טוען...

סיקור שבת 'ויצא' תשפ"ד

  פורסם בתאריך: 27.11.2023, 17:20 • מערכת שופר

ב"ה אנו ממשיכים בסדרת הכתבות על השבתות וחגי ישראל במחיצת כבוד הרב שליט"א ברשימת מעט גרגירים, חוויות ורשמי הוד!

ראה כתבה ראשונה על הלו"ז בשבתות השנה (קישור

וכתבה קודמת (קישור) סיקור שבת פרשת 'תולדות' תשפ"ד. 

ברוך השם התקיימו במהלך שבת קודש פרשת 'ויצא' תפילות ושיעורים בבית הכנסת ובית מדרש קפז'.

כמובן שתושבי בני ברק זוכים לקבל את השבת מוקדם! וללמוד כמה שעות בבית מדרש 'קהילות פז' ובמסגרתו זוכים לשיעור שמשודר בלייב לכל העולם! 

השיעור ששודר: 'שבועת שווא אחת דוחה מאה זכויות' חלק ז' הדרשה ע"פ הספר 'אל תדיחנו' מאת הרב אברהם חנונו שליט"א מלייקווד, לכתבה על הספר - לחץ כאן.

ולאחמ"כ 'קבלת שבת' ברוב עם בשמחה ובשירה לקראת שבת המלכה!...

שיעור ליל שבת – 

ב"ה אנחנו ממשיכים לכתוב בנוגע לאחד מ-7 הדברים הדוחים; זכויות, תפילות, שמחות, הבטחות, ברכות פרנסות ותשובות והוא: החילול השם... ! שדוחה רח"ל 100 תפילות!!

אומרת המשנה (אבות ד, מד): "רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן בְּרוֹקָא אוֹמֵר: 'כָּל הַמְּחַלֵּל שֵׁם שָׁמַיִם בַּסֵּתֶר, נִפְרָעִין מִמֶּנּוּ בַּגָּלוּי. אֶחָד שׁוֹגֵג וְאֶחָד מֵזִיד בְּחִלּוּל הַשֵּׁם'

זאת לומדים מיוסף הצדיק ע"ה למרות שהיה יכול לשלוח שד במקומו שיעשה את המעשה עם אשת פוטיפר – זליכה המרשעת ובכך ינצל שלא יצטרך לעשות העבירה! אך לא עשה זאת משום שיש כאן צד של 'חילול השם!' כי גם אם היה שולח שד זה היה נראה בצד המרשעת: 'שאדם צדיק כזה אכן הסכים לעבור עבירה עם גויה! שהיא גם אשת איש!! ולכן העדיף להכניס עצמו בסכנה זו כדי שלא יצמח ח"ו חילול השם. 

וההסבר לכך: כיון שגם חילול השם בשוגג נחשב כמזיד (כדברי המשנה). 

זאת כיוון שכל אדם חייב לכתוב על לוח לבו: שיש מלך מושל בכל! וראוי לירא מפניו ולהזדעזע לכבודו והעובר ע"ז - דמו בראשו! היתכן שיאמר אדם למלך בשר ודם: 'שכחתי! והכיתיך שכחתי! וקללתיך...' ?!

ועוד יש לדעת: שחילול השם יותר חמור מעבודה זרה

זאת לומדים מדוד המלך ע"ה שרצה לעבוד עבודה זרה רק כדי שלא יתחלל שם שמים ע"י שלא יאמרו: 'חסיד כדוד! יהרגנו בנו... ?!' אבל עכשיו שח"ו יעבוד עבודה זרה - יצדיקו דין שמים בהריגתו כי יאמרו: 'כיון שעבד עבודה זרה - השי"ת השיב גמולו בראשו!' ולא יצא קלקול גדול מזה. 

ליווי ערב שבת – 

כל הקהל הקדוש הי"ו ליווה את הרב שליט"א לביתו בשירה גדולה: 'ישמחו במלכותך...' 

אדם צריך לדעת: שחלול השם הוא - בכל עבירה! שעושה בין 'קלה' בין חמורה! ואף כשנמצא בביתו לבד. ולא להיות ח"ו כאותם אנשים שמגיעים לביתם ומתנהגים כאנשים אחרים באי צניעות ומוסר רח"ל. 

חצות לילה – 

מי שלא שם לב על כל דרכיו - בקל יכול להכשל בעוון החמור הזה רח"ל! ולכן צריך לזכור שרוב העולם כלול בזה! כגון; בחור ישיבה, אברך, או נושא משרה תורנית, או "סתם" אדם ששומר תורה ומצות. ובעזרת השי"ת נביא כמה דוגמאות לכך...;

בחור ישיבה - צריך להתנהג בכללי הנימוס ובדרך ארץ בחדר האוכל, להתחשב ברכוש הישיבה וכן כשהולכים לקניות. וכן צריך בן תורה לדעת: כשהוא נפגש עם קרובי משפחה חילונים - צריך להאיר פנים! להתעניין בשלומם ולא להתעלם מהם, כדי שלא יחשבו: 'שהוא מתנשא!'. אדם שלוקח לעצמו מנה או כל דבר מאכל - אין לו ליגע בהם בידיים שלא יאמרו: 'שאדם זה אינו מתחשב!' שבנגיעה במאכל עם הידיים - מעביר חיידקים לאוכל... אלא יש לקחת מה שבא ליד ואם רוצה לבדוק יעשה עם כפפה או שקית. 

אדם שנמצא בבית הכנסת, אל לו לעמוד להתפלל במעבר של הציבור - כדי שלא יאמרו עליו: 'שאינו מתחשב בציבור!' והוא חילול השם! 

וכן הרב הדורש לרבים - חייבים הנוכחים להפסיק עיסוקיהם ולשמוע דבריו! ואם לא רוצים לשמוע - יש להם לצאת מהדרשה קודם תחילת הדרשה. 

לסיכום: יש עוד הרבה ציורים ואי אפשר לפורטם! כי יכלה הזמן והם לא יכלו ודי חכימא ברמיזא וכלל הוא: "תֵּן לְחָכָם וְיֶחְכַּם עוֹד הוֹדַע לְצַדִּיק וְיוֹסֶף לֶקַח" (משלי ט, ט).

אך ברוך השם שיש תשובה גם לענין חילול השם! כמו שכתבנו בכתבה האחרונה... (קישור) אך הפעם נתמקד באחד מהם...; 

המשתדל לתמוך ביד האמת ולחזק אותה ואת אנשי האמת ובמקביל משפיל את כיתות השקר עד עפר - נסלח לו על עון זה! ('שערי תשובה' לרבנו יונה זיע"א שער ראשון אות מז') 

על ענין זה היו שאלות לכבוד הרב שליט"א נביא כמה מהם בס"ד. 

שואל (א): 'ראיתי באחד מהבתי כנסת ספרונים שעליהם מצויר דמותו של ר' א.ב. התלבטתי: 'האם להזהיר את האנשים או שמא לא?' לבסוף החלטתי: 'שלא להעיר!' האם עשיתי נכון? 

הרב: 'יש כאן ספק דאורייתא! והדין הוא שהולכים לחומרא, אם כן היית צריך לדבר עם בעל המקום ולהסביר לו בטוב טעם את הבעיה... אך הסיבה שלא פעלת כך: היא משום ש: 'אדם אוהב את עצמו!' ולא את הקב"ה ולכן הוא מחליט החלטות לפי נוחיותו... 

שואל (ב): 'מה לגבי העלונים של ארגון 'ה...' שנמצאים בכמה מקומות האם נכון לזרוק אותם? או שמא לא כיון שעלול להיות חילול השם מכך!'. 

הרב: 'הרב אליעזר בן דוד זצ"ל כבר אמר על כך: 'שהוא לא מפחד מהם! והיה שורף את העלונים שלהם!!' (קישור + סרטון) אם כן אין בעיה לעשות זאת אמנם לא חייב לעשות זאת בפומבי אפשר גם לקחת ולזרוק ואם קיבלת על כך בזיונות ומכות - נחשב שמסרת נפש ואשריך...! 

שואל (ג): 'כיצד יש לדבר עם אנשים שתופסים מאותם "רבנים"? המעיזים פניהם לעבור על פסקי מרן השו"ע זיע"א בפרהסיא!...' 

הרב: 'אם הגעת למצב כזה - תסביר לבן אדם: איך יכול שפעם הוא אומר כך ופעם אומר אחרת?! אם כן אדם זה סותר את עצמו ואין לשמוע ממנו! וזאת הסיבה ש'מקטינים' אותם'. 

בהמשך הלילה כבוד הרב שליט"א הביא סיפורים ועובדות מגדולי ישראל שפעלו כדי שלא להגיע לחילול השם. ונביא בעזר השי"ת מעשה אחד שהיה עם רעייתו של הג"ר יצחק זילברשטיין ע"ה היתה תקופה בבני ברק שלא היו מפנים את הזבל שהצטבר ולכן: 'לא התיר להוציא את פחי הזבל מן הבית!' וכך הצטברה האשפה בתוך הבית עד שגבר הריח ואי אפשר ללמוד תורה בגין כך! ואז היו מתיזים ספריי ריחני על השקיות. הרבנית היתה מנמקת מדוע עושה כך...;

סיבה 1) מפני הריח הנודף מן השקיות מפריע שגורם סבל רב לדיירים בקומה הראשונה הסמוכים אל חדרי הפחים (בהקשר לכך הרב שליט"א הסביר: שלא טוב אלו ששמים את שקית הזבל ליד דלתיהם כי אם יש ריח - זה עוול להפריע לשכנים... ורק במצב שבעוד כמה רגעים הולכים לזרוק אותם יהיה אפשר...) 

סיבה 2) שמא השקיות תקרענה והאשפה תגלוש החוצה וחיידקים שבה יזיקו לזולת. 

סיבה 3) יש בכך חילול השם! כי אנשים זרים שלא זכו עדין לשמור מצוות יראו את הנהגתם של החרדים לדבר השם וח"ו ע"י כך ימאסו בהם ובדרכם. 

שיעור בוקר – 

מספר בעל ה: 'שדי חמד' זיע"א שבצעירותו לא הצטיין בכשרונות מיוחדים אבל מעייני החמה נפתחו לו כשהיה מבוגר יותר בגלל מעשה שאירע לו: 

בהיותו אברך צעיר לשנים אחד מבני החבורה שקינא בי יזם עלילה: 'שבה שיחד את המנקה הערבית שתוציא שם רע עליו שהיה מפתה אותה לדברים לא צנועים...' ובאמת אנשים חירפו וגידפו אותו ונאלץ מהבושה לברוח משם! אך ראש הכולל לא האמין לכך ופיטר את הערביה. אחרי שנגמר לה דמי הכסף של השוחד באה אליו בתחנונים: 'שיבקש מראש הכולל שיחזיר אותה לעבודה ובתמורה לכך היא תספר את כל האמת...!' ברגע הזה עמד השדי חמד זיע"א בפני התלבטות: האם לנצל הזדמנות זאת כדי לטהר את שמו? או שמא לא! כיון שיצא שוב חילול השם אודות התנהגות מבישה של אותו אברך...!' לבסוף קיבל החלטה קשה אשר עלולה לסכן את כל עתידו בעולם התורה: ולא לפרסם את הנעשה! ומאותו זמן הרגיש איך מעיינות החכמה נפתחים! ובמקום הנזק שהיה צפוי מהחלטתו זכה לס"ד במידה בלתי מצויה אשר הביאתו עד הלום! 

ועוד מסופר על בעל הלבוש והרש"ש זיע"א שבזכות שמסרו נפשם! ולא התפתו לנשים שרצו להכריחם לעשות מעשים לא צנועים - זכו לעלות לדרגות גדולות בתורה! 

הרי לנו לאיזה מעלות רמות ונשגבות אפשר להגיע עבור מניעת חילול השם. 

ליווי בשבת קודש – 

כבוד הרב שליט"א הביא את המעשה של מרן החפץ חיים זיע"א שבסוף ימיו קיבץ את אנשי עירו כדי לומר להם מוסר... 

לבסוף אמר: 'אתם בטח תוהים, מדוע אני עושה זאת...?' 

והסביר: 'לאחר 120 שנה כשנעלה לבית דין של מעלה ישאלו אתכם: 'למה לא עשיתם כך וכך...?' 

ואתם תענו: 'שלא לימדו אותנו! והחפץ חיים שהיה בקרבתנו לא למדנו' 

אמנם פה (בעוה"ז) אנחנו 'שכנים' אבל בשמים תטענו עלי! כדוגמת הגוף והנשמה שפה בעוה"ז הם שכנים "טובים" אבל לעתיד לבא ביום הדין - יהיו לאויבים! כיון שכל אחד יאשים את השני! 

ולכן אומר לנו את כל המוסרים והתוכחות... 

עד כדי כך חמור ענין זה שהתנא הקדוש רבי יוחנן בן זכאי זיע"א הענק שבענקים לפני מותו בכה! ואמר כיון שאינו יודע לאן מוליכים אותו? והסביר זאת: משום שיכול להיות שהוא לא לימד את תלמידיו כראוי והוא יתחייב בגין כך. 

[פרקי תהילים ע"י תשב"ר! 

משעה 13:00 (שעון חורף) עם פרסים וכו' קישור, ניתן לתרום ישירות באתר שופר לפרוייקט זה: 'שבת תהלים בקהילות פז' לחץ כאן. ]

שיעור צהרים – 

מסופר על הג"ר דוד פוברסקי זצ"ל ראש ישיבת פוניבז' שהיה לו ניתוח בזקנותו והיה צריך לומר לרופאים את גילו כי לפי מספר השנים נותנים את חומר הרדמה... אך בדרכון שלו תאריך הלידה היה מזויף - מפני הסכנת נפשות שהיה לו אז... ובכל זאת לא הרשה לבניו לומר את גילו האמיתי וסיכן עצמו - כדי שלא יצא חילול השם! בכך שיאמרו: 'שרב גדול בישראל מזייף תעודה...' 

סעודה שלישית – (ניתן לתרום; כתבה + לתרומה ישירות לחץ כאן)

כבוד הרב שליט"א לימד מהספר 'פסקי תשובות' (קישור לשיעור דוגמא) בענין חומר חזרת הש"ץ (ראה שיעור בענין: 'שלא לדבר בביה"כ!' - ב): שיש לכתחילה לשמוע את החזן מילה במילה! ולענות אחריו: 'אמן' אך בשעת הדחק... לדוגמא; בעל קורא שצריך להכין את הפרשה או רב שמכין דרשה לציבור יכולים גם ללמוד בשעת החזרה ולענות 'אמן' על הברכות, אך אין כל היתר לדבר ח"ו דברי חולין בשעת החזרה. 

בהקשר לכך שאל ילד חמוד את הרב: 'מה עושה אדם שאינו יודע את הכוונות של 'אמן'?... 

הרב הסביר בטוב טעם שיש להסתכל בסידורים ששם מופיע הכוונות ואף טרח כבוד הרב שליט"א ופתח את הסידור כדי להראות לו היכן הם הכוונות. [בחסדי שמים אנחנו זוכים לראות את ענוותנותו של גדול בישראל! שמשיב לכל שואל במאור פנים ובסבלנות נפלאה ואפילו אם השואל הוא ילד קטן – ברוך הוא וברוך שמו!]. 

סיום מסכת 'גיטין';

וברוך השם אחד מן בחורים בקהילה היקרה קפז' (קהילות פז) סיים מסכת 'גיטין' במזל טוב! וזכה לעשותה "בְּרָב עָם הַדְרַת מֶלֶךְ" (משלי יד, כח) וכך היו דבריו: 

'הגמרא בדף צ 'מביאה מחלוקת בין רבי יהודה ורבי יוחנן על הכתוב: "כִּי שָׂנֵא שַׁלַּח אָמַר ה' אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל וְכִסָּה חָמָס עַל לְבוּשׁוֹ אָמַר ה' צְבָאוֹת וְנִשְׁמַרְתֶּם בְּרוּחֲכֶם וְלֹא תִבְגֹּדוּ" (מלאכי ב, טז)

מדובר על אדם של"ע גירש את אשתו; רבי יהודה מפרש: שאם אתה שונא אותה - גרשנה ורבי יוחנן אומר: שאותו אדם השי"ת שונא אותו על ששילח אותה... רבי אלעזר אמר: שאין מחלוקת! ומבאר; שמה שאמר ר' יהודה מדובר בזיווג שני ומה שאמר רבי יוחנן מדובר בזיווג ראשון... 

ומסביר הבן יהוידע (למרן הבן איש חי זיע"א) שאדם כזה שמגרש את אשתו ראשונה - אפילו מזבח שהיה בזמן בית המקדש שמביא שפע בלי צער - מוריד שפע של דמעות! רוצה לומר: שתהיה לו פרנסה בצער רח"ל כיון שקלקל את מקור השפע שזו האשה... 

עוד אומר הבן יהוידע: שגמרא זאת באה לרמז; על שתי (2) נשים; שהם התורה הקדושה והאשה הגשמית ובאמת אשתו הראשונה היא התורה כי צריך לישא אותה תחילה ואשתו השניה היא האשה הגשמית. ויש אחד אחר שנושא אשה השניה מגרש אשתו הראשונה דהיינו שלא עוסק עוד בתורה... הנה זה אפילו מזבח שהוא מכפר ומרצה את האדם לפני המקום מוריד עליו דמעות! רמז: לכוחות הדינין כי דמעות רומזים לכוחות הדינין ל"ע. 

ברכת הלבנה – 

לאחר תפילת ערבית והבדלה עלו כל הקהל מבית הכנסת 'קהילות פז' לרוחבה של עיר בכדי לברך 'ברכת הלבנה'... אך כשיצאנו לצערינו לא ראינו הלבנה בטהרתה... אז כבוד הרב שליט"א הציע שלבינתיים נשיר ונרקוד...! וברוך השם הסתובבנו במעגל ושרנו - מחזה יפה מאוד! ולאחר כמה דקות שלא נראתה הלבנה אמר הרב: 'אנחנו עשינו השתדלות!' (וידוע מאמר חז"ל הקדושים זיע"א: 'חשב לעשות מצוה... – מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה!')...

שבוע טוב!

להתראות בסיקור הבא בעזרת השי"ת.

  •    שיתוף   
  • תגים:

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 02.05 12:19

    בוקר טוב כבוד הרב היקר... תודה על כל השיעורים וההרצאות המיוחדות והמדויקות לכל תקופה... וגם אלו של פסח. החג הזה נראה אחרת בזכות השיעורים הללו. רדפנו אחרי כל פירור וב"ה זכינו לעשות מכירת חמץ אצל הרב שמעון רחמים הי"ו . תודה רבה רבה שאתם מעלים אותנו בקודש!

  • 02.05 11:30

    כבוד הרב, חזק וברוך על השיעור! כבר עולה מפלס ההתרגשות לקראת הדרשות על השמחה☺️

  • 01.05 16:02

    ראשית רצינו לומר תודה להשי"ת ולכבוד הרב שליט"א ולפרסם הנס שלא הרגשנו טוב עם כאבים חוזרים ונשנים (ל"ע) וביקשנו דרך 'שופר' (ארגון להפצת יהדות) ברכה מהרב: 'שיעבור ולא יחזור' וברוך ה' מאז עבר ולא חזר!

  • 01.05 11:24

    אני שומעת הרבה פעמים בהרצאות שלך על זמרים פסולים ושירים שאסור לשמוע. ...ודרך אגב אחרי ששמעתי את ההרצאה שלך היום ביוטיוב - מחקתי את כל השירים הפסולים! אני כל כך אוהבת את ההרצאות שלך אתה באמת אומר דברים נכונים ואמיתיים שרבנים לא מדברים על זה.

  • 01.05 10:36

    כבוד הרב, איזה שיעור בוקר יפה רבינו הקדוש! קודם כל לזכות לשמוע את קולו מפיו של הצדיק אח"כ לראות איך הכותרת של השיעור 'ברית מילה' (shofar.tv/videos/17111) הופכת להיות עוד רבדים של מוסר ויראת שמים במצווה החשובה הזו וההסברים על שאר האותות השבת והתפילין ומה זה מסמל בהשגחת ה' עלינו והשיא זה שהרב שר את השיר האהוב: 'אנא אנא עבדא דקוב"ה..'. איזה נחת לראות ולשמוע עבד ה' זרע אברהם אבינו קודש קודשים מורינו ורבינו ממש משמח ומאיר בחשכת הגלות

  • 30.04 10:59

    תודה רבה רק רבנו יודע לגרום לנו לצחוק ככה:)

  • 30.04 10:59

    רבנו הקדוש, כמה צחקתי בסוף השיעור, כשהזכרת את מירב מיכאלי "שהיא אומר" פשוט צחקתי והרועצת המשפטית:) שוב צחקתי. (shofar.tv/videos/17088)

  • 30.04 10:58

    שיעור משמח מאוד רבנו, תודה רבה! ומחזק אותי בפרט שלדעת שכמה לפעמים קשה פתאום לשמוע את השיעור הזה ולהבין שזכינו הנשים לעשות את רצון השם ויה"ר שרק נמשיך כך לעשות נחת רוח ליוצרנו אמן כן יהיה רצון.

  • 30.04 10:57

    תודה רבנו תודה על השיעור, יה"ר שנזכה להרבה בריתות בעם ישראל ובפרט בקהילה (קפז), בזכות רבנו הקדוש והיקר שלנו (אמן).

  • 30.04 10:57

    שיעור מעלף ותענוג לשמוע ואכן 'בשכר נשים צדקניות נגאלנו ובזכות נשים צדקניות נגאל' (מהרה אמן).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים