בני ברק - חנוכה במבט ההשגחה
- - - לא מוגה!!! - - -
ההרצאה תהיה לרפואה שלמה מהרה לברוך פסח בן הנדלה הקדוש ברוך הוא יסיר ממנו את החול המסוכן במהרה וייתן לו חיים ארוכים ובריאות מלאה אמן אמן הערב גם לעילוי נשמת הורי מנוחתם עדן אנחנו עכשיו נדבר קצת מה אנחנו יכולים ללמוד מחנוכה חנוכה במבט ההשגחה כידוע לנו שמונת ימי החנוכה נקבעו לימי הלל ושמחה זכר לנס הגדול שנעשה לעם ישראל פח השמן הטהור והקטן שהיה אמור להספיק ליום אחד הספיק לשמונה ימים בהקשה על זה הבית יוסף הרי יום הראשון לכאורה לא היה נס כי פח השמן היה בו מספיק שמן לדלוק לאותו יום אז הנס היה צריך להיות בעצם לשבעת הימים שלא היה שמן אז למה אנחנו קובעים שמונה ימים חנוכה על השאלה הזאת יש המון תירוצים מאות תירוצים נתמקד בתירוץ אחד של הסבא מכלם רבי שמח זיסל מכלם זכר צדיק לברכה אומר שחכמים קבעו את חג חנוכה שמונת ימים להודיע לנו ולהראות לנו שגם הטבע הוא נס גם הטבע הוא נס זה שמצאו שמן טהור ששמן בכלל דלק ששמן בכלל דולק זה נס אנשים רגילים שיש טבע ויש נס אין דבר כזה הכל זה ניסים וזה אחד הטעמים למה אנחנו מדליקים נרות שמונה ימים ולא שבעה הרי ליום הראשון השמן הספיק אז זה שמן רגיל תשים שמן דולק אז למה צריך לזכור את זה לפרסם את הנס איזה נס היה בזה איזה נס היה שמן והוא דלק שבעת הימים האחרים לא היה שמן וזה הספיק לשמונה ימים כאילו לעוד שבעה נו אז על השבעה נעשה נס אומר הסבא מכלם לא החכמים רצו שאנחנו נדע שגם היום הראשון ששמן בכלל דולק זה נס הרמבן אומר זאת במפורש בסוף פרשת בו כותב מן הניסים הגדולים והמפורסמים מן הניסים הגדולים והמפורסמים כשאנחנו רואים ניסים גדולים מפורסמים כמו 10 מכות קריאת יסוף מן מן השמיים מים מהסלע ניסים גדולים [מוזיקה] ומפורסמים אז אדם מודה בניסים הנסתרים כי אם אתה יודע שיש מישהו שיכול לפרק את הטבע לעשות בו מה שהוא רוצה לשנות את הטבע אז יש מישהו ששולט פה בטבע אז אין טבע שהוא טבע בזכות עצמו הטבע זה נס נסתר של הקדוש ברוך הוא שהוא החליט שיהיה דבר כזה נס נסתר ואיך קוראים לנס הנסתר שהוא לא אחד כן הוא בלי סוף קוראים לו הטבע וידוע לכם שהטבע זה גימטריה אלוקים שהוא בעל הכוחות כולם כל הכוחות בבריאה הכל הכל הכל מה שאתם רואים כולל אתם זה הכל נס אבל הנס הזה הוא נסתר אומר הרמבן מן הניסים הגדולים והמפורסמים אדם וש מודה בניסים הנסתרים שהם יסוד התורה הנשים הנסתרים הם יסוד התורה הם יסוד התורה כולה שאין לאדם חלק בתורת משה רבנו עד שנאמין בכל דברינו ו מקרנו שכולם ניסים אדם שלא מאמין בזה אין לו חלק בתורת משה רבנו אתה חייב להאמין שכל דברינו וכל מקרנו כולם ניסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם בין ברבים בין ביחיד בין ם הניסים האלה הם ליחיד בין אם הם לרבים בין אם זה לכל האומה בין אם זה לאדם פרטי והרמבן מסביר את זה נפלא אין מושג כזה טבע כל מה שקורה בעולם הכל הכל הכל זה ניסים אלא שיש ניסים גלויים שנראים לעין ויש ניסים נסתרים אבל הכל ניסים מה ההבדל ביניהם כל דבר שאנחנו רגילים לראות והוא לא דבר מחודש אנו קוראים לו טבע הנה פרחים באגרטל זה טבע יש פרחים קוצצים אותם שמים ב גרטל שמים מים זהו אין פה נס איזה נס לא זה נס גדול תראו את הפרח איזה צבעים תראו איזה ציור איזה דברים מי עשה את זה איך זה מתקיים איך זה שהוא שותה מים הוא ממשיך לחיות נתק אותו מהמים לא הוא לא חי אתה קורא לזה טבע הכל ניסים יש אנשים מדליקים נרות לשבת בחלק מהנרות או אחד מהם נשאר עד מוצאי שבת וכמות השמן היא אותו דבר היייתה בכל הכוסיות איך זה שמן דולק יש פתילה היא אוכלת לאט לאט את השמן אז הוא צריך לגמר אז יש לך נס חנוכה בבית אז מה רואים שאין טבע כי על פי טבע כל הכוסיות שוות כל הפתילות שוות והיה צריך להיגמר למה זה המשיך מה קרה שזה המשיך עד מוצא שבת יש לי בת שכל פעם היא שולחת לי ש נשאר לה עד מוצאי שבת לה בלאות הגמרא אומרת בפסחים קיח קשים מזונותיו של אדם כקריעת ים סוף והשאלה מה הדמיון בין קריעת ים סוף לפרנסה של אדם אדם הולך לעבודה מסכם עעם המעביד שהוא יקבל 30 שק שעה עבד איקס שעות מקבל לפי זה יש פה נס איזה נס אומרים קשים מזונותיו של אדם כקריעת ים סוף לך תקרא את הים נראה אותך נו לעבוד אין בעיה נכון אתה קם הולך לעבוד כל יום לא אין בעיה זה לא נס ככה אתה מבין אבל לקרוע את הים נראה אותך אז איך משווים חכמים ואומרים שקשים מזונותיו של אדם כקריעת ים סוף קריעת ים סוף זה נס גמור אף אדם בעולם לא יכול לומר שהוא עזר לקדוש ברוך הוא לקרוע את הים אבל בעניין הפרנסה נראה לכאורה טבע גמור אדם הולך לעבוד עובד מקבל מש מגיע לו ואם לא עבד ואם הוא לא השקיע לכאורה אין לו פרנסה וזה נראה טבע גמור עובדים יש כסף לא עובדים אין כסף זה דברים כאילו טבעיים באים חכמים זכרונם לברכה ואומרים כשם שקריעת ים סוף זה 100% נס של מי של הקדוש ברוך הוא גם הפרנסה שלך עם קום מה סיכמת מה שהלכת מה שזה זה 100% נס של הקדוש ברוך הוא אז אני רואה שאתם מתפלים איפה הנס פה כאילו מה הנס פה איזה נס יש אנשים עובדים ימים ולילות ואיין להם פרנסה הם אומרים הם לא גומרים את החודש זה לא אחד שמרוויח שלוש אב חמ ש 20 אל מרוויחים 30 אל הוא אומר הוא לא גומר את החודש ויש אנשים שלא עושים כמעט כלום וחיים עם שפע מי נותן פרנסה לזה ומונע מזה הקדוש ברוך הוא אתם יודעים כמה עסקים נסגרו עכשיו בגלל המלחמה היה פרנסה פתחו עסקים חדשים יש כמה סיפורים כאלה פתחו עסקים חדשים והכל פתאום קראו להם למלחמה איין עסק הלך העסק הלך הלקוחות כבר לא קונים הולכים מקום אחר מצאו משהו אחר למי זה קרה מאות אלפים עכשיו מאות אלפים קרה להם ביום אחד כולם מגויסים איפה הפרנסה זהו יתנו להם איזה מלגה קטנה כמה אלפים קטנים זה יפתור את הבעייה נגיד היה לו עסק והוא מרוויח 30 40 50 100,000 בחודש מה אתה נותן לו מה אתה נותן לו 3 אל 4 אל ח מה אתה נותן לו אז זאת אומרת הפרנסה זה מעת השם יתברך יש גם אחד עבד בסוף לא משלמים לו יש אחד עבד והוא פשט את הרגל ויש אחד עבד והוא זה אומר לו לא סיכמנו ככה יש אחד עבד הרוויח זה אבל עבד בשחור בסוף הוא לא מקבל את מה שצריך לקבל וכן הלאה יש אחד השקיע בסחורה ואף אחד לא בא לקנות יש אנשים שקנו סחורה ופק תוקף ולא מקבלים אחזר ועוד ועוד ועוד אלפי סיפורים מכל הכיוונים מי מי מי עושה את זה אתה תכננת שהכל יהיה בסדר נכון לא לא קנית את זה עם שכל קנית עם שכל מה קרה קריעת ים סוף ופרנסה זה 100 אחוז נס של הקדוש ברוך הוא הגמרא מספרת על רבי חנינא בן דוסא ערב שבת אחת באה אליו הבת ואמרה לו בבהלה שבמקום לשים שמן בכוסית של הדלקת הנרות היא שמה חומץ אז אבא שלה הרגיע אותה אמר לה מה הבעייה מה הבעיה מי שאמר לה שמן וידלוק יאמר לה חומץ וידלוק וחומץ דלק בדרך כלל חומץ לא דולק שמן בדרך כלל דולק ו החליפה ביניהם אמר לה מה הבעייה מי שאמר לשמן שדלוק שמן לא דולק יש מי שאמר לשמן שדלוק מי שאמר לשמן שידלו הוא יאמר לחומץ שדלוק מה הבעיה הרי את רוצה לקיים את המצווה של הדלקת נרות נכון בסדר התבלבל לא נורא לא נורא הכל יהיה בסדר גברת לא לדבר בטלפון שם בבקשה אז זאת אומרת אדם צריך להבין יש מי שאומר לשמן שדלוק יש מי שאומר לעץ שיגדל יש מ הכל יש מי שאומר שאתה תחיה יש מי שנותן לך את הנשמה יש מי שנותן לך את כוח המאור זה לא טבע אין טבע בכלל אין טבע אין עוד מלבדו הוא מנהל את הכל אז זה ש אנחנו רואים שמן דולק הנה עכשיו תלכו בחוץ תראו הרבה מנורות חנוכה דלוקים אין אין תקלות כאילו פתאום שמן לא דולק אבל זה מי שאומר כל רגע ורגע השם אומר לשמן שדלוק אבל נכון שיש כאלה שמדליקים ופתאום נכבת הפתילה מי עשה את זה אתה לא אתה הדלקת ומתנת עד שהפתיתים בה להבה היטב ופתאום צצצצצ קוותה מה קרה בכל דבר יש גם איתותים אם בן אדם יודע להבין אז הוא יכול להבין למה רבי חנינא בן דוסא ידע שאין טבע שהכל זה נס לכן הוא בכלל לא התרגש ממה שהיא אמרה לו הבת הוא אמר לה אין שום בעיה מי שאמר הוא יאמר אין בעיה אבל יש שאלה אם באמת הקדוש ברוך הוא אומר בכל רגע ל השמן לדלוק אז למה הוא לא עושה מדי פעם שגם הקוקה קולה תדלוק וגם המים ידלקו וככה נראה השגחת השם יוא נגמר לי השמן מה הבעייה תביא פפסי שים פפסי ותדליק מה הבעיה למה הקדוש ברוך הוא לא עושה לנו את זה גם כן מדי פעם שאנחנו נראה התשובה היא כי הקדוש ברוך הוא מלביש את ההנהגה שלו בטבע ואנחנו התפקיד שלנו להאמין שזה לא טבע הוא מנהיג את הבריאה באופן טבעי כאילו הטביע טבע בבריאה אבל הוא מבקש מאיתנו אל תתפעל ותחשבו זה טבע אתם צריכים אסור לכם להאמין שזה טבע אתם צריכים לדעת שזה אני זה התפקיד שלנו התפקיד שלנו לא לראות בטבע טבע אלא לראות בו נס שאם לא אין לנו חלק בתורת משה רבנו וזה יסוד התורה שאמר הרמבן זה יסוד התורה כולה לדעת ש הניסים הנסתרים הם כמו הניסים הגלויים הכל מאת השם אין טבע ואין מנהגו של עולם אין דבר כזה זה יסוד התורה כולה שאנחנו צריכים לדעת ולזכור בכל דבר ודבר ותקנו לנו חכמים שלוש פעמים ביממה בתפילת העמידה לומר ועל ניסך שבכל יום עמנו ועל על נפלאותיך טובות שבכל עת ערב ובוקר וצהריים בכל עת בכל עת זאת אומרת אין עת אין זמן שאין ניסיך נפלאותיך וטובות אין עת כזאת זה שאתם יושבים על הכיסאות זה נס זה שהכיסא מחזיק אתכם זה נס זה שאתם יכולים לשען על מסעד זה נס הכל זה נס הכל אין טבע ולכן תקנו לנו חכמים זכרונם לברכה ברכה אחת הברכות בבוקר שאנחנו אומרים הנותן יעף כוח שואלים אדם ישנת טוב בלילה האם אתה עייף אומר לו ברוך השם ישנתי טוב אני עירני הוא לא יגיד הקדוש ברוך הוא נתן לי כוח הוא יגיד ישנתי טוב עכשיו אני ערני אז במי הוא תולה את הכוח שהוא קיבל בשינה הוא תו את הכוח שלו בשינה ומה תקנו חכמים להגיד הנותן ליעף כוח לא מזכירים בכלל את השינה כיוון שהשינה לא נותנת לאדם כוח אלא הקדוש ברוך הוא נותן כוח לאדם יש אנשים הולכים לישון וומר הוא קם יותר עייף יש אנשים ישנו קצת ויש להם כוחות אדירים אלה בעזה כמה זמן הם ישנים רצים כל הזמן בג'בל ט טטה זה לא שמונה שעות והולכים להפסקה באיזה שנה יש להם גם אם הם קצת מנמנמים עעם פחד שכל רגע יכולים לבוא ו כמו שהיה בשביעי באוקטובר והם כבר חודשיים שם איך יש להם כוח שמעתם מישהו שהתלונן ואמר אני רוצה לצאת לחופש שבועיים אני חייב להחזיר כוחות יש כאלה עוד לא שחררו אותם פעם אחת אז מי נותן כוח צריך שינה וצריך שינה מסודרת על מיטה כמו שצריך וזה איפה הם ישנים מסכנים נכנסים לאיזה דירות של העזתים ומתמקמים להם בפינות ככה כל אחד תופס לו פוזה עכשיו אם אתה חושב שש שאינה מביאה לך את הכוח בבוקר יש שאלה אם מותר לך לברך שלא יהיה ברכה לבטלה כי אתה לא מאמין במה שאתה אומר אתה אומר שהשם נותן לעב כוח ובסוף אתה אומר ששואלים אותך שהשינה נתנה לך כוח ישנתי טוב יש כאלה מוסיפים ישנתי טוב ברוך השם אבל הברוך השם זה אחרי שישנתי טוב קמים בבוקר ומברכים ברכה פוקח עברים מה זה פוקח עברים מה הלכנו לישון עברים והקדוש ברוך הוא פקח אותנו היינו עברים והוא פקח את עינינו מה זה הלשון הזה פוקח עברים מה זה זה הלשון אדם ישן 70 שנה 80 שנה הוא לא היה עיבר אפילו פעם אחת אז מה זה הלשון פוקח עברים אדם הלך לישון פוקח את העיניים והוא רואה רגיל רגיל כמו שהוא רואה אתמול כמו שלשום כמו מאז שהוא נולד הוא רואה מה מה זה פוקע עברים איפה הנס פה חכמים תיקנו ל את הברכה הזאת כדי שנדע שאנחנו מושגחים בהשגחה פרטית וזה נס נסתר שאנחנו בכלל רואים זה לא טבע קבוע זה נס נסתר ואנחנו אומרים בלשון הווה פוקח עברים כל הזמן הוא פוקח עברים בלעדי שהוא פוקח אז אנחנו עברים אם הוא לא בוקיה אנחנו עברים תשמו סיפור שהולכים לישון אמרו חכמים שזה אחד מ-60 במיטה הנשמה נפרדת הרוח נפרדת הנפש נשארת וזה שומר עליך עדיין בסטטוס שלא מת לגמרי זה הסטטוס אבל אין לך החלקים הרוחניים הגבוהים הולכים למסור דין בחשבון למעלה ודנים את האדם בכל לילה באים מקטרגים ואומרים או מה שוא עשה היום עשה ככה וככה וככה וככה ומגיע לו עונש וזה ואסור להחזיר אותו בחזרה והוא צריך לשאר פה וזה וזה ועכשיו זה הזדמנות כבר אחד מ-60 במיטה אז להשאיר אותו ככה לא להחזיר לו באים הסנגורים ומחפשים זכויות והם צריכים לעבוד קשה הסנגורים בשביל שהאדם יהיה זכאי לקום בבוקר בשביל להקים אותו זה קום עשה זה יותר קשה מאשר אל תעשה תשאיר אותו ככה זה הכל לא צריך לפעל שום דבר תשאיר אותו ככה וזהו והוא ימות במיטה לא צריך לפעל שום דבר כל בוקר שאנחנו זוכים לקום צריך לדעת שזה אחרי שחיפשו לנו זכויות למעלה שנקום היה משפט בלילה היו מקטרגים והיו סנגורים וחיפשו לנו זכויות בשביל שנוכל לקום עוד פעם נגיד אחד לימד זכות על חברו אחד נתן צדקה אחד עשה חסד אחד תר פה אחד עשה כך אז כשאתה קם בבוקר אתה צריך לברך ברוך אתה השם פוקח עברים וואי וואי ווואי לא היה צריך לפקוח את עיניו עד היום אנחנו חשבנו שזה טבעי אדם הולך לישון כם מתכנן תכנונים למחר יש לו לוח ויש לו זה וא מתכנן הולך לישון לא מרגיש שיש איזה בעיה כלשהי תראו שדרנים ברדיו בטלוויזיה אומרים ניפגש מחר בשעה כך וכך מי אמר שתחייה עד מחר ניפגש הה כשאדם פוקח עיניים ורואה זה נס זה נס שהקדוש ברוך הוא עשה איתו ואנחנו צריכים להבין ולהאמין בהשגחה פרטית המלווה אותנו אין טבע הכל נס מלובש בהסתרה של טבע פעם שאלו יהודי מבוגר והוא אמר ברוך השם ברוך השם ברוך השם היום הקדוש ברוך הוא עשה לי נס גדול מה מה מה קרה אומר היה לי היום משפט משפט גדול וברוך השם השם הוציא אותי זכאי אה מרגש לשמוע אדם מבוגר בית משפט בנס גדול יצא זכי מי יודע מי יודע על מה ולמה שהוא כל כך מאושר שאלו אותו מה היה הוא אמר בלילה הלכתי לישון ודנו אותי בשמיים ומקטרגים טענו שעשיתי עבירות ולא מגיע לי לחיות סנגורים גברה דם וקמתי בבוקר יצאתי זכאי זכאי זכיתי במשפט זכייתי קמתי קמתי מישהו חושב פעם חשב כזה דבר שהיה לו משפט בלילה בזה שהוא קם אז הוא ניצח במשפט והוא יצא זכי מי חושב דבר כזה מי חושב זו המציאות האמיתית של כל יהודי ככה צריך להרגיש כל בוק כשקמים חיים נושמים פוקחים עיניים נס עצום שצריך להודות לקדוש ברוך הוא רבותינו אומרים כל החגים עתידים להתבטל חוץ מחנוכה ופורים פסח שבועות וסוכות כל החגים עתידים להתבטל חוץ מחנוכה ופוריים יש אומרים פורים רק וצריך ביאור החגים הם דאורייתא הם יותר חשובים מהחגים שקבעו חכמים חנוכה ופורים ום התבטלו ואלה שקבעו חכמים לא התבטלו איך זה מה מיוחד בחנוכה אפורים שהם גם לעתיד לבוא נו מי יכול להגיד לי תירוץ 200 שקים ילא דרי אתה בדרך בדרך ל2 החגים מהתורה אנחנו עושים זכר לניסים גלויים שעשה השם יתברך בפסח עם ישראל יצאו ממצרים נקרע להם הים חג סוכות נגד ענני הכבוד שבועות כנגד מעמד הר סיני הכל היה בפרסום גלוי אבל חנוכה בפורים הניסים היו נסתרים בפורים קוראים מגילת אסתר שהיא הייתה בהסתר בהסתר אף אחד לא ראה פה שום נס זה היה במהלך של תשע עד 12 שנים כל האירועים שבמגמה שאנחנו גומרים אותה תוך חצי שעה שלרב שעה זה היה בין תשע שנים ל-12 שנה כל המאורעות מי יכול היה לחבר שכל מקרה ומקרה ומקרה ומקרה זה שרשרת ניסית להביא לגאולה להצלה של העם ונהפוכו אשר ששלטו היהודים המה בשונאיהם מי יכול היה לראות דבר כזה שכל אירוע תפור עם אירוע אחר ואם לא היה קורה אירוע אחר לא היה מגילת אסתר ולא היה הצלה שמה הכל היה כאילו טבע מקרים קורה מקרה יש מלך שוויצר עושה משתה משתכר מבקש להביא את אשתו במצב מסוים נו יש מקרה יש מפגרים מה לעשות ואחר כך יש יועץ שיש לו תוכנית בשביל שהבת שלו תהיה אשתו אז הוא נותן לו עצה שיהרוג את אשתו שהיא זה אותו וכך נו גם זה קורה בפוליטיקה עושים כל מיני דברים ואחר כך הוא הורג אותם שומע ואחר כך הוא מתחרט גם זה קורה ואז הוא צריך לבחור מלכה אז כל הנשים היפות בכל המדינות 127 מדינות יא חביבי זה לא מלכת היופי של מדינה אחת זה של כל המדינות ובסוף מה הוא מוצא אחת בת 76 קוראים לה אסתר והוא בוחר בה מקרה נו מג'נון אחד שהורג את אשתו לא יקח אחת שהיא בת 76 זה וככה כל מקרה בפני עצמו אין לו קשר לבע ואחר כך חורשים מזימה תמיד יש מזימות להרוג את המלך להחליף אותו להחליף את ביבי תמיד יש נו מה הבעייה אז בקטן ותרש מדברים במקרה היה שמה באחד קוראים לו מרדכי שמע אותם וגם מבין את השפה שלהם כי הוא יודע 70 שפות כי הוא סנהדרין אז הוא שמע את השפה שלהם שמע מה הם אומרים שהם חורשים ואז הוא אמר למלך נו ואז כתבו את זה בספר וזה ולילה אחד נדדה שנת המלך קורה בן אדם מלך יש לו הרבה כל מיני מחשבות מה קורה מה זה ואז הוא אומר תביאו את ספר דברי הימים מה מי מבקש עכשיו ספר תביא אלה תביא ואז נפתח לו בדיוק איפה שצריך ואז הוא רואה ואז הוא אומר עשו משהו איתו לא עשו משהו איתו בקיצור כל מקרה ומקרה ומקרה ומקרה ומקרה כל אחד נראה בלי קשר לקודם מה זה קשור לזה שהוא הרג פעם ולמה ש אבל היום אנחנו יודעים שאם לא היה קורה מקרה אחד מכל המקרים האלה לא היייתה הצלה מהגזרה להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים מנער ועד זקן מי שם לב לזה הם לא ראו באותו זמן לא ראו באותו זמן את צירוף המקרים שהכל מושגח הכל מושגח וזה הכל תפור להגיע לתכלית המן תלה מרדכי יהיה במקומו ויהיה טוב ליהודים וכולי וכו מי חלם דבר כזה היייתה גזרה איומה איומה להשמיד להרוג את כל היהודים כל היהודים לא ישאר אחד בחתם המלך חתם חתם ואת דבר המלך אין להשיב אין להשיב אין דבר כזה והכל התהפך או אבל בגלל שזה זה העיקר העיקר אמרנו הניסים הנסתרים זה יסוד התורה כולה לכן בזה רואים שאין עוד מלבדו לכן זה ישאר זה לעולם ישאר שאין עוד מלבדו גם עכשיו באסון של ביזוי הדת מה רואים לא יאומן כי סופר מה רואים היה ביזוי הדת על ידי השמאלנים שעשו הכל נגד דת ישראל הכל בנגד אחיהם היהודים ואמרו הם לא אחים שלנו ואמרו מלכות יהודה ומלכות תל אביב ומה לא עשו וביזו ובראש השנה ביום כיפור ועם בגדי ים נכנסו לבתי כנסת והכל והכל והקדוש ברוך הוא עשה סוויץ' אסון גדול על ביזוי הדת שנעשה בלי מוחה בלי מצפצף ומה נהיה נהי אחדות עכשיו עם יותר ממה שהיה קודם למרות שהשמאלנים שנמצאים בכל העמדות מפתח שמקבלים כסף מכל מיני עמותות ומכל מיני אגודות שמממנות בשביל לפרק את החברה הישראלית ואת העם היהודי אבל העם ברובו עכשיו מבין נלחמים כתף מול כתף שמאלנים מנים דתיים חרדים וחילונים ואחרים כולם נלחמים ביחד ועזה מלאה חנוכיות מנורות חנוכה לא יאומן כי סופר עכשיו חנכו את כיכר עזה הפכה להיות כיכר ישראל כיכר מלכי ישראל אף אחד לא רואה את הקשר אבל כשיגמר הכל ונסתכל החורה נבין איך הקדוש ברוך הוא עשה סדר בבלאגן אין פה טבע הכל ניסים והכל זה השגחה לקראת מה שהו מייעד אחרי זה יהיה עם חזב מה שעכשיו זה אפס אפסים לעומת חזב ואחרי זה יהיה גוג ומגוג שזה יהיה אפס אפסים מה שאנחנו עוברים עכשיו ונעבור ואז זה יגמר הכל ויבוא משי הזה צ'יק צ'ק לא עוד הרבה זמן הקדוש ברוך הוא סוגר מעגלים בחנוכה גם כן לא ראו ניסים יש דבר כזה שאומרים שיש אנשים אמיצים ויש אנשים גיבורים ויש כאלה וזה והם הצליחו וטקטיקות וכל מיני מילים וזה וזה אז לכן ישארו חנוכה ופורים כי הם זכר לניסים הנסתרים חכמים קבעו אותם בגלל הניסים הנסתרים ואנחנו בדור האחרון התיקון שלנו זה להאמין שהכל זה ניסים נסתרים והכל זה השגחה פרטית אל תתייחסו למה שאתם שומעים בתשקורת ולזה אל תיבהלו ממה שהם אומרים הם לא קובעים כלום הם לא יודעים כלום הם אהבא לי כמו כל האמן והש 200 וכולם כולם כולם בובינה מלאכותית ויורה רואה ורואה יורה ו בסוף לא עבד שום דבר אל תאמינו ואל תבטחו בשום דבר יש תוכנית סדורה בשמיים לא כולם יודעים אותה אבל זה לא קשור למה שהם אומרים לא קשור אז לכן צריך לדעת בכל הדורות הקדוש ברוך הוא מנהיג את הברואים בדרך הזאת איך יכול להיות שעם כזה נרדף אלפי שנים והוא עם קטנצ'יק אייך לא הצליחו לחסל אותו הרי כש סנחריב בא על ירושלים הוא בא עם כל צבעות עולם 370 מיליון הוא בא מי יכול להכניע דבר כזה בכלל לא היה צריך כלום חזקיה ישן אמר לקדוש ברוך הוא אני הולך לישון לילה טוב ליל פסח שתינו ארבע כוסות לילה טוב והקדוש ברוך הוא השמיע להם שירה של המלאכים ויצאה נשמתם בלי יריה בלי ריסוס בלי מים האוקיינוס בלי שום דבר שטיח פרסי זהו יש לו בעיה לקדוש ברוך הוא אין לו בעיה הכל ניסים תזכרו שחזקיהו צריך להיות משיח וסנחריב היה צריך להיות גוג ומגוג כי גוג ומגוג יבואו כל אומות העולם נגד ישראל ובאו באו עם סנחריב והיה צריך להיות חזקיה המלך המשיח אבל הוא לא אמר שירה זה התבטל נתח לה עכשיו אז יבואו עוד פעם כל אומות העולם זה מה שביין מפחד שיהיה רב זירת יותר מדי ואז יהיה בלאגן עם רוסיה וסין וצפון קוריאה וכולם עם כולם הציר הרשע הם קוראים לזה זה וזה יהיה בלאגן ויהיה אטום ויהיה בלאגן וזה מנסים לדחות את זה שלא יסתבך העניין פה בסביבה אבל הכל סביב ישראל הכל זה מתחיל ונגמר בישראל ואז אם הקדוש ברוך הוא ניצח את סנחריב בלי עריה אחת את כל המיליונים 370 מיליון השכיב אותם ככה גם במלחמת גוג ומגוג כתוב ועמדו רגליו על הר הזתים הוא אמר אני לחם בגוג ומגוג אני לחם הוא ילבש את החלוק שלו שיש בו את כל הגופות של כל היהודים שנרצחו על ידי הגויים ואל נקמות תופיע והוא יבוא נקום את הנקמה ושני שליש מהעולם ימותו שזה אומר בערך 5מ מיליארד כבר גדלו מעז ארב וחצי אז זאת אומרת אדם צריך להבין הכל מתוכנן לא מה שמדברים פה ולא מה שמדברים שם כל זה שטויות אנחנו בדור האחרון צריכים תחזק ולדעת שכל מה שקורה איתנו זה ניסים נסתרים ואין אדם נוקף אצבע למטה אלא הם מכריזין עליו מלמעלה שום דבר לא קורה בלי השגחה פרטית דוגמה אנחנו מברכים המוציא לחם מן הארץ הקדוש ברוך הוא מוציא לחם מן הארץ יוצאת חיטה לא יוצאת חיטה ואתה לוקח את החיטה ואתה מחליט מה לעשות מזה דיסה אתה רוצה לעשות מ זה לחם עוגות פתיתים מה אתה רוצה שלווה מה אתה רוצה לעשות אז למה אנחנו מברכים על כל זה המוציא לחם מן הארץ וגם עד שנהייה לחם יש תהליכים שאדם עושה בשביל שיגיע להיות לחם אז תשמעו כשאדם זורע חיתים והם גדלות אז כל אחד לוקח את זה לשימוש אחר אבל תדעו לכם שגם החיתים שיוצאים בשיבולת כל חיטה וחיטה יש לה יעוד בהשגחה זה יהיה לעוגה זה יהיה לדיסה זה לא יהיה זה ייפול לארץ אתה עושה יו נפל לי הקמח איי אי אי זה חיטים שהשם קבע שלא ישתמשו בהם כל חיטה וחיטה יש לה לא אתה החלטת לא אתה השם החליט האם אפשר יהיה לעשות או לא נגיד אתה החלטת לעשות עוגה הולך למכולת תביא לי קמח זה זה לעוגות אומר נגמר נו איפה הקמח לעוגה אתה מחליט שיהיה קמח לעוגה השם החליט אין במכולת טוב אני סגרו אין אין עוגה אין כל חיטה וחיטה יש לה יעוד למי תגיע למה תהיה ואנחנו צריכים לדעת שהכל הולך בהשגחה מדוקדקת למה ואייך לפי זכויות ועוונות גם שאנחנו יכולים ללכת על רגלינו זה נס נס שאין כדוגמתו בפרט שאנחנו הולכים פה בכלל על הקרקע לרוקח הארץ על המים כל הארץ מתוחה על גבי תהום פתאום נהיה בולען בניין שלם נופל בפנים מה קרה השם החליט לא לרקוע שמה את הארץ שמה לא כל המקומות בשביל להזכיר לנו להזכיר לנו מדי פעם שהוא רוקע הארץ מותח את הארץ על פני התאום איך תזכור כי אנשים חושבים שזה טבע יש אדמה דורכים על אדמה זה דבר יציב לא לא מותק אתה מתחתיך תהו אם אדם זוכה לחיות ככה בהתבוננות כזאת החיים שלו מאושרים הוא יודע שהוא כגמול עלי אמו אין כמו התינוק שלא מודאג יש אמא היא דואגת מאל ועתה יש אבא יותר יכול מהאמא גם האמא שלך זה בזכות האבא למעלה זה שיש לה אמא את האמצעים ואת היכולות ושיש לה חלב ויש לה זה זה הוא הוא אבל אתה סומך על מה שאתה רואה מה אתה רואה אמא אמא תקני לי אמא זה אבא תקנה לי אתה סומך על מי שאתה רואה מאיפה לאבא יש כסף בארנק מאבא למעלה מי עשה את אבא שלך בריא ולא חולה אבא של למעלה ברגע שאדם יודע שהוא מושגח מעת הבורא יתברך וכל הסיבות וכל המניעים וכל כל ה זה הכל רק כלי תשמיש שהקדוש ברוך הוא משתמש איתם בשביל שיגיע אליך משהו קבע זה הכל אבל אין ביד אדם לעזור לך להועיל לך לגרוע ממך להפריע לך להציק לך בלי גזירה בלי גזירה משמיים אין אדם נוקף אצבע אלא אם כן ישבו בבית דין ופסקו שיהיה כך וכך אין דבר דבר דבר וחצי דבר הנה הבחור לפני נוגע כל הזמן בזקן ווזה וזה זה השם מאפשר לו יש אנשים רוצים להרים את היד לא יכולים להרים את היד יש תלכו לבית חולים תראו יש אנשים שותקים אבל לפני כן הם לא היו והשם החליט שדי מספיק למה מספיק מי יודע מה הוא עשה עם היד היא היייתה מאוד פעלתנית מספיק אז זאת אומרת הכל [מוזיקה] בהשגחה התורה מצווה אותנו ואהבת לרעך ואהבת את אדוני אלוהיך בכל לבבך איך אפשר לצוות את הבן אדם לאהוב לצוות לאהוב זה צריך להיות רגש פנימי התפעלות משהו מחויבות מצווים אותנו ואהבת את השם וגם לא ראיתי אותו ולא נפגשתי איתו אומרים ל באהבתה את מי אתה נעלם אפילו אם אני יודע שהוא קיים אבל בשבילי הוא נעלם כרגע אני לא רואה אותו בדרך כלל אוהבים מה מה שרואים הנה אתן לכם דוגמה מצלמה מתמקדת עליי יופי איך הפרחים האלה יפים אתה אוהב אותם אוהב את הפרחים האלה איפה הפרחים אין פרחים איך אתה יכול לאהב דבר שאתה לא רואה ואהבת את הפרחים אין פרחים איך אני אהב אותם אומרים לי ואהבת את השם איפה השם תראה לי שאני אוהב אותו איך מצווים אותי ואהבת את השם לא ראיתי אותו אבל אם בן אדם מבין שכל המתנות של החיים שלו ראייה ושמיעה ודיבור ונשימה וכל האיברים והבית והאישה וילדים זה הכל מעת השם יתברך ד שאני לא רואה אותו אז מה אם אני לא רואה אותו יש אנשים אוהבים את ביטוח לאומי למה הם מקבלים ב-20 לחודש כל פעם מהביטוח לאומי מכירים מי שלח מה זה מה זה זה לא מעניין אותם בכלל אבל הם תמיד העיניים שלהם ל ל חודש ביטוח לאומי יש ביטוח עכשיו אנחנו נשאל אותכם שאלה אדם הגיע לרופא רופא אמר לו תשמע אתה עכשיו מעבד את הראייה תוך שלושה חודשים אתה לא תוכל לראות אבל יש סיכוי בארצות הברית יש רופא מיוחד שהצליח כבר כמה פעמים אבל הוא לוקח על זה 50 אל דולר הסיכויים הם טובים לא 100% אבל סיכויים טובים יותר טוב ממה שתשאר ככה ובעוד שלושה חודשים לא תראה ויהיה כבר מאוחר נו יש תקווה אבל אנו 50 אל דולר לא כל אחד אפשר לשחרר 50 אלף דולר אז הוא מנסה לגייס הלוואות לא תמיד מצליחים עושים שנורר הולכים בתי כנסת בוכים מבקשים זה פה שם זה זה בסוף הוא השיג את זה נסע לחוץ לארץ ועבר את הניתוח והצליח זהו אין בעיה כרגע הוא רואה כמו כל האנשים הוא יודע לרופא או לא יודע לרופא למה שיודע לו הוא שילם לו 50 אל דולר שיודע לו הרופא שהוא שילם לו 50 אל דולר ברור שהיה סיכוי שלא יצליח אבל מי קיבל את ה-50 אל דולר הרופא הרופא מתפרנס מזה שאנשים לא רואים מה השתדל בסדר לקח שעתיים וחצי בסדר נכון יש עבודה ויש עבודה האדם הזה שעכשיו רואה הוא מצטער שהוא שילם את ה-50 אל דולר הוא שמח והוא ייתן לו גם איזה תשורה עוד ויעשה לו איזה תמונה ומזכרת ואיזה משהו כמו בבתי חולים שאתם רואים כל מיני תגידו לי זה שאתם רואים היום בלי ניתוח בלי 50 אל דולר זה לא יותר טוב לא יותר טוב מללכת להתבזות שנורר בתי כנסת ולבקש הלוואות וזה אומר לך אין לי ואם היית בא בזמן אחר וכל הפדיחות וכל וכל הפחד ולהגיע עד לשמה ולעמוד בתור ויכול להיות שתצא עבר ויכול להיות שלא ויכול להיות שכן ויכול להיות שיהיה לך 50 א דולר ו לך גם להחזיר וכולי וכולי וכולי ואנחנו כל יום בלי עין הרע רואים בלי ניתוחים בלי לשלם בלי לרוץ בלי שנורת בלי כלום איך אנחנו צריכים להודות לבורא יתברך איך אנחנו צריכים להגיד פוקע ברים שומעים אנשים הייתי רוצה שיהיה לי זה והייתי רוצה זה וחסר לי זה ואני מקווה שאני אצליח לקנות את זה וכל הזמן שומעים את החסרונות שלהם כן אתה לא שומע אחד אומר ברוך השם יש לי בית שלושה חדרים ארבע חדרים יש לי שטיח יש לי נברשות יש לי ספריה יש לי ספרים יש לי זה אתה שומע מישהו שמספר את כל מה שיש לו בבית לא אני רוצה לקנות נברשת אני רוצה לקנות זה חסר לי זה חסר לי זה חסר לי זה זה בסדר שאומרים כאלה דברים חסר לי חסר לי זה טוב או לא טוב חסר או לא חסר חסר מה זה לא חסר אז למה אתה הולך לקנות חסר או לא חסר אתה משמיע כלל הזמן מה שחסר אנחנו מברכים בבוקר שעשה לי כל צרחי אז איך אתה אומר שחסר לך אם הקדוש ברוך הוא עשה את כל צרחי מה זה צרחי כל מה שאני צריך השם עשה לי הוא יודע ב בדיוק מה אני צריך והוא עשה לי כל צרכי לא אני עשיתי ולא אני השגתי ולא כלום הוא עשה לי כל צרכי אז מה אתה אומר שעוד חסר אם הוא היה יודע שחסר הוא היה מביא לך אבל הוא לא חושב שחסר אז הוא לא הביא לךש ממי ממי אה זה השאלה אם אתה מבקש מהקדוש ברוך הוא למה מבקשים הקדוש ברוך הוא לא יודע מה חסר לך אתה צריך להזכיר לו כן אתה צריך כן טעית מה אברה אביל לא דע שוא ולמה הוא התפלל על בן למה הוא צריך הוא אמר למה הוא צריך מי יורש את ביתי מי ימשיך את הדרך שלי במצוות אדם צריך לבקש אני רוצה להנחיל את התורה שלי לאחרים זה דבר רוחני אבל צרכים גשמיים אתה שמעת את אברהם אבינו פעם מבקש צרכים גשמיים שיעקב אבינו ביקש וביקש את המינימום בשביל לחיות בגד ללבוש ולחם לאכול זה הכל זהו אבל למה מבקשים בכלל הקדוש ברוך הוא יודע לבד נכון כשהיית עובר בבטן ביקשת איך להתפתח בבטן השם היה צריך שתבקש ממנו איך להתפתח בבטן הוא יודע בדיוק איך מפתחים מטיפת זרע סרוחה בן אדם הוא דאג לך לבד הוא לא צריך אותך שתעריך והביא אותך להורים ויגדלו אותך וישקיעו בך הוא הוא הוא סידר לך את הכל ביקשת לא ביקשת אז למה עכשיו אתה מבקש מה הוא לא יודע בטח שהוא יודע אז למה מבקשים למה מתפללים בשביל שנדע שהכל זה מאיתו יתברך שיהיה לנו קשר עם אבא שנדע שאיין עוד מלבדו אין אין טבע אין הכל זה מאיתו יתברך לכן צריך להתפלל צריך לבקש לא לבקש בגלל שחסר לי בשביל שאני פונה לשם שהוא יודע מה זה עכשיו תלוי מה מבקשים תלוי מה מבקשים היה אחד שהציל את המלך והמלך רצה לתת לו אמר לו שלושה דברים שתבקש אני נתן לך אז הוא ביקש מהמלך בקשה ראשונה יש לי דוד דולף אם אפשר לשלוח לי מישהו שיתקן דבר שני יש לי חנות קטנה ובא מישהו פתח ממני ממול תעיף אותו משמה המלך התרגז עליו טיפש מה אתה אתה מבק אני אני מלך אני יכול לתת לך כל המלכויות שלי אני יכול לתת לך מה שתבקש מה אתה רוצה 100 מיליון מה אתה רוצה אתה רוצה עיר שלמה אתה רוצה להיות מושל אתה רוצה להיות סגן לא יודע מה מה אתה דבר בגדול מה אתה מבקש ממני שטויות הקדוש ברוך הוא אומר אתה יכול לבקש השאלה מה אתה מבקש אתה מבקש גשמיות שבלו אכי אני דואג לך יותר טוב ממך כי אני יודע מה טוב ומה יזיק לך או שאתה מבקש רוחניות ולהתקרב אליו וכולי וכולי זה החוכמה כי בצרכים השם עושה לי את כל צרכי לא תבקש כן תבקש כמו שהוא דאג לך עוד מותך בבת נ אמא בלי שתבקש ככה הוא ממשיך לדאוג לך עד היום האחרון אבל אם בן אדם לא מאמין בזה ולא כלום הוא אומר ברכות לבטלה איך אתה אומר שעשה לי כל צרכי ואתה לא מאמין בזה ואתה לא עובד לפי זה איך אתה אומר נותן לעף כוח ואתה חושב שהשינה והכרית והשמיכה עשו אותך עכשיו בעל כוחות לקום ולעבוד איך אתה אומר דבר כזה איך אתה אומר פוקח עברים ואתה לא מאמין בכלל אתה חושב שתמיד אתה רואה אני לא הייתי אף פעם עבר וכן הלאה אז זאת אומרת מה למדנו מחנוכה למדנו שזה לא התבטל למה כי כל הניסים שהיו שמה נסתרים אפשר לתלות אותם בטבע אבל שום דבר לא יה טבע שום דבר הקדוש ברכו רבת את ריבם דנת את דינם מסרת גיבורים בית חלשים ברבים ביד מעטים אתה עשית את הכל הכל זה אתה אין פה כלום נכון מתתיהו ו ובניו נלחמו כן זה בגלל שהם נלחמו על קדושת ישראל אתם מכירים את הסיפור איך זה התעורר מה עורר אותם היייתה גזירה שכל בת שנישאת תיבעל קודם להגמון והייתה בת חנה בת מתתיה והיא נישאת ואז עשו כמובן זה המשפחה הכי מכובדת מכובדת שהייתה כהנים ו לפני החתונה היא עמדה לפני כולם ולא תאמינו מה היא עשתה היא קרעה את הבגדים שעליה ונשארה ככה שרואים אותה כיום מולדה וואו כולם תפסו את הראש וואו וואו איזה חילול השם מה זה מה זה כבר רצו לקום מחיה וזה ולדקור אותה ואז היא סתה אותם ואמרה להם אתם קמים עליי בחרבות להרוג אותי על מה שאתם רואים ולא אכפת לכם שאני עומדת לבעל להגמון הערל הזה זה אתם מסכימים מה יותר גרוע נתנה להם שם דרשה חוצבת לאבות ואז הם התייעצו מה לעשות ואמרו אוקי בקבינט הוחלט אנחנו לא ניתן אותה לאגמון אנחנו נלך לקיסר הלכו לקיסר ואמרו אמרו לו הקיסר גזר כך וכך אנחנו לא מסכימים שא תהיה עם האגמון זה אדם פשוט היא בת כהן גדול ומגיע לה את כל הכבוד והיא צריכה להיות רק עם הקיסר וככה הזיזו את כולם וזה ופה ושם והקיסר מבסוט הביאו לו נטח בשר ואז הם תקפו אותו הרגו אותו ופרץ המרד והתחילו להרוג שמה חופשי וככה היה לנו נס חנוכה אבל על מה הם נלחמו על קדושת ישראל אז זאת אומרת כשיש רוח רוח קרב יכולים לנצח ב מעטים יכולים לנצח רבים מדובר על מאות אלפים מאות אלפים ש מרגו מאות אלפים 772 אל טט וכל פעם היו שולחים עוד עוד ומחסלים אותם וסילקו את יוון מפה סלקו את יוון מפה ואחר כך מלכו עוד כ-200 שנה 206 שנה לא יאומן כי יסופר אין טבע הכל ניסים נסתרים והם האמינו שבכוח השם לתת להם לנצח זה לא הגיוני לצאת למלחמה כזאת משפחה משפחה משפחה אמרתי פעם דוגמה נגיד משפחת דהרי החליטה בראש העין עם חמישה ילדים בואו הולכים לפרק את הסינים יאללה תעלה איך זה מתחיל יכול להתחיל דבר כזה אז איך ייצאו איך יצאו משפחת חשמונאי נגד כל יוון איך הם ידעו שמי שמנהיג את העולם זה הבורא הם צריכים לעשות השתדלות כמו אברהם שבא מול ארבע מלכים נו איך איך עם מי אתה הולך אומר הם אליעזר מה שניכם רוצים לצח ארבע מלכים אומר מה הבעיה יש חול בלי סוף יש חול איזה נשק אתה לוקח אמר לא צריך נשק יש שמה חול אני אקח את החול אני אזרוק עליהם מה זה גן ילדים משחקים בארגז חול זורקים חול אחד על השני לעיניים מה זה אומר אני עושה השתדלות זורק השם יעשה הורי כאן מזה פ הוא כבר יטפל בהם אכפת לי איך הוא יעשה את זה אני אני עושה השתדלות הכל אין טבע אין טבע בטבע אפשר עם חול לנצח דוד המלך יכול לנצח קלע אבן יכול לחדור שריון אין טבע אין טבע מי שהולך עם רוח רוח ואמונה ויודע שיש רק אחד בעולם ורק הוא קובע ואתה עושה את רצון כמו יהודית בת בארי שלמדנו בשבוע שעבר אתה יכול לנצח את כולם כמו יעל שקרתה את ראשו של סיסרא אישה פשוטה יכולה לעשות ניסים ונפלאות הכל אם מאמינים בשם יודעים שהוא המנהיג על כל הברואים הוא עשה הוא עושה והוא יעשה לכל המעשים איזה כיף לחיות ככה שאתה יודע שהשם מסדר לך את הכל והוא ממציא לך כל צרכי איך אומרים בנר זה ממסי סרו חילי איי איי אי הקדוש ברוך הוא ממציא לנו את כל הז לא השכלנו לא הוא צודק 2000 שנה לא הסכל לא לא אנחנו מורגלים לטבע מחר יש פה עוד הרצאה אני אפתח לכם כמה דברים שאמר רבי יחזקאל לוונשטיין זכר צדיק ברכה בשיחות שהוא נתן במהלך מלחמת ששת הימים ולאחריה אחד מהדברים שאומר שמה שהחיילים רואים ניסים ונפלאות והם מתפעלים וחוזרים בתשובה ואנחנו הדתיים שומעים את כל הנשיים ולא משתנים הם משתנים מחילונים להיות חרדים ואנחנו החרדים נשארים אותו דבר איך זה מחר נדון על זה ברור ואתה השתנית מזה לא אתה אותו דרי תחזק תחזק אז זאת אומרת אנחנו נברר את זה מחר את הסוגיה הזאת איך יכול להיות שבשעת מלחמה השם עושה הכל ומסדר כך וכך ואנשים נשארים אותו דבר לא יאומן לא אלה שרואים את הניסים גם אלה שרואים את הניסים אחר כך זה מטשטש ודוהה קצת נברר את הסוגיה הזאת מחר בלי נדר אני מודה לכם על ההקשבה כן יש לו פה שאלה תן לו בבקשה אנו ודים שאס לסמו ך אנחנו יודעים הר שאסור לסמוך לנס אז איך הם החשמונאים לקחו ריזיקה כזאת לכן נגד מאות אלפים והם היו קבוצה קטנה שאין בריירה מוסרים את הנפש לא מסתכלים על התוצאות והם לא הלכו על מנת לנצח בביטחון הם הלכו לעשות את מה שצריך כמו שאדם אומרים לו תעבוד עבודה זרה ואם אתה לא תעבוד עבודה זרה הורגים אותך הוא לא צריך לעשות שיקול ולומר יואו אם אני עכשיו אמות על קידוש השם כי כתוב יהרג ולא יעבור אז אני אפסיד ללמוד תורה אני יכול עוד עשרות שנים ללמוד תורה לעשות מצוות זה לא השיקול שלך אתה צריך לעשות מה שנכון לעשות מה התוצאות זה לא עניינך הם מסרו את הנפש על קדושת בת ישראל זה מה שצריך על מנת למות בקרב כמו חנניה מישאל ועזריה הם קפצו לכבשן האש על דעת שהם ימות לא על דעת ש מנצלו זה שהשם החליט אחר כך ש מנצלו זה הוא החליט אבל הם קפצו על מנת להשרף אז לא סומכים על הנס נלחמים כי צריך להילחם עכשיו נלחמים למה נלחמים אין ברירה קוראים לזה מלחמת אין ברירה זאת אומרת או שהם הורגים אותנו או שאנחנו הורגים אותם אז אתה יכול לשקול זה כדאי זה משתלם זה לא משתלם אין לך בריירה אז גם ברוחניות יש מצבים שאין בריירה צריך לעשות את מה שצריך לעשות ולא אכפת לנו אם יהיה נס לא יהיה נס ככה צריך לעשות יש אחד שכתב צבאה והוא נהרג בסוף הוא אמר אם אתם תמצאו את זה אז זה רק אחרי שאני והוא כתב שמה שהוא מבקש ש לא יחליף אותו אם הוא ייפול שבוי שלא חליפו אותו בעירים וזה וזה וזה הוא ביקש ואל תבכו ולא כלום והכל בסדר ואני זה תמיד רציתי ושאם אני צריך למות שאני אמות באופן כזה בשביל כלל ישראל ולא ככה וככה וככה הוא הלך על דעת שהוא הולך גם למות והוא הכין בדיוק מה הוא אומר להם בדיוק נותן להם הנחיות גם לשבעה ואומר אל תבכו ולא כלום ותביאו את החברה ותעשו על המנגל ואני לא יודע מה שאין ברירה צריך לעשות מה שצריך לעשות אתה מבין אבל אם בן אדם רוצה לסמוך על נסים ורק על סמך זה הוא הולך מי אמר שאסור לך נס מי אמר שאסור לך נס אני מודה לכם נתראה מחר אתה רוצה גם שאלה נו אז שאלה פה שאלה בנשים כן רגע נרות חנוכה כן הר של חנוכה והנרות של שבת איך אפשר כאילו לגרום לזה גם שיהיה דולה גם כן הרבה זמן מה הבעייה יש היום כוסות גדולים אתה מלא שמן זה יכול להיות עד מוצאי שבת כמו שהרב אמר בהתחלה עם הפתיל שמדליקים אותו כן אבל לא צריך לחכות לניסים אתה ממלא יש כוסות הקטנים שנותנים אותם אתה יודע מוכן הכל ויש כוסיות יותר גדולות עם פתילה באמצע כוסים וזה נכב ואתה לא לא לא לא לא אם עושים כמו שצריך אז נשאר הכל בסדר יכול להישאר שעות נירו של שבת שגם הגם אותו דבר כמה שאתה רוצה כמה שמן שאתה רוצה אתה רוצה זה נכבה זה לא נשאר חלקם דלוקים חלקם לא דלוקים הפתילות שאתה שם לא טובות תעשה עם צמר גפן קח צמר גפן תפט אותו ככה והוא שואב את השמן טוב ותכניס אותו בתוך ה ברזל הקטן הזה תתקע את זה למטה משתלשל למטה כל הזה ותראה איזה לק לך בלי סוף כן גברת נו נו לדבר נו הוא רוצה הוא מארצות הברית והוא מבקש שתברך אותו בר רוח יוסף בן שרה יוסף בן שרה עוזרי רפואה שלמה בתוך שר חולי עמו ישראל מהרה כן שמעת כן נו מה מה אתה אומר לא לא לא לא טוב טוור תבוא מוקדם נספיק יותר בעזרת השם רבי חנניה אומר הדוש ברך ל ישראל פי רב תור שמור ידיל תור ידיר רגע הריני מכון איפה זה