סיקור שבת וראש השנה ה'תשפ"ד במחיצת כבוד הרב שליט"א
פורסם בתאריך: 20.09.2023, 08:30 • מערכת שופרב"ה אנו ממשיכים בסדרת הכתבות על השבתות במחיצת כבוד הרב שליט"א ברשימת מעט גרגירים, חוויות ורשמי הוד!
ראה כתבה ראשונה על הלו"ז (קישור)
וכתבה קודמת (קישור) פרשיות נצבים וילך.
בליל שבת קודש וא' דראש השנה לפני תפילת ערבית, שיעור 1 – המעשה הנפלא! עם ר' אלעזר בן דורדיא (ע"ז יז.), שלומדים ממנו: איך להיות אדוקים במצוה כמו שהיה אדוק רח"ל בעבירה! כנאמר בפסוק: "בְּכָל לְבָבְךָ" (דברים ו, ה) - שחמד את העריות, "וּבְכָל נַפְשְׁךָ" – שהיה עם מסירות נפש לעבירה, ודרך ארוכה עבר! 7 נהרות...! "וּבְכָל מְאֹדֶךָ" - בממונו, שהשקיע לשם כך כיס דינרים! ולמרות זאת אחר שפקר - עלה [לפרד"ס! שיא הקדושה] – והוא: 'ראב"ד' (ר' אלעזר בן דורדיא) חזר בתשובה למרות שהיה בתהום [שיא הטומאה].
לאחר תפילת ערבית, שיעור 2 – ראב"ד (הנ"ל) אמר: 'אין הדבר תלוי אלא בי!' וזאת רק לאחר שביקש מההרים: 'בקשו עלי רחמים!' וכו' הכוונה לפי פירוש אחד: שאילו היו ההרים יכולים לענות לו, אז מסקנת ראב"ד שהיו עונים לו כך: 'עד שנבקש רחמים בשבילך - נבקש רחמים על עצמנו!'. לכן הבין: שאף אחד לא יעזור לו. אלא הוא חייב לדואג לעצמו. כמאמר התנא הלל זיע"א: 'אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי?' (ראה הרצאה, קישור).
ואז הקהל הרב הי"ו מלווים בליל שבת ור"ה את כבוד הרב שליט"א מבימדקפ"ז לביתו לחיים טובים ולשלום! בשירה ובשמחה כנפסק בהלכה!
- הרב סיפר על הרבי לוי יצחק מברדיצ'ב זיע"א שלימד זכות על עם ישראל! בכך שאמר להקב"ה: 'הרי היום הוא ראש השנה! והשנה (ה'תשפ"ד) יצא בשבת! ובשבת אסור לכתוב!! אם כן ה' כביכול לא יכול לכתוב את דינם של ישראל לרעה ח"ו. ובזכות זאת יותר קל לעבור בראש השנה הזה - את יום הדין הראשון! שהוא הכי קשה! ואם כן, יש לנו את האפשרות לעבור את יום הדין ביותר בקלות - וצריך לנצל זאת.
שיעור 3 - עד היכן חיוב תשובה? עד כדי מסירות הנפש! זאת אומרת האדם חייב לבחור למסור הנפש כמו ב-3 העבירות החמורות (ע"ז, גילוי עריות ושפיכות דמים) שנפסק עליהן: 'יהרג ואל יעבור!' ולמות מתוך תשובה. וראב"ד (הנ"ל) מלמד אותנו זאת! ולכן זכה ונקרא ע"י הבת קול: "רבי".
ומה שרבנו הקדוש בכה... - לא על השגתו [בלבד] אלא איך שאנשים יכולים להגיע לדרגה כזאת כשהם לא טמאים כ"כ כמו ראב"ד, אך הם לא מנצלים זאת ולא משיגים במשך כל חייהם את מה שהשיג ראב"ד בשעה אחת!!!
ליווי בבוקר בשבת - הרב דיבר על הפסוק: "לְדָוִד ה' אוֹרִי וְיִשְׁעִי" (תהלים כז, א) ודרשו חז"ל: 'אוֹרִי - זה ראש השנה, וְיִשְׁעִי - זה יום כיפור'. לכאורה מובן למה 'ישעי - זה יום הכיפורים' כיון שיש לנו ביום זה ישועה! שהשי"ת מכפר לנו את כל עונותינו. אך מדוע יום ראש השנה נקרא 'אוֹרִי'?
וההסבר הוא: שביום ראש השנה נברא האדם הראשון, וכן באותו יום חטא 'ויצא בדימוס' (זכאי במשפט). ולפני שחטא האדם האדם - הבין בקלות: שכל הפרנסה באה לו מאת השי"ת! אך אחרי שחטא האדם - היה צריך להתאמץ כדי להגיע להכרה שהכל מאת ה'! ולכן נקרא 'ראש השנה – אוֹרִי' כיון שביום זה נמצא תיקון לאדם על חטאו בזה שיוכל להכרה שהכל מאת השי"ת בעמל ויזע.
שיעור 4 - ההתגברות על היצר הרע - הוא רק על ידי סיוע מן השמים! (כמאחז"ל: 'אלמלי הקב"ה עוזרו – אינו יכול לו) כי הוא מלאך מאש ואנו בשר ודם! (כך אמר רב עמרם חסידא ליצה"ע) ולכן אנחנו חייבים להתפלל על כך: שנזכה לסיוע לנצחו! כי ללא סיוע מן השמים - אי אפשר עליו.
וצריך להבין: מדוע הקב"ה לא נתן לנו את הכח להתגבר עליו ללא סיוע מן השמים? תשובה: משום שאם היינו יודעים שנוכל להוריד את היצה"ר ב: 'כאפה' אחת ללא קושי גדול אז כל אדם היה אומר: 'שלום עליך נפשי...' ובינתיים היה נמשך אחר העבירות ביודעו שביום מן הימים נוכל להורידו אבל...! יתכן שהיום הזה לעולם לא יגיע! לכן אמר רַבִּי אֱלִיעֶזֶר: 'וְשׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתְךָ!' (אבות ב, י).
שיעור 5 - השונה בחטאו... רח"ל! זה קורה כשהאדם משתיק את המצפון שלו: כי בעשה חטא 1 - יש לו 'יסורי מצפון'. ואם מחליט לא לשמוע לכך ומשתיק את מצפונו משום תאווה למשל, אז הוא יעשה שוב פעם ונקרא: 'מורה היתר' לעצמו ומכאן הוא כבר: 'מומר לדבר אחד' רח"ל!
ליווי לילה יום שני של ראש השנה - אם היו מציעים לאדם: 'קח 1,000 שקלים ותעשה עבודה!' ודאי שהיה מסכים. ואם היו אומרים לו: 'קח עוד עבודה - ותקבל עוד 1,000 שקלים!' ודאי שהיה מסכים. אז אותו אדם יעבוד בשלמות וחריצות ובודאי שלא יעלה על הדעת שח"ו יקלל את העבודה ויגרע. אם כן איך יכול להיות כשהשי"ת אומר לנו שיתן לנו גן עדן! ועוד גן עדן!! אז איך אנחנו צריכים לעבוד את ה'? - רק בשלמות ובזריזות! וחלילה לא לגרוע בעבודתו.
שיעור 6 - אדם חוטא רח"ל - מטומאת המידות הרעות שבו. ויותר גרוע מזה, כשהוא עצמו טמא - שמטמא עצמו במעשה, בדיבור וברעיונותיו. כי היצר הרע לא יכול להיכנס אצל האדם אלא רק אם האדם פותח לו. כי אם הדלת סגור - הנחש לא יכול להיכנס. אבל אם פתחת לו - הנחש נכנס ממש לתוך בית! לך תחפש לנסות איך להוציא אותו עכשיו... - קשה מאד! לכן כל עוד הדלת סגור - אין ליצה"ר רשות להיכנס (כמאמר הקב"ה לקין: "לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ" (בראשית ד, ז)).
(בכתבה זו השתתפו: ר' דניאל הררי (קישור) והמתשב"ר ר' אברהם ילהאל הי"ו).