טוען...

יום השנה: רבי ישראל סלנטר זצוק"ל

  פורסם בתאריך: 05.02.2024, 14:30 • מערכת שופר

יום השנה לפטירת הגאון ר' ישראל סלנטר זצוק"ל מייסד תנועת המוסר

כה' בשבט

ב"ה פורסם בגליון 'גנזי המלך' (מספר 222) פרשת כי תבוא, מאמר הכנה ליום הדין על קטע התפילה המוקדש בימים הנוראים: 'זָכְרֵנוּ לְחַיִּים. מֶלֶךְ חָפֵץ בַּחַיִּים' ולכאורה נשאלת השאלה: מה ההצדקה לבקש חיים? ר' ישראל מסלנט מצא דרך אחת, שתהיה לנו זכות לחיים!

להורדת הגליון - לחץ כאן.

וכן בפרשת פנחס, גליון מספר 65:

מעשי גדולים

רבי ישראל סלנטר היה אומר: "אין אדם מת מרעב אלא מ...כבוד"

בקובנה הלך לעולמו אחד מנכבדי ועשירי העיר שירד מנכסיו ונתרושש עד כדי ככר לחם. בני העיר שליווהו היו מתיפחים ומקוננים את האיש שמת מרעב!

העיר על כך רבי ישראל סלנטר: "אין אדם מת מרעב, אלא מן הכבוד", שאילו היה מתגבר והיה מבין שהגיע ל'ההכרח לא יגונה' – היה פושט ידיו ולא היה מת ברעב.

באחד הימים התקיימה אסיפה סוערת בענין נחוץ מאד בבית אחד מגודלי הדור. אמר בה רב אחד את דעתו ובתוך הדברים השמיע לאמר: "הלא תבינו שאין כאן שאלה של כבוד מדומה, כי מה יאבה אדם זקן לאחר שבעים שנה? - 'כבוד'?".

מיד כשגמר פיסקה זו, קם רבי לייב חסמן כארי במלא קומתו: "ואני אומר, כי המתאוה לכבוד קודם שהגיע לשבעים שנה בגבול וחשבון, תאב הוא לאחר שבעים שנה ל'כבוד' בלא קצבה! בלא סוף! בלא חשבון"! 

להורדת הגליון - לחץ כאן.

 

הגמרא אומרת (כתובות ק"ה:): 'אמר אביי: "האי צורבא מרבנן דמרחמין ליה בני מתא, לאו משום דמעלי טפי, אלא, משום דלא מוכח להו במילי דשמיא" ' – (הת"ח שבני עירו אוהבים אותו, לא משום שהוא מעולה יותר אלא מפני שהוא לא מוכיח אותם בדברי שמים). 

סיפר לי (להרב שלמה לוינשטיין) הרב יוחנן דוד סלומון: בקהילה אחת התפנתה משרת רב וראשיה בחנו מספר רבנים. אחד המבחנים – לתת דרשה לפני חשובי הקהל. אחד הרבנים המועמדים למשרה, החל לדבר על שרשרת הנסים והנפלאות שנעשו במלחמת המפרץ. הרב מנה את הנסים אחד לאחד וכל כך שכנע בדבריו, עד שלקהל היה נראה שבעבור זה יבקש מהם הרב שלא לדבר בזמן אמירת ה'קדיש'...

ברם, הרב המשיך למנות ולפרט את הנסים והקהל כבר חש שהנה הוא עומד להגביה את סף הדרישות ומיד עוד יצא בהכרזה להפסיק לקרוא עתונים...

אך לרב היתה מטרה אחרת! הוא רצה להבחר לרב ולכן אמר: "ומה נעשה עכשיו למען ד', שעשה לנו כאלו נסים ונפלאות"?!

ומיד ענה: "הבה נפצח ברקוד למען ד' "...

ובאמת, כבר באותו ערב נבחר הרב הנ"ל למשרת רב הקהילה...

מכאן מובנים דברי הגמרא שאם יש 'צורבא מרבנן דמרחמין ליה בני מתא' שבני עירו אוהבים אותו - אות וסימן הוא 'משום דלא מוכח להו במילי דשמיא' שאינו מוכיח אותם. וזהו רב "ידידותי לסביבה"...

רבי ישראל סלנטר אומר: שכל רב שלא מנסים לנשל אותו ממשרתו - סימן שהוא לא רב!

אומר ה'תפארת יהונתן': כיון שפנחס יצא כנגד רבים ועשה מה שצריך, הבטיח לו ה'; "הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם" (במדבר כה, יב)

 

וכן 7 סרטונים:

חלומות של ביטחון

אמרו לפני מלכויות כדי שתמליכוני עליכם (ר' ישראל מסלנט)

גדול הדור, ר' ישראל מסלנט לא הגיע לתפילת כל נדרי בבית הכנסת. היכן היה?!

עצת רבי ישראל מסלנט בענין חיוב עשית המצוות 'לשמה'

מדוע התעלף רבי ישראל מסלנט?! [סיפור מדהים]

שלושה תלמידים גאוני עולם היו לרבי ישראל סלנטר זצ"ל...

מדוע רבי ישראל מסלנט זצ"ל לא למד קבלה?

 

ובשיעור 'מעלת הסיפור במעשה הגדולים',

בקלעצק התגורר יהודי שהכיר את רבי ישראל סלנטר ואת רב נחומק'ה מהורודנא, מפעם לפעם היה הג"ר אהרן יושב ומבלה עמו שעות ארוכות, מקשיב בהתענינות יתירה לכל פרט שנזכר האיש, ממה שראה ושמע אצלם. גם ידוע שהג"ר אהרן נהג ביום טוב לספר סיפורים מגדולי ישראל.

ביומנו של הגה"צ ר' בן ציון ברוק זצ"ל היה כתוב: שמעתי שהיו אומרים בסלבודקה שר' איצלה פטרבורגר היה חוזר בעל פה סיפורי מעשיות ששמע מרבו הגה"צ ר' ישראל סלנטר זצ"ל, ששמע מרבו הגה"צ ר' יוסף זונדל ששמע מרבו הגר"ח מוולוז'ין, וכשנולד לר' ישראל בן, בלילה שלפני הברית מילה ישב כל הלילה וסיפר מעשיות ששמע מרבו. 

והרצאה: בני ברק - מלחמת רבי ישראל סלנטר בגזרות הצאר ניקולאי והמשכילים 27.04.2020

ועוד ועוד....

יהי רצון: שנזכה לדבוק במידותיו הטובות! ויהיה מליץ יושר עבורנו לגאולה שלימה ברחמים מהרה - אמן!

  •    שיתוף   
  • תגים:

הרצאות קרובות

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 02.07 14:22

    ב"ה עכשיו זכיתי לראות את שיעור הבוקר המדהים! (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כה' 02.07.2024, shofar.tv/videos/17295) ואספר לכבוד הרב שליט"א, שכל מודעה שראיתי או שמעתי אמבולנס, או במדיה, או לוח מודעות [לרוב זה על אבלות ל"ע], אמרתי "שיר למעלות" וכו'... אין כמו לעשות חסד כפי שהרב שליט"א מלמד אותנו ברוך השם 🙏

  • 02.07 10:10

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! יה"ר שהשם יתברך יברך את הרב היקר בכל הטוב שבעולם! אתמול הדרשה היתה מהממת ומרגשת במיוחד, (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה הרב היקר משתבח כמו יין טוב, חשוב להדגיש: שנקודת הפתיחה (1985, צפת - הכר את יהדותך shofar.tv/lectures/1291) כבר היתה עם הצבת רף גבוהה מאוד, רואים את ההשתבחות של הרב היקר באופן שיטתי!!! יה"ר שהשם יתברך ימשיך וישפיע על הרב היקר רוח הקודש בבריאות איתנה ונחת! אמן ואמן!!!

  • 02.07 10:09

    כבוד הרב, גדול הדור, תודה רבה על 'דברי א-לקים חיים' (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ישתבח שמו לעד, קשה לחשוב שהדברים שנכנסו מאוזן אחת ויצאו ח"ו מהאוזן השניה... בוודאי שיש רושם גדול אצל השומעים! תודה להשי"ת יתברך שזכינו לבוא היה לנו קפיצת הדרך האב ובתו חזרו לבית הרפואה עם כוחות נפש! ממש אלפי תודות מקווה שיהיו בשורות טובות (אמן).

  • 02.07 01:04

    כבוד הרב!🌸 ב"ה הרצאה טובה מאד (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) מניסיון של החיים שלי מבחינתי גם שציערו אותי בעבר זהו! מחלתי כבר ממזמן. כי אז בזמנו לא ידעתי כמו היום את המשמעות של לדעת למחול על דבר קשה זה בעצם לא היה צער זה הכל מתנות מהשי"ת גם מה שצער שחושבים שזה צער ככה לומדים. מזמן כבר מניסיון החיים כיפיים וטוב להיות אני כל יום כל אדם שמקבל צער ופגיעה זה 'מידה כנגד מידה' כי זה בסך הכל לתקן את האדם אם אדם היה יודע - היה מאושר, צוחק! אנשים צריכים למחול גם על דברים שכאלו קשים כי החיים יפים מהממים וממשיכים הלאה כל יום זה מתנת חינם! ולא צריך לחשוב שמגיע לו משהו כמו שהרב שליט"א מלמד אותנו יום יום🌹🌹 מקווה שאם שההודעה תתפרסם שאנשים יקחו מוסר מכאן 😄 תודה להשי"ת ✨.

  • 02.07 01:02

    מורנו ורבנו! הערב, הבת שלי עשתה שיעורי בית. היא ראתה עמוד אחד בספר הלימוד והיתה בטוחה שכבר עשתה את העמוד הזה אבל לא מצאה את הדף בשום מקום במחברת או בדף נפרד. חיפשה וחיפשה בכל דף ודף אבל לא מצאה! היתה עצובה ואז התחלתי לשיר: "עבדו-עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ואפילו קמתי לרקוד! לא עברה חצי דקה וכבר צעקה בשמחה שב"ה מצאה בתוך המחברת!!! זה עובד כבוד הרב, זה פשוט עובד!! תודה רבה לקב"ה על שזיכה אותנו להיות בקהילה של צדיק הדור!! ותודה רבה לרבנו. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 02.07 01:01

    תודה רבה, ב"ה היתה הרצאה מדהימה ונוגעת, אולי יותר נכון דוקרת בלב (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ובטוחני שהרבה מרגישים כמוני שהרב דבר ישירות אלי, ואני רוצה לבכות על כל אלו שפגעתי בהם ולרצות אותם, באותו הזמן רוצה: למחול לכל (למרות שלא קל) אלו שפגעו בי - שלא יסבלו חלילה בגללי, תודה כבוד הרב מאוד מחוברים אליכם וממש אוהבים אותכם. יה"ר שהשי"ת יברך אותכם בכל מכל כל (אמן).

  • 01.07 23:58

    לילה טוב לכבוד הרב הגאון שליט"א תודה לך כבודו על הרצאה כל כך מרתקת וכל כך חשובה בדורנו (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) אשרינו שזכינו בצדיק כמו הרב. מי יתן ותזכה לכל טובה וברכה, תחזור לשלום (אמן) הרב, אנחנו אוהבים אותך.

  • 01.07 23:57

    כבוד הרב שליט"א ב"ה הרצאה טובה ומיוחדת ממש! ברוך השם 🤲 (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה אני יום-יום מבקש מהשם יתברך: 'שימחלו לי כל אלה שציערתי אותם!' ולצערי לא חסר אנשים שציערתי בחיים... מקווה שיפעל משהו בשמים🙏 תודה רבה כבוד הרב שליט"א נסיעה טובה ובטוחה 🤲 (אמן)

  • 01.07 14:09

    כבוד הרב היקר שליט"א שלום וברכה! חמותי [כעת, לא שומרי תורה ומצוות] שלחה לי ששרו את השיר: "עבדו...!" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 01.07 14:09

    ל. היקרה! ב"ה שרנו ורקדנו ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096) ובדיוק שסיימנו קיבלנו טלפון מ: 'שערי צדק' שב"ה סידרו לאלי תור ליום חמישי לרופא תודה על הדאגה יה"ר שהשי"ת יברך אותך אמן. מרגש מאוד.

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים