הכוונות בג' הברכות הראשונות בתפילת העמידה
פורסם בתאריך: 08.03.2023, 17:09 • מערכת שופרב"ה כבוד הרב שליט"א בשיעור: '16 מצות תמידיות בכל יום'
התחיל ללמד (בדקה 19:16 ואילך) את הכוונה של הברכה הראשונה מתפילת העמידה.
להלן כוונת ג' הברכות הראשונות בתפילת העמידה:
(לקריאה הדפסה והורדת קובץ PDF מעודכן ומעוצב! - לחץ כאן)
כונת ג' ברכות ראשונות.
(יהרהר במחשבתו)
מצות עשה: "וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם" כאשר צוה ה'
מצות עשה: "וַיַּעֲמֹד פִּינְחָס וַיְפַלֵּל" – כאשר צוה ה'
לכון ירושלים
בית המקדש
ובית קדשי הקדשים
מעל הכפורת בין הכרובים
הריני כופף ראשי ועיני למטה - ולבי למעלה
עולם האצילות (בשחרית)
(תרע"א) ה', (אָדוֹן הַכֹּל, עומד בשמי ה' לפני השי"ת)
שְׂפָתַי תִּפְתָּח (רוממות הא-ל שהוא נשגב)
וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ (שפלות האדם)
[לכרוע]
בָּרוּךְ (מְקוֹר הַבְּרָכוֹת)
אַתָּה (לְנֹכַח)
ה' (אָדוֹן הַכֹּל, הָיָה הֹוֶה וְיִהְיֶה, קב"ה וּשְׁכִינְתֵּהּ)
אֱ-לֹקֵינוּ וֵא-לֹקֵי (כרוך בהם) אֲבוֹתֵינוּ
אֱ-לֹקֵי (תַּקִּיף, בַּעַל הַיְּכֹלֶת וּבַעַל הַכּוֹחוֹת כֻּלָּם, וּמַשְׁגִּיחַ עָלֵינוּ בִּפְרָטוּת)
אַבְרָהָם (בא בברית עם אברהם אבינו במדת החסד)
אֱ-לֹקֵי (תַּקִּיף, בַּעַל הַיְּכֹלֶת וּבַעַל הַכּוֹחוֹת כֻּלָּם, וּמַשְׁגִּיחַ עָלֵינוּ בִּפְרָטוּת)
יִצְחָק (בא בברית עם יצחק אבינו במדת הגבורה)
וֵא-לֹקֵי (תַּקִּיף, בַּעַל הַיְּכֹלֶת וּבַעַל הַכּוֹחוֹת כֻּלָּם, וּמַשְׁגִּיחַ עָלֵינוּ בִּפְרָטוּת)
יַעֲקֹב (בא בברית עם יעקב אבינו במדת התפארת)
הָאֵ-ל (החזק)
הַגָּדוֹל (חסד, מלאכים)
הַגִּבּוֹר (גבורות, גלגלים)
וְהַנּוֹרָא (יראוי, בתחתונים).
אֵ-ל עֶלְיוֹן (על כולם, עילת העילות וסיבת הסיבות)
גּוֹמֵל חֲסָדִים טוֹבִים (בתכלית)
קוֹנֵה הַכֹּל (בורא הכל, עושה הכל, 'הַמְחַדֵּשׁ בְּטוּבוֹ בְּכָל יוֹם תָּמִיד מַעֲשֶׂה בְרֵאשִׁית')
וְזוֹכֵר חַסְדֵי אָבוֹת (להביא גואל לִבְנֵי בְנֵיהֶם)
וּמֵבִיא גּוֹאֵל (מקיים בריתו)
לִבְנֵי בְנֵיהֶם (לצרף זכותם, בעלי התשובה)
לְמַעַן שְׁמוֹ (הגדול, שיתקדש בעולם ולא יתחלל)
בְּאַהֲבָה (את ישראל עמו ובהנהגת עתיקא)
בעשרת ימי תשובה: זָכְרֵנוּ לְחַיִּים, מֶלֶךְ חָפֵץ בַּחַיִּים, כָּתְבֵנוּ בְּסֵפֶר חַיִּים, לְמַעֲנָךְ אֱ-לֹקִים חַיִּים.
מֶלֶךְ (יָחִיד)
עוֹזֵר (להחלץ)
וּמוֹשִׁיעַ (מן הצרה) (ג"פ אל)
וּמָגֵן (לפניה)
[לכרוע]
בָּרוּךְ (מְקוֹר הַבְּרָכוֹת)
אַתָּה (לְנֹכַח)
ה' (אָדוֹן הַכֹּל, הָיָה הֹוֶה וְיִהְיֶה, קב"ה וּשְׁכִינְתֵּהּ)
מָגֵן אַבְרָהָם (וזרעו)
"וְאַתָּה ה' מָגֵן בַּעֲדִי כְּבוֹדִי וּמֵרִים רֹאשִׁי"
(אגל"א) אַתָּה גִּבּוֹר לְעוֹלָם ה' (אָדוֹן הַכֹּל)
מְחַיֶּה מֵתִים אָתָּה (לבדך)
רַב לְהוֹשִׁיעַ (תמיד)
בקיץ אומרים: מוֹרִיד הַטָּל
בחורף אומרים: מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם
מְכַלְכֵּל חַיִּים בְּחֶסֶד (ברחמים גמורים)
מְחַיֶּה מֵתִים בְּרַחֲמִים רַבִּים (את בעלי התשובה)
סוֹמֵךְ נוֹפְלִים (בדכאונות, בעניות, במחלות, בצרות ויסורים)
וְרוֹפֵא חוֹלִים (מבתי חולים ומרופאים רשעים)
וּמַתִּיר אֲסוּרִים (לידה, יקיצה, מאסר ויצה"ר)
וּמְקַיֵּם אֱמוּנָתוֹ לִישֵׁנֵי עָפָר (להחיותם בתחיה)
מִי כָמוֹךָ בַּעַל גְּבוּרוֹת (ללא תכלית)
וּמִי דוֹמֶה לָךְ (באחת מהן עד תכלית)
מֶלֶךְ (יָחִיד)
מֵמִית וּמְחַיֶּה (לבדו)
(ועוד) וּמַצְמִיחַ יְשׁוּעָה (תמיד)
בעשרת ימי תשובה: מִי כָמוֹךָ אָב הָרַחֲמָן, זוֹכֵר יְצוּרָיו בְּרַחֲמִים לְחַיִּים.
וְנֶאֱמָן אַתָּה (אין בלתך)
לְהַחֲיוֹת מֵתִים
בָּרוּךְ (מְקוֹר הַבְּרָכוֹת)
אַתָּה (לְנֹכַח)
ה' (אָדוֹן הַכֹּל, הָיָה הֹוֶה וְיִהְיֶה, קב"ה וּשְׁכִינְתֵּהּ)
מְחַיֶּה הַמֵּתִים (בפועל)
אַתָּה קָדוֹשׁ (בעצמותך, פרוש ונבדל)
וְשִׁמְךָ קָדוֹשׁ (בהנהגותיך ופעולותיך)
וּקְדוֹשִׁים (ישראל והמלאכים)
בְּכָל יוֹם יְהַלְלוּךָ סֶּלָה
בָּרוּךְ (מְקוֹר הַבְּרָכוֹת)
אַתָּה (לְנֹכַח)
ה' (אָדוֹן הַכֹּל, הָיָה הֹוֶה וְיִהְיֶה, קב"ה וּשְׁכִינְתֵּהּ)
הָאֵ-ל הַקָּדוֹשׁ (נפרש ונבדל)
בעשרת ימי תשובה: הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ
לעילוי נשמת ר' יחיא זכריא בן עוואד ז"ל ומרת רומיה בת סאלם ע"ה תנצב"ה