טוען...

קניין כ"א - בלב טוב - חלק א'

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 17.05.2014, שעה: 21:29

הורדת MP4 הורדת MP3


קניין כא'- בלב טוב חלק א' - מח' קנייני התורה

 

"בפירוש למשניות להרמב"ם אומר הרמב"ם, והבן שלב טוב רוצה בו הפעולות הטובות, והם הפעולות הממוצעות, והם מעלות המידות, והוא כולל הסתפקות ואהבת הטובים, וזולת זה מן המעלות.

 

אז מה אומר הרמב"ם?: אם יש לך לב טוב, הלב הטוב שלך לעשות פעולות טובות, ומה הם פעולות טובות הוא אומר?: אלה הפעולות הממוצעות כמו שהוא אומר "בהלכות דעות", מה זה נקרא הדעות הטובות הפעולות טובות אלה הממוצעות והן ממעלות המידות, והוא כולל הסתפקות ואהבת הטובים: להסתפק זה לב טוב, כי אי אפשר שיהיה לאדם לב טוב אם הוא חומד אם הוא קנאי, לב טוב צריך להיות נקי, מלהתבונן על מה שיש לאחרים ולחמוד את זה, "ואהבת הטובים": לב טוב אוהב את הטובים דווקא את האנשים הטובים וזולת זה מן המעלות.

 

לב טוב ממשיך הרמב"ם ואומר: לב טוב קוראים לכול מי שכוונתו להיטיב לבני אדם: בגופו, בעצתו, בממונו, בכול יכולתו.

אז למי קוראים לב טוב?: למי שרוצה להיטיב לבני אדם לא לאחד או שניים אלא למי שיש בו צלם אלוקים, מה הוא מוכן להיטיב: בגופו בעצתו בממונו בכול יכולתו גם: לא רק מידי פעם, לב טוב זה תמיד, זה לא לפרקים, לכן גם בגופו גם בממונו גם בעצה בכול היכולת.

 "בלתי שישיגהו נזק או בזיון": הוא לא רוצה שיגרם לאנשים נזק או ביזיון.

זה לב טוב. הרמב"ם.

 

 "מדרש שמואל" אומר: "בהיות כי לאדם שתי לבבות": לב טוב ולב רע, כמו שאמרו ז"ל: "בכל לבבך" בשני יצרך: ביצר הטוב וביצר הרע, צריך האדם שיסיר ויבער הלב הרע מתוכו, ואז תנוח התורה בתוכו "כי בלב נבון תנוח חכמה". כמו שאמר דוד המלך ע"ה: "ליבי חלל בקרבי", שהצד של היצר הרע היה חלול, הוא פינה אותו משם, נשאר לו רק יצר טוב.

 

התורה תקרא טוב, ומפני שהתורה תיקרא טוב: לא תמצא התורה רק שמישהו טוב, כי טוב נדבק לטוב, והיינו: מי שיש לו לב טוב, וכאשר יש לו לב טוב אז מקבל התורה שהיא טוב, כי איך תעמוד התורה שהיא טוב במי שיש לב רע? ככה מסביר רבי חיים מוולוז'ין.

 "תפארת ישראל", אומר: שליבו פנוי מקנאה ושנאה ודאגה ועיצבון,

לב טוב זה מי שליבו פנוי: מקנאה, משנאה, ודאגה ועיצבון, כי בכל מידה הוא שמח וטוב לב, לפיכך ליבו רחב לקבל דברי תורה, ולכן שיבח רבי יוחנן מידה זו כנגד כל המידות, דהיינו: לב טוב כמו שאמר רבי אלעזר.

 

אז מה זה לב טוב? מי שליבו פנוי מקנאה ושנאה ודאגה ועיצבון, כי בכל מידה הוא שמח וטוב לב, כל מה שהקב"ה מזמן לו הוא שמח וטוב לב, לפיכך ליבו רחב לקבל דברי תורה, לר מציקות לו המידות האלה, הרי מה מה קורה לבן אדם? למה ליבו לא רחב ולא פנוי לכל מיני דברים? כי המידות שלו דוחקות אותו, הוא כל הזמן עי"ז: למה לו יש ככה ולי לא, או שנאה, או שהוא מודאג, הלב שלו לא יהיה פנוי, והוא בעיצבון ואין לא חשק ללמוד ואין לו כלום.

 

מי שליבו פנוי מאלה: קינאה שנאה ועיצבון אז בכל מידה הוא שמח והוא טוב לב, ולכן ליבו רחב לקבל דברי תורה, ועל זה שיבח יוחנן בן זכאי את המידה הזו של לב טוב מכל המידות.

 

לב טוב אומרת "התפארת ישראל", זה שיהיה ליבו רך, מלט חן וחסד, להיטיב שמחה לבריות, אדם שיש לו לב טוב, יש לו מאור פנים ורוצה לעזור למי שרק אפשר בטוב בחן בחסד ובהארת פנים, זה נקרה שיש לו לב טוב.

 

דוגמאות: במבט ראשון נדמה שקו חייץ ברור מפריד בין עשיית חסד שזה רחמים, לבין עשיית דין שזה שייך לדין, לכאורה במבט ראשון שיש קו חוצץ והוא ברור ומפריד, של חסד שזה מרחמים, ודין השייך לדין.

 

אבל לא היא!, גם בעת מתן פסק דין גם בעולמה של הלכה, יש לחתור בחיפוש אחר החסד והרחמים אם בלי שהדבר יסתור את האמת, ואף אם האמת נוקבת, על כך יעידו המעשים שלפנינו:

עגונה אחת באה אל רבה של קובנה, רבי יצחק אלחנן ספקטור, מתוך רצון להשיג היתר להינשא, רבי יצחק אלחנן בחן את המקרה שוב ושוב ולא יכול היה למצוא הוכחה דרושה לפסק כזה, כמעט וראה את המקרה כאבוד: כאשר מתוך רחמים על האישה החליט בכל זאת לעיין במקרה פעם נוספת, אבל אחרונה.

 

ואז גילה רבי אלחנן שהיה גדול הפוסקים של תקופתו: שבכל זאת קימת אסמכתא בהלכה המתירה לאישה להינשא שנית.

רחמיו של רבי יצחק אלחנן דחפו אותו לאמץ את מוחו, הרבה יותר ממה שנדרש ממנו, עד שעלה בידו לגלות באוצר העצום שבידיעותיו את המידע הדרוש לפסק מקל, אם לא היה כה רחמן לא היה עושה את המאמץ הנוסף.

 נכון! שהפסק המקל התאפשר בעקבות רחמיו, אך הפסק לא הסתמך על רחמיו חס ושולם, הרחמים עוררו אותו לחפש ולחפש עד שהוא מצא, אבל לא הפסק היה מתוך רחמים, כי זה עוות הדין, אין דבר כזה לרחם ולטשטש את הדין ולעשות מה שרוצים.

 

כי אמת התורה אינה ניתנת לפשרות, ולא חשוב מה תהיינה התוצאות, לא חשוב.

האישה יכלה שוב להינשא, זאת רק משום שרבי יצחק אלחנן ספקטור הבין שאכן ההלכה מתירה את זאת!. את הפסק שלו.

אבל מי הביא אותו שהוא יגלה סוף סוף את ההיתר הזה? מידת הרחמים שלו לשוב ולחפש ביתר עומק ועיון, יותר ממה שהוא נדרש.

 

בדברי הספד שנשא רבי חיים פנחס שיינברג על רבי יצחק יעקב וייס על "מנחת יצחק" סיפר את המעשה הזה ברבי יצחק אלחנן והוסיף ואמר: רבי יצחק אלחנן כותב: שנכמרו רחמיו על האישה, וחזר לעיין ביתר שאת בפרטי השאלה, עד שיצא לו מזה תשובה ארוכה משתרעת על פי שמונה עשרה דפים בחידוש עצומים בעניין היתר עגונות. כי האזין והקשיב לכאבה ואנחתה של עגונה שבורה ורצוצה, ועי"ז חידש חידושים כה עצומים כי עמוד החסד ועמוד התורה: קשורים זה בזה.

 

רבותי: כמה חסד טמון בהתרת אישה בכבלי עגינותה? כמה מוח! כמה לב! וכמה נשמה צריך להשקיע בזה!, וכמה מסירות נפש יש בזה להקשיב ולהאזין לאנחתה של עגונה שבורה? זהו אב בית דין, האב שמקשיב לכאב ולאנחה, כאב של ילד: הממוסס את כל העצמות, והכאב הזה לא מניח לו לישון ולא נותן לו מנוחה, מה גדולה היא מידת החסד שבזה? וכמה אבהות טמון בכתיבת תשובה כזו.

 

ואפילו אני בעצמי כמה פעמים מתקשרים, אפילו בחצות הלילה ובשעה שלוש לפנות בוקר, בשאלות של טהרה, לפעמים אומרים: שיש יום ויש לילה, לא! אין לו יום ואין לו לילה, וכמה אבהות, וכמה גדולה רחמנות של פוסק הדור האב בית דין?.

ז"א יש רחמים גדולים כי זה הולך ביחד עם עמוד התורה.

הרב: זה בא רק מלב טוב, כי אם אין לב טוב אי אפשר להגיע לזה.

 

תורתו של רבי צבי פסח פרנק היתה לעולם בבחינת תורת חיים ואהבת חסד: התורה והחסד כרוכים היו אצלו, ואף בעת הדין היה ליבו הגדול להוט לעשות חסד, משום כך אפילו שהיה קשה כארז בפסקיו והכרעותיו, היה רך כקנה והשתדל תמיד לחפש דרכים להמתיק את הדין.

 

בפנקס רשימות שלו הוא כתב, "הגיד לך אדם מה טוב ומה ה' דורש מעמך כי אם עשות משפט ואהבת חסד": אמרתי לפרש בשעת "עשות משפט", צריך להיות ברוח של אהבת חסד, שלא יבוטל ח"ו בעשיית המשפט, והמשפט צריך להיות בדרך כפיית הרצון של אהבת חסד, שלא ייהנה חס וחלילה ממידת הדין, הוא סיגל לעצמו דרכים לעשות חסד אפילו בעת עשיית הדין והוראת ההלכה, דבריו עטופים היו במעטה של רחמים, כאשר לא היה יכול לעשות דבר, כי שורת הדין לא נתנה להקל בדין: היה משתדל לעזור במילה טובה, בחיוך אבהי, בסיפור שיכול לחזק, לעודד, לנחם, להרגיע, והוא לא נרתע מפני שליטים ותקיפי ארץ, אבל היה נחרד לצער יהודי, לדמעות של אישה, לתחנונים של נער.

 

נוהג היה כאשר היתה באה לפניו שאלה על עוף, והוא הטריף במקום שיש צדדים להקל, והשואל היה עני, היה מוציא מכיסו ומשלם תמורת העוף.

פעם אחת באה לפניו עניה בטובים, והוא לא רצה לבייש אותה, נכנס אל ביתו ושאל את בתו שמא יש בבית תרנגולת שטרם נתבשלה, הוא הגיש את העוף לשואלת ואמר לה: היי לך התרנגולת כשרה למהדרין.

מנהגו לשלם תמורת עופות שנטרפו: היה ידוע בקרב עניי העיר, מקצה העיר היו באות אליו נשים עניות לשאול ביודען כי יקבלו תמורה תחת הטרפות.

אתם שומעים: זה נקרא לב טוב.

 

הרב: פעם נתבקשתי ע"י בעל תשובה בתחילת הדרך בכרם התימנים, שהיה צריך להיכנס שלוש שנים למאסר, והוא ביקש ממני לבוא ולדבר בבית משפט בשבילו,

והוא התחיל לחזור בתשובה וכו', אז פעם ראשונה נכנסתי לבית משפט, יושב שם שופט יחיד, והיה שם קטגור: פרקליט שאומר את כל העבירות שהוא עשה, והשופט שואל אותו מה יש לך לעשות? ומה יש לך לומר?: והוא אומר אני מתחרט על מה שעשיתי ופה ושם, היום זו לא הדרך שלי וכך וכך, והנה הרב שלי נמצא פה אם השופט יהיה מוכן לשמוע אותו.

 

טוב, כבוד השופט אני מכיר את האיש והוא בגיע לשכונה לפני כך וכך ואנחנו לדבר איתו וללמד אותו והוא מתמיד ופה ושם, ולפי דעתי ודאי שמגיע לו עונש חמור ביותר על מעשיו וכל הדברים האלה וכו' וכו', אבל השאלה: מה זה יועיל? אם ייכנס עכשיו לבית הסוהר וילמד שם מהאסירים עוד יותר, ויגידו לו: מה אתה הגעת לפה? מה בשביל זה נכנסת לפה? מה זה עבירה? וילמד אח"כ דברים יותר גרועים וכו'.

 

כרגע הוא נמצא בידיים טובות, ואנחנו מעלים ומרוממים אותו והוא יעלה על דרך המלך וכו', ואמרתי לו בסוף: שאני לא קובע, אני רק יכול להגיד לכבוד השופט יש פסוק שאומר: "הגיד לך אדם מה טוב ומה ה' דורש מעמך כי אם עשות משפט ואהבת חסד, ודאי הנביא מיכה אומר: שצריך לעשות משפט, אבל הוא אומר שאחרי שעושים משפט "אהבת חסד", צריך אהבת חסד, מה זהב יועיל העיקר להעניש? מגיע לו, אין פה כל ספק, אבל אהבת חסד, במקום הזה אני חושב שצריך אהבת חסד, תבוא אחרי שהמשפט יגיד את דברו ולשחרר אותו. השופט שחרר אותו. הלך הביתה. זה היה בהתחלה.

 

מכל מקום רבותי: צריך שיהיה לנו לב טוב, אם יש לב טוב זה אחד מהדברים שבהם נקנית התורה, יהיה לו רוחב לב, כדי לקבל את התורה לקיים את התורה, ולעשות את רצון הבורא יתברך.

 

רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 17.12 10:25

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!

  • 15.12 12:32

    בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.

  • 15.12 12:30

    כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).

  • 12.12 16:27

    בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!

  • 10.12 16:59

    אם אפשר גם לספר לרב, כמה אני חייב לו את חיי. כל מה שנעשה טובה לרב - אנו עושים פי אלף להציל את חיינו! ב"ה הרב כל כולו צדיק אמת, כל כך הרבה חסד לטובת הכלל שאי אפשר לתאר. הייתי בן למשפחה דתית רגילה, חיים אורח חיים דתי בלי יותר מדי שיעורי תורה והתקרבות לצדיקים... ואיך לא, עם הגיל מגיעות השאלות והאפיקורסיות וכו' "חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר" (תהלים כה, ז). ולפני צבא (צה"ל...) הלכתי למכינות תורניות לפני צבא ולישיבה ולא מצאתי את מקומי. וכנראה השי"ת ראה את כוונתי הטובה והשתדלותי וראה זה פלא, מכמה סרטונים ביוטיוב של כבוד הרב נעשתה בריאה חדשה! ולכן כתבתי: "הייתי". ממש כל הקושיות תורצו, כל הבורות נסתמו ונהייתי "מכור" לשאלות ותשובות של הרב שליט"א ומיד תפסתי עצמי בידיים וצעקתי להשי"ת: 'היכן אני בעולם?! אוי לי על ההבל וריק! חיי השקר, עולם השקר! כל ההצלחות המדומינות והתאוות הנמאסות...' והשי"ת מרחם עלי כ"כ והיו ימים אלו בדיוק תחילת הימים הנוראים! וסיבב השי"ת לטובה שאשב ואלמד כמו שמעולם לא למדתי בכזאת יראה והשתוקקות וצמאון לאמת. ומקשיב כל יום לשיעורים של הרב וב"ה גם בתוך עזה שומעים את הרב, ומאז אין יום בלי רצון וכיסופים טובים להתקרב להשי"ת, לאמת, לצדיקים, לתורה הקדושה. אז באמת בסך הכל רציתי לבקש מהרב ברכה והצלחה למסור לו את אהבתי הערכה והוקרה אין סופית וכמובן לקבל עלי משהו להיות עבד השם ויה"ר שהשי"ת ישמור בריא ושלם בגופי נפשי רוחי ונשמתי (אמן) באהבה ויראה ושמחה עצומה.

  • 02.12 13:32

    לכבוד הרב אמנון יצחק שליט''א מאחלת לכבוד הרב מזל טוב עד 120 שנה יה"ר שתזכה לבריאות איתנה, נחת, שמחה, שפע ברכה והצלחה בכל מעשי ידיך, שהשם יתברך ימלא את כל משאלות ליבך לטובה, שתזכה לעוד שנים רבות וטובות ולכל הישועות. תודה רבה להשם יתברך על זה שהרב הציל אותי, ומאיר לי את הדרך הנכונה בהערכה גדולה מאוד א. א..

  • 02.12 11:32

    ב"ה אחרי ברכתו של הרב אתמול ליאורה שלחה הודעה 2 דקות מאז שהרב ברך ב"ה האבא נושם יותר טוב, היום הרופאים חיפשו אותנו, והמדדים של הדלקת ראות יורדת מאז שהוא נכנס היה דלקת ומאתמול ירידה בדלקת. וזה היה ממש באותו רגע שהרב בירך, הנשימות נרגעו והרופאים אומרים: 'יש שיפור בדלקת פעם ראשונה!' ברוך השם.

  • 02.12 11:30

    שלום כבוד הרב רציתי להגיד לכבוד הרב שב"ה הרבה פעמים ראיתי שכותבים לרב על שאנשים היו בבעיות וצרות ושרו: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ו... הופס ב"ה הלך להם טוב. התרגלתי שאצלי "אין" כאלה ניסים, אבל לאחרונה יצאנו פעמיים עם הרכב בצהריים עם הילדים ולמקומות בלתי אפשריים שיהיה שם חניה, והתחלתי לשיר "עבדו-עבדו" ובעלי מצטרף ואפילו שבלב היה לי קשה להאמין שלי זה יקרה וב"ה הופ תוך חמש שניות- חניה. וככה קרה גם בפעם השניה - "עבדו-עבדו" ובום - חניה. הנה גם לנו זה קרה- מדהים! תודה רבה כבוד הרב על כל מה שהרב מלמד אותנו ומרגיל אותנו בעבודת השי"ת!!!! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

  • 02.12 11:28

    כבוד הרב הקדוש שלנו 'אשרי יולדתך'! אין זכיה כמו שזכינו בך! תודה לקדוש ברוך הוא ששולח לנו צדיק כזה בדור הזה. המון המון מזל טוב, שכל משאלות לבך יתגשמו לטובה, שתמשיך לעשות נחת רוח לה' יתברך ולהוריך הצדיקים (אמן) שכמובן גאים בך ב"ה תודה רבה לך שאתה כל יום מחזיר אותנו בתשובה גורם לנו לעשות חשבון נפש, אוהבים אותך מאוד.

  • 02.12 11:27

    רבנו הקדוש, מזל טוב ליום הולדתך, מאחלים לך נחת מהילדים, נכדים, נחת מהקהילה הקדושה, שתמשיך להתמלא בכוחות ולהוביל אותנו לגאולה, שתמשיך לתת את המילה הטובה שכל חסיד תמיד מחכה לזה, תמשיך להאיר אותנו באורה של תורה, לעטוף אותנו תחת כנפי שכינתך הקדושות ולארח אותנו בסוכת שלומך, על ידי קולך הערב והקדוש, שאפילו צחוקך נכנס לנו ללב, קול שהשם הכי אוהב, שכל פעם ששומעים אותך אנחנו מקבלים חיות ממש ולכן נולדת בא' כסלו, חודש הגאולה, יום שבו הרבי מילובביץ ע"ה התעורר מחוליו והתרפא אחרי חצי שנה (יום הגאולה) ורבי הרי"צ יצא מהכלא וגם בעל התניא זכותם תגן עלינו אמן, יט' כסליו חג האורות חג הגאולה, זהו החודש שרבנו הקדוש נולד ולא סתם בחג האורות, כי אתה מאיר את העולם בטוב לב, ובאמת שבך ובכך תוביל אותנו בעזרת השם עד הגאולה השלמה! שאתה עומד בראשה, אמן! יום הולדת שמח וראש חודש מבורך מלא אורות.💐💐🌹אוהבים; דוד שלמה, ויוסף חיים א.

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים