טוען...

מאמר "תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק"

מאמר נפלא! מהספר 'תורת חסד' מהרב אליהו אילן חנן שליט"א

  פורסם בתאריך: 22.01.2024, 10:01 • מערכת שופר

חדש! בס"ד ניתן להוריד את המאמר כקובץ PDF!! להורדה - לחץ כאן.

 

"תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק" (דברים כה, יט)

א] מי היו הוריו של עמלק? ומאיזה שורש טומאה יצא רשע זה?

ב] מה הן הצוואות שקיבל עמלק מאימו תמנע? ומה ציווה לו סבו עשיו?

ג] מדוע בחר עמלק להילחם בעם ישראל דווקא בשלושת (3) התקופות הבאות; א] בזמן משה רבנו קודם מתן תורה. ב] בזמן שאול קודם בנין בית המקדש הראשון (1). ג] בזמן מרדכי קודם בנין בית המקדש השני (2)?

ד] נאמר: "כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק" (שמות יז, יד) ומאידך כתוב: "תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק" מי ימחה הקב"ה או עם ישראל?

ה] 'אין השם שלם ואין הכסא שלם' מהו הכסא של הקב"ה שלא יושלם עד מחיית עמלק? וכיצד יתכן שעמלק יכול להשפיע על שמו של הקב"ה?

ו] מהי הסיבה לכך; שמשה רבינו, שמואל הנביא ומרדכי לא הרגו את כל העמלקים?

 

עמלק – 'ממזר בן ממזרת'!

כדי להבין את שורש עמלק יש להתבונן בפרשת וישלח לראות ולחקור: מה מוצאו? ומנין בא? ומי היו אבותיו? 

והנה מבואר (בראשית פרק לו) שבנו בכורו של עשיואליפז, הוליד ששה (6) בנים שהקטן שבהם הוא: עמלק, נמצא שעמלק היה נכדו של עשיו.

ומי היתה אמו של עמלק?

ברש"י (בראשית לו, יב) על הפסוק: "וְתִמְנַע הָיְתָה פִילֶגֶשׁ" כתב: 'שבאה התורה להודיע את גדולתו של אברהם! כמה היו תאבים כל העולם להידבק בזרעו' 

וכך מפורש במסכת סנהדרין (דף צט) ובמדרש (רבה פב, יד): 'שהרי תמנע היתה בת אלופים של שעיר!' 

ובהמשך נאמר: "וַאֲחוֹת לוֹטָן תִּמְנָע" (בראשית לו, כב) ושניהם; לוֹטָן ו: תִּמְנָע היו גם הם עצמם אלופים! שנאמר: "אַלּוּף לוֹטָן" (בראשית לו, כט) "אַלּוּף תִּמְנָע" (בראשית לו, מ) 

באה תמנע להתגייר אצל אברהם יצחק ויעקב - ולא קיבלוה! הלכה והיתה פילגש לאליפז בן עשיו אמרה: 'מוטב אהיה שפחה בבית זה ולא מלכה בבית אחר!' וממנה יצא עמלק!

הקשה רש"י: 'הכיצד נאמר שתמנע היתה בתו של שעיר? והלא בדברי הימים-א (א, לח) נאמר: 'שהיא בתו של אליפז'?

מתרץ רש"י: 'בא אליפז בזנות על אשתו של שעיר ויצאה תמנע מביניהם!' כך היתה תמנע בתו של אליפז ואחותו של לוטן ואם כן תמנע היתה ממזרת! וכשגדלה נעשתה פילגשו של אליפז הלא הוא אביה!

וממנה, משיא הטומאה - מממזרת שנישאה לאביה נולד עמלק שיא הטומאה!

 

צוואת תמנע אימו;

ובגמרא (מסכת סנהדרין) נאמר: 'שיצא ממנה עמלק שציער את עם ישראל כיון שהיה ראוי לגייר אותה ולא לרחק אותה וכיון שריחקוה יצא ממנה כל הרע הזה!'

ולמה באמת אברהם ויצחק לא גיירוה? 

אומר הבאר שבע: 'ראו האבות הקדושים: שורש טומאה כל כך חזק – ממזרת! אמרו: 'זו אין מקומה בתוך עם ישראל!'

ועל פי זה מבאר הרא"ם: 'שכל יחוס המשפחות שנזכר בפרשת וישלח הייחוס של אלופי עשיו נכתב כיון שרצה הקב"ה להודיע את קלונם! לומר: שכולם ממזרים הם! וזה מלבד מה שפירש רש"י: 'שבא הכתוב להודיע גדולתו של אברהם אבינו עד כמה היו תאבים להידבק בזרעו!'

מבאר צרור המור: 'שתמנע הורישה צוואה לבנה עמלק; 'לעולם תנצור איבה לזרעו של אברהם יצחק ויעקב - על כך שלא קיבלוני לעם ישראל!'

 

צוואת עשיו סבו;

ולמה "נזכר" עמלק לבוא להלחם בישראל דווקא עכשיו? אחרי כל כך הרבה שנים? ורק אחרי יציאת מצרים?

מבאר החזקוני: כאשר שלח עשיו את אליפז להרוג את יעקב, שכנע אותו יעקב: שתחת להורגו יטול את כל רכושו וכך הוא ישאר עני מרוד 'והעני חשוב כמת!' חזר אליפז לאביו וכששאלו הלה: 'האם עשה את השליחות?' סיפר לו אליפז דברים כהוויתם.

שמע זאת עשיו ולא היה שבע רצון שהרי שאיפתו היתה להרוג את יעקב ממש! לא הספיק לו לאותו רשע 'שיהיה חשוב כמת!' עמד עשיו ושלח את הנכד עמלק בן אליפז שילך להרוג את יעקב! והשביע אותו על כך!

כששמעה תמנע את השבועה הזהירה את עמלק: 'לבל יהין להרוג את יעקב כבר עכשיו!' היות ועדיין ישנו חוב תלוי ועומד על זרעו של אברהם: "וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם" (בראשית טו, יג) ואם עמלק יהרוג את יעקב לא תיוותר ברירה אלא שזרעו של עשיו ישתעבד ובכך היא לא רצתה.

לכן צוותה אותו תמנע: 'שימתין רד"ו (210) שנים ורק לאחר שירדו למצרים ויגאלו יהיה זה הזמן להרוג אותם!'

ובמדרש (רבה פב, יג) מבואר: 'שגם עשיו עצמו נהג כך! שכן בפסוק מפורש: "וַיִּקַּח עֵשָׂו אֶת נָשָׁיו וְאֶת בָּנָיו וְאֶת בְּנֹתָיו וְאֶת כָּל נַפְשׁוֹת בֵּיתוֹ וכו' וַיֵּלֶךְ אֶל אֶרֶץ מִפְּנֵי יַעֲקֹב אָחִיו" (בראשית לו, ו) ומפני מה עזב את כנען?

משיב הפסוק: "כִּי הָיָה רְכוּשָׁם רָב מִשֶּׁבֶת יַחְדָּו" (בראשית לו, ז).

אולם הוסיפו במדרש עוד שני (2) טעמים; האחד (1) מפני הבושה! כיון שהיו כולם ממזרים. והשני (2) מפני שטר החוב "וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם" שגם עשיו סבו של עמלק פחד משעבוד מצרים!

ואותו עמלק ממזר בן ממזרת הלך לקיים את צוואת סבו ואימו גם יחד ורץ להרוג את בני ישראל מיד בצאתם ממצרים!

 

מלחמת עמלק על ידי כישוף ומזלות;

ובמדרש (רבה אסתר ז) נאמר: 'שהלך עמלק למצרים אצל בלעם ואמר לו: 'הרי חכם גדול אתה ובקי בכשפים! עוץ נא לי עצה; כיצד להלחם בישראל? שכן יודע אני שמי שנועץ בך - מצליח!'.

וסיפר לו עמלק: 'שכעס גדול יש לו על עם ישראל על מה שעשו למצרים אחרי שהמצרים עשו להם כל כך הרבה טובות... ואם למצרים עשו כך - על אחת כמה וכמה שיעשו כך לכל העולם!'

אמר לו בלעם: 'צא והלחם בהם! שכן מזרע אברהם אתה ואין איש שיכול להלחם בהם מלבדך'.

ובמכילתא הוסיפו: 'שהלך עמלק לכל העמים ואמר להם: 'בואו ועזרו לי להילחם נגד ישראל!' 

אמרו לו: 'לא נוכל עליהם!' שהרי פרעה שהיה מלך כה גדול ומצרים ממלכה כה כבירה אבדו מפניהם...'

(נ.ב. ראה סדרה מדהימה! 'הייתי שם במצרים')

ואז, כאשר: "שָׁמְעוּ עַמִּים יִרְגָּזוּן חִיל אָחַז יֹשְׁבֵי פְּלָשֶׁת: אָז נִבְהֲלוּ אַלּוּפֵי אֱדוֹם אֵילֵי מוֹאָב יֹאחֲזֵמוֹ רָעַד נָמֹגוּ כֹּל יֹשְׁבֵי כְנָעַן" (שמות טו, יד-טו) כולם רועדים מפחד! קם לו אותו רשע עמלק העיז ונלחם בישראל.

למה הדבר דומה?

בתנחומא (כי תצא י) המשילו את מלחמת עמלק לאמבטיה רותחת - שאין כל בריה יכולה לירד לתוכה! בא בן בליעל וקפץ וירד לתוכה אף על פי שנכווה בכל אופן קירר אותה לאחרים. וכך אצל עמלק על ידי מלחמתו בישראל אף על פי שהפסיד במלחמה - כבר אומות העולם לא פחדו כל כך מישראל!

ואף על פי שעמלק היה רחוק ארבע מאות (400) פרסה ולא היה לו כלל מה לפחד מישראל ובפרט שנצטוו ישראל: 'שלא להתגרות באדום!' 

מבואר במכילתא: 'שמיהר עמלק טרח והלך מרחק עצום כדי לקיים צוואת סבו ואמו!'

ובספר הישר כתוב: 'שבאו שמונה עשר מיליון (18,000,000) חיילים עמלקים להילחם בישראל וכולם מכשפים!'

ואותה המלחמה כנגד עמלק לא היתה מלחמה ככל המלחמות היתה זו מלחמה כנגד כשפים ומזלות;

בירושלמי (ראש השנה ג, ח) אמרו: 'שעמלק - מכשף היה! ולקח עמו רק חיילים שבאותו יום בדיוק היה יום הולדתם כיון שידע: שלא במהרה אדם נופל ביום הולדתו!'

ומה עשה משה רבינו? ענה לו כְּאִוַּלְתּוֹ - נלחם גם הוא עם עמלק במזלות וכמו שאמרו (ירושלמי ובתנחומא כד): "וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה עַד בֹּא הַשָּׁמֶשׁ" (שמות יז, יב) מה ענין הידים לשמש? ללמדנו: שלא רק יהושע תלמידו של משה העמיד את השמש בגבעון אלא אף משה עצמו העמיד את השמש! כדי לערבב את המזלות!

ובמדרש אגדה הוסיפו: 'אמר משה ליהושע: "בְּחַר לָנוּ אֲנָשִׁים" (שמות יז, ט) ואילו אנשים נבחרו למלחמה?

הם בחרו דווקא מי שנולד בחודש אדר-שני (2) מפני שיש י"ב (12) מזלות כנגד י"ב חודשים וכנגד אדר השני - אין מזל! וכיון שכך לא ישלוט כישוף על מי שנולד בחודש זה!

 

עמלק נלחם נגד הקב"ה;

ויש להבין: מפני מה עמלק מסכן את נפשו ומוכן למות למען מטרתו להרוג את ישראל?

בזוהר הקדוש ובמדרש (רבה נשא פרק יג) מבואר היטב! הענין לעמלק היתה כאן מלחמה גדולה לא רק כנגד ישראל אלא הם נלחמו כנגד הקב"ה בכבודו ובעצמו!

וראיה לדבר: שכן קודם המלחמה עשה עמלק מעשה מוזר ביותר:

עמלק היה לוקח את ערלות בני ישראל והיה זורקם כלפי השמים והיה מטיח דברים! ואומר: 'הא לך אשר בחרת!'

כל האומות שנלחמו נגד ישראל עשו זאת מסיבה אחת מהשתים; (1) או שנלחמו בישראל מפחד (2) או שעשו כן מתאוות שררה. כולם מלבד עמלק כי הוא היחיד שנלחם נגד הקב"ה בעצמו!

כשבלעם נשא דברים בפרשת בלק אמר כך: "רֵאשִׁית גּוֹיִם עֲמָלֵק וְאַחֲרִיתוֹ עֲדֵי אֹבֵד!" (במדבר כד, כ).

ובזוהר הקדוש (בשלח סה) שאלו: 'וכי "רֵאשִׁית גּוֹיִם עֲמָלֵק" והרי כמה וכמה עמים נולדו לפניו?

אלא, כשיצאו ישראל ממצרים כל העולם רעד מפניהם! "תִּפֹּל עֲלֵיהֶם אֵימָתָה וָפַחַד" (שמות טו, טז) ורק עמלק לא פחד! ועליו נאמר: "וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים" (דברים כה, יח) הוא היה הראשון שבא להלחם עם ישראל! מלחמה נגד הקב"ה!

ולפיכך "וְאַחֲרִיתוֹ עֲדֵי אֹבֵד!" שנאמר: "כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק"!

ומדוע נבחר יהושע להילחם בעמלק?

במדרש (רבה כו, ד) אמרו חז"ל: 'יבוא יהושע בנו של יוסף שאמר: "אֶת הָאֱלֹהִים אֲנִי יָרֵא" (בראשית מב, יח) וילחם נגד עמלק שנאמר בו: "וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים"! יבוא בנו של יוסף שעמד בצדקות בניסיון אשת פוטיפר ועמד בקדושתו וילחם נגד עמלק שמזלזל באות ברית קודש!

 

עמלק נלחם שלוש (3) פעמים קודם מתן תורה וקודם בנין בתי המקדש;

ויש להבין: אחרי שהקב"ה בעצמו נלחם במצרים והרג אומה שלמה! למה לא חזר ועשה מלחמה בעמלק? ומדוע ציווה את בני ישראל: 'שהם עצמם! ילחמו ויכניעו את עמלק ויכריתוהו "מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם" (דברים כה, יט)?

והמעיין ישים לבו לדבר מעניין ביותר! המלחמה נגד עמלק היתה שלוש (3) פעמים;

המלחמה הראשונה (1) על ידי יהושע בצאתם ממצרים לפני קבלת התורה!

המלחמה השניה (2) על ידי שאול כנגד אגג מלך עמלק כהכנה לבנית בית המקדש הראשון!

והמלחמה השלישית (3) על ידי מרדכי ואסתר מלחמה נסתרת כנגד המן האגגי קודם בנין בית המקדש השני!

ואם כן מתברר: שלפני כל מעמד קדושה רם ונישא קדמה לו מלחמה בעמלק.

ויש להבין את טעם הדבר.

 

מי ימחה את עמלק - הקב"ה או עם ישראל?

וביאור הענין (תנחומא יא): 'אמר רבי יהושע בן לוי בשם רבי אלכסנדרי: 'כתוב אחד (1) אומר: "תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק" (דברים כה, יט) וכתוב אחר (2) אומר: "כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק" (שמות יז, יד) כיצד יתיישבו שני המקראות הללו; האם הקב"ה ימחה את זֵכֶר עֲמָלֵק או שמא בני ישראל ימחו את זכרו?

אלא, עד שלא פשט ידו בכסא - מָחֹה תִּמְחֶה - עם ישראל ימחו; יהושע, שאול ומרדכי.

אבל כשפשט ידו בכסא - הקב"ה בעצמו ימחה!

והקשו במדרש: 'וכי אפשר שבשר ודם יפשוט ידו בכסא?

אלא, 'כסא' - זהו בית המקדש! ופשט ידו בכסא על ידי שהחריב את ירושלים! שעליה נאמר: "בָּעֵת הַהִיא יִקְרְאוּ לִירוּשָׁלַ͏ִם כִּסֵּא ה'" (ירמיהו ג, יז) ואז יגיע הזמן בו הקב"ה ימחה את זֵכֶר עֲמָלֵק!

והקשה הבן איש חי זיע"א (בניהו בן יהוידע): 'שהרי בגמרא (מסכת סנהדרין דף כ) מבואר: 'שקודם (1) נצטוו ישראל: 'להמליך עליהם מלך!' אחר כך (2) הצטוו: 'להילחם בעמלק!' ורק לבסוף (3) נצטוו: 'לבנות את בית המקדש!' 

וקשה! מדוע יש צווי למחות את עמלק קודם בנין בית המקדש? ומה ענין מחיית עמלק להשראת השכינה? ועוד תמוה: שכאשר הקב"ה אמר: "כִּי מָחֹה אֶמְחֶה" היה זה הרבה שנים לפני שנבנה הבית הראשון?

אלא, מבאר הבן איש חי ואומר: יש להתבונן; מה נאמר בפסוק הקודם ל: "וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם" (שמות יז, ח):

"וְעַל נַסֹּתָם אֶת ה' לֵאמֹר הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ אִם אָיִן!" (שמות יז, ז)

מפסוק זה אנו למדים: שהזמן בו היו ענני הכבוד הינו בדיוק כמו הזמן שבית המקדש היה בנוי שכן בשני (2) הזמנים הללו שרתה השכינה על עם ישראל!

וכשהקב"ה משרה שכינתו בתוך עם ישראל בגלוי בזמן ענני הכבוד ובזמן בית המקדש שם ה' מתגדל בעולם!

אבל כששאלו: "הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ" מיד בא עֲמָלֵק כי עמלק הוא הוא שורש הכפירה!

ולכן לפני הזמנים בהם היה גילויי שכינה עצומים מתן תורה ובנין שני בתי המקדש - עמלק התעורר; שכן נלחם הוא נגד הקב"ה עצמו! כי כשהקב"ה מפיץ את הקדושה בעולם מתעורר עמלק אבי אבות הטומאה ממזר בן ממזרת ורוצה להלחם עד מוות!

 

עם ישראל מגדלים שמו של הקב"ה;

ומאחר שכך, מבאר בנפש החיים: 'מהו פשר הפסוק: "כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ מִלְחָמָה לַה' בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר" (שמות יז, טז):

'אין השם שלם: כתוב יָהּ וחסר ו"ה. ואין הכסא שלם: כתוב כֵּס וחסר אל'ף!'

והכסא הוא בית המקדש מקור הפצת הקדושה והאמונה בעולם!

ושלמות השם תלויה ועומדת בעם ישראל שבשעה שאומרים: 'יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ לְעָלַם לְעָלְמֵי עָלְמַיָּא' ורוצים: לגדל ולרומם שם שמים הוא הוא קידוש שמו יתברך ועל ידי אמירה זו נשלם השם.

אלא, שעדיין השם אינו שלם לגמרי כיון שיש חלקים בעולם שמחללים את שמו ושורש אותם החלקים הוא עמלק!

הוא שורש הכפירה!

 

הקב"ה צווה את משה: 'שלא ישמיד את עמלק לגמרי';

"וַיַּחֲלֹשׁ יְהוֹשֻׁעַ" (שמות יז, יג) פירש רש"י: 'שציוהו הקב"ה שלא יהרוג את כולם אלא שיחליש אותם בלבד ולכן הרג רק את הגיבורים שבהם והשאיר את החלשים'.

ומדוע באמת אין הקב"ה מכלה כליל את עמלק?

מפני מה בימי מרדכי ואסתר בשעה שהרגו שבעים וחמש אלף (75,000) עמלקים בכל אופן לא כילו להרוג את כולם?

מבאר האלשיך הקדוש זיע"א: 'שעמלק הוא שורש הכפירה! והמלאך שלו הוא הס"מ 'הוא השטן הוא היצר הרע' וכיון שאנחנו בעוונותינו מחזקים את כוחו אין הקב"ה מפיל אותו למעננו!

וראיה לדבר: שיעקב אבינו אחר שניצח את שרו של עשיו "בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ" (בראשית לב, כו) אף על פי כן הותיר בו צלקת נקעה כף יְרֵכוֹ כיון שמצא בו 'אבק עבירה' על שנשא שתי (2) אחיות!

וקל וחומר בן בנו של קל וחומר אצלנו שאנו מלאים עוונות לא יתכן שיִּמחה כל זרע עמלק כל זמן שיש עדיין כפירה בעולם!

ולכן יהושע, שמואל ומרדכי לא כילו זרעו של עמלק!

ורק כשאותו עמלק הוסיף חטא על פשע והחריב את בית המקדש או אז הקב"ה בעצמו מבטיח: "כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק" (שמות יז, יד) אני אעשה זאת ואז ימחה עמלק לגמרי!

וזה הוא שאמרו (מכילתא): 'מָחֹה - בעולם הזה. אֶמְחֶה - לעולם הבא. מִדֹּר - בעולם הזה. דֹּר - לעולם הבא!'

 

עמלק ימשול בארץ ישראל באחרית הימים וכשימות - יבוא המשיח;

ומעתה יאירו דברי חז"ל (מסכת סוטה דף מט) שאמרו: 'בעקבתא דמשיחא החוצפה תגדל וכו' פני הדור כפני הכלב!' מי הוא הכלב? ומה ענין הכלב לדורו של משיח?

ומתבאר מדברי רש"י (שמות יז, ח) שהביא משל ונמשל; שכשעם ישראל אומרים: "הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ" בא הכלב ונושך למדנו: שעמלק הוא הכלב!

וכך מבואר בזוהר הקדוש (חלק ב סה): 'שעמלק נמשל לכלב!'

שבמדרש (תנחומא ישן יתרו ד): 'שאלו: 'למה נקרא שמו עֲמָלֵק? 

ותירצו חז"ל: 'שזהו נוטריקון; עם ילק, שהוא ככלב המלקק דמן של ישראל! כלבא בישא!'

ומשיח יבוא בדור של חוצפה! בדור שיהיו עזי פנים כעמלק!! עזות פנים שאין כדוגמתה להלחם בחציפות יתירה נגד בורא עולם!

ומוסיף הזוהר הקדוש - חידוש עצום! 'פני הדור כפני הכלב' כי גם הערב רב שבישראל הם אלו שישלטו בארץ ישראל בדור האחרון!

והחוש מעיד: שרק בארץ ישראל נלחמים נגד הדת ואילו בכל שאר קצווי תבל כבר אין חוקים נגד הדת ואפילו במדינות הקומוניסטיות אפשר לקיים תורה ומצוות ולמה דווקא בארץ ישראל מצרים את צעדיהם של שומרי התורה?

מכיון שהקרב האחרון של הקדושה נגד הטומאה הוא בעיר הבירה בארץ ישראל!

וזו הסיבה וזה הטעם שעינינו רואות מלחמה של ממש על גיור ולימוד תורה ובעיקר על אופיה היהודי של המדינה בארץ ישראל והוא משום שהשולטים בארץ הקודש התקשורת ובית המשפט ודומיהם הם-הם הערב רב!!! ועל כן בדורו של משיח דווקא בארץ הקודש אותו 'כלבא בישא' יהין לפצות פיו כנגד כל הקדוש והיקר לנו כנגד הבורא יתברך.

ולכן המלחמה האחרונה היא דווקא נגד עמלק אבי אבות הטומאה ואז ימחה שמו לעד!

ובאחרית הימים נזכה אם ירצה השי"ת שיקויים בנו הכתוב: "כִּי לַה' הַמְּלוּכָה וּמֹשֵׁל בַּגּוֹיִם" (תהלים כב, כט).

וכמו שפירש הגאון מוילנא זיע"א: 'שהקב"ה עדיין לא מלך על הגויים אלא רק מושל בהם ואילו המלכות היא רק כלפי עם ישראל.

וכשנזכה להמשך הנבואה: "וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו" (עובדיה א, כא) הלא הוא עמלק "וְהָיְתָה לה' הַמְּלוּכָה" – "וְהָיָה ה' לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד!" (זכריה יד, ט) שם ה' יהיה שלם!

וכיצד? על ידי שהקב"ה עצמו ימחה את זכר עמלק!

 

[קרדיט: גם מאמר זה על פרשת בשלח מתוך הספר הנפלא! 'תורת חסד' באדיבות המחבר הרב אליהו אילן חנן שליט"א - ישר כוחו!

 
 
 
 
 

למאמר הקודם: 'פרשת בשלח מאמר שירה' לחץ כאן].

 

לצפיה בשיעור מכבוד הרב שליט"א: 'פרשת בשלח - חלק ג - תמחה את זכר עמלק' - לחץ כאן

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 17.11 13:00

    שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!

  • 16.11 19:24

    בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.

  • 14.11 11:54

    'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

  • 11.11 10:43

    ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).

  • 11.11 10:43

    מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).

  • 06.11 18:11

    כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!

  • 03.11 14:23

    שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).

  • 03.11 10:22

    כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.

  • 03.11 10:17

    שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.

  • 31.10 19:09

    הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 [email protected]

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים