רעננה - תקנו עגלה
- - - לא מוגה!!! - - -
ערב טוב בעזרת השם נעשה ונצליח והשם עלינוברחמיו ירוויח הערב כהכרת הטוב לקדוש ברוך הוא בלקרוב הגאולה בחסד וברחמים יהיה לרפואה שלמה מהרה לבת אל בתיהודית בריאות התנה לסעדיה בן מרים ויהודית בת גליה רומיה וכלמשפחתם בלחשאמן ולעילוי נשמת חיים נגר בן ברכה ולעילוי נשמת הורי מנוחתםעדן
אנחנו ממשיכים בסדרה של הרצונות והכיסופים
ודיברנו על מי שדוחק את השעה ואנחנו ממשיכים כש מתגברים על אדם מחשבות רעותובלבולים והוא מצליח להתחזק נגדם ומנצח אותם יש לקדוש ברוך הוא תענוג גדול מזהוהדבר הזה יקר מאוד בעיני השם כמו שאצל מלכים ישלפעמים יום דפגרא שהם נותנים לכמה אנשיםשתנצחו זה עם זה והם עומדים ומסתכלים יש להם תענוג גדול מהניצחוןלהבדיל להבדיל כמו שהיה גלדיאטורים אבל שם היה מסיבות אחרות או מןתחרות כזאת ולראות מי מנצח יש לקדוש ברוך הוא נחת רוח גדול כשאדםמתגבר מנצח בשמיים עוקבים אחרי כל אחד מאיתנו ומייחלים ומצפים שנצליח להתגבר על מחשבותרעות ויש נחת רוח מיהודי שממשיך ומתעלה מעל המחשבותהללו הכלל הוא אי אפשר שיהיו שתי מחשבות ביחד בפעםאחת לכן בקלות ניתן לגרש מחשבות רעות בשב אלתעשה לא לחשוב את אותה מחשבה אלא להכניס מחשבהאחרת בעניין תורה או עבודה או אפילו משא ומתן כי אי אפשר שיהיו שתימחשבות בשום אופןיחד אדם בעל משפחה ברוכתילדים במשפחתו נפטרו כמה בגין המחלה ידועהומאז רודפות אותו מחשבות קשות שאולי יקרה לוגם והוא מצייר כבר בעיני רוחו את התקופה כשהואייחלה את הפרידה מהמשפחה רחמנא לצלן וכבר הוא דן מה יהיה איתם לאחרמותו זה מכניס מורך בליבו ושואב ממנו את כלהחיות עד שלעיתים מרוב מחשבות הוא נופל למשכב מה הטעות שלו שהוא נותן מחשבות האלהלהיכנס אם היה עודף אותם בהסחת הדעת או במחשבה טובהכנגד לא היה מתפתח איך אנשים נכנסים לחרדות הם מתעמקיםבמצב מטפלים בו כאילו משקיפים עליו דנים במצב בתוך תוכ יותם ממילא הםשוקעים אבל אם מסיחים את הדעת לדבר אחר אין שתי מחשבות יכולות להיותביחד החלק הקשה זה כשיש שתימחשבות וסותרות אחת השנייהלמשל איך להתנהג בחינוך הילדים בדרך א' או בדרךב' בשלום בית האם להוכיח את הצד השני כך אואחרת לפעמים זה החלטות ארות גורל האם לטפל כך אוכך חוסר וודאות בגלל הספק מוציא אדםמאיזון וגורם לו לחץנפשי רבי נחמן זכרונו לחיי העולם הבא מספר מה קרה לסבא שלו רבי נחמןורדנה פעם הוא היה על הספינה ולא היה להם לחם ולא אכלו כמהימים עד שהגיעו לעיר ולא היו שם יהודים רקישמעאלים ואחד מהם לקח את רבי נחמן ונתן לו לאכולל והוא כבר לא אכל כמה ימים נתל ידיים ובברך ברכתהמוציא וקודם שהתחיל לאכול בא לו מחשבה פסוקבמשלי אל תלחם את לחם רע עין לפי זהאין לו לאכול יכול להיות שזה לחם של רע עין ולא אוכלים מלחםכזה מחשבות של צדיקים זה לא מחשבות של דבר ריק והוא לא יודע מה לעשות כי הוא כבר ברךברכת המוציא והיה בדעתו להמנע מלאכול מחמתהמחשבה הזאת ואחר כך באה לו מחשבהאחרת פסוק מספר מלכים ואת העורבים ציוויתילכלכלך הקדוש ברוך הוא ציווה את העורבים לכלכל את אליהוהנביא ואז הואאכל אז כמו כן לעניין כל המחשבות שבאים על האדם לבלבלאותו אחר כך השם עוזר לו ושולח לו מחשבה אחרת שלהתקרבות לפעמים נדמה לאדם במחשבה שאינו ראוי להיות כמו בן של הקדושברוך הוא אבל אף על פי כן עליו לעשות אתשלו ואחר כך יעזרו לו מן השמיים והשם ישלח לו מחש ות שלהתקרבות כי באמת כולם קרוים בנים אצל הקדוש ברוך הוא על כן ראוי לנולפרוש את השיחה והצער לפני השם יתברך כמו בן שמספרלאבא כשיש לאדם רצון שגובר אבלבמציאות נראה שאין אפשרות להמשיך הלאה אלא אם כן הוא יקבל עטה חפצובקשתו אדם מרגיש לפעמים עומד להתפוצץלהתרסק פה הרגע של נקודת בחירה שלו מכאן יכולה להיות תפניתבעלילה יש לו את הבחירה בין הרצון שלו לישועה באופןמיידי לבין רצון השם שעד עכשיוהתעכב להתרצות למצב להמתין עדיין בסבלנותאם אדם מחליט להתעקש ולבחור ברצון אז הוא יגרום להפעיל כוח בשלושהמישורים כלפי עצמו כלפי הסביבה וכלפי השם פרט נגד הסביבהשלו ולפעמים הוא אומר אני חייב להעיף את הבן אדם הזהמהסיפור הזה ואז יסתדר הכל אני אפעיל לחץ על פלוני והדברים יתחילולרוץ כל מיני דברים שהוא חושב שהם המעכבים ואם הוא יפתור את הדבר הזה הכלייפתר אחד מסימני האזהרה כשאדם נמצא מצב שהשעה דוחקת לווהוא רוצה ממש עכשיו עכשיו עכשיו צריך לדעת שזה פגיעהבאחר לפעמים קשה מאוד כי לפעמים נראה בצורה ברורה וחדמשמעית שיש בן אדם אחד שהוא המקור לכל הבעיות שלו ואם הוא ישחרר אותומהסיפור באופן שיגרום לו להבין שאיתו לא כדאיי להתעסק התמונה תתבהר והכל יבו עלמקומו בשלום ולפעמים יצר הרע גורם לחשוב שזהדווקא מצווה כי האיש ההוא ממש סטרה אחרה וחייבים לבער אתהרע כמובן שכל מקרה לגופו אולם כך או כך אדם צריך לדעת היכןשהוא מרגיש דחף ובהלה להגיב זה לא רצוןהשם אלא עצת היצר כדי שיפגע בזולת כך הוא ידחק את השעה ויפסיד גם אתהישועה אם היייתה צריכה לבוא לו ישועה הוא פשוט דחף בידיים אותה הרחקממנו נחזור בהיסטוריה השם יתברך חפץ לגול את ישראלממצרים פונה אל משה רבנו שילך ויושיע את ישראל משה רבנומסרב שבעה ימים הו מביא אמתלאות שהוא לא ראוי לבצע אתהשליחות והסיבה בעצם לא לפגוע באחיובאהרון לכאורה אפשר לטעון נגד משה כל יוםבמצרים משועבדים ישראל בעבדות נוראה כל יום הורגים יהודיםוילדים אז מה אריכות הימים שבוע ימים לא לקבל את השליחות שהשם מבקש ווא אומר שהוארוצה שאתה תגעל את ישראל למה בזבוזהזמן עם ישראל ראוי להם להגאל שעה אחת קודםאלא משה רבנו ידע יש כלל אין היתר לפגוע בשוםיהודי ואפילו אם קרו לך דבר בכל עיכוב גאולתישראל כיוון שהגאולה יכולה לבוא על חשבון מישהואחר אז הוא לא מוכן מי עלול לפגע אחיו הגדול אחיונביא מנהיג העם והוא יבוא אחיו הקטן משה ויקח את זה הוא ודאי יפגע הוא לא מוכןלפגוע ביהודי ומה הפלא הקדוש ברוך הוא מסכיםאיתו ומרגיע אותו ואומר לו וראך ושמח בלבו אל תדאג הוא לא יקפיד עליך הוא לא יכעסהוא ישמח אני יודע מה יש בלב שלו ורושמח בליבו רק אז היה מוכן משה רבנו לקפל אתהתפקיד אז רואים שאם אדם דוחק את השעה לפעמים הוא מגיע להחלטות לא נכונות שההואיקבל גם עונש וגם יפסיד אתהישועה פה כתוב מעשה שהיו עדים לו היה צדיק מקובל בשם רבי זאב יהודהליבוביץ' זכרונו לחיי העולם הבא גילו לו מןהשמיים שאפשר להביא את הגאולה כעת אבל יהיו עבדות קשות וחורבןגדול והוא טען הייתי בשואה הנוראה עברתי את התופתהזאת ואם באופן כזה תבוא גאולה אני לא מוכןלא מוכן שתיפול סערה מראש של יהודי קיבלו אתטענתו אבל אמרו לו בגלל זה תצטרך אתה למסור את נפשך על עםישראל ולפעול שימתינו בשמיים עד שהגאולה תבוא ברחמים שרבים מעם ישראליזכו וכך היה לקחו אותו מן השמייםאם אדם מחליט להיכנע להתרצות למצב שהוא בו נמצא ולקיים את הפסוק טוב יחילדומם זאת אומרת שאדם יהיה מוכן להעריך במצב שלווישתוק ויגיד טוב ולשם הישועה זה נקרא שהוא בוחר ברצון השםכשאדם מבין שמסלול חייו הוא בידיים של הבורא הוא מאמין שההנהגה מדוייקת מוצדקתמהשמיים למרות שרצונו בוער ושורף אותו מבפנים אבל הוא ממתין בסבלנות לישועת השםולא דוחק את השעה נחשב בשמיים כאילו מסר אתנפשו כי כשאדם הולך נגד עצמו ונגד רצונו זה ממש עקידת יצחקפרטית וזה ממש מהפך את היחס אליובשמיים אדם כזה מושך לעצמו דעת נפלא שזה הרבה יותר מעבר למה שהואביקש ויגיע הרגע שהוא יקבל הערת רצון וירגיש את גילוי פני השם יתברך שזה העונגהגדול בקורת הרוח הנפלאה שיכול להשיג יותר מכלדבר אחר עלינו לדעת שגם כשאדם מתרצה להנהגתהבורא זה לא אומר שהוא צריך להפסיק לרצות הוא יכול להמשיך ולהתחזק ברצונותיואבל לקבל על עצמו אם השם יתן יתן אם לא יתן לאיתן אבל להמשיך לרצות אפשר ורצוי כי ברצון יש כוח להפוך את המציאותולשנות את מה שנגזר על האדם צריך לדעת בשמיים יש כל הזמן תזוזות גם מצב שנראה לך חסרתקנה תמיד יש נקודה או סדק שניתן דרכו להרחיב
והנה מעשה מהבבא סאלי זכר צדיק לברכה;
יהודי במשך שנים חיכה לילדים אך הישועה בוששה מלבוא מדי יום ביומו היה פוקד את ביתו של הבבא סאלי הקדוש הוא מתחנן שיברך אותו ויושיע כל פעם אמר לו הצדיק כי במציאות הוא לא יכול להושיעו גזרו בשמים שלא יהיה לך ילדים פעם אחת הגיע לפני הצדיק ביקש להתברך והבבא סלי אמר לו אל תבוא אלי יותר אין לי אפשרות לעזור כשהוא ראה אותו בצער הזה הדבר הוסיף לו צער כפול אותו יהודי פסק להיכנס לחדרו אבל היה מגיע כל יום לחצר החיצונה והיה בוכה ומתפלל לישועת השם כהרף עין יום אחד הגיע לאחר התפילה לחצר ביתו של הבבא סאלי והנה הוא שולח אליו את המשמש ואומר לו תקרא לו היהודי נבהל חשב שהוא יקפיד עליו שהוא נמצא בחצר כשנכנס קרנו פניו בשמחה אמר לו רוץ מהר ותקנה עגלה ומצרכים לתינוק בלי שאלות הלכו הזוג לקיים דברי הצדיק ואכן נפקדו באותו חודש כשראה זאת התלמיד הרגיש כי חייב הוא להבין מה קרה הרי אמר לו נחרצות אין סיכוי לפרי בטן ענה לו הצדיק באמת היתה גזירה חתומה ולא יכולתי לבטל אבל ההתעקשות שלך ברצון ובתפילות גרמו שבאותו יום היה סדק בשמים ומיהרתי אותך לקנות מוצרי התינוק בכוח זה שביטלת את השכל ודבקת באמונה בצדיק זכית שירד הישועה
אני גם השתמשתי בעצה הזאת וגם כן מישהו אחרי 10 שנים נפקד
היה עוד מעשה ששמעתי ממישהו שהיה אצל הבבא סאלי שנים שנים ביקש כל שנה כל שנה מאמריקה היה בא אליו שיהיה לו ילדים לא היה לו ילדיםאין אין אין אין אין שנה אחת הוא בא אליו אמר לו אתהרוצה תגדל זקן אבלזקן הוא היה מגולח למשעי הוא היה סוחר יהלומים והוא אמר אני מוכן בשמחה אבלאשתי לא מסכימה אמר לו תגיד לה שאם היא לא לאתסכים לך יגדל לה זקן אז הוא אמר לה את זה היא נבהלה ואמרה לו בסדר היום יש להם חמישהילדים אז גם אני השתמשתי בעצה הזאת אם אתם זוכרים[מוזיקה] איפה שבאנגליה הבחור המשותק מלידה שהיה לו פוליו שהתארכו לו הרגליים אחר כך גידל זקןוהצליח ללכת על הרגליים שהיה נכה מלידה אמרתי לו גדל זקן גידל וזה מה שהיה בסוףתראו את הסרטון מכל מקוםלפעמים יש סדק לפעמים יש עת רצון זוכרים את הסרטון עם האיש שאמרה שהיא מיפווע שנים אן הילדים ובסוף אמרתי תקבלי כיסוי ראש ותזכילבן ואחר כך צעקתי לקהל עכשיו זה עת רצון עת רצון מי מהאנשים רוצהגם מי שעלה זכה מי שלא לא זכה על פי הדברים האמורים עד כה המסקנהמתבקשת היא שמה שמיים דורשים מהאדם הכנעה וכאן מתעוררת השאלה האם יש לקדושברוך הוא תענוג מכך שהוא מבקש לכופף את בניו שיהיו בהכנעההתשובה היא בכל אדם יש טוב ורע מעורבבים יחד רצונות טובים ורעים משמשים אצלנובערבוביה כשאנחנו מסכימים לדחות את הרצון שלנו ונכנעים לרצון השםבעצם אנחנו מכניעים את הרע ובוררים לנו אתהטוב סיר מים כשהמים עומדים בסיר נראיםצלולים מרתיחים מתגלה כירות בסוף התהליך המים נקיים באמת מזוקקים תהליך כזה עובר על כל אחדמאיתנו לפרקים נאלץ אדם להיכנס לחושךסבוך עד שבשלב מסוים הוא נשבר והשבירה נבנה כליחדש שהוא יכול לקבל יותר שפע בתנאי שאיין לו קושיות על הקדוש ברוך הוא אלא ממתיןבסבלנות שהזמן יחלוף ככתוב בישעיה כוכ חבי כמעת רגע עד יעבורזעם וכך אדם מכריז בתוך החושך שהוא נמצא שיש בוראלעולם ומקדש שם שמיים ומושך עליו חסדיםבשפע רבי נחמן כתב כל החסרונות שיש לאדם אם זה בניםפרנסה בריאות הכל זה מצד אדם עצמו כי אור הש יתברך שופע עלינותמיד אבל אדם במעשיו הרעים עושה צל לעצמו שלא מגיע אליו אורהשם ממה נגרם צל מדבר גשמי שעומד נגד דבר רוחני כמו עץ אבןשעומדים מול אור הלבנה או החמה זה עושה צל אבל אם אדם מ ל את עצמו ואינו מכללהעולם אז הוא לא עושה צל ואז הוא מקבל את אור השם יתברךישירות השם משפיע תמיד אור לכל אדם באור הזה נמצא כל מה שחסר לאדם בניםפרנסה זיווג הכל קבלת השפע היא תלוייה באדם עצמו ככל שמבטל את רצונו מפני רצון השם אזהוא לא חוצץ בפני אור השם כשאדם ימלא עצמו בגשמיות על ידי חטאיםועל ידי שהוא מתבצר ברצונות האנוכיים שלו הוא עושה חציצה בינו לבין השם וזה גורםלצל והאור לא חודר אליו מה היייתה המעלה ש משה רבנו שהקדוש ברוך הוא אמר לו עמוד פהע מדי בכל רגע יכול להשרות עליו נבואה מה היייתה המעלה שלו שהוא היה העניו מכל האדםאשר על פני האדמה מה זה אומר שום מידה שלו רצונית אישיתאנוכית לא היייתה אז לא היה חציצה בינו לבין השםבכלל מי ש עניו איך הוא אמר ואנחנו מה אברהם אמר ואנוכי עפר ואפר יפה אבל עדייןזה משהו דוד המלך אמר ואנוכי תולעת לא איש אבל זה עדיין משהו יש מזה צל קטן אבל הוא אומר על אהרון על עצמו ואנחנו מה איןכלום אז ממילא האור כולו מושפע עליהם והם לא חסרים דבר לכן לא חתה עינוולא נסלחו בן 120 שנה הוא נראה כמו בן 40 אותו דבר לאמשתנה זאת אומרת עוונותיכם היו מבדילים ביניכם וובין השם אלוקיכם העוון הואהחוצץ מה זה העוון זה אנוכיות האינטרס של האדם אני רוצה אני רוצה אבל השם לא רוצהאת מה שאתה רוצה ואתה עושה מה שאתה רוצה אז יצרת חציצה אז האור לא יורד אתה מעכבאף אחד לא מעכב מגיע לך אור כמו משה רבנו אבל אתה מעקב מהלעשות יש שמש כל הזמן בית אחדהתריסים פתוחים האור נכנס ממלא את כל החדר מישהו הסיט אותם פחות אור פתח שלבים קצתאור איך שאתה עושה את החציצה בינך לבין האור ככה נכנס אור או לא ככה גם העוונותוהרצונות של האדם עושים חציצה בין השפע האלוקי היורד לכולםבשווה אבל אתם אתם גורמים שהוא לא יכנס אליכם האור הזה ולכן יש לכםעיכובים הדברים הם ברורים כשאדם מלאמעצמו דהיינו העצמיות שלו דורשת ממנו כל מיני דברים יש לו כל הזמן רצונותתאוות אור השם לא יכול להעיר בתוכו לכן הוא מרגישחסר אבל אם הוא מבטל את עצמו את רצונו ומתרצים לדרך שהשם מנהיגאותו הוא לא עומד חוצץ ומאפשר לאור לחדור לתוכועכשיו תשמעו תיאור מפליא איך אנחנו נוכל לחלץ מתקופות כאלה שאנחנו רוצים די די דיי לדחוק אתהשעה די לעבור דירה די להחליף את האוטו די שהילד יהיה טוב שהילדים יהיו מצוייניםשהבעל יהיה שהאישה תהיה מה די די כל הזמן דוחקים דוחקים דוחקים איך נחלציםמזה כשאדם בלחץ כשיש לכםדאגות זה ביטוי שאתם עדיין לא סומכים על הקדוש ברוך הוא אלא על עצמכם ועלהאינטואיציה וקישורים שלכם לצאת מהמצב ולכן אתם מרגישים שאתם חייבים למצוא פתרון למצוקה שנקלעתאליה וכש אתם לא מצליחים נכנסים לפניקה ולחציםנפשיים אבל אם הייתם משליכים עצמכם לידיים של השם יתברך השלך על השם יהבך והוא יחלקליך ודאי אתם יכולים לחיות בשלווה וביטחון וכך מגדיר רבנו בחיה בחובתהלבבות מנוחת נפש הבוטה ושלוועליו מי שבוטח בשם יש לו מנוחת נפש תמיד בכלמצב והוא שלב כל הזמן בכל מצב כשאדםבלחץ דעתו לא מיושבת ואז הוא נכנס לדיספורטאין לו תאום בין המוח לרגש וכל ההחלטות שלו היו ודאי מוטעותבגלל החיפזון להשיג תוצאהמיידית אז תשמעו דוגמה יפה פעם היו עששיות אם אתם זוכרים עששיתזה כמו כדור כזה זכוכית ולמעלה היה הולך וצר צינור כזה של הזכוכיתככה זה נקרא העששית למטה היו מכניסים פתילה יש כאלה שקראו לזהפתיליה והיו מסובבים מגביעים אותה את הפתילה או מנמיכים ומדליקים את זה וזה היהמעיר בלילה זה היה בתימ בתימנית היו קוראים לזה גוזגוזי וגם בצבא היה את זה פעם איך קראו זה בצבא אתה זוכר אתה אה גוזני גוזניק דומה לגוז[מוזיקה] גוזי בקיצור העששית הזאת נכנס אליה זבובנכנס זבוב ושמה יש את הכדור העגול הזה שאמרנושל הזכוכית והזבוב מרגיש שמה את החום של הלהבה ואז הוא מתחיל לעוף בתוך המרחב של העיגול והוארוצה למצוא את הפתח איך הוא יוצא משם אבל הוא מוצא את הצינור הצר אבל שמה יוצאכל החום וכל החום מרוכז אז הוא חוזר בחזרה לחלל היותר גדולומרוצות מצד לצד אבל הזכוכית מהצדדים היא כבר חמה לוהטת וכל פעם שהוא נתקע בזכוכיתטק הוא נכבה עוד פעם עוד פעם והוא רוצה לצאת והוא לא יכול לצאת כי שמה חם ופהקביות עד שהוא נשרף אבל אם היו אם היו אומרים לו הדרך זהרק שמה למעלה למעלה למעלה אתה רואה שמה רק שמה שמה למעלה רק מי שנמצא למעלה יכוללהוציא אותך למעלה נכון חם חם נכון חם אבל זה היציאה מפה אתה יכול לצאת שמה אתהתשרף ככה בן אדם מתלבט מתלבט מתלבט אחר כך הוא אומרטוב אני אעשה את רצון השם אבל זה לחץ לחץ לעשות את רצון השם בדיוק כמו שהוא רוצהיואו זה חם זה חם א לא יכול לא יכול לא יכול מה ללמוד ככה ולעשות ככה וככה לא לאלא יכול אז הוא אומר לא אני אנסה לבד והוא מנסה עכשיו בתוך העיגול הוא חושב שאולי הוא יסתדר זה וזה בסוף הוא ישרף חבל אל תהיהזבוב תשמעו מה אומר דוד המלך בתהנותן שלג כצמר הקדוש ברוך הוא מורידשלג לפי כמות הצמר שכבר הכין לבריות שיוכלו להתכסותבקור הנותן שלג לפי מה הוא נותן כמות של שלג לפי כמה צמר ישלאנשים עכשיו באוקראינה עשו להם כפור למה ביטלו להם את כל תחנות הושמה עכשיו יש כפור ממש אז אין להם במה להתחמם אין חשמל ואין תנורים ואייןכלום אבל יש להם עדיין סמיכות ומעילים וכל הדברים אז השם נותן להם לפי מה שיש להםצמר הקדוש ברוך הוא לא נותן משהו שאי אפשר לעמוד בו אבל זה לא קל תמיד לעמוד במה שהשם מ שר אבל זההניסיון מה לעשות זה הניסיון פעם הלך הבעל שם טוב עם אחד מהתלמידים שלו במדברשומם ואזלו להם המים שעות במדברהלוהט התלמיד הרגיש את החוםעצמה ונשמתו כמעט פורחת ב שר הבא הוא פנה לרבי ואמר לו רביאני לא יכול להמשיך יותר אני חייב מים לחיות את נפשי הביט בו הבעל שם טוב ושאלברקות תגיד לי בני אתה מאמין שהקדוש ברוך הוא כשברא אתהעולם צפה במצוקה שיש לך עתה והכין לךישועה הרי כתוב שהקדוש ברוך הוא צופה כל הדורות מראש והתוכנית של כל אחד כבר סדורה מימי בראשית אז הוא שאל אותו אתה מאמין שהואכבר ראה את הכל והכין לך גם ישועה אמר התלמיד כן אני מאמין אמר לו אםככה דע לך הישועה מוכנה מששת ימי בראשית נמתין ונראה מהיקרה התלמיד התעודד והמשיך בדרך אחרי מרחק הליכה ראו אדם רץבמדבר ועל גבו כדה מים ביקשו להרבות את נפשםהסכים לגמו לרבייה שאלו את האיש תגיד למה אתה רץ במדבר הצחיח ושומם עם קדי מיםמלאים אמר אני עבד לאדון נכבד מאוד וד והיום התעורר האדון עם בקשהמוזרה לך תביא לי ם המעיין שנמצא בסוף מדברפלוני וכעת אני חוזר עם הקדיםלאדוני אז הישועה היייתה מוכנה צריך רק שנאמיןשהכל ידוע לפניו לא מהיום עוד לפני ש ברנו כל מה שייקרה איתנוהכל ידוע אני כבר רגיל בהרצאות האחרונות לשאולאת הציבור נכון שהיה לכם בעיות נכון שהצרות נכון שחלק היו חולים נכון שהיוהסתבכויות נכון שחשבתם שאתם לא תעברו את מה שהיה והנה אתם יושבים פה היום כולםוהכל בסדר איך זה כי לכל בעיה יש פתרון סבלנותסבלנות אצל הקדוש ברוך הוא אל תעמדו עם סטופר כי אם הוא היה עומד לכם עם סטופר עלכל עבירה לא הייתם פה אף אחד הוא לא עומד עם סטופר גם אתה אל תעמודלו עם סטופר והוא יודע מה העת הנכונה לתת לך ואם כן ולאוכמה בגמרא כתוב שלושה דברים בסח הדעת שלושה דברים באים בסח הדעת אחד מהם זהמציאה מציאה אתה לא מתכנן אתה לא הולך יוצא מהבית אולי נמצא מציאה אולי נמצאמציאות אף אחד לא חושב שהוא הולך למצוא מציאות עכשיוברחוב וכשאתה הולך אתה לא מתוח תמצא מציאה או לא תמצא זה בכלל לאבראש שלך אתה הולך באופן תמים ופתאום אתה מוצא חפץ או כסףכשאדם מחפש מציאות הוא יכול לעבור מעל המציאה ולא לראות אותה בגלל הלחץ למצואמשהו נכון שאנחנו תמיד בלחץ למצוא משהו זה אנחנו לא מוצאים אותו נכון איפה שמתי את זה איפה שמתי את זה זה היה פה נו אני אומר לך זה היה פהתסתכל שמה אולי זה שם ולד בלחץ בלחץ בלחץ אני אומר לך משקפיים היו פה בסוףמתבר שם על הראש פה למעלה אם בן אדם יהיה רגוע רגוע שלבשלב פעם אחת חלם אחד חלום שבעיר וינה תחתהגשר יש אוצר נסע אולי זה לא ממת נסע נעמד לידהגשר וחיפש עצות איך הוא יחפור מתחת לגשר ביוםעוברים אנשים ובלילה קשה למצוא מה יעשה הואמתלבט פתאום עבר שמה איש אמר לו תגיד מה אני רואה אותך עומד פהחושב מהסס איבדת מה אתה צריך משהו אמר לעצמו אני אספר לו אתהחלום ואולי נחפש שנינו ביחד נתחלק יותר טוב חצי מאשרכלום וסיפר לו מה הוא חלם אמר לו יהודיטיפש מה אתה שם לב לחלומות אתה יודע מה אניחלמתי אני חלמתי שיש אוצר מתחת לתנורשל יהודי שגר במקום כך וכך בעיר כך וכך ואפילו אמרו לי את השם שלו והוא אמר לו אתהשם של זה שוא מספר לו את החלום היהודי הזה שמע רץ הביתה חיפש איפהשהוא אמר לו שהוא חלם ומצא שמהאוצר הוא היה צריך ללכת לוינה בשביל שימצא מישהו שחלם גם כן שיספרלו את החלום שבעצם האוצר נמצא אצלך בבית מתחתלתנור נו מה זה אומר שלפעמים מה שאתה מחפש נמצאלידך רק לא הגיע הזמן שאתה תמצא את הדבר לפעמים צריך לנסועעד לוינה ולחזור ואז תמצא מה לעשות אנחנו יודעים למה הקדוש ברוך הוא עושה מה שהוא עושהדבר גרוע נוסף אם דוחקים את השעה זה שמתחילים להוריד פרופיל בעבודתהשם אדם מכריז לעצמו אם לא נותנים לי גם אני לאנותן אדם מתאכזב מהנהגת השם אין לו התלהבות לעבוד אתהשם והוא עלול לחצות את הקווים ומירידה הוא ידרדר עד לנפילהתהומה אם רוצים לנצל לא להקשות קושיות עלהשם ולא להניח את מקומנו להישאר באותה רמה שאנחנו נמצאיםלפחות ללא קושיות כי יצר הרע מכניס כפירה בלב של האדם שיגיע עםקושיות על השם רוב התלונות של דור המדבר היו על השםלכן מצאו מותם במדבר לא להקשות קושיות עלהשם גם בדורנו כשאדם יש לו קושיות מחמת מה שעובר עליו בחיים העבירות והחטאים הם תוצאה ישירה כימרוב כעס הוא אומר אני לא חייב כלום לאף אחד ואין לי מה להפסיד ממילא לא נותנים ליכלום אז אני לא עושה כלום צריך להיזהר מאוד לשמור את המחשבותודיבורים מתלונות וקושיות גם כשהמציאות נוגדת את ההיגיוןוהכל הולך הפוך צריך להשליך את השכל ולהחזיק חזק ולאלאפשר שאלות על הקדוש ברוך הוא במצב כזה עדיף לך להיות טיפש שלא מביןכי אף אחד לא יכול להבין הנהגת הבורא הרי זה לא רק על מעשיך של עכשיו אולי זה בגללמעשיך מגלגול קודם אולי זה סוג עבודה ומבחן וניסיון שאתה צריך לעבור לקדם אותךפי כמה אולי כל מיני סיבות שאתה לא יכול לעלות על דעתך בכלל אין לך כליםלזה אבל תמיד תזכור אצל הקדוש ברוך הוא לא מפסידלא לוותר על עצמך לא לחשוב אם אתה מסכן היום בעיניךתתחיל לזלזל במצוות כלל ברזל אדם שרוצה להטיב עם עצמוצריך לאחוז בתורה ובמצוות עם כל מצב שיעבור עליו ולא ליפוללמלכודת של יצר הרע ואדרבה פה הקדוש ברוך הוא הוא שמח בכלניצחון שלך כמו שאמרנו בהתחלה כמו ביום ד פגרה שהמלאכים אוהביםלראות שניים מתנצחים ומי המנצח ואתה נלחם עם מלאך יצר הרע זה מלאך זה השטן זה מלאךהמוות ואם אתה מנצח אותו אפילו פעם אחת ואם פעמיים בעוד שקשה לך זה כמו אחד שקיבלנוקאוט וקף ומחזיר לו אפילו שהוא לא מצליח להפיל אותואבל עצם זה שהוא שורד מחיות כפיים מהקל כמו שאומרים ובסוף אתה תנצח בסוף אתה תנצחכי השם יעזור לך צופה רשע לצדיק ומבקש לאמיתו השם לא יניחנו בידו הקדוש ברוך הואיעזור לך הוא רק רוצה לראות שאתה מתקומם נגדו שאתה לא מקבל את דבריוהדרך להנצל ממצב ירוד ולא להגיע לתגובת שרשרת עדיאוש זה לדעת שכל תנועה וכל פעולה לכיוון הטוב בעולםהזה בשמיים תתחשב לך כמו שעברת אלפיקילומטרים פה עם האצבע אני יכול להסתיר את השמש השמש גדולה מאוד לאיןשיעור אבל פה עם האצבע אני יכול להסתיר את כלהשמש פה כל פעולה קטנטונת כזאת שמה היא פי אלפיאלפים ממה שאנחנו מחשיבים ורואים פה בשמיים יודעים להעריך כל פעולהשלנו אתם הגעתם היום לא יש אחד מקרוב יש אחד מרחוק יש ברכב ישבאופניים יש ב ברגל יש שכר פשיעות על כל פסיעה ופשיעה שאדם הולך לקראתמצווה יש שכר עצום אתם יודעים מה זה שכר פסיעות שלוש פסיעות שעשהנבוכדנצר להחליף את המכתב ששלחו לחזקיה המלך והקדימו לכתובלכבוד חזקיה המלך לכבוד העיר ירושלים לכבוד אלוהיחזקיה הוא אמר הגוי הערל העובד עבודה זרה רוצח האמונים אמר זה לא ראוי זה לא כבודושל האלוקים שיהיה כתוב בסוף אז הוא שינה את המכתב כי הוא היה סופר המלך והוא כתבלכבוד אלוקי חזקיה לכבוד חזקיה לכבוד העיר ירושלים ואז הוא שגר הוא עשה שלוש פסיעותבשביל לעצור את הבן אדם שלקח את המכתב קודם הוא זכה הוא ובנו ובן בנו לשלוט בכיבכיפת העולם ונתן לו השם מלוכה על כל העולם כוללבעלי חיים זה היה נבוכדנצר רשע ערור אבל הוא עשה שלוש פסיעות לכבוד השםהוא התגייר לא הוא המשיך לעבוד עבודה זרה כן אבל מה הוא עשה שלוש פשיעות לכבוד השםלהעביר את השם ששמו הופיע בסוף השורה להתחלת השורה תראו כמה שכר מקבלים אבל זהאפשר לשלם לגוי ליהודי על מצווה אי אפשר לשלם אם יתנו לו את כל העולם זה לא תשלוםכי התשלום של יהודי הוא נצחי ולקבל 70 שנה 80 שנה שכר זה נגמרושכר נצחי זה לא נגמר אז איך אפשר לתת שכר נצחי בעולם הזה לכן בזה העולם אין שכר עלמצוות עכשיו תארו לכם כל פסיעה שפסע אתם לפה מה מגיע לכם רקהפסיעות עכשיו על כל הדברי תורה שאתם שומעים מה מגיע לכם כל מילה שאני מוציא זהתריג מצוות תאספו כמה מילים אני מדבר כל טריקולא רק זה כפול האנשים שיש ואם תעשו גם מה שאני אומר וואי ווואיוואי ואם תנצחו את היצר הרע איזה עולם הבא מחכה לכם ומה תרוויחו בעולם הזה שקט שלווהבלי כעס בלי כלום חיים טובים הכל בשכר הפסיעות שהגעתםלפה דווקא בזמנים שהם קשים צריך ליקר כל מעשה טוב שעושים כי יצרהרע עורב במיוחד בזמנים שההוא רואה שאנחנומיואשים כל תפילה שנתפלל כל דיבור הוא ינסהלהקטין ולהגיד שאין בזה שום ערך וזאת רמאות גדולה שלוכי כל צבא השמיים מתפעלים שאנחנו מניחים תפיליןהיום אם אתה מחייך לחבר ולבין שינייםמחלו אדם שמלבין את שניו לחברו יותר טוב ממשקהוחלב תחייך נתנו לך שיניים חייך אתה יודע כמה זה נחשבבשמאי שמאי שהיה קפדן היה אומר והביא מקבל והביאמקבל והבי מקבל בסבר פניםיפות תסביר פה היום אמרו בשול שהיה תיירות אמו תסביר פניךלתייר ומה עם האזרח לא צריך להסביר לו פנים לא הוא לא מביא כסף התייר מביא כסף אז תגיד לו כמו שהם עושים הגויים כן כל דבר זה ישיש יש יש יס רק תביא אתהכסף בשמיים מתפעלים מכל פעולה מכל דיבור מכל חיוך מכלדברהיה יהודי בשם רבי משה סולובייצ'יק הוא היה עשיר גדול ויראשמיים והיה מעשר חלק ניכר מכספו לצדקה ולעניים באורח פלא ביום בהיר ירד מנכסיוחזר להיות איש פשוט הלך לשאול את הרב חיים מוולוז'ין תלמידהמובהק של הגאון מוילנה על מה בא עליו הסערהגדול הרב העמיד בית דין שיחקרו את הסיבה למה הואנפל אולי הוא לא נתן מעשרות כראוי אחרי בדיקה הגיעו למסקנההפוכה הבעיה שהוא הפריש יותר מחומש יותר מ-20 אעבר על דברי חכמים לא להפריש יותר מחומש ככה אמר הביתדין רב חיים מוולוז'ין לא קיבל את התשובה לא יכול להיות שאצל הקדוש ברוך הואמפסידים לא יכול להיות שאדם שרצה לקיים מצוות צדקה בהידור יצאבהפסד לכן הוא המתין לראות מה יעלה בגורלוכשראה רבי משה סולובייצ'יק העשיר הזה שירד מנכסיו שקרסו כלהעסקים קיבל הכל באמונה בלי תלונות והלך לשבת בבית המדרש וישב בישיבת בוולוז'יןללמוד תוך תקופה קצרה נתגלו בו קישורים של לימודיםבעמקות והוא הפך לאחד מגדולי ישיבה וגידל את הבנים שלו במקום לעסקיםלתורה וככה קמה שושלת משפחת סולוביצ'יק המעטירההמפורסם ביניהם רבי חיים הלבי מבריסק אחרי שראה זאת רבי חיים מוולוז'יןאת ההתפתחות של הדברים אמר עכשיו אני מבין למה הורידו את רבי משהמנכסיו עסו לתת לו שכר הרבה יותר יקר מהמעשה שהוא הפריש ונתנו לו דור של גדוליעולם מבורך בצדיקים כל זה הוא זכה בגלל שהוא לא דחקאת השעה ולא התלונן למה השם יתברך עשה לו כך אחרי שהוא פיזר מהונולצדקה וכשבא לו הניסיון הסכים לקבל והתרה למה שהוביל אותומשמיים והאמין שהשם עושה עמו מה שבטוח יותרלטובתו ולכן זכה לשושלת של תורהוגדולה עכשיו אני אגיד לכם כמה עובדות מרב חיים קנייבסקי מנוחתו עדןבעניין מנוחת הנפש שלו שנובעת מזה שכל מה שהשם מביאעליו טוב לו בבית שלו פרצה פעם שריפה גדולה ורצינית הנזקים היוגדולים לשפץ את הבית ולהכשיר אותו למגורים לקח המוןזמן מכוניות כיבויאש ורבי חיים עומד לידהחיידר מספרים לו מה קרה לו בביתשומע מחייך מטהרים לו אתהנזקים שומע מחייך ולראות תמונה כזאת זה לאלהאמין בחיידר הזה סיפרו לילדים אתם ראייתםבעיניכם ספרו זאת לדורות הבאים איך רבי חיים המשיך ללמוד בלדרמן זההבית כנסת לידו גם אחרי ששמע שכל הילדים רצים ומספרים שהבית שלו עולהבלהבות אחרי שאמרו לו שאין סכנת נפשות ויש הפסד ממון גדול הוא המשיך ללמוד כאילולא קרה כלום אשרי ילדים שראו זאת במועיניהם מאיפה הכוחות האלה לקחת הכל בשמחה הבית עולהבלהבות לא יכולים לגור שמה תקופה משמעותית שום תלונה הכי קטנה לא איך זהקרה ולא מי השם ולא ולא ולא כך היהכשהסתובבתי[מוזיקה] שום הנחה ורק ממשיך ומקשיב לצרות של אלפי אלפי רבבות בני ישראל יום יום והכל בסבר פניםיפות לא יוצאמגדרו יום אחד הוא חזר מהתפילה בביתהכנסת והבחין שאהרון שיש בו פקדונות לצדקה נפרץ היו מביאים לו הרבה עשירים הרבהאנשים כסף שיתרום למי שהוא חושב אז היה לו ארון לא כספת ולא בטיח ארון ששמה שמים אתהכסף והוא הגיע הביתה וראה שזה פרוץ הוא הבין שהייתה בה גניבה בסכום אדיר אניזוכר את המקרה קרא לבן אמר לו תראה מה קרה שמה בארון והוא הלךללמוד הוא לא התעניין מי גנב כמה נזק ניסו לדובב אותו לחקור מה אומר עלהגניבה מה אפשר לעשות איזה סגולות להחזיר את הככסף לא דיבר על זה מילה בסוף באו נגידיעם ו השלימו את מה שנגנב אבל הוא לא ידע מה קרה כל הזמן ישבולמד זאת היייתה התחמקות טבעית שלו הוא לא עוסק בשום דבר חוץמתורה כי האמונה שלו פשוטה אם השם החליט שיבוא פורץ ויקח אתהכסף מה אני יכול לעשות אם השם גזר אז הוא לקח את הכסף אם צריך שהוא יתפס מה זה נוגעאליי אם יחסר הכסף אם יביא במקום זה כסף מה זה נוגע אליו למה הוא ביקש את הכסף הואלא ביקש הביאו לו פקדונות לא עליו המלכה לגמור לבררלדעת וגם לא איך מכאן ולהבא להגן על הכסף אם נגזרה גזרה מן השמיים ומקבל אותהבאהבה מהדיבורים המיותרים לא תהיה שום תועלת בביטול תורה זה הפסד אמיתי שאי אפשרלהחזיר הנה את הכסף החזירו אבל אם הוא היה מדבר על מה היה איך היה מה היה היה מפסידתורה במקום זה זה נקרא עול תורה אמיתי זה אמונה שלמה בלי אמונה חזקה אי אפשר להחזיקמעמד כי ממונו של אדם מעמידו עלרגליו כששמע פעם שאחד הבנים לא למד מספיק הוריד חצי שעה את הראש להתפלל מהלבעבורו על הכסף הוא לא התפלל אפילו רגע אבל אם הבן לא למד על זה הוא מוכן להשקיע את הראש חצי שעה ולהתפלל כי חינוך ילדים זה חשובוכסף זה מתנתשמיים תקשיבו עכשיו סיפור לאיאומן הרבנית מנוחתה עדן היייתה נוהגת לנעול את דלת הביתמבפנים כדי שהנכדים שהיו בבית לא יפתחו את הדלת לכל מי שדופק ושרב חיים יוכל לשבתללמוד בנחת היייתה מוציאה את המפתח ומניחה אותובמקום נסתר פעם אחת נכדשובב גילה את מקום המפתח והחליט להעביר אותו למקום מקוםאחר הגיע זמן תפילת ערבית רב חיים לא הולך להביא את המפתח אין מפתח הוא רוצה לצאתהדלת נעולה הרבנית גם ניגשת למקום הקבוע איןמפתח איפה המפתח היא שואלת אין תשובה הנכד מפחדלהגיד רב חיים מעולם לא החר לתפילה אדם במצב כזה ה נכנס ללחץ נו נואיפה המפתח מה זה ההפקרות מי לקח מתחיל לצעוק רב חיים לא מאבד את מנוחת הנפש מההוא אומר אני אצא מהחלון בן כמה הוא היה 74 הביאו סולם רב חיים טיפס עליו לא הצליחלהשת ל ממנו החוצה הביאו כיסא בקושי בקושי הצליחלצאת הסתכלו עליו כל הזמן לא ניכר עליו רגע אחדלחץ כל הזמן מנוחת נפש מעוררת התפעלות הוא הגיע ללדרמן לבית כנסת באמצע קריאת שמעפעם ראשונה שומה אחר וגם עכשיו הסתכלו מה מה הואיעשה שלוות נפש הוא אמר עשיתי כל מהשיכולתי מי שחי עם אמונה כזו לא מאבד את שלוותהנפש מכל אירוע שפוקד אותו רק עושה מה שביכולתו בלי לחץ בלי כעס וחי בשלווהמאושר כל ימיו מאחל לכם את זה אמןן אמן רבי חנניה בן גשי[מחיאות כפיים]אמר כן אם יש שאלותבבקשה אתה מסתיר לי אני לא רואה כלום יעקביש שאלות תן לה פה לגברת שורהראשונה שלום כבוד הרב שלום קוראים לי אורטל אני בזוגיות בגיל 16 עם בעלי אני 20שנה ביחד לא נשואה נשואה נשואה עם ארבעה ילדים אז מה זה בזוגיות לא כאילו סך הכל20 שנה אנחנו ביחד נשואים 10 שנים 13 שנה כבר א 20 שנה מכיסויראש לצערי אם זה היה תלוי בני רק בך יש לך ראש נכון צודק נו אז למה את לאשמה למה את חושבת שיותר יפה ככה לא ג ככה לא עושה בס הנה אני מבין לךבקשה [מחיאות כפיים]השאלה שלי מתחילת הקורונה אנחנו בית מסורתישומרים שבת הכל בעלי נכנס לכל העולם הקונספירציות אני איתו ב-80 א מכל מה שהואאומר א אבל זה התחיל להיות הוא התחיל נכנס כבר לסוג של כת מאוד חזקה שהוא כבר התחיללאבד הכל בחיים לא הבנתי מה הוא טוען א כל מה שאתהאומר כל ה כל הסדר עולמי חדש והכל אבל זה התחיל להיות שהוא התחיל גם לעשות איקס אחגדול על כל החיים על הכל מהכל גם אם זה הגיע פתאום לדת זה הגיע לכשרות הכל מהכלכאילו אני לא מכירה כבר את בעלי ברמה כזאת בקיצור הוא נהיה חרדי הלוואי אם זה מההלוואי אמרת שהוא עכשיו התחיל לאכול כשרות ועכשיו לא ההפך הגמור למה למההפך לא הבנתי הוא שמע אותי הוא מאמין למה שאני אומר או לא מאמין יפה אחרי שהוא שמעאותך הוא התחיל להיכנס לעוד סרטונים ועוד סרטונים של מי שלי או אחרים של אני כבר לאיודעת של מי יכול להיות יש גם מג'נין כן כן זה בטוחהג' שהוא שמע אותך אני הייתי בעננים למה לא הבאת אותו אין עם מילדבר לא הבנתי מה הוא טוען עכשיו שלא כדאי לחיות נגד כל העולם הוא צודק אבל מה מההפירוש מה מה במה זה מ אין דת אין רבנים אין אה הוא צודק אין הרבה רבנים אין אמונהבדתות אין אה בדתות בטח שלא מה יש לנו להאמין בדתות כ הוא מאמין רק בבורא עולםאבל אבל עכשיו כן אבל עכשיו זה זה הוא האלוהים ואני האלוהים לא לא אל תגזימי הואהמבין ואחרים לא מבינים זהו טוען כולם סליחה ש כולם מטומטמים נ צודק רובם באמת באני ידת אני יודעת עם מי אני מדברת אני יודעת שזה בעייתי לשאול אותך את זה למה זה בעייתי את רוצה לא כי אתה אותו מה אני עושה עכשיו שכבר שהוא התנתק מהכל מהכל אםזה תוא תבוא איתו אלי זה לא הלוואי אני עזבתי את הבית עםארבעה ילדים תביא לי את לפון אני אדבר איתו עכשיו הוא לא יענה תביא ליטלפון הלו הוא לא יענה אני מפחדת שזה לא ל יעקב אתה תצלצל מאצלך ואני אדבר נו תגידילו את המספר אני מפחד שזה יהיה יותר גרוע כי אני לא חיה איתו עכשיואז הוא לא יכול לגעת בך זה בסדר לא אבל ואם שהוא התעצבן שאני מכניסה אותו גם ככהעצבני תביא תבי זה גם נכון02 720 מה שמו מה שמו שקוואו שוקד עלדבריותצא החוצה תעשה את המספר שםותיכנס שבי שבי בינתיים תשימי את הכיסוי ראש תפתיעיאותו תפתיעי אותו אל תפחדי עשית חיסונים עשית חיסונים ברוך השם ניצהוא לא עשה איזה יעשה טוב מאוד חכם אבא שלו בטיפול ממרץ עכשיו מונשם ומורדם והואלא מאמין ברופאים ולא בכלום לא מוכן אפילו לגשת לבית חולים ברמה כזאת הוא יודע מה מהמה ה מתכננים לא אל תגידו שאנחנו באמצע ההרצאה כ מהפתאו צצ לא רגע איןליח אחר אל חנן אולי תצא תדבר איתו אתה תגיד לושאני מזמין אותו אליי וזהו אל תגיד למה תגיד שאני ביקשתיוזהו מסוב לנתק גם אז ינתק מה קרה אם רב חיים יצאמהחלון טוב עוד שאלה בינתיים תן ליהודי פה באמצע spכן אתה הצבעת לא כן ערב טוב אחי ערב טוב א יש לי שאלה יש לי הרבה שאלותא קוראים לי יונתןו אני ממת לשמור שבת אני לא יכול אני בוגר 23 שנהכ כל הישיבות בארץ רמלה באר שבע דמון ואני כל הזמןרק כל הזמן הייתי מתפלל בביתי כנסת כשהשתחררתי גם כן התפללתי אב כבר עזבתי אתזה ואני לא יכול לשמור שבת וקשה לי מה קשה לא יודע קשה הנה הבן שלי שיהיה ברי ה הואכבר חודש לקח על עצמו ציצית עם כיפה והיום ראיתי זה עשה לי רשרוש בלב אתה מבין שואללמה קשה לך שבת לא יודע קשה לי מה יש טלוויזיה קשה לי לא הבנתי אתה אתה בגללהעגל הזה שקוראים לו טלוויזיה תפסיד את החיים מי נמצא שמה ליצנים תשמע אני מאמיןבו שלא אני לא לך בית כנסת לא מתפלל לא שומר לא כיפור אבל אני מאמין בו כי אניאגיד לך למה אני מאמין בו אני הייתי 20 שנה 30 שנה משתמש כן הייתי מזריק כן יוםאחד שכ תי במיטה אמרתי לו תשמע בידיים שלך אתה רוצה שאני אמשיך או שאני אפסיק זה הכלבידיים שלך פחות מחודש שהפסקתי ברוך השם כבר יותר מ-20 שנה ברוך השם אתה מבין אנימה שביקשתי ממנו מה שביקשתי אני מקבל אני ביקשתי אישהששומרת אישה של בית אישה על הפק ואלה כיה לנו בפארק מהריה עשו לנו איזה כנס עשיתיסביב האופניים ראיתי מישהי נכנסתי וברוך השם בחודש אבל קשה לי לשמור שבת לא קשה לך תראה יש דבר כזה קוראים לופטיש אתה הולך עם פטיש ניגש לתם בטלוויזיה אומר לה יחי איסמק זה לא רק טלוויזיה זהזה הרבה דברים אני תשמע אני הייתי מעשן אני הפסקתי לעשן כבר חודשיים וחציי די דיזה רק תם בטלוויזיה די אתה במקום טלוויזיה תעשי לי חום תך אני מזיע תקשיב אתה לוקחאתה לוקח את הסדרה מעם לועז על פרשיות השבוע ובליל שבת אחרי קידוש אתה יושבלקרוא אין לי קידוש אני לבד איזה קידוש מה ואדם שלבד לא עושה קידוש אני לא עושהקידוש כ תעשה מה הבעייה כוס יין מה הבעייה לא אני קשה אני קשה לי תשמע אני תשמע רגעאני לפני כמה זמן לפני כמה חודשים בלילה בא לי פתאום ניח תילים אנירציתי תפילי ואין לי דיברתי עם חבר ב1 בלי דפק לי בדלת עם תפילין חדשים הנחתי אחריחודשיים הפסקתי ג עם זה שואל אותך שאלה יש לך יצר הרע גדול אבל תקשיב מהזה גדול חבלתקשיב אל אתה יותר גדול ממנו כי אם שולחים לך כזה גדול מטעמים את המשקל אחד מול השניכי אתה יודע באגרוף זה הולך אותו משקל אתה אם מביאים לך כזה גדול סימן שאתה גדול אזאתה צריך להתגבר עליו זה התפקיד שלך עכשיו תקשיב אם קשה לך בהתחלה אם יש לך חבריםשומרי שבת תעשה שבת אצלם אתה תלך שבת אצל אלה ששומרים אז יהיהלך קל כי מה שהם יעשו גם אתה תעשה ואז יהיה לך קל שבת א 2 ש אחרי זה אתה בכיףתעשה את זה לבד תשמע לי אני שמרתי שבתות אני בבית סוער שמרתי שבתות עוד פעם צריך לפ אני לא יכול עוד פעם תכניס את עצמך לבית צוהר אצל החברלשבת אצלו בפנים שבת אחת ועוד שבת ועוד שבת וגמרת את הסיפור תשמע מה שאני אומר לךלך על העצה שלי תראה שתצליח תראה באתי מהמיטה מיוחד אליך סתכל ותראה אני באתימבני ברק עם ציצית בשבילך בואבוא כל יש כ אבל זה חיבות לשמ שבת לאוהכל יש בחוה והכל לא ב1 בלילה זה ב9חמ אני סומך עליך אתה ניצחת את הסמים אתה ניצחת את הסמים אתה ניצחת את הסיגריות אתהתנצח את היצר זהו עכשיו זהו קדימה שים את דברך שנו בר[מחיאות כפיים]אכן רגע רגע רגע רגע רגע רגע רגע אני אברך אותו ואתם תענו אמן מה השם שלך יונתן גביייונתן גבא בן בן חוה חוה השם יזכה אותך לחזור להיות כמו שהיית בן ישיבה צדיקויראי שמיים בריא ושלם אמן אמןיאללה שאלה אחרונה אם יש איפה הגברת שמה תנה הנה פה לפניךכן כבוד הרב זאת לא שאלה אני רק רוצה לבקש ברכה אם אפשר ברכה למה לאח שלי מה יש לו אהוא הוא נפצע בתקרית שהייתה בעיר אלד כן אתה זוכר שבאת ר צ שם שלשום כן והיוהתקהלויות ובלאגן אז אח שלי מאוד אוהב אותך ורצה להגן על הכבוד שלך והמשטרה לקחה אותו למעצר בעקבות זאת ו אתהשסק שתקפו שמה היא לא לקחה אף אחד רק את אלה שגונב ההפרעות של השסק אז הם תפסו זהמתוכנן הכל מתוכנן עם המשטרה גם כן אז אח שלי מאז אותו מעצר במשטרה הוא נפשית ממשקשה לו לא קשה כלום תגידי לו שהוא מסר נפש לכבוד התורה והשם יגן עליו תמיד מה שמואמן קוראים לו רועי רועי בן ציביה ציביה יזכה לכל טובה ברכה בריאות והצלחה וישליםהשם חסרונותיו ויסגר התיק ויפתח נגד השס[מחיאות כפיים] [מוזיקה] ד והכל נש בחוך וכל יאמרו והכל יאמרו אין קדושכשם הכל ידו והכל ישבחוה והכל יאמרו והכל יאמרו אין קדוש כשה הכליודוך והכל ישבחוך והכל יאמרו והכל יאמרו אין קדושכשם הכל יודוך והכלישבחוך והכל ייאמרו והכל יאמרו אין קדוש כשם ל ידכל ישבחוך והכל רו והכל יאמרו אין קדושכשם ה הכל יודוך והכלישפוך והכל יאמרו והכל יאמרו אין דוש[מוזיקה]קשה [מוזיקה][מוזיקה][מוזיקה]