 24,000 שניים הרגו שמעון בקש מפרעה יוסף לשלוח בדחיפות 70 גיבורים בטענה שצריך לתפוס גנבים מסוכנים הגיעו הגיבורים ויוסף פוקד עליהם לאסור את שמעון חכמים זכרונם לברכם מטהרים מה קרה כשהתקרבו לעברו צבח בשאגת אריה ונפלו כל השבעים גיבורים על פניהם ונשברו שניהם מה יעשה עכשיו יוסף איך יאסור את שמעון סימן יוסף למנשה בנו כם מנשה את שמעון מכה אחת והכניס אותו לבית האסורים וקבל אותו בשלשלאות אמר שמעון לאחו לא יתכן שזו מכה של מצרים אלא זה מכה מבית אבא
איך ייתכן ילד בן תשע גובר על שמעון ש70 מגיבורי מצרים כעלי נדף לעומתו אז עכשיו התמיהה זועק את שבעתיים שמעון מודה בפי זה גבורה לא טבעית היא מצוייה רק בבני יעקב אז איך הם לא מעלים על דעתם שיוסף עומד לפניהם תמיה שנייה שלישיית יוסף משלח אותם לכנען עם מזון ואומר להם זאת עשו וחיו את האלוהים אני יראה מבאר הספורנו שזו הסיבה שנתן להם מזון להכיל את בני משפחתם אבל נשאל את השאלה מצרים לא מאמינים באלוהים מלך מצרים פרעה אמר לי יאורי ני עשיתיני אני אלו אני בראתי את עצמי אם כך מה המשפט הזה את האלוהים אני ירא יראת שמיים
לשם מה הוא הוסיף את זה לעורר אצל האחים חשד שהוא יוסף המדבר עליהם הם לא מתעוררים להתבונן להבין להכיר לתמוה מצרי אומרת האלוהים אני אראה מה ההקשר בין זה למה שהוא שולח אותם עם מזון תמיהה רביעית השיב להם את כספיהם איש אל סקו כל מי שבא למצרים קונה מזון משלם ומה שהם שילמו הוא החזיר להם לשק שלהם של התבואה ולא רק זה היה גם שינוי בין המזון שניתן לאחים לשאר הקונים שירדו למצרים בזמן הרעב הייתה קצבה כל אחד קיבל מזון קצוב אתה לא יכול לקחת כמה שאתה רוצה אבל האחים וימלאו את כליהם בר נתן להם חיטים בלי מידה בלי משקל
האחים רואים שמקבלים גם כסף בחזרה וגם מזון רב איך הם לא מבינים שהם נשתנו לטובה ואפשר שזה יוסף תמיה חמישית בשעה שחזרו למצרים עם בנימין הוזמנו לבית יוסף לארמון המלוכה מבאר רשי הקדוש האחים פחדו מהזמנה כי חששו שהמטרה לחבוש אותם בבית האסורים על גניבת הכסף שנמצא אצלהם בסכין אבל הדבר טמוע היה עליהם לחשוב להתבונן בדיוק להפך כיצד הם מוזמנים לארמון המלוכה אם הם גנבים מה פתאום לארמון המלוכה לכלא לבית משפט תמיה שישית שאלה קשה ביותר בשעה שהם החלו בסעודה כמה שולחנות היו
הפסוק אומר וישימו לו לבדו ולהם לבדם ולמצרים האוכלים איתו לבדם שלושה שולחנות אחד ליוסף אחד לאחו ואחד לשאר המצרים ולמה חלוקה זו הפסוק מבאר כי לא יוכלו המצרים לאכול את העברים לחם כי תועבה היא למצרים התרגום אונקלוס מסביר מדוע כל מצרי רוחס לידה וגועל בשעה שאוכל עם העברי כי העברים אוכלים בשר והמצרי רואה שהתל שהוא האלוהים שלו ושהמצב משתחווים לו ועובדים אותו כעבודה זרה אוכלים את זה העיוורים איך הם יכולים לשבת איתם ביחד
אז מעתה איך לא העלו האחים בדעתם שצופה פענח יוסף כי המשנה למלך בכבודו שסועד ואוכל בשר הוא אוכל את האלוהים של מצרים והוא יוזם סעודה בשרית לעברים שהם שנואי נפשם של המצרים אין זאת אלא שזה יוסף לא הם לא קולטים תמיה שביעיית בדעת זקנים בראש ובחסכון הדגישו היטב את העניין של החלוקה של השולחנות לשלושה האחים תמהו מדוע יוסף יושב לבדו ואיננו אוכל לא עם המצרים ולא עם העברים מה המנהג המוזר הזה מה הוא לא צרי הוא לא עברי אז מי הוא בכלל איך לא נדלקת להם נורה אדומה שהמסקנה זה יוסף
קושיה שמינית מדרש תנחומא חכמים זכרונם לברכה אומרים שיוסף החל להראות את כוחו הפלאי ב גביע לעין כול יוסף מקיש בגביע ואומר בואו אני אושיב אותכם לפי הסדר מזמין תחילה את ראובן אחר כך את שמעון וכן הלאה עד זבולון ומונה מי מאמא זו ומי מהשבחה זו והאחים טמאים לגמרי איך הוא יודע את הסדר מי שייך למי ככתוב ויישבו לפניו הבכור כ בכורתו וצעיר כי צעירותו ויתמהו האנשים אי של רעהו נו מה אתה עושה עם התמיה בילקו וברשימת אחו כסדר תולדותם וכולם טמאים ואף על פי כן לא עלו בדעתם שזה יוסף איך ייתכן
אומר אור החיים הקדוש אולי יתחילו להרגיש כי יש מי שמכיר מעשיהם בבית הזה כי מצינו שרמז להם הדבר פעמים רבות כפי שישבו לפניו הבכור כ בכורתו וחאן לרבות מיד תשיעית התמוה מכל רשי אומר במדרש שאמר יוסף לאחרי שסיים לסדר את השולחנות כהלכה אמר להם אתה נשאר בנימין שהוא יתו ם וגם אני נותרתי לבדי וגם אני טום מהם לכן אני אוכל איתו יחדיו וואי וואי וואי גם רמז כזה לא עזר פלא פלאים הרי מפורש בפסוק כי לא יכלו המצרים לאכול את העברים לחם כי תועבה למצרים אז איך המלך אוכל עם בנימין שהוא עברי והוא לא חושש למנהגי מצרים
תמיהה עשירית במדרש תנחומא רבותינו מגלים לנו מה הרע בסעודה ואנחנו נשארים פעורי פה משתוממים על מעשה יוסף באותה שעה מחליט יוסף זו השעה מתאימה להראות באופן גלוי ביותר חיבה ואהבה מרובה כלפי בנימין באופן יוצא מן הרגיל הרי בנימין לא היה במכירה כן שנאמר וישא משאות יוסף הביא מנות לסעודה נתן לכל אחד מהאחים את המנה שלו וגם לבנימין את המנה שלו ואז הרע דבר פלא נוטל יוסף את המנה שלו ונותן לבנימין אוסנת אשתו נותנת המנה שלה לבנימין הבנים שלו אפרים ומנשה נותנים את המנות שלהם לבנימין בסוף מקבל בנימין חמש מנות לא מנה עיקרית
אי אפשר לאכול חמש פעמים את הקינוחים נתנו לו לאות הערכה וחיבה פלא פלאות כזה כבוד גדול המלך המלכה והנסיכים מראים כלפי בנימין כשהם לא מכירים אותו בכלל אף אחד לא חושד שזה יוסף אף אחד קושיה 11 איך התירו אחים לעצמם לאכול עם יוסף הלו הבשר היה משחיטת מצרי איך הסכימו לאכול סעודה בשרית ללא הכשר המרשה מקשה הבשר איננו כשר ושחיטת הגוי פסולה אלא מגלים לנו חכמים במסכת חולין צא דבר נפלא ידוע ידע יוסף שאחים יסרבו לאכול בשר נבלות וטרפות לכן ציווה על אשר ביתו הבה את האנשים הביתה ותבוא וח טבח
באכן המרשה מסביר את דברי הגמרא האחים מוזמנות חילה למטבח היכן שטובעים ומכינים את האוכל כדי שהם יטבעו וישחטו והם בדקו את בית השחיטה והגמרא מביאה שגם הסירו את גיד נשה נמצא שהם אכלו אוכל כשר גלת למהדרין מעתה מקשה תפארת יעקב איך לא חשש יוסף שאחים יכירו וזהו אותו באופן מיידי מי נותן לשחות את האלוהים בהכשר של העברים החשודים כמרגלים גנבים הכסף נמצא בפי המתחם מגיע להם פרס להיות עם המלך ולתת להם לעשות על המנגל
והתמימה גדלה שבעתיים אם המלך אוכל עם בנימין ומעיף עליו אהבה וחיבה ועוד יודע את כל ההלכות ומנגה שחיטה וניקור בשעה שאיין אדם אחד מצרי מעלה על דעתו שיש מנהגים כאלה והלכות כאלה זה לא מורה בבירור שזה יוסף איך הם לא מגיעים למסקנה הזאת קושייה 12 בסוף הסעודה מלכים הזאת נאמר וישתו וישכרו עמו שתו יין והשתכרות אספת חכמים מעלה תמיה איך התירו לעצמם לשתות יין לאחר 22 שנים שלא שתו יין והלו אבלים הם ביאור נפלא האחים תמהו מה צופנת פענח רוצה מאיתנו הלו עד אתמול היינו חשודים אצלו מרגלים עכשיו הוא משת אותנו בסעודת מלכים מה קרה למהפך הזה
אלא הוא יודע נכנס יין יוצא סוד הוא רוצה לשכות אותנו יין כדי להוציא מאיתנו אם אנחנו מרגלים ולגלות את הסודות לכן הם הבינו שהם חייבים לשתות עם כמו יין כדי לצאת מהחשד אם הם לא יסכימו לשתות סימן שיש להם מה להסתיר בספר טעמ דקרא של הרב חיים קנייבסקי זכר צדיק ברכה מבואר מה הרוויח יוסף בשתיית היין הוא אומר שהסיבה שהוא השקע אותם יין הוא רצה שהם ישתקו כמו לוט וכך לא יוכלו לשים לב שהוא נותן את הגביע בכליהם מי שנכבה ברוחים נזהר אף בפשר אז איך הוא הצליח להרים עליהם פעם שנייה באותו תרגיל אלא בוודאי שהיין עשה את שלו
כי בפעם הראשונה שם להם כסף אז עכשיו הם צריכים להיזהר ש עתיים לשים מה הולך מסביבם שלא עוד פעם יאשימו אותם אז איך הוא הצליח פעם שנייה עם היין הם חשבו שזה בשביל לבדוק אותם לכן היו מוכרחים לשתות בינתיים הם היו כמו לוות ואז הוא שם להם את הגביע ולכן גם לא נתן להם להתארגן ואייך שעלתה השמש הבוקר אור והאנשים שולחו שלא יכלו להתארגן ומבאר הדעת זקנן דקות ספורות לאחר שייצאו ממצרים מנשר הדף אחריהם ככתוב הם יצאו עיר לא הרחיקו ויוסף אמר לאשר על ביתו קום רדוף אחרי אנשים
האבר בנאל מעיר פליאה נוספת בשרשרת התמות המופלאה הזו כל התוכנית של יוסף היה ליטול את הגביע שבו הרשים את כולם בטקס הגדול בסעודה המלכותית ולתת את זה באמתחת בנימין אבל יוסף הוסיף ציווי תמוה לתת את כספם בחזרה שוב ולא ישימו את הכסף במקום נסתר אלא גלוי ככתוב ושים כסף איש בפי אמתחתו למעלה במקום בולט ואז נאמר ויחפש בגדול החל ובטון כילה וכולם רואים את הכסף וואי וואי וואי עכשיו זה ברור זה עלילה זה עלילה זה ברור מקשה אברבנאל למה נצרך שוב להחזיר את הכסף הרי זה מזיק לתחבולה של הגביע
ובפרט שאצל בנימין הוא נח הגביע לצד הכסף שנאמר ואת גביעי גביע הכסף תשים בפי אמתחת הקטון ואת כסף שברו בלו תה מיד יאמרו אם בנימין גנבת גביע כיצד כספו חזר וגם כספנו נגיד שהוא גנב אז מי הכניס לנו את כל הכספים האלה אנחנו לא גנבנו איך הגיע הכסף לפה נו נו אולי זה יוסף נו לא קושייה 13 האחים חוזרים למצרים בבושת פנים אל יוסף ועכשיו מגלים לנו חכמים זכרונם ברכה בתחומה סוף מקץ מה טען יהודה מה נאמר לאדוני על הכסף הראשון מה נדבר על הכסף השני ומה נצטדק על הגביע אמר יהודה ליוסף הכל עלילה אחת גדולה
ויגש אליו יהודה למלחמה מדרש רבה מגלים לנו חכמים איזה איומים קשים השמיע יהודה לאוזנו של יוסף אמר לו דע לך זקנתו של בנימין הסבתא שלו שרה על צער של לילה אחת שציער אותה פרעה גרמה לפרעה נגעים גדולים עד מאוד תיזהר לך מאוד בנוסף אמא של בנימין רחל היא נפטרה כתוצאה של מילים ספורות שאמר אבא יעקב הוא אמר מי שנטלת טרפים של לבן לא יחייה ולכן היא מתה בקוצר ימים ועל כן עליך להיזהר זהירות מופלגת שלא תבוא קללה על ראשך ותדע לך ששניים האחים החריבו קרך גדול עיר שלמה ואנחנו עלולים לעשות את זה שוב והפעם אננו עשה
התחיל יהודה לכעוס ויצאו לו שני קילוחי דם מהגוף סימן מובהק שהוא כבר רותח השערות הסמוכות לליבו נסדקו כ מחתים וקרעו את בגדיו יוסף ראה שהעניינים מתחממים רמז למנשה מנשה נתן בעיטה בארץ בכל ה הרמון הזדעזע באותה שעה יוסף בעט באבן ופורר אותה לפירורים אמר יהודה זה בעיתה מבית אבא החליט יהודה לשנות דרך והתחיל לדבר ברקות אדוני שאל את עבדיו ואנחנו לא מבינים אם גם זה בעייתה מבית אבא איך אתה לא מבין שזה יוסף
קושייה 14 פרק אחרון מפתיע ביותר המדרש רבא בתנחומא כלל הקורא אותו נחלי דמעה צפים בעיניו תכינו ממחטות אמר יוסף ליהודה למה אתה מדבר יותר מאחיך אני רואה בגביע שיש לך אחים גדולים ממך מדוע כולם שותקים ורק אתה מדבר הרבה אמר לו יהודה כי אני ערב אותו בעולם הזה ובעולם הבא אני ערבתי את הנער את בנימין ללכן מוכרח אני ודווקא אני לצאת למלחמת חורמה עבור בנימין אמר לו יוסף מדוע לא ערבת את אחיך שמכרתם אותו לישמעאלים ב-20 כסף וציירת את אביך הזקן ואמרת לו טרוף תורף יוסף הוא לא חטה לך ואילו זה שחטא וגנב הוא דווקא בנימין ואם כך לך אמור לאביך הלך החבל אחר הדלי
כביכול בנימין גנב כמו אמא שלו רחל שגנבה את התרפים הלך החמל אחר הדלים עומי עצומה צופנת פענח הזה יודע פרטי פרטים את כל הסוד הצפונים והנסתרים של משפחת יעקב אבינו מכיר עד הפרט האחרון אף אחד מהאחים לא מתאורה לחשוד שזה יוסף ממשיך המדרש אמר יוסף ליהודה בוא נמשיך להתווכח יהודה צועק בקול גדול בוכה במר נפש עד שאמר יהודה לאחיו נפטלי אתה איילה שלוחה רוץ מהר תראה כמה שווקים יש במצרים זה כבר איום לתוכניות המלחמה אבל זה לא נגמר כערב עין חוזר נפטלי ואומר 12 שבקים יהודה מכין תוכנית מלחמה בן רגע כל אח ילחם נגד רחוב אחד ואני טפל בשלושה רחובות
אמר יהודה ליוסף אם הוציא את חרבי אמלא את כל מצרים חללים אצב אצבע את מצרים בדם אמר לו יוסף צבעים יומנים אתם שכן צבעת את כתונת אחיכם בדם אי אפשר לטאר במילים את הרגע הזה ואז יוסף רואה שקלו כל הקיצים ובאמת יהודה יוצא למלחמה בעבור בנימין בשעה זו יוסף משנה כיוון בן רגע מפתיע את אחה ואומר אמרתם שיוסף מת דעו לכם אני קניתי אותו לעבד בואו תראו שאני קורא לו והוא בא בוא אנה יוסף בן יעקב ותדבר עם אחיך שמכרו אותך האחים מביטים לכל הצדדים היתכן שהוא נמצא אמר להם יוסף מה אתם מסתכלים הנה והנה אני יוסף אחיכם נשמתם
ייפה תואר מבאר באופן מופלא מדוע יוסף בתחילה הקדים שהוא קנה את יוסף ולא התוודע עליהם מיד חשש יוסף שיבלו והתביישת שימותו עד כדי כך יש סכנת מוות בהודעה כזו יתר על כן ארבע סימנים סימן יוסף נחב כמו שתיארנו כדי לחלחל קמעה קמעה כמו שאומרים לאדם לא אומרים לו אבא שלך מת אבא לא מרגיש טוב אחרי כמה דקות קיבלתי הודעה שמבהילים אותו לבית החולים וככה לאט לאט אז הוא כבר לבד עם הראש הולך שזה יכול להיות מצב מסוכן וזה לא יבוא לו פתאום
אז ככה הוא ניסה לתת להם סימנים לאט לאט אפילו אם הם לא בטוחים חושדים זה כבר שלא ימותו ואפילו שיחל להודיעם בעדינות ובזהירות מרבית לא הועיל הדבר כלל נשמתם ואז מגיעים דברי חכמים המפורסמים מכל אוי לנו מיום הדין אוי לנו מיום התוכחה איך נעמוד בתוכחה של הקדוש ברוך הוא הרי האחים של יוסף לא עמדו בתוכחת של האח הקטן והגיעו עד שערי מוות כשהוא אומר להם שתי מילים אני אחיכם יוסף שיגיד הקדוש ברוך הוא לנו אני אלוהים וואו וכל העבירות שלנו וכל מה שעשינו וכל מה שחשבנו והכל אתה עומד מול האלוהים ממש
לא כמו עכשיו שאתה חושב כן יש גהנום לא מה זה זה ואתה מטשטש את הכל והכל יהיה בסדר אז אם הם הגיעו עד שערי מוות מה יקרה כהקדש ברוך הוא יודיע אני השם ממשיכים חכמים ומסבירים מה קרה הקדוש ברוך הוא עשה נס והחזיר את נשמתו יוסף החן לדבר איתם בלשון הקודש ולא היו מאמינים בו פלא פלאים קודם הוא דיבר את המצרית כל הזמן היה אחד שהיה מתרגם פתאום הוא מדבר איתם בדיוק כמו שהם מדברים יוסף יודע את כל הנסתרות כבר מדבר בלשון הקודש הסימנים ברורים מהירים ה האחים עדיין לא מבינים
והוא מודיע להם אני יוסף והם לא מאמינים הם זוכרים את החלומות שהוא חלם שהוא יהיה מלך וואו חכמים מגלים לנו בכל המדרשים האלה יסוד עצום בנפש של האדם הם לא מסוגלים בשום אופן להאמין שיוסף מלך מעולם הם לא רצו שהוא יהיה מלך עליהם מעולם המלוך תמלוך עלינו ם משול תמשול בנו לא יעלה על הדעת והנה הם רואים מלך הוא אומר זה אני לא הם לא יכולים לא לא יכולים לא יכולים לספוג את זה לא אומר אור החיים הקדוש למרות כל הסימנים והתותים הרחיקו ודחיקה האחים מליבם מחשבה כזו כי אם יוסף מלך הוא צדק בחלומות הנכונים שלו ומכרנו אותו בטעות טעינו
ויעקב אבינו ישב על הרצפה 22 שנה בגלל הטעות שלנו לא הם לא יכולים קל את זה הם אבלים ובוכים שנים רבות והכל באשמתם הם לא יכולים לשאת את המחשבה הזו ויוסף מוכיח את יהודה בפי מלא איך ייתכן שאתה ערבת לבנימין ומצד שני מכרת את יוסף שלא חטא לך איך יחיו שבטי י נקיים מכל חטא ועוון בידיעה שיש בידם רק חטא אחד בלבד אבל היום ונורא עד שצריכים לרדת למצרים ל-210 שנים בצער לבער את השורש של שנאת חינם נוראה זו 210 בניהם ובני בניהם צריכים להיות במצרים עבדים משועבדים כמו שמכרו אותו לעבד צאצאיהם יהיו 210 שנים עבדים לתקן את הפגם של שנאת חינם
רבנו בחיה אומר על הפסוק ואתם עלו לשלום אל אביכם יוסף רומז להם לאביהם שבשמיים ואתם עלו לשלום אל אביכם והוא רומ על עשרה רוגי מלכות שאין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם שהם עלו בשערה שמימה אתם תבואו בגלגול עוד פעם ורק אחרי כן אתם תעלו לשלום אל אביכם כשתהיו עשרת הרוגי מלכות וזה יהיה הכפרה על השבטים הקדושים כי האנשים מרמז על עשרת הרוגי מלכות ולכן כתוב בפרשה 10 פעמים האנשים לרמז על האסון הנורא הו שעשרת התנאים הקדושים נרצחו על קידוש השם ולא נפטרו עד שנשמתם של השבטים הקדושים נכנסה לעשרה צדיקים הללו וקיבלו עונשים נוראים
לכן ידעו האחים הקדושים שיתכן שיוסף חי חיפשו אותו שלושה ימים בכל מצרים אבל דבר אחד רבו להאמין שהוא המלך זה לא אולי הוא חי אולי הוא עבד הם אבדו אותו בכל ממון בעולם מוכנים אבל השת המחשבה מעיקה שהוא מלך נפשם לא תעמוד בזה ויוסף ידע את כוחות הנפש לכן פיזר להם רמזים למכביר לחלחל להם את הדברים שיהיה להם קל להאמין ועכשיו יאיר האור ערה אחים ראו את יוסף זמן רב אף אחד לא עלי בדעתו זה יוסף שמעון אומר זו גבורה שמצויה רק בבית אבא גם יהודה אומר זאת ולא מעלים בדעתם שזה יוסף
יוסף אומר את האלוהים אני ירא מחזיר להם את הכסף מזמין אותם לסעודה בארמון אף אחד לא חושד שועד עם בנימין על שולחן אחד מגיד להם את שמותם בסדר מבטי נותן להם לשחוט ו לנקר מחזיר להם בשנית את כספם עם הגביע שהכל יוכח שזה תרמית דבר אחד הם לא מעלים דעתם צופנת פענח ולא יוסף הם לא רוצים להאמין להתמודד עם התוצאות וההשלכות של ידיעה זו ואפילו כשיוסף אומר בפה מלא אני יוסף הם לא מאמינים לו כי אם הם יאמינו ימותו מצער את זה הם לא יכולים לשאת
ועכשיו תשמעו דבר מדהים מסיים המדרש בפרק האחרון בשעה שקמו לתחיה ויוסף הוכיח להם שהוא אחיהם וגם הראה להם ברית קודש שהו נימול מיד ביקשו להרוג אותו וואי וואי ו וואי וואי ירד מלאך פיזר אותם בארבע רוחות הבית יהודה צבח מצער נורא והפיל חומות במצרים נהפכו פני גיבורי מצרים לאחוריהם איך יתכן שימשיכו לבקש להרוג את יוסף יוסף הצדיק עומד לפניהם הוא צודק אתם טועים חלום התגשמו קבלו את הדין באהבה מוכרחים לומר כשהם קמו לתחייה הם היו בבהלה
הנפש התרסקה באינסטינקט הראשוני הוא להרוג כי שוב צפה ועלתה בליבם המחשבה הראשונה שנקרא במוחם יוסף השם בקל הוא רדף אחרינו היה לו דין רודף אבל אחרי דקות הם התעשתו מהבושה הנוראה והשבר הגדול הרצון להרוג לא היה אמיתי אלא אינסטינקט ראשוני בלבד ואחרי שהתאוששו מתדמה של הרגע הראשון חלחל המסר הגדול הנורא חלומות יוסף המת הם והם הטועים והם גרמו את כל הצ ובגללם כולם בוכים
היה מקרה כזה היום אחד מהלוחמים שחזר הלך לישון פתאום התעורר בבהלה לקח את הנשק וירג כמעט הרג את החברים שלו מה הטראומות שיש לו מהמלחמה זה אינסטינקט כשאדם חי בתחושה מסוימת אז הוא פועל כשהוא קם בלי אין שכל זה מה שקרה איתם אחר כך הם התעשתו הבינו נרגעו והבינו זהו אין מה לעשות האמת התבהרה ואז יוסף ניגש לכל אחד מהם נישק אותו ובכה עליו שנאמר וינשק לכל אחו ויבק עליהם מתוך השבר הנורא ברור לעין החרתה עצומה חזרה בתשובה עד הקצה האחרון מסיימים חכמים בדבר נורא כמו שיוסף התפייס עם אחו בבכי שהפך לבכי של שמחה
כך הגעל הקדוש ברוך הוא את עם ישראל מתוך בכייה שנאמר בבכי יבואו ובתחנונים ם תחנונים מלשון חנינה ורחמים כמו שאומר ארדק אם נחשוב מעט נראה שאנחנו ממש כמו אחי יוסף אנחנו לא מבינים את סיבת הגלות הארוכה 2000 שנה אנחנו לא מבינים מה המטרה של הייסורים אנחנו לא מבינים את אסון ביזוי הדת מה שקרה לפני השביעי ב אקטובר זה כבר עבר כל הגבולות לחלק את העם מלכות יהודה ומלכות תל אביב שנאה שאין כדוגמתה לדתיים לחרדים למתנחלים שפורצת עוד פעם
עכשיו בימים אלה זה בדיוק הסיפור שלנו על מה חרו הבית על שנאת חנם ולמה באים הייסורים ולמה היה שעבוד במצרים ולמה היה אסונות 2000 שנה ולמה היה שואה ולמה הכל הכל הכל הכל לא תיקנו את השנאת חינם איך יכול להיות איך יכול להיות פשוט מאוד אנחנו לא רוצים להבין ולהאמין שזה הסיבה כמו שהם לא רצו להאמין שזה הסיבה כשאדם לא רוצה הוא יכול להסתכל בפנים של מישהו ולא לזהות אותו לא יאומן אחיך בשר מבשרך גדל איתך ביחד 17 שנה אתה מכיר אותו ודאי אתה מסתכל בפניו הוא עושה לך רמזים הוא איך אתה לא מ לא רוצה לא רוצה לא רוצה להבין לא רוצה להכיר לא רוצה לזהות זהו
אנחנו לא רוצים להבין שבגלל שנאת חינם אנחנו סובלים את כל ה-2000 שנה האלה נכונו לנו עוד ייסורים גדולים יותר אמרתי שמה שהיה בשביעי באוקטובר זה אפס אפסים למה שיהיה עוד מעט עם חזב ועם חזב זה אפס אפסים ממה שיהיה בגוג ומגוג כי שליש מהייסורים של העולם יהיו בדורו של משיח שליש כל הייסורים בעולם 6,000 שנה אתם שומעים בשליש הראשון היה מבול היה כמה צרות שליש אנחנו בדור אחד נקבל ייסורים של שליש אתם מבינים מה הולך להיות אם נתעשת ונבין ונבין את הסימנים ונזה ונאמר אתה צודק הבנו יכול להיות שלא נצטרך את כל זה באופן הרע של זה הכל יהיה אבל באופן יותר טוב
כי הקדוש ברוך הוא יכול ללחום את המלחמות כמו שהוא נלחם בהרבה מלחמות של ישראל שלא היו עבדות בכלל בכלל ונלחמו נגד מיליונים אם אברהם נלחם עם אליעזר עבדו נגד ארבעה מלכים שניים נגד ארבעה וניצחו מיליונים עם חול אין לקדוש ברוך הוא בעיה אם לאברהם לא היה בעיה לקדוש ברוך הוא על אחת כמה וכמה אבל צריך לתת לו את הצדקה אבל אם אנחנו לא רוצים להודות באמת שזה המצב ואנחנו לא רוצים לזהות את כל הרמזים אז זה ממשיך ואנחנו כמו בת יענה שטומנת את ראשה בחול עוצמים עיניים מדברים לשון הרע שוקעים בשנאת חינם חושבים שהשני תמיד אשם
והקדוש ברוך הוא מפזר לנו רמזים על כל צעד ושעל ואומר לנו שובו בנים שובבים וכולם מתעלמים אז הקדוש ברוך הוא יגאל אותנו מתוך בכייה בבכי יבואו וחנונים מוביל בעת שיגיע קצ הקיצים רק אז ישכילו עם ישראל להבין לראות שכל הצער ומכאוב שעבר על אותו עם סגולה לאורך כל הדורות היה בלתי נמנע כמו הצער של אחי יוסף ורק במרוקו בצער ומכאוב בייסורים ובבכי עמוק נוכל לנקות לנקות את הלבבות לקראת המפגש הפלאי עם בורא עולם שיגיד אני אדוני תתכוננו
תודה על [מחיאות כפיים] הקשבה [מחיאות כפיים] למי שיש שאלות בבקשה רק רגע תנו לה בבקשה אי אפשר בלי אני לא שומע בלי [מוזיקה] מיקרופון
ערב טוב אני מתחילה מהסוף לא מספיקה התשובה שהם עשו למה היה צריך עוד את הערה הרוגי מלכות בסדר זה דבר ראשון יודעת מה זה קודם כל לצער אבא תודעת מה זה לצער אבא כתוב ארור מקלי אביו ואמו אדם שמקל ומתנהג בקלות כלפי ההורים שלו ארור חייב מיתה עכשיו זה גם תלוי באבא אם האבא הוא אדם פשוט אם הוא אדם תלמיד חכם אם הוא גדול הדור ואם הוא רגל במרכבה גדול הדור של כל הדורות יעקב אבינו אתם משקרים אותו אתם יודעים מה אתם עשייתם ואתם אומרים לו הקרנ קטון את בנך ואתם משאירים אותו על הרצפה
ואתם רואים אותו 22 שנה על הרצפה בוכה מי גרם את זה אתם איזה תשובה יכולה כל כך לכפר ובפרט שהם לא ידעו בכלל שהם אשמים חשבו שהם צודקים הם חשבו שהוא הרשע שהוא רודף אחריהם להפסיד אותם כמו שהיו ישמעאל ויצחק ישמעאל נדחה ויצחק היה זרע קודש אחר כך יעקב ועשו עשו נדחה ויעקב הקים את בית ישראל ועכשיו מה יוסף בר חקים אבא שלו אוהב אותו נותן לו כתונת פסים והם כאילו כלום גורנישט והוא מביא דיבתם רעה כל פעם הוא מנסה לתקן אותם להגיד לאבא תראה יש עליהם שמועות ככה ככה ככה אבל הם הבינו שלא הוא רוצה לתפוס מקום שרק הוא ורק הוא אז הם דנו אותו מדין רודף
להפסד אותם את העולם הבא 210 שנים מה 210 שנים ירדו מצרימה כן אחר כך 10 רוגי מלכות לא מספיק ה20 שנים ואחר כך עוד 10 רוגי מלכות לא לא כתוב ש כתוב שה היה צריך להיות 430 כמה הם ישבו שמה בשעבוד 86 שנה כמניין אז זה היה חמישית מתוך 430 86 זה חמישיית -430 אז כמה היו צריכים עוד ארבע חמישיות נכון נכון ארבע חמישיות האלה הקדוש ברוך הוא פרס לנו אותם בארבע גלויות במייה מדאי ופרס יוון ועכשיו אדום 2000 שנה ועוד לא גמרנו את מבינה מה זה החטא שהם עשו עכשיו תביני אדם הראשון חטה רק חטא אחד בגלל זה כל בני העולם מתים חטא אחד חטא אחד לא הרבה
הראשונים שחטאו כל חטא שלהם השפיע על כל הדורות כי הם היו שורשי הבריאה שורשי הבריאה לפגום בשורש של הבריאה זה משהו אחר מאשר לפגום באדם פרטי כיוון שהם שבטיה מהם יצא עם ישראל הם נקראים בני ישראל נכון יעקב נקרא ישראל והם הבנים שלו נקרא מי יצא מהם כל העם היהודי הם השורשים שלנו והם פגמו אז אנחנו הצאצאים צריכים לשלם כמו שהצאצאים של אדם הראשון כולם מתים הוא חטה שהוא ימות לא הפגם הולך עד הסוף בפעימות מה בפעימות כן בדיוק הוא חילק את זה כמו בעגל
גם בעגל הקדוש ברוך הוא פרס לנו את זה לפרוסות כי אם לא הוא רצה לכלות אותנו זה כמו כלה שמזניחים נותן לכם את התורה ואתם בשעה שעולה משה להביא לכם את התורה אתם עושים עגל אז זאת אומרת יש קטסטרופות שאדם עושה משהו שיש לו השלכות שהם בלתי נתפסות טוב מה השאלה הבאה השאלה הבאה
כתוב וישכרו עמו נכון מה מה וישכרו עמו הרב אמר ושרו עמו כ עמו אז הרב אמר שהם השתכרו כלות אבל כתוב שערבבו את היין עם מים נו אז מה איפה ה מה מה גם אנחנו שותים היום יין מזוג אז זה לא נקרא שהם השתכרו ממש למה לא ממי ששותה היום בקבוק יין שני בקבוקי יין שזה מזוג מזוג עם מים זה מהול במים כן אנחנו לא שותים אנחנו שותים מזוג ואת רואה אנשים מתנדנדים אז זאת אומרת אדם צריך תלוי בכמות ברור כתוב ע אבל כתוב עד וישכרו כתוב בפסוק שהם שחרו זהו אז מה השאלה עכשיו אחד אחרון כן א
הבנתי ש אוסנת ואפרים ומנשה ידעו ש זה לא נסתר מהם ידעו שמה שבעצם האחים הם של יוסף ובנימין זה אחיו הקטן אוסנת בטח היא היייתה אשתו של יוסף מה השאלה שכולם הם לא לא הבנתי מי לא ידע ומי כן ידע הבנתי שהוסת והילדים אפים המנשה אפיים המנשה ידעו שמדובר בבנימין אח של יוסף ושאר השבטים וכולי יש משהו שלא דיברנו עליו פה שאלה כולה לשאל לא שאלה איך יוסף עושה לכאורה עבל לבנימין אתה שם לו באמתחת את הגביע עכשיו זה בושה שתופסים אותו אחים איך אתה מסבך אותנו עכשיו עד שהשתחררו אתה מחזיר אותנו עכשיו לבית האסורים מה אתה גונב
יותר מזה כתוב שיהודה הכה הו בכתפיו את שומעת כי חשדו אותו איך הוא עושה לו את זה זה לא מצד היושר הרי הוא אהב או אז למה הוא סיבך אותו מילא היה שם לשמעון ללוי למה הוא שם לבנימין אלא כתוב שהוא התוודע לבנימין לפני שהוא שם לו את הגביע הוא אמר לו תשמע אני רוצה לבדוק אם הם ילחמו עליך אזת זאת אומרת שהם לא שונאים את בני רחל אני רוצה לראות שבעצם בתחושה זה שמכרו אותו הם בעצם לא נלחמו עליו אז נראה הם לא נלחמים גם על בנימין בדיוק אוקיי ואז אני ואז אני רוצה לראות אם הם באמת יילחמו עליך או לא יילחמו עליך
אז בנימין ידע מראש וגם ספק את מכות ולא אמר מילה ואת יודעת מה קרה בגלל זה יהודה נמצא בירושלים יש לשון שיוצאת משבט יהודה וקיבל אותה בנימין בן כתפיו שכן המכות שהוא קיבל בכתפיים נתנו לו את המקדש במזבח היה בחלקו של בנימין בגלל המכות שהוא קיבל מאחיו יהודה השכר בעצם שכר ודאי שהוא שתק לא אמר כי הם בני רחל שהיא היייתה שתקנית אלה הזרע שלה כולם היו שתקנים יהודה ובנימין ומרדכי ואסתר ושאול וכולי אז זה היה הסיפור
הבנת הסיפורים מאוד מרגשים תעקבו אחרי שיעורי בוקר שלי עכשיו אתם תבכו אני מטאר איך הייתי במצרים ומה עבר שמה כמו עיתונאי שנמצא ורואה בשטח מה קורה גם אני הייתי בשטח במצרים כן השיעור היום בבוקר יהיה על פתאום ורעמסס איך בנו אותם ולמה זה פי תהום נופלים ולמה זה רעמסס מתרושש מה היה שמה למה בנו מה קרה איך זה וואי וואי וואי תודה בבקשה תן לו שמה לבחור הזה התימני תן לו נו אני יכול לדבר רב נו נתנו לך מיקרופון לא למי ללירז אלירז אה ללירז נו אז ככה רב אני אגיד את זה ככה שנייה
לא הספקתי פשות לרב אני כ כ רוצה לות לרב השיעור היפה ומחקים ו היה מקרה בשבת אחרונה נפל ספר תורה בכולל שלנו באלס ציונה כיבדו אותי לפתוח את הארון עכשיו התקשרתי לרב רחמים הוא אמר לי את הצום וזהו יום אחרי אמרו לי שלא נחשבים לא קיבלתי על עצמי וזה קשתי ל רב אומר לי כן תצום עוד יום יצא שצמתם ראשון ושלישי עכשיו א אתמול בלילה חלמתי חלום שאני מדליק באותה באותו כולל על הבמה של החזן נר נשמה אם הרב יוד יגיד לי מה זה אני אשמח הדלקת נר נשמה בחלום על הבימה של החזן כן כן לא יודע
טוב עכשיו אני רצ להגיד לרב א הרבה זמן שתי גם בהודעה שניה אה טוב אז ככה אני לא יודע אם כולם פה מכירים אותי אבל א המקרה שלי היה ב-2018 למניינם ירו לי בראש מטווח אפס ואני חי הום בזכות הרב ועוד הרבה דברים קבו בזכות כבוד הרב אז ככה א אני בטוח שלא הייתי משתנ מקצה לקצה ככה אם לא הרב ואם לא הדרך הזאת ואני בטוח שיש פה גם עוד הרבה אנשים ככה ש בדעתי כזאת וכל בוקר אני מודה להשם שזכיתי להיות בקהילות פז ולהיות מתלמידי הרב אבנון יצחק שליטה שלאחר שראשון שאני אבור בלי נדר לסביבת של הרב בעזרת השם יתברך הבה גול מקום רבו כתוב
לא הרבה דברים קראו לי בזכות הרב קראו לי אני חי לח ערייה בראש מי שרוצה לבדוק שירשום אליר זולי בגוגל מספיק אני הפסקתי לשן בזכות הרב אני לומד לחזק את בית הביטחון בצורה שלא חלמתי עליה למדתי מכבוד הרב שאם שאדם במוכן דקטנות אלו ימים שיירשמו לאדם למעלה אחר 120 שנה זיווג רק מקהילת פס בעזרת השם יתברך בגלל שאנשים בקהילה אלו ממש לשות חי ו העירייה קצרה מלהכיל ו ל רחל שטה משערי תשובה ובעלה שמואל שטה משערי תשובה קרן הסעות שזכ להרן את ההרצאה
אני הצטרפתי לשערי תשובה של הגברים אני מנהל את הקבוצה הזאת עכשיו בשות רחת שטה תודה להם ולכל מי שנוגע בדבר ואם אפשר ברכה אני כבר נכשלתי שלוש טסטים הרב מעמד הזה זה לא מעמד רגיל זה לא ברכה שאני מבקש מהרב בטלפון בהודעה אני מבקש שכל הקל ינוע אמן ושר שבוא טסט לא הבנתי טסט על רכב כן כן למה אתה לא עובר כי אני נוהג עם רגל שמאלה רב זה רכב מסחרי גם ואני רישון משאית כן לא הבנתי למה אתה לא עובר בגלל השם השם לא רוצה שניהיה לי ראשון אז למה שאני אברך אם השם לא רוצה טוב מתי שהשם ירצה אתה תעבוד נכון בדיוק
אז הרב ברך אות שני אקבל את זה באהבה למרות שאני ברוך השם אני יכול לברך אותך שלא תקשה אז שאני לא אכשל בתס אפשר ברכה מה אמרתי שלא תקשר א תודה תהיה ברי תודה רב [מחיאות כפיים] כן תן לו העומד זה ש מאיפה אתה כן תן לו א שלום כבוד הרב שלום קודם כל ההרצאה שלך הייתה ממש מרתקת תודה זה ה תעמוד אם אפשר כן סליחה אני לא רוצה לשאול שאלות בסך הכל רציתי שאחותי תקבל ברכה י ולה מחשוד מהשיקום והנה נמצ אחותך הזאת שרצתה לדבר כן כן אני לא רציתי לתת לה לדבר היא יודעת למה נכון שאת יודעת למה תמיד אתה רוצה ר ולא רק זה בפעם האחרונה
את זוכרת כי זה מה שלמדו אותנו ביתספר לא קיבלתי את ההתנצלות ולא הגיעה אלי קיבלת מדוד דוד אני לתי מליון פעם שלחתי וגם בכתב טוב אם אתני מתנצלת כי אני למדתי ב לזה מה שחלקו אותנו טוב עכשיו אני באמת לא מאמינה למה שאמרו שהוא היה טוב דיי די אסור לדבר על זה אסור אני מבקש הנה הוא מבקש מה השם מזל בת חזלה מזל בת זלה רזלה כן או רז או ליה השם ירפא אותך ברפואה שלמה מהרה בזכות התשובה אמן אני רק רוצה להגיד דרב שאני באמת באתי מי בארשבע ובמקרה אני נמצא פה ב סיונה כ לצנו קשר כבר שבוע עם השליח לך את השם
כל זה אני לא יודע שולחים לי הרבה שמות אני אותם ששים שדיברו איתי בעבר וגם קבץ מבאר שבע כתב ליו כ באותו יום למחורת ו רק שתדע דבר חשוב אני מאוד מאוד מערבה כל בן אדם שמזכה לתשובה כתבו כתוב גם במסכת ברכות בפרק ה פסוק יח כל המזכה את הרבים אין דבר עברה בא לידו ואנשים זוכים לדח אותם זאת הסיבה שסרחתי גם רגלי עד פה אני לא הולכת זה מרקים אחרים טוב תודה כל המחית רבים לא מספיקים בידו לעשות תשובה משה רבנו זיכה זכה וזיכה את ה ירובעם ללא בסדר זה הרב אבן בודאי תודה
השאלה שלי השנייה נו אין ספק שאני עוברת ייסורים בש די קיבלת עכשיו ברכה באיזה מסכת אולי זה מסכת נידר שכתוב שמביעים את הייסורים של שלא יצאו מהאדם הם נכנסים על ידי מלאכים ויוצאים על ידי מלאכים מה ך להתפ פ אם תעשי תשובה אמיתית לגמרי לגמרי לגמרי על גלגול זה וגלגולים קודמים והיא תשכנע בשמיים את מידת הדין לא יכלו לגעת בך אבל אם התשובה היא רפוייה השובה אני לא אמרתי אני רק אומר מה צריך לעשות שאלת עונה אם התשובה היא אמיתית זה כאילו את הופכת להיות כמו תינוק שנולד ואז זה כתובת אחרת תעודת זהות אחרת אישה אחרת אי אפשר לגעת בך
אבל את צריכה להיות כמו תינוק שנולד זהו כן תן לבחור פה באמצע תודה שלום גודר שלום אני צריך את העזרה של הר ואת הברכה של הר קדימה אני כבר ארבע שנים ב מאבק מתמשך עם מחלת סרטן זמות כן שהתחיל ברגל נקטעה לי הוא אתה תמיד היית דתי או לא אה לא כבר 13 שנה שלא הייתי דתי אבל באתי מבית דתי איי אי איי אי אי אתה אתה מוכן להיות חרדי יותר מהחרדים אני מוכן להיות אתה אמיתי יכול להיות יותר חרדים מהחרדים בטח המחלה הזאת עלתה לי למוח יש משה לי לות אתה תהיה חרדי יותר מהחרדים מה שאמרתי לה נכון לגביך
אתה הופך להיות תינוק שנולד ואיין עליך שום משמע אבל זה צריך להיות תשובה אמיתית את תגדל זקן תלך עם ציצית תגדיל את הכיפה אני בר עם ציצית לא אמרתי שלא ואתה ואתה תקבע עתים לתורה הרבה לפחות ארבע שעות ביום לפחות ארבע אתה שומע ארב שעות רצוף ביום לא עבודה לא בטיח כי שאלה של חיים עכשיו זה לא קח אין לי פתרון אתה לא עם כסף לא תפתור את הבעיה גם אם תרוויח מיליון ביום לא יעזור לך מה שיכול לעזור לך זה להתחבר לקדוש ברוך הוא ולתורה ולהצטער כל יום מחדש כמה שתוכל לבכות באמת מעומק הלב על כל חט ועוון שעשית זה ירפא אותך לאט עד שאתה מחלה תעלם זו האפשרות היחידה
אין דרך אחרת אבל צריך לשלב את זה צדקה תפילה ותשובה מעבירין את רוע הגזירה לנואר בסדר גם את של יפה די את מרצה לי עכשיו כבוד הרב אני אשמח לברכה מה את רוצה את הספר כן יש פה אני חושב תן לה תן לה בסדר כן סיימנו הבנת מה שמך אורי חי אורי אורי חי אורי חי בן אבנר אורי חי בן אבנר אבנר בזכות התשובה השלמה השם ירפא אותך בבריאות שלמה ואתנה אמן כןן בחור שמה נסיעה טובה כן שולם עליכם כבוד הרב תודה לקדוש ברוך הוא שיכנו בדור הזה לרב כמוך אנחנו מודים לרב על כל החיזוקים שהרב נותן לנו ודרכנו בדרך האמיתית והישרה ישאר כוחך על המסירות הנפש והכוחות של הרב
בכל התקופות שהרב מגנה את אנשי השקר והרשע והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם על ידי הרב תודה רבה כבוד הרב תהיה בריא תודה יש לי כמה שאלות בריצה רשום בפרקי אבות פרק ב' משנה ב' רבן גמליאל בנו של רבי יהודה הנשיא אומר יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ שגעת שניהם משכחת עוון שאלה האם יהודי שלומד תורה שמונה שעות חייב לעבוד בשביל שישתכח מן העוון לא אם בן אדם לומד תורה והיא משכיחה אותו מעוון הוא לא צריך עבודה אבל אם ב אדם לא יכול כי אחרי שהוא לומד שמונה שעות אחרי זה המיין הוא קוראים לזה ביידיש מוס וס חושב כל מיני מחשבות בכל מיני עניינים אז כל התורה שלו פורחת
אז עדיף שהוא יתעסק גם במלאכה ואז הראש שלו יהיה טרוד בעבודה ולא בעוונות אז אם הוא לא יכול רק על ידי תורה אז יפה תורה עד ארץ שיגיעת שניהם משכחת עוון כי הוא יגע זה בתורה ואחר כך הוא יגע במלאכה ואז השכל שלו לא נמצא בעברות הלאה ממשיכה המשנה וכל תורה שנעמד מלאכה סופה בטלה וגוררת עון זה באנשים שבאמת אין להם דרגת הביטחון המתבקשת ואז ממש הם יכולים ל על ידי עוונות לגזול לשקר להונות וכולי וכולי כן הלאה אז האם אדם שעוסק בתורה חייב לצרף אותה מלאכה או אמרתי לך שלא אם הוא עוסק בתורה ואחרי שהוא עוסק בתורה הוא נשאר בדעתו רק בתורה וחושב תורה וכולי וכולי
והשכל שלו לא הולך למקומות לא טובים אז הוא לא צריך לעבוד אם יש לו ביטחון כמובן ביטחון גמור אמיתי לא עצלות אבל אם לא צריך להתעסק במשהו אבל אם הוא לומד שמונה שעות הוא נחשב כאילו אז מה אם הוא לומד יש לו עוד 16 מה הוא עושה בהם מה עושים ב1 על מה חושבים אם הוא חושב בדברים אסורים אז הוא בבעייה מה הועיד לו שמונה שעות אם בסוף המין הוא מהרהר בהרהורים אסורים מה הועיל לו אז לכן אומרים לו אם אתה לא יכול להחזיק את השכל שלך כל הזמן בתורה ובמצוות אז אתה תעסוק במלאכה אם אתה לא יכול כבר ללמוד
אם אתה כבר מפוצץ שמונה שעות התפוצצת אתה לא יכול יותר אז מה תעשה 16 שעות אז תעסיק את עצמך במלאכות בשביל שאתה תשכח מעוון זה העצה ולא חייב ללכת לעבוד אפשר לעשות לא אתה יכול לחדר בגינה לברור תבלינים כן נו עוד שאלה למה יש מצבים שאתה תקופה קם עם חשק להתפלל ויש לך חשק ללמוד ויש תקופה שאתה בלי חשק מה הבעיה יצר הרע משתלט בתקופה מסויימת ובתקופה אחרת אתה משתלט עליו זהו אז איך מתגברים על זה ואם לרב איך מתגברים אם אתה יודע שהוא האויב הגדול קוראים לו השטן מלאך המוות אז מה אתה מתחבר אליו מה אתה שומע לו
מה זה איך מתגברים אבל אין חשק מה התפלל כ לא הבנתי עכשיו אם היית יודע שכל מצווה שאתה עושה זה שווה מיליון דולר היה מצב שאין לך חשק היום לעבוד ברור שלא אתה רואה אנשים נשארים ליד הקופה אפילו שמרוויחים קצת כל היום רק לתקתק לתק לתקתק לתקתק למה הם רואים כסף הם לא עוזבים אותו דבר אם היית רואה שהתורה והמצוות זה כמוצא שלל רב לא יהיה לך לא רפיון ולא עצלות ולא חשק ולא בטיח היית חביבי לוהט אחרי המצוות אחרי מצוותיך תרדוף נפשי אבל אל מי שלא מבין אתה מבין אז הוא נכנס ככה למצב אפטי
למדתי כבר היום יופי נו ומה עכשיו אתה יודע אנחנו לפני כל דבר שאנחנו עושים אנחנו אומרים רשימה של מצוות לפני שאנחנו עושים על הקדיש אנחנו אומרים קרוב ל-30 מצוות מקדמיות לפני לפני כל קדיש שזה שווה אל מצוות רק מה שאנחנו אומרים לפני הקדיש על כל קדיש אתה מבין אם בן אדם מבין אנחנו נכנסים לשירותים אומרים 12 מצוות לפני שנכנסים לשירותים הלו רק ארבע צריך להגיד לא כבר התפתחנו מאז אתה מבין אתה צריך ללמוד את כוח האיפוק לפני שאתה נכנס אתה צריך גיד את כל ה-12 יא חביבי אבל א אתה צובר זכויות מי שמבין מתעכב כי זה שווה
אתה יודע כתוב שעל מצווה אחת בלו הקלה ביותר אין בכל חלל העולם לשלם לך שכר אם יתנו לך את כל העולם עם כל מה שיש בו על מצווה אחת לא שילמו לך כי זה ל70 80 שנה אבל מצווה אחת זה לנצח נצחים [מוזיקה] אבל אתה לא מבין את זה אם היית מבין את זה לא היית שואל אין לי חשק מה זה אין לי חשק זה כאילו אדם אומר אתה יודע מה היום לא בא לי לחיות אתה אומר הרכם חיינו ורך ימינו אתה אומר איפה זה איך זה אין לי חשק מה זה אין לי חשק אין לי חשק לחיות הלה אחרונה אחרונה בסדר בסדר
ואפשר ברכה אחרי השאלה גם אשתי שואלת אם נהיה ביחד בגן עדן אל תאשים כן מה היא אומרת אם נהיה גם ביחד בגן עדן אם אתה תהיה אית בגן עדן כן אם אתם פה ביחד יש סיכוי תן לגברת פה הרב שאלה חשובה חשובה נו א אם בן אדם צריך את מנ דם אחרי אחרי התקופה שקרון שאנשים התחסנו מה יעשה כאילו בעיה בעיה מה יעשה אז הרב בעיה אני אמרתי אז לא יקח אמרתי בעיה הרב אפשר אשתי מה נו עוד פעם אשתי על אשתי אומרים מה תשתי נו כן תן להגברת פה האם אפשר ברכה לאשתי עוד פעם אשתי פית רחל בת יוחנן יוחנן תזכה ל לידה קלה לידה קלה תורגל אמן
תן לה כן שלום כבוד הרב שלום רציתי רק ברכה לילד שלי מה יש לו הוא בקומה כמה זמן עוד מעט שנתיים את מוכנה לכסות את הראש קדימה [מחיאות כפיים] תבחרי מה את רוצה תן לה יופי תן לה לשים להתברך שחיינו בן כמה הוא שמונה שמונה שנים 18 אה 18 ממה ממה מו ממה מעשה עובד אובני שמעתי טוב תשימי עליך אני לא יודעת אפיל הנה עזרו לך הנה היא עוזרת לך אבל לא להוריד זה לא לערב זה לתמיד כמה זמן הוא בקומה שנתיים כולם לענות אמן חזק כן ולהתכוון שהוא יהיה רפי מה שמו חיים אריאל בן מרב חיים אריאל בן מרב השם יקים אותו ממיטת חוליו בזכות האמא שקיבלה עליה כיסוי ראש וצניעות מהרה אמן אמן
כן תן לו תן לו פה [מוזיקה] פה ערב טוב הרבו הרב רציתי בבקשה אח שלי לפני שלוש שעות הוציאו לו גדול מהראש אם אפשר לברך את בנימין בן עליה דתי כן בנימין בן בן עליה עליה השם ירפא אותו ברפואה שלמה ויחל מהרה אמן אמן שאלה אחרונה תן לגברת שמה שמה בסוף יש פה בגדי צניעות יופי תתנו להם כן שלום כבוד הרב נו א קודם כל תודה לכבוד הרב על ההרצאה א ורציתי להודות לכבוד הרב ולקבוצת שערי תשובה שעשו נציב יום בחמישי שעבר לרפואת אמא שלי לא מבינים שום דבר מה את אומרת
רציתי להודות לכבוד הרב ולקבוצת שערי תשובה שעשו נציב יום בחמישי שעבר לרפואת אמא שלי ששברה את הרגל והרופאים אמרו שהיא צריכה להיות שישה שבועות עם גב אחרי שבועיים הורידו לה את הגבס והביאו לה תחליף יותר נוח תבטל הצורך לניתוח ברוך השם תודה בשם כל המשפחה אם אפשר לברך את אמא שבעזרת השם תכן ב מרה שמה אמי מורתי יהודית בת מזל יהודית בת מזל רפואה שלמה וחלמה מהירה מהרה אמן
תודה רבה לכם הייתם נפלאים [צחוק] [מוזיקה] הכל ותנו כל ישבחו כל ירו כל רו בקדוש קשלא ל לב יש שחה רו והל ירו אין דו קשה הכל יודוך והכל ישבחוך וכל וכל וכל יאמרו אין קדוש קשה הכל יודוך והכל ישבחוך והכל והכל והכל יאמרו אין קדוש קשה והכל יאמרו והכל יאמרו אן קדוש כהשם!