טוען...

נקודה הפנימית | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 17.03.2015, שעה: 19:14

הורדת MP4 הורדת MP3


"ויעש את הכיור נחושת ואת כנו נחושת במראות הצובאות אשר צבאו פתח אהל מועד". רגילים במאמר חכמים ז"ל שמתוך שלא לשמה בא לשמה, אז יש לנו רגילות באמירה הזאת של חכמים אבל טועים בפירוש, אין הכוונה לא השלא לשמה מביא את הלשמה, מתוך שלא לשמה באים לשמה, אלא נקודת הלשמה מרככת את הבחינה של הלא לשמה, עד שנקל אחר כך להתגבר עליה ולגרשה, ז"א נבין כך, לא מתוך שלא לשמה בא לשמה אלא מתוך, מהנקודה הפנימית שקוראים לה לשמה, מתוך, בתוך הלא לשמה יש תוך, מתוך הלא לשמה בא לשמה, כי מה עושה התוך של השמה שנמצא בלא לשמה - הוא מרכך אותו.

מצינו חובה לאכול ולשתות בשבת משום מצות עונג שבת, וידועים דברי בעל המאור בפרק יראה, דבר חיוב אכילת חמין בשבת, וכך אומר, וכל מי שאינו אוכל חמין צריך בדיקה אחריו אם הוא מין, ואם מת מתעסקו בו עממין. ולהזמין לבשל להטמין ולענג את השבת ולהשמין. הוא המאמין וזוכה לקץ הימין. ז"א כמה חיוב יש להתענג בשבת, זוהי העלאת ניצוצות הקדושה שבתוך הטומאה, להעלות את הפנימיות שנפלה אל החיצון, דהיינו להעלות את נקודת הלשמה מתוך השלא לשמה, ז"א אוכל זה גשמי, זה חיצוני, זה כאילו  חומר, זה לא רוחני, אבל בתוך זה יש ניצוצות קדושה שצריך להעלותן מתוך השלא לשמה של האוכל ולהוציא את הלשמה את ניצוצות הקדושה את הרוחניות שבמזון. כי לא על הלחם לבדו  יחיה האדם כי על כל מוצא פי ה' הנמצא בלחם יחיה האדם.

זאת תשאלה ששאלו פילוסופים בעולם ונתחבטו בה ולא ידעו מוצא ומובא. מה קשור רוחניות לגשמיות? אם אני אוכל אני חי, אם אני מפסיק לאכול הנשמה פורחת. מה אכפת לנשמה אם אני אוכל או לא אוכל, איך הם מחוברים? מה האוכל מחזיק את הנשמה? לא ידעו בזה תשובה, עד שהארי הקדוש גילה את הסוד שאמרתי, הוא אמר שאין דבר בעולם שאין בו רוחניות כי אחרת לא יהיה בו קיום, ומה זה רוחניות - זה מאמר ה' שנמצא בכל דבר, הוא אמר ויהי, מה הוא אמר - כל מה שהוא אמר זה נתגשם, מה שנתגשם נמצא בו מאמרו, מאמרו מקיים אותו, אם הוא יפסיק לכאורה את מאמרו יעדר הכל. אז מה נמצא פה, מה החיות של כל דבר - זה מאמר ה'. אז עכשיו אתה אוכל לחם, אז יש את הלחם הגשמי לפניך שהוא שוקל, ויש את מאמר ה' המקיים את הדבר הזה שלפניך. כשאתה אוכל הגוף מקבל את החלק החיצוני, את הבצק, את הלחם, ומאמר ה' שבפנים הלחם הנשמה שלך מקבלת וניזונה. וככה זה קשור, ועל זה נאמר הפסוק הוא אומר, הרמז הוא בפסוק הזה כי לא על הלחם בעצמו לבדו יחיה האדם כי על כל מוצא פי ה' שנמצא בלחם יחיה האדם.

אז באוכל שאוכלים בשבת אז צריך לדעת שיש פנימיות ויש ענין להעלות את הניצוצות.

אז לכן, בכאן יש סכנה כי יבטלם חס ושלום בתוך הטומאה לגמרי, אם הוא לא עושה את זה כראוי אז הם מתבטלים חס ושלום בתוך הטומאה לגמרי, אבל אם יעשה בנאמנות יצליח.

אני סיפרתי שפעם התארחתי בסאטמר בארה"ב אצל משפחה, שארחו אותי שמה שבת, ובעל הבית היה אוכל, שותה מרק לידי, וכל כף כבוד שבת, כבוד שבת, כבוד שבת, לכבוד שבת, לכבוד שבת, לכבוד שבת, כל דבר שהוא אוכל ומכניס לפה לכבוד שבת, לא לשכוח שזה לא אכילה רגילה אלא יש פה ניצוצות וזה לכבוד שבת, לכבוד שבת, לכבוד שבת, וככה אני משתדל, לא בקצב שלו אבל להזכיר מידי פעם על כל דבר שלוקחים מהשולחן, להזכיר, לזכור, שאדם יהיה זכור לפניו.

מצות עונג שבת היא אשר השבת תכנס בכל עניני הנאות העולם הזה של האדם ותקדש אותם, זה העונג שבת. לא האוכל עצמו, אתה לוקח את העונג שבת, זה השבת עצמה, ותכניס אותה בכל ההנאות של העולם הזה ותקדש אותה. דהיינו אתה מרכך בזה את החומריות שלהם, ועל ידי זה תשפיע השבת לכל ימי השבוע, לגרש את התאוות ולשבור אותם, ונפלא הדבר מאד מאד.

הענין הזה מפורש, "ויעש את הכיור נחושת במראות הצובאות תאשר צבאו פתח אהל מועד" עיין רבי אברהם אבן עזרא, כי משפט כל הנשים להתייפות, לראות פניהם בכל בוקר במראות, לתקן הפערים שעל ראשיהן, והנה היו בישראל נשים עובדות ה', מה שאתה קורא ניסן, שסרו מתאוות זה העולם, ונתנו מראותיהן נדבה, כי אין להם צורך עוד להתייפות, רק באות יום יום אל פתח אהל מועד להתפלל ולשמוע דברי המצוות, וזהו אשר צבאו כי היו רבות באו צבאות צבאות, צבא זה נקרא קהל גדול. וכל זה היה כמצות התרומה למשכן לתת בכל לב, היינו לתת את הלב עצמו עם התרומה, לא רק לתת תרומה פעולה חיצונית להוציא משהו מהכיס או לקחת משם ולהניח, שהלב שלך יהיה עם הדבר. יש אחד עושה לך נ ס קפה ואתה טועם שהוא עשה את זה מכל הלב, ויש אחד עושה לך שאתה אומר זה סתם זרק את החומרים ערבב והגיש לך. מי שמבין מה אני אומר יודע.

ועוד שם בהרמב"ן, שאין חשבון מידה ומשקל לכיור, אין שיעור, לא אמרו שיעור בזה, אלא שמכל מראות הצובאות, מכל שהביאו נעשה כיור. לא החזירו אחד שאמרו לה די מספיק את שלך תקחי, אין, לקחו מכולם. וברמב"ם כתוב, צבאו מהן צבא גדול ונאספו אל פתח אהל מועד לתת מראותיהן בנדבת ליבן, והיה נחושת המראות יפה מאד, ועל כן ייחד אותו מתחילה לכלי הזה והנשים בראותן כן נאספות ובאות צבאות צבאות לתת כולן מראותיהן. והנה גדולות מאד היו נשי דור דעה, שגם הקטנות שבהן זכו לראות מה שלא ראה יחזקאל הנביא, ושמעו שתי דברות מפי הגבורה. אמנם גילו לנו במה הגיעו לידי כך, שיהיה להם חלק מיוחד במשכן, ויותר מזה הרמב"ם אומר וז"ל, והטעם במדרש היה שבכל מלאכת המשכן קיבלו תכשיטים מן הנשים, חח ונזם טבעת וכומז, והכומז הוא יותר נמאס, אבל שם נתערבה כל הנדבה, אומר הרמב"ן. ז"א לקחו גם כלי מאוס שמשתמשות בו הנשים לא נסביר למה, מי שרוצה יעיין במפרשים, ואת החח והנזם והטבעת, והכל נתערבב ביחד, למה? למה הטעם אומר המדרש, שם מערבים את כל הנדבה. למה? כתוב שהיה משה מואס בהם, מפני שהכומז עשוי ליצר הרע, אבל הקב"ה אמר לו קבל כי אלו חביבין עלי מכל, שעל ידיהן העמידו הנשים צבאות רבות במצרים, במסירות נפש תוך סכנה וחירוף. אלו חביבין עלי מן הכל, שם נתערבה כל הנדבה. כי היא הדרך אל השלמות הענקית של בנין המשכן, לערב הקודש אל החול ולהכחיש את כח החול השלא לשמה, להכחיש אותו זה כמו להחליש אותו, שלא יהיה לו תוקף וחוזק של מאה אחוז חול, להכחיש אותו כמו כחש בשרו, ואז עד שיקל להם להעלות את נדבת כל הלב. נחזור, אלו חביבין עלי מן הכל, שם נתערבה כל הנדבה, כי כך היא הדרך אל השלמות הענקית של בנין המשכן לערב הקודש אל החול ולהכחיש את כח החול השלא לשמה, לפי הפרנציפ שאמרנו, שהמתוך הוא ירכך את השלא לשמה, עד שיקל להם לעלות אל נדבת כל הלב.

ועיין עוד בבעל הטורים, שמה אומר בפסוק ח' במראות הצובאות, יש ארבע במסורה ואחד מהם זה במראות האלהים, שאלו הנשים סרו מתאוות העולם ונתנו מראותיהן לנדבת המשכן ונחה עליהן רוח אלהים. אדם מוותר על העולם הזה, לתת את המראות זה לוותר את העולם הזה, אשה בלי לראות את עצמה במראה כל כמה דקות - אז איפה האשה, זה זיכה אותן שנחה עליהן רוח אלהים, ז"א מי שמתרחקת מהכיעור של העולם הזה, לא מהיופי, היופי זה הכיעור, אלא אם היא מתרחקת מזה ולא מחשיבה את ההבלים האלה ומתעסקת ביראת שמים, נחה עליה רוח האלקים. כך בונים את הלב שיהיה מקדש פנימי, כשהלב של כל אדם ואשה יהפוך להיות מקדש פנימי. על ידי זה זוכים לבנות הכלים את המשכן ואת בית מקדש שלמטה.

והעירו לי בזה דבר נפלא, אומר המכתב מאליהו, אמרו ז"ל שבצלאל הקשה למשה ע"ה, אם יקדים לעשות ארון למשכן להיכן יכניסנו? מה, הארון איפה יחכה? לאן מכניסים אותו? אז הוא שואל אותו איפה אני יכניס אותו, אם אני אקדים לפי הסדר שאתה אמרת לי לעשות, קודם ארון ואח"כ משכן, אני אבנה את הארון איפה אני אכניס אותו? הסכים לו משה ואמר לו, בצל אל היית, בצלאל - בצל אל היית, דהיינו הוא כיוון אל האמת. וצריך עיון, אם כן למה באמת נאמר בנבואה להקדים את מעשה הארון לפני המשכן? ועוד, הרי כלפי הארון לא שייך מקום בכלל, הרי אמרו חכמים ז"ל שהארון עצמו אינו מן המידה, הוא לא תופס מקום, הרי כל ישראל הלכו מתות לארון, שש מאות אלף מתחת לארון, ולא תפס מקום, ולא מיעט ממקום הפנוי בקודש הקודשים, אז מה הענין הזה להיכן אכניסנו?

אבל לענין המעשה בודאי צדק בצלאל, אבל בפנים הענין הארון קודם, בפנמיות הענין של כל המשכן והארון וכל הכלים, אז הפנימיות של הענין זה הארון, הנקודה הפנימית שכל המשכן נבמה, זה בשביל הנקודה הפנימית, מי הנקודה הפנימית זה הארון, ארון העדות, שנקודה פנימית צריך שהיא תהיה קודמת ללבוש.

הנה יש פרי, יש לו קליפה, אבל מי קודם - הפרי עצמו והקליפה גודלת איתו. הנקודה של הלשמה היא צריכה להיות המסבבת להשתמש בשלא לשמה ולא הפוך, אוי ואבוי אם הלא לשמה ישתמש בלשמה מה שרוב האנשים עושים, הם אומרים לשם שמים ועושים את כל העבירות, ז"א הם משתמשים בשם שמים לעבור את כל העבירות. ז"א הם לוקחים את התורה וקורדום לחפור בה, הם לוקחים את העיקר והופכים אותו תפל לקליפה לחיצוני, וזה לא כך, אלא נקודת הלשמה היא צריכה להיות המסבבת להשתמש בשלא לשמה ולא להיפך. ומשום כך היה ציווי שהארון  יקדים למשכן, בציווי, בפעולה עושים כך, אבל מה הנקודה הפנימית - הארון עצמו, ודי בזה למבין אומר המכתב מאליהו.

היוצא לנו מפה שמי שחשב שמתוך שלא לשמה, זה תהליך כזה שצריכים להתחיל בשלא לשמה ואז מגיעים לשמה, לא הבין את מה שצריך להבין, אלא מהתוך, גם בשלא לשמה חייב להיות תוך של קדושה ופנימי, נקודה פנימית אמיתית, אחרת לא תגיע לשום מקום, אם אין את הגרעין הזה לא תגיע לכלום, אז לכן מתוך השלא לשמה אז מגיעים ללשמה, פירושו זה מרכך את הלשמה והתערבות הזאת רצויה אצל הקב"ה, כמו שראינו במראות הצובאות, בכיור וגם פה בנושא הזה של הארון וכו', זה נקודה שצריכים תמיד לדעת. ובעונג שבת, כשאתה אוכל, יש לפניך את כל הגשמי של העולם הזה, ואתה צריך לזכור מה הנקודה הפנימית זה עונג שבת, להביא את המטעם הזה, את התבלין שקוראים לו שבת לתוך וממנו להתענג עד שזה יספיק לך לכל ימות החול.

רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר. 

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 24.08 21:09

    רבנו הקדוש והיקר, שיעור בוקר מעלף על חנה ורחל שתי נשים שהתקשו ללדת. ותפילתן של הקדושות מגיעות עד הרקיע, ישר לכסא המלך, איזה שיעור ואווו והסגולה לזיווגים... יה"ר שאזכה להתחתן ולהביא בן כמו יוסף הצדיק ושמואל הנביא, אמן שיגדל אצל רבנו תחת כנפיו צמוד אמן כן יהיה רצון , בתוך כל עם ישראל. ציון רבנו הבבא סאלי עליו השלום, והיום נכנסו לציון עם השר: "עבדו-עבדו את השם בשמחה" בשמחה ונחת בלב. כמה פעמים בירכתני לעלות לארץ ישראל ובזכותך הגעתי ישר לבבא סאלי, על כנפי נשרים ושמחה שיש לנו אותכם, אבא, רבנו, מורנו, תודה על הכל. שבת שלום ומבורך לך ולבני משפחתך (אמן).

  • 24.08 21:06

    תתכוננו לדבר הגדול הבא, שמי שיזכה - ירוויח את עולמו, ב"ה נשלח לנו גלגל הצלה לישועה פרטים מדוייקים בקרוב!!... ההכרזה בהרצאה של חיפה👆🏻 יוצאים לחירות ומחישים את הגאולה. (חיפה - המקור לשנאת חינם ופתרונה 22.08.2024, shofar.tv/videos/17388).

  • 22.08 22:08

    כבוד הרב שלום, רוצה להודות לכם עם ההרצאות, ב"ה דרשות שעושים לי הרבה סדר והחלטות טובות בחיים יה"ר: שהשי"ת ימלא משאלות לבכם לטובה עד 120 שנים בבריאות איתנה אמן.

  • 22.08 11:28

    מורנו ורבנו הקדוש עטרת ראשנו ב"ה אתמול בשעה טובה ומוצלחת זכיתי ללדת בן זכר בסימן טוב ובמזל טוב כפי שכיוונתי שעוד לפני סיום ההרצאה בחיפה (21.8.24) אזכה ללדת בנקל וכך היה בשעה 22:51 הולד יצא לאויר העולם - ישתבח שמו לעד! שלחתי הודעה לרבנו בעת כניסתי לחדר לידה והרך בירך בשעה 20:41 בפתיחה של 4 תוך זמן קצר זכיתי ללדת מתוך שמחה גדולה, הייתי עם חברה מהקהילה על הקו בפלאפון מרגע כניסתי לחדר לידה, במשך כשעתיים וחצי היא משמיעה לי את רבנו שר: "עבדו עבדו עבדו "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ואנחנו שרות בכל הכח ובכוונה גדול עם הרב ברקע, שהכל יתקדם במהרה, הצירים עברו בגלים שקטים, פלא עצום! כל ציר שעבר אני מודה להשם יתברך: "עבדו עבדו עבדו עבדו" ומכריזה שזה עובד!! בזכות רבנו הקדוש זכיתי ללדת מתוך הלל שבח הודיה להקב"ה לידה טבעית, ללא אפידורל, ללא זירוז, בשבוע 42+5 , ללא תפרים - חסדי השם יתברך! תודה לרבנו שחיזק וברך לאורך כל הדרך, כל המילים שבעולם לא יספיקו להודות לך הרב אמנון יצחק שליט"א אבא רוחני שלנו בירכתיך בסמוך ליציאת הולד בכל הברכות: שהשי"ת יחזק אותך ופעולך, מתוך בריאות איתנה, לך ולכל בני משפחתך עד בוא משיח צדקנו (אמן) תודה לכל חברי קהילות פז היקרים, לכל הנשים ומשפחותיהם שבמשך 48 שעות התפללו, הדליקו נרות, הלכו לקברי צדיקים, קיבלו קבלות, תרמו תרומות, תמכו ועודדו, אשרינו שזכינו! תודה לרבנו אוהבים אותך משפחת ב. טירת כרמל. [לכתבה: סגולת השמחה shofar.tv/articles/15096].

  • 22.08 11:25

    בוקר אור לרב היקר! ישר כח עצום על היוזמה ('שופר גדול'), בעזרת השם יתברך אני אסגור היום עם הארגון ('שופר') את ההשתתפות שלי במיזם החשוב שהרב היקר מוביל להשלמת המשימה! [לפרטים על הקמפיין, בהרצאה בחיפה, 21.8.24 shofar.tv/videos/17388].

  • 22.08 00:30

    כבוד הרב ב"ה הרצאה מרגשת ומאחדת (חיפה 21.8.24) והשיר של הקמפיין: 'זה הזמן לסגור חשבון...' - מקפיץ את הלב❤‍🔥 בעזרת השי"ת שהיה הרבה הצלחה לכולנו להשלים את המהפכה! (אמן).

  • 22.08 00:29

    ב"ה הייתי בהרצאה!! עכשיו בדרך הביתה בהסעה! הרצאה מדהימה!!!!! ומרגשת 😍 (חיפה, חטא המרגלים והקמפיין החדש! 21.8.24).

  • 21.08 14:30

    הרבב, זה לא יאמן. לאשתי היו קרישי דם בבטן אחרי לידה (ל"ע) הרב אמר: 'לשיר ורקוד "עבדו" רבע שעה'. ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב)) רק התחלנו לשיר "עבדו"... סיימנו את שם השם פעם ראשונה. בקושי עברו 2 דקות מהברכה והעצה של הרב... - אשתי מתקשרת מבית חולים שב"ה בדיקת אולטרסאונד פנימית יצאה תקין. לא צריך ניתוח!!! והיא משתחררת היום הביתה. תודה רבה כבוד הרב על הברכות והעצות הטובות. וגם תודה רבה לאלחנן מאמו היקר שהכווין אותנו בדרך!! אשרינו שזכינו. תודה רבה! יהי רצון: שהקב"ה יגשים תפילותיכם מהרה אכי"ר! [לכתבה: סגולת השמחה shofar.tv/articles/15096].

  • 21.08 14:29

    הרב, מה שלומך? ב"ה רציתי להודות לך, הייתי מיואשת, חיפשתי דירות קרוב לחצי שנה ובלי צ'קים קשה מאוד להשכיר. אתמול סגרתי ברוך ה' חוזה לבית בדיוק כמו שרציתי דירת גן תודה לבורא עולם, תודה רבה הרב, יש כוחות עצומים בהקשבה אליך ובהדרכתך יה"ר שהשי"ת ישמור אותך, אמן🙌🙌🙌🙌🙌🙌.

  • 21.08 11:18

    שלום וברכה לכבוד הרב ב"ה אנחנו מודים להשם שיש לנו צדיק כמו הרב שליט"א. לפני כמה שנים היה לי חיידק בבטן שנגרם לי מצומות כאבים חזקים שאני פתאום צריך לשכב וממש כאבים (ל"ע), ואז היה איזה צום שכולם צמנו בקהילה שלשה ימים לפני פורים, (תענית 3 ימים רצופים להצלה מהסדר העולמי החדש 21.02.2021, shofar.tv/lessons/13009) ולי היה אסור לצום, אז שאלתי את הרב מה לעשות והרב אמר: 'תצום והחיידק ימות' וכן היה שהחיידק מת ממש אחרי הצום!! תודה לכבוד הרב וסליחה שאני מודה רק עכשיו. לילה טוב.

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים