נשר - שנאת חינם
- - - עיקר הדרשה ע"פ הספר 'להתעלות' - ראה כתבה על ספריו - באדיבות הרב שמחה אהרונוב שליט"א - ישר כחו! - - -
תוכן ענינים: חומרת שנאת חינם; / גדר שנאת חינם / סור מרע ועשה טוב / אהבת ישראל אמיתית / מי צריך ללמוד מוסר.
חומרת שנאת חינם;
רבותינו אומרים יומא ט. מפני מה נחרב בית המקדש הראשון? מפני ג' עבירות החמורות ביותר שבתורה שעליהם נאמר יהרג ובל יעבור והם: עבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות.
ושואלת הגמרא מפני מה נחרב בית המקדש השני? מפני שנאת חינם.
חורבן בית שני היה חמור מחורבן בית ראשון, וזאת מפני שמקדש ראשון נבנה שבעים שנה לאחר חורבנו, ואילו בית שני עדיין לא נבנה כבר קרוב לאלפיים שנה, ואנו מייחלים ומצפים לבניינו בכל יום.
ועוד שבמקדש ראשון התגלה קיצם, הם ידעו מראש שיוצאים לגלות למשך שבעים שנה, אבל במקדש שני לא התגלה קיצם, איננו יודעים מתי תהיה הגאולה ובניין בית המקדש השלישי, וזה הרבה יותר קשה מאשר שיודעים מראש את הזמן הקצוב של הגלות.
מכאן רואים עד כמה שנאת חינם היא חמורה וקשה יותר מג' עבירות החמורות שבתורה שנאמר עליהם יהרג ובל יעבור.
ואם נבוא ונאמר מה אנו אשמים בזה שאבותינו חטאו, להם הייתה שנאת חינם ולכן נחרב בית המקדש, אבל אנחנו בסדר גמור - זה לא נכון, כיון שרבותינו אומרים שכל דור שלא נבנה בית המקדש בימיו כאילו נחרב בימיו, דהיינו שאם היה היום בית המקדש, על פי מצב הדור ועל פי המעשים של הדור, הוא היה נחרב!
מה שאנו מתאבלים על בית המקדש זה לא בגלל עוונות אבותינו, אלא בגלל שאנחנו לא ראויים ולכן מתעכב בניין בית המקדש.
ואם כן, כמה עלינו לתקן בדור שלנו את הנושא הזה של השנאת חינם, להשתדל מאוד לעקור את השנאת חינם מהלב.
גדר שנאת חינם
מהי שנאת חינם ומה הגדר של שנאת חינם?
המשנה במסכת סנהדרין )כז ע"א( מונה את האנשים שפסולים להעיד אחד על השני, ואחד מהם הוא 'האוהב והשונא' - האוהב לא יכול להעיד על חבירו כיון שהוא נגוע, והשונא לא יכול להעיד כיון ששונאו ויש חשש שיחפש להזיק לו בעדותו.
ואומרים חז"ל מהו גדר של שונא? זה שלא דיבר עם חבירו שלושה ימים מתוך איבה, הוא כבר נכנס לגדר של שונא!
זאת אומרת שאדם שהסתכסך או רב עם חבירו, או שאפילו חבירו פגע בו בצורה קשה מאוד, ובגלל זה הוא לא יכול לדבר איתו במשך שלושה ימים, הרי שהוא נכנס בגדר של שונא.
יש אנשים שאומרים, 'טוב, בסדר, אני אמנם שונא את פלוני, אבל לא שונא אותו בחינם, הוא באמת הזיק ופגע בי, הוא עשה לי רע ולכן אני שונא אותו!'
אולם רבותינו לימדונו שכל שנאה שהיא אסורה מהדין היא נחשבת שנאת חינם, ואיזוהי שנאה שאינה אסורה מן הדין? זה כמעט ולא מצוי – הרואה בחבירו דבר ערווה.
חוץ מזה, כל השנאות שאדם שונא את חבירו, לא משנה מה הוא עשה, ולא משנה מאיזה סיבה אינו מדבר, זה נחשב שנאת חינם!
ולמעשה כל הצרות, הגזרות והטרגדיות שיש בדור הם בגלל שנאת חינם, ולמה? כיון שאין לנו גאולה ואין בית המקדש, ומפני שנאת חינם נחרב בית המקדש! ודבר זה יגמר רק כשיהיה לנו אהבת חינם.
לכן כל אחד ואחד שנמצא חלילה ברוגז עם חבר, ידיד, קרוב משפחה, ולא משנה מאיזה סיבה שלא תהיה, אפילו שזו סיבה אמיתית ומוצדקת ואותו אדם באמת פגע בו, ישתדל להתפייס עם חבירו, ולא יעבור עליו שלושה ימים שלא ידבר איתו מחמת שנאה, דאז הוא בגדר שנאת חינם ומהווה את אחד מהגורמים לעיכוב הגאולה, ולכל הגלות הנוראה, הצרות והקשיים שבדור שלנו.
אמנם אלו דברים קשים, אך כך אומרים לנו חז"ל. לפעמים אנשים שומעים איזה אסון או טרגדיה חלילה בעם ישראל, והם נמצאים בצער נורא ואפילו בוכים על כך, אך הם עצמם נמצאים ברוגז ומריבה עם חברם ולא מדברים איתם מחמת שנאה, ויתכן שהם אחד הגורמים לאותו אסון וטרגדיה!
אנחנו רגילים להאשים את האחרים, את המחבלים והרוצחים, אך צריך ּ לדעת שאת המחבלים הקב"ה שולח, ועליהם אומר דוד המלך "פה להם ולא ידברו עינים לה םולא יראו" תהילים קטו, ה הם לא יכולים לעשות מאומה אילולי הקב"ה שולח אותם.
ומדוע הקב"ה שולח אותם? כיון שיש הגורמים לשנאת חינם בעם ישראל. וכאמור, בקלות אדם יכול להגיע חלילה לשנאת חינם, ודי בזה שלא מדבר עם חבירו שלושה ימים מחמת שנאה, וכבר נכנס לגדר הזה!
כל אדם שמחזיק בדרך הזו של שנאת חינם, צריך לדעת שהוא שותף לכל הגלות הנוראה שעם ישראל נמצאים בו, לכל הסבל והחולאים ב"מ.
ולכן כל אחד צריך לשים ליבו לעניין הזה ולעשות בדיוק ההיפך, לדאוג שלא רק שלא יהיה בין אלו שמעכבים את הגאולה, אלא שיהיה בין מקרבי הגאולה!
סור מרע ועשה טוב
כדי להיות ממקרבי הגאולה, תחילה צריך לסור מרע, ולאחר מכן לעשות טוב.
סור מרע פירושו שאם יש חלילה מתיחות או סכסוך עם איזה אדם, והוא לא מדבר איתו מחמת רוגז, הרי שצריך לתקן זאת מיד, עם כל הקושי שבדבר, כדי שחלילה לא נהיה באותה רשימה שיש בשמים של הגורמים לעיכוב הגאולה.
ולאחר מכן לעשות טוב - לעשות פעולה של אחווה ושלום, של קירוב לבבות, כדי לזכות להיות באותה רשימה בשמים של מקרבי הגאולה. התנא באבות פרק א משנה יז אומר שלא המדרש עיקר אלא המעשה, אנחנו יכולים לדבר ימים ולילות מדוע עם ישראל סובלים בגלות, להביא את כל מאמרי חז"ל בעניין המחלוקת והשנאת חינם, אבל בפועל אם לא נעשה מאומה לתקן זאת, הרי שזה רק מדרש, ולא המדרש עיקר אלא המעשה!
אנחנו נמצאים בעולם המעשה ועלינו לעשות מעשים ופעולות, לסור מרע, לתקן את המריבות והסכסוכים, ולעשות טוב, להרבות בפעולות של קירוב לבבות, ובכך נקרב הגאולה. וגם נזכה שהתפילות שלנו יתקבלו, וכפי שהארכנו בעניין זה בשיעור העוסק באהבת ישראל.
אהבת ישראל אמיתית
כיצד אפשר להגיע לידי אהבת ישראל אמתית?
ראשית על ידי הוויתור אפשר לקנות אהבת ישראל, לא משנה מה האדם עשה לי, תמיד לאחוז במידת הוויתור כמה שיותר, לברוח מהשנאת חינם, וכיצד נתמודד עם זה ולא נשנא את האדם שהרע והזיק לנו?
אם נאמין באמונה שלימה ששום אדם לא יכול לעשות לי רע או טוב, בלי גזירת ה'. ואם אדם עושה לי רע, הוא לא בסדר שהוא היה השליח הרע לעשות זאת, אבל אתה הייתה צריך לקבל זאת בכל אופן, אם זה לא מראובן אז משמעון, ואם לא משמעון אז מלוי או מאחרים, הפגיעה שקיבלת נגזרה עליך משמים.
אדם שיאמין בכך, ממילא הוא לא ישנא את האחרים, אבל צריך להאמין בזה מאוד, זאת לא עבודה קלה, אבל אדם שמאמין בזה באמונה שלימה, רק הוא יוכל לגרש את השנאה מליבו!
ואדם שלהיפך, לא רק שלא מכניס שנאה בליבו, אלא מכניס אהבה בליבו, הרי שהוא גורם לעצמו טובה גדולה, וכפי שהארכנו בזה בפרק אהבת ישראל בשם המסילת ישרים שאין הקב"ה אוהב אלא למי שאוהב את ישראל, עיין שם.
אסור לנו לרצות שיהיה חלילה רע ליהודי, כיון שהוא בן של מלך מלכי המלכים הקב"ה, אלא אדרבה, גם אם עשה לנו רע, נתפלל עליו שיהיה לו טוב ושה' יצליח דרכו, ולא משנה מה הוא עשה, ולהרבות באהבתו כיון שהוא בן של מלך, וכשאני אוהב את בנו של המלך, כשאבקש מהמלך בקשות הוא ישמע ויקבל תפילתי.
מי צריך ללמוד מוסר
הגמרא אומרת שבגלל קמצא ובר קמצא נחרב הבית, והסיפור ידוע לכולם, אך חוץ מקמצא ובר קמצא היה את אותו אחד שהשפיל את בר קמצא וביזה אותו לעיני כולם, מדוע לא מזכירים אותו כגורם נוסף לחורבן הבית? ומיהו היה בכלל?
אלא הדבר יובן על פי שמספרים שבזמנו של רבי ישראל מסלנט היה יהודי סנדלר שיום אחד הצליח בעסקה גדולה והתעשר עושר גדול. כשחיתן את בנו הוא הזמין את כל הרבנים החשובים ונכבדי העיר, היה שם סנדלר אחד שמאוד קינא באב החתן ולא היה מסוגל לראות אותו מצליח.
מרוב קנאתו, החליט לבזות ולהשפיל את אבי החתן בכך שבאמצע החתונה כשהאבא עומד ליד החתן מרוגש כולו, ומסביבו מצלמות מכל פינה, הוא הוריד את הנעל שלו וניגש לאבי החתן ושאל כמה עולה לתקן את הנעל הזאת?
אותו גביר, אבי החתן, מרוב הבושה שפקדה אותו לא היה יכול לשאת זאת, ובמקום קיבל התקף לב ונפטר.
רבי ישראל מסלנט שמע את הסיפור הנורא הזה והחליט להקים את תנועת המוסר. ונשאלה השאלה בשביל מי הקים רבי ישראל את תנועת המוסר, במי הייתה הבעיה?
אנחנו חושבים שהבעיה הייתה באותו סנדרל שבא והשפיל את הגביר, ובשבילו ובשביל אנשים שכמותו הקים רבי ישראל מסלנט את תנועת המוסר.
אך האמת היא שרבי ישראל הקים את תנועת המוסר בשביל אותו גביר ואנשים שכמותו, שהוא כל כך נפגע מפגיעתו של הסנדלר עד כדי כך שקיבל התקף לב ומת. לכן החליט רבי ישראל מסלנט שחייבים לעבוד על המדות שלנו, על האמונה להבין שזה הכל ניסיון משמים, ולא להיפגע בצורה כזאת. אך לסנדלר, אין תקנה, והוא גם לא יבוא ללמוד מוסר..
אם באמת נאמין שכל מה שעושה ה' איתנו זה לטובה, ממילא יהיה קל לנו להתמודד בכל מיני מצבים בחיים, נעימים ופחות נעימים.
וכעת מובן מדוע לא מזכירים את אותו אחד שהשפיל ופגע בבר קמצא והוציא אותו מהאולם, שבאמת בגלל אותו אדם שפל לא נחרב בית המקדש, הוא לא עיקר הבעיה, אלא עיקר הבעיה בבר קמצא שכל כך נפגע מהעוול הגדול שעשו לו, עד כדי כך שהלך למסור את כל עם ישראל לשלטונות, ולגרום לחורבן בית המקדש ולגלות הנוראה הזו!
אנו צריכים לזכור, שאם באמת אנו רוצים לעבוד על המדות שלנו ולעקור את שנאת החינם מהלב ולזכות לאהבת חינם, דרוש לשם כך עבודת המדות הרבה, להאמין בבורא יתברך שהוא מנהל את העולם ואין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזים עליו מלמעלה, ושום אדם בעולם לא יכול להרע לי ולא יכול להטיב לי בלי גזירת הקב"ה.
כשאנו נאמין בזה באמונה שלימה ונעבוד על זה יום יום, ובכל נסיון שנקרא לפנינו, נעצור לרגע ונבין שזה לא אותו אחד עשה לנו זאת אלא הקב"ה, ממילא נוכל לגרום שכלל לא תכנס השנאה בתוכנו, ואדרבה נרבה באהבת חינם ונהיה ממקרבי הגאולה.
וכפי שמסופר על גדולי ישראל שדווקא לאותם אנשים שהרעו להם והזיקו להם הם עשו להם הרבה טובות, ולמה? כי הם רצו באמת לעקור את השנאה מהלב, לאהוב כל יהודי, ואדרבה אותו אחד שהרע והזיק לי נותן לי יותר את האפשרות לתקן את עצמי ולהתקרב לה'.
רק אם מסתכלים על הדברים בעין כזו, אפשר באמת לעקור את השנאה מהלב כלפי כל יהודי ויהודי באשר הוא.
ובפרט יש להיזהר בזה בכל ענייני הירושה, שמשפחות שלימות נהרסות ורבות זו עם זו בגלל הנושאים הללו, ובעקבות כך הם סובלים מצרות ובעיות רבות, ולא מבינים שזה מחמת השנאת חינם שהרבו והחילול ה' שעשו במעשה ידיהם, כמה צריך להיזהר בזה.
יהי רצון שנזכה להיות מאותם הגורמים לקירוב הגאולה, על ידי שנרבה בעם ישראל באהבה ואחווה שלום ורעות, נמחול ונסלח לכל מי שהרע לנו בלב שלם, נאהב אותו ונתפלל עליו, ובזכות כך נזכה לראות בקרוב בקרוב בגאולת ישראל השלימה
- - - על הרכבות היה כתוב: מפא"י - - -
- - - שאלות ותשובות - - -