טוען...

מי אלה שהתחצפו לירמיהו הנביא | הרב אמנון יצחק שליט"א

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 16.02.2015, שעה: 20:30

הורדת MP4 הורדת MP3


הרב הקדוש רבי יחזקאל מכוזמיר זכותו יגן עלינו אומר, בעקבתא דמשיחא יתוקנו אותן הנשמות שהתחצפו נגד ירמיה הנביא, על ידי שיסבלו עניות ודחקות ולא יהנו מן השר. ועוד אמר אדוני אבי זקני זצוק"ל, שעיקר הנסיונות שיהיו בעקבתא דמשיחא יהיו רק בממון. עיקר התיקון יהיה על אותם האנשים הנאמר בירמיה, שאמרו שרוצים להקטיר למלכות שמים, שעל ידי זה נשבע לחם ונהיה עשירים, ומן אז חדלנו לקטר למלכות שמים חסרנו כל.

מסתמא כך היה שמאז שחדלו לקטר למלכות שמים חסרו כי בודאי לא אמרו שקר גלוי ומפורסם לפני הנביא, והענין הוא כך, בתחילה היו מושכים השפע מצד הקדושה מה' יתברך בעצמו, שהוא על פי רוב העבודה שעבדו את ה' יתברך בשלמות, אך לאחר כן, שקלקלו לא היה בהם כח למשוך השפעה מצד הקדושה, ועל כן כתרו למערכת השמים והמשיכו השפעתם מן השרים, וכשהוכיח להם הנביא על זה והיו חוזרים בתשובה, השליכו את הסתרא אחרא, אבל הקדושה עדין לא באו, והיו נשרים קרחים מכאן וקרחים מכאן. וזה שאמרו, מאז חדלנו חסרנו כל, ורצו לחזור לסורם להמשיך השפעה מהסתרא אחא חלילה, אמנם הנביא רצה שיקבלו עלהם איסורי עוני, ועל ידי ה יהיו חוזרים למשוך השפעה מן הקדושה, כמו שכתוב המקיים את התוה מעוני סופו לקיימה מעושר, כי מקודם צרי לגרש הרע על ידי העוני ואח"כ לבוא אל הקדושה. כמו שנאמר, כל שאינו יודע בטיב גיטין וקידושין, אז כתוב גיטין מקודם ואח"כ להתקדש קידושין. אז קודם כל גט לסתרא אחרא, ואח"כ להתקדש בקדושה. ואותן הנשמות יתוקנו בעקבתא דמשיחא, שיסבלו עניות ודחקות ולא ירצו ליהנות מן הסר לילך במלבושיו.

מה שמענו? עיקר הנסיונות עכשיו בעקבו של משיח, זה יהיה בעניני ממון, ויהיה כנגד אותם אנשים שחיו בזמן ירמיה המלך, והיו מקטרים למלכות שמים דהיינו לשרים של מעלה הממונים מכל אומה ולשון, ואמרו שעל ידי זה הם ישבעו לחם ויהיו עשירים, ואחרי שהם הפסיקו כי ירמיה הנביא אמר להם לחזור מדרכם הרעה, הם אמרו שמאז שהפסיקו לקטר למלכות שמים הם חסרו כל, גם מצד הקדושה וגם מהצד השני, וזאת למה? משום שבהתחלה הם היו בסדר, והיו עובדים את ה' כראוי, והיה נמשך להם שפע מצד הקדושה, מצד ה' יתברך בעצמו, כי הם עבדו את ה' בשלמות, אבל לאט לאט קלקלו, וכבר לא היה להם כח למשוך השפעה מצד הקדושה, מתפללים לה', מבקשים מה', עובדים את ה' ולא רואים שנמשך להם שפע, על כן הם כיתרו למלכות שמים, והמשיכו השפעה מן השרים, והנביא הוכיח אותם על זה והם חזרו בתשובה והשליכו את הסתרא אחרא, אבל לא חזרו למדרגה הקודמת של הקדושה, אז גם מפה לא נמשך שפע וגם מפה לא נמשך, וזה מה שהם אמרו, חסרנו כל. ורצו לחזור לסורם, למשוך מהסתרא אחרא שאין דרישות גדולות בשביל לקבל מהסתרא אחרא, היא מוכנה לתת בשפע העיקר שתהיה שם, אבל הנביא רצה שיקבלו עליהם יסורי עוני, ועל ידי זה יחזרו למשוך השפעה מן הקדושה. כמו שכתוב "המקיים תורה מעוני סופו לקיימה מעושר" וצריך קודם לגרש את הרע על ידי העוני ואח"כ לבוא ל ידי קדושה. וזה מה שאמר, קודם גיטין ואח"כ קידושין. אותם הנשמות שהיו בזמן ירמיה הנביא מתגלגלות בדורנו זה, בעקבתא דמשיחא, והם אלה שסובלים עניות ודחקות, ולא רוצים ליהנות מן השר לילך במלבושיו, דהיינו לא זונחים את עבודת ה' יתברך ונדבקים בקדושה למרות הקשיים והעוני, ולא חלילה פונים לכל דרך אחרת. זה דברי הרב הקדוש רבי יחזקאל מקוזמיר זכותו יגן עלינו בשם אבי אדונו זקנו.

ועוד הוא אומר בשמו, שבעקבתא דמשיחא שאין בנו כח לתוה ועבודה כראוי, עיקר קיום העולם על ידי עמוד גמילות חסדים, והוא פירש ככה: כתוב "אלהי אברהם אלהי יצחק ואלהי יעקב", אבל כתוב בך חותמין, והיה ברכה בך חותמים, מה זה והיה ברכה? איך מסיימים את הברכה? "ברוך אתה ה' מגן אברהם" אז רק אתה תהיה ברכה ובך חותמים ולא בכולם, ברוך אתה ה' מגן אברהם יצחק ויעקב, אלא מגן אברהם. על זה שכתוב בך חותמים, הוא פירש את זה כך: אמרו רבותינו ז"ל על שלשה דברים העולם עומד, על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים, וזהו הענין שאנו אומרים "אלהי אברהם אלהי יצחק ואלהי יעקב", ז"א אנחנו רוצים למשוך עלינו את העבדות שלהם, שזה השלשה עמודים שהעולם עומד עליהם. אלהי אברהם זה עמוד של גמילות חסדים, עמוד החסד, אלהי יצחק זה עמוד העבודה, ואלהי יעקב זה עמוד התורה כידוע. ואמר, שעד הבעל שם טוב זללה"ה, היה העולם עומד על עמוד התורה, ומן הבעל שם טוב ז"ל התחיל עמוד העבודה, ועכשיו בעקבתא דמשיחא קיום העולם הוא על עמוד של גמילות חסדים.

והענין הוא כי באמת צריך האדם להיות עובד את ה' בשלשתן, אך כל זה היה מקודם שהדורות היו שלמים בכוחם שלא יתגבר עליהם עול הגלות כל כך, אבל היום הדוחק והצרות והיסורים, הגלות בחו"ל והגלות בארץ, אז קשה מאד לאדם להיות שלם בשלשת דרכי העבודה, ובעוונות הרבים מחמת אריכות הגלות נתמעט לבבנו עד שאין בנו כח לתורה ולעבודה כראוי, על כן עכשיו עיקר קיום העולם הכל תלוי בגמילות חסדים, ועל ידי זה נותן קיום לכל, כי ענין גמילות חסד הוא שנותן אף שאין מגיע לו מצד הדין, כיון שאדם גומל חסדים, אז זה לפנים משירות הדין, ממילא הוא מקבל שלא על פי דין אלא לפנים משורת הדין.

וכן יתעורר למעלה גם כן להשפיע אלינו במידת טובו בלבד, לא כנגד מה שאתה עובד את ה' באמת, כי לפי זה לא היה מגיע, כי אין אנשים שעובדים את ה' בשלמות, לא בתורה ולא בעבודה. אז מה נשאר? גמילות חסדים, וגמילות חסדים זה לא הולך לפי הדין אלא לפנים משורת הדין, אז לכן מתעורר מלמעלה גם להשפיע עלינו במידת טובו בלבד.

וזה מה שאומר הכתוב, "וזכרתי את בריתי יעקב" זה עמוד התורה. "ואף את בריתי יצחק" זה עמוד העבודה, "ואף את בריתי אברהם אזכור" זה עמוד של גמילות חסדים, היינו בעקבתא דמשיחא שאין בנו כח לתורה ועבודה כראוי, אף את בריתי אברהם לבד אזכור, הינו העמוד של גמילות חסדים כמו שלמדנו. וזה שאומר רש"י ז"ל, יכול יהיו חותמים בכולם? פירוש, מה הפירוש חותמים, חותמים הכוונה האם יתכן שהחתימה והסוף בקץ הגלויות האם זה יהיה חתימה בכולם שיהיה גם תורה גם עבודה וגם גמילות חסדים? תלמוד לומר "והיה ברכה", בך חותמים, עיקר החתימה בקץ הגלויות יהיה בסוג העבודה של אברהם אבינו. רוצה לומר החתימה והקץ של הגלות בעקבתא דמשיחא, כשיתמעט הלבבות יהיה עיקר קיום העמדת העולם בך, בעמוד של גמילות חסדים על ידימידת אברהם אבינו ע"ה בלבד. ויש בספרים הקדושים שאומרים בך חותמים, שיגאלו ישראל בזכות התשובה, אין ישראל נגאלים אלא בתשובה, שזו היתה עבודתו של אברהם אבינו בתחילת העולם וככה מסתיימת העבודה בסוף העולם, על ידי התשובה שיעשו ישראל, כמידתו של אברהם לגייר גרים ולהחזיר בתשובה, לכן אומר לא עמוד העבודה ולא עמוד התורה, אלא גאולה תבוא על ידי בעלי התשובה, וזה מה שאומר "בך חותמים".

לכך זה נקרא עקבתא דמשיחא, כידוע שהעקב זה סופו של הגוף, ובעקב את שכל בכלל, ז"א הדור האחרון של עקבתא דמשיחא אם היה להם שכל גדול אז היו עובדים את השכל כמו בדורו של הבעל שם, והיו עוסקים בתורה כך וכו', אבל בדור הזה אין שכל, וחכמים בלא דעת אנחנו אומרים, אז לכן הקיום והעמדה לרגל איך מה מעמיד את האדם על רגליו, בעקבו של משיח, מה מעמיד את האדם? מה שמעמיד את האדם זה הממון, כמו שכתוב "ואת היקום אשר ברגליהם זה ממונו של אדם שמעמידו על רגליו, וכיון שראינו שבדור האחרון תהיה עניות גדולה, חכמים אמרו לנו עד שתכלה פרוטה מן הכיס, אפשר להסביר גם שתכלה פרוטה מן הכיס, כיס זה מקום שאוצרים בו את הכסף, לא יהיה חסכונות, הכל יתפזר יהיה יותר הוצאות מהכנסות, עד שתכלה פרוטה מן הכיס, איך אומרים היום, תנער אותי, לא תמצא שקל, הכל זה רק חובות. אפשר להגיד גם לא יהיה פרוטה בכיס, כי כולם מגהצים בכרטיסים, ויש אוברדרפט וסומכים עליו וכו', יש הרבה מה להגיד. אבל היקום שברגליהם זה בממונו של אדם שמעמידו על רגליו, וכן יהיה בעקבתא דמשיחא קטני הדעת, עיקר הקיום עולם, איך יתקיים העולם? על עמוד של גמילות חסדים שהוא בממונו, אנחנו פרשת תרומה, "ויקחו לי תרומה מאת איש אשר ידבנו ליבו תקחו את תרומתי", אז אומר שעיקר הקיום של העולם זה עמוד של גמילות חסדים שהוא בממונו, כי עיקר גמילות חסדים הוא בממון ועל כן נקרא עקבתא דמשיחא על שם העקב, שהעקב מעמיד את האדם ומה מעמיד את העקב את האדם, זה ממונו, שנאמר "בעת היקום אשר ברגליהם".

אז בעקבתא דמשיחא הוא אומר, כשאין לנו כח לתורה ועבודה כראוי, עיקר קיום העולם על ידי עמוד גמילות חסדים, והיה ברכה בך חותמים, כמו שאברהם נתעסק בגמילות חסדים כל הזמן והעמיד את כל העולם של האמונה, כך בדור האחרון, ובאמת זה הזכות שנותרה לנו שזה כל אחד יכול לקיים במה שהוא יכול, אז כל אחד כפי כוחו יכול לקיים מצווה זו ויתחשבו איתו מן השמים להשפיע עליו, אבל אם היו דנים אותנו לפי סוג העבודה שלנו, התורה שלנו, המצב היה חמור לפחות כמו בדורות של ירמיה שהם לא עשו את רצון הבורא כראוי נסתם להם השפע, עד שפנו לסתרא אחרא. אבל אנחנו נשאר לנו שארית שבעקבתא דמשיחא הקב"ה יתחשב בקטנות מוחין שיהיה בדור הזה, עד שהשאיר לנו לפליטה את עבודתו של אברהם אבינו גמילות חסדים.

רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר ה' חפץ למען צדקו  יגדיל תורה ויאדיר. 

  •    שיתוף   

הרצאות קרובות

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 03.07 12:06

    הרב הוא מלאך השם ב"ה גם שרתי להשי"ת ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושמחה והאמנתי בברכותיך בהדרכה וחכמתך בפרט שהחוכמה הזאת מקורה בקודש אז אין יותר מושלם מזה גם השיעול עבר וגם נושא האלימות שהילד חשב שכך הוא ישיג צומי (תשומת לב) ב"ה הפך לנושא חיבוקים ומלאאאא 🤗אז שוב תודה. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 03.07 12:01

    בוקר טוב ומבורך, כבוד הרב היקר... רצינו לומר לך: שב"ה התקופה של השמחה והשירה שהרב עושה לנו בהרצאות לא רק מחלחל בשירה אלא ביצירה, ובעזרת ה' יתברך שכל מי שיעבור מביתנו יקרא או ישיר שיהיה לזכויותיך 💐 בשורות טובות לכל עם ישראל בשמחה (אמן) [שלחו תמונת הבית מבחוץ עם הפסוק: "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) מקושט עם פרחים משמחים!]

  • 03.07 10:22

    לילה טוב לרב שלנו! לא הספקנו להודיע לרב על מאורע שלא קרה לי בעבר... (לפי מה שזכור לי 🤔) הבוקר הלכתי לחנות למוצרי סת"ם (ספרי תורה, תפילין ומזוזות) ראיתי שעדיין סגור. המתנתי בחוץ... חם... מסתכל על השעון... מתקשר לבן אדם... טוב, לא עונה! 😐 מחכה 3-4 דקות מתקשר שוב ולא עונה... 😐 התיישבתי בכסא הנדנדה והחלטתי: 'להתחיל' לזמר את המזמור המפורסם והידוע של דוד המלך עליו השלום זכותו תגן עלינו אמן - לפי הניגון של הרב שליט"א: "עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כשסיימתי את המזמור עם המילה האחרונה שמעתי צליל מנוע של רכב... וראה זה פלא הגיע האחראי בכבודו ובעצמו!! 😁 זה לא נס?! זו הבטחה של הרב: שמי שבוטח בהשי"ת מתוך עבודה בשמחה ובתמימות, ודאי השי"ת יתן לו משאלות ליבו! תודה לרב היקר שאנחנו מאוד אוהבים ומעריכים ומצפים לראות אותך בקרוב! (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 03.07 10:20

    שלום הרב. תודה רבה על השיעור (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה ממש מחזק! ביקשנו: 'סליחה!' מכל האנשים שחשבנו שפגועים ממנו ומחלנו לכל מי שפגע בנו כמה שידוע לנו. נשמח לקבל ברכה מהרב שבעזרת השי"ת החודש נזכה לזרע של קיימא ויהיו עוברים בריאים ושלמים והריון תקין ושלם (אמן). תודה רבה הרב!

  • 02.07 14:22

    ב"ה עכשיו זכיתי לראות את שיעור הבוקר המדהים! (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כה' 02.07.2024, shofar.tv/videos/17295) ואספר לכבוד הרב שליט"א, שכל מודעה שראיתי או שמעתי אמבולנס, או במדיה, או לוח מודעות [לרוב זה על אבלות ל"ע], אמרתי "שיר למעלות" וכו'... אין כמו לעשות חסד כפי שהרב שליט"א מלמד אותנו ברוך השם 🙏

  • 02.07 10:10

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! יה"ר שהשם יתברך יברך את הרב היקר בכל הטוב שבעולם! אתמול הדרשה היתה מהממת ומרגשת במיוחד, (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה הרב היקר משתבח כמו יין טוב, חשוב להדגיש: שנקודת הפתיחה (1985, צפת - הכר את יהדותך shofar.tv/lectures/1291) כבר היתה עם הצבת רף גבוהה מאוד, רואים את ההשתבחות של הרב היקר באופן שיטתי!!! יה"ר שהשם יתברך ימשיך וישפיע על הרב היקר רוח הקודש בבריאות איתנה ונחת! אמן ואמן!!!

  • 02.07 10:09

    כבוד הרב, גדול הדור, תודה רבה על 'דברי א-לקים חיים' (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ישתבח שמו לעד, קשה לחשוב שהדברים שנכנסו מאוזן אחת ויצאו ח"ו מהאוזן השניה... בוודאי שיש רושם גדול אצל השומעים! תודה להשי"ת יתברך שזכינו לבוא היה לנו קפיצת הדרך האב ובתו חזרו לבית הרפואה עם כוחות נפש! ממש אלפי תודות מקווה שיהיו בשורות טובות (אמן).

  • 02.07 01:04

    כבוד הרב!🌸 ב"ה הרצאה טובה מאד (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) מניסיון של החיים שלי מבחינתי גם שציערו אותי בעבר זהו! מחלתי כבר ממזמן. כי אז בזמנו לא ידעתי כמו היום את המשמעות של לדעת למחול על דבר קשה זה בעצם לא היה צער זה הכל מתנות מהשי"ת גם מה שצער שחושבים שזה צער ככה לומדים. מזמן כבר מניסיון החיים כיפיים וטוב להיות אני כל יום כל אדם שמקבל צער ופגיעה זה 'מידה כנגד מידה' כי זה בסך הכל לתקן את האדם אם אדם היה יודע - היה מאושר, צוחק! אנשים צריכים למחול גם על דברים שכאלו קשים כי החיים יפים מהממים וממשיכים הלאה כל יום זה מתנת חינם! ולא צריך לחשוב שמגיע לו משהו כמו שהרב שליט"א מלמד אותנו יום יום🌹🌹 מקווה שאם שההודעה תתפרסם שאנשים יקחו מוסר מכאן 😄 תודה להשי"ת ✨.

  • 02.07 01:02

    מורנו ורבנו! הערב, הבת שלי עשתה שיעורי בית. היא ראתה עמוד אחד בספר הלימוד והיתה בטוחה שכבר עשתה את העמוד הזה אבל לא מצאה את הדף בשום מקום במחברת או בדף נפרד. חיפשה וחיפשה בכל דף ודף אבל לא מצאה! היתה עצובה ואז התחלתי לשיר: "עבדו-עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ואפילו קמתי לרקוד! לא עברה חצי דקה וכבר צעקה בשמחה שב"ה מצאה בתוך המחברת!!! זה עובד כבוד הרב, זה פשוט עובד!! תודה רבה לקב"ה על שזיכה אותנו להיות בקהילה של צדיק הדור!! ותודה רבה לרבנו. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 02.07 01:01

    תודה רבה, ב"ה היתה הרצאה מדהימה ונוגעת, אולי יותר נכון דוקרת בלב (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ובטוחני שהרבה מרגישים כמוני שהרב דבר ישירות אלי, ואני רוצה לבכות על כל אלו שפגעתי בהם ולרצות אותם, באותו הזמן רוצה: למחול לכל (למרות שלא קל) אלו שפגעו בי - שלא יסבלו חלילה בגללי, תודה כבוד הרב מאוד מחוברים אליכם וממש אוהבים אותכם. יה"ר שהשי"ת יברך אותכם בכל מכל כל (אמן).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים