מטעמים לפורים | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 13.03.2014, שעה: 07:15
- - - לא מוגה!!! - - -
בפירוש המגילה פרק ג' אחר הדברים האלה גידל המלך אחשוורוש את המן בן המדתא האגגי וינסה וישם את כסאו מעל כל השרים אשר איתו הגמרא במגילה יג אחר הדברים האלה שהציל מרדכי את אחשוורוש מידי בקטן ותרש גידל המלך אחשוורוש את המן בן המדתא הגגי מה הוא אחר אמר רב אחר שברא הקדוש ברוך הוא רפואה למכה לאחר שהכין הקדוש ברוך הוא את מרדכי הצדיק שהציל את המלך מידי בקטן ותרש רק אז גידל אחשוורוש את המן טעם לכך אמר רש לקיש אן הקדוש ברוך הוא מכה את ישראל אלא אם כן בורא להם רפואה תחילה זאת אומרת הקדוש ברוך הוא אינו מביא צרה לישראל אלא אם כן ברא להם רפואת תחילה שמכין קודם הגזירה את אופן הישועה כמו שנאמר באושה ה עזן כר פעי לישראל ונגלה עוון אפרים לאחר שהקדימה הרפואה לישראל רק אז ונגלה עוון אפרים בא העוון לקטרג כמו כן עוד טרם גזירת המן כבר הקדים הקדוש ברוך הוא את מעשה בקטן ותרש כדי שבמעשה זה יתגלגל הדבר שאח אשווה כיר טוב למרדכי נחול המן את מפלתו זה התייחסות של הקדוש ברוך הוא לישראל אבל אומות העולם אינו כן כשבא להעניש אותם על חטאיהם אין הקדוש ברוך הוא מתנהג בדרך זו אלא מכה אותן תחילה חר כך בורא להם רפואה אם לא יוסיפו למרוד אלא ייכנעו וישובו על מעשיהם אז הוא בורא להם רפואה אז הוא מכין להם את ישועתו שנאמר בחזון הנביא על מצרים נגף אדוני את מצרים נגו ורפו ושבו עד אד ונעתר להם אורפ כלומר בתחילה נגף אדוני את מצרים ורק אחר כך כאשר ושבו אל אדוני אז ונעתר להם ורפא אז לישראל מקדים תרופה למכה לאומות העולם הפוך קודם מכב אחר כך מצמיח להם ישועים הם חוזרים בתשובה לכן כתוב אחר הדברים האלה גידל המלך את המן איזה דברים אחרי שהכין את הרפואה אז הוא גידל גידל המלך העשור אש את המן במדרש כתוב באסתר הבא ז ה מפני מה גידל אחשוורוש את המן רבי פנחס אומר שני עשירים עמדו בעולם שהיה להם עושר מופלג ביותר קורח בישראל שהוא מצא במצרים את האוצרות של הכסף הזה זה שמין יוסף כשקיבל את כל הזהב והכסף שבעולם למצרים בתבואה שמחר שם בשנות הרעב אז זה קורח בישראל והמן באומות העולם כיוון שהוא לקח כל אוצרות מלכי יהודה ואת כל אוצרות בית קודשי הקודשים כמו שכתוב בפרקי דרבי אליעזר פרק נ מכיוון שראה מלך את עושרו בעשרת בניו לפניו שרים עמד בגדלו ורוממות ובפרקי ד רבי אליעזר בפרק נ רבי אליעזר אומר 40 בנים היו לו לאמן ערה שהיו סופרי המלך ושלושים בכל המדינות בקיצור היה מרושע טוב מאוד אבל פחות משס ובתרגום שני כאן אחר הדברים האלה גידל המלך אחשוורוש את המן בן המדתא הגגי וינסו ויישם את כיסאו מעל כל השרים אשר איתו נכנסה מידת הדין לפני אדון כל העולם וכך אמרה הלומן הרשע ירד משושן לירושלים להפסיק בניין בית מקדשך והנה כעת גידל המלך אחשוורוש את המן בן עמדתה למשפחת אגג בן עמלק הרשע ומנה הו שר על הכל והכין את כסאו מעל כל השרים אשר עמו ענה אדון העולם עד עתה המן לא נודע בעולם לא נתפרסם שמו בעולם אומר למידת הדין שמקטר את עליו הרפי ממנו אני אחיותי מ להענישו אני לא רוצה להעניש אותו עכשיו עד שתגדל ויודע לכל העם עד שיתפרסם בכל העולם אחר כך אני פרע ממנו על כל הצרות שעשה הוב אבותיו לעם בית ישראל אתם שומעים הקדוש ברוך הוא מרים את בנת ואת לפיד למעלה בשביל שיתפרסם שמם כשקבוצה מהשמיים אז כולם ידעו אבל אם הם לא מוכרים זה לא קידוש השם אין בזה קידוש השם צריך קודם כל לרומם היו צריה לראש ואחר כך עוקרי התורה ובמדרש מסיים לקיים מה שנאמר לפני שבר גאון ולפני כישלון גובה רוח כך אומר שלמה המלך במשלי טז יח לפני שבר גאון כשאדם מתגאה אז יבוא אחריו השבר לפני שבר גאון מי גרם לשבר הגאון שהיה לפניכן ולפני כישלון גובה רוח שאדם מחזיק מעצמו כלומר לפני שהקדוש ברוך הוא מכשיל ומשפיל את הרשע מגבו ומרבה גדולתו כדי שמפל אתו תהיה חזקה ובמדרש באסתר ז ב אמר רבי לוי זה שאמר הכתוב לפרוח רשעים כמו עשב ויציצו כל פועלי אבן למה רשעים פורחים כעשב ופועלי האבן צצים כמו פרחים מה כתוב בסוף המקרא להשמדם עדעד הקדוש ברוך הוא נותן להם לפרוח לצוץ בהמוניהם אבל זה בשביל להשמדם עדעד כל הפריחה לא באה אלא כדי להשמידם בסוף לא נתגדל המן ברוב עושרו ורוב בניו אלא לרעתו כדי להרע לו כמו שכתוב עושר שמור לבעליו לרעתו שכתוב בין המן בין המדתא הגגי ותרגום שני ממשפחת הגג בן עמלק רשע היה ובתר דב אליהו רבא בפרק כ ולא גלגל הקדוש ברוך הוא והביא את המן לעולם אלא בשכרו של אגג שהיה בוכה ומתאחדת שהיה חבוש בבית האסורין לאחר ששאול תפס אותו במלחמה הכניס אותו לבית היסורין להשאיר אותו בחיים לילה אחד עד שלמחרת יבוא שמואל הנביא ויהרגהו ואז אמר גג אוי לי שם יבד זרעי לעולם מן העולם וקיבל שכרו שנולד ממנו המן שבאותו לילה נתעברה ממנו שפחה אחת וממנו נולד המן הרשע בפירוש אבן יחייה באסתר גב המן היה מזרע עגג מלך עמלק אשר נדפס חי משאול מלך ישראל ופי זו שיניחו להתייחד עם פילגשו בבית אסורי נתעברה ממנו וברחה בילדה זכנו של המן אז שמה כתוב שהייתה הסכמה שהוא התייחד עם הפילגש בבית האסורים א באותו לילה היא נתעברה ברחה וילדה את הסבא של המן זקנו שלמה מעיין בספר מושב זקנן בעלי התוספות בשמות יחח שהגג בעל חמורת הוליד בן ותמה ואמרינן בגמרא בהמה ואדם אין מתעברים זה מזה ויש לומר שאותה חמורת הייתה אישה כמו שפירש רשי ב קרא למה ציווה הקדוש ברוך הוא להמית עמלק משור ועד חמור לפי שהיו בעלי כשפים והיו משנים את עצמם לדמות בהמה אז במושב זקנים בעלי תוספות אומר שהוא בא על חמורת והחמור אתא זה היייתה חמורה אתון בעל בהמה אבל הבהמה בעצם היייתה אישה ש כישוף הפכו את האישה לחמורה או כדי שהיא תיכנס אליו היא עשתה כשפים ונכנסה אליו זה מה שכתוב להמית משור ועד חמור כביכול מה אכפת לקדוש ברוך הוא מ הורגים עמלק את כל השברים והחמורים גם כן לפי שהיו בעלי כשפים והיו משנים את עצמם לדבו בהמה ואם תשאיר את הבהמה אחרי שת תלך ויחזיר את עצמו למצב קודם ואז נשארו מעמלק דרך אגב מעשים כאלה היו ידועים בתימן ו בתימן היו מוצאים לעורק את המכשפות שמים את הראש שלהם בתוך זפת רותח היא חיה והערבים היו לוקחים את המכשפה ושמים את הראש שלה בתוך זפת רותח כי רק ככה לא מצליח כישוף אבל אם יכניסו ליד או רגל זה עדיין יכולה להפוך את הכל בכישוף כשיצא הדיסק של ההורים שלי אז אתם תשמעו איך הסבא שלי המנוח איך הוא תחרש גם כן מעשה כשפים כזה מעשה לא יאמן כי סופר בזכות זה הוא הרה גם נמר אבל זה בדיסק שיצא ובהלכות מעם לועז בשם מדרש קדום שהגג הפך עצמו לשור ואשתו לפרה במעשה כשפים והלך עיבר את אשתו קודם שיהרג וממנו נולד המן לפי כך נקרא שמו המן האגגי אז הילקוט מעם לועז מביא בשם מדרש קדום מחכמי אשכנז שהגג הפך עצמו לשור ואת אשתו לפרה במעשה כשפים והלך עיבר את אשתו קודם שיהרג וממנו נולד המן לפי כך נקרא על שמו המן הגגי וישם את כסאו מעל כל השרים במדרש בפנים אחרים בנוסח ב עשה לו בימה למעלה מבימת ושמו ראש מעל כל השרים לכל עבדי המלך אשר בשער המלך קוראים ומשתחווים להמן כי כן ציווה לו המלך ומרדכי לא יכרע ולא ישתחווה במדרש בהסתר רבה וד וכי קנטרן היה ועובר על גזירת המלך כי מרדכי היה מרגיז ומחרחר ריב שהם תגר ומכניס את המן ועובר בכך גם על גזירת המלך אחשוורוש שציווה להשתחוות להמן אלא כשצוחקת להמן חקק עבודה זרה על ליבו המן חקק צלם על ליבו ונתכוון בכך כדי שהשתחווה זרה שהיה רואה המן שאין מרדכי משתחווה לו תמלח מה ומרדכי אומר לו יש אדון בשמיים שהוא המתגאה על כל גאים איך אני מניח חוב שתחווה לעבודה זרה ופי שייחט שמו של הקדוש ברוך הוא נקרא יהודי לומר יהודי יחידי שה' וח מתחלפות אז זה הטעם והסיבה שלא היה משתחווה לו חוץ מזה הוא היה עבד שהיה קנוי לו בכלל המן ובפרקי דרבי אליעזר בפרק נ ומה עשה המן עשה לו דמות עבודה זרה מרוקם על בגדיו וכל מי שהיה משתחווה לאמן היה משתחווה לתועבה הזאת ובמדרש אסתר רבא זנזן וכל עבדי המלך אשר בשער המלך קורעים ומשתחוים להמן כי כן ציווה לו המלך ומרדכי לא הכרב לו אשתחוה רבי יוסף בר חנינה פתח תמנו גאים פח לי אומר דוד המלך בתהילים קמו אמרה כנסת ישראל לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם מצודה פרסו לי אומות העולם להפיל הגויים שמו מלכודת להפיל אותי בה ש כן אומרים לי עבוד עבודה זרה תמנו גאים פחל ובזה הם פורסים רשת לרגליים כי אם אני לא שומעת להם נענשת ואם אני שומעת להם אני נענשת מיד השם ואם אני לא שומעת להם הורגים אותי עוון מרידה במלכות משל דבר דומה לזאב שצמ למים ופרסו לו מצודה על פי המעיין ציידים שמו לו מצודה על פי המעיין אמר הזהב המרד לשתות הריני ניצות ואם לא ארד הרי אני מת בצמה מוכן פרסמן ליהודי מצודה זו שכל היהודים השתחוו לעבודה זרה ואז ממילא הוא יודע שהקדוש ברוך הוא יעניש אותם אם לא השתחוו יהיה לו סיבה להרוג אותם זה מה שכתוב תמנו גאים פחלי ויאמרו עבדי המלך אשר בשער המלך למרדומה את מצוות המלך במדרש אסתר ז ת מה אמר להם מרדכי למיש אומר לו מדוע אתה עובר על מצוות המלך רבי לבי אמר אמר להם מרדכי משה רבנו הזהיר לנו בתורה ארור האיש אשר יעשה פסל ומסכה ורשע זה עושה עצמו עבודה זרה לכן אסור להשתחוות לו ישעיהו הנבי זיר חדלו לכם מן האדם אשר נשמה באפה כי במה נחשבו כמו שכתוב בישעיה ב כב תמנעו לכם להשתעבד לעבוד אדם העושה עצמו כליל שהרי נשמה באפו שהיום הוא קיים מחר הוא מת לך הדבר שאיין בו ממש חשוב גם בחייו ולא עוד אלא שאני סגן טרין אני הבן של הפלטרס השבטים נולדו בחוץ לארץ וזכני הכוונה לבנימין נולד בארץ ישראל אמרו לה אמרו לו עבדי המלך למרדכי ונמר לה נאמר להמן מה שאמרת מיד כתוב ויהי כ אומרם אליו יום ביום ולא שמע עליהם ויגידו לאמן לראות היע דו דברי מרדכי כי הגיד להם אשר הוא [מוזיקה] יהודים אז כשהוא אמר להם אני סגנ טרין בן פלטרין של המלך שכל השבטים נולדו בחוץ לארץ וזכני בנימין נולד בארץ ישראל אמרו לו אנחנו נאמר את זה להמן מה שאמרת מיד ויגידו להמן אמר לו המן אמר להם המן לעבדים של מלך אמרון לה תאמרו למרדכי זקנו הלא השתחווה לזקני בנימין השתחווה לעשו עד הוד כתיב גשנ השפחות הנ וילדיהן ותשתחרר ניגש יוסף ורחל וישתחוו אז הוא מביא ראיה שהם השתחוו שבנימין השתחווה לעשו ככה אומר המן הטיב השיב להם מרדכי ועדיין לא נולד בנימין כשאמו רחל השתחוותה לעשו עדיין לא נולד בנימין אמרין לה אמרו את הדברים של מרדכי להמן אז הו דכתיב ויגידו להמן לראות ה יעמדו דברי מרדכי כי הגיד להם אשר הוא יהודים אז לכן הוא לא משתחווה ולא קורע תרגום שני בפרשה ג' כתוב ויענו עבדי המלך ויאמרו ל מרדכי והנה מצאנו כי אבותיך השתחוו לפני אביו של המן ויען מרדכי ויאמר אלוהים מיהוא זה אשר השתחווה ל לפני הביו של המן אמרו לו ואלא אביך יעקב השתחווה וכרע לפני עשיו אחיו אשר הוא אבי אמן עשו אבי אמן אמר להם זרע בנימין אני ההשתחוות יעקב לפני עשו בנימין לא היה נולד ומימיו לא השתחווה לפני איש על זאת צור עולמים שמר אותו במעי אמו עד אשר יעלו בניו לארץ ישראל וייבנה בית המקדש בחלקו וישכון שכינתו בגבולו בגבול בנימין בכל בית ישראל ישמחו שם בכל גויי הארץ קורעים ומשתחווים בארצו ואני אינני קורע ומשתחווה לפני האמן הרשע הצורר והאויב הזה אז לא עוד ש זקני בנימין לא השתחווה אלא כל הגויים באים להשתחוות אצלו בחלקו לפני השם יתברך בית המקדש מיכ אומרם באומרם כתוב והיא באומרם אליו יום יום ולא שמע עליהם כסגנון הזה מצאנו גם ביוסף בעת שעמד בניסיון והי כדברה אל יוסף יום יום ולא שמע אליה לשכב אצלה להיות עמה אז רואים שזה בדיוק אותו דבר הוא איש ימיני מבנימין מרדכי ויוסף גם כן עומד באותו ניסיון והי באומרם אליו יום יום פה כתוב ולא שמע אליהם ואצל יוסף מה כתוב והי כדברה ל יוסף יום יום ולא שמע אליה נשכב אצלה להיות עמ רבי יוחנן בשם רבי בנימין בר רבי לוי אמר בשני בניה של רחל יוסף ומרדכי מצינו כי ניסן שווה הנס שלהם שווה דהיינו הניסיון היה שווה יוסף לבלתי נאוף ומרדכי לבתי כרוע להמן האליל אז ניסן שווה וגדולת שווה דהיינו השכר בשניהם שם עלו לגדולה באופן שווה הוא מפרט והולך עכשיו ניסן שווה עד ההוד כתיב והי כדברה לי יוסף יום יום וכאן במרדכי כתוב והי כי אומרם אליו יום ויום וכאן נאמר בו אצל מרדכי ולא שמע אליהם ובי יוסף כתוב ולא שמע אליה לשכב אצלה גדולתה שווה זה שכתוב ויסר פרעה את טבעתו מעל ידו ת ן אותה על יד יוסף וילבש אותו בגדי שש וכאן כתוב אצל מרדכי ויסר המלך את טבעתו אשר העביר מהמן ויתנה למרדכי וכן ביוסף כתוב וירכב אותו במרכבת המשנה אשר לא ויקראו לפניו אברך וכאן כתוב במרדכי ונתון הלבוש והסוס וקראו לפניו ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ בעיקרו אז ניסן שווה וגדולת שווה ושניהם בנים של רחל אמנו נו וי רמן כי אין מרדכי קורא ומשתחווה לו וימלא המן חמה במדרש בהבא גוריון אמרו מ עשה המן כשעבר ולא עמד מרדכי ממקומו ולא שאל בשלמה בא לו מצד אחר ועשה עצמו כאילו שאל מרדכי בשלמה ואמר לה מרי עלך שלום כדרך שאדם משיב למי ששואל בשלמה אמר למרדכי אין שלום אמר אדוני לרשעים מיד וימלא המן חמה המן הרשע במקום שיחכה עד שהוא יגיד לו שלום שיחק אותה כאילו הוא אמר לו שלום וכאילו עונה לו כאילו המן עונה לו כאילו מרדכי אמר לו אז הוא אומר לו המן מרי עלך שלום אדוני שלום עליך עליך שלום כאילו מחזיר לו עליכם השלום מה עונה לו מרדכי אין שלום אמר אדוני לרשעים קורא לו בפרצוף רשע ואז וימלא המן חמה וייבס בעיניו לשלוח יד במרדכי לבדו כי הגידו לו את עם מרדכי ויבקש שמן להשמיד את כל היהודים אשר בכל מכות אחשוורוש עם מרדכי ויבז בעיניו לויד במרדכי לבדו כי הגידו לו את עם מרדכי בבקש שמן להשמיד את כל היהודים הגמרא מגילה יגב אמר רבא בתחילה במרדכי לבדו ולבסוף בעם מרדכי ומנו רבנן ולבסוף בכל היהודים אז כתוב ככה רבא אומר בתחילה הוא רצה לפגוע רק במרדכי לבדו לבסוף בעם מרדכי מי אלה אלא תלמידי חכמים רבנן שהם העם המיוחד של מרדכי ובסוף בכל היהודים אז כתוב ככה וייבז בעיניו לשלוח יד במרדכי לבדו כי הגידו לו את עם מרדכי זה תלמידי חכמים ויבקש המן להשמיד את כל היהודים בסוף את כולם רצה להשמין במדרש לקחתו באסתר גו אמר רבי לוי המן הרשע שביקש להשמיד את כל היהודים נמשל לעוף שקינן עשה כן על שפת הים ועלה הים והציף את קנו הגלים של הים שטפו קן עשה כדי לנקום את הנקמה מהים עמד והתחיל ממלא את פיב מים מן הים אני אשתה את כל המים שבים עכשיו בגלל שהוא עשה לי ככה היה משליך את המים מהפה לחול הוא מלא פי מן החול הוא משליך ים והיה מלא חול בפה רוצה לכסות את הים עם החול מה זה משל לעוף כזה עוף ההבל כמו המן כזה המנציחה אז הוא מוציא מים מכניס חול לים וככה עושה כל זמן בא עוף אחר התבונן במעשיו ואמר לו מה אתה עושה אתה תיגע את עצמך אתה תטרח יותר מדי אמר לו אני לא זז מכאן עד שאני אעשה את הים הזה חול אמר לו העוף שותה שבעולם במה שתיגע לא תשיג כמה שתיגע לא תשיג כלום כך ויבקש המן להשמיד את כל היהודים אמר לו הקדוש ברוך הוא שוה שבעולם יא טמבל המחשבה שלך לכלות את ישראל זה כמו לרוקן את הים שכן אפילו אני ביקשתי להשמידם אני ולא יכולתי שנאמר ויאמר להשמידם לולי משה בחירו עמד בפרץ לפניו להשים חמתו משחית אני לא יכולתי עלהם אתה רוצה לזה אתה היה טמבל שעמדתי להם את משה שהיה פרנס טוב ומושיע ואתה סבור להשמידם סוף שהוא נופל בידם של ישראל בסוף הוא יבלע את המים וא החול יחנק ומן עלע אשר הכין למרדכי עיר שושון צמח ישראל נמשלו קצורים סלעים מתנים שנאמר כי מראש צורים הראנו ואומות העולם נמשלו לחרס שנאמר ושברה כשבר נבל יוצרים נפל כיפה על כדרה ויל קדרה כשסע בא ומתגלגל נופל על קדרת חרס ולה כדרה כמו כן נפל כדרה על כיפה ואיל כדרה ואם כדרה של חרס מתגלגלת נופלת על סלע גם כן ויל הקדרה שכן תמיד הקדרה תתנפץ מול הסלע כך אם ישראל מושלים על האומות דהיינו אם נלחמים באומות כמו בימי מושה ויהושע ולאומות ואם אומות מושלים על ישראל גם לה לאומות כי סוף שנוטלים ממונם שלהם מתוך ידיהם של ישראל כך כמו כן סוף שהמן יפול דיהם של ישראל זאת אומרת כיוון שהאומות נמשלו לקדרה וישראל צורים אז זה לא משנה אם הצור בא לקדרה הוא מפוצץ אותה ואם הקדרה בא ל ה צורים אז היא מתפוצצת זה לא יעזור איך שהגויים יעשו אנחנו נבוא עליהם יבואו עלינו זה כמו קדרה שמתרסק מתי שהיא באה אל הסלע אתה מבין מה לעשות הגויים זה כמו עוף טמבל או כמו כדרה של חרס בחודש הראשון הוא חודש ניסן שנת 12 למלך אחשוורוש שפל פור הוא הגורל לפני המן מיום ליום ומחודש לחודש למעשר ו חודש אדר הפיל פור הוא הגורל בגמרא במגילה יגב הפיל פור גורל לפני המן מיום ליום חודש לחודש 12 חודש אדר תנא שנינו כיוון שנפל פור שזה הגורל בחודש אדר שמח אמן שמחה גדולה כי חשב שמזלו הצלח לו בחודש הזה וכך אמר נפל ליפור הגורל שעשיתי בירח שמת בו משה בחודש שמת בו משה וסבר שבמזרח זה מזל של ישראל שיהיה רע ולא הה יודע הוא לא לקח בחשבון שבשעה באדר מת ובשבעה באדר נולד למה משה רבנו הוא נפטר נכון בשם בדר הוא גם נולד בשם דר ויש ביום הזה מזל טוב לישראל וכדאי יום הלידה שיכפר על יום המיתה אז זה נפל הפור והוא חשב שזה לטובתו במדרש אסתר זיא כשעשה המן גורה לחודשי שנה לראות אם יוכל לשנות בישראל חד מן החודשים מכוח מזלו של אותו חודש בא לו מזל דגים שהוא משמש בחודש אדר ולא נמצא לו זכות על ישראל בדגים ושמח מיד ואמר חודש עדר אין לו זכות ומזלו אין לו זכות ואמר כשם שהדגים בולעים הקטנים את הגדולים כך אני בול אותן כדגים שהם קטנים לעומתו אמר לו כוונה הפוך הגדולים בולעים את הקטנים אמר לו הקדוש ברוך הוא רשע דגים פעמים נבלעים ופעמים בולען כשהם בולעים את הקטנים ונבלעים בפי הגדולים מהם עכשיו אותו האיש המן יהיה נבלע מן הבולען אז אתה חושב שאתה דג גדול שאתה יכול לבלוע דגים קטנים אבל תדע שיש דגים יותר דולים ממך שבלעו אותך ביערות דבש בחלק א' דרוש ג המן רצה לנסות בגורל אם יצליח בגזרתו אם לא תמיד הגויים היו מפילים גורלות והוא ניסה לראות האם הגזירה שלו תצליח והנה אם יפיל גורר רק על החודשים דהיינו שהוא יטיל 12 פתקים כלפה ויעלה אחד מהמהם הרי עדיין אין בזה שום הוכחה שיצליח שהרי פשיטה הוא שמוכרח לצאת אחד מן החודשים אם אתה זורק 12 פתקים ואתה מרים אחד בטח שיצא אחד למה מה יצא ואיין זה ראייה כלל שבחודש זה מזל לא יצליח וכמאמר עכן ליהושע בסנהדרין יג ב בגורלות אתה בעליי הפל גורלך עליך ועל פנחס יעלה הוא או אתה מה שאתה תשים ככה יצא כאילו לכן התחכם המן ועשה שתי קלפיות ואחת מהן נתן 12 פתקים של החודשים ובאחת מהם הכניס שנד פתקים 354 פתקאות כנגד ימים של שנת הלבנה שכתב על כל אחד מהם יום אחד מהשנה מיום א' עד שנד ימים לפי הסדר ואחר כך פשט ידו מוציא מכל כלפה פתקה אחת ועלמה כלפה של החודשים חודש אדר ומהכל פה של 100 השנה יצא יג אדר הרי יצאו שני פתקים והם מראים עעל חודש אדר למה כי כשכתב תשרי תשרי שם פתק תשרי ואחר כך כתב על הפתקים בקלפה השני א' תשרי ב תשרי ג תשרי וכולי וכולי אח שם מר חשבון אחרי שם מר חשוון שם בצד השני א' מר חשבון ב מר חשבון זה אז יצא לו גם אדר בקלפה אחד וגם יג אדר כתוב על הפתק בפתק השני הזה רואה שזה הגורל על היפה כאילו אדר אדר ואמר לו את התאריך המדויק אבל אם היה עולה לו אדר ויוצא יג ניסן זה לא תואם הרי יצאו שני פתקים הללו מראים על חודש אדר ומזה רעה כי גורל אמת הו יצליח בגזרתו ולכן קראו לימים האלה פורים משום שהיו שני גורלות פור ועוד פור פור אחד של החודשים פור אחד של הימים של השנה עם חודשים אז זה נקרא פורים פורים פורים פורים לא נו ברוך אשר בוחר בונו טוב ואחרי זה מה כתוב ויאמר המן המלך העשורא ישנו עם אחד מפוזר ומפורט בין העמים בכל מדינות מלכותך ודתיה שונות מכל עם ואת דתי המלך אן המ עושים ולמלך אין שובה להניחם אם על המלך טוב יכתב לאבדם בע אל כיכר כסף אשכול על ידי עושה המלאכה להביא אל גנזי המלך יש בורים נפלאים מאוד מאוד מאוד על המגילה אני רק הולך לפי הספר הזה כרגע אבל בעזרת השם בסעודה של פורים אנחנו נרחיב בדברים שהם לא מעל מהדן ובערו דבש המן רצה לנסות בגורל אם יצליח בגזרתו אם לא והנם יפיל גורה רק על החודשים דהיינו שיטיל 12 פתקים לקלפה ויעלה אחד מהמהם הרי עדיין בזה שום הוכחה אז זה אמרנו סליחה ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים בכל מדינות מלכותך בגמרא במגילה יגב אמר רבא ליק דידע לשנ ביש קמן אין אחד שידע לדבר לשון הרע כמו המן אמר לה המן למלך העש ראש תא נחלין הוא בו בנחלת היהודים אתה בא אתה בא בוא ונחלה את היהודי אמר להם סטפנה מאלוו דלא לעבד בי כי דעבד בקמ אז הוא אומר לו חשאש אני מפחד מאלוהי ישראל שלא יעשה לי כמו שעשה לקודמים כמו שהטביע את פרעה וחלו בים והרג את עמלק ובד את ציון ועוג ו-31 נכים וסרה ומדיין וסחר והרבה כמותם עזוב עזוב בחית אמן עזוב אל ת אמר להמן אחשוורוש ישנו מן המצוות אל תדאג אל תדאג הם ישנו מן המצוות ישנו עם ישנו ישנו ישנו הם ישנים ולא מקיימים את המצוות אז השם לא יעזור להם אמר לאחשוורוש אבל אית באו רבנן אבל יש להם תלמידי חכמים אמר לעם אחד הן ואין הבדל כמו שאר העמים אין הבדל ביניהם כמו שאר העם כמו ששאר העם אם הם לא מקיימים מצוות כך רבנן שבהם אינם מקיימים מצוות אז ה אומר לו עם אחד אן מה פירוש עם אחד אן העם והחכמים אותו דבר לא מקיימים זאות שמה תאמר כורח ני עושה במלכותך אומר לו אם אני אשמיד מלכות אחת אז תראה ריקה מיושביה כמו קרחת שיש באמצע הראש שהוא חלק ללא שסער אז אם מדינה אחת שוממה מזיקה גם שאר מדינות סביבה כאילו אם עם ישראל היה מרוכז במקום אחד ואתה פתאום חסל עם שלם באמצע בין המדינות אז זה נראה קרחת בתוך זה זה מזיק גם לאחרים אז לכן אני אענה לך אל תחשוש קורח כי הם מפוזרין אן בין העמים ולא יהיה ניקר חסרונם יש פה יהודים פה ויש יהודים פה פה פה פה אבל אין להם ריכוז מדינה בפני עצמה אז ממילא לא יראו גם את הכרחה הזאת שמה תאמר הי הנאה מניו נו ואם אתה תגיד לי שאולי יש בהם הנאה במקומות מושבותיהם ונהנים מהם כל העם שהם יושבים בתוכם כי הם סוחרים מיוחדים וכידוע שהם בנקאים וכולי וכולי יש מהם הנאה והם גם פרסי נובל א פרסי נובל קיבלו הרבה הם מקבלים זה יש להם מחדשים הרבה ו בהייטק עכשיו הם בכלל אז אולי אתה חושב אולי זה לא טוב אז אני אומר לך שזה עם מפורד מה זה מפורד הם כמו פרידה פרידה שאינה עושה פירות שהיא לא מולידה ואין לה בריות הנאה ממנה מפורד אלה כמו פרידות שלא מביאים שום דבר לעולם נו ואם תאמר לי הוא כבר סוגר לו את כל מה שיכול להגיד כן ואם תאמר איק מדינתם מניו אולי יש באפשרות לקבץ אותם יחדי ולמלאות מדינה אחת קטנה מהם ואין צורך להשמידם למה צריך להשמידם בוא נאסוף אותם במקום אחד וזה פה ושם שלום וכאילו יהיו מנותקים מאיתנו תלמוד לומר בכל מדינות מלכותך הם מפוזרים בכל המדינות ואי אפשר לקבצים איזה מכרית הזה אז איך אתה תביא את כולם תהרוג אותם אז איך קבצת אותם להרוג אותם איך אתה תהרוג את כולם הרי אתה נתת עכשיו גזירה שאתה רוצה שיהרגו את כולם איך יהרגו אותם אם יודעים לזהות אותם מה בעיה לקבץ אותם דתיה שונות מכל עם הם לא אוכלים מאיתנו נמנעים לאכול מאיתנו יש להם כשרות ו לא נסוה מנן והם לא מתחתנים גם עם הבנות שלנו ולא מנסו לן והם גם לא נותנים לנו את בנותיהם תרגום הלשון אומר לחמנו ותבשיל אינם טועמים וננו אינם שותים ואת דתי המלך אינם עושים הם לא נותנים מיסים למלך למה דמקה לכול שטה בשפי כל השנה הם אומרים שיפי שבת היום פסח היום כמו בביטוח של המכוניות תוריד לי שבת מהביטוח כי אן לא נוסע פסח תוריד לי פסח מה בטוח אני לא נוסע לא משלמים מיסים שייפה היא כל היום כל פעם שתה מחגים תורד מיסים תורד מיסים כ אנחנו לא עושים כלום לא עובדים אז מה שננו מסים מס הכנסה אין הכנסה לא עובדים אנו לא עובדים אין מס הכנסה זאת אומרת הם לא עושים כל השנה את מלאכת המלך כאילו זה שבת והם אסורים בכל מרחב כאילו פסח שיצאו לחירות ופטורים מעבודת המלך זה כל הלשון הרע שהוא העמיס עליהם אבל תראו איך הרשעים הם בעצמם גוזרים על עצמם תמיד שהיו רשעים נגד ישראל כל הגזרות שיצאו נגדנו נהייה לנו מזה חגים כן הלו פרעה רצה לגזור עלינו גזירות נהיה לנו פסח נכון נהיה לנו סוכות נכון חנוכה גזרו עלינו מלאכות יוון נהיה לנו חנוכה הדלקת נרות המן ואחשוורוש גזרו עלינו נהיה לנו פורים מה הוא אמר כל הזמן הם שיפי שפי כל הזמן חופש יש להם חגים כל הזמן הם אומרים לא עושים לא עושים את חוקי המלך אז הוא אמר פסח היום שבת היום אסוף בזכותו של המן יש לנו גם כן עוד עוד פהים ו שהי איזה פעים שי פורים היום שושן היום לא היה לנו אז ותו נהייה לנו פורים היום שושן היום שושן פורים היום איך פרעה אמר פן ירבה מה אמר השם כן ירבה אתה רוצה שיתמו אני ארבה אותם אתה רוצה שיהיה להם פחות חגים אתה בא תלונות על החגים אני עז להם עוד חגים איזה חגים שלך בלשון שאתה אמרת מה אמרת שיב היי אני אתן להם שהבי הם לא לומדים אלה הגויים האלה אלה לא לומדים כן אבל יש גם טמבלים אצלנו גם הם לא לומדים אה קוראים לו צורר היהודים המן צורר היהודים אתם יודעים מה זה צורר היהודים לפי פירוש אחד לפי פירוש אחד הוא צרר את היהודים ועשה אותם חטיבה אחת שבזכות זה הם התחברו והפכו להיות מקשה אחת והתפללו לשם והוא הפר עצתו וטלו אותו גם עכשיו לפיד ובנט וביבי כן אמר נבל בליבו אין אלוהים כל מזימותיו מה זה נבל נתניהו בן את לפיד אז מה אמר אמר נבל בלבו אין אלוהים לא צריך ללמוד לא צריך כלום אה ככה אמר איי אי איי א אי אבל מה יהיה בסוף עשו צורר היהודים אלה צוררי היהודים למה הם צוררי היהודים כי הם צררוני אחת גדולה והתחברו כולם מקשה אחת להילחם נגד הגזירות אז בשמיים זה עושה רעש כי זה מה שרוצה הקדוש ברוך הוא שיתחברו היהודים ביחד למה כיתוב מחלוקות אלו נגד אלו א נגדם מי הלך וחיבר אותם עכשיו צוררי היהודים מה זה צוררי אלה שהופכים אותם לצרור אחד מחובר אז אחרי לשון הרע הזה של המן בין המדו הגגי אז הוא אומר אם על המלך טוב יכתב לאבדם ערת אלפ כיקר כסף אשכול על ידי עושה המלאכה להביא אל גנזה המלך עכשיו הוא מפתא את אחשוורוש שלא יפסיד כאילו אתה מבין הוא אומר אם לא משלמים והם לא עושים והם לא כלום לא שווה להניחם ולא כלום לא שווה להניחם אמר אתן 10 אל כיקר כסף אם על המלך טוב יכתב לאבדם במדרש הבא גוריון יש פה הרבה פירושים אני לא יכול להגיד אני משאיר את זה לסעודה בפורים שם יהיה חידושים גדולים ביותר אבל אם על המלך טוב יכתב לבדם במדרש הבא גוריון בפרשה ג אמר לי אחשוורוש וכמה מספרם אמר לו המן השתא אין אנה יודע מני נהון כמנון עכשיו אני לא יודע כמה הם כן אין לי כנה מידה לספור אותם כרגע אלא כד נפקו ממצרים הבו להו שית מאלפי גברה אבל כשהם יצאו ממצרים הם היו 60 ריבו 600 אל איש על כל אחד ואחד יב נלך 100א זוז ועל כל אחד מהם אני נתן לך 100 זוזים לחות קולמוס את יהב לחות כול מוסת יהב מלבד הכתב שאתה תיתן רוצה לומר תחתום על האגרות לאבדם אם אתה חותם עכשיו על זהותן לך 100 זוז על כל אחד אמר לו אחשוורוש אף אני רוצה לאבדן אלא מה עשה שאלוהים גדול הוא והוא אוהב אותם ביותר וכל העומד עליהם הוא מפילות תחת כפות רגליהם ויש לנו ללמוד מפרעה שמלך מסוף העולם ועד סופו בשביל שביד בישראל שפטים ובשביל שביד בישראל שפתם בנגעים גדולים והוציא אותם ברכוש וקרע להם את ה מה שלא עשה לאומה אחרת ורדף אחריהם פרעה ב600 אל רכב וטבעו בים סוף הוא וכל חלו בא עמלק זקנך עליהם ב-400 אל איש גיבורים וכולן מסרן אלוהיהם ביד יהוושע בןן נ והרגה שנאמר ויחלוש יהושע את עמלק ואת עמו לפי חרב בא ססר עליהם ב אל ראשי גייסות וכל אחד היה עמו 100 אל איש וכולם המם וציווה לכוכבים ושרפו שנאמר מן שמיים נלחמו הכוכבים ממסילות נלחמו עם סיסרא וסיסרא עצמו מה עשו כמו שסיפרו לנו אבותינו לא היה גיבור כמוהו הוא בן 30 שנה היה וכבש כל העולם בכוחות ולא היה קרך שלא הפיל חומותיו בקולו ואפילו חיה בשדה כיוון שנתן כולו עליה לא זזה ממקומה אמרו עליו פעם אחת ירד לנחל כישון לשתות מים ועלו בזקנו כמה דגים וכשהיה יורד למלחמה היו נושאין אותו 900 סוסים במרכבה חזירת לא היה אחד מהם יוצא מתחתי בשלום שיח אותכן כברזל לצמר ולבסוף מסרו אלוהיהם ביד אישה ועשהו חרפה קלון לכל העולם ומלאכים רבים וגדולים ממנו עמדו עליהם וכולם מפילם ויטלם מן העולם ויו חרפה לדורות ואנו על אחת כמה וכמה על כן חדה לך רעה הזאת ככה אומר לו אחשוורוש להמן ואף על פי כן היה המן מטריח הו ומפציר בו בכל יום אמר לו אחשוורוש אויל וכן נמלך בחכמים ובחרו אתה יודע מה בוא נתייעץ עם הקבינט מיד קיבץ את חכמי אומה ולשון כל חכמי אומה ולשון אמר להם מה אתם אומרים רצונכם שנאבד אומה זאת שמעשיה משונים מכל הבריות אמרו לו מי זה שרוצה להכשיל במכשול גדול כזה אם ישראל יעבדו אין העולם יכול להתקיים אפילו שעה אחת לפי שאין העולם מתקיים אפילו בשביל התורה שוגן ביומם ולילה שנאמר אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמיים שמתי אומות העולם ושריה ידעו יותר ממה שידעו לבן הארמי וחלו לבן לפיד בנת נתניהו לבן הרמי אלא ידעו ואמרו אוי ואבוי אם תאבד אותם לא יהיה עולם ולא עוד אלא שכל אומות העולם קרועים נוכרים שנאמר וגם את הנוכרים בישראל קרואים בנים שנאמר בנים אתם לאדוני אלוהיכם ויש אדם שנוגע בבניו של הקדוש ברוך הוא שהוא מלך בעליונים ובתחתונים ובידו רוחות ונשמות והוא משפיל ומרומם ממית ומחיה וינקה מהם אתה מעלה בדעתך כזה דבר הרי בלעם הסתום הוא בעצמו ניסה לקלל את הבנים של הקדוש ברוך הוא וא מבקש מהקדוש ברוך הוא לקלל את הבנים שלו אתה אהבל אתה רוצה לקלל את הבנ יעזור לך מה אתה רוצה אתה רוצה לשמוע ע המן ואתה רוצה להרוג את העם שהם הבנים של מה הקדוש ברוך הוא יעמוד בצד וישתוק אמר להם אמן אלוהיהם שעשה להם כל הניסים עזבם והסתיר פניו מהמהם ואינו מסתכל בהם שהרי נבוכדנצר עליו החריב ביתו ושרף הכלו ולא עמד כנגדו שנאמר ויאמרו לא ירה ולא ייבין אלוהי יעקב כלומר האומות העולם בעת החורבן אמרו שחס ושלום אין השם רואה והוא כבר לא מבין חס ושלום אלוקי יעקב ככיוון ש אמר להם כעניין זה מיד קיבלו ממנו ועמדו והסכימו עמו שמעתם אמר להם אחשוורוש נפיל גורלות אם יעלה הכסף בידי והעם בידך הרי הם אסורים לך בגורל אם יעלה כסף בידי והעם בידך הרי מסורים לך ואם ייעלה העם ביד והכסף בידך אינם מסורים לך זאת אומרת מה הגורל אומר הגורל אומר אם הכסף יעלה בידי ועם בידך אז כאילו אני צריך לקבל את הכסף ואתה את העם הם מסורים לך אבל אם העם יעלה בידי והכסף בידך סימן שאסור לי לקחת את הכסף מלך ולתת לך את העם אז הם לא מסורים לך זה הגורל מיד הפילו גורלות ורוח הקודש צובחוץ מיד צרה לו צרה גדולה על הכסף שהמן הצר לו על הכסף שהבטיח לתת לאחשוורוש זאת אומרת היה לו צר לאמן על הכסף שהבטיח התחרט על מה שנתן לו את הכסף 10 אל כיכר כסף רח אחשוורוש משרע לו על הכסף מיד ויסר המלך את טבעתו ויאמר המלך הכסף נתון לך מחזיר לו את הכסף והעם לעשות בו כטוב בעיניך לא לקח את הכסף חזיר לו את הכסף ראה ש הטמע הזה כואב לו על הכסף אבל הגורל יצא כבר אז הוא הבין שזה כאילו בסדר מן השמיים הכל מסתדר לו ובמדרש בלקחת פרשה ג אמר אחשוורוש למן אף אני רציתי לאבדם אלא שירי אני מפני אלוהים שתביע את פרעה וחלו בים והרג את עמלק ואבד את סיחון ועוג ב31 מלכים וסרה ומדיין ועמלק והרבה כמותם סחרי וכל גפיו שהם רצו לרע לישראל לכן אני מתיירא לעבדם אלא נקרא לחכמים חרתומים תייעץ מהם לעשות כיוון שבאו אמר להם את טעמים האלה מה הוא פוחד וענה להם אמן הרי נבוכדנצר שרב בית אלוהים גלם בולה וכל מקדשו לקח מזה תדעו כי כבר החם אלוה מיד קיבלו ממנו את עצתו לאבד את ישראל זה במדרש ובמדרש אסתר זנט וכך כתב המן באגרות ששל החם והיה להם מלך ראשון שאול שמו והלך ונלחם בארץ בארץ אבי אבא עמלק והרג מהם 100 אלפ פרשים ביום אחד וגם לא חמל על איש ועל אישה ולא על עולל ויונק ואני יודע במה הרגום ועוד זאת אומרת הוא מספר את ההיסטוריה איך הם אכלו את המשפחה שלו מישראל שאול המלך הרג את עמלק וכולי ועוד מ עשה להגג זקני שחמון כל בני עמלק ובסוף בא אדם מהם שמו שמואל חתך אותו ונתן את בשרו למאכל לעוף השמיים ועכשיו הסכמנו כולנו לדעת בדעה אחת ופנו גורלות לאבד אותם מן העולם 10,000 כיקר כסף אשכול על ידי עושה מלאכה להביר גנזה מלך בגמרא במגילה יגב אם על המלך טוב יכתב לבדם ע אל כסף השכול כיכר כסף השכול על ידי עושה מלאכה להביא אלגן זה המלך אמר לקיש גלוי וידוע לפני הקדוש ברוך ה מ שאמר בעולם שבמאמר פי נבר העולם שעתיד המנ רשע לשקול שקלים ע אל כיכר כסף לחש וראש על ישראל כדי לקנותם לעבדם לפי כך הקדים את שקם קליו לכן הקדים הקדוש ברוך הוא וציוה עליו את השקלים למקדש בחודש אדר וזה זכר למחצית השקל שאנחנו נותנים לפני קריאת המגילה כדי קדימ לשקו של המן שחפץ לתת אותם לאחשוורוש בחודש ניסן והיינו דתנן זה מה ששנינו במשנה באחד באדר משמיעין על השקלים שבית דין היו שולחים בכל ערי ישראל מכריזים שיביא ישראל שקנה לבית המקדש ך קורבנות ציבור בעל הכלאיים גם מכרזים על ענין הכלאים על הצמחים שנתערבו בערוגות שם כלאיים שכל אחד יעקור אותם מ שדותיו ואם לאו כל שדה הוא יעקר לגמרי אז זה מה שהיה בעניין הזה שאנו צריכים להקדים את השקלים לשקלים שלו זה זכר למחצית השקל עד יום שישי צריך להשתדל להעביר את הכסף כבר 4 שק לאיש ואישה כל אחד ואחד וכולי במדרש בלקחת מה אפשר כן ואז כשהסכים אחשורוש קטנים לא חייב ובמדרש ואז כשהסכים אחשוורוש לעצת המן לאבד את ישראל ואז כשהסכים אחשוורוש לעצת המן לאבד את ישראל אמר לו המן איני יודע עכשיו כמה הם אבל בצת מצרים ה 600 אל רגלי הרי אני נותן לך מא דינר לכל אחד ואחד שנאמר בע אל כיכר כסף השכול והוא לא ידע כי הקדוש ברוך הוא מגיד מראשית אחרית והקדים נתינת שקלו דהיינו השקלים להקמת המשכן לשקלים של המן כמו ששנינו באחד באדר משמעים על השקלים ולא עוד אלה שנתינת 10 גירות עמדו נגד 10 אל כיכר כסף לפי חשבון שגרה 20 גירה הוא השקל הרי מחצית השקל הוא 10 גרה אז 10 גירות עמדו כנגד 10,000 כיכר כסף נו ויסר המלך את טבעתו מעל ידו ויתנה להמן בן המדתא האגגי צורר היהודים במדרש באסתר רבה זנט רבנן אמרי אחשוורוש שונא את ישראל יותר מהמן הרשע שכן מנהגו של עולם הוא כי דרכו של לוקח ליתן ערבון למוכר אבל פה אחשוורוש המוכר נותן ערבון כלומר מסיר את הטבעת להמן הוא נתן אותה כערבון שהמלך מסכים לאבד את היהודים ולא רק כאמצעי לחתום על הגזירה זה מה שכתוב ויסר המלך את טבעתו מעל ידו ויתנה להמן בן העמדתה הגגי צור יהודים אז מי יותר שונא ה שונא יותר זה היה אחשוורוש מאשר המן מה כתוב אחר כך ויאמר המלך להמן הכסף נתון לך והעם לעשות בו כטוב בעיניך ויקראו סופרי המלך בחודש הראשון ב13 יום בו ויכתב ככל אשר צבה המן אל החש דר פני המלך ואל הפחות אשר על מדינו מדינה ואל שרי עם בעם מדינה ומדינה ככתבו ועם בעם כלשונו בושם המלך עשוש נכתב ונחתם בטבעת המלך ויקראו סופרי המלך בתרגום שני על הפסוק מרדכי ידע שלח אחשוורוש הרשע והביא 127 סופרים מ-17 מדינות איש איש מגילת וספרו בידו וישבו בשערי שושן וכתבו ושלחו גזירה קשה עלי יהודים ועל דתייה ואת האגרת הראשונה הם כתבו בשם המלך וחת מו עליה בטבעת המלך ושלחו אותה ביד הרצים מעיין שם בתרגום באריכות את נוסח האיגרת ששלחו במדרש כתוב שהוא השהה את הגזירה 12 חודש עד שהשיב אדוני גמולו בראשו שלולי חן לא נשאר פליטה לישראל מה הטעם ששה גזירתו 12 חודש עיין בחתם סופר תורת משה דף קעו בדיבור המתחיל להשמיד להרוג ולבד לחודש 12 כי גזרו לעירם על המצוות מיד ולאלתר להורגם אחר 12 חודש כדי שאז בשעת הריגה כבר יהיה נעקר שם שמיים מפיהם וימותו כגויים גמורים וזאת כדי לאבדו גם מן העולם הבא אתה שומע איזה סונים למה הודחה את הגזירה בשנה שבינתיים גזרו עליהם לא לקיים מצוות ועל ידי זה הם יעברו על המצוות ותוך שנה הם לא יקיימו שום מצוות אז לא רק יהרגו אותם פיזית אלא גם עולם הבא לא יהיה להם שמעתם את הגזירה אייי איי איי אי [מוזיקה] אי להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים במדרש אסתר רבא ז יט אמר רבי לוי ארורים הם הרשעים שהם מתעסקים בעצה רעה על ישראל ארורים הם הרשעים שמתעסקים בעץ הר ען ישראל לאבד את זכרם כל אחד ואחד יועץ מהם לפי דרכו לפי הנאתו ואומר כלפי קודמו שלא הצליח ואומר עצתי שאני זומם לעשות טובה עצתך אתה זממתי עצה לא טובה אני עצה יותר טובה לדוגמה עשו אמר שוטה היה קיין שהרג את אחיו בחיי אביו קיין חשב שהוא מתפטר בזה שהוא הורג את הבל אחיים הוא ישאר לבד שותה טמבל למה שהוא הרג את את אחיו בחיי אביו ולא היה יודע שאביו פרה ורבה שאבא שלו הביא עוד ילדים אז מה הועלת שהרגת את אחיך אני איני עושה כן אומר עשו אלא יקרבו ע מאבל אבי והרגה את יעקב אחי אני מחכה שאבא שלי כבר לא יהיה כי לא יוכל להביא עוד ילדים ואז אני מחסל את אחי על הקפ אני נשאר לבד כשבא אחריו פרעה אמר לו יא טמבל אומר לו שוטה היה עשו בכי לא ידע שאחיו פרה ורווה בחיי אביו אבל בינתיים יעקב מביא ילדים אז מה הועלת אעם אבא שלך ימות הוא בינתיים פרא ורבה אני איני עושה כך אלא עד דנון דקיין תחת קרסה תהון אנה מחנק להון אומר אני בעוד שהילדים של ישראל רכים בעת ולדם אני כבר חונק אותם על ידי המילדות שהצבע עליהם לעשות כן כמו שכתוב אם בן הוא בהמתן אותו ומשלא עשו כן הם ילדות כשהם יראו את האלוקים אז ציווה לכל עמו להעמיד תינוקות של ישראל אבל מה הוא ציווה את הבנים בלבד עד הו כתיב כל הבן הילוד היור תשליכו כשבא המן אחריו אמר פרעו היה טמבל טמבלולו איזה שוטא הוא אמר כל הבן הילוד היו שליחו כל הבת תחיון וכי הוא לא יודע שהבנות נשאות לאנשים והם פרות ורבות וגוי שבא על יהודיה ילד יהודי אז אז מה עשית אני איני עושה כך אלא להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים מנער ועד זקנת ונשים ביום אחד בא קוקו מגוג ואמר עלמני טמב מה אתה לא יודע שיש להם אלוקים פטרון אלא אני אזדבא קודם לפתרונם ואחר כך להם א וגם גוגו ב גוג טמב למה הקדוש ברוך הוא בעצמו יילחם בו ועמדו רגליו על הר הזתים וכל ההמשך יבוא בעגלה ובזמן קרב אמן רבי חנני אומגד
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
שלום! רציתי להודות לרב אמנון יצחק, לפני כחודשיים (29.9.2018) שאלתי את הרב לגבי הבן שלי: 'האם לאשפז אותו בכפייה בגהה?'. בעקבות עישון סמים הוא נכנס למאניה פסיכוטי (ל"ע) הרב אמר: 'לשאול את הרב קנייבסקי' וברך אותו. הבן היה חודש ושבוע בגהה וב"ה חזר לעצמו. (זאת פעם ראשונה שזה קרה ו מקוה שאחרונה).
בוקר טוב רציתי להודות לרב, השבוע ראיתי בהרצאה שהרב דיבר על תולעים בסלמון. ב"ה בדקתי את הדג סלמון... -ומצאתי בו תולעים לבנות תודה לרב שמציל את משפחתי מאכילת תולעים בשבת. מש' ג. מושב ברקת. (לכתבה: בדיקת חרקים ותולעים במאכלים shofar.tv/articles/12056).
© 2024 כל הזכויות שמורות