יום השנה השביעי למרן ראש הישיבה הרה"ג הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן זצוק"ל
פורסם בתאריך: 24.12.2024, 17:20 • מערכת שופרבס"ד לקראת יום השנה ריכזנו 30 קטעים נבחרים מדרשותיו של כבוד הרב שליט"א רק מהשנה האחרונה! חידושים נפלאים על התורה (תורת חסד) והמועדים וחיזוק קיום מצוות שבין אדם לחברו (אדרבה) ובין אדם למקום; אוחילה לאל, הלכות פסח. ומהרצאותיו ברחבי הארץ והעולם, מתורתו של מרן ראש הישיבה הג"ר אהרן לייב שטיינמן זצוק"ל - שיחול בערב חנוכה הבעל"ט [כד' כסלו] -
מרן זצוק"ל שטרח ועלה 3 קומות כדי לבקש מיבדלט"א כבוד הרב שליט"א שישפיע מאמרותיו הטהורות על עם ישראל להתחזק במצוות הטהרה
ובא לכנס פרוייקט החברותות שהוקם לע"נ הרה"ג הרב יהודה שפירא זצוק"ל
כמה שכר השי"ת יתן לאדם שהוא בעל בחירה העוזר לחבירו
ציטוט: 'הרב שטיינמן זכר לצדיק ברכה כתב: 'בוודאי אין לחמורים בחירה, מה שייך שהם יקבלו שכר?! אלא, לומדים מהנהגת דרכי השם יתברך: שהוא לא מקפח כל בריה! כי לחמור אין בחירה ועשה מה שעשה ומקבל שכר! והמלבי"ם כתב: 'לומדים מוסר לדעת את דרכי השם; אם בלא רצון בלא בחירה החמור מקבל כזה שכר - קל וחומר אדם שיש לו בחירה כמה שכר יש לו וגם עונש...!'
[מתוך השיעור: פרשת בא - שור, חמור וכלב 26.01.2024]
בשבחם של גדולי ישראל שמאריכים ימים!
ציטוט: 'אדם יכול להיות בריא! מי זה אדם בריא? תסתכלו לאיזה גיל כל אלה שהיו בדור שלנו, בדור של התרופות והחיסונים והבלאגן וכל הזה... והעשן... הרב שטיינמן – מאה וארבע (104). הרב שך – מאה שש-מאה ושבע (106/107). הרב קנייבסקי – תשעים וחמש (95). הרב עובדיה - תשעים וחמש (95)! כולם מתשעים וחמש (95) ומעלה! איך זה? הם לא עשו ספורט, לא אירובי, רק התנדנדו והרימו ספרים והורידו ספרים ועלו מהסולם והורידו מהסולם ולקחו וזה... ואיך הם...? איך זה? - ההיפך מכל מה שאומרים! למה? - כי התורה מאריכה ימים! "כִּי בִי יִרְבּוּ יָמֶיךָ וְיוֹסִיפוּ לְּךָ שְׁנוֹת חַיִּים" (משלי ט, יא) 'מַרְבֶּה תּוֹרָה – מַרְבֶּה חַיִּים. מַרְבֶּה יְשִׁיבָה – מַרְבֶּה חָכְמָה' (אבות ב, ז). אבל אדם שרץ אחרי ההבל ואחרי ממון - מכלה את ימיו! דאגות, צרות, בעיות, ייסורין, קפידות, מחלוקות, ריבים, התנכלויות, בנקים, צ'קים קופצים, בתי משפט, בלאגן! כל זה אתה יכול להוריד! - אם אתה החלטת: שאתה עובד את ה' ועושה את מה שהוא רוצה.'
[מתוך הרצאה: חריש - הסתפקות מול שאיפות 05.02.2024]
צריכים לדעת כמה עלינו לייקר את הזמן
הרב שטיינמן – בחיינו! היה אוכל 50 גרם פירורי לחם כל יום, זה הכל. ולא שתה תה ולא קפה – רק מים. שום תאווה הוא לא רצה! ולא היה נשען. גיל מאה (100) היה יושב רק ישר שלא להנות. היה סגפן גדול! וחי מאה וארבע (104) שנה! זה לא יאומן; הרופאים לא האמינו שיש גוף כזה. אז רואים: כמה היו מוקירים את הזמן!
[מתוך קליפ: צריכים לדעת כמה עלינו לייקר את הזמן]
רגע לפני שאתם מצביעים | חובה צפיה תאריך פרסום: 25.02.2024,
ביקורו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל בביתו של יבדלט"א כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א
מה הציע הרב שטיינמן זצוק"ל לעשירים כדי שיזכו להיות 'עשירים באמת!' (01:02:18)
ציטוט: 'עכשיו אני אספר לכם, הרב שטיינמן זצוק"ל, כשהיו באים אליו עשירים ונותנים 'מעשר געלט'... שזה הרבה כסף לעשירים! והיו מחשיבים את עצמם וואי וואי... וואי כמה הם נתנו... והוא היה אומר להם: 'אתם רוצים להיות עשירים גדולים באמת? - תכניסו את הקב"ה שותף בחמישים אחוז!''
[מתוך הרצאה: לונג איילנד - לקחת את הקב''ה שותף 04.03.2024]
ריבונו של עולם, אני מציע לך שותפות!
בעקבות הסיפור הנ"ל יהודי קם ומקבל על עצמו ליד הארון קודש לקחת את הקב"ה שותף!! - אשריו!!!
[סרטון: לקחת את הקב''ה שותף]
הפסיכיאטר שהודה לדברי הרב שטיינמן
[סרטון מתוך: ביאורים ומעשים על הגדה של הרב שטיינמן בחלק שיר השירים - חלק ט]
הפסק בדיבור - מחייב בברכה!
הרב שטיינמן אומר: 'מי שאחר הברכה בדק במקום שאין מכניסים בו חמץ ואחר כך הפסיק בדיבור - זה נחשב להפסק וצריך לחזור לברך! כי במקום שאין מכניסים בו חמץ זה לא נחשב בדיקה'.
[מתוך שיעור: זמן הבדיקה 06.04.2024]
הפרוייקט: יששכר וזבולון - תמיכת האברכים והבעלי תשובה זה בזה - הצעת הרב שליט"א לרב אליהו דוב וכטפוגל שליט"א
ציטוט: 'רצינו בזמנו לעשות אצטדיון גדול! ארבעים אלף (40,000) איש! להביא לשם בעלי תשובה ואברכים ולחבר בין 'עולם התשובה' לבין 'עולם התורה'. ומה לעשות? – שהבעלי תשובה יתמכו באברכים והאברכים ילַמדו את הבעלי תשובה, משהו כמו יששכר וזבולון. אמרתי להרב לייב שטיינמן "זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה": 'כבודו נוסע לגלות לטומאת העמים בשביל להרבות כבוד שמים! וזה... ושמה באים 1,000 2,000 3,000 למה שכבודו יטרח?! אפשר פה ברמת גן 40,000!!!' הוא שמח מאוד! ורצה מאוד!!'.
[לצפיה בסרטון הפרוייקט...]
בהגדה של פסח של הרב שטיינמן כתוב: 'שבא אליו משגיח ושאל אותו על בחור אחד שכולו מלא גאווה! ואף אחד כבר בישיבה לא רוצה להתקרב וללמוד איתו חברותא ולא כלום! ולמרות כל זאת הוא לא מפסיק מהגאווה שלו, מה לעשות?'
[הסרטון מתוך הרצאה: קרית ארבע - למי מגיע כבוד ומתי מפרסמים אותו? 31.05.2021]
הרב שטיינמן זצוק"ל לא יכל לישן! כששמע שאפשר להציל 5,000 ילדים יהודים!!
(פנינה מהביקור בבית הרב אליהו וכטפוגל שליט"א) תאריך פרסום: 30.05.2024.
מה צריך להתחזק? עקב הצרות הקשות שפקדו את עם ישראל
ציטוט: 'אומר התנא הקדוש: 'וְכָל מַעֲשֶׂיךָ בַּסֵּפֶר נִכְתָּבִין' תפתח את הספר! בתורה הקדושה כתוב הכל: "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה' אֱ-לֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ" (דברים י, יב) תלמד מה כתוב ותתקן את הדרוש תיקון. התורה ניתנה עד סוף הדורות אין בשינוי אין בחידוש אין ברפורמות מה שנכתב נכתב לכל הדורות בדיוק אותו דבר. מי יודע להגיד לנו מה כתוב בתורה? - חכמי התורה! אלה ששוקדים עליה יומם בלילה, הם יודעים להגיד לנו מן התורה מה היא דורשת מאתנו... זה נקרא חכמים שיש להם דעת תורה. היו שואלים את הרב שטיינמן זצ"ל: 'מה צריך להתחזק? עקב הצרות הקשות שפוקדות את עם ישראל?' מה היה משיב? – 'בין אדם לחברו! שמה צריך לעשות את התיקון הגדול, בין אדם לחברו'.'
[מתוך: קרית מלאכי - ותרנות מידה מעולה 03.06.2024]
תפילה גדולה מנבואה!
ציטוט: 'הרב שטיינמן "זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה" אמר: 'שידוע שבנבואה טמונה קרבה גדולה מאוד לקדוש ברוך הוא! כשהנביא מתנבא הוא מרוכז כל כך בקרבה לקדוש ברוך הוא עד שכביכול הוא לא שולט בעצמו בממש הוא אפילו לא יכול לעמוד על רגליו כמו שמבואר ברמב"ם פרק ז מהלכות יסודי התורה. אבל אף על פי כן תפילה טומנת בחובה קרבה גדולה יותר מנבואה!! ראיה לכך הפסוק בפרשת וירא: "וְאַבְרָהָם עוֹדֶנּוּ עֹמֵד לִפְנֵי ה': וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם וַיֹּאמַר..." (בראשית יח, כב-כג) אברהם נמצא באמצע הנבואה וניגש לתפילה, גישה משמעותה התקרבות נוספת! אז רואים: שבתפילה יש קרבת השם גדולה יותר מאשר בנבואה!!'
[מתוך: בלי תפילה לא מקבלים - חלק י"ז 23.06.2024]
לאחר שספר התרופות נגנז, נשארה בידינו התפילה!
ציטוט: 'פעם הלכתי לאיזה צדיק... אמרו לי: 'יש צדיק פה!' דיברתי מה שדיברתי וזה... אמר לי: 'אתה לא צריך שום דבר! "יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ" (תהלים כ, ג) תלך להיכל הקודש, תתפלל ליד היכל הקודש והוא: "יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ" שמעתם? נתפלל! השם רוצה: שאנחנו נפנה אליו. שאלה: האם זה לא גובל חס ושלום ברצח?! אתה יכול להציל בן אדם! הרי כתוב: "לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ" (ויקרא יט, טז) יש לך ספר רפואות! הילד חולה, עומד למות, מה זה? "לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ" לא? אלא מה, רואים מכאן: שאפשרות ההצלה על ידי תפילה - לא מוטלת בספק! זה מרשם בטוח במאה אחוז (100%)!! צריך רק להתפלל כמו שצריך להתפלל. כשהרב שטיינמן חלה אנוש והרב אלישיב חלה אנוש - והתפללו התפללו-התפללו - והאריכו להם ימים! עוד שנתיים לאחר מכן!! ביטלו את הגזירה. אלמלי כן, לא היה גונז חזקיה את ספרו! כי אם אנשים ימותו, אז מה עשינו?! אתה יכול להציל יהודים! ואתה גונז?! הוא אומר: 'כן! יש לכם את הפתרון שהשם רוצה, הפתרון הוא: לפנות אליו!'. כמה חבל שעם ישראל מנותק מהתחושה הזו ולא בטוח ב-100 אחוז בכוחה של התפילה. '
[מתוך: בלי תפילה לא מקבלים - חלק כ"ה 02.07.2024]
למה נענשו אחי יוסף? - הרי מחל להם!
הרב שטיינמן "זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה" אמר: 'חכמים זכרונם לברכה (אסתר רבה ז) אומרים: 'יוסף מחל לאחיו ואף על פי כן הם נענשו וכלל ישראל נמכרו להריגה בימי המן' אם יוסף מחל! מדוע נענשו? - אלא אומר הרב שטיינמן: 'הוא לא מחל בשלמות!' שאלו אותו: 'הרי בחכמים כתוב שהוא מחל?' הוא ענה: 'אבל לא בלב שלם!' והוסיף: 'את העבירות אתם עושים בשלמות פוגעים בזולת בשלמות אבל את המצוות רחוקים מלעשות בשלמות!' ועוד הוסיף: 'הלוואי ואחוז אחד (1%) מכל המצוות שעושים יהיה לשם שמים!' הרמבם אומר יותר קשה אם ב70 שנה תעשה מצה אחת לשם שמים בשלמות אתה בן העולם הבא אחת ב70 שנה לא אחוז! פה הוא פרגן כבר... שאלו אותו: 'הרמב"ם (הלכות דעות פרק ז הלכה ח) אומר בענין "לא תיקום ולא תטור" - 'צריך שימחה הדבר מלבו' וזה מכוון על יוסף הצדיק שמחל על מכירתו אך לא מחל מלבו. וענה: 'זה מה שהתכוונתי שהוא לא מחל בלב שלם!'
הרמב"ם אומר: מה זה לא תיקום ולא תטור? אתה צריך למחות את הדבר מהלב! אסור לך לשמור את הדבר שהיה פעם דבר כזה אין אתה מחפש בזיכרון אין, צריך אומר שימחה הדבר מליבו. אז שאלו אותו: 'האם זה מכוון גם ליוסף?!' מה, אתה רוצה להגיד שגם יוסף הצדיק לא מחל בכל ליבו? הוא אומר: 'זה מה שהתכוונתי! הוא לא מחל בלב שלם' הוסיפו ושאלו אותו עוד: 'מה, האם יוסף לא אמר בקריאת שמע על המיטה שהוא מוחל וסולח לכל מי שחטא לו?!'
הוא כבר הוא נכנס להתרגשות ואמר להם: 'תגידו, אתם חושבים שהכל כל כך פשוט?! מה נראה לכם, יוסף הצדיק בן 17 שנה באים האחים מפרידים אותו מאביו שאת כל התורה הוא למד ממנו משליכים אותו לבור מלא נחשים ועקרבים נמצא בסכנת מוות נוראה משם מוכרים אותו למצרים עם כל גלגולי הדברים שעברו עליו אחרי כן 12 שנה בכלא המצרי ועכשיו באים האחים ומבקשים: 'סליחה!' נראה לכם שהכל נמחק ברגע?! זה לא הולך כך! אדם לא עשוי בצורה זו, זה לוקח זמן עד שיוכל למחוק דבר כזה מליבו!!'
ועוד הוסיף מעשה ידוע עם רבי אליהו לופיאן "זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה" שמישהו פגע בו ובא לבקש: 'מחילה' אמר לו: 'שיבוא בעוד כמה ימים' אחרי זמן שאלו אותו: 'מה פשר ההנהגה הזו?' אמר להם: 'הוא פגע בי! אני בשר ודם כשהוא בא לבקש מחילה ידעתי שאם אני אומר לו שאני מוחל לו - זאת לא תהיה מחילה בלב שלם! לכן אמרתי לו: שיבוא בעוד כמה ימים, קיבלתי על עצמי: לעבוד, לימוד המוסר עד שאצליח למחות את הדבר מלבי וברוך השם הצלחתי!' ולכן סיים הרב שטיינמן ואמר: 'צריכים להיזהר מאוד מעבירות אלה שכן קשה מאוד לתקן! אחרי שהם מקלקלים!!' והעונש: רחמנא ליצלן 60 ילדים מתו לבועז הצדיק! לא יאומן כי יסופר'.
[מתוך הרצאה: ירושלים - ששים לוויות בגלל עלבון 08.07.2024]
מחלוקת - חלק מוות!
ציטוט: 'הרב שטיינמן "זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה" אמר: 'אני יודע על מקרים רבים שאחרי מחלוקות מריבות שהתעוררו בין שכנים וחברים נפטרו בעלי המחלוקת בקיצור ימים! אנשים משחקים באש...!'
[מתוך: נתניה - להזהר מן האכזריות 15.07.2024]
איך אנשי ירושלים לא מחו בהשפלתו של בר קמצא?!
ציטוט: 'יש להתפלא איך יתכן לומר שירושלים חרבה מפני שיושביה לא פחדו! לא פחדו, שהיה ראוי להם לפחד, והלוא מפורש: שהחורבן נגרם בשנאת חינם! והמעשה התגלגל על ידי קמצא ובר קמצא שזה ממש דוגמה עצובה לשנאת חינם כזו לזרוק בן אדם לעיני כולם באמצע האוכל?! ולהגיד לו: 'תעוף מפה!' לפני כולם - הוא אומר: 'אני מוכן לשלם את כל הסעודה! מאות אנשים פה אני משלם הכל רק אל תוציא אותי!!' לא עזר, אז זה שנאת חינם. אם היו יושבי ירושלים מפחדים וחוששים - לא היתה שנאת חינם הזו מביאה עליהם את החורבן. וזה נגזר עליהם בגלל שכבר פסתה השנאת חינם בהם.
לאמיתו של דבר הגאון הרב שטיינמן "זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה" אומר: 'התשובה היא פשוטה וברורה, חכמים זכרונם לברכה הקדושים בדברים הנפלאים שלהם גילו לנו את השורש: השורש והיסוד שעומדים מאחורי שנאת חינם והם גורמים לה. וכך הם אמרו: כשאדם מודע לכך שהוא חסר ברוחניות ויש לו עבירות רבות הוא צריך לחשוש מאסונות שתבוא בעקבות העוונות! על זה נאמר: "אַשְׁרֵי אָדָם מְפַחֵד תָּמִיד" (משלי כח, יד) - 'בדברי תורה!' כלומר, אם לא השלים את העבודה הרוחנית זה עלול להביא עליו פורענות לכן הוא צריך לפחד, אם אתה לא שלם בעבודת השם - צפה לבאות... אתה עלול לקבל עונש, אז: "אַשְׁרֵי אָדָם מְפַחֵד תָּמִיד" בגלל זה אם היו שירושלים מכירים שיש להם עוונות ושהם לא מושלמים בכלל לא היו מרשים לעצמם באומץ רב לפגוע בבר קמצא דבר שהביא לחורבן ירושלים והיו מבינים: שיש סכנת פורענות מרחפת על ראשם ולא מעיזים להתגרות בסכנה ולהכניס את עצמם למצבים שעלולים לסכן את כלל ישראל. אבל באותה תקופה הם לא פחדו הם לא נתנו דעתם לכך שהעוונות שלהם עלולים להביא עליהם את הפורענות ואפשר שהם לא הכירו אפילו בזה שיש להם עוונות ולכן הרשו לעצמם לפגוע בזולת לבייש אותו להשפיל אותו מבלי לחלום אפילו על ההשלכות שתהינה מכך, זו למעשה הסיבה שגרמה לשנאת חינם באותו הדור'
[מתוך הרצאה: קרית עקרון - שנאת חינם נובעת מחוסר אמונה 21.07.2024]
להשמע לגדולי ישראל!
ציטוט: 'ואתה יודע כשאני עשיתי וירוס טיוי הצלחתי להציל מאות אלפים ממוות בקורונה שלא עשו חיסונים אז אתה רואה בתנאים שלי בלי ממשלה בלי כוח פוליטי בלי כלום מה אני מסוגל לעשות ואם היו לי שמה נציגים לא הייתי נותן שיהיה חילול השם הייתי עומד מבקש מהם כמובן לעמוד ולעשות את המטב על פי התורה לא נגד הפוך ולא להתפשר בשום דבר גם אם לא יסכימו לא בדרך של פשרה בדרך של אמת אבל מן השמים הקדוש ברוך הוא החליט מה שהחליט ושמחתי עשיתי את זה על פי הרב שטיינמן שהייתי נשמע לו וזהו, זה מה שהיה'.
[מתוך הרצאה: לונדון - מעכבי הגאולה השלמה 05.08.2024]
אמירת ברכה ותפילה כראוי
הרב שטיינמן "זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה" היה מחדיר בתלמידים איך מברכים בתוך הנשמה היה מכניס! לפני שמוציאים ברכה מהפה עוצרים שנייה חושבים: לפני מי אתה הולך לברך? ולמי אתה מברך! וכשאתה אומר: 'ברוך' מה אתה מתכוון? ועל מה אתה הולך לברך? וכשאומרים את שם השם - אומר רבנו יונה: 'אם לא מכוונים באמירת השם - עוברים על: "וְלֹא תְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי" (ויקרא כב, לב) וצריך להתבונן במשמעות המילים: 'בורא פרי העץ', 'שהכל נהיה בדברו' ולא לזרוק את המילים מהפה בלי להתבונן, דבר ראשון: לא למהר! תפילה לא אומרים סתם, זה לא אמירה, אלא: "וָאֶשְׁפֹּךְ אֶת נַפְשִׁי לִפְנֵי ה'" (שמואל-א א, טו) ברכה זה מתנה למלך! חושבים: 'שזה קשה?!' - לא! זה צריך רק להתרגל ולהתרגל: 'והבא לטהר מסייעין לו' 'ובדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו'.
[מתוך: בלי תפילה לא מקבלים - חלק נ"ו 14.08.2024]
האחדות הנדירה בעם ישראל!
הרב שטיינמן "זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה" היה מתפעל מאוד: איך יכול להיות דבר כזה?! שכל עם ישראל "וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר" (שמות יט, ב) - 'בלב אחד!' כולם מסכימים?! עכשיו אני אגיד משהו פה, כמה אנחנו? ציבור קטן, כולם יסכימו לכל דבר?! אין דבר כזה! זה יגיד ככה וזה יגיד ככה וזה יגיד: 'מה פתאום?' זה יגיד: 'לא יכול להיות' וזה יגיד ככה - שני יהודים שלוש דעות... נכון? איך יכול להיות מיליונים כולם הסכימו?! - זה מלאכים!!! המלאכים אין בהם תחרות ואין בהם קנאה ואין בהם כלום! איך עם שלם-שלם מיליונים בלי יוצא מן הכלל אחד אחד לא חשב אחרת מהשני?! כולם אמרו: "נעשה ונשמע" זה מלאכים! היינו בדרגה של מלאכים!!
[מתוך הרצאה: יבנה - השינוים בעשרת הדברות 18.08.2024]
תפילה על רוחניות מתקבלת בלי תור!
'סיפר יהודי שהמתין לרב שטיינמן "זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה" וישבו שמה בתור כמה חכמים ופתאום נכנס חילוני ומיד הכניסו אותו לרב וכולם התפלאו: 'איך הוא נכנס בלי תור?! מה זה? יושבים פה תלמידי חכמים! עומדים, ממתינים והוא נכנס?!' אז אמרו להם: 'זה הרופא! הרופא הגיע...' איי איי איי לכן הוא נכנס בלי תור. טוב, כשנכנס אותו אדם לרב שטיינמן אז הוא אמר לו: 'עכשיו הבנתי את הנפש החיים: 'שתפילה על צער השם, שאתה מצטער על צער השם - אז היא מתקבלת מיד!' איך? למה? כולנו ישבנו וחיכינו בתור והוא נכנס מיד! למה הוא נכנס? מה, הוא עדיף עלינו?! אלא, אנחנו צריכים את רבנו בשבילנו! אבל הרופא הגיע בשביל רבנו, לכן מי שמגיע בשביל רבנו לא צריך להמתין! מי שמתפלל על השם - לא עומד בתור! אבל אם אתה רוצה בשבילך משהו? - וואי... יש תור! כל עם ישראל מבקשים, תעמוד בתור. אז כך אדם אם הוא מבקש גשמיות לעצמו - יש תור ולא תמיד מתקבלת גם התפילה מיד, אבל אם הוא מבקש על צער השכינה - הוא עוקף את כולם ותפילתו מתקבלת מיד!' על זה אמר הרב שטיינמן... אתם יודעים שהוא היה פלפל! הוא אמר: 'אבל צריך אדם לא לרמות את עצמו שהוא בוכה על צער השכינה! יכול להיות שהוא בוכה על עצמו...'
[מתוך: בלי תפילה לא מקבלים - חלק ס"ד - "וַתִּתְפַּלֵּל עַל ה'" על צער של מעלה 23.08.2024]
מה דינם של השקדנים המבטלים קריאת שמע?
אומר על זה הרב שטיינמן "זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה": מה דינם של בחורים שקדנים! אבל שמבטלים שמע בזמנה? בגלל שהם הלכו לישון לפנות בוקר! אז אומר: 'כל אלה שעושים 'משמר' ומתאמצים ושוקדים על רמב"ם קשה ולא מוותרים עד שיבינו את הכל והולכים שלוש-ארבע לישון כשכלו הכוחות כבר וקם בבוקר ב1 ומאחר זמן קריאת שמע - קורא לו הרב שטיינמן: 'עשו הרשע!' ולא רק זה, אומר: 'הלוואי ויגיע לאחוז אחד (1%) מגדולתו של עשו! מאיזה גדולה? גדולת התורה של עשו! הוא היה למדן-למדן!!' אומר: 'הוא פשוט הבחור הזה סותר את את עצמו; מצד אחד הוא חי בגדלות, אבל זה משקיט לו את המצפון על דברים אחרים שהוא לקוי בהם! איזה ערך יש לדבר?! עשו הרשע! אין תורה בלי יראת שמים, מי שדבק בהשם יתברך עד ארבע לפנות בוקר איך יכול לקום בזמן לקריאת שמע ולהתפלל תפילה בזמן מי שעושה כך אין זאת תורת השם זה בלי קשר לשם!'
למה התרבו הצרות למרות לימוד התורה?
בהזדמנות אחרת דיבר על מצב הדור: למה התרבו הצרות למרות שיש בני תורה רבים שיושבים ושוקדים מצוים גם הרבה שהגיע מתוך צרות שוטפות למה התפילות לא מתקבלות? אומר: צריך לדעת כי בשמים מעריכים את התפילות שלנו בדיוק כמו שאנחנו מעריכים אותנו אם בחור ממשיך לישון עד השנייה האחרונה קודם התפילה ומגיע בדקה שהיא ספק שבע וחמישה ספק שבע ועשרה והתפילה התחילה בשבע! הוא נאלץ למהר בתפילת 18 הוא מתחיל אחרי שכבר התחיל הציבור והוא חושב: 'איך הוא יגמור את התפילה?' כי הוא צריך להספיק! נו, מה יכול לצאת מתפילה כזאת?! איזה פירות תצמיח? איזה פעולות טובות יצאו ממנה? חוסר הערכה לתפילה בעוכרינו, כמו שאנחנו מעריכים את התפילות ככה מעריכים אותנו בעולם העליון, מי שמאמין בכוח התפילה - לא יתכן שהוא לא ימהר לקום להתפלל! הוא רוצה שבקשותיו יתקבלו!'
[מתוך: בלי תפילה לא מקבלים - חלק ע' - תפילה שלא בזמנה - ברכה לבטלה! 30.08.2024]
בחור שאל את הרב שטיינמן: האם הוא אוהב סטייק?
תשמעו מה קרה, לא תאמינו, מגיע בחור חצוף לרב שטיינמן "זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה" שואל את הרב: 'כבוד הרב! אתה רוצה שאני אביא לך סטייק?' הרב עונה לו: 'אני לא יודע מה זה' - 'אתה רוצה פיצה?' הרב לא מבין מה הוא רוצה ממנו: 'תגיד לי מה אתה רוצה?' אמר לו: 'כבוד הרב! אני לא אוהב ללמוד אני לא נהנה מזה כמו שאתה לא רוצה סטייק ואתה לא רוצה פיצה ואין לך הנאה מזה אני אין לי הנאה מלימוד תורה' שמעתם? מה ענה לו הרב, אמר לו: 'כשהראש שלך מונח בהנאות של העולם הזה - זה בדיוק הפוך מלימוד תורה! אז איך אתה תהנה מלימוד תורה?! אם אתה חושב על סטייקים ופיצות כל היום, אם הראש שלך מונח שם - הוא לא מונח פה, אז לכן התאוות גורמות לך שאתה לא יכול להנות מרוחניות!' אי אפשר לנסוע בכביש גם קדימה גם אחורה, או שאתה הולך קדימה או שאתה נוסע רוורס, לא נוסעים ככה, אי אפשר כך וכך... אתה רוצה רוחניות? - הולכים לכיוון הזה, ככה עולים לשם בדרך העולה בית אל! אתה לא רוצה? - אז אתה הולך לצד הזה...'
[מתוך הרצאה: אור יהודה - בן סורר ומורה היה או לא היה 10.09.2024]
בכדי לזכות בשמואל - צריכים להתפלל!
המדרש אומר בילקוט שמעוני: 'רבי ירמיה בשם רבי שמואל בר רב יצחק אמר: 'בכל יום ויום היתה בת קול יוצאת ומפוצצת בכל העולם כולו ואומרת: 'עתיד צדיק אחד לעמוד ושמו 'שמואל'!'. - כל אשה שהיתה יולדת בן היתה מוציאה את שמו 'שמואל' וכיוון שהיו רואים את מעשיו היו אומרים: 'אין זה שמואל' וכיוון שנולד זה ורואים את מעשיו אמרו: 'דומין אנו שזה הוא'.
הרב שטיינמן "זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה" אמר: 'שמואל היה ילד כמו כל הילדים, כל השמואל הנחמדים הלכו ביחד לחיידר למדו התפללו ברכו היו יראי שמים אבל לא עליהם התכוונה בת קול שיצאה משמים רק על הבן של חנה אמרו כולם: 'זהו שמואל!' שמואל הבן של חנה היה באמת מיוחד כשהיה רק בן שלוש!
שהיה רק בן שלוש כבר היה מסוגל להתווכח עם עלי הכהן ואף הורה הלכה בפני רבו כמו שמובא בחכמים זכרונם לברכה.
אבל יש להבין: עם כל היותו של שמואל הנביא מרומם ובעל סגולות מעל כולם למה היה צריך מסע פרסומת כזה גדול? שמספרים לנו חכמים זכרונם לברכה, למה צריך שבת קול תכריז מדי יום ביומו: 'שעומד להוולד צדיק אחד ששמו יהיה 'שמואל'?
צריך לומר: בשמים כבר גזרו שיוולד צדיק אחד ושמו 'שמואל' - אבל עדיין לא נגזר למי הוא יוולד? כלומר, מי יהיו האבא והאמא שלו, אז כל אחד היה לו סיכוי שממנו יצא בן גדול צדיק ששמו שמואל! לכן הקדוש ברוך הוא יצא במסע פרסומת שלא יהיה אדם בעולם שיטען: 'שהוא לא שמע, שהוא לא שלא יתפרסם' אתה רוצה בן שיהיה לך שמואל צדיק כזה שהבת קול אומרת? נו, אז אתה צריך לעשות משהו בשביל שיהיה לך בן כזה!
מה עשו כולם? רק קראו לבן 'שמואל' והם חשבו שיזכו לאותו שמואל שבת קול דיברה עליו, אבל לא כך זוכים לתינוק שיהיה גדול, לא בקלות זוכים לכזה תינוק שהעולם מרעיש בשבילו! רק אחת הבינה!! רק אחת קלטה מה עליה לעשות; מה היא עשתה? בכתה-בכתה והתחננה ועשתה כל בכל מכל כל שיהיה בידה כדי לעשותו צדיק! על כזאת תפילה שנקראת: 'תפילת חנה' ועל מה שניתן לה בעבורה אפשר לשבח ולומר את הפסוק: "אָהַבְתִּי כִּי יִשְׁמַע ה' אֶת קוֹלִי תַּחֲנוּנָי" (תהלים קטז, א) הקדוש ברוך הוא רוצה לשמוע! מה מתחננים!!
פעם שאלו את הרב שטיינמן: 'מה יכולים הורים לעשות כשהם רואים מנגד את הבנים מתדרדרים?'
אז הוא אמר: 'אמנם לגבי תפילה יש דעות אם מועילה לגבי בעל בחירה, אבל כאן לגבי ההורים כיוון שהם בצער אולי דרך זה שייך שתתקבל תפילתם!' לא לוותר על תפילות.
[מתוך: בלי תפילה לא מקבלים - חלק פ"ד 17.09.2024]
הדרך לזכות למתיקות התורה
כל מי שרוצה לזכות ללימוד התורה ולטעום טעם נופת צוף מתיקות של התורה יושב ליד הגמרא ורוצה שדף הגמרא יהיה ערב ומתוק לא צריך לשכנע אותו כמו סעודה לאכול עד הסוף יש הרבה תורה בדור הזה יש בתי מדרשות מלאים יש ישיבות שקשה כבר לקלוט אנשים מרוב שהם דחוסות יש שלומדים עד השעות הקטנות שבלילה ועמלים על רשי תוספות בהנאה אמיתית אבל לפעמים זה מהם והלאה לומדים אבל אין מתיקות! מה עושים?
אומר הרב שטיינמן "זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה": 'לכוון 'והערב נא השם אלוקינו את דברי תורתך בפינו' צריך להתפלל על זה שהתורה תהיה ערבה ואז זה לא יהיה תלוי במצב רוח ולא בשום דבר כי גם אם אדם אין לו מצב רוח ואוכל עוגת גבינה יש לו טעם של עוגת גבינה אם אדם רוצה שיהיה לו טעם בלימוד אז זה צריך להתפלל שהיא תהיה ערבה אז בכל מצב היא תהיה ערבה.
אחת מהעצות שנתן הרב הגאון הרב שטיינמן "זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה" שיהיה לנו חיזוק להתעורר בכוונה בתפילה - נחשוב שאנחנו בדרך לירושלים ויש מחסומים כל מחסום עוצרים אותנו ושואלים: 'מאיפה אתה? לאן אתה רוצה להגיע?' והכל אחרי שמשתכנעים שאתה אכן כוונתך להגיע לירושלים ואתה תושב וכולי נותנים לך לעבור מחסום אבל כל מחסום עוצרים עוד פעם כמו בשדה התעופה כל פעם תציג את הדרכון שלך כל פעם אבל כבר ראו לפני כן עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם עד שאתה עולה למטוס! גם בתפילה תחשוב שיש מחסומים יצר הרע על כל ברכה עושה לך מחסום לא רוצה שתעבור הוא לא רוצה אבל אתה צריך הוא כל פעם שואל: 'מי אתה? לאן אתה רוצה להגיע? מה אתה מבקש?' אתה צריך לדעת מה אתה מבקש? - אני רוצה חוכמה בינה ודעת! אז אתה צריך לשכנע אותו בשביל לעבור את המחסום אם ככה אתה תתבונן על התפילה שהוא מנסה לעכב אותך מלהשיג את מה שאתה מבקש ואתה משכנע: מה זה?! אני באתי בשביל הדבר הזה! תן לי לעבור!! ככה תוכל לעבור'
אומר הרב שטיינמן: זאת אומרת מחשבה כזו יכולה להביא את האדם להתעוררות! בישיבות רבות לומדים תלמידים שיש ביניהם אריות אבל כשבודקים לאחר זמן למרות הכשרונות זה לא מחייב שיהיה להם הצלחות בהמשך, מעטים יוצאים תלמידי חכמים! במה זה תלוי? אם היה להם הרגשים בתפילה והצליחו להתחבר לקדוש ברוך הוא בתפילה והרגישו שמדברים איתו ועומדים מולו - אלה הצליחו!
[מתוך: בלי תפילה לא מקבלים - חלק צ"ג 29.09.2024]
מעכבי התפילה (ג) עיקר התפילה - ההכנעה שבלב
הרב שטיינמן אמר: 'שהקושיות על הקדוש ברוך הוא - מפריעות לתפילה שלא תתקבל! מהות התפילה התבטלות והכנעה כלפי הקדוש ברוך הוא כל אחד מעוניין להכניע רצונותיו בפני הקדוש ברוך הוא אך "לֵב יוֹדֵעַ מָרַּת נַפְשׁוֹ" (משלי יד, י) שפעמים נתקלים במאורעות שלא מצפים להם ואז מתגנבת מחשבה סוררת: 'מה זאת עשה לי האלוהים?! מדוע רע לי הדבר הזה?' אם אדם ממשיך עם מחשבה כזאת בזמן התפילה אז במקום שיהיה לו הכנעה והתבטלות זה יהפך להבעת אי אמון בהנהגת השם יתברך והוא עלול לחשוב: 'שהקדוש ברוך הוא לא שופט אותו בצדק' והרי זה התרסה גלוייה בפני הבורא אז איך תתקבל התפילה?!
בזה הסביר את החילוק בגמרא (ראש השנה יח'): 'שניים עלו לגרדום או חלו בחולי קשה והתפללו ישועתו זה התפלל ונענה וזה התפלל ולא נענה זה שהתפלל ונענה תפילתו היתה שלמה והשני לא היתה תפילתו שלמה'
אומר הרב שטיינמן: שניהם ראו את המוות לפניהם באותה מידה אבל הראשון הכין את עצמו לפני בוא הרעה ביטל את כל ישותו להנהגתו יתברך ואז עלתה תפילתו למרום בלי מניעות! השני לא ניקה עצמו מתהיות על הנהגת השם כלפיו, איך הוא הגיע למצב הזה? מכיוון שמהות התפילה זה התבטלות בפני הקדוש ברוך הוא תפילתו לא התקבלה זה יצא להורג וזה חי! בתפילה יש כמה עניינים אחד מהם זה עיקר התפילה שזה הכנעה בלב אדם מתפלל זה יפה אבל אם אין לו מספיק הכנעה אז תפילה לא מתקבלת
איך איך נסביר דבר כזה? אדם צריך לבקש מהשלטון והולך ומתחנן בשעה שהוא מתחנן הוא חושב: 'שהשלטון צודק והוא צריך להתחנן בפניהם' הוא חושב: 'כמה הם אכזריים! אני יותר חשוב מהם!! עליהם היה לבקש ממני אבל מה אעשה? אני תחתם ובלית ברירה אני פונה' מחשבה זו לאלא רק לפני אנשים, הקדוש ברוך הוא ברא באדם נטייה לגאווה ולחוסר כניעה ולכן כשהוא נצרך לבקש רחמים הוא לא מכניע ישותו בליבו אלא חושב: 'שהצרה לא מגיעה לו! אבל כיוון שהוא כבר במצב כזה אין מה לעשות אז הוא מבקש רחמים...' אבל הוא לא מכניע את עצמו להרגיש שהוא כלום ואפס אפסים ושראוי לו יותר מזה! אלא הוא מבקש רחמים אף על פי שמגיע לו עונש אבל בלית בררה אדם צריך להתפלל תפילה שלמה בהכנעה גמורה לקדוש ברוך הוא ולדעת: שהשם עושה את הכל באמת ובצדק ובחסד וברחמים ושאתה תלוי בחסדיו! ואם אתה עושה זאת אפילו אם אתה רשע כמו אחאב כתוב: "הֲרָאִיתָ כִּי נִכְנַע אַחְאָב מִלְּפָנָי" (מלכים-א כא, כט) - וזה נחשב זכות גדולה! כשאדם נכנע אז זה אחד מהמעכבים הנוספים בתפילות.
תנאי נוסף כדי שיתקבלו תפילות - שלא לפגוע בזולת!
ילדה קטנה שהיתה נכה והיתה נראית משונה (ל"ע) ריחמו עליה בנות כיתתה אך במשך הזמן החלו ללעוג לה והיתה בוכה לא רוצה ללכת לבית הספר המורה דיברה על ליבן: שזה חמור המעשה 'הלבנת פנים' בפרט ילדה מסכנה נולדה ככה מה היא אשמה שהיא נולדה ככה?! לא היה עם מי לדבר בצר לה הלכה המורה לרב שטיינמן "זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה": 'מה עושים?' אמר לה: 'מחר תגידי לבנות: 'אין תפילה! ישעיה הנביא אומר: שהשם לא רוצה לשמוע את התפילות שלכן! "יְדֵיכֶם דָּמִים מָלֵאוּ" (ישעיה א, טו) אתן פוגעות בילדה?! - הקדוש ברוך הוא לא רוצה את התפילה שלכן! מתחילים ישר בשיעורים'. למחרת עשתה כפי שהורה להרב והתחילה ישר בשיעור, הבנות התפלאו: 'מה זה? להתחיל בלי תפילה?!' - 'הקדוש ברוך הוא לא רוצה את התפילה שלכן! כך אמר לי הרב שטיינמן'. באותו רגע הזדעזעו הבנות עד עמקי נשמתן מיד כתבו מכתב סליחה ותמיכה לילדה וקיבלו על עצמן לא לפגוע בה יותר!
[מתוך: בלי תפילה לא מקבלים - חלק ק''ו 22.10.2024]
החייל שהשתחרר מהכלא וניצל מ-4 מאסרי עולם!!!
וסיפור אחרון: לפני שנים בצומת פולג בשעת לילה מאוחרת חמישה ערבים קרבו אל יהודי חייל עם סכינים שלופות הצליח לפגוע בארבעה מהם פגיעות מדוייקות והרג אותם ואחד ברח אבל חזר אחר כך ואסף את הסכינים והחייל תפס טרמפ ועזב את המקום וכוחות המשטרה שהגיעו למקום כמובן את מי תופסים? את היהודי... והוא מואשם ברצח ארבעה ערבים! קיבל ארבע מאסרי עולם!! הסביר: 'תקפו אותי' אמר: 'אדוני אין סכינים כל הסיפורים שלך'... [לא יודע איך זה יתכן כל כך, לא מצאו דם של אלה שהוא הרג אותם?!'] אומרים: 'אתה עשית את זה! איך אפשר לדעת?' טוב הוא ביקש בבית המאסר שיטיבו את תנאי המאסר... היחס אליו: רוצח מסוכן! דיבר עם בית הסוהר אפילו שהוא לא היה דתי אבל היה לו שאלות על בורא עולם הוא שאל: 'אם אלוקים הציל אותי ממוות! למה השליך אותי לכלא לשארית חייי?!'
שאל אותו הרב: 'מאיפה אתה יודע שאלוקים הציל אותך?' אז הוא אומר: 'באותו רגע שהתקרבו אליי אותם רוצחים אכזריים עמדתי לפני מוות ביקשתי מאלוהים: 'שיציל אותי!' - 'ומאיפה ידעת לבקש מאלוקים? הרי אתה לא דתי!' אמר: 'באותו רגע נזכרתי בדברי סבא שלי שהיה רגיל לומר לי: 'אלוקים עוזר גם למי שהוא לא מכיר אותו!' זאת אומרת מי שלא מכיר בשם יתברך, השם גם כן עוזר לו. הרב שמע את הדברים נכנס לגאון הרב שטיינמן "זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה" סיפר, אמר לו הרב: 'הוא ראה שאלוקים עזר לו - למה הוא לא מבקשו מאלוקים שיעזור לו?! יתפלל עוד! למה הוא לא מתפלל' אז הרב הזה שנכנס לרב שטיינמן אומר: 'מה יש להתפלל פה? אז הוא התפלל להנצל מהרוצחים והיה לו רובה ביד, אבל פה כבר נשפט כבר נידון לארבעה מאסרי עולם!'
הרב שטיינמן החל לצחוק! 'וכי הוא יודע לירות?! ובכל זאת הוא התפלל והצליח להרוג את התוקפים! שיצעק, יבקש שוב מהשם: 'שיציל אותו!' בביקור הבא שהיה הרב הזה בכלא סיפר לחייל את הדברים של הרב שטיינמן, עודד אותו: 'תתפלל! תתפלל להשם מכל הלב, תתפלל כמו שהתפללת'. יום אחד הלך ברחוב אותו רב ואמר: אני רואה את החייל! שאלתי אותו: 'מה אתה עושה פה? ברחת מבית הסוהר?! קיבלת ארבעה מאסרי עולם!' - 'השם שמע לתפילתי! אני חופשי, אנשי השב"כ תפסו את הערבי החמישי, במהלך החקירה הוא סיפר את מה שארע והודה שהם באו לרצוח אותו והוא זה שלקח את הסכינים לכפר ושמה מצאו את הסכינים מיד שחררו אותי וישבתי בסך הכל ארבעה חודשים בלבד!' למה? כי הוא לא ידע שצריך להתפלל, אם היה יודע קודם - היה משתחרר מיד!'
[מתוך: בלי תפילה לא מקבלים - חלק קי''א - מענה מיידי 01.11.2024]
הרב שטיינמן זצוק"ל לרב שליט"א: 'אתה לא יודע כמה שכר מגיע לך...!
[מתוך: אני מרחם עליך תהיה בג"ע לבד]
מדוע אכל הרב שטיינמן זצ"ל חציל מטוגן בשבת?
[סרטון מתוך: ביאורים ומעשים בברכת המזון על פי הרב שטיינמן זצ"ל - ד]
- - - לסרטון: יום השנה השישי לפטירת הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן זצוק"ל - - -
ויהי רצון שהדברים המתפרסמים שוב ביום השנה יהיו לע"נ הטהורה שיעמוד בתפילה לפני השי"ת על גאולתנו ברחמים מהרה אמן!