טוען...

סוכות על שום מה | הרב אמנון יצחק שליט"א

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 12.10.2014, שעה: 08:25

הורדת MP4 הורדת MP3


"בסוכות תשבו שבעת ימים" "בסוכות תשבו שבעת ימים למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים".

הגמרא בסוכה י"א, נחלקו חכמים ז"ל בדבר ענין הסוכה אשר ישבו בה אבותינו בצאתם ממצרים. דעת רבי אליעזר כי סוכות המוזכרים בפסוק ענני כבוד הם, שהקיפום וסיככו עליהם במדבר. אז יושבים בסוכות לזכר ענני כבוד, זה דעת רבי אליעזר.

רבי עקיבא מפרש, סוכות ממש כפשוטו. כפשוטו. להגן עליהם מן השרב ומן החמה. וזאת, לשים אל ליבנו בעת קיום מצות סוכה לזכור את החסד הגדול שעשה עמנו ה' יתברך שמו בלכתנו במדבר הנורא, אשר סיכך על ראשנו למר כדאית ליה ולמר כדאית ליה, ושמרנו בדרך מכל פגע. כל אחד לפי שיטתו אומר שבעצם הקב"ה שמר עלינו מכל פגע.

והנה בהבנה ראשונה נדמה לחשוב כי פירושו של רבי אליעזר לסוכות, נכבד הוא מן הפירוש אשר נתן רבי עקיבא, וביותר ארוך ויקר לזכור לדורות שהושיב הקב"ה את ישראל בסוכת ענני כבוד מהעולמות של מעלה, מאשר לזכור את ישיבתם במדבר בסוכות עץ אשר הקימו להם למחסה בשעת חנייתן.

אך נתתי ליבי להתבונן בדבר ונקבעה בי הרגשה כי טעמו של רבי עקיבא ופירושו מפליא את הלבבות יותר מפירושו של רבי אליעזר, כי ענני הכבוד עם שגב ענינם ועוצם סודם הרי לא נתייחדו לכל יחיד ויחיד מישראל באופן עצמי, אלא זהו ענין שנעשה עבור הכלל כולו מחמת היותם עם סגולתו ככלל, וכל יחיד נהנה מכח זכות הכלל, וכמו שאומרים ניזון מקופת הציבור אשר זכו כעם לאותם ענני כבוד.

אמנם דבר זה לכשעצמו מעלה גדולה ונשגבה, אין מה לומר, אולם ברור ללא ספק כי הכלל כולו היה זכאי, וראוי לנס שכזה להיות מוקפים בענני כבוד בהיותם מחנה ה' הצועד אחרי ה' בארץ לא זרועה, אך עדיין אין אנו לומדים מכאן את אהבתו יתברך לכל יחיד מישראל באופן נפרד, כי אם על האהבה הנמסכת מכסא כבודו על הכלל כולו בהיותם עם סגולתו, אולם כאשר בא רבי עקיבא ומלמדנו כי בסוכות ממש הושיב הקב"ה את ישראל במדבר, שכל יחיד ויחיד הקים לעצמו ולבני ביתו סוכת עץ בפני עצמה, מן הדבר הזה יש לנו ללמוד אהבת המקום לכל יחיד מישראל, כי בזאת ראה כל אחד ואחד ניסים ונפלאות המושפעים עליו מן השמים בהשגחה פרטית, המאפשר לו הקמת סוכה במדבר בסידור כל הדרוש לבנינה, וכל הנצרך להקמתה, כמו עצים, יריעות, כלי מלאכה, לעשותה, להתקינה כפי טעמו, כפי דעתו, עד שתעמוד על תילה ותמלא את יעודה כמחסה ומסתור מפני החמה היוקדת במדבר הגדול, וכמגן וחומה מפני כל מיני השרצים והזבובים השורצים במדבר. בזאת ראה כל אחד מן העם את ההנהגה הפרטית, כל יחיד ויחיד באופן נעלה ומיוחד אשר הראה חיבתו הנפלאה של האב לבנים.

בהעלותנו על ליבנו זכרון הסוכות ממש אשר ישבו בהם אבותינו במדבר נלמד להבין איך כל אחד מישראל זכה להנהגה למעלה מדרך הטבע, כאשר הומצאו לידו מן השמים כל הנדרש לו לצורך עשיית הסוכה ובזה נתעלה במעלות האמונה ונקבע בליבנו לדורות אמונה שלמה ואהבת ה' את עמו, אהבת הכלל ואהבת הפרט. עד כאן.

אבל עולה השאלה, מה זה מחלוקת במציאות, יש ענני כבוד או אין ענני כבוד, יש סוכות אין אין סוכות? אז נאמר פשוט, יש ויש, היו ענני כבוד והיו סוכות, רק השאלה מה זה בסוכות הושבתי, מה היתה החשיבות, של איזה סוכות, היה ענני כבוד ודאי שליוו אותם כל הזמן, והיה גם סוכות. רבי אליעזר מתייחס לחשיבות של הענני כבוד, שזה הסוכות, שזה הכבוד של ישראל שכל העולם רואים איך ה' אוהב את עם ישראל ונחלתו ואיך מוציא אותם ומלווה אותם ודואג להם והכל, אבל רבי עקיבא אומר, אני לא מתפעל מענני הכבוד, זה כלפי העולם אולי טוב, אבל כלפי ישראל זה לא מראה אהבה יחודית לכל אחד ואחד, אז הסוכות, הסוכות הפשוטות של ממש מעצים זה המעלה שהקב"ה המציא להם כל צרכיהם במדבר, מאיפה סוכות, מאיפה עצים, מאיפה כלי מלאכה, מאיפה כל הדברים, מאיפה יריעות, יצאו מארץ מצרים בחפזון. אז ה' המציא, יש בעיה לקב"ה להמציא? אז יש כאלה שעברו כנראה ארחות וראו שהם שמה וצריכים להביא להם זה והביאו להם אספקה והביאו אנשים ונתנו ומכרו להם, היה להם מספיק כסף, תשעים חמורים, ויש אומרים מעין גדי הביאו משמה יין אז הביאו משמה גם עצים והביאו כל מיני דברים, בקיצור אבל ה' המציא להם צרכיהם במדבר לכל יחיד ויחיד, אחד אוהב סוכה כזאת אחד סוכה כזאת אחד כזאת אחד כזאת. גם קשה לומר שהיו רק ענני כבוד, אז איך ישנו? איך ישנו? כל אחד ליד כל אחד? חייב להיות איזה משהו שכל משפחה התגדרה לה באיזשהו מקום וכו'.

אז לכן הפירוש יבוא ששניהם צודקים רק השאלה מה יותר חשוב, מה הזכר, הזכר הוא לענני כבוד שזה מעלה עליונה וכו' וכו', או זה הזכר על הפרטיות שכל אחד ה' דאג לו באופן שלא יחסר, הנה את העובר פה בבני ברק אתה תמה, אין עוד עיר כזאת אני חושב בעולם, כל בנין סוכות סוכות סוכות, אין בכל מקום סוכות סוכות סוכות, פה אפילו גולשים ומגיעים לסוכה של השני, נדבקים אחד לשני. אתה רואה אחד סוכה קטנה אחד זה אחד בינונית, אתה רואה כל אחד יושב, סיפק צרכיו, לכל אחד נותן מה שהוא צריך, לא יאומן כי יסופר מרנין את הלב. אז השאלה היא שוב פעם, פה בעל המחבר נוקט שהחידוש היותר גדול והדבר היותר חשוב, מה שרואים שה' אוהב כל אחד ואחד, לא בזכות הכלל, בזכות הכלל אז יכולים להיות גם כאלה, הרי היו במדבר גם כאלו שלא היו כל כך צדיקים, כי היו צריכים לקבל את המן מחוץ למחנה, היו בינונים והיו כאלו פחות, אבל בכל אופן אבל לכל אחד הוא סיפק את צרכיו בשביל לעשות סוכה. זה חשיבות הוא אומר של רבי עקיבא והחידוש שלו. מה רבי עקיבא לא יודע שענני כבוד זה נס ומופת לעיני כולם, הרי סוכות זה לכאורה בגדר הטבע, נו מה הבעיה, עוברת איזה, אתם יכולים להביא לנו עצים, אולי אתם יכולים להביא עברה שמה איזה שיירה עברו אנשים התחילו להביא להם מה בעיה. סינים לא היו חסרים גם אז, יש מי שיביא. אומר רבי עקיבא לא לא לא, הפרטיות שה' אוהב, אשריך ישראל מי כמוך עם נושע בה', אה, ישראל הפרטי, כל אחד ואחד כל משפחה ה' דואג לה באופן פרטי, זאת המעלה.

לזכר זה אנחנו עושים סוכות, אומר רבי עקיבא. רבי אליעזר אומר לזכר ענני כבוד של הקב"ה, שני הטעמים טובים ונפלאים, שניהם יכולים להסתדר, ואין מחלוקת במציאות, והכל בסדר. העיקר שנזכור גם את זה וגם נזכור את רבי אליעזר ורבי עקיבא ושיהיה לנו חג שמח.

רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר. 


הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 17.12 10:25

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!

  • 15.12 12:32

    בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.

  • 15.12 12:30

    כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).

  • 12.12 16:27

    בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!

  • 10.12 16:59

    אם אפשר גם לספר לרב, כמה אני חייב לו את חיי. כל מה שנעשה טובה לרב - אנו עושים פי אלף להציל את חיינו! ב"ה הרב כל כולו צדיק אמת, כל כך הרבה חסד לטובת הכלל שאי אפשר לתאר. הייתי בן למשפחה דתית רגילה, חיים אורח חיים דתי בלי יותר מדי שיעורי תורה והתקרבות לצדיקים... ואיך לא, עם הגיל מגיעות השאלות והאפיקורסיות וכו' "חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר" (תהלים כה, ז). ולפני צבא (צה"ל...) הלכתי למכינות תורניות לפני צבא ולישיבה ולא מצאתי את מקומי. וכנראה השי"ת ראה את כוונתי הטובה והשתדלותי וראה זה פלא, מכמה סרטונים ביוטיוב של כבוד הרב נעשתה בריאה חדשה! ולכן כתבתי: "הייתי". ממש כל הקושיות תורצו, כל הבורות נסתמו ונהייתי "מכור" לשאלות ותשובות של הרב שליט"א ומיד תפסתי עצמי בידיים וצעקתי להשי"ת: 'היכן אני בעולם?! אוי לי על ההבל וריק! חיי השקר, עולם השקר! כל ההצלחות המדומינות והתאוות הנמאסות...' והשי"ת מרחם עלי כ"כ והיו ימים אלו בדיוק תחילת הימים הנוראים! וסיבב השי"ת לטובה שאשב ואלמד כמו שמעולם לא למדתי בכזאת יראה והשתוקקות וצמאון לאמת. ומקשיב כל יום לשיעורים של הרב וב"ה גם בתוך עזה שומעים את הרב, ומאז אין יום בלי רצון וכיסופים טובים להתקרב להשי"ת, לאמת, לצדיקים, לתורה הקדושה. אז באמת בסך הכל רציתי לבקש מהרב ברכה והצלחה למסור לו את אהבתי הערכה והוקרה אין סופית וכמובן לקבל עלי משהו להיות עבד השם ויה"ר שהשי"ת ישמור בריא ושלם בגופי נפשי רוחי ונשמתי (אמן) באהבה ויראה ושמחה עצומה.

  • 02.12 13:32

    לכבוד הרב אמנון יצחק שליט''א מאחלת לכבוד הרב מזל טוב עד 120 שנה יה"ר שתזכה לבריאות איתנה, נחת, שמחה, שפע ברכה והצלחה בכל מעשי ידיך, שהשם יתברך ימלא את כל משאלות ליבך לטובה, שתזכה לעוד שנים רבות וטובות ולכל הישועות. תודה רבה להשם יתברך על זה שהרב הציל אותי, ומאיר לי את הדרך הנכונה בהערכה גדולה מאוד א. א..

  • 02.12 11:32

    ב"ה אחרי ברכתו של הרב אתמול ליאורה שלחה הודעה 2 דקות מאז שהרב ברך ב"ה האבא נושם יותר טוב, היום הרופאים חיפשו אותנו, והמדדים של הדלקת ראות יורדת מאז שהוא נכנס היה דלקת ומאתמול ירידה בדלקת. וזה היה ממש באותו רגע שהרב בירך, הנשימות נרגעו והרופאים אומרים: 'יש שיפור בדלקת פעם ראשונה!' ברוך השם.

  • 02.12 11:30

    שלום כבוד הרב רציתי להגיד לכבוד הרב שב"ה הרבה פעמים ראיתי שכותבים לרב על שאנשים היו בבעיות וצרות ושרו: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ו... הופס ב"ה הלך להם טוב. התרגלתי שאצלי "אין" כאלה ניסים, אבל לאחרונה יצאנו פעמיים עם הרכב בצהריים עם הילדים ולמקומות בלתי אפשריים שיהיה שם חניה, והתחלתי לשיר "עבדו-עבדו" ובעלי מצטרף ואפילו שבלב היה לי קשה להאמין שלי זה יקרה וב"ה הופ תוך חמש שניות- חניה. וככה קרה גם בפעם השניה - "עבדו-עבדו" ובום - חניה. הנה גם לנו זה קרה- מדהים! תודה רבה כבוד הרב על כל מה שהרב מלמד אותנו ומרגיל אותנו בעבודת השי"ת!!!! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

  • 02.12 11:28

    כבוד הרב הקדוש שלנו 'אשרי יולדתך'! אין זכיה כמו שזכינו בך! תודה לקדוש ברוך הוא ששולח לנו צדיק כזה בדור הזה. המון המון מזל טוב, שכל משאלות לבך יתגשמו לטובה, שתמשיך לעשות נחת רוח לה' יתברך ולהוריך הצדיקים (אמן) שכמובן גאים בך ב"ה תודה רבה לך שאתה כל יום מחזיר אותנו בתשובה גורם לנו לעשות חשבון נפש, אוהבים אותך מאוד.

  • 02.12 11:27

    רבנו הקדוש, מזל טוב ליום הולדתך, מאחלים לך נחת מהילדים, נכדים, נחת מהקהילה הקדושה, שתמשיך להתמלא בכוחות ולהוביל אותנו לגאולה, שתמשיך לתת את המילה הטובה שכל חסיד תמיד מחכה לזה, תמשיך להאיר אותנו באורה של תורה, לעטוף אותנו תחת כנפי שכינתך הקדושות ולארח אותנו בסוכת שלומך, על ידי קולך הערב והקדוש, שאפילו צחוקך נכנס לנו ללב, קול שהשם הכי אוהב, שכל פעם ששומעים אותך אנחנו מקבלים חיות ממש ולכן נולדת בא' כסלו, חודש הגאולה, יום שבו הרבי מילובביץ ע"ה התעורר מחוליו והתרפא אחרי חצי שנה (יום הגאולה) ורבי הרי"צ יצא מהכלא וגם בעל התניא זכותם תגן עלינו אמן, יט' כסליו חג האורות חג הגאולה, זהו החודש שרבנו הקדוש נולד ולא סתם בחג האורות, כי אתה מאיר את העולם בטוב לב, ובאמת שבך ובכך תוביל אותנו בעזרת השם עד הגאולה השלמה! שאתה עומד בראשה, אמן! יום הולדת שמח וראש חודש מבורך מלא אורות.💐💐🌹אוהבים; דוד שלמה, ויוסף חיים א.

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים