תמלול
נהריה - האם יש הבדל בין נס לטבע? ומה הסיבה?
(חסרה תחילת הדרשה...)
העצה היותר טובה זה תפילה אם אנחנו נקבע בנפשנו שעל כל דבר נתפלל לה' שיצליח במעשה ידינו אנחנו נעשה נעשה מעשים אבל זה לא אומר שזה יצליח אבל אם נתפלל לה' שיצליח בעדינו אם תהיה לנו הכרה שרק שמבקשים מה' יתברך אז אפשר להשיג את משאלות ליבנו ושרק ממנו מגיע אלינו הכל אז נוכל לזכות אמרו חכמים קשים מזונותיו של אדם כקריעת ים סוף הרשב"ם אומר כלומר המזונות של האדם זה כמו נס גדול נס גדול מה שאדם יש לו מזונות משכורת קבועה שהוא מקבל נס גדול אתם רואים כל כמה ימים שומעים בית חרושת החליט לסגור פשט רגל מפטרים מאות עובדים אנשים בגיל 60 50 פתאום לך מי ייקח אותך בן 50 בכלל איזה ידע יש לך ופתאום מאות נפלטים לרחוב אין להם מה להביא אוכל הביתה יש להם ילדים יש להם הכל אין לו מה לעשות מה הוא עושה עומד ככה בהלם בוכים מסכנים יש הבטחת הכנסה איזה הבטחה יתנו לך שלושה חודשים אח"כ חפש חאלאק קשים מזונותיו של אדם כקריעת ים סוף אומר הרשב"ם זה נס גדול אין הכוונה שזה נס וקשה מאד להקב"ה לעשות קריעת ים סוף אצלו זה הכל שווה אלא מצדינו אנחנו צריכים להתבונן ולהכיר שזה פלא נפלא ונס גדול לפי השגתינו כמו שאם נראה פתאום את הים נבקע ונהיה יבשה בשבילנו זה יהיה נס בשביל הקב"ה זה לא בעיה זה אותו דבר זה שיוצא פרי בעץ זה שיש פרח צבעוני זה שציפור מצייצת זה הוא עשה זה הכל אותו דבר בשבילו אין אין קושי, אין קושי אבל שאתה רואה כזה דבר וואו אז תה נדהם כי זה יוצא מגדר הטבע שאתה מכיר אז לכן צריך לדעת אז למה זה ככה אומר הרשב"ם כדי שנבקש רחמים בבקשת רחמים נכיר את גדולת הנס בדבר המזונות שרוב בני האדם טועים וחושבים שזה ענין טבעי אני שם באדמה יצא לי עגבנייה אני שם יהיה לי מלפפונים אני שם יהיה לי ככה רגע האדמה זה אתה עשית איך יש לה כוח לגדל כל דבר ששמים והעגבנייה איך יצאה שמת טיפה מים איך יצאה עגבנייה ותמיד זה יוצא? ואין תולעים? ואין קלקול? ואין הרס ואין גשם ואין ברד ואין שרב ואין כל מיני מזיקים שיכולים לפגוע עד שזה יגדל אם זה יגדל בכלל?! אז מה אתה מבלבל את המוח מה בטוח פה לכן אנחנו מברכים ברכת המזון להודות לה' ולזכור שהוא זן את העולם כולו בטובו בחן בחסד ברווח וברחמים רבים נותן הוא נותן לחם לכל בשר למה? כי לעולם חסדו לא הפעולה שלך ולא הקשקושים שלך ולא שום דבר הכל זה ברצון ה' ולמה זה ככה שהוא נתן חוק בטבע שיהיה כאילו טבע להטעות את הבן אדם האם יאמין שבאמת בכוחו ובטבע הטבע לעשות כרצונו זה המבחן שאם תכשל בו אז אתה בעצם לא מאמין בבורא יתברך שהוא מנהיג את הכל ברצונו פה נכשלת זה המבחן שאתה תראה את הטבע כאילו טבע ותדע שהוא לא טבע הוא נס וע"י התפילה אנחנו מבררים לעצמנו שאין טבע בכלל אלא הכל מה' יתברך בלי סיבה אחרת זולתו ואנחנו מבקשים ממנו רק ורק ממנו אנחנו משיגים בתפילה אנחנו אומרים רפאנו ה' ונרפא מי הרופא כל בשר ומפליא לעשות? הבורא, אתה רפאנו אז נרפא אם לא לא נרפא בהרצאות האחרונות מי שעקב אחרינו ראה שיש ילדה בת 17 שנמצאת בביה"ח והרופאים כבר נתנו תעודת פטירה ואמרו שהמוח לא עובד ואין שום דבר והנה הם יעשו EG ואז יראו שזה קו רוצים להתפטר לא יאומן כי יסופר והאבא התעקש כמו שביקשנו ועשו EG והשמיעו לה דרשה שלי וגם את השיר אנא אנא עבדא דקודשא בריך הוא ופתאום זה קופץ ככה אז אמרו להם נו מה זה אמרו אאאאא.... אחרי יום זה שום דבר זה זה זה המוח מת טוב אני אמרתי להם תיקחו מומחה חיצוני שיבדוק את EG הזה הלכו היום למומחה חיצוני שקבע שלפי הבדיקה הזאת אי אפשר פוזיטיבית להחליט שהמוח לא עובד זאת אומרת הם שיקרו ביודעין ורצו לקבור ילדה חיה הראו את המסמך הזה עכשיו שהוא בא מהפרופסור שניתח את זה ופתאום התחילו לתת לה אוכל 20 גרם אבל היא מתה איך נותנים אוכל למי שמתה? והגוף מקבל את האוכל ועכשיו הסכימו שייקחו אותה מהבית חולים העיקר להתפטר וישימו אותה בבית ויביאו אחות קבועה ורופא כל יום וכל הטיפול שהיא הייתה מקבלת בביה"ח היא תקבל בבית אבל היא מתה תעודת פטירה נתתם לא אם אתם מתעקשים אז היא חיה אז קחו אותה שמעתם דבר כזה? חכו זה עוד יתפרסם הכל עם כל המסמכים יש לי אותם פה כבר אבל זה יהיה סרט של הסרטים זה. לא לוותר, לא לוותר, טוב. עכשיו אנחנו נלמד עוד משהו שיוסף בא אל פרעה ואמר לו שמעתי עליך תשמע חלום לפתור אותו מה אמר לו בלעדי אלוהים יענה את שלום פרעה שיוסף פתר לו את החלום אף על פי שפרעה היה עובד עבודה זרה תיכף האמין בה' ואמר לו וואו אחרי הודיע אלוהים אותך אין חכם ונבון כמוך הנמצא כזה איש אשר רוח אלוהים בו? פרעה שומע שיוסף אומר לו את הפתרון של החלום ומה הוא מודיע הוא אומר שאלוהים הודיע לך ואומר שאתה איש שיש בו רוח אלוהים אה פתאום הפרעה הזה מאמין באלוהים מאיפה הוא יודע שאלוהים אמר לו? פתר לו את החלום מאיפה הוא יודע פרעה ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שהכל נהיה בדברו
קהל: אמן
וכשמשה רבינו בא אל פרעה ואומר לו תשמע יש בורא לעולם והוא רוצה שתוציא את עמ"י ממצרים "שלח את עמי" מה עונה לו פרעה "מי אדני שאשמע בקולו" תגיד מה אתה מבלבל לי את המוח מאיפה באת מה זה? מי זה שאני אשמע בקולו? לא רצה להאמין אהרב אתה לא רוצה? אין בעיה נעשה לך סדרת חינוך מכה ועוד מכה ועוד מכה 10 מכות באמצע, הוא כבר התחיל להאמין באמצע אח"כ חזר בו ואפילו בסוף שהוא כבר שלח שילח את בני ישראל גם התחרט ואמר מה זאת עשינו כי שלחנו את ישראל מעובדנו איזה טעות נשאלת השאלה מה ההבדל בין פרעה של יוסף לבין פרעה של משה שניהם היו עובדי עבודה זרה למה פרעה של יוסף תיכף האמין ולמה פרעה של משה לא רצה להאמין אפילו אחרי כל המכות האותות והמופתים? למה? אתם יודעים למה? תיכף תדעו למה, היה מעשה בעיר וורשא היה עשיר גדול וירא שמים היה לו צי של אניות גדול פעם הגיעה הידיעה שכל האניות שלו טבעו בים והוא נשאר עני ואביון ולא היה מי שירצה להודיע לו את זה כי חששו לנפשו איך שיודיעו לו עלול למות אמר הרב של העיר וורשא שהוא מקבל על עצמו להגיד לו את הבשורה, קרא לו התחיל לדבר איתו בעניינים של יראת שמים אמר לו אתה יודע שכל העולם הבל הבלים וגם אם מאבדים רכוש אין מה להצטער על זה וככה טחן טחן טחן שעתיים שלוש את כ הנושא שהעולם הבל הבלים והעשיר שמע והבין את זה טוב מאד אחרי שעות שהסביר לו שכל העולם הזה הבל וכל מה שיש בו הבל שאל אותו הרב עכשיו יש לי שאלה אליך אחרי שדיברנו כל כך הרבה אני אשאל אותך שאלה אילו היו מודיעים לך שטבעה לך אניה אחת מלאה סחורה האם היית מצטער ענה לו בוודאי שלא אצטער כי הרי דיברנו עכשיו שלוש שעות שהכל זה הבל אמר לו הרב אה מזה עוד אין ראיה שאתה ירא שמים באמת כי עדיין אתה נשאר עשיר יש לך עוד הרבה אניות אבל מה היה קורה אם היו מודיעים שטבעו לך שתיים שלוש אניות מה תגיד אז? חשב קצת ואמר לו אהרב גם על זה אני לא אצטער אמר לו הרב זה עדיין לא אומר שיש לך יראת שמים אמתית כי מה תגיד אם כל האניות שלך יטבעו אמר לו העשיר לרב תשמע להגיד סתם עכשיו תשובה על זה לא נכון תן לי זמן להתבונן אמר לו הרב יפה דיברת הכניס אותו לחדר הספרים והוציא לו ספר חובת הלבבות שער הביטחון ושם כתוב בקצרה כי הבוטח בה' יותר עשיר ממי שהוא כימאי שהוא יכול לקחת כסף ולהפוך אותו לזהב ז"א הוא לוקח דבר זול והופך אותו אתה עשיר אדיר ושם כתוב שהבוטח בה' הוא יותר ממי שיכול בטבע להפוך דבר פשוט לדבר יקר 10 סיבות הוא נותן שם בחובת הלבבות וכך הוא עבר על כל שער הביטחון ואחרי שהתעמק בהכל יצא מהחדר ואמר לרב עתה אחרי שהתבוננתי בשער הביטחון אפילו אם יודיעו לי שכל האניות טבעו בים אני לא אצטער זהו הבנתי כבר שהקב"ה כל יכול ויכולים לבטוח בו בכל מצב, אמר לו הרב אם הגעת למסקנה הזאת, הריני להודיעך שהגיעה ידיעה כל האניות שלך טבעו בלב ים, רק אמר לו זאת, מיד התעלף, הזעיקו את הרופאים בקושי הצילו אותו, לאחר שהוא שב להכרה שאל אותו הרב מה קרה? מה קרה? לפני זה אמרת שלא תצטער על כלום, למה התעלפת? אמר לו, שאני אמרתי לך שכל העולם הזה הבל הבלים זה אמרתי שהאניות שלי היו בים אז כל העולם הבל הבלים, אבל שאמרת לי שהאניות שלי טבעו אז מתעלפים. זה ההבדל בין פרעה של יוסף לבין פרעה של משה, כשיוסף אמר לפרעה שיש אלוהים בעולם והוא יעשיר אותך שכל הכסף בעולם יכנס למצרים אה אלוהים כזה פרעה רוצה אה ישתבח הבורא איזה יופי, מה, יש אלוהים כזה? יהיה רעב אח"כ יהיה שובע אח"כ יהיה רעב ואני יהיה העשיר הכי גדול איי אין כמו האלוהים שהודיע לך את זה, אין אין כמוהו אין אין אין אין אבל פרעה של משה, אומר לו משה, יש אלוקים בעולם אני רוצה שאתה תשחרר את האומה שלי כי הם עבדים אצלי שלי לא שלך, לא, אומר פרעה, לא לא הם עבדים שלי מה אני אשחרר אותם אני אפסיד אומה שלימה שעובדת אותי בחינם? אז מתעלפים, ואומרים מי ה' אשר אשמע בקולו, מה פתאום שאני אשמע לו, יש גם יהודים כאלה שאם ה' נותן לנו דברים טובים אהרב ישתבח מה מודים לה' אוהבים אותו הכל טוב, אבל אם הוא מעמיס עלינו קצת מצוות וקצת ככה כמה דברים צריך לעשות, לא.. לא חייבים מחפפים לא מה אתה אל תגזים אל תהיה קיצוני ה' אוהב אותנו גם ככה, לא חייבים כל דבר אתה מבין.. אלוהים כזה מגזים כזה קיצוני אני לא רוצה, לא רוצה, אני רוצה אלוהים ככה פרווה כזה.. ככה כן.. שלא לא מגזים, לא מבקש, אין לו הרבה דרישות, אם יש לו יותר מידי זה לא האלוהים שאני מתכוון אליו, אני מתכוון להוא שאני בניתי לעצמי, כזה אני אוהב, אבל יש גם הבדל בין יהודי לגוי, גוי עובד את אלוהיו מתי? שהוא מקבל ממנו, אבל אם הוא ירעב יתקצף וקילל במלכו ובאלוהיו, איי איי איי פעם סיפרתי, בארגון שופר היה מנכ"ל, שפעם אחת הוא הזמין הוא היה גר בראש העין, היה להם שטח אדמה, אז הוא הזמין ערבי שינקה שמה יעשה יטפל בכל הגינה שמה הגדולה, טוב והתחיל ככה מוקדם, אחרי כמה זמן הוא הוריד את החולצה כי כבר מזיע וזה, אז הוא יצא אליו עם בקבוק פטל אדום בכוס, אז הוא אומר לו בידאק תישרב? אמר לו, להה, אמר לו למה לא? אמר לו רמדאן, הוא ברמדאן לא שותה, צמים, טוב, אמר רמדאן, רמדאן, נכנס. אחרי זה ראה אותו כבר אגלי זיעה כבר עוד מעט יהיה בריכה למטה, ריחם עליו, בידאק תישרב? באולק לא, רמדאן, טוב הוא לא רוצה, אחרי הצהריים טאך טאך טאך דפיקות בדלת, מה קורה? פותח רואה את הערבי כולו אדום, ג'יבלי שרב, תביא לי לשתות, הוא אומר לו רמדאן, קילל את מחמד והה אמר לו לא מצא מתי לעשות רמדאן רק מתי שחם? ז"א ההבדל בין יהודי לגוי, גוי עובד את האלוהים שלו מתי? שהוא מקבל ממנו אבל אם הוא ירעב ויצמא יתקצף וקילל במלכו ובאלוהיו, טוב, אבל יהודי מה הוא אומר? "אהבתי כי ישמע אדני את קולי תחנוני, אפפוני חבלי מוות ומצרי שאול מצאוני ובשם ה' אקרא" תמיד עם ה', אהבתי וגם את הצרות אהבתי, חסד ומשפט אשירה, אם חסד אשירה ואם משפט, דין, אשירה, אותה שירה שבחסד שר גם במשפט, כתוב במדרש, הצדיקים, הקב"ה רוכב עליהם שנאמר: "והנה אדני ניצב עליו" נאמר על יעקב אבינו הרשעים הם עומדים על אלוהיהם שנאמר: "ופרעה עומד על היאור" היאור זה היה האלוהים של מצרים ופרעה עומד על היאור, על האלוהים שלו. צדיקים לא מבקשים כלום מהקב"ה, הם נושאים את הקב"ה, הם סובלים בשבילו, הם מפרסמים אותו, הם המרכבה שהקב"ה רוכב עליהם, אבל הרשעים הם עומדים על האלוהים שלהם ככתוב: "והנה עומד על היאור" הם רק רוצים לקחת מהאלוהים שלהם אבל אם הוא לא נותן להם הם מתרחקים ממנו זה ההבדל בין ישראל לעמים וזה ההבדל בין יהודים ליהודים, אנחנו צריכים לעבוד את ה' בכל מקרה, בכל מצב, ה' לפעמים מרומם, לפעמים משפיל, לפעמים משפיל אף מרומם, הקב"ה מחליט, פעם כך פעם כך אנחנו צריכים לעמוד בכל המצבים במבחן, זה מבחן, כל העולם הזה זה מבחן, ניסיון אחד גדול, אין דבר קבוע, אין הבטחה, לא לעולם חוסן, כל בן אדם מה שה' מזמן אליו צריך לעמוד בניסיון במצב שהוא נמצא, ולהודות לה' בכל מצב, לכן אמרו חכמים כשנולד לבן אדם ילד מברך הטוב והמטיב, נפטר, מה אומרים ברוך דיין האמת, ואת שתי הברכות צריך לברך בשמחה, איך אפשר לברך בשמחה שילד הלך? כשהוא בא מברכים בשמחה הטוב והמטיב, מחכים מתי יבשרו נולד לכם ילד במזל טוב ואז ברוך אתה זה הטוב והמטיב, איך הוא חיכה לזה סופסוף יכול לברך ברכה בא הילד לעולם, הלך הילד, זה היה בהשאלה, שום דבר פה לא קבוע, זה רק פיקדון, לקחו את הפיקדון בחזרה. עכשיו, אתה צריך לברך עוד פעם, ברוך דיין האמת שהוא דן את הדין עפ"י האמת, אבל בשמחה, בשמחה, כמו שקיבלת בשמחה תחזיר בשמחה. השאילו לך ספר, שמחת? באו אמרו תחזיר את הספר בשמחה גם כן. אז ז"א הבחינה היא איך אתה רואה את העולם, האם העולם יש בו טבע ומידי פעם ניסים או שהכל זה נס מאת ה' יתברך ואין שום דבר קבוע הכל זה ברצון ה'? כדי להשריש זאת בעצמנו צריך להתפלל על כל דבר, גם בדבר הפשוט והקל שנראה שבידנו לעשותו צריך להתפלל שה' יצליח בעדינו, למה? ככה לא נטעה שכוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה, דבר שני אנחנו צריכים להיות לא כמו פרעה של משה אלא כמו פרעה של יוסף, מה הפירוש? אנחנו צריכים להודות אבל גם אם יהיה לנו מצב כמו של פרעה של משה, גם להודות, לא להתכחש, זה כולם קל להם שאלוקים נותן, שאלוקים נותן כולם משבחים ומהללים, אבל כשאלוקים לא נותן יש לו סיבה, אתה צריך גם להודות וזה אנשים לא יודעים לעשות, אנשים מתרעמים יש להם שאלות, יש להם קושיות. תמיד אומרים חכמים תסתכל על מי שלמטה ממך. אדם חש לא טוב, אז הוא חשך עולמו, חש לא טוב, נו, מה צריך, להודות או לא צריך להודות צריך להודות, קודם כל להודות על כל מצב זה שאתה חי קודם כל, ודבר שני להודות שהמצב לא יותר גרוע. ברור לך שיש אנשים במצב יותר גרוע? ברור לך שיש אנשים גוססים? ברור לך גם שהיום אנשים נפטרו? אז למה אתה לא מודה? אתה עדיין חי, כל רגע שאתה חי צריך להודות, החי ייתן אל ליבו, יש לך עדיין לב? הוא מפעם? תשתמש בו, תודה לה' יתברך, כל רגע שאתה חי ויכול לזכור שיש בורא, לאהוב את הבורא, לירוא את הבורא, לחשוב על הבורא, אתה מקיים מצוות בלי כלום בלי לזוז, אתה אפילו במיטה לא יכול לזוז, לא יכול לזוז בכלל, מרותק, אתה יכול לאהוב את הבורא עכשיו? כן, מה הבעיה אתה יכול לירוא את הבורא? כן, אתה מקיים שתי מצוות כבר, כל רגע, מה לא טוב? מה לא טוב? כל רגע אתה מקיים מצוות. אנשים צריכים לתרגל את זה, להכניס את זה לפה ולהפנים את זה בלב, אם אדם יזכה לזה כל חייו יהיה עבודת הבורא. אין מצב שאתה לא יכול לעבוד את הבורא ואדרבה כשיש יותר קשיים אתה מראה איך אתה עובד את הבורא במצבים הקשים ולכן ה' משלם פי מאה, לפום צערא אגרא אדרבה כשהוא רואה שאתה מוכן לעבוד אותו בתנאים הקשים, אתה מקבל פי מאה, על כל קושי, על כל קושי, קושי זה אם אתה מכניס את היד לכיס ואתה רוצה להוציא שלוש מטבעות והוצאת שתיים ועכשיו אתה צריך להצטער להכניס את היד עוד פעם להוציא עוד פעם מטבע, קושי כזה, קושי ברמה כזאת, בצער כזה של קושי להכניס את היד עוד פעם לכיס ולהוציא, פי מאה אתה מקבל. כל רמת קושי כזאת מקבלים עוד פי מאה, תראו כמה הקב"ה מתחשב. אז אם הוא נותן לנו ניסיונות סימן שהוא צריך להעשיר אותנו, הוא רוצה להעשיר אותנו, כי אם יש קושי ויש ניסיונות ואתה עומד בהם אתה מקבל פי מאה, פי מאה, פי מאה, פי מאה, אתה עשיר אדיר. עד כאן אני מקווה שהבנתם למי שיש שאלות בבקשה.
כן הגברת, שאלות לא ברכות, ברכות בסוף, בסוף, מה? תן לה..
שואלת: ואח"כ את מה שאני.. ערב טוב ותודה ל..
הרב: ערב טוב.
שואלת: שמי גליה, ואני באה מרמת ישי, אני כמה חודשים ניסיתי ליצור קשר להגיע לשיעור שלכם. לפני ארבע עשרה שנה לערך הגעתי בפעם הראשונה לשיעור של הרב, וביקשתי עבור ילד הוא היה אז בן 8/9 עם המחלה בצורה מאד מאוד מסובכת שהרופאים בארץ הרימו ידיים, לא היה מה לעשות, כל המשפחה שלנו התגייסה ואני הגעתי לרב ובירכנו אותו, הטיסו אותו לבוסטון וברוך ה' הוא יצא מזה, הוא עבר את השירות הצבאי, הוא בחור לעניין, נברך אותו שיהיה בעזרת ה' חתן, ואני מספרת את זה כהקדמה כי אני אלמנת צה"ל וגידלתי שתי בנות מקסימות, יראות שמים, חכמות, נבונות, משכילות, עובדות בקהילה בצפון מאד מאוד עמוקה, הגדולה שלי הייתה קצינת מבחן עובדת סוציאלית היא צריכה לעשות דוקטורט, היא חלתה במחלה בזמן הריון כל כך התבלבלו לי החיים שלא זכרתי אותך כבוד הרב, פשוט לא זכרתי אותך, אהה.. היא ילדה את הילדה ברוך ה' היא עברה ייסורים מאד קשים הבת שלי ונפטרה לפני שנתיים, הגדול, הוא לקח את זה כל כך קשה שהוא לא מתפקד, הוא חטף את מחלת הקרוהן, עד לפני שבוע היה מאושפז ברמב"ם, אסור לו לאכול אוכל בכלל, אז להושיב אותו בבית שמבשלים או עושים חביתה או להריח אוכל, זה פשוט עינוי לילד הזה. שמו נועם חי בן ענת ובאתי במיוחד שתעשו פה נס שיעלם לו, שיחזור להיות כמו כל הילדים, כי זה משפיע לו על כל הפרקים, הוא לא יכול ללכת, לא יכול לרוץ, הוא עצוב הייתה לו אמא ענקית, גדולה מהחיים, הצילה נפשות הוא ..
הרב: בן כמה הוא?
שואלת: היום בן 15 היא עשתה לו בר מצווה ונפטרה.
הרב: הוא דתי היום? לא.
שואלת: הוא בן ישיבה הוא בכיספין. אה האבא התחתן והוא עבר לישיבה, הילד, וזה כנראה הוסיף עוד על מצבו והוא אושפז לפני שלושה שבועות.
הרב: נועם.
שואלת: חי בן ענת.
הרב: נועם חי בן ענת ה' ירפא אותו ברפואה שלימה מהרה.
שואלת: לתמיד.
קהל: אמן.
שואלת: אמן, לתמיד, ואני מבקשת בשבילי ישועה אמתית, שיפתחו לי הדלתות שאני מחכה שיפתחו ויקבלו את כל בקשותיי בטוב.
הרב: אמן.
שואלת: דליה סילבי בת מסעודה.
הרב: אמן
שואלת: שאני יבוא לבסוף ויספר את הסיפור של הילד שהוא יצא מזה לגמרי.
הרב: תודה, אמן. כן, שאלה.. תן לה בסוף בסוף..
שואל: שלום כבוד הרב.
הרב: שלום.
שואל: אפשר ברשותך לקרוא מהמחברת?
הרב: אני לא יודע, מה, ספר או מה סיפור? מה?
שואל: זה.. שאלות..
הרב: שאלות בבקשה.
שואל: אממ... קראתי בכמה וכמה ספרים של הרב עובדיה יוסף ע"ה, שלתלמיד אסור לקבל מרבו במידה ויש לו מה להשיב כלומר אסור לתלמיד לכבוש את נבואתו. הספרים הם יביע אומר, הליכות עולם וגם בהקדמה בספר (***)
הרב: לא הבנתי, אתה רוצה לעשות למדנות עכשיו או שאתה רוצה לשאול שאלה?
שואל: לא אני מגיע לשאלה.
הרב: שאל את השאלה.
שואל: מה הגישה הנכונה לתלמיד בפני רבו כשהוא מגיע לשאול שאלה, ואיך הוא אמור להתנהג במידה ויש לו קושיות וספקות לאחר התשובה שהוא קיבל, ואיך להציג את הדברים בפני הרב, אם מותר בכלל, כלומר את כל הספקות והקושיות, שהרי הרב לא יכול להאריך בהסברים מעמיקים לכל אדם כי יכלה הזמן
הרב: אתה אומר שקראת, ציינת את המקומות שקראת איך מתנהגים לא?
שואל: לא, קראתי שכתוב שם שאסור לתלמיד לכבוש את רבו.
הרב: לכבוש שמעתי, אני שואל, אז לא כתוב איך עושים איך איך מדברים איך מה מדברים.
שואל: לא.
הרב: לא כתוב, צריך לדבר בכבוד לשאול מה שרוצים לשאול עם כוונות אמתיות ומקבלים את התשובה בהתאם.
שואל: ושאלתי אם מותר להציג את הקושיות ז"א אם עכשיו יש לי משהו להשיב על אותם דברים ששמעתי, מותר לי להשיב? אסור לי?
הרב: כן, אתה יכול לבוא לביה"כ לשאול את השאלות ויענו לך על השאלות.
שואל: תודה, אפשר להמשיך לעוד שאלות?
הרב: כן.
שואל: אמממ בגמרא נאמר במקום שיש חילול ה' אין חולקים כבוד לרב, האם מדובר אפילו על מישהו שהוא מכובד מאד? נשיא דור או רב שהוא ממש עם תארים מכובדים, ראשון לציון וכאלה והאם יש הבדל בהתייחסות בין רב לרב ז"א אם יש רב שהוא פחות..
הרב: אין שום הבדל, במקום שיש חילול ה' לא חולקים כבוד לשום רב.
שואל: תודה רבה אהה אם אפשר לשאול את הרב שאלה שלישית, מה ההגדרה לעם הארץ בדיוק?
הרב: יש כמה הגדרות בגמרא, אין הגדרה אחת. כן.
שואל: למה לתלמידי חכמים מותר לבזות אחד את השני ולכנות אחד את השני בתארים עם הארץ חמור נושא ספרים, שוטה, בזמן שליהודי פשוט אסור בשום פנים ואופן לערער אפילו בדבר כזה כלפי אחד מהם, ומצינו שאמרו ככה הגאונים, ראשונים, אחרונים על אה.. אחד על השני.
הרב: אז זה תלוי, אם צריך להרחיק מטעיה אחרי בן אדם שבעצם הוא לא כזה אז בשביל להגדיר אותו יכולים להגיד שהוא חמור נושא ספרים ז"א יש לו הרבה ידע, אבל זה כמו בחינה של חמור שהוא רק נושא ספרים והדברים לא הופנמו ולא באים לידי ביטוי במעשים היומיים אז זה הגדרה, הגדרה של.. זה לא אומר שהוא חמור שיש הגדרה כזאת של חמור, שאם הראשונים היו כבני אדם אנחנו אפילו לא כחמורים, כחמורו של פנחס בן יאיר גם לזה יש הגדרה, ויששכר נקרא חמור גרם, תלוי באיזה יחס, אבל אם זה רק נשיאת חומר וידע והכל, וזה לא בא לידי ביטוי בקיום או בהטעיה של הציבור אז מכנים אותו בהגדרה הזאת שההגדרה אומרת שבעצם הדברים לא הופנמו פנימה.
שואל: וזה לא.. זה לא מותר לכל אחד, רק למישהו שהוא באותה דרגה.
הרב: מישהו שבאמת יודע מה זה נקרא חמור נושא ספרים, וגם שיודע שמה שההוא יודע ולא מקיים אז זה הבחינה שלו.
שואל: תודה רבה אהה..
הרב: תהיה בריא.
שואל: אהרב
הרב: תשאיר לביה"כ קצת, כן, תן לו בבקשה שמה בפינה.
שואל: ערב טוב כבוד הרב.
הרב: ערב טוב.
שואל: תודה לבורא עולם שזכיתי לפה היום לבוא, חיכיתי היום להרצאה אהה יש לי כמה דברים להגיד, יש לי שלושה ילדים, שניים גדולים אחרי צבא וילד אחד בן ארבע עשרה, יש לו קושי עם דיבור, יש לו התקפי זעם ובאמת באתי לפה אם אפשר לקבל ברכה מה לעשות הוא כאילו קשה לו לדבר ל..
הרב: איפה הוא לומד?
שואל: בחינוך מיוחד, נתנו לו..
הרב: זה מההתחלה מילדות ככה הוא מתנהג?
שואל: מגיל שלוש היה לו.. זה..
הרב: פחד?
שואל: כן, כאילו עכשיו
הרב: שמעתי, ולא טיפלו בזה מאז?
שואל: ניסינו כל מיני דברים, אמרו לי שהוא אוטיסט זה בעיות של קורטיז הוא מקבל עכשיו קנאביס רפואי
הרב: הבנתי.
שואל: והרגעה.. הוא לא יכול לדבר אז הוא נותן לו..
הרב: השמעת לו הרצאות שלי? הרצאות לו הרצאות שלי? לא הראת לו. תראה לו.
שואל: לא זה בעולם שלו אתה מבין הוא לא כמונו, כאילו זה זה נתנו לו... אוטיזם אתה מבין?
הרב: שמעתי שלוש פעמים, אני מבין עברית, שואל שאלה, תן לו לראות הרצאות שלי, תגיד לי אח"כ איך הוא הגיב ואני אגיד לך מה לעשות. אתה רוצה להביא אותו אלי?
שואל: כן.
הרב: תביא אותו.
שואל: איך אהרב
הרב: איך, הוא יסביר לך..
שואל: בסדר.
הרב: בהצלחה. כן, שאלה. תן ליהודי שהרים את האצבע.
שואל: ערב טוב כבוד הרב.
הרב: גם לך.
שואל: אני רוצה להגיד לך קודם כל תודה רבה שהפסקתי לאכול בשר ועופות בזכותך.
הרב: אשריך, ונשארת עוד נפוח?
שואל: מה אני אעשה?
הרב: כן.
שואל: יש לי כמה שאלות לגבי הרבנים שיצאו נגדך.
הרב: כן.
שואל: יש להם ספרים, עכשיו, יש לי אותם בבית מה לעשות איתם? להוציא, גניזה מה עושים עם זה?
הרב: תראה, אנשים שעברו על איסורי תורה מפורשים, אין ראוי לקרוא בספריהם.
שואל: אוקי, ושאלה שניה. גוג ומגוג מה שקורה בצפון..
הרב: בדרך, בדרך, בדרך...
שואל: אוקי, אפשר ברכה?
הרב: אנחנו קרובים מאד, אתה רואה מה קורה אפילו בישראל פה לא רק מסביב. כן..
שואל: אפשר ברכה לזיווג?
הרב: אתה מוכן ללמוד שעתיים בתענית דיבור כל יום שלושה חודשים רצוף?
שואל: כן.
הרב: מה שמך?
שואל: אושר בן גילה.
הרב: אושר בן גילה, תזכה בע"ה לאושר במהרה זיווג הגון עם גילה.
שואל: אמן.
הרב: כן, שאלה, בסוף.
שואל: ערב טוב כבוד הרב.
הרב: ערב טוב.
שואל: רציתי לשאול, מה קורה לנשמה בזמן ניתוח ז"א שהיא מורדמת, הרי אני מבין שהגוף לא מרגיש כלום, הבן אדם מת.
הרב: הוא לא מת, הוא לא מת, הוא חי מורדם, כמו שהוא ישן, רק בשינה הנשמה עולה למעלה, פה היא לא עולה למעלה היא נמצאת במקום.
שואל: תודה רבה.
הרב: היא לא עוברת את הניתוח אל תדאג, כן.. תדברי איתו ואנחנו נתאם, כן.. תן ליהודי שם כן..
שואל: ערב טוב כבוד הרב.
הרב: גם לך.
שואל: אני רואה את ההרצאות שלך, והיה לי קצת מניעות להגיע להרצאות שלך, אני בחור מעוכב זיווג ואני כבר בן 47 רציתי לשאול מה לעשות אני אקבל מה שתגיד לי.
הרב: מתי התחלת לצאת לזיווג? 20?
שואל:אה
הרב: 27 שנה לא הצלחת?
שואל: לא, אני חוזר בתשובה רק 14 שנה.
הרב: ולפני כן לא התכוונת להתחתן בנתיים?
שואל: לא, לא.
הרב: לא, טוב. אתה תהיה מוכן ללמוד שעתיים בתענית דיבור כל יום שלושה חודשים רצוף תורה?
שואל: כן כן.
הרב: תגיד לי את שמך ושם האמא?
שואל: שלומי בן עליזה.
הרב: שלומי בן עליזה תזכה לזיווג הגון מהרה בזכות זה 90 יום רצוף בלי הפסקה.
שואל: טוב.
הרב: לא להפסיק אפילו פעם אחת, כן.
שואל: תודה.
הרב: בבקשה, שאלה נוספת חצי שעה ללמוד ספר שערי תשובה של רבינו יונה שלושה חודשים. איפה בירינבוים? שמה? בירי.. אתה רוצה שאני אוריד לך את הקוקו? בוא מותק, בוא.. מה שלומך? מחכים לך בבית כנסת, מתי אתה בא לבית כנסת שבת? תבוא תבוא אני רוצה לראות אותך, קח, יאלה מתחילים מחדש. כן, זה יהודי יקר מאד זה, זה עזר לנו בבניית בית הכנסת, קראנו לו איש האדמה, חפר מתחת לאדמה במשך יומיים לא יצא משמה, לא יאומן כי יסופר איזה מסירות נפש. כן, תן ליהודי פה באמצע, כן.. מה השם? ולמה?
שואל: לרפואה לאבא שלי.
הרב: כן, האבא שומר מצוות או לא.
שואל: הוא לא דתי, לא.
הרב: מה יש לו?
שואל: גם מחלת ריאות וגם..
הרב: לא הבנתי מה גם?
שואל: גם מחלת ריאות וגם מחלת סרטן.
הרב: וואו, בן כמה הוא?
שואל: 76
הרב: הגיע הזמן לחזור בתשובה תגיד לו, תגיד לו דחוף, מהר, שיספיק. עכשיו, אם יעשה את זה כמו שצריך ב100% יש סיכוי שיבריא ואם חלילה לא עזר לפחות גן עדן הוא יקבל, אבל, בהרבה מקרים זה עזר אז לכן אבל זה צריך להיות תשובה אמתית מלאה תסתכל בגוגל הרצאה שלי ניסים התותח, בן אדם שנתנו לו שבע ימים, שבעה ימים לחיות הוא ירד ממאה ועשר קילו לארבעים ושבע שמונה ושמע למה שאני אומר עד היום הוא חי. עברו למעלה מ20 שנה. אז כדאי לאבא לשמוע. כן.. שאלה לגברת פה..
שואל: הרב היא רוצה לברך שהחיינו.
הרב: מה, לברך שהחיינו תן לו, תחזיק לו כן. ברוך, אתה יודע לכוון עוד? אתה זוכר?
שואל: ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שהחיינו..
הרב: שהחיינו.
שואל: וקיימנו והגיענו לזמן הזה.
הרב: אמן.
קהל: אמן.
הרב: תן פה לאשה בפינה.
שואלת: תודה. ערב טוב כבוד הרב, בעלי פה יושב מולנו.
הרב: כן.
שש: עם החולצה הלבנה.
הרב: אני רואה כן.
שואלת: הוא בן אדם עיוור.
הרב: כן.
שואלת: אחרי קצת שנתיים אחרי הצבא הוא נהיה עיוור והייתי רוצה שתיתן לו ברכה שיראה קצת את הבנות שלו, נכדים.
הרב מה מה סוג העיוורון ממה זה נגרם?
שואלת: הוא יודע.
הרב: מה הוא אומר?
שואל: מחלה תורשתית.
הרב: לא הבנתי נאכלו העיניים?
שואל: לא, זה מחלה תורשתית.
הרב: שמעתי, אבל השאלה מה קרה לעיניים?
שואל: הקרנית נפגעה.
הרב: ואין מצב של השתלות?
שואל: לא.
הרב: למה אין מצב של השתלות?
שואל: ככה טוענים הפרופסורים.
הרב: אבל למה מה מה הפירוש?
שואל: כי הקרנית לאט לאט נאכלת.
הרב: אז מוציאים את זאת שמים חדשה, זה לא עובד?
שואל: לא.
הרב: לא עובד, אז רגע אין סיכוי עפ"י הרפואה?
שואל: לא, עפ"י הרפואה אין סיכוי.
הרב: אין סיכוי.
שואל: בערך איזה שלושת אלפים איש (לא ברור)
הרב: שמעתי, ומה אתה מזהה משהו? רואה אור? חושך?
שואל: צלליות.
הרב: הבנתי, אתה שומר תורה ומצוות מאה אחוז? לא.
שואל: לא, תשעים ותשע.
הרב: מה תשעים ותשע? תשעים ותשע לא.
שואל: תשעים ותשע אחוז כן.
הרב: מה מה אתה שומר? אני שומר.. מקדש בשבת כל הדברים האלה..
הרב: הבנתי, בקיצור לא שומר.
שואל: ככה ככה.
הרב: טוב, תקשיב טוב אם אתה בעזרת ה' יתברך תחזור בתשובה שלימה אמתית להיות חרדי כמו סבא שלך, הוא היה צדיק נכון?
שואל: נכון.
הרב: אז אתה צריך לחזור להיות כמוהו, אז בעזרת ה' יתברך יכול להיות שיהיה נס וראייתך תשתפר.
שואל: אמן.
הרב: אבל זה תנאי, עכשיו תקשיב טוב, יש סרט ביוטיוב אתה לא תוכל לראות אותו בנתיים, אבל אשתך תוכל לראות, על יהודי באנגליה שהוא היה חולה פוליו ומילדות, כשהוא נולד הוא נולד נכה ולא יכול להניע את הרגליים ולא יכול להלך על רגליו, על כיסא גלגלים מהתחלה, הוא שאל אותי אם הוא יכול לצאת מתוך הכיסא גלגלים, אז אני אמרתי לו אתה מבקש נס אבל הקב"ה אתה יודע אין לו בעיה אני לא רוצה להגביל את הקב"ה להגיד שלא אי אפשר, אני לא יכול להגיד גם שאפשר כי אני לא אלוקים אבל לך תדע אתה מוכן לעשות מה שאני אגיד שאלתי אותו, בקיצור שאלתי אותו אתה מוכן לשים ציצית? הוא אמר יש לי אמרתי לו אתה תהיה מוכן לגדל זקן? הוא חשב רגע ואמר כן, אמרתי לו טוב ואז נתתי לו ברכה, הבן אדם הולך על רגליו ורגליו התארכו ב10 ס"מ זה לא אני עשיתי זה ה' עשה, אבל הוא עשה מה שה' רוצה, אם אתה תעשה מה שה' רוצה אז יש מקום שהוא יעשה את מה שאתה רוצה גם, אבל ככה זה הולך, עשה רצונו כרצונך.
שואל: טוב, אני לוקחת עלי הנחת תפילין כל בוקר.
הרב: לא לא יועיל, תשובה שלימה כמו הסבא שלך, קומפלט.
שואל: קשה.
הרב: מה קשה? למה לסבא שלך לא היה קשה? מה קשה יותר בלי לראות אם עם לראות? הרי אם אתה תראה פתאום זה כמו להתחיל לחיות מחדש זה תחיית המתים, לא שווה? המאמץ לא שווה?
שואל: המאמץ לא שווה אבל אהרב
הרב: מה קשה? מה קשה?
שואל: קשה להתחיל את הכל מהתחלה.
הרב: למה? מה יש? מה יש? אם היו אומרים לך הרופאים שיש תרגילים שאתה צריך לעשות והם היו קשים, לא היית עושה בשביל לראות? היית עושה כל תרגיל שהיו אומרים לך, ואם היו אומרים לך דיאטות מסוימות ותרופות מסוימות ולנסוע לערים מסוימות ולעשות ככה ותרגילים כאלה וכאלה כל מה שהיו אומרים היית עושה, אבל מה שה' אומר למה לא תעשה? ביד שלו זה העיניים, ברוך אתה ה' פוקח עיוורים, מי פוקח עיוורים? ה'.
את אמא שלו?
שואלת: לא.
הרב: אתה רואה, רוצים שאתה תראה, כולם רואים אותך ורוצים שתראה אותנו.
שואל: וואלה לקחת עלי דברים אבל...
הרב: לא לא לא לא לא רק מה שאני אומר, הכל, אין אין הנחות בזה, אתה יודע אני אגלה לך עוד דבר, שאם תעשה תשובה אמיתית אמיתית מרצון, בשמחה מלאה, יכול להיות שלא תצטרך את העיניים ותראה גם בלי עינים, שמעת?
שואל: שמעתי, אבל שוב אני אומר זה קשה מאד עלי.
הרב: טוב, אני ניסיתי בשבילך. טוב, שאלה אחרונה שמה בסוף.
שואל: ערב טוב כבוד הרב.
הרב: ערב טוב.
שואל: רציתי אם הרב יכול לברך אותי לשלום בית עם האשה.
הרב: למה צריך ברכה? תעשה שלום.
שואל: מנסה, לא הולך.
הרב: מה לא הולך? היא עקשנית?
שואל: כן, מאד.
הרב: ואתה וותרן?
שואל: עכשיו אחרי שבאה הבעיה התחלתי לוותר.
הרב: חחח אם תהיה וותרן, יש מקום שהיא לא תהיה עקשנית, אני אברך אבל זה לא יעזור לבד אתה צריך להיות חכם, אתה צריך להיות וותרן חודש, חודש הכל אתה מוותר לא על עיקרי התורה חלילה רק בעניינים של הבית, אם אחרי חודש היא עדיין עקשנית ועדיין עושה כל מיני דברים נגד תגיד לה אני רוצה לשבת איתך לשיחה, תשב, תגיד לה בואי תראי עשינו ככה, מה ביקשת עשיתי, מה היה כך עשיתי, מה זה ככה, זה וויתרתי, זה שתקתי, זה זה.. עכשיו מה את רוצה בעצם לא הבנתי, למה את לא עושה מה שצריך, מה שמוטל, מה שנכון מה שראוי? מה מה מה הסיפור? תשמע מה היא אומרת אם היא תדבר דברים של טעם ויש מקום עוד לשפר משהו הנה מה טוב, אם היא תאמר דברים שלא עם טעם סתם עקשנות ולא יודע מה אז תסיק את המסקנות.
שואל: הרב יברך?
הרב: אני אברך, מה השם?
שואל: דוד בן מרים ציפורה.
הרב: ואשתך.
שואל: רותי בת מלכה.
הרב: ה' יזכה אתכם לשלום בית לאור עצתי.
שואל: אמן.
קהל: אמן.
הרב: בשורות טובות, תודה.
אני רוצה לחלק לכם ספרים וכמה דברים טובים, ברוכים תהיו לה'. אהרב רגע רגע רגע אני רוצה לזכות אתכם במשהו שניה שניה.. מי שרוצה להיות שותף איתנו ומוכן להשקיע שקל וקצת כל יום, כל יום.. שקל וקצת, שזה חמישים שקלים בחודש, אז הוא שותף בהרצאות שלי וכל זיכוי הרבים וחזרה בתשובה הוא שותף בהם, אז הנה החברה שלי פה, זה נקרא קרן ההרצאות, קרן ההרצאות כדאי לכם זכות גדולה ותכתבו ברכה שאתם רוצים אני אברך יתנו ליאת הפיתקאות ואני אברך אתכם.