טוען...

קניין א' - בתלמוד - חלק ה'

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 17.04.2014, שעה: 19:39

הורדת MP4 הורדת MP3


קניין א'- בתלמוד – חלק ה'                                                                       

 

מח' קנייני התורה                                                                    


אנחנו בחלק האחרון של קניין ראשון מארבעים ושמונה קניינים בהם נקנית התורה בתלמוד.  על התלמיד להבין שכול דברי הרב ומעשיו נוגעים לו ויש לקבלם כתורת חיים, שילמד מהרב ולא יסמוך על חוכמתו.

 

בדברים שנשא רב מיכל יודה לפקוביץ זוצ"ל בעל מנחת יהודה" לפני התלמידים, בדרכי העליה של התורה התמקד בקשר המיוחד שבין הרב לתלמיד ובין צורתו ובין דבריו אמר: הוראת חכמים ז"ל, "עשה לך רב", לא נאמרה לצעירים ולתלמידים מתחילים אלא לכול יחיד ויחיד מהקטן שבקטנים ועל הגדול שבגדולים, בכולם נאמר הכלל שבכול עניין התורה ע"י "עשה לך רב".

 

נתעמק ונלמד קצת בדברי חכמים ז"ל אלה ונלמד מה הוא רב ואיך עושים רב: רבנו הגאון, ציין על גבי המשנה בביאורים שלו "לאבות", "עשה לך רב" כמו שנאמר: "וידבר משה ואהרן".  ואמרו במכילתא פרשת בא, שהיה משה אומר לאהרן למדני, ואהרן למשה , והיה יוצא דיבור יוצא מבין שניהם.

 

והיינו: שהתחלת מידת התלמיד הוא הביקוש לקבל מרב, השאיפה להיות תלמיד מלשון מתלמד, לשמוע כל דבר מתוך כוונה ומחשבה לקבל הדברים ולקיימן. לא לצאת ידי חובה בשמיעת גרדה אלא השמיעה הוא כלי ואמצעי להתלמדות בחלק ה- למעשה, וזו היא מהות של רב ותלמיד שהרב בדבריו תורתו ומוסריו ובהנהגתו מכוון את התלמיד בדרך הישרה, לדרך של גדלות בתורה, וביראת שמים ובכול הנהגות החיים. וזה לא שייך אלא שהתלמיד מבין: שכול דברי ומעשה נוגעים לו, והוא חפץ ללמוד את הדברים ולקבלם כתורת חיים. הכנה זו והבנה זו של התלמיד היא המעלה של "עשה לך רב", זו היא העשייה שעושה את הרב לרב ואת עצמו לתלמיד. 

 

כפי שהורונו חכמים ז"ל הקדושים, במדרש דברים רבה פרק א' ד' ו', אמר רבי סיימון למה הדבר דומה: לתלמיד שהיה מהלך עם ריבו וראה גחלת מושלכת סבור שהיא אבן טובה, נטל אותה ונכבה, לאחר ימים היה מהלך עם ריבו וראה אבן טובה, היה סבור שהיא גחלת, והיה מתיירא ליגע בה, אמר לו ריבו טול אותה אבן טובה היא, עד כאן לשון המדרש.

 

זו היא ההגדרה של רב: שללא הוראתו והכוונתו מחליפים בין גחלת בוערת לחשוב שהיא  מרגלית טובה, והרב מבהיר ומכוון: שלא ליטול גחלת זו, שלא יתנהג בדרך שרוצה לנהוג, שלא ילמד באופן שהוא מבין, כדי שלא יבער לו ח"ו.

 

הרב פוקח עיניו להראותו מה היא הדרך ילך בה.

להשיג תורה ויראת שמים, ואיזו הדרך שלא ילך בה, זו היא המעלה של רב.

והנה בטבע האדם זה בהיפוך: האדם מצד עצמו חפץ לפרוק עול, להסיר מעליו מרות

אחרים, פעמים מפני אהבת המנוחה, שאינו חפץ בעבודה ובעמל אשר הרב מחייב אותו, ופעמים מסיבת מידות רעות שהוא מתחיל להרגיש: "וכי קטן אני שאני צריך שיאמרו לי מה לעשות ואיך לעשות, הרי למדן גדול הנני ברוך ה'", ומידותיו מטעות אותו שישכח לגמרי מהו תפקידו, איך לעלות ולהצליח ומתוך כך אינו מחפש רב ומאבד את הדרגה של ביקוש האמת.

 

זה מה ששנה התנ"א באבות. "עשה לך רב וקנה לך חבר":  התנ"א מדייק וכותב "קנה לך", קנה לך חבר: קניין זה בכול דרכי ההשתדלות ובכול האמצעים, אבל לגבי רב לא נאמר קנה לך רב אלא "עשה לך" למדנו כאן יסוד גדול, יסוד גדול מאוד והוא: אם אתה רוצה שיהיה לך לרב אתה צריך לעשותו לרב, ע"י שתקבל על עצמך שאתה תלמידו , ע"י הרגשה שאתה נצרך לקבל ממנו עי"ז נעשה לך לרב.

כל זמן שלא מרגישים בקורח של הצורך הגדול לעשותו לרב להיכנע לקבל מרותו, כל זמן שאין מרגישים צורך לקבל להיות תלמיד עם אוזן שומעת ולב מקבל השותה בצמא את דברי הרב: עדיין לא חשיב שיש לו רב.

אז זה הגדר של רב ותלמיד "ועשה לך רב" לפי הרב לפקוביץ.

 

דברי תורה צריך שיקבלם מרב ואי אפשר להוציאם ע"י שכלו כשאר חכמות, כך מובא בתפארת ישראל.  

על עומק המשמעות ללמוד מרב ועל רום מעלותיו של הרב המלמד נוכל לעמוד מתוך הדברים שנשא רבי יצחק קוטנר לפני קבוצת תלמידים וכך אמר: בשעה שייסד רבי חיים מוולוז'ין את ישיבתו המפורסמת, הכניס שינוי ביטוי ביחס לחיי הישיבה: הוא היה מרחיק את הביטוי "תלמידי הישיבה", במקומו היה משתמש בביטוי: "בני הישיבה", מה לחץ אותו לשנות את הביטוי המורגל ולהחליף בביטוי החדש "בני הישיבה"? הרבה פעמים נזכר בגמרא: על תנאים שפגשו נער צעיר ואחרי שיחה קצרה עם הנער הצעיר הבטיחו: מובטחני שזה יהיה מורה הוראה בישראל.

 

לפני זמן קצר נזדמן לי מאורע כזה, והנני מוצא לנכון לחזור לפניכם על אמרה אחת ששמעתי מנתיבתה אינגל, מבן ישיבה צעיר שאלתי אותו: הנה יש לך רבי שאתה לומד אצלו גמרא ולהבדיל בין קודש לחול יש לך מורה שאתה לומד אצלו לימודי חול, האם היחס שלך שווה לשניהם, או שאתה מרגיש הבדל בייחסך להם? ואם אינך מרגיש שינוי בבקשה תגדיר לי אותו.

חשב מס' רגעים ולבסוף השמיע סברה מזהירה:היחס שלי ללמודי חול הוא כדומה למי שמקבל מזון מידו של המבשל מזון ולעומת זה יחסיי אל הרבי דומה למי שמקבל מזון מהמינקת שלו, המינקת מזינה את היונק בתמצית חייה ואילו המבשל נותן דבר הבא לגמרי מן החוץ, ואין כאן מן עזרא מכאנית להכשיר את המזון. אחרי ששמעתי משפט זה מהנתיבתה אינגל  הכרזתי עליו: מובטחני שהוא יהיה מורה הוראה בישראל.

 

רבי הוא נותן את תמצית עצמיותו וחייו לתלמיד, אבל מורה שמלמד לימודי חול הוא רק מגיש לך דבר שהוא חיצוני לו כמו מאפה וטו לא. אין שום קשר בינו לבין התלמיד רק בהעברת מידע, בעוד שהרבי הוא כמו מינקת שאתה יונק ממנה את עצמיותה.

זה היה הלחץ שגרם לרבי חיים מוולוז'ין להחליף את הביטוי: "תלמידי הישיבה", בביטוי: "בני הישיבה", כלומר, הישיבה אינה מקום להכנת מזונות אל מקום של יניקת מזונות, כי

יונקים את זה כמו הבנים מהאמא המינקת. "בן תורה", מי אמא שלו? התורה, הוא הבן שלה הוא יונק מן התורה, "דדיה ירווך בכול עת".

 

הלכתי יום אחד מספר הסופר רבי דוד זריצקי מלומדי ישיבת ראדין לטייל עם בחור מגדולי התלמידים בישיבה: 

הלכנו בכביש הגרודנאי בגרודני, ועברנו על פני בית העלמין, והנה פתאום עזב אותי התלמיד, עבר את הגדר, השתטח לגבי הקבר של רבי נפתלי טרופ ומרר בבכי, "רבי ,רבי, על מי עזבת אותנו, שמעתי את בכיו וברור היה לי כי דמעותיו של בן על קבר אביו אינן חמות יותר ואינן צועקות יותר מדמעות התלמיד הזה, הבנתי אז עד כמה היתה נפש התלמידים קשורה בריבם רבי נפתלי טרופ זצ"ל.

זה נקרא קשר בין רב לתלמיד, מי שינק ומרגיש את החיסרון של המינקת הוא יכול להשתטח על קיברו של הרב יותר ממה בן שמשתטח על קבר אביו.

 

בהקדמה לעיונים שכתב בשולי ספר "מסילת ישרים" להרמח"ל, מעיד רבי יחזקאל סרני על עצמו, הוא דיבר על הסבא מסלובודקה:

 הכול ממנו, ובלעדו הייתי כעיוור וכחרש, ורק על ידו זכיתי שנפקחו מעט עיניי ונתפתחו מעט אוזניי, וגם כל דרך הלימוד והעיון בהלכות אלו שזה מצוות הלבבות, אך ממנו הוא כרב מובהק. כך היה אומר רבי יחזקאל סרני על עצמו.

 

מורינו ורבנו רבי רפאל אליהו אליעזר משקובסקי ראש ישיבת  "כפר חסידים  ", סבל כל ימיו ממחושי רגליים:

סוד מחוש רגליו היה נעוץ בקניין התלמוד שקיים בצעירותו.                 

זה מה שאנו לומדים עכשיו: הקניין הראשון קניין התלמוד מתוך ארבעים ושמונה קניינים  וכך היה המעשה: תלמיד מובהק היה לריבו הגדול מגרודנה, רבי שמעון יהודה הכן שקופ בכל ה-"שערי יושר", כשלהבת בפתילה היה קשור לריבו ולתורתו, ועד סוף ימיו הגה והעמיק בה, אף בצעירותו שתה בצמא את דבריו וכול הזדמנות ניצל לשמוע תורה מפיו.

פעם אחת התכבד לתת שיעור מחוץ לגבולות גרודנה וכנראה במקום רחוק ממנה, ובהכירו את נפש תלמידיו ואת אהבתם אליו ואת גודל צימאונם לתורה, ביקש מהם ואף ציוה עליהם לבל יבואו אחריו לאותו מקום. ורבי אליהו הצעיר בגודל צמאונו לתורה היתה זו גזרה שאי אפשר לעמוד בה, ולמרות האיסור התגנב אחר ריבו ובא לשמוע דברי תורתו, במרוצת הימים משתהה רבי אליהו על פשר כאבי רגליו ותלה את הדבר בעונש: מידה כנגד מידה עברתי ברגליי על ציווי ריבי ונענשתי ברגליי, והוסיף ואמר: הרגליים כואבות אבל זה היה כדאי.

 

החסיד יעבץ אומר: שילמד מרב, כאומרם מפי סופרים ולא מפי ספרים, מצורף שבספרים ימצאו טעויות הרבה והרב מתקנם לתלמידיו.

 

מספר רבי אליהו גליקסמן: נכנסתי למר"ן בעל החזון איש באחד מימי חול המועד פסח, והצעתי לפניו קושיה על דברי בתוספות במסכת פסחים, ואח"כ חזרתי לו על אותה קושיה של ה-"שאגת אריה", באותו נושא, ואח"כ אמרתי לו שמצאתי בספר חזון איש איזה יסוד

אשר לפי זה מיושב הכול על נבון. החזון חשב והרהר ואמר לי: התירוץ הוא לא תרוץ, כי

 הקושיה אינה קושיה, מאחר ואף אחד לא לומד ככה פשט בתוספות.

יצאתי מביתו נכנסתי לכולל והוצאתי מארון הספרים חזון איש, החזון איש הישן על

שביעית שבסופו היו הערות לפסחים ומצאתי שם: שהחזון איש בעצמו הבין את הפשט בתוספות הזה כמו שהבנתי, ולא עוד אלא שמקשה את הקושיה.

נטלתי הספר עימי והלכתי שוב לחזון איש, כשנכנסתי ראיתיו עומד ליד ארון הספרים ומשראה בי פנה אלי, מה רציתם? אמרתי: הרב אמר אין מי שלומד ככה פשט בתוספות ואני מצאתי אחד שלומד ככה וזה כבר מספיק לי, שאל מי הוא זה? אמרתי הנה הבאתי את הספר, הוא עיין חייך חיוך רחב כרוצה לומר, אכן, כתבתי כך בספרי אז חוזרני בי ממה שכתבתי. אתם שומעים דברים כאלה?

אז מפי סופרים ולא מפי ספרים אומר היעבץ, שבספרים ימצאו טעויות הרבה והרב מתקנם לתלמידיו.

 

רבי ברוך בר ליבוביץ בעל ה- "ברכת שמואל  " סיפר: שכשחזר לראשונה מישיבת וולוז'ין לעירו סלוצק, מקום שהיו לו חברים רבים לומדי תורה מופלגים, סיפר להם התפעלות עצומה על ריבו רבי חיים מבריסק אליו כידוע היה קשור מאוד, אולם חבריו ביטלו את דברו ואמרו לו גם לנו יש רבנים חשובים אבל הם הראו לואת ספריהם של הרבנים החשובים, את רבי עקיבא איגר את קצות החושן, את בעל הנתיבות וכד'. ולא היה לו מענה בפיו.

 

הוא בא ואומר שיש לו רב את רבי חיים מבריסק הוא מתפעל ממנו ואומר את מעלותיו ואת גדולתו והם ככה דוחים אותו ואומרים בביטול: גם לנו יש רבנים חשובים, ומוציאים לו ספרים ומראים לו את הספרים החשובים  של רבי עקיבא איגר, קצות החושן, את בעל הנתיבות  ולא  ידע מה לענות.

כשחזר רבי ברוך בר לוולוז'ין הציע לריבו את דברי חבריו, ענה לו רבי חיים: אכן, רבותינו רבי עקיבא איגר הקצות והנתיבות וכול גדולי הדורות הם רבותינו האמיתיים! והם מראים לנו מה היא הדרך הטובה בלימוד, אבל יש צורך ברבי חי שמורה לנו מה היא הדרך הלא טובה! שיתרחק ממנה האדם. זהו העיקר בדרך בלימוד תורתנו הקדושה.

אז זה לא מספיק ללמוד מספרים ולהסתמך צריך גם רבי חי שיגיד מה היא הדרך הלא טובה שיתרחק ממנה האדם.

כי ברגע שהאדם בוחר לו רב קבוע הרב מספיק להכיר גם את אופיו של התלמיד, ואז הוא יודע מה הן מידותיו ולאן לכוון אותו, כי אין אדם רואה את נגעי עצמו, אדם תמיד צדיק          

 בעיניו, וכשהוא ילמד מתוך ספר אז הוא ילמד את הדברים לחזק את מה שהוא חושב, והוא יכול לקחת דברים לכיוון של מידותיו, זה לא בעיה הרי יש מט' פנים טהור ויש מט' פנים טמא, אבל מה היא הדרך? לזה צריך רב חי, אם לא אדם יכול לטעות מפי הספרים עם אסמכתא, לטעות עם אסמכתא. ז"א: האסמכתא שהוא מביא זה אסמכתא לטבעו אופיו ומידותיו ולאו דוקא לאמיתה של התורה.

 

לכן:   "עשה לך רב והסתלק מן הספק"              

 פה אנחנו מסיימים פחות או יותר בעת הזאת את הקניין שצריך בתלמוד מתוך ארבעים ושמונה קניינים ואמרנו חמישה שיעורים כבר רק על הנושא של תלמוד, מה זה תלמוד, תחזרו על כולם ואחרי התפילה אנחנו נעבור לקניין השני בע"ה.  

 

 

 רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה  ומצוות שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.

 

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 17.12 10:25

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!

  • 15.12 12:32

    בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.

  • 15.12 12:30

    כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).

  • 12.12 16:27

    בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!

  • 10.12 16:59

    אם אפשר גם לספר לרב, כמה אני חייב לו את חיי. כל מה שנעשה טובה לרב - אנו עושים פי אלף להציל את חיינו! ב"ה הרב כל כולו צדיק אמת, כל כך הרבה חסד לטובת הכלל שאי אפשר לתאר. הייתי בן למשפחה דתית רגילה, חיים אורח חיים דתי בלי יותר מדי שיעורי תורה והתקרבות לצדיקים... ואיך לא, עם הגיל מגיעות השאלות והאפיקורסיות וכו' "חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר" (תהלים כה, ז). ולפני צבא (צה"ל...) הלכתי למכינות תורניות לפני צבא ולישיבה ולא מצאתי את מקומי. וכנראה השי"ת ראה את כוונתי הטובה והשתדלותי וראה זה פלא, מכמה סרטונים ביוטיוב של כבוד הרב נעשתה בריאה חדשה! ולכן כתבתי: "הייתי". ממש כל הקושיות תורצו, כל הבורות נסתמו ונהייתי "מכור" לשאלות ותשובות של הרב שליט"א ומיד תפסתי עצמי בידיים וצעקתי להשי"ת: 'היכן אני בעולם?! אוי לי על ההבל וריק! חיי השקר, עולם השקר! כל ההצלחות המדומינות והתאוות הנמאסות...' והשי"ת מרחם עלי כ"כ והיו ימים אלו בדיוק תחילת הימים הנוראים! וסיבב השי"ת לטובה שאשב ואלמד כמו שמעולם לא למדתי בכזאת יראה והשתוקקות וצמאון לאמת. ומקשיב כל יום לשיעורים של הרב וב"ה גם בתוך עזה שומעים את הרב, ומאז אין יום בלי רצון וכיסופים טובים להתקרב להשי"ת, לאמת, לצדיקים, לתורה הקדושה. אז באמת בסך הכל רציתי לבקש מהרב ברכה והצלחה למסור לו את אהבתי הערכה והוקרה אין סופית וכמובן לקבל עלי משהו להיות עבד השם ויה"ר שהשי"ת ישמור בריא ושלם בגופי נפשי רוחי ונשמתי (אמן) באהבה ויראה ושמחה עצומה.

  • 02.12 13:32

    לכבוד הרב אמנון יצחק שליט''א מאחלת לכבוד הרב מזל טוב עד 120 שנה יה"ר שתזכה לבריאות איתנה, נחת, שמחה, שפע ברכה והצלחה בכל מעשי ידיך, שהשם יתברך ימלא את כל משאלות ליבך לטובה, שתזכה לעוד שנים רבות וטובות ולכל הישועות. תודה רבה להשם יתברך על זה שהרב הציל אותי, ומאיר לי את הדרך הנכונה בהערכה גדולה מאוד א. א..

  • 02.12 11:32

    ב"ה אחרי ברכתו של הרב אתמול ליאורה שלחה הודעה 2 דקות מאז שהרב ברך ב"ה האבא נושם יותר טוב, היום הרופאים חיפשו אותנו, והמדדים של הדלקת ראות יורדת מאז שהוא נכנס היה דלקת ומאתמול ירידה בדלקת. וזה היה ממש באותו רגע שהרב בירך, הנשימות נרגעו והרופאים אומרים: 'יש שיפור בדלקת פעם ראשונה!' ברוך השם.

  • 02.12 11:30

    שלום כבוד הרב רציתי להגיד לכבוד הרב שב"ה הרבה פעמים ראיתי שכותבים לרב על שאנשים היו בבעיות וצרות ושרו: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ו... הופס ב"ה הלך להם טוב. התרגלתי שאצלי "אין" כאלה ניסים, אבל לאחרונה יצאנו פעמיים עם הרכב בצהריים עם הילדים ולמקומות בלתי אפשריים שיהיה שם חניה, והתחלתי לשיר "עבדו-עבדו" ובעלי מצטרף ואפילו שבלב היה לי קשה להאמין שלי זה יקרה וב"ה הופ תוך חמש שניות- חניה. וככה קרה גם בפעם השניה - "עבדו-עבדו" ובום - חניה. הנה גם לנו זה קרה- מדהים! תודה רבה כבוד הרב על כל מה שהרב מלמד אותנו ומרגיל אותנו בעבודת השי"ת!!!! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

  • 02.12 11:28

    כבוד הרב הקדוש שלנו 'אשרי יולדתך'! אין זכיה כמו שזכינו בך! תודה לקדוש ברוך הוא ששולח לנו צדיק כזה בדור הזה. המון המון מזל טוב, שכל משאלות לבך יתגשמו לטובה, שתמשיך לעשות נחת רוח לה' יתברך ולהוריך הצדיקים (אמן) שכמובן גאים בך ב"ה תודה רבה לך שאתה כל יום מחזיר אותנו בתשובה גורם לנו לעשות חשבון נפש, אוהבים אותך מאוד.

  • 02.12 11:27

    רבנו הקדוש, מזל טוב ליום הולדתך, מאחלים לך נחת מהילדים, נכדים, נחת מהקהילה הקדושה, שתמשיך להתמלא בכוחות ולהוביל אותנו לגאולה, שתמשיך לתת את המילה הטובה שכל חסיד תמיד מחכה לזה, תמשיך להאיר אותנו באורה של תורה, לעטוף אותנו תחת כנפי שכינתך הקדושות ולארח אותנו בסוכת שלומך, על ידי קולך הערב והקדוש, שאפילו צחוקך נכנס לנו ללב, קול שהשם הכי אוהב, שכל פעם ששומעים אותך אנחנו מקבלים חיות ממש ולכן נולדת בא' כסלו, חודש הגאולה, יום שבו הרבי מילובביץ ע"ה התעורר מחוליו והתרפא אחרי חצי שנה (יום הגאולה) ורבי הרי"צ יצא מהכלא וגם בעל התניא זכותם תגן עלינו אמן, יט' כסליו חג האורות חג הגאולה, זהו החודש שרבנו הקדוש נולד ולא סתם בחג האורות, כי אתה מאיר את העולם בטוב לב, ובאמת שבך ובכך תוביל אותנו בעזרת השם עד הגאולה השלמה! שאתה עומד בראשה, אמן! יום הולדת שמח וראש חודש מבורך מלא אורות.💐💐🌹אוהבים; דוד שלמה, ויוסף חיים א.

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים