טוען...

פרשת תצוה, מאמר: משה ואהרן

מאמר נפלא! מהספר 'תורת חסד' מהרב אליהו אילן חנן שליט"א

  פורסם בתאריך: 21.02.2024, 15:30 • מערכת שופר

 

חדש! ניתן לקריאה והורדה המאמר המעוצב מהספר - לחץ כאן.

משה ואהרן 

א] מה ההבדל הגדול בין מלכותו של משה רבנו לבין כהונתו של אהרן? 

ב] על אילו אחים נאמר: "הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד" (תהלים קלג, א)? 

ג] ומה הקשר לפסוק שאחריו: "כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב עַל הָרֹאשׁ יֹרֵד עַל הַזָּקָן זְקַן אַהֲרֹן שֶׁיֹּרֵד עַל פִּי מִדּוֹתָיו" (שם פסוק ב)? 

ד] כיצד טעה עלי הכהן וחשב את חנה לשיכורה? במקום כשרה! 

מלכות למשה וכהונה לאהרן; 

באור החיים הקדוש הקשה: 'למה הוצרך לומר: "וְאַתָּה תְּצַוֶּה" (שמות כז, כ) אחר שעימו היה מדבר? ותירץ: שכיון שהגיע הזמן לתת את הכהונה לאהרן - ברר הקב"ה למשה את המלכות והמליכו על ישראל. וזהו שאמר: "וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" מלשון: "וַיְצַוֵּהוּ ה' לְנָגִיד" (שמואל-א יג, יד). 

ואז הושלמה חלוקת התפקידים בעם ישראל, שנאמר: "וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ" (שמות יט, ו); "מַמְלֶכֶת" הוא משה רבינו, מלך ישראל, המושיע ונותן התורה. "כֹּהֲנִים" הוא אהרן הכהן. "וְגוֹי קָדוֹשׁ" הם שבט לוי. 

והנה הבדל גדול יש בין שררתו של משה רבינו לכהונתו של אהרן הכהן. כי הכהונה ניתנה לנצח לאהרן ולבניו ואילו במלכות - זכה משה רבינו עצמו, כמו שנאמר: "וַיְהִי בִישֻׁרוּן מֶלֶךְ" (דברים לג, ה) אולם לא הוריש זכות זו לבניו. 

וכמו שמבואר במדרש (רבה ב, ו) שבמראה הסנה אמר משה רבינו: "הִנֵּנִי" (שמות ג, ד) כפי שאברהם אבינו אמר במעמד העקדה: "הִנֵּנִי" (בראשית כב, יא) 

אמר לו הקב"ה: 'אינך כאברהם! כי רק אברהם אבינו זכה לכהונה כי רק אברהם אבינו זכה לכהונה ומלכות, ככתוב: "נְשִׂיא אֱלֹהִים אַתָּה בְּתוֹכֵנוּ" (בראשית כג, ו). אולם משה רבינו אף על פי שזכה להיות כהן בשבעת ימי המילואים ומלך עד יום פטירתו - מכל מקום, לא הוריש זכות זו לבניו והמלכות ניתנה לדוד ולזרעו, לעומת הכהונה שניתנה לאהרן ולבניו.

וכך אמרו חז"ל (במסכת זבחים דף ק"ב): 'אמר רבי ישמעאל: 'משה רבינו מלך היה!' ומיד הוסיף עולא על דבריו: 'שלא ניתנה לו מלכות לזרעו'. 

וכדי להבין במה נתייחדו משה ואהרן מכל שאר עם ישראל ונבחרו להיות מנהיגי האומה - המלך והכהן הגדול - יש להתבונן במדרש מפליא! 

"שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד" הם משה ואהרן; 

דוד המלך אומר (בתהילים קלג, א-ב): "הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד: כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב עַל הָרֹאשׁ יֹרֵד עַל הַזָּקָן זְקַן אַהֲרֹן שֶׁיֹּרֵד עַל פִּי מִדּוֹתָיו" ותמוה: מה הקשר בין הפסוק: "שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד" לפסוק שאחריו: השמן שניתן על אהרן מדוע כתובה המילה: 'זקן' פעמיים (2) באופן רצוף? ומי הם האחים המדוברים בפסוק? 

בספר שיחות מוסד לרבי חיים שמואלביץ זצ"ל הביא בשם השיטה מקובצת (כריתות ה') מדרש נפלא! 

"שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד" - 'הם משה ואהרן! 

"הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים" - אף אחד מהם לא קינא במשרה של זולתו "שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד" - באחוה ובאהבה! 

יתר על כן, כשראה משה רבינו את השמן על זקנו של אהרן - שמן המשחה, שנמשח בו להיות כהן גדול – הרגיש: כאילו השמן יורד על זקנו שלו! וכה שמח משה בגדולתו של אחיו, עד שהרגיש הרגשה נפלאה - כאילו הוא עצמו הכהן הגדול! 

לכן כתוב פעמיים: 'זקן!' משום שאף על פי שהשמן על זקנו של אהרן היה - הרגיש משה רבינו, כאילו השמן גם על זקנו שלו! 

וזהו הקשר הנפלא, בין ב' הפסוקים: כמה נפלא ונעים לראות "שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד" שאוהבים זה לזה, עד כדי כך שהרגישו את אותה הרגשה - כאילו הם איש אחד! 

ויסוד זה של אהבה בין איש לרעהו יגדל עשרת מונים (פי 100!) כאשר יתברר להלן כיצד זכה אהרן להיות הכהן הגדול ומי איבד את הכהונה באותה שעה.

משה רבינו נענש ומאבד את הכהונה ובכל זאת הוא שמח! 

במסכת זבחים (דף ק"ב) מבואר: 'שבשעה שהפציר הקב"ה במשה במשך שבעה (7) ימים: 'ללכת לגאול את עם ישראל!' סירב משה זמן רב וטענתו האחרונה היתה: "שְׁלַח נָא בְּיַד תִּשְׁלָח" (שמות ד, יג) תשלח ביד אחי הגדול, אהרן, שהרי הוא המנהיג של בני ישראל במצרים. 

"וַיִּחַר אַף ה' בְּמֹשֶׁה וַיֹּאמֶר הֲלֹא אַהֲרֹן אָחִיךָ הַלֵּוִי וכו' וְרָאֲךָ וְשָׂמַח בְּלִבּוֹ" (שם פסוק יד). 

'אמר רבי יהושע בן קרחה: 'כל חרון אף שיש בתורה, נאמר בו רושם, חוץ מזה'. 

השיב לו רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י): 'אף זה נאמר בו רושם! שכתוב: "אַהֲרֹן אָחִיךָ הַלֵּוִי" והלא כהן הוא? אלא, שבגלל חרון האף, איבד משה את הכהונה וזכה בה אהרן! 

מבאר רבי חיים שמואלביץ ביאור נפלא! 

כיצד קיבל משה רבינו את העונש? הוא שמח מאוד, כאילו הוא עצמו הכהן הגדול! ואף על פי שנחלקו רבי יהושע ורשב"י אם נענש או לא – למעשה, 'אלו ואלו דברי א-לקים חיים!' 

אמת נכון הדבר, שנענש משה ואהרן הלוי נעשה כהן! אולם טען רבי יהושע: שמאחר שמשה רבינו כל כך שמח והרגיש כאילו השמן ממש על זקנו שלו והוא עצמו זה שנעשה כהן - הרי זה כחרון אף ללא רושם! 

אהרן היה גדול במידות יותר ממשה רבינו; 

ויש להוסיף עומק נפלא! 

בגמרא (במסכת הוריות דף י"ב) פירשו את הפסוק הנ"ל: "כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב עַל הָרֹאשׁ יֹרֵד עַל הַזָּקָן זְקַן אַהֲרֹן" דהיינו; כמין שתי (2) טיפות שמן שנצצו כמרגליות, עמדו בקביעות על זקנו של אהרן! 

מבאר שם המהרש"א: מדוע מלכתחילה ניתנה הכהונה למשה רבינו ולבסוף ניתנה לאהרן הכהן? וחידש יסוד עצום! 

מתחילה ניתנה הכהונה למשה רבינו, שהיה שלם במושכלות יותר מכל אדם, עד כדי כך שנאמר: שה' דיבר עימו: "פָּנִים אֶל פָּנִים" (דברים לד, י) יתר על כן גם זכה ש: "קָרַן עוֹר פָּנָיו"! (שמות לד, כט). 

אולם, לבסוף נבחר אהרן הכהן - שהיה שלם במידות! הוא היה: 'אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם' (אבות א, יב) יותר מכל אדם.

וזהו העומק בפסוק: "הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים"; הטוב - הם המידות הטובות שהיו באהרן ועל כן זכה ל: "הַטּוֹב עַל הָרֹאשׁ יֹרֵד עַל הַזָּקָן". ו: "נָּעִים" היא התורה שהיתה במשה, שנאמר בה: "אִמְרֵי נֹעַם" (משלי טז, כד). 

והיכן רואים את מידותיו המופלאות של אהרן? מנין שהיה גדול ממשה במידות? 

אומר רבי חיים שמואלביץ, מהפסוק: וְרָאֲךָ וְשָׂמַח בְּלִבּוֹ"! 

משה רבינו כל כך חשש, פן אהרן יפגע, בשעה שיראה את אחיו הקטן תופס את ההנהגה - תופס את תפקידו שלו! 

אך לא השכיל משה רבינו לידע, עד כמה עצום וענק אהרן במידותיו! כי אפילו בשעה שאחיו הקטן תפס את מקומו - היה אהרן שמח, כאילו הוא עצמו נתמנה להיות המנהיג. כאילו הוא נעשה גואלם של עם ישראל! 

וכל כך שמח אהרן, עד שבילקוט (שמות, רמז קע"ב) כתוב: "וְשָׂמַח בְּלִבּוֹ" – 'בְּלִבּוֹ יותר מבפיו!' 

ובזית רענן ביאר: שכה שמח אהרן בְּלִבּוֹ - עד שאי אפשר היה לפרש שמחה גדולה כל כך בפיו! 

שמחתו כה התעצמה - עד שאין כל פה וכל לשון יכול להביעה. 

ולכן אמר רבי שמעון בר יוחאי: 'הלב ששמח בגדולת אחיו - ילבש אורים ותומים!' 

לב רחב כזה, המביע שמחה גדולה כל כך כלפי זולתו - הוא המקום ליתן עליו את השם המפורש! 

הלב שאוהב כל יהודי ילבש אורים ותומים; 

ועל פי זה תובן השיחה, בין עלי הכהן לחנה: 

עלי הכהן חשב את חנה לשיכורה, משום שכאשר התפללה חנה במר לה: 'שיתן לה הקב"ה בן!' נאמר: "רַק שְׂפָתֶיהָ נָּעוֹת וְקוֹלָהּ לֹא יִשָּׁמֵעַ" (שמואל-א א, יג) שאל עלי הכהן באורים ותומים וראה אותיות: 'שכרה' הבין: שהיא שיכורה! 

אמרה לו חנה: '"לֹא אֲדֹנִי!" (שם פסוק טו) לא פתרת נכון את התשובה באורים ותומים! הכוונה אחרת, סדר אחר באותיות: 'כשרה!'. 

וכל כך למה? משום שעלי הכהן לא חש בעומק ליבו, את צרתה ומר נפשה של חנה ולכן לא פתר נכונה את דבר ה', באורים ותומים.

וזהו עומק כוונת רשב"י (בילקוט): 'ליבו של אהרן אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת!' ולב כזה, שמרגיש כל אדם ואדם - הוא יפתור נכונה את דברי הקב"ה באורים ותומים! 

ושני האחים, שאהבו כל כך זה את זה ושמחו האחד בשמחתו של השני - אף על פי שלמעשה, זה נטל גדולתו של זה, שכן אהרן היה המנהיג במצרים ולמשה יעד הקב"ה את הכהונה - להם ראוי להנהיג את עם ישראל. 

וכפי שהאירו פניו של משה רבינו, מתוקף תפקידו כמוסר התורה, שנאמר: "קָרַן עוֹר פָּנָיו" (שמות לד, כט) ברדתו מהר סיני, כך האירו פני אהרן מהמרגליות שבזקנו - מתוקף תפקידו של הכהן הגדול!

 

[קרדיט: גם מאמר זה על פרשת תצוה מתוך הספר הנפלא! 'תורת חסד' באדיבות המחבר הרב אליהו אילן חנן שליט"א - ישר כוחו!

למאמר הקודם: 'פרשת תצוה, מאמר: בגדי כהן – "לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת" לחץ כאן].

 

  •    שיתוף   
  • תגים:

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 09.05 18:01

    תודה רבה לכבוד הרב ב"ה יש התרגשות להיות סביב השמחה במהלך היום במיוחד בקיום המצוות היום לפני ההלל (ראש חודש אייר) שרתי בשמחה גדולה: "עבדו את ה' בשמחה!" והכל פשוט נפתח! הלב הוציא מעצמו פירושים לכל מילה משתדלים להקרין בבית והחוצה בכל דבר אתמול בטבריה (8.5.24) הרגשנו את השמחה בעצמותינו בריקודים הילדים לא זזו מהכיסא כשעתיים כל הדרשה:)

  • 09.05 17:38

    כבוד מורנו ורבנו הצדיק והחסיד מלך ישראל! בתאריך ט''ו אייר יום שני 20/05/19 הרצאה בבית שאן (shofar.tv/lectures/1246 מארגן הערב מתן מלכה) ראיתי את אבא שלו ובישר שב"ה מתן התחתן! ויש לו כבר 2 ילדים!! באופן אישי לא ידעתי שמתן מימן הערב להביא את הרב עד ההרצאה האחרונה בעיר (בית שאן) ו' באב 24/07/23 (shofar.tv/lectures/1536) ידידי ר' דניאל שמסור לך מאוד ושעובד עם הרב שאל אותי עליו - הבטחתי: שאם אדע משהו אעדכן. מעדכן, בשורות טובות! (אמן) מעבדך מבית שאן.

  • 09.05 17:17

    מורינו ורבינו! היום לקחנו את הרכב לטסט. חששתי מאוד כי היו בעיות בעבר... במהלך כל הטסט כשישבנו ברכב, שרתי כל הזמן: "עבדו את השם בשמחה" שוב ושוב, עד שבעלי ביקש שאפסיק כי הוא לא שומע את ההוראות מבחוץ חחח. בסוף ב"ה הרכב עבר את הטסט במהירות! וכמעט בלי תור! וכמובן ששרנו שוב ביחד מרוב שמחה! ישתבח ויתעלה שמו לעד!! תודה רבה לרב היקר שמאיר את דרכינו תמיד!

  • 09.05 17:16

    "עבדו את ה' בשמחה!" גם בהובלת D9...!

  • 09.05 17:16

    הרב, אתה פשוט האור של הדור ב"ה הרצאה בטבריה (8.5.24) חזקה! כל הנשמות - רקדו באולם כששמעו את קולך שר: "עבדו את השם בשמחה!" 💥⭐️ זה כמו טיל לנשמות ופוגע מושלם.

  • 09.05 11:04

    שלום כבוד הרב. חודש טוב ומבורך. תודה רבה על כל החסד שעשית איתנו. ב"ה אתמול הרצאה היתה מחזקת מאד! (טבריה 8.5.24) כמה חשוב לעבוד את השם בשמחה, השמחה לא ירדת ממני תודה רבה.

  • 09.05 11:04

    כבוד הרב אני חושב שהשיחה בטבריה - חייב כל יהודי לשמוע (טבריה - עבדו את השם בשמחה 08.05.2024 shofar.tv/lectures/1600) (מלבד שאר השיחות) ממש הפסד גדול! למי שלא יזכה לשמוע. אשריכם! איזה שמחה יש בשמים שמזכים יהודים לשמוח ולצאת מהצרות. ו: 'מגלגלים זכות על ידי זכאי!'.

  • 09.05 11:03

    ב"ה השירים והריקודים בהרצאות - מרוממים את הנפש ממש! (shofar.tv/videos/17141)

  • 09.05 11:02

    שלום כבוד הרב, רציתי לומר לכם תודה רבה על הספר: 'בטחוני בצורי הוא אוצרי' (shofar.tv/articles/14809) ב"ה זה רומם לי את הנפש ומשמח אותי וגם השירים שלך: 'ושמחת בימיך' (shofar.tv/videos/15558) והשיעורים שלכם על נושא השמחה (shofar.tv/videos/17144) תודה כבוד הרב...

  • 09.05 00:59

    מורנו ורבנו היקר יה"ר שהשי"ת ישמרך (אמן) תודה רבה-רבה-רבה על הרצאה כזו (טבריה 8.5.24) מרוממת ומחזקת בדיוק בזמן הנכון ב"ה כמה כוחות ואנרגיות הכנסת בנו חזרנו כל המשפחה פשוט שמחים ומאושרים, מודים להשי"ת הטוב שזכינו בך וששלח לנו שליח טוב איש אמת יחיד ומיוחד בדורו, מודים לך על כל השיעורים וההרצאות שמחזקים ומרוממים את הנפש ב"ה כל מילה חודרת פנימה יה"ר שהשי"ת הטוב ישמור לנו עליך מכל משמר (אמן) האוצר של הדור!!! נסיעה טובה ובטוחה (אמן) מחכים כבר להרצאה הבאה בעזרת השי"ת משפחת ש...

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים