מאמר ד: גלות ישמעאל
1. מהי הגלות האחרונה לפני ביאת המשיח? 2. כיצד יתכן שתהיה עוד גלות מלבד 4 הגלויות שבדניאל? 3. "אֲנִי ה' בְּעִתָּהּ אֲחִישֶׁנָּה" מדוע יש 2 זמנים לגאולה; בְּעִתָּהּ ו: אֲחִישֶׁנָּה? 4. מדוע התפלל אברהם אבינו על ישמעאל: "לוּ יִשְׁמָעֵאל יִחְיֶה לְפָנֶיךָ" והרי בישרו לו על לידת יצחק בנו? ועוד...
פורסם בתאריך: 22.11.2024, 09:00 • מערכת שופרמאמר ד: גלות ישמעאל (ספר תורת חסד, חומש בראשית, פרשת חיי שרה, עמוד רכט' עד רלט')
השאלות:
א. מהי הגלות האחרונה לפני ביאת המשיח?
ב. כיצד יתכן שתהיה עוד גלות מלבד ארבעת (4) הגלויות שהובאו בדניאל ובמדרשים רבים?
ג. "אֲנִי ה' בְּעִתָּהּ אֲחִישֶׁנָּה" (ישעיה ס, כב) - מדוע יש שני (2) זמנים לגאולה; בְּעִתָּהּ ו: אֲחִישֶׁנָּה?
ד. מדוע התפלל אברהם אבינו על ישמעאל: "לוּ יִשְׁמָעֵאל יִחְיֶה לְפָנֶיךָ" (בראשית יז, יח) - והרי בישרו לו על לידת יצחק בנו?
ה. מפני מה נקראים שְׁנֵים עָשָׂר (12) בני ישמעאל: "נְשִׂיאִם"? (בראשית יז, כ) ומאיזה בן של ישמעאל אנו סובלים כיום?
ו. מהו העומק במילה "יִשְׁמָעֵאל"? ומה תפקידו בעולם?
...
הדברים המבהילים שהובאו בזוהר הקדוש על גלות ישמעאל
בעל הטורים דרש על הסמיכות בין הפסוק האחרון של הפרשה, המדבר על פטירת ישמעאל: "עַל פְּנֵי כָל אֶחָיו נָפָל" (בראשית כה, יח) לבין הפסוק הראשון של הפרשה הבאה: "וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק" (בראשית כה, יט) - שבאה הסמיכות לרמז על כך: שכאשר יפול ישמעאל באחרית הימים - רק אז יצמח מלך המשיח שהוא מתולדותיו של יצחק.
ובזוהר הקדוש (וארא לב) הובאו דברים נוראים על לידת ישמעאל וגלות ישמעאל: 'בכה רבי חייא: "וַתְּהִי שָׂרַי עֲקָרָה אֵין לָהּ וָלָד" (בראשית יא, ל) ווי על דא ווי על ההוא זמנא דאולידת הגר לישמעאל' - וי על זה. וי על אותו הזמן שילדה הגר את ישמעאל! שכיון ששרה נתעכבה ואמרה לאברהם: 'לבוא אל שפחתה' (שם טז, ב) - מפני זה עמדה לה השעה להגר לרשת את גבירתה. ואז נולד ישמעאל וישמעאל נימול לפני לידתו של יצחק.
והוסיפו בזוהר הקדוש: 'ארבע מאות (400) שנים עמד שרו של ישמעאל וביקש מהקב"ה ואמר לו: 'מי שנימול, היש לו חלק בשמך?'
אמר לו הקב"ה: 'כן!'.
אמר לו שרו של ישמעאל: 'והרי ישמעאל נימול?'
אמר לו הקב"ה: 'יצחק נימול כראוי וכתיקונו וישמעאל אינו כך.'
ואף על פי כן, טען שרו של ישמעאל: 'כיון שכבר נימול - האם לא יזכה לשכר טוב עבור זה?!'
ואמנם היה ראוי לישמעאל לקבל שכר על אותו הזמן שהיה מהול, מה עשה הקב"ה? - הרחיק את ישמעאל מהדבקות העליונה ונתן לו במקומה חלק בארץ ישראל הקדושה. והכל בזכות אותה מילה.
ו: 'מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה' (נדרים לב, א) היא: עתידים בני ישמעאל לשלוט בארץ ישראל כשהיא ריקנית, כמו שמילתם ריקנית. והם יעכבו את בני ישראל מלשוב למקומם - עד שתכלה זכותם של ישמעאל.
ועתידים בני ישמעאל לעורר מלחמות חזקות בעולם ובני אדום יתאספו עליהם וילחמו בהם, הן בים והן ביבשה - וילחמו גם בסמוך לירושלים!! וישלטו אילו באילו. אבל ארץ ישראל לא תמסר לעולם לידי בני אדום.
ובסוף המלחמות, מבואר בזוהר הקדוש: ישוב הקב"ה וישבר את כל השרים שלמעלה - הן של אדום והן של ישמעאל. וישארו רק עם ישראל לבדו לעבוד את הקב"ה באחרית הימים!'
והדברים מבהילים.
(נ.ב. סרטון: איך להיפטר מהפלשתינים? (והסבר הזוהר הקדוש לאחיזת ישמעאל בישראל))
חלום נבוכדנצר
קודם שנבין את ענין גלות ישמעאל - מה תפקידה ומה יהיה באחרית הימים - ראוי להביא תחילה שני (2) חלומות שהובאו בספר דניאל, המתארים את גלויות ישראל ואת הגאולה השלמה:
בדניאל (פרק ב') נאמר: ששנה (1) לאחר חורבן בית המקדש על ידי נבוכדנצר מלך בבל - חלם נבוכדנצר חלום, בבוקר קם אחוז אימה! נפעם כולו מהחלום ואסף מיד את כל שריו, כדי שיפתרו את חלומו, אלא, שאף על פי שהחלום היה מוחשי ומאיים כל כך - נבוכדנצר שכח את חלומו!
אמרו לו כל שריו: 'אדוני המלך! ספר לנו את החלום ונאמר לך מה פתרונו.'
כעס נבוכדנצר ואמר להם: 'אם לא תגלו הן את החלום והן את פתרונו - אהרוג את כולכם!'.
ובכללם גם את דָּנִיֵּאל חֲנַנְיָה מִישָׁאֵל וַעֲזַרְיָה. התפללו אלו האחרונים לה' ונענו.
אמר לו דניאל לנבוכדנצר: 'חלומך היה כך: ראית פסל ענק ומאיים ומראהו נורא מאוד - ראשו היה עשוי זהב והחזה עשוי כסף. הבטן והירכיים עשוים היו מנחושת והרגלים עשויות ברזל.
ואותו הפסל היה עומד ליד הר ומההר ירדה אבן - מעצמה, לא על ידי אדם - ונפלה על הפסל ושחקה אותו דק דק, עד שנעלם כאילו לא היה. ואותה האבן עצמה - הפכה להר גדול ומילאה את כל הארץ.
וה פיתרון החלום: הראה לך הקב"ה את כל ארבעת (4) הגלויות של עם ישראל:
הראש העשוי זהב - זו מלכות בבל - שאתה עומד בראשה, שהיא זו שהחריבה את בית המקדש הראשון (1).
ואחריה - תבוא גלות שניה (2), עשויה כסף, מפני שחשובה פחות ממך - והיא מלכות פרס, שתשלוט בימי אחשורוש והמן.
ולאחר מכן - מלכות יון, שהיא הנחושת - וזמנה לשלוט יהיה בימי אלכסנדרוס מוקדון.
והמלכות האחרונה - מלכות אדום, עשויה ברזל.
והאבן - היא אבן ישראל שתנצח בסוף הגלות הרביעית ותמלא את כל הארץ – "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה' "! (ישעיה יא, ט) וגאולה זו - תהיה רק על ידי הקב"ה כמו האבן שנפלה כביכול מעצמה ולא על ידי אדם.
חלום דניאל
חלפו להם כמה עשרות שנים והגיע זמנו של בלשצאר - נכדו של נבוכדנצר - למלוך על בבל. והיה זה סופה של מלכות בבל, שכן רק שנתיים (2) בלבד מלך בלשצאר, עד שדריוש - מלך פרס - הרגו והעביר את המלכות בעולם לפרס.
ובספר דניאל (פרק ז') מסופר: שבזמן מלכות בלשצאר, חלם דניאל עצמו חלום דומה:
מארבע (4) רוחות השמים נשבו ארבע רוחות ונלחמו עם הים הגדול והביאו עליו סערה גדולה. ואז, בעיצומה של הסערה, עלו מן הים ארבע חיות:
הראשונה (1) - אריה עם כנפי נשר, הלא הוא מרמז על מלכות בבל, שעומדת להסתיים.
השניה (2) - דוב מסורבל, המרמז על מלכות פרס.
השלישית (3) - נמר בעל ארבעה ראשים - רמז למלכות יון. [וביאר ר' סעדיה גאון: ארבעה ראשים - כיון שלא היו לאלכסנדר מוקדון בנים ובמותו הוריש את מלכותו לארבע מלכויות: רומניה, אלכסנדריא, עכו ואנטוכיא].
והחיה הרביעית (4) - חיה נוראה ואימתנית, שאפילו שם אין לה והיתה בעלת שיניים ענקיות מברזל ועשר (10) קרניים בראשה ומשונה היתה מכל חיה שבעולם. וחיה זו משולה לגלות אדום, האחרונה והארוכה ביותר.
ובעצם, בעין חלומו של דניאל - ראה יעקב אבינו במראה הסולם:
שכן, במדרש רבה מבואר: שהמלאכים שעלו וירדו - הם מלאכי ארבעת הגלויות:
שרד של בבל - עלה שבעים (70) מדרגות כנגד שבעים שנה ששלטון - וירד.
שרו של פרס וירד. עלה חמישים ושתים (52) מדרגות (כנגד נ"ב שנה ששלטון לאחר מכן, שרו של יון עלה מאה ושמונים (180) מדרגות (כנגד ק"פ שנה ששלטו) - וירד.
ואילו שרו של אדום - עלה ולא ירד.
תמה יעקב: 'וכי הגלות הזו לעולם לא תיגמר? [והרי כבר אלפים (2,000) שנה אנו בגלות]?
אמר לו הקב"ה: "תַּגְבִּיהַּ כַּנֶּשֶׁר וְאִם בֵּין כּוֹכָבִים שִׂים קִנֶּךָ מִשָּׁם אוֹרִידְךָ נְאֻם ה' " (עובדיה א, ד).
מדוע לא מוזכרת גלות ישמעאל כגלות חמישית (5)?
וכאן יש להבין: הלא בזוהר הקדוש נאמר, שימות המשיח יגיעו לאחר גלות ישמעאל - ואם כך, מפני מה לא נמנתה גלות ישמעאל בחלומם של יעקב אבינו, דניאל הנביא ונבוכדנצר?
ובפרט, שהרי כיום הכל רואים ומרגישים, כי גלות אדום - הנוצרים - אינה גורמת לנו סבל רב כמו גלות ישמעאל - הערבים - ואם כן גדלה התמיהה ביותר, מפני מה לא נזכרה גלות זו בחלומות הללו?
וכדי להבין את עומק הענין, מן הראוי להביא את דבריהם של שני (2) דרשנים נפלאים - הרב ברוך רוזנבלום שליט"א והרב מרדכי נויגרשל שליט"א - אשר מסייעים ללמוד ולהבין, כמה עמוקים הם דברי חז"ל, שלפני מאות ואלפי שנים - ניבאו מה יהיה בדורנו שלנו - דורו של משיח.
ותחילה יובאו דבריו של הרב נויגרשל שליט"א:
המהר"ל (נצח ישראל, פרק כא) שאל כבר לפני מאות בשנים - עוד בטרם היה ניכר לבני בשר עד כמה קשה גלות ישמעאל: מדוע לא מונים את ישמעאל כגלות חמישית, לאחר גלות אדום?
ומתרץ המהר"ל שני (2) תירוצים:
האחד (1) - מלכות פרס, שנעלמה לאחר שֶׁיָּוָן כבשה את כל העולם – היא-היא מלכות ישמעאל [אירן...]!
והשני (2) - שארבעת הגלויות הם מגזרת קדישין עילאין, לעומת גלות ישמעאל - שהיא ישירות מגזרת ה'.
והסיבה שגלות ישמעאל כל כך נצרכת, היא כדי שנינצל מגלות אדום. כיון שאם לא יכבשו הישמעאלים את כל העולם ויקחו את השלטון מאדום - לא נוכל להינצל מידי אדום!!
"אֲנִי ה' בְּעִתָּהּ אֲחִישֶׁנָּה"
אך יש לעיין בדבר: מדוע בכלל זקוקים לישמעאל שיקח את השלטון מאדום?
בגמרא בסנהדרין (דף צז, א) מבואר: ישנם שני (2) זמנים שונים לבואו של משיח: זכו - "אֲחִישֶׁנָּה", לא זכו "בְּעִתָּהּ".
כלומר: אם זכו ועשו תשובה - הקב"ה מחיש את בואו של משיח קודם הזמן שנקבע מששת ימי בראשית וזוהי גאולה של "אֲחִישֶׁנָּה", היא-היא הגאולה בה חפץ ה'.
אולם, אם לא זכו - צריכים להמתין. עד מתי? - עד הזמן שנקבע כבר מששת ימי בראשית - הזמן שנקרא "בְּעִתָּהּ".
אבל, יש הבדל רב בין שתי הגאולות הללו:
בגאולת "אֲחִישֶׁנָּה", לא צריכים את ישמעאל ונגאל ישירות מאדום.
אולם בגאולת "בְּעִתָּהּ" צריך תחילה שישמעאל ישלטו בעולם ורק לבסוף יגיע המשיח.
שהרי - אמנם יעקב נתברך מפי יצחק, אבל גם עשיו נתברך אצל אביו: "וְהָיָה כַּאֲשֶׁר תָּרִיד וּפָרַקְתָּ עֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ" (בראשית כז, מ) - כלומר: אם אין "קוֹל יַעֲקֹב" (שם פסוק כב) - אם עם ישראל לא שומרים תורה ומצוות, כמו המצב הקיים בדורנו לדאבוננו, אזי - "וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו" (שם) ומלכות אדום שולטת בעולם ברכת יצחק לעשיו: "וּפָרַקְתָּ עֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ" לכן, כל עוד לא זכינו ולא חזרנו בתשובה שלמה - עדיין מתקיימת.
ואיך בכל אופן אפשר להיגאל מאדום גם כשאין "קוֹל יַעֲקֹב"? - זה רק על ידי שיבוא מישהו אחר ויטול ממנו את המלכות. הלא הוא ישמעאל!
הגלות הקשה ביותר היא גלות ישמעאל
"וְאֵלֶּה תֹּלְדֹת יִשְׁמָעֵאל...: נְבָיֹת וְקֵדָר וְאַדְבְּאֵל וּמִבְשָׂם:..." (בראשית כה, יב-יג) "שְׁנֵים עָשָׂר נְשִׂיאִם לְאֻמֹּתָם" (שם פסוק טז).
במדרש רבה (מז, ה) הקשה רבי יצחק: 'מפני מה נקראו שנים עשר בני ועקב: "שבטים" (בראשית מט, כח) ואילו שנים עשר בני ישמעאל נקראו: "נְשִׂיאִם" והלא נשיאים חשובים משבטים וכי יתכן שבני האמה חשובים מבני הגבירה?
דרש רבי יצחק על בני ישמעאל את הפסוק במשלי (כה, יד): "נְשִׂיאִים וְרוּחַ וְגֶשֶׁם אָיִן" - כלומר: "נְשִׂיאִים" אינם מלשון נשיאות, אלא מלשון עננים.
וכאן צריך להבין: מה ענין עננים אצל ישמעאל?
ויתבאר הענין על פי הפסוק: "וַאֲרוּ עִם עֲנָנֵי שְׁמַיָּא" (דניאל ז, יג) שפירושו: 'אם זכו בני ישראל הגאולה תהיה כמו עננים, שבאים בקלות רבה! שכן זוהי גאולת "אֲחִישֶׁנָּה" ולא צריך שישמעאל ישלטו בעולם.
אבל אם חלילה לא זכו - צריך שישמעאל ימלוך בעולם, כי לולי מלכות ישמעאל מי יקח את השלטון מאדום, שנשען על ברכת יצחק: "וּפָרַקְתָּ עֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ"?!
ומלכות ישמעאל היא הנוראה מכולן, כמו שמוכיח רבי חיים ויטאל (בספרו עץ הדעת טוב) - מהפסוקים שבתהלים (פרק קכד, א): "לוּלֵי ה' שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל" - פסוק זה מתייחס לצרות של כל ארבע הגלויות הקשות ולאחר מכן נאמר: "לוּלֵי ה' שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם" (שם פסוק ב) - היינו גלות ישמעאל שעליו נאמר: "וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם"! (בראשית טז, יב).
ומה נוראים הדברים שאמר דוד המלך על אותה הגלות: "אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ: אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ: אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים: בָּרוּךְ ה' שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם: נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ: עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם ה' עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ" (תהלים קכד, פסוקים ג-ח)...
ואין צורך להמשיך ולפרט, שהרי הכל יודעים וחשים על בשרם עד כמה מתגשמים היום דבריו של דוד המלך על ישמעאל: "אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ"!!!
"עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר"
אברהם התפלל על ישמעאל: "לוּ יִשְׁמָעֵאל יִחְיֶה לְפָנֶיךָ" - והקשו במדרש: הרי הקב"ה בישר לו זה עתה שיצא ממנו יצחק, אם כן מדוע התפלל אברהם על ישמעאל?
מבאר הרב נויגרשל: ידע אברהם שעם ישראל יזדקק לישמעאל. שכן, אם זכו - תהיה הגאולה כ: עֲנָנֵי שְׁמַיָּא, אך אם לא זכו - "עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר" (זכריה ט, ט) - מלך המשיח יבוא רק לאחר שישמעאל, שהוא 'עַם הַדּוֹמֶה לַחֲמוֹר' (קידושין סח, א), יקח את השלטון בעולם! רק אז, יבוא "עָנִי" וירכב עַל חֲמוֹר!
ובזוהר הקדוש נאמר: שישנם שני (2) סוגים של גיהנם;
גיהנם של אש - הלא הוא עשיו [ואמנם מה שראינו שהעלו יהודים על המוקד במשרפות בספרד ואולי גם המשרפות בגרמניה, יתכן שהכל משורש זה!]
וגיהנם של ברד - הוא ישמעאל, שניצל על ידי "חֵמֶת מַיִם" (בראשית כא, יט),
וצעקו המלאכים להקב"ה: 'הלא ישמעאל ימית את בניך על ידי מים!' שכשהלכו ישראל לגלות, מילאו נאדות נפוחים, שלא היו בהם מים ונתנו להם - לבני ישראל - "לשתות" ומתו (רש"י בראשית כא, יז).
וזהו "אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ" - גלות ישמעאל!
ארבעת הגלויות נמשלו לחיות ואילו ישמעאל ל: "פֶּרֶא אָדָם"!
ולהשלמת הדברים הללו, יש להביא דבריו של הרב רוזנבלום, בביאור נפלא, המבהיר את כל ענין גלות ישמעאל:
בפרקי דרבי אליעזר (פרק ל, לב) דרשו את הפסוק: "אוֹי מִי יִחְיֶה מִשֻּׂמוֹ אֵל" (במדבר כד, כג) - אומלל הוא האדם בזמן מלכות ישמעאל.
אמר בלעם: 'כמו ששם ה' נמצא בשמו של עם ישראל, כך הוא נמצא גם במלכות ישמעאל!'.
וכאן היא המלחמה: ישראל מול ישמעאל!
והוסיפו ואמרו: 'ששה (6) נקרא שמם עוד קודם שנולדו: יצחק, ישמעאל, משה, שלמה, יאשיה ומשיח. ומדוע נקרא ישמעאל בשם זה שהוא לשון עתיד? והלא יותר ראוי היה לקרוא לו "שמעאל" - - בלשון עבר שהרי כבר שמע ה' לתפילתו [קודם לתפילת אמו הגר, שנאמר: "וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶת קוֹל הַנַּעַר" (בראשית כא, יז)]
אלא, בא לרמז: שעתיד הקב"ה לשמוע את נאקת עם ישראל מישמעאל!
ורבינו חיים ויטאל (עץ הדעת טוב, חלק ב) מבאר: מדוע לא מוזכרת גלות ישמעאל בחלום דניאל?
כיון שהגלויות - נמשלו לחיות! אבל ישמעאל - הוא "פֶּרֶא אָדָם"! שהוא גרוע הרבה יותר מהחיות!
ראו נא: חיה - טובה יותר מ: פֶּרֶא אָדָם!!!!
קֵדָר בן ישמעאל - שׂוֹנֵא שָׁלוֹם
ויש מקום להתבונן: האם יתכן לעשות שלום עם ישמעאל [כמו שמנסים לעשות בדורנו]?
אומר על כך דוד המלך: "אוֹיָה לִי כִּי גַרְתִּי מֶשֶׁךְ שָׁכַנְתִּי עִם אָהֳלֵי קֵדָר: רַבַּת שָׁכְנָה לָּהּ נַפְשִׁי עִם שׂוֹנֵא שָׁלוֹם: אֲנִי שָׁלוֹם וְכִי אֲדַבֵּר הֵמָּה לַמִּלְחָמָה" (תהלים קכ, ה-ז).
מי הוא זה "קֵדָר" הלזה, שרוצה מלחמה ו: שׂוֹנֵא שָׁלוֹם?
מבאר הרב רוזנבלום: "בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל... נְבָיֹת וְקֵדָר וְאַדְבְּאֵל וּמִבְשָׂם" (בראשית כה, יג) - קֵדָר הוא בנו של יִשְׁמָעֵאל!
ומדוע התיחס דוד המלך רק אל בן זה יתר על שאר בניו של ישמעאל?
כותב הרמב"ם (אגרת תימן) וזה לשונו: 'כי המשוגע (מוחמד) מבני קֵדָר!!'
לכן התפלל דוד המלך דוקא על קֵדָר, כי הוא: "שׂוֹנֵא שָׁלוֹם"! - "אֲנִי שָׁלוֹם וְכִי אֲדַבֵּר הֵמָּה לַמִּלְחָמָה"!
שורש יִשְׁמָעֵאל, שפיו מדבר גדולות ה'
ועדיין יש להבין: מפני מה הקב"ה נותן לישמעאל מלכות בעולם? והלא אינם אלא רוצחים שפלים! מתאבדים!
והקושיה תוסבר, על פי המצודות דוד, שהזכיר את ישמעאל בפרושו על חלום דניאל:
החיה הרביעית (4) האימתנית שראה דניאל בחלומו היתה בעלת קרן ולקרן עיני אדם (דניאל ז, ח). ומפרש המצודות דוד: שעיני האדם מרמזים על יִשְׁמָעֵאל - שהוא "פֶּרֶא אָדָם"! ולקרן היה פה שדיבר, הוא המרמז על אופיו של יִשְׁמָעֵאל - רַבְרְבָן הוא!
מבאר רבינו סעדיה גאון (בדניאל): שלישמעאל יש תפקיד בעולם, תפקידו הוא להזכיר את שם ה'!
ובספר ממעמקים מחדד וממחיש את ההבדל הגדול שבין יִשְׁמָעֵאל מאדום:
כל האומות רצונם להגביר בעולם, כמה שיותר, את התאוות וההנאות ולהשכיח את שם ה'. ולכן, הם מציקים ורודפים את עם ישראל, שהרי כל רצונם של ישראל הוא לפרסם את שם ה' בעולם. אך, יִשְׁמָעֵאל לעומתם - להיפך - צועקים כל הזמן בשם ה': 'אללה הוא הגדול!'
וכך, כאשר ב: "כנסת" (המינים...) לא מזכירים את שם ה' - מביא הקב"ה תחליף! וכדי שעם ישראל וכל העולם כולו לא ישכחו את שמו הגדול - דואג הקב"ה, שיבוא הרע - יִשְׁמָעֵאל ופיו - הרברבן - מדבר וממנו ישמעו את שם ה'!
לכן יִשְׁמָעֵאל איננו מתגייר. כיון שיש לו מחלוקת עִם עַם ישראל מי הוא העם הנבחר: האם הוא עם ישראל או שמא עם יִשְׁמָעֵאל?
שם ה' נמצא בין בישראל ובין בישמעאל וכשישראל שותקים, יִשְׁמָעֵאל משמיע את שם ה'!!!
הקב"ה מצפה שעם ישראל יצעקו בשם ה'
ולכן, אם לא זכו ישראל - בהכרח צריכה לבוא הגלות החמישית (5), גלות יִשְׁמָעֵאל. ובנוסף, מוכרח הדבר שגלות זו תהיה הקשה והנוראה מכולן. מפני שאם גלות אדום, הקשה מכל הגלויות שלפניה, עדיין לא עוררה את עם ישראל ועדיין אינם צועקים בשם ה' ונשארו דור "עָנִי", אם כן אין מנוס אלא שיבוא עליהם עם שנקרא "חֲמוֹר", שמשמיע את שם ה', אבל אותו העם עושה גם כל כך הרבה רע בעולם -
והכל בשביל דבר אחד:
כדי שאנחנו, עם ישראל, נצעק בשם ה': "עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם ה' עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ". ורק על ידי צעקה אמיתית, מעומק הלב, מחמת הצרה הקשה מכולם, יושיענו הקב"ה וישלח לנו משיח צדקנו, במהרה בימינו אמן!
- - -
[קרדיט: גם מאמר זה על חומש בראשית פרשת חיי שרה מהספר הנפלא! 'תורת חסד' באדיבות המחבר הרב אליהו אילן חנן שליט"א - ישר כוחו! למאמר הקודם, חומש בראשית, פרשת חיי שרה, מאמר ג 'מֵה׳ אִשָּׁה לְאִישׁ' - לחץ כאן].