טוען...

קבלת עול מלכות שמים וחרדת יום הדין | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 03.08.2017, שעה: 07:22

הורדת MP4 הורדת MP3


בס"ד 03/08/2017 ספר דברים - פרשת ואתחנן: קבלת עול מלכות שמים וחרדת יום הדין!

"שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד", כל העולם כולו נברא לקבל עול מלכות שמים עליהם, וזו היא תכלית הצלחת האדם, כל מי שמקבל עליו עול מלכות שמים באמת זו היא התכלית הצלחת האדם.

ולכך באה מצוה של קריאת שמע כל יום שיקבל על עצמו עול מלכות שמים, בבוקר ובלילה, ובחמלת השם יתברך על האדם פן ינגף חס ושלום בהעדר מצוה זו כי רבה היא ודעת האדם רחוקה מזה כי אחרי "קריאת שמע" אין לו שום מורה ושום יראה ושום עול ולא מרגיש שום דבר, ומצוה זו היא רבה מאוד ודעת האדם רחוקה מזה, שאדם יצייר לעצמו "שויתי השם לנגדי תמיד,

השם ירחם! קילקלו את זה, שמו את זה על "צופיה" - השם יצילנו! על עבודה זרה!! שמו את הפסוק הזה.

אז צריך לדעת יען כי אינו מורגש בחוש רק בשכל, אנשים לא מרגישים עול מלכות שמים ויראת שמים בחוש, במקרה הטוב רק בשכל, ולא רבים יחכמו לעשות השכלת שכל כדבר חושי, אנשים לא יודעים לא חכמים מספיק להפוך את ההגשות השכליות שלהם לדברים חושים דהיינו: שיהיה להם פחד אלוקים מול עיניהם, אז על כן בא הצדק העליון לעשות יום דין ומשפט בכל שנה פעמיים: ראש השנה ויום הכיפורים, כדי לאיים על הנפשות ולהתבונן כי יש אלוקים שופט בארץ ולחרד מפניו, ובזה יתעורר ויקבל עליו עול מלכות שמים בכל שנה בכל רגע ורגע. הלואי! לו יהי, יהי רצון.

וכיוון שזאת הכוונה של הקב"ה אז צריך להיות לנו שמחה גדולה יום הדין, "שאו זימרה ותנו תוף כי חוק לישראל הוא משפט לאלוקי יעקב", זאת אומרת ראש השנה ויום הכיפורים צריך לצאת בזימרה ועם תוף "כי חוק לישראל הוא משפט לאלוקי יעקב", מעתה מי שאינו מתבונן באלול לירא להחרד ובלהות יאחזנו מיום הדין, אדם כזה - עונשו רב מאוד! כי אין מזור למחלתו, כי אין אלוקים נגד פניו.

זו המליצה שאמרו חכמים בקוהלת רבה: "משל לשר בית הסוהר שמצא מחתרת חתורה

ואמר לו: "קשה יום! הלא מחתרת חתורה לפניך ואיך לא מהרת להימלט על נפשך?!"

אדם היה בבית האסורים שר בית הסוהר בא ומצא שיש מנהרה, מחתרת חתורה שאפשר לברוח דרך התא החוצה, והיכה על קדקודו של האסיר

ואמר לו: "קשה יום הלוא מחתרת חתורה לפניך איך לא מהרת להימלט על נפשך?!"

לכאורה זה לא דומה הנמשל למשל, הרי אין שר בית הסוהר רוצה בהימלטו, אז למה הוא מכה אותו

ואומר לו: "טיפש מטופש! למה לא ברחת?" מה, יש אינטרס לשר בית הסוהר שיברחו?

אבל הכוונה היא: אחרי שנקצב עונש לפורצים בעם למען לא יוסיפו עוד לעשות וגם למען יראו וישמעו, כיוון שהוא אינו מפחד מעונש - לא אכפת להישאר בבית הכלא מפסוט, יש מחתרת חתורה אתה יכול לברוח מהעונש, אתה יכול לצאת מהעונש, אתה יכול להסיר מעליך את העונש, אתה לא בורח? זאת אומרת לא מפחד מהעונש מתאים לי העונש אין בעיה!.

הרי לבו הרע אומר לו: עוד לחטוא ולפרוץ! עוד לחטוא ולפרוץ,

יש כאלה מחזיקים מעמד כך וכך ימים ואחרי זה פושעים חוזרים לחטוא ולפרוץ,

על כן משפטו מר ממות, משפטו מר ממות כי היה לו דרך לעשות תשובה והוא לא עשה. וכל זה אחר שהוא מתבונן לשוב, נמצא שאינו מפחד מדין שמים ומשפטו קשה מאוד.

על כן העיקר לירוא וליחרד מיום הדין ולשוב ממעשיו הרעים ולקבל עול מלכות שמים. אם אנשים היו מכוונים בשמע ישראל כמו שאמרנו מעבר לפסוק הראשון, ועולים חזנים ורק מתעכבים כאילו במנגינה ולא מכוונים שום דבר: "בכל לבבך", זה לאהוב את השם בכל לבבך זה שיצר הרע וביצר הטוב צריך לאהוב את השם בשניהם ונתנו על זה דרשה.

"ובכל נפשך" – "אפילו נוטל את נפשך", בשעה שנוטל את נפשך כמו שסרקו את בשרו של רבי עקיבא במסרקות של ברזל אמר "שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד" – באהבה!, אז אפילו נוטל את נפשך מצווה האדם לאהוב את השם, כל שכן אם הוא מקבל ייסורים ועונשים והכל, צריך להודות להשם "כי כאשר ייסר איש את בנו השם אלוקיך מייסרך", לטובתך! "כי את אשר יאהב השם יוכיח וכאב את בן ירצה", לכן לאהוב את השם "בכל נפשך", אפילו לוקח את נפשך - בשעת הלקיחה, צריך לאהוב את השם שעושה אתו דין יפטור אותו מדין העליון,

"ובכל מאודך", צריך לאהוב את השם בכל ממונך, כל הממון הוא לא שלך הכל זה של השם יתברך, הוא רק מנסה לראות מה תעשה עם הממון, הוא רק רוצה לראות אם אתה משתמש בו לרצונותיו או לרצונותיך, תשתמש לרצונותיו - יוסיף לך עוד, תשתמש לרצונותיך - תסתפק במה שיש לך, אז צריך לאהוב את השם בכל ממונך,

"ובכל מידה ומידה שהקב"ה מודד לך הווי מודה לו", בין מידה טובה ובין מידה שהיא גם כן טובה, חושבים שהיא לא טובה מי שהזמין את הדברים - זה אתה, ההזמנות באות על ידי האדם, מה שבא על האדם זה לפי הזמנה, מה שהזמנת - זה מה שתקבל, יש תפריט אתה בקשת - המלצר מביא לך בדיוק מה שביקשת מהתפריט, "מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך", "אם תעזבני יום - יומיים אעזבך", הכל תלוי באדם,

לכן צריך לאהוב את השם על כל מידה ומידה בין כזו ובין כזאת, זה צריך לדעת ולכוון זה נקרא קבלת עול מלכות שמים ב א ה ב ה.

ואחרי זה "היו הדברים האלה על לבבך", להתחיל ללמוד את התורה ולקיים אותה אחת לאחת זה נקרא לקבל עול מלכות שמים באהבה.

ולהמליך את הקב"ה עליך, לא רק באמירה שטחית, אלא במשל כל היום צריך להרגיש "עול מלכות שמים", זאת אומרת אתה לא עומד ברשות עצמך, אין לך רשות עצמית לעשות מה שבא לך, הכל תחת ההיתר והאיסור שהקב"ה אמר בתורתו, הכל צריך לצאת על פי דין והלכה; מה מותר ומה אסור וכך לעשות במשך כל היום, אינך ברשות עצמך!, אסור לך לעשות דברים שהם לא ברשותך ולא בסמכותך, שהקב"ה לא התיר לך, עבד שמרד - חייב מיתה!,

"אם יאמר העבד לריבו: "הכל אני עושה! חוץ מדבר זה', - כבר פרק עול אדוניו מעליו!".

אז נחזור בקצרה: כיוון שכל העולם כולו נברא לקבל עול מלכות שמים וזוהי התכלית של הצלחת האדם על כן קבלנו מצוה של "קריאת שמע" בכל יום פעמיים.

כיוון שאנשים אין להם שכל ליישם את זה אז מביא עלינו שני ימי דין ראש השנה ויום הכיפורים כדי לאיים על הנפשות, אתם רואים השנה כמה אנשים נהרגו בתאונות דרכים\ כמה בפיגועים\ כמה בחיסולים, כמה ככה וכמה ככה, כמה מחלות התברר להם כמה פה ושמה, וכל זה מראש שנה! זה אנשים לא השכילו לפני שנה, אז הקב"ה הביא עליהם את מה שגזר, הם לא חשבו שגזר עליהם חשבו שבכל כרגיל והתברר שזה לא כרגיל,

אז לכן צריך לדעת, אז צריך להודות להשם שיש ימים כאלה להחריד את הלבבות כדי שהאדם יוכל להחזיק את עצמו נגד יצרו הרע לכן: "שאו זימרה ותנו תוף כי חוק לישראל הוא משפט לאלוקי יעקב" וגם אם אתה אסור במאסר של ייסורים צרות ומחלות וחובות כל מיני בעיות מבעיות שונות ומשונות - אתה צריך לדעת: מחתרת חתורה בידך לפניך, אתה יכול לפרוש מכל זה על ידי תשובה!!! התשובה זה המחתרת - חתורה, קח על עצמך עול מלכות שמים, לחזור בתשובה שלמה לפני אביך שבשמים ותשתחרר מהכל!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 

רבי חנניה בן עקשיא אומר: "רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר: "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר". 

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 12.05 10:40

    שבוע טוב. לרב אמנון יצחק היקר תודה רבה על השיעורים שלך, בעיקר אני אוהבת ת'שאלות והתשובות שלך.

  • 11.05 21:46

    ב"ה תבורך🙏🏻תבורך🙏🏻הרב שבת שלום ומבורך 🌹🌹🌹🌹 ממש מרגש כמה אנשים יודעים להעריך את כל העזרה שאתה עושה לעם ישראל. השם יתברך 🙏🏻 יזכה אותך ואת כל הקרובים אליך לישועות וברכות מהשם יתברך🙏🏻 ויה"ר שכל משאלות לבכם יתגשמו לטובה אמן.

  • 11.05 21:46

    שלום לכבוד הרב! בהמשך לשיעורי כבוד הרב על השמחה (shofar.tv/lessons/17147), כשלוש שעות לפני כניסת השבת נתקענו ללא חלב לילדים ולנו הסתובבתי למעלה מחצי שעה לחפש חלב ברחבי איזורינו בבני ברק מסתבר מכמה סוחרים בחנויות שיש חוסר רציני בחלב בכשרות עדה חרדית של תנובה בלבד שרק זה מה שאנחנו שותים בקפ"ז. שרתי בדרכי עבדו עבדו.. לא התייאשתי ועשיתי סיבובים בשמחה! בסופו של דבר אכן מצאתי מינימרקט אחד שנשאר לו כמה שקיות אחרונות שהוא גם היה האחרון באיזורנו שאני מכיר לפני החזרה הביתה! ב"ה קניתי מספיק חלב לכמה ימים טובים "בשמחה ובטוב לבב" כפי שכבוד הרב לימד אותנו תודה רבה לרב על הלימוד הנפלא שבין דבר גדול, בין דבר קטן שאנחנו צריכים כמו חלב סך הכל, ניתן להשיג אם רק נהיה בשמחה גמורה ונשיר! שבת שלום ומבורך לכבוד הרב ומשפחתו דוד ביטון.

  • 11.05 21:45

    כבוד הרב, שיהיה שבת מבורכת (אמן) בעודי שומעת את השיעור של השמחה (shofar.tv/lessons/17147) לפתע היתה אזעקה בעירנו - התחלתי לרקוד משמחה! הילדים שהיו רגילים להיות חיוורים - החלו לצחוק ושמחו בממ"ד פעם ראשונה בחיים!

  • 11.05 21:44

    שלום עליכם רבנו, ב"ה היום מוקדם יותר ירד החום לתינוק והוא מרגיש טוב יותר, שרנו סביבו: "עבדו-עבדו-עבדו את השם בשמחה!" והנה ברכת הרב ויישום לימודי קודשו - פעלו ישועה. תודה רבה רבה שבת מבורכת ושמחה.

  • 10.05 16:14

    ישתבח שמו לעד מלכנו איזה כיף להיות יהודי 🙏🏼 תודה רבה כבוד הרב שאתה מלמד אותנו תורה ומסייע לנו להבין את הזכות שזכינו לה שאנחנו הילדים של הקדוש ברוך הוא ויש לנו אין סוף סיבות לשמוח 😃😁 יהי רצון שהשי"ת יברך אותכם בכל הברכות כולם בשמחה בבריאות בשפע ובטוב לבב אמן שבת שלום ✨

  • 10.05 16:12

    כבוד הרב הרב אמנון יצחק שליט"א שבת שלום שמחה ומבורכת (אמן) לפני שעה נפל החשמל ברחוב שלי (ל"ע) ב"ה מיד זכרתי את דברי רבנו על היצר הרע שרוצה לעצור אותי מהכנות שבת מיד קמתי ושרתי: "עבדו את ה' בשמחה!" ורקדתי לא עבר מספר דקות והחשמל חזר תודה להשי"ת על הזכות להיות שייכים לצדיק אמת תודה רבה כבוד הרב.

  • 10.05 15:29

    שלום כבוד הרב, יש סיסמא חדשה בביתנו בזכות כבוד הרב, הבת שלי התלוננה בפני שאחותה נותנת לה "גבסות", אמרתי לה יש לי רעיון, מהיום כשהיא נותנת לך גבסות, את אומרת "אי" וקופצת משמחה ושרה: "עבדו את ה' בשמחה". היא סיפרה לי הבוקר, שאחותה נתנה לה גבסה והיא רקדה ושרה "עבדו את ה' בשמחה", וזה עבד ועוד איך עבד, במקום שתתפתח מריבה וויכוח כמו תמיד, נהיה הפוך, ברוך הוא וברוך שמו, שזכינו בעצות ורעיונות מכבוד הרב, שיהיה שבת שלום ומבורך (אמן), תודה רבה רבה על הכל.

  • 10.05 15:29

    אין ספק שהדגש שהרב היקר מייחס חשיבות עליונה לנושא השמחה, זהו שובר שוויון שמסייע לכל אדם לצלוח את כל אתגרי החיים. במקרים רבים שמעתי את הרב היקר מעביר מסרים על חשיבות השמחה לציבור. בסדרה הנוכחית נושא זה הוא מרכזי. בנוסף, הרב היקר מעביר את המסר לתפיסתי בשליחות שמושפעת מגורמים שונים (אמת, שליחות ועוד). יישר כח עצום! בהזדמנות זו אני מאחל לרב היקר: המשך הצלחה וברכה גדולה בהמשך. 🌹שבת שלום ומבורך לרב היקר🌹 (אמן).

  • 10.05 15:28

    רבנו אתה עושה כל כך טוב על הנשמה אני פשוט "מת" עליך כן יותר נכון ב"ה חי בזכותך ומקשיב לך יום ולילה יה"ר שהשי"ת יתן לך שנים ארוכים שנוכל להנות מחוכמתך עוד שנים רבות 🙏❤️ (אמן)

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים