טוען...

יום השנה השישי לפטירת מרן ראש הישיבה הרה"ג הרב אהרן שטיינמן זצוק"ל

  פורסם בתאריך: 07.12.2023, 10:00 • מערכת שופר

לצפיה בכתבה מיום השנה הרביעי - לחץ כאן

לסרטון: 'יום השנה השישי לפטירת הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן זצוק"ל' לחץ כאן

להלן הדברים שנאמרו מפי כבוד הרב שליט"א במהלך השנה-שנתיים האחרונות משמו של הרב שטיינמן זצ"ל

בסדרת השיעורים 'הפלא ופלא' הובאו דברים מרתקים מראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל וריכזנום כאן בס"ד;

סגולה לרפואה בכתיבת אות בס"ת

יש מגדולי ישראל שכאשר מכבדים אותם לכתוב אות בספר תורה – הם כותבים לא את האות שבה מתחיל שמם, אלא את האות הראשונה של האיבר שאינם חשים בו טוב, וזוהי סגולה גדולה לרפואה. כן מבואר בספר "ארץ יהודה" (עמו' תח), וכן נהג הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן. (הפלא ופלא - אות ר - חלק ה).

קטן

לפי משחקי הילדים ניתן לדעת מה עומד לקרות. אם הילדים משחקים בהלוית המת – באיזורם ימות אדם. אם הם משחקים במלחמה – עומדת לפרוץ מלחמה. כן מבואר בספר "הברית" (מאמר יא, סוד רוח הקודש, סוף פרק ה).

הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן מספר, שלפני מלחמת העולם הראשונה – משחקי הילדים היו משחקי מלחמות. לדעתו, ההסבר לכל האמור הוא, שהנבואה נלקחה מהנביאים וניתנה לקטנים ולשוטים. (הפלא ופלא - אות ק - חלק ב).

קברי צדיקים

קיימת עצה כיצד לגרום לנשמת הצדיק לרדת אל קברה: לתת פרוטה לצדקה לעילוי נשמת הנשמה שתסכים לקרוא לצדיק לרדת אל קברו. כן אמר הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן בשם הספרים הקדושים (הובאו דבריו בספר "אפיקי איל" עמוד תרמו).

הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן אמר זאת לא פעם לתלמידיו, כדי ללמדם מה הנשמות מוכנות לעשות כדי לזכות במצוה ששווה פרוטה (ראה גם "אפיקי איל" עמוד תרמו).

קבורה

אותם אנשים שנפטרים בעיר אחת ונקברים בעיר אחרת – הם מבזים את מתי עירם, ועל כן מתי עירם מקפידים עליהם. ברם, אם סיבת הקבורה בעיר אחרת הינה מחמת קדושת המקום, כגון שנפטר בחו"ל ונקבר בארץ ישראל, או שנפטר באחת מערי הארץ ונקבר בירושלים (דווקא בין חומות העיר העתיקה, ולא במקום אחר בירושלים) – אין בזה קפידה.

כמו כן, אם סיבת המעבר לעיר אחרת הינה מחמת יוקר הקברים בעיר מגוריו – אין בזה זלזול למתי עירו. כן הורה הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן. מקור הדברים הוא ב"אור זרוע" (אבלות סימן תיט) ובש"ך (יו"ד סימן שסג ס"ק ד). (הפלא ופלא - אות ק - חלק א).

נישואין

הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן היה מייעץ לגבירים, שאם ברצונם שנישואי בניהם יעלו יפה ויצליחו, שבזמן שהם מחתנים את בניהם שיעזרו להשיא בני זוג מיעוטי יכולת. כן שמענו, וכן מובא בספר "מנחת יצחק" (עמוד תלח) ובספר "אפיקי איל" (עמוד שמג). (הפלא ופלא - אות נ - חלק ב).

משקפיים

כהן שאינו רואה היטב – פסול לעבודה מחמת היותו בעל מום. אם הוא ירכיב משקפיים – הוא כבר לא יהיה בעל מום, אך הוא יפסל מדין "מרובה בגדים". במה דברים אמורים, בכהן שיש לו מספר גבוה, שאינו יכול לראות בלעדי המשקפיים, אך אם יש לו מספר נמוך, כך שאינו נזקק כל כך למשקפיים – אינו נפסל אם אינו מרכיב משקפיים. כן אמר הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן (הו"ד בספר "אפיקי איל" עמוד ב). (הפלא ופלא - אות מ - חלק ח).

מחלת הסרטן

אחת הסיבות העיקריות למחלת הסרטן היא ביזוי תלמידי חכמים. כן אמר הגראי"ל שטיינמן. בדבריו אלו הוא מסתמך על דברי הגמרא (שבת קיט, ב): "אמר רב יהודה אמר רב, כל המבזה תלמידי חכמים – אין לו רפואה למכתו", וכידוע, מחלת הסרטן היא מחלה ללא רפואה מוחלטת.

סיבה נוספת למחלת הסרטן – אומר הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן – היא עוון חילול ה', שאין לו כפרה אלא מוות בלבד. כן מבואר בספר "מנחת יצחק" (עמוד שמח) ובספר "אפיקי איל" (עמוד תמט). (הפלא ופלא - אות מ - חלק ה).

מחלוקת

כאשר יש מחלוקת בין שני צדדים, ושני הצדדים שקולים, כיצד נדע עם מי הצדק? לשם המחשה: אדם שהיה בזמן מחלוקת קורח, וראה מצד אחד את קורח, שהיה נחשב לגדול הדור, ועמו מאתיים וחמישים ראשי סנהדראות, ומצד שני את משה ואהרן וכל עם ישראל, כיצד יידע מי צודק במחלוקת?

תשובה: מי משניהם ששותק הוא הצד הצודק. כך אמר הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן שליט"א (הובאו דבריו בספר "אפיקי איל" עמוד תקמ).

עוון מחלוקת חמור יותר מעוון העגל, "שהרי ביום שחטאו בני ישראל בעגל ירד להם מן, ואף הקריבו לפני העגל ממנו, ואילו ביום מחלוקתו של קורח לא ירד מן". כן מובא ב"שבט מוסר" (פרק לז) בשם המדרש.

בקדמונים מובא, שבשבוע שבו קוראים את פרשת קורח – יש ריבוי מחלוקות בעם ישראל. מחלוקות בעם, מחלוקות במשפחה, מחלוקות בבית ומחלוקות בין בני זוג. כך מובא בספר "בית יהודה" (עמוד מח).

הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן מציין, כי בשידוכים רבים יש בשבוע זה ויכוחים בין צד החתן לצד הכלה (הו"ד בספר "אפיקי איל" עמוד תז). (הפלא ופלא - אות מ - חלק ד).

מהרי"ל דיסקין

מקובל, כי המהרי"ל דיסקין היה יכול לספור בראיה את כמות העלים הנמצאים על העץ. הוא גם יכל להסתכל במכתב ולדעת את מספר המילים שנכתבו בו. הוא יכל גם לדעת את מספר השערות שבראשו של אדם ששוחח עמו.

כיצד ניתן היה לבדוק אם המספר שנקב המהרי"ל דיסקין הוא נכון? לאחר שהשיב מה מספר השערות או העלים, היו תולשים מספר שערות או מספר עלים ושואלים שוב. הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן סיפר שבאופן זה בדקו אותו לא פעם ותמיד הוא צדק. (הפלא ופלא - אות מ - חלק א).

ירידת נשמה

קיימת עצה כיצד לגרום לנשמת הצדיק לרדת אל קברו: לתת פרוטה לצדקה לעילוי נשמת הנשמה שתסכים לקרוא לצדיק לרדת אל קברו. כן מבואר ב"אוצר הקדמונים" (עמוד תלט).

הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן אמר זאת לא פעם לתלמידיו, כדי ללמדם איזה מירוץ יש בשמים כדי לזכות במצוה ששווה פרוטה (ראה גם "אפיקי איל" עמוד תרמו). (הפלא ופלא - אות י - חלק ג).

חולה

אין לחולה במחלה קשה להודיע כלל על מחלתו, אף לא לחבריו, אלא אם כן הוא משער שחבריו יתפללו עליו מעומקא דלבא; אך אם התפלות עליו יהיו רק כדי לצאת ידי חובה – אין לפרסם את דבר המחלה. כן ענה רבי אהרן לייב שטיינמן לשואלים האם כדאי להסתיר את המחלה, כי אם היא תתפרסם, הרי שהרפואה תהיה בגדר נס גלוי, וה' ממעט לעשות נסים גלויים, או שמא עדיף לפרסמה כדי שהשומעים יתפללו לרפואתו. (הפלא ופלא - אות ח - חלק א).

זוהר

מפני מה כשמזכירים את ספר ה"זוהר" מכנים אותו בשם ה"זוהר הקדוש", ואילו את הגמרא אין מכנים בשם "הגמרא הקדושה"? ביאר הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן בשם ה"חפץ חיים", כי הכינוי "קדוש" פירושו מובדל, ורק אדם שמובדל ראוי ללמוד "זוהר", ואילו גמרא נלמדת על ידי כל אדם ואדם. (הפלא ופלא - אות ז - חלק ב).

אהבת תורה

אדם שרוצה לרכוש אהבת תורה – שישתדל ללמוד בזמנים שבהם אין לו פנאי ללמוד. כן מבואר בספר "דמשק אליעזר" (על ה"זוהר" דף עג) להרב מקאמרנא: "שמעתי מרה"צ מוהי"מ מעיר סקאלי זצ"ל, שכל חמדת ואהבת התורה, מה שלבו חפץ מאוד בלימוד תורה, קנה לעצמו דווקא מאלו העיתים שהיה יכול לפטור עצמו בתירוץ מספיק שאין לו עתה פנאי ללמוד, והיה מתגבר אז עוד יותר ללמוד".

אמירת ברכת "אהבת עולם" במתינות, מעומקא דלבא ומתוך תשוקה לזכות לתורה – בכוחה להכניס בלב האומר ובלב בניו אהבת תורה אמיתית. כן מבואר בספר "כנסת יחזקאל" (עמוד קלא). וכן היה מייעץ הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן לשואלים אותו.

הרוצה לזכות לאהבת תורה אמיתית – יברך את "ברכות התורה" בדקדוק, במתינות ובכוונה רבה. כן מייעץ הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן לשואלים אותו. (הפלא ופלא - אהבה ושנאה).

וכן בסדרת שיעורים (ע"פ הספר 'להתעלות');

בשיעור 'שמירת הלשון' בבחור ישיבה שהתלונן בפני הרב שטיינמן שאין לו מתיקות בלימוד והמשל שקיבל מענין הגלידה.

ובשיעור 'חומרת המחלוקת' בבחור ישיבה שהציעו לו שידוך אך יש שמה מחלוקת ל"ע והתשובה היתה לברוח! למרות שיפסיד דירה!

מצוות כיבוד אב ואם מקרבת את הגאולה ע"פ הרב שטיינמן זצ"ל | סרטון מתוך הרצאה ירושלים: שער האהבה לשם.

 

נ.ב. תמונת הכתבה, בו טרח מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל להגיע לכנס פרוייקט החבורותות אשר נעשה ע"י כבוד הרב שליט"א לע"נ מורו ורבו הרה"ג הרב יהודה שפירא זצוק"ל וכבוד הרב שליט"א מראה לרב שטיינמן זצוק"ל את הקונטרס 'זה השלחן'.

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 02.05 12:19

    בוקר טוב כבוד הרב היקר... תודה על כל השיעורים וההרצאות המיוחדות והמדויקות לכל תקופה... וגם אלו של פסח. החג הזה נראה אחרת בזכות השיעורים הללו. רדפנו אחרי כל פירור וב"ה זכינו לעשות מכירת חמץ אצל הרב שמעון רחמים הי"ו . תודה רבה רבה שאתם מעלים אותנו בקודש!

  • 02.05 11:30

    כבוד הרב, חזק וברוך על השיעור! כבר עולה מפלס ההתרגשות לקראת הדרשות על השמחה☺️

  • 01.05 16:02

    ראשית רצינו לומר תודה להשי"ת ולכבוד הרב שליט"א ולפרסם הנס שלא הרגשנו טוב עם כאבים חוזרים ונשנים (ל"ע) וביקשנו דרך 'שופר' (ארגון להפצת יהדות) ברכה מהרב: 'שיעבור ולא יחזור' וברוך ה' מאז עבר ולא חזר!

  • 01.05 11:24

    אני שומעת הרבה פעמים בהרצאות שלך על זמרים פסולים ושירים שאסור לשמוע. ...ודרך אגב אחרי ששמעתי את ההרצאה שלך היום ביוטיוב - מחקתי את כל השירים הפסולים! אני כל כך אוהבת את ההרצאות שלך אתה באמת אומר דברים נכונים ואמיתיים שרבנים לא מדברים על זה.

  • 01.05 10:36

    כבוד הרב, איזה שיעור בוקר יפה רבינו הקדוש! קודם כל לזכות לשמוע את קולו מפיו של הצדיק אח"כ לראות איך הכותרת של השיעור 'ברית מילה' (shofar.tv/videos/17111) הופכת להיות עוד רבדים של מוסר ויראת שמים במצווה החשובה הזו וההסברים על שאר האותות השבת והתפילין ומה זה מסמל בהשגחת ה' עלינו והשיא זה שהרב שר את השיר האהוב: 'אנא אנא עבדא דקוב"ה..'. איזה נחת לראות ולשמוע עבד ה' זרע אברהם אבינו קודש קודשים מורינו ורבינו ממש משמח ומאיר בחשכת הגלות

  • 30.04 10:59

    תודה רבה רק רבנו יודע לגרום לנו לצחוק ככה:)

  • 30.04 10:59

    רבנו הקדוש, כמה צחקתי בסוף השיעור, כשהזכרת את מירב מיכאלי "שהיא אומר" פשוט צחקתי והרועצת המשפטית:) שוב צחקתי. (shofar.tv/videos/17088)

  • 30.04 10:58

    שיעור משמח מאוד רבנו, תודה רבה! ומחזק אותי בפרט שלדעת שכמה לפעמים קשה פתאום לשמוע את השיעור הזה ולהבין שזכינו הנשים לעשות את רצון השם ויה"ר שרק נמשיך כך לעשות נחת רוח ליוצרנו אמן כן יהיה רצון.

  • 30.04 10:57

    תודה רבנו תודה על השיעור, יה"ר שנזכה להרבה בריתות בעם ישראל ובפרט בקהילה (קפז), בזכות רבנו הקדוש והיקר שלנו (אמן).

  • 30.04 10:57

    שיעור מעלף ותענוג לשמוע ואכן 'בשכר נשים צדקניות נגאלנו ובזכות נשים צדקניות נגאל' (מהרה אמן).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים