טוען...

סיקור שבת 'נח' תשפ"ד

  פורסם בתאריך: 23.10.2023, 16:54 • מערכת שופר

ב"ה אנו ממשיכים בסדרת הכתבות על השבתות וחגי ישראל במחיצת כבוד הרב שליט"א ברשימת מעט גרגירים, חוויות ורשמי הוד!

ראה כתבה ראשונה על הלו"ז בשבתות השנה (קישור)

וכתבה קודמת (קישור) סיקור שבת פרשת בראשית תשפ"ד.

ברוך השם התקיימו ביום שבת קודש פרשת 'נח' תפילות ושיעורים בבית הכנסת ובית מדרש קפז'.

כמובן שתושבי בני ברק זוכים לקבל את השבת מוקדם! וללמוד כמה שעות בבית מדרש 'קהילות פז' ובמסגרתו זוכים לשיעור שמשודר בלייב לכל העולם!

השיעור ששודר: 'שיעורי הצלה על ידי בטחון בה' בלבד' חלק ז'

ולאחמ"כ 'קבלת שבת' ברוב עם בשמחה ובשירה לקראת שבת המלכה!...

נ.ב. הדרשות במהלך השבת קודש ע"פ הספר 'טיב ההתחזקות' להרב גמליאל רבינוביץ שליט"א - ישר כוחו!

וב"ה נמסרה הרצאה בבני ברק 23.10.2023 שחלקה הראשון כמסוקר כאן...: 'להנצל מכל צרה בזכות ההודיה לקב"ה'

שיעור ערב שבת – 

כתוב בפיוט 'ריבון כל העולמים: מודה אני לפניך על כל החסד... ואשר אתה עתיד לעשות עמי' דהיינו; שהאדם צריך להודות להשי"ת באופן מיוחד על הניסים התדירים שיש לו כדוגמת הנשימה: כנאמר בפסוק: "כֹּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ הַלְלוּ יָהּ" (תהלים קנ, ו) ודרשו חז"ל: 'שיש להודות על כל נשימה ונשימה' כי לולא כן אין האדם יכול להתקיים! ובהודאה זו מגלה: שמאמין בהשגחת השי"ת התדירה.

כתוב: "כִּרְחֹק מִזְרָח מִמַּעֲרָב הִרְחִיק מִמֶּנּוּ אֶת פְּשָׁעֵינוּ" (תהלים קג, יב) דהיינו; שהשי"ת מרחיק את המזיקים ומלאכי חבלה שמייצר האדם בפשעיו "כִּרְחֹק מִזְרָח מִמַּעֲרָב". אם כן צריך להתבונן במצבנו: כיצד אנחנו מתייחסים לתפילה (ראה סדרת 'ביאורי תפילה').

כי אם ח"ו האדם מרגיש: 'כיון שהתפלל כראוי - מגיע לו שכר!' זה טיפשות. שהרי כל התפילה היא בקשת חיים שאנחנו מבקשים מהשי"ת שישמור עלינו בריאים ושלמים וא"כ צריך להודות לו על זה שנותן לנו את האפשרות הזאת. 

משל לאדם שמגיע לעשיר וביקש ממנו תרומה, אחרי שקיבל את התרומה הוא דורש גם 'שכר בטלה' על חצי שעה שהפגישה גזלה ממנו... והנמשל מובן מאליו...

והסיבה שהאדם נכשל ברגשות אלו הוא משום שניגשים לכל דבר כמאמר הנביא: "מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה" (ישעיה כט, יג) וחפצים להוריד מאיתם את ה"עול" שנקרא: 'תפילה' רח"ל! (וזה אחד הסיבות לספר הנפלא 'כאשר ציוה ה'' לעשות כל מצוה ברצון ובחפץ ובשמחה! ראה כתבה ע"פ הספר: 'המצוות שמקיימים בשעת מלחמה בכוונה 'כאשר ציוה ה'''). 

כמו שאמר מרן בעל הקהילות יעקב זיע"א: 'שעד לדור הקודם היה תרי"ג (613) מצוות!! ואילו בדורנו רח"ל יש תרי"ג "בעיות" שצריך למצוא להם פתרונות...'

עוד נקודה חשובה היא: לא לחכות לסיבות כדי להודות להשי"ת אלא צריך להתרגל להודות כל הזמן!... 

למשל; אתה מגיע הביתה כל היום – וברוך ה' "וְלֹא נִפְקַד מִמֶּנּוּ אִישׁ" (במדבר לא, מט) כולם בריאים ושלמים! וכן אתה קם בבוקר בריא ושלם! אז למה לא עולה בדעתך להודות על כך לבורא?! כי הרי יש אנשים שלא זכו לכך! ולכן צריך לעצור את 'מרוץ החיים' לומר בניגון: 'מזמור לתודה' (תהלים פרק ק) להודות לה' על כל מה שיש וגם על מה שאין... ובזכות העצה שצריך לשים קופת 'מזמור לתודה' שכל פעם שנכנסים לבית לומר: 'מזמור לתודה' ולתת 10 אגורות לרופא כמו שתרמו על כך שכולם חזרו מן המלחמה לשלום.

ולאחר התפילה זכו המתפללים ללוות את כבוד הרב שליט"א בשירה ובשמחה 'ישמחו במלכותך' ובקידוש שם שמים גדול ברחובות בני ברק (בן יעקב, עוזיאל, שאץ ורבינוביץ) כאשר העוברים ושבים והיהודים היקרים בבתיהם משתאים לנוכח מראה מדהים שכזה בשמחת היהודים אחרי תפילתם – עד לבית כבוד הרב שליט"א, שמה בעומדו על המדרגות מסר דברי חיזוק והתעוררות קצרים...

ליווי לילה – 

הדבר הראשון שאנו אומרים בבוקר הוא: 'מודה אני' כיון שצריך קודם כל להודות להשי"ת. 

וצריך להודות לה' שנותן לנו חיים כיון שאפשר לאסוף בהם הרבה מצוות!! וצריך לנצל זאת ואף שהאדם כבר הגיע לגיל מבוגר... ולא להתעסק ח"ו בארגז כמו ילדים קטנים... שאלו דברי החול שהאדם מדבר (במקום דברי התורה: "וְדִבַּרְתָּ בָּם" (דברים ו, ז) ודרשו חז"ל: 'ולא בדברים בטלים').

לימדו מחצות עד הנץ החמה – 

ב"ה למדנו את הפירוש לפיוט 'יה ריבון עלם ועלמיא' ששם אנו אומרים להשי"ת...: 'אסדר דברי שבח בוקר וערב, לך ה' על כך שבראת את כל הבריות; הן מלאכים ובני אדם והן חיות השדה והעופות...' כיון שזה דבר נעלה ביותר שהשי"ת מתעסק גם עם היצורים הפחותים! ולא כמו הרשעים שחושבים שהשגחת ה' היא רק בעליונים ולא מכבודו להתעסק עם הפחותים, ואילו אנו מאמינים שה' משגיח בכל! ככתוב: "מִי כַּה' אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת: הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ" (תהלים קיג, ו).

 ואנו אומרים בברכת קריאת שמע שחרית: 'יוצר אור ובורא חושך' כוונתו לומר שאנו מודים על בריאת החושך! שעל ידי זריחת השמש אפשר לאדם לצאת לעבוד עד הערב כדי שהאדם יוכל לנוח.... 

ומזה יש ללמוד יסוד גדול בעבודת השם: כמו שאנו מבינים שאי אפשר מבלי האור והחושך וצריך להודות לה' על כך! כך גם האדם צריך להבין: שבעבודת השם לא שייך שיהיה תמיד אור, ובהכרח שיבואו עליו גם זמני חושך (ימי האהבה וימי השנאה, ע"פ ר"ת זיע"א) ועליו לעבוד את הבורא גם במצבים האלו! ויחיה מתוך הכרה זו ויתן שבח והודאה לה'.

עוד נקודה חשובה שהרב שליט"א נתן בה והדגיש לאורך כל השבת והיא מעלת השירה! שעל ידה אפשר לזכות לעמוד לפני הבורא יתברך כי על ידי השירה הצליחו האחים הקדושים לגרום ליוסף להתגלות אליהם ככתוב: "וְלֹא יָכֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק לְכֹל הַנִּצָּבִים עָלָיו וַיִּקְרָא הוֹצִיאוּ כָל אִישׁ מֵעָלָי וְלֹא עָמַד אִישׁ אִתּוֹ בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל אֶחָיו" (בראשית מה, א) 

ויעקב אבינו ע"ה אמר לבניו קודם שירדו למצרים לקחת מזמורים מארץ ישראל ותשבו ותשירו לו בשעת מנחה בשבת קודש בסעודה שלישית (רעוא דרעוין) וכך תוכלו להכניעו! כיון שיש בכח הניגון והשירה לחדור לפנימיותו של נפש האדם! וכך עשו והצליחו. 

וכך גם אנו ראינו בימנו שאחד מן המפגינים השמאלנים שבאו להפגין בבני ברק נגד החרדים הי"ו... ברגע ששמע את השיר והניגון הידוע בקרב עם ישראל: 'שלום עליכם מלאכי השרת'... הוריד את כיסוי פניו והתחיל לשיר בבכי מתוך כיסופים וגעגועים להשי"ת! 

מכאן יש ללמוד: על כוחו של הניגון שביכולתו לחדור לנבכי נפש האדם ולהחזירו לשורשו לאביו שבשמים! ובפרט בזמן כה נעלה הנקרא: 'רעוא דרעוין'.

בהמשך לזה לימד הרב מתוך הספר, שלמרות שמזמורי השבת מדברים על הגלות וכן יש בקשות ותחנות ומן הראוי היה לאמרם בדמעות! אך תקנו לנו לשירם בזימרה! כי מזמירות אלו נעשים תפילות ובקשות להשי"ת! ואף שבשבת קודש אין לבקש ולחנן... 

וכאן הרב הנגיש את ההלכה: שבתפילות שבת אין בברכת המזון בקשות... ולא אומרים את כל 'הרחמן' ולא מזכירין את חורבן בית המקדש בברכת בונה ירושלים... (כמו שאפשר למצוא בברכת המזון של קפ"ז לשבת!) וכבוד הרב הביא לכך 10 פוסקים! שאומרים זאת ביניהם; מרן הבית יוסף זיע"א, הגאון מוילנא, רבי חיים מוולוז'ין ועוד ועוד...

שיעור בוקר – 

בזמר: 'יה אכסוף נועם שבת...' יש ללמוד; כיצד נזכה לבוא לידי דרגה זו שלבנו יהיה מלא כיסופים וגעגועים להשי"ת? העצה היא: 'נועם שבת' שהכוונה לתת נעימות (שירה ומזמורים) להשי"ת באהבה וחדווה וכך בודאי אפשר לזכות כיסופים וגעגועים! (כמנהג החסידים).

[פרקי תהילים ע"י תשב"ר! משעה 14:00 עם פרסים וכו' קישור]

 ליווי בבוקר – 

צריך לראות ולהראות את הצד הטוב שהביא 'אסון ביזוי הדת' (ראה קישור לסרטון) הנה עכשיו ה 'קורונה' נעלמה! (כנראה שהיא מפחדת מחמאס...) ואין יותר ריסוסים, הרי לנו: שהשי"ת לא מביא שתי (2) צרות ביחד! וא"כ צריך להסתכל על הטוב ולהודות לו יתברך.

אותם הלוחמים (ראה כתבה: ''שופר' מסייע בשמירה על הלוחמים'תלויים בלומדי התורה! ולא ח"ו להפך!! כמו במלחמת מדין שנלחמו בהם בציוי ה' לנקום בהם: "אֶלֶף לַמַּטֶּה אֶלֶף לַמַּטֶּה לְכֹל מַטּוֹת יִשְׂרָאֵל תִּשְׁלְחוּ לַצָּבָא" (במדבר לא, ד) שעל כל חיל שיצא להילחם היה איש ישראל שמתפלל לצידו: כדי שינצח!

הרב ממליץ שכל מי שיש לו את האפשרות להוציא רישיון לכלי נשק – שיוצא! וזה אינו מראה ח"ו אִי ביטחון בהשי"ת ואדרבה! על ידי כך הוא יכול להציל גם אנשים אחרים כמו מעשים רבים שראינו בזמן האחרון.

שיעור בצהרים – 

הגמרא (ברכות לב.) אומרת: 'לעולם יקדים אדם שבחו של מקום ואחר כך יתפלל' וזאת לומדים ממשה רבנו ע"ה שקודם כל שיבח את השי"ת על החסדים שעשה עמו ולאחר מכן ביקש: 'להיכנס לארץ ישראל!'. 

מכאן אנו למדים: מהו הדרך הרצויה להתפלל להשם, והיא: שלפני כל תפילה ובקשה צריך להקדים שבח והודיה! וכך כבוד הרב סיפר שהוא נוהג לומר: 'תודה על הטובות שעשית עמדי מעודי ועד היום הזה! בגלגול זה ובגלגול הקודם...!' ועל ידי כך יזכה לשפע וישועה. ואם אינו עושה כך הרי הוא ח"ו ככלב שמבקש: "הב!" "הב" ואינו ראוי לישועה... רח"ל!

אבל אל לו לאדם לטעות ולומר: 'מאחר שבכח הודאה להביא את השפע לא אבקש בפרטות מה שאני צריך...' אלא צריך להתפלל בפרטות! כיון שהתפילה היא כלי כדי לקבל את השפע!! ואם לא יעשה כך ח"ו ימנע עצמו מן השפע. 

כמו שמצינו בלאה אמנו ע"ה שבלדתה את יהודה אמרה: "הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת ה'" (בראשית כט, לה) ולא ביקשה מה' על העתיד לזכות לעוד בנים - ולכן הפסיקה "וַתַּעֲמֹד מִלֶּדֶת" כי התפילה וההודאה באים כאחד.

(ראה בסעודת הודיה על הגאולה שתבוא מהרה – אמן! מקורות לבקשה בנוסף להודאה... קישור)

 שיעור בסעודה שלישית – 

בהמשך לדברי הרב לגבי מעלת השירה... סיפר על גביר אחד שתורם לצדקה, כי יש לו מנהג שכל יהודי הפונה אליו לקבל צדקה; אז בפעם הראשונה - נותן לו סכום כסף קטן שהוא סכום הקבוע למבקשים, ואם לאחר מכן מקבל התרומה טורח להודות לו, אזי בפעם הבאה שיבקש - יקבל סכום יותר גבוה! ואם לא טורח להודות לו או שמודה בחצי פה... – אז בפעם הבאה הוא לא יתן לו. 

והנמשל, וכך גם מצב האדם עם השי"ת, ברגע שמודה להשם על הטובות שעושה עמו - אזי הוא משפיע על עצמו שפע גדול יותר מן הראשון!... 

ולכן על ידי כך שבני ישראל שרו והודו להשם בקריעת ים סוף - זכו להתגלות של השכינה שיכול להצביע על השי"ת כי זה הוא מהותו של יהודי להודות (יהודי מלשון הודאה).

אנו אומרים בברכות קריאת שמע דערבית: 'ראו בנים את גבורתו שבחו והודו לשמו...' הכוונה היא שאם האדם רוצה לידע האם זכה למדרגה נעלה בבחינת: 'בן להשם'? צריך הוא לבחון את עצמו: כיצד הוא מתנהג כשיש עליו גבורות (דינים) ח"ו, האם גם אז הוא מודה ומשבח את ה' על מה שנעשה לו ולא מתרעם ככתוב: 'שבחו והודו לשמו!'

אך לא די בזאת ששר להשם גם במצבים אלו, אלא צריך גם לקבל עליו: 'עול מלכות שמים!' וכך יזכה לדרגת: 'בן למקום! 

וכאן כל הקהל שר עם כבוד הרב את השיר הזה: 'ראו בנים את גבורתו שבחו והודו לשמו...' בנעימה וכיסופים להשם!... ממש מרגש!!

עצה לחיים מכבוד הרב שליט"א – 

יהודי מן הקהל ביקש ברכה מהרב: 'שיהיה בריא מהצינון שיש לו באף! כיון שמתעטש כל פעם...' 

הרב נתן ברכה והציע לו לקחת קיסם אוזניים ולמרוח אותו בלימון וחוץ מכבודכם להכניסו לאף וכך יעבור לו. 

שבוע טוב ומבורך לכל עם ישראל – אמן.

  •    שיתוף   
  • תגים:

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 02.05 11:30

    כבוד הרב, חזק וברוך על השיעור! כבר עולה מפלס ההתרגשות לקראת הדרשות על השמחה☺️

  • 01.05 16:02

    ראשית רצינו לומר תודה להשי"ת ולכבוד הרב שליט"א ולפרסם הנס שלא הרגשנו טוב עם כאבים חוזרים ונשנים (ל"ע) וביקשנו דרך 'שופר' (ארגון להפצת יהדות) ברכה מהרב: 'שיעבור ולא יחזור' וברוך ה' מאז עבר ולא חזר!

  • 01.05 11:24

    אני שומעת הרבה פעמים בהרצאות שלך על זמרים פסולים ושירים שאסור לשמוע. ...ודרך אגב אחרי ששמעתי את ההרצאה שלך היום ביוטיוב - מחקתי את כל השירים הפסולים! אני כל כך אוהבת את ההרצאות שלך אתה באמת אומר דברים נכונים ואמיתיים שרבנים לא מדברים על זה.

  • 01.05 10:36

    כבוד הרב, איזה שיעור בוקר יפה רבינו הקדוש! קודם כל לזכות לשמוע את קולו מפיו של הצדיק אח"כ לראות איך הכותרת של השיעור 'ברית מילה' (shofar.tv/videos/17111) הופכת להיות עוד רבדים של מוסר ויראת שמים במצווה החשובה הזו וההסברים על שאר האותות השבת והתפילין ומה זה מסמל בהשגחת ה' עלינו והשיא זה שהרב שר את השיר האהוב: 'אנא אנא עבדא דקוב"ה..'. איזה נחת לראות ולשמוע עבד ה' זרע אברהם אבינו קודש קודשים מורינו ורבינו ממש משמח ומאיר בחשכת הגלות

  • 30.04 10:59

    תודה רבה רק רבנו יודע לגרום לנו לצחוק ככה:)

  • 30.04 10:59

    רבנו הקדוש, כמה צחקתי בסוף השיעור, כשהזכרת את מירב מיכאלי "שהיא אומר" פשוט צחקתי והרועצת המשפטית:) שוב צחקתי. (shofar.tv/videos/17088)

  • 30.04 10:58

    שיעור משמח מאוד רבנו, תודה רבה! ומחזק אותי בפרט שלדעת שכמה לפעמים קשה פתאום לשמוע את השיעור הזה ולהבין שזכינו הנשים לעשות את רצון השם ויה"ר שרק נמשיך כך לעשות נחת רוח ליוצרנו אמן כן יהיה רצון.

  • 30.04 10:57

    תודה רבנו תודה על השיעור, יה"ר שנזכה להרבה בריתות בעם ישראל ובפרט בקהילה (קפז), בזכות רבנו הקדוש והיקר שלנו (אמן).

  • 30.04 10:57

    שיעור מעלף ותענוג לשמוע ואכן 'בשכר נשים צדקניות נגאלנו ובזכות נשים צדקניות נגאל' (מהרה אמן).

  • 30.04 10:57

    רבנו הקדוש לילה טוב. איזה שיעור מדהים על הילודה (shofar.tv/lessons/17088) כמה זה מחזק אותנו לדעת שכל ילד שאנחנו מביאים לעולם גם אם טיפה קשה או מתיש - עדין שווה כל רגע ורגע! כמו שאמרת: לראות אותם בשולחן ליל הסדר, כולם ביחד כמה שמחה זה עושה! ברוך השם, השי"ת זיכה אותי ב-3 בנים ובת וזה אושר אין סופי! למרות הקושי, אני פונה לכל אשה ואשה: להביא ילדים לעולם עם כל הקושי, כי השכר על כך הוא ענק לאין שיעור! מעבר לזה שהיא מקיימת את מצוות התורה היא עושה נחת להשם יתברך מי יתן והשם יזכה אותי לעוד ילדים (אמן) רק המחשבה הזו זה אושר עילאי.

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים