סיקור שבת בא בירושלים
פורסם בתאריך: 22.01.2024, 13:00 • מערכת שופרבס"ד
ב"ה אנו ממשיכים בסדרת הכתבות על השבתות וחגי ישראל במחיצת כבוד הרב שליט"א ברשימת מעט גרגירים, חוויות ורשמי הוד!
ראה כתבה ראשונה על הלו"ז בשבתות השנה (קישור)
וכתבה קודמת (קישור) סיקור שבת וארא תשפ"ד.
בסייעתא דשמיא סיקור פרשת בא
ברוך ה' זכינו השבת להיות במחיצת הרב שליט"א בעיר הקודש ירושלים תובב"א (קישור לסרטון 'בשורה משמחת')
נוף מרהיב! עוצר נשימה!! (ראה קולאז' וגלריה בכתבה לשבת וישב)
ובחסדי שמים אנו זוכים להיות מנין הנחשונים לעלות לעיר הקודש
קבלת שבת התחילה כמה שעות טובות לפני כניסת שבת קודש כשאנחנו מוכנים ולבושים לקראת בואה של שבת המלכה
ובכך זכינו לשיעור מכבוד הרב שליט"א שמשודר בלייב לכל העולם!
השיעור ששודר מסדרת: 'הייתי שם במצרים' - 'חלק מב' והלאה - קריעת ים סוף'
ואחרי השיעור החשוב קיבלנו את שבת המלכה בחדוה גדולה.
שיעור ליל שבת – (סיקור פרשת בא ע”פ הספר 'תורת חסד')
השיעור היה בהתלהבות גדולה ומרתקת אשר בחלק מן הזמן כבוד הרב שליט"א בכבודו בעצמו העבר את השיעור בעמידה ובהליכה זאת כדי להעביר את השיעור בעוצמה. בעזרת השי"ת נביא כמה פנינים מכך…
בתורה הקדושה מוזכר 49 פעמים "יציאת מצרים" זאת כדי לרמוז שפרעה הרשע הוריד את עם ישראל למ”ט שערי טומאה ואם ח"ו היו נכנסים לשער החמישים (50) דהיינו; שער האפיקורסות - ח"ו לא היו נגאלים. ככתוב: “וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם” (שמות יג, יח) – ודרשו חז"ל הקדושים זיע"א: 'אחד מחמישים (1/50)'... לרמוז על אותו השער שלא נכנסו בו שהוא אחד מחמישים שבזכות שלא נכנסו בו יצאו ממצרים.
ושואל על כך אור החיים הקדוש זיע"א: 'מדוע השי"ת האריך לישראל את יציאת מצרים ע"י נתינת 10 המכות במשך שנה שלימה! הרי יכול לתת למצרים את המכות בזו אחר זו? וכשהוציאם השי"ת מדוע לא נתן להם זמן מרווח?
ומתרץ: שעם ישראל היו צריכים להגיע עד שער המ”ט כדי שיבררו את כל הניצוצות הקדושה שהיו במצרים, עד שבאמת עשו את מצרים 'כמצולה בלי דגים!' ובגין זה גם יכלו לקבל את התורה במעמד הר סיני (בחג השבועות) כי בכל יום תיקנו לגמרי את אחד השערים...
אך האומר האור החיים הקדוש: שהגאולה העתידה לא תהיה 'בחיפזון' כיון שבגאולה זאת יהיה אפשר לתקן גם את שער החמישים (שער האפיקורסות) כיון שיש לנו את התורה הקדושה שעל ידה אפשר להתגבר גם על השער הזה מה שלא היה לבני ישראל בהיותם במצרים…
ובהקשר לכך נאמר על “ליל שימורים” שבזמן זה נעשו נסים והצלות הגדולים לישראל וכן גם בעזרת השי"ת הגאולה העתידה במהרה אמן.
[נ.ב. לקריאת המאמר 'חיפזון' בהרחבה – לחץ כאן]
לאחר מכן ליווינו את כבוד הרב שליט"א בשירה מאחדת 'ישמחו במלכותך…'
חצות לילה –
בשיעור זה נשאלו שאלות רבות וכן הובאו חידושים גדולים!… נביא טעימה מהם בעזרת השי"ת.
מדוע נשתעבדו בני ישראל?
משני (2) סיבות; אחד (1) כיון שעבדו עבודה זרה. ושתים (2) משם שבטלו את מצות ברית המילה. בשל כך הם נתן להם השי"ת ע"י משה רבנו ע"ה שתי (2) מצוות; מצות הפסח ומצות המילה…
בדם הפסח - תיקנו את חטא העבודה זרה ע"י ששחטו את הטלה שהוא עבודה זרה של המצרים… ובמצות המילה תיקנו את החטא שביטלו את המילה עד שהשי"ת עשה להם נס שלאחר שמלו עצמם בחצות – מיד לאחר מכן נתרפאו…!
במשך השיעור הרב הסביר שמצוות מילה שקולה לתרי"ג (613) מצוות ולזה נתן החיד"א זיע"א רמז
כאן שאל הרב: 'מי יודע? ואז יקבל 1,000 שקלים!'
וברוך השם ענה אחד מהמשתתפים…
וכך הוא הרמז: שהאותיות של פסח במילוי יוצא תרי”ג.
[לקריאת המאמר 'פסח ומילה' בהרחבה לחץ כאן]
לאחר מכן הרב לימד אותנו מהספר 'הדור האחרון' (להורדת הספר לחץ כאן) והביא את דעת האמורא ריש לקיש זיע"א האומר שישארו בגאולה רק: "אֶחָד מֵעִיר וּשְׁנַיִם מִמִּשְׁפָּחָה" (ירמיה ג, יד)
אך דעת רבי יוחנן: ש אֶחָד מֵעִיר - מזכה את כל העיר כולה! וּשְׁנַיִם מִמִּשְׁפָּחָה - מזכין כל המשפחה כולה…!
והסיבה לכך היא? משום ש אֶחָד יכול לזכות כל כך הרבה אנשים ע"י שהוא מוכיח אותם ב שַׁעַר בַּת רַבִּים... יוצא שע"י כך שהאדם מוכיח את הציבור - יכול לגאול אותם!! פלא פלאות!
שיעור שבת בבוקר –
מי הרג את בכורות מצרים? האם השי”ת או מלאך המוות…
שאלה זו שאל כבוד הרב שליט"א את הקהל...
ואחרי ניסיון רבים מצד המשתתפים
הסביר הרב כך: שמצד אחד כתוב: "וְעָבַר ה' לִנְגֹּף אֶת מִצְרַיִם” (שמות יב, כג) יש מפרשים: 'על ידי מלאך' אך פירוש זה קשה! הרי כתוב "וְעָבַרְתִּי בְאֶרֶץ מִצְרַיִם בַּלַּיְלָה הַזֶּה" (שמות יב, יב) - 'אֲנִי וְלֹא מַלְאָךְ!'
התשובה לכך: שאכן השי"ת הרג את בכורות מאב ולא משנה היכן היו, דהיינו; גם אם המצרי התחבא בביתו של היהודי. ואילו מלאך המוות הרג רק את הבכורים מאם, וגם את הגדולים שבבית ואפילו את העוברים הרג …
[לקריאת המאמר 'מכת בכורות' בהרחבה לחץ כאן]
הכלבים זכו לקבל שכר גדול!
וזאת למה?
כיון שבמכת בכורות היו הכלבים נובחים רק על המצרים!
ומה זכו?
שינתן להם בשר טרפה… כנאמר : "וּבָשָׂר בַּשָּׂדֶה טְרֵפָה לֹא תֹאכֵלוּ לַכֶּלֶב תַּשְׁלִכוּן אֹתוֹ" (שמות כב, ל)
כמו שזוכים בקפ”ז (קהילות פז) לזרוק את כל הנבילות והטרפות למשל של 'מחמוד' לכלבים).
ומעשה מזעזע!
מסופר על רבי חנינא שבזמנו היה שוחט אחד בציפורי שהאכיל את היהודים בעירו נבלות טרפות רח"ל!… וכשמת - ליקקו הכלבים את דמו….
שאלו בני המקום את רבי חנינא: 'האם להציל את המת מן הכלבים?'
ענה להם רבי חנינא: 'כיון שהשוחט גזל את הכלבים בשעה שנתן ליהודים לאכול את הנבלות והטרפות השייכים לכלבים - לכן הניחו לכלבים כי משלהם הם אוכלים'.
מזעזע!!!
אם כן אלו שמאכילים נבלות וטרפות מה יהיה דינם? – רח"ל!...
[לאשכול: 'כשרות הבשר העוף והמאכלים בימינו - 8 הדיסקים! שהודפסו והופצו בעשרות אלפים!!!' – לחץ כאן]
תהילים...
ולבינתיים... בבני ברק עיר התורה והחסידות התקיימו פרקי תהילים ע"י תשב"ר!
משעה 13:00 (שעון חורף) עם פרסים וכו' קישור, ניתן לתרום ישירות באתר שופר לפרוייקט זה: 'שבת תהלים בקהילות פז' לחץ כאן.]
שיעור שבת בצהרים –
השור מסמל את מלכות אדום כנגד הגזל והתאוה. והחמור מסמל את ישמעאל שהוא הטיפש מכולם! ובשעה ששולטת בו רוח שטות - ממילא בוער בו יצר הזנות... כי שיא החומריות הוא יצר גילוי העריות. וזה מה שכתוב: 'עֲשָׂרָה קַבִּים זְנוּת יָרְדוּ לָעוֹלָם, תִּשְׁעָה נָטְלָה עַרְבִיָּא...' (קידושין מט:)
כמו שחזינו ב-7 באוקטובר (שמחת תורה תשפ"ד, "לֹא תָקוּם פַּעֲמַיִם צָרָה" נחום א, ט) כיצד התנהגו כלפי הנשים – רח"ל!
והכלב הוא שילוב של החמור והשור הטמא שבכולם וכך גם עשיו לקח את "מָחֲלַת בַּת יִשְׁמָעֵאל" (בראשית כח, ט) ונולד להם עמלק הגרוע מכולם.
סעודה שלישית שנערכה "בְּרָב עָם הַדְרַת מֶלֶךְ" (משלי יד, כח) אוכל כשר וטעים של קפ"ז
שיעור סעודה שלישית –
אחרי ארוחה דשנה וכשרה של מאכלי קפ”ז הרב שליט"א דיבר על תכונתו של הכלב ומדוע זכה לשלוש (3) מתנות?
א) "וּבָשָׂר בַּשָּׂדֶה טְרֵפָה לֹא תֹאכֵלוּ לַכֶּלֶב תַּשְׁלִכוּן אֹתוֹ"
ב) זכו לומר שירה: "בֹּאוּ נִשְׁתַּחֲוֶה וְנִכְרָעָה נִבְרְכָה לִפְנֵי ה' עֹשֵׂנוּ" (תהלים צה, ו).
ג) שהכלבים זכו שיעבדו מצואתן עורות לספרי תורה! (ילקוט שמעוני פרשת בא).
הכלב זכה לכך 'מידה כנגד מידה' (ראה הרצאה בענין) הכלב בעל תאוה והם הם היו עשירי העולם ולא היה יכול לעמוד מפניהם ולכן הוא נובח: 'הב- הב...!' (כאן הרב המחיש כיצד נובח - מצחיק מאוד...) דהיינו; תן! תן...!
ובנוסף לכך הכלב גם מרמז על הלשון הרע! (ראה שמירת הלשון שער הזכירה פרק ד למרן החפץ חיים זיע"א שמרחיב באופן נפלא על הדמיון בין הכלב השוטה לבעל הלשון הרע).
כי יש בהם מידת הקנאה וגם הוא עז יותר מהנמר כי בנמר אין חידוש - כי הוא חזק וגבוה! אבל הכלב שיחסית קטן מין החיות בכל זאת מעיז לנבוח על האריות והדובים…
וכשיצאו ישראל ממצרים - הכלבים התגברו על כל תאוותיהם ולא נבחו! כנאמר: "וּלְכֹל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא יֶחֱרַץ כֶּלֶב לְשֹׁנוֹ" (שמות יא, ז) הם שיברו את טבעם... בגין כך זכו לשלוש מתנות;
[א] על שהתגברו על התאוה - קיבלו את הטרפות
[ב] על שהתאפקו מלחרחר ריב ומריבה בלשון הרעבה - זכו לומר שירה!
[ג] ועל שפסקו מעזות דטומאה והתחברו לעם ישראל שהם נקראים: 'עזים שבאומות' כיון “שהעוז” זו התורה - זכו להיות שותפים בכתיבת ספרי תורה מזוזות ותפילין….
ומדוע מצואתן? כיון שהכלבים חצופים - יהיו שותפים “בדרך חוצפה”.
אם כן לומדים כמה אפשר לזכות בפעם אחת (1) שהאדם משבר את טבעו! מדהים!!
[להרחבת הענין, ראה השיעור מכבוד הרב שליט"א: 'פרשת בא - לא יחרץ כלב לשונו']
לאחר יציאת השבת זכינו לברך את ברכת הלבנה כתקנת רז"ל הקדושים זיע"א שהוא כקבלת פני שכינה! ביחד עם כבוד הרב שליט"א בנופה המרהיב של ירושלים... (ראה בגלריה)
מי יתן ונזכה לראותה גם בתפארתה... מהרה אמן!
בברכת: שבוע טוב ומבורך!