טוען...

דין ורחמים יחד | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 12.03.2014, שעה: 00:08

הורדת MP4 הורדת MP3


י' אדר ב' תשע"ד - ספר ויקרא פרשת צו  - דין ורחמים יחד

"אם על תודה יקריבנו והקריב על זבח התודה חלות מצות"

חמץ ומצה שני דברים מנוגדים זה לזה, חמץ מורה על דין ומצא על רחמים: להורות לנו כי כל ענייני העולם ומאורעותיו תלאותיו וכל הצרות הבאות לו לאדם הם בגדר חמץ ודין, אך באותו זמן הם גם רחמים, מצא וחמץ כרוכים יחדיו, לעיני האדם הם ניגודים והפכים אבל תאומים נוצרו מיד השם, להביא אור ורחמים עבור האדם. 

קורבן תודה מעורב חמץ ומצה, דין ורחמים: הרי זה בא על הנס שנעשה לו לאדם אחר שהיה בצרה: קורבן תודה, היה חבוש בבית האסורים או חולה ונפל למשכב, או היה בדרכים מסוכנות במדבר ובים אלו הם ניסיונות וצרות שהביאו לנס לרחמים ולגילוי שכינה. מכל הניסיונות הללו: שהיה חולה וכו' נולדה הוכרה חדשה על ידי הניגודים הללו צריך האדם להודות להשם, כי על ידי הדין נולדו ובאו הרחמים, אז הדין ורחמים שלובים איפה זה בזה. 

כתוב: כל המשמח חתן וכלה כאילו הקריב תודה, שנאמר: "מביאים תודה בית השם, החתן והכלה כשמתקשרים לבנות את ביתם נראה הכל מסודר וטוב והמראה נהדר ושולחנות ערוכים ועליהם כל טוב, דירתם מוכנה מקושטת ברהיטים חדשים מרהבי עין, כל הבאים להשתתף בשמחתם אוכלים ושותים, שמחים שמחת חתן וכלה, מענגים את גופם ואת רוחם, אבל בכל זאת אצל החתן והכלה מתגנבים הרהורי פחד ודאגה לגבי העתיד מקנן בליבם חשש שמעצים את רוחם.

 בתת ההכרה מכרסמת הדאגה על העתיד, מי יודע איך יסתדרו חיי המשפחה? איך יעלה זיווגם, איך ישתוו בדעות, האם ישרה השלום ביניהם, האם ייהנו משלווה, או שמא יבואו עליהם ניסיונות בחיים? האם יצליחו להגדיל משפחתם או יישארו גלמודים, כל הפחדים הללו מתרוצצים וסוערים בקרבם, מעכירים במקצת את רוחם וטורדים את השמחה, רואים אותם מתוחים בתוך החופה ומתפללים, ומתפללים, ומתפללים, וכל הבא הוא מפר מהם את המחשבות הללו, על ידי שמשמח אותם, כל המשמח חתן וכלה הרי זה שאילו הקריב תודה.

איך הוא מפר את המחשבות הללו? על ידי שהוא משמח אותם, במה? לא בריקודים, על ידי שהוא אומר להם דברי ביטחון ואמונה בהשם יתברך, שמסביר להם: שדווקא על ידי ההתנגדות של איש ואישה שהם שני הפכים דווקא מתוך הניגוד הזה משברא אותם הקב"ה בכוונה תחילה מראש, הרי דווקא מתוך זה הרי הם בונים את בניין ביתם ועוזרים זה לזה כמו ברזל וברזל יחד. 

איך מחדדים ברזל בעוד ברזל, כך מחדדים אותם "וטובים השנים מן האחד".

הבינה היתרה של האישה מוסיפה חוכמה ועזר לאיש, כל אחד ממלא את חסרון חברו ונשלם הבניין באופן יפה ונהדר. 

לא כמו היום: היום אומרים שוויון שהאישה והגבר אומרים שהם שווים, פלורליזם, שהגברים והנשים יהיו שווים, להשוות אותם בכל, אז השמאלנים התקדמו עוד יותר אמרו: למה צריך איש ואישה ניקח שווים עם שווים, אז עכשיו מתחתנים זכרים עם זכרים ונקבות עם נקבות, כולם שווים. אין צורך לעשות מודל מעושה, עושים אותו כמו שהוא, זכר עם זכר ונקבה עם נקבה, ואז הכל בדיוק ההפך מהתורה שצריך ניגוד ברזל בברזל יחד- בדיוק הפוך. 

והאיש הבא לשמח ולעודד את החתן והכלה, מטיף להם ומעורר את רוחם ומחיה אותם, מדריך אותם לגבי הניסיונות של החיים, ומחכים אותם על ידי שמבהיר להם שהניסיונות והניגודים הם המביאים אושר בחיים, הם נותנים טעם ושלווה אושר וכבוד, אם המשמח בנימוקים אלה של ההפכים, כאשר הוא משמח את החתן ואת הכלה, אז הוא מעורר ומרומם את נפשם של החתן והכלה אז מה אם יהיה ניגודים, אדרבא! ככה בונים.

כשאדם נותן מכה במסמר אז יש ניגודים ורק כך הוא נכנס וכך נהיה חיבור בין שני קרשים, אבל אם לא איך יתחבר צריך שיהיה ניגודים. 

אדם שעושה כך עם החתן והכלה, מעודד את נפשם ומעודד את החתן והכלה נחשב כמי שמביא תודה למה? כי תודה באה מחמץ ומצה מדין ורחמים עי הדין באים הרחמים, ומתוך הצרות נוצר נס, ומתוך זה בא האדם לגילוי שכינה והוא מודה עבור זה להקב"ה, הרי אמרנו איש ואישה שכינה שרויה ביניהם, וכן המשמח חתן וכלה אכן מביא אותם לידי הודאה לקב"ה ומשליכים את יהבם על הבורא יתברך והרי האיש הזה שעשה זאת כמקריב תודה.

 זה הרעיון שגלום בקורבן התודה: חמץ ומצא, דין ורחמים, וזה צריך ללכת ביחד, הם תאומים שהולכים ביחד, כי מתוך הדין באים לידי רחמים, ומתוך הצרות באים לתוך נס, ומתוך זה מתגלה השכינה שהיא משגיחה, ועל ידי זה מודים לקב"ה וזהו קורבן התודה. 

ש. אבל איזה שמחה? יש שמחה , אבל אין שמחה שלמה,

הרב: אבל אם הסבירו לו עכשיו שבכל עצב יהיה מותר, כמו שאמר שלמה המלך שבכל עצב יש יתרון, אז אדרבא: אם מתוך העצב אני יכיר את הקב"ה, הרי אם יהיה הכל בשלמות אז אני לא יכיר את הקב"ה, אז לא יתגלה לי הקב"ה, אז יתגלה לעצמי כאילו, אבל אם יהיה לי איזה עצב אז יצטרך לקב"ה והוא ירעיף עלי מטובו ורחמים, הרווחתי מהעצב את הקב"ה, אז לא שווה? זו השמחה הכי גדולה. 

רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 12.05 10:40

    שבוע טוב. לרב אמנון יצחק היקר תודה רבה על השיעורים שלך, בעיקר אני אוהבת ת'שאלות והתשובות שלך.

  • 11.05 21:46

    ב"ה תבורך🙏🏻תבורך🙏🏻הרב שבת שלום ומבורך 🌹🌹🌹🌹 ממש מרגש כמה אנשים יודעים להעריך את כל העזרה שאתה עושה לעם ישראל. השם יתברך 🙏🏻 יזכה אותך ואת כל הקרובים אליך לישועות וברכות מהשם יתברך🙏🏻 ויה"ר שכל משאלות לבכם יתגשמו לטובה אמן.

  • 11.05 21:46

    שלום לכבוד הרב! בהמשך לשיעורי כבוד הרב על השמחה (shofar.tv/lessons/17147), כשלוש שעות לפני כניסת השבת נתקענו ללא חלב לילדים ולנו הסתובבתי למעלה מחצי שעה לחפש חלב ברחבי איזורינו בבני ברק מסתבר מכמה סוחרים בחנויות שיש חוסר רציני בחלב בכשרות עדה חרדית של תנובה בלבד שרק זה מה שאנחנו שותים בקפ"ז. שרתי בדרכי עבדו עבדו.. לא התייאשתי ועשיתי סיבובים בשמחה! בסופו של דבר אכן מצאתי מינימרקט אחד שנשאר לו כמה שקיות אחרונות שהוא גם היה האחרון באיזורנו שאני מכיר לפני החזרה הביתה! ב"ה קניתי מספיק חלב לכמה ימים טובים "בשמחה ובטוב לבב" כפי שכבוד הרב לימד אותנו תודה רבה לרב על הלימוד הנפלא שבין דבר גדול, בין דבר קטן שאנחנו צריכים כמו חלב סך הכל, ניתן להשיג אם רק נהיה בשמחה גמורה ונשיר! שבת שלום ומבורך לכבוד הרב ומשפחתו דוד ביטון.

  • 11.05 21:45

    כבוד הרב, שיהיה שבת מבורכת (אמן) בעודי שומעת את השיעור של השמחה (shofar.tv/lessons/17147) לפתע היתה אזעקה בעירנו - התחלתי לרקוד משמחה! הילדים שהיו רגילים להיות חיוורים - החלו לצחוק ושמחו בממ"ד פעם ראשונה בחיים!

  • 11.05 21:44

    שלום עליכם רבנו, ב"ה היום מוקדם יותר ירד החום לתינוק והוא מרגיש טוב יותר, שרנו סביבו: "עבדו-עבדו-עבדו את השם בשמחה!" והנה ברכת הרב ויישום לימודי קודשו - פעלו ישועה. תודה רבה רבה שבת מבורכת ושמחה.

  • 10.05 16:14

    ישתבח שמו לעד מלכנו איזה כיף להיות יהודי 🙏🏼 תודה רבה כבוד הרב שאתה מלמד אותנו תורה ומסייע לנו להבין את הזכות שזכינו לה שאנחנו הילדים של הקדוש ברוך הוא ויש לנו אין סוף סיבות לשמוח 😃😁 יהי רצון שהשי"ת יברך אותכם בכל הברכות כולם בשמחה בבריאות בשפע ובטוב לבב אמן שבת שלום ✨

  • 10.05 16:12

    כבוד הרב הרב אמנון יצחק שליט"א שבת שלום שמחה ומבורכת (אמן) לפני שעה נפל החשמל ברחוב שלי (ל"ע) ב"ה מיד זכרתי את דברי רבנו על היצר הרע שרוצה לעצור אותי מהכנות שבת מיד קמתי ושרתי: "עבדו את ה' בשמחה!" ורקדתי לא עבר מספר דקות והחשמל חזר תודה להשי"ת על הזכות להיות שייכים לצדיק אמת תודה רבה כבוד הרב.

  • 10.05 15:29

    שלום כבוד הרב, יש סיסמא חדשה בביתנו בזכות כבוד הרב, הבת שלי התלוננה בפני שאחותה נותנת לה "גבסות", אמרתי לה יש לי רעיון, מהיום כשהיא נותנת לך גבסות, את אומרת "אי" וקופצת משמחה ושרה: "עבדו את ה' בשמחה". היא סיפרה לי הבוקר, שאחותה נתנה לה גבסה והיא רקדה ושרה "עבדו את ה' בשמחה", וזה עבד ועוד איך עבד, במקום שתתפתח מריבה וויכוח כמו תמיד, נהיה הפוך, ברוך הוא וברוך שמו, שזכינו בעצות ורעיונות מכבוד הרב, שיהיה שבת שלום ומבורך (אמן), תודה רבה רבה על הכל.

  • 10.05 15:29

    אין ספק שהדגש שהרב היקר מייחס חשיבות עליונה לנושא השמחה, זהו שובר שוויון שמסייע לכל אדם לצלוח את כל אתגרי החיים. במקרים רבים שמעתי את הרב היקר מעביר מסרים על חשיבות השמחה לציבור. בסדרה הנוכחית נושא זה הוא מרכזי. בנוסף, הרב היקר מעביר את המסר לתפיסתי בשליחות שמושפעת מגורמים שונים (אמת, שליחות ועוד). יישר כח עצום! בהזדמנות זו אני מאחל לרב היקר: המשך הצלחה וברכה גדולה בהמשך. 🌹שבת שלום ומבורך לרב היקר🌹 (אמן).

  • 10.05 15:28

    רבנו אתה עושה כל כך טוב על הנשמה אני פשוט "מת" עליך כן יותר נכון ב"ה חי בזכותך ומקשיב לך יום ולילה יה"ר שהשי"ת יתן לך שנים ארוכים שנוכל להנות מחוכמתך עוד שנים רבות 🙏❤️ (אמן)

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים