רצף הלימוד | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 05.02.2014, שעה: 08:20
"וְהָיָה עַל מֵצַח אַהֲרֹן וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת עֲוֹן הַקֳּדָשִׁים אֲשֶׁר יַקְדִּישׁוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכָל מַתְּנֹת קָדְשֵׁיהֶם וְהָיָה עַל מִצְחוֹ תָּמִיד לְרָצוֹן לָהֶם לִפְנֵי ה'" (שמות כח לח).
"וְהָיָה עַל מֵצַח אַהֲרֹן וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת עֲוֹן" - מכאן אמר רבי יהודה: "הציץ עודו על מצחו – מרצה, אינו על מצחו - אינו מרצה, ושלא יסיח דעתו ממנו". גמרא ביומא ז' עמוד ב'. מה הלימוד המוסרי שנלמד מכאן: מתי מצליח אדם בתורתו? ומתי פועל בו רושם כח התורה ומגן עליו? דוקא בעת שהוא עוסק בה תמיד, בעת נזר התורה על ראשו ואינו מסיח דעתו ממנה אפילו לרגע, ואינו עוצם אפילו לרגע ואפילו עין אחת מלהסתכל ומלהגות בה, אז התורה שלו תרצה את נושאהּ.
מעולם לא ישיג האדם את נעימות טוב התורה אלא אם כן יתמסר אליה בכל נימי נפשו רוחו וגופו, רק האיש שאינו מסיח דעתו מהקודש לה' שעל מצחו ושבתוך מוחו פנימה, אליו תתגלה התורה בכל זיוהּ כבודה והדרה, וחינה הנעים והמתוק. ורק אז יקוים בו: "וְתוֹרָתְךָ בְּתוֹךְ מֵעָי" (תהלים מ ט). הזוהר הקדוש, על התגלותה של החכמה של התורה לבני אדם אומר משל; "משל למה הדבר דומה? לאהובה שהיא יפה במראה ויפה בתואר. והיא טמונה בהסתר בתוך ההיכל שלה. יש לה אוהב יחידי שלא יודעים עליו בני אדם אלא שהוא בנסתר.
אותו אוהב מתוך האהבה שהוא אוהב אותה, עובר על שער ביתה תמיד, מרים עיניו לכל צד, היא יודעת שהרי האוהב סובב סביב שער ביתה תמיד, מה עושה? פותחת פתח קטן באותו היכל נסתר שהיא שם, ומגלה את פניה לאוהבה ומיד חוזרת ונתכסת. כל אותם שהיו אצל האוהב לא ראו ולא הסתכלו, פרט לאוהב לבדו, ומעיו וליבו ונפשו הלכו אחריה, ויודע שמתוך האהבה שהיא אוהבת אותו נגלית אליו רגע אחד לעורר אותו, דהיינו; לעורר אליו אהבה. כך הוא דבר התורה: לא נגלה אלא לאוהבו, יודעת התורה שאותו חכם לב סובב שער ביתה כל יום! מה היא עושה?
מגלה פניה אליו מתוך ההיכל, ורומזת לו רמז ומיד חוזרת למקומה ונסתרת, כל אלו ששם לא יודעים ולא מסתכלים, אלא רק הוא בלבדו, ומעיו וליבו ונפשו הולכים אחריה. ועל זה התורה נגלית ונכסית והולכת באהבה לאהובה לעורר עמו אהבה. בא וראה: כך היא דרכה של התורה, בראשונה כשהיא מתחילה להתגלות אל האדם רומזת לו ברמז, אם יודע - אז טוב! ואם לא יודע שולחת אליו וקוראת לו "פתי". והתורה אומרת לאותו ששלחה אליו, אמרו לאותו הפתי שיקרב לכאן ואדבר עמו, וזהו שכתוב: "מִי פֶתִי יָסֻר הֵנָּה וַחֲסַר לֵב" (משלי ט טז), קרב אליה ומתחילה לדבר עמו מאחר פרוכת שפורשת לו דברים לפי דרכו, עד שיתבונן לאט לאט וזה הדרש.
ואח"כ תדבר עמו מאחר פִּשְׁפֵּש קטן דברי חידה, וזוהי הגדה. אחר שהתרגל אליה נגלית אליו פנים בפנים, ומדברת עמו כל הסודות הנסתרין שלה, וכל הדרכים הנסתרות שהיו שמורים בליבה מימים ראשונים, ואז אותו אדם הוא שלם בעל תורה ודאי, בעל הבית שהרי כל סודותיה גילתה לו ולא ריחקה ולא כיסתה ממנו כלום.
אומרת לו: "ראית דבר הרמז שרמזתי לך בתחילה? כך וכך היו הסודות כך וכך הוא!".
ואז רואה שעל הדברים הללו אין להוסיף ואין לגרוע מהם, ואז פשט הכתוב הוא כמו שהוא, שלא להוסיף ולא לגרוע אפילו אות אחת! ועל כך אנשים צריכים להיזהר ולרדוף אחרי התורה להיות אוהבים שלה כמו שנתבאר". אז התורה מבקשת מהאדם: מסירות נפש! שיחזר אחריה תדיר בדביקות עליונה ללא הפוגה וללא הפסקה, ועל ידי זה היא תפתח כל פעם לאט לאט עד שהוא יחכים בכל התורה כולה. זה זוהר בפרשת משפטים.
המאמר הקדוש הזה ממלל ומדובב את כל נימי נפשנו וליבנו, לעורר בנו אהבה איתנה והתשוקה העצומה, האיך לעקוב וללכת השקם והערב אחרי זוהרה של התורה, אחרי קדושתה השמימית הטהורה, איך לא להסיח את הדעת מהיגיון ורוח האהבה הפועמת בנו כלפי התורה, כי על ידי התמסרות והתקשרות בלתי מנותקת ובלתי מזויפת, מוכשר האדם להגיע לידי טעימת הנועם והעונג העליון, טעם שאינו מושג ושאינו מוקנה לאיש הלומד תורה למקוטעין, לסירוגין, לדילוגים. עַל מִצְחוֹ תָּמִיד כל הסחה קלה, כל התעלמות והפסק כלשהו - מונע ממנו את כל ההישג!
כשאדם מתחיל להתנער מתרדמתו, להתעורר לרגשי יהּ, ולתשוקת הכרת ערך וקדושת התורה, אם לא יתמיד במגמה הזו ללא כל הפסקות דחיות ושהיות - הרי לעולם לא יגיע לטעם הטוב והרצוי, החכמה תתכסה ותברח ממנו, כי היא לא סובלת הסחת הדעת של 'הרוצה להחכים'. וכעין מה שספרו לנו חז"ל על רבי פרידא: "שהיה לו תלמיד שהיה שונה לו ארבע מאות פעמים עד שהוא מבין, פעם אחת הוצרכו אותו לאיזה דבר מצווה, ונכנסו ובקשו מהרב: 'להגיע לדבר מצווה', והוא סיים לו את הארבע מאות פעם והוא לא הבין.
אמר לו: "מה נשתנה היום שלא הבנת אחרי ארבע מאות פעם?"
אמר לו: "מאותה שעה שאמרו למר שיש דבר מצווה שצריכים את כבודו הסחתי את דעתי וכל רגע הייתי אומר: "עכשיו ילך אדוני עכשיו ילך אדוני".
הרי לפנינו ציור מוחשי של ההפסד הנגרם על ידי הסחת הדעת אפילו של רגע! והנה היות והרגיש התלמיד שרבו צריך להפסיק מלימודו אחר רגע ולצאת, כבר לא יכול היה לקבל את לימודו, רגע ורגש קל של היסח הדעת - כבר פגם בכלי מחשבתו שלא יתפוס כהוגן את הלימוד והסברא! וכבר לא הועיל לו לימוד אפילו של ארבע מאות פעמים. מבהיל על הרעיון, עוצם ההשפעה שארבע מאות פעם של חזרה ושינון, עלול לפעול בכדי להרשים במוח את ידיעת העניין, ומכל מקום ההיזק של היסח הדעת - עצום מלימוד של ארבע מאות פעם!! שינון וחזרה שינון וחזרה ארבע מאות פעם, יכולים לעוף ברגע מהיסח הדעת. חז"ל סיפרו על רבי עקיבא: "שהלך לבית רב שתים עשרה שנים, בתום שתים עשרה שנים חזר לביתו,
שמע מאחורי הבית שרשע אחד אומר לאשתו: "טוב עשה לך אביך שהדיר אותך מנכסייך, איזה בעל יש לך? שהשאיר אותך אלמנה חיה כל אותם שנים!"
אמרה לו: "אם היה מציית לי עוד שתיים שנים אחרות היה הולך".
אמר רבי עקיבא: "הואיל ונתנה לי רשות - אחזור לאחוריי!",
הלך ולמד עוד שתיים עשרה שנים אחרות וחזר עם עשרים וארבע אלף זוגות תלמידים. {שתיים עשרה אלף ... עשרים וארבע הם זוגים}
והקשה הגר"י בלך זצ"ל: ולמה זה לא הואיל להיכנס לבית ליום אחד או שעה אחת ואח"כ לשוב לבית המדרש? תן כבוד לאשה! כבר הגעת,
תגיד: "יישר כח, יישר כח! כל הכבוד אשרייך!!"
אמר דבר נפלא: כי אז לא היה נחשב לרבי עקיבא עשרים וארבע שנים של לימוד בישיבה רצוף, כי פעמיים שתים עשרה שנים, זה המשך רצוף אחד של עשרים וארבע שנים, אלא של סירוגין והפסק אפילו קל ביותר, וזה כבר דרגה אחרת. והנה נעיין היטב: עד כמה חשובה היא רציפות המחשבה של וְהָיָה עַל מִצְחוֹ תָּמִיד הן מבחוץ והן מבפנים. "מכאן אמר רבי יהודה: "הציץ עודו על מצחו מרצה אינו על מצחו אינו מרצה" ושלא יסיח דעתו ממנו". וְהָיָה עַל מֵצַח אַהֲרֹן וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת עֲוֹן הַקֳּדָשִׁים. מפה רואים: כמה צריך להיות מחובר לתורה בלא הפסק מי שרוצה לקנות את אהבתה ושהיא תעניק לה את כל סודותיה בשלימות!
"רַבִּי חֲנַנְיָא בֶּן עֲקַשְׁיָא אוֹמֵר: "רָצָה הַקָּב"ה לְזַכּוֹת אֶת יִשְׂרָאֵל, לְפִיכָךְ הִרְבָּה לָהֶם תּוֹרָה וּמִצְוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: "השם חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ, יגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר".
בוקר טוב כבוד הרב ב"ה כותבים בהודיה עצומה על שמיעת שיעורי השמחה (shofar.tv/videos/17152) אשר פותחים את שערי השמים עבורינו. אנו ממש מרגישים את השגחת השם יתברך עלינו וכיצד נוהג הוא איתנו באותה המידה...בדיוק כמו שכבוד הרב מוסר בשיעורים... בזכות השמחה האמיתית הבית לובש חג, והישועות זורמות בקצב מסחרר כל השבוע שעבר השגחתי בכוונת תחילה על מאורעות הבית ונוכחנו לגלות שכל יום היה יותר מוצלח... והביא עמו בשורות טובות יותר... מקודמו! והודנו להשי"ת על כך בשולחן השבת.. כשהארתי עניי המסובים לתופעה המופלאה הזו. ממש כל השבוע נושענו בישועות שונות מפרנסה - ספורי ניסים ממש... כסף שבשום אופן לא היה יכול בדרך הטבע להגיע אלינו, הגיע... ובמלוא הדרו... עם ריבית מה שנקרא. ואולי אפרט רק בשביל להמחיש את גודל הנס? מערכות חשמל סולאריות, שלא עבדו כשנתיים! ולא יכלו לספק חשמל לחברת החשמל, בשום דרך שהיא, כי הכבלים מתחת לאדמה היו קרועים!!! במשך כשנתיים!!! ובכל זאת השם סידר אחרת, והם טענו: 'שהוזרם חשמל לחברת חשמל!' והעבירו מעל 100 אלף כתשלום עבור החשמל שכביכול סופק... עבור כל התקופה המדוברת... אחורה רטרו... זה פשוט נס מעל הטבע. דרך רפואה - מיחוש קל של פחות מיממה! בזמן שמסביבנו כולם חולים בשפעות שונות עקב מזג האויר. ועד שלום בית והצלחה בלימודי הילדים (בתקופת המבחנים והבגרויות) ובשורות טובות ממשרד השיכון (שאישר נגד כל הסיכויים המשך סיוע בשכירות). בקיצור... ישועות ישועות וישועות והכל בזכות - השמחה🙂 מודים לכבוד הרב על ריפוי לבבנו ממש חיינו התחדשו וליבנו מתרפא בכל פעם שאנו שרים עם הרב (במטבח אפילו). בעלי צחק ואמר: 'שאפילו השקשוקה יצאה לך יותר טעימה בזכות שאת שמחה בעקבות האזנה לשיעורי הרב...!' תודה ובהערכה רבה.
וואו כבוד הרב איזו הרצאה מחזקת (אור יהודה 12.5.24) שמעתי מהבית שלחתי את בעלי והילדים להרצאה ובבית רקדתי ושמחתי אתכם וב"ה נכנסה בי שמחה ותקווה ענקית ללב, כששמחתי ורקדתי להשי"ת כ"כ כבר שכחתי מתי פעם אחרונה רקדתי כך, תודה רבה-רבה הרב ועוד דבר כבוד הרב ביום שישי הייתי כאובה ולא הרגשתי טוב (ל"ע) בקושי תפקדתי אבל במהלך ההכנות שרתי: "עבדו את השם בשמחה!" וגם בהדלקת נרות החלטתי שאני מודה להשי"ת ולא בוכה, ופשוט שרתי וב"ה נכנסה בי שמחה ותקווה ענקית: שהכל יהיה בסדר! וב"ה קמתי בבוקר כמו חדשה!!! תודה רבה להשם יתברך ולכם הרב!
ואוו כבוד הרב איזה הרצאה איזה שמחה, איזה ריקודים🥳 ובנוסף ברכה שווה לכל האנשים שהשתתפו בריקוד, ממש נהניתי מכל רגע 🤗 לילה טוב כבוד הרב ונסיעה טובה 🙏🏼 (אמן)
תודה רבה על הכול כבוד מורנו ורבנו גדול הדור מחיה את עם ישראל ישר כוחכם! ויה"ר שנזכה כך לקלף את כל הקליפות ולראות מיהו מבשר הגאולה העומד למולנו (אמן). תודה רבהה💫💫.
ישתבח הבורא שזכינו להיות בדורך!!! איזו זכות לא מובן מאילו תודה רבה שאתה דואג להכניס בנו שמחה, יה"ר שהשי"ת יתן לך את כל הטוב שבעולם🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻 (אמן)
כבוד הרב, ב"ה הרצאה עילאית ומיוחדת באור יהודה (אור יהודה - כִּי בְשִׂמְחָה תֵצֵאוּ 12.05.2024 shofar.tv/lectures/1601) מחזקת מאוד להתאמץ בשמחה בעבודת ה' ובכלל הרב הביא הרבה אור ותקוה ללבבות היהודים שזכו לשמוע דבר ה' על השמחה, מדהים👏
שבוע טוב. לרב אמנון יצחק היקר תודה רבה על השיעורים שלך, בעיקר אני אוהבת ת'שאלות והתשובות שלך.
ב"ה תבורך🙏🏻תבורך🙏🏻הרב שבת שלום ומבורך 🌹🌹🌹🌹 ממש מרגש כמה אנשים יודעים להעריך את כל העזרה שאתה עושה לעם ישראל. השם יתברך 🙏🏻 יזכה אותך ואת כל הקרובים אליך לישועות וברכות מהשם יתברך🙏🏻 ויה"ר שכל משאלות לבכם יתגשמו לטובה אמן.
שלום לכבוד הרב! בהמשך לשיעורי כבוד הרב על השמחה (shofar.tv/lessons/17147), כשלוש שעות לפני כניסת השבת נתקענו ללא חלב לילדים ולנו הסתובבתי למעלה מחצי שעה לחפש חלב ברחבי איזורינו בבני ברק מסתבר מכמה סוחרים בחנויות שיש חוסר רציני בחלב בכשרות עדה חרדית של תנובה בלבד שרק זה מה שאנחנו שותים בקפ"ז. שרתי בדרכי עבדו עבדו.. לא התייאשתי ועשיתי סיבובים בשמחה! בסופו של דבר אכן מצאתי מינימרקט אחד שנשאר לו כמה שקיות אחרונות שהוא גם היה האחרון באיזורנו שאני מכיר לפני החזרה הביתה! ב"ה קניתי מספיק חלב לכמה ימים טובים "בשמחה ובטוב לבב" כפי שכבוד הרב לימד אותנו תודה רבה לרב על הלימוד הנפלא שבין דבר גדול, בין דבר קטן שאנחנו צריכים כמו חלב סך הכל, ניתן להשיג אם רק נהיה בשמחה גמורה ונשיר! שבת שלום ומבורך לכבוד הרב ומשפחתו דוד ביטון.
כבוד הרב, שיהיה שבת מבורכת (אמן) בעודי שומעת את השיעור של השמחה (shofar.tv/lessons/17147) לפתע היתה אזעקה בעירנו - התחלתי לרקוד משמחה! הילדים שהיו רגילים להיות חיוורים - החלו לצחוק ושמחו בממ"ד פעם ראשונה בחיים!
© 2024 כל הזכויות שמורות