טוען...

הנכבדות מונעת חטא | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 15.12.2013, שעה: 07:51

הורדת MP4 הורדת MP3


"...וכל אחיו וכל הדור ההוא", כתב אור החיים הקדוש, שבא הכתוב לומר שכל זמן שאחד מן האחים היה קיים היו המצרים מכבדים אותם, ואף כשהיה אחד מהדור ההוא קיים היו חשובים בעיניהם, ולא היה להם פנים להשתעבד בהם, במיתת יוסף ירדו מגדולתם, שהיו מעולים יותר מן המצרים ונעשו שווים להם, ובמיתת האחים ירדו למטה ממדרגתם שהיו בעיניהם נבזים, אבל עדיין לא היו משתעבדים בהם, ורק לאחר שמת כל הדור התחילו להשתעבד להם.

למדנו מדבריו של אור החיים הקדוש, שאע"פ שמצרים רשעים, המצרים היו רשעים מעולם, מכל מקום הם לא היו יכולים להשתעבד בישראל כל זמן שהיו ישראל חשובים ונכבדים בעיניהם, ורק כשירדו ממדרגתם ונעשו מבוזים בעיניהם התחילו לשעבדם. 

נראה שיש כאן שני פנים לדבר, אחד - המצרים שלא היו מסוגלים לשעבד בני אדם שהם נכבדים וחשובים, והצד השני - מצד בני ישראל עצמם, שכל זמן שהיו חשובים ונכבדים בעיני עצמם לא היו המצרים יכולים לשעבדם, ורק כשהושפלו מחשיבותם נעשו בני שעבוד. 

כך דרכו של יצר הרע במלחמתו על האדם, בתחילה הוא משתדל להשפילו בתחומי ההיתר, וכשהדבר עולה בידו הרי אדם ברשותו להכשילו בכל דבר חטא ועוון, אם הוא הצליח להשפיל אותו ממילא הוא יצליח כבר להחטיא אותו בכל חטא ועוון. העבודה המוטלת על האדם היא להתעלות עד היותו נכבד וחשוב, ועל ידי כן הוא נשמר מן החטא, כיון שהוא מכיר במעלתו וחשיבותו הגדולה, הרי הוא נמנע מלחטוא, כדי שלא ירד ממדרגתו. אם הוא מחשיב את עצמו, הוא יודע שע"י חטא הוא ירד מהמדרגה, אז לכן העצה להיות נכבד בעיני עצמו, אז אם הוא נכבד בעיני עצמו הוא לא יקלקל לעצמו את המעלה. ועוד שרוב העבירות כרוכות בבזיון לעברם, ואם תהיה הרגשת נכבדותו וחשיבותו מושרשת בקרבו הוא יימנע מלעבור עבירה.

שתי הדרכים האלה מפורשים בדברי חכמים ז"ל, לא יאומן כי יסופר. הגמרא בסנהדרין ל"ז אומרת, כיצד מאיימין על עדי נפשות, אומרים להם לפיכך נברא האדם יחידי ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא, לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר, בשבילי העולם נברא. ועיין בהרמב"ם פרק י"ב בסנהדרין, שכתב שכל זה מדברי האיום שמאיימים על העדים, פירש רש"י שם, כלומר חשוב אני כעולם מלא, לא אטריד את עצמי מן העולם בעבירה אחת וימשוך ממנה, איזה איום מאיימים על העדים? אומרים להם, לפיכך נברא האדם יחידי, אתה אתה, בשבילך נברא כל העולם כולו, וכל המאבד נפש אחת מישראל כאילו איבד עולם מלא, לפיכך חייב כל אחד ואחד לומר בשבילי נברא העולם, זה דברי איום שמאיימים על העדים, שמעתם איזה איום? ורש"י אומר, כלומר חשוב אני כעולם מלא, ככה העד צריך להרגיש, לא אטריד את עצמי מן העולם, אטרד מן העולם בעבירה אחת, בעדות שקר, ואז ימשוך ממנה. 

הרי שהרגשת הגדלות של האדם, בשבילי נברא העולם וחשוב אני כעולם מלא, מביאה אותו למשוך ידו מן החטא ולשמור עצמו שלא לרדת ממדרגתו. וזה מדובר על אחד שהיה יכול לחטוא ולהיות עד בנפשות שימות בן אדם, ומה האיום? תראה מי אתה, עולם ומלואו נבראו בשבילך, בזה הוא ימשוך את ידו. ואף עדים הללו שעומדים להעיד עדות שקר ולשפוך דם נקי, כיון שיתבוננו בגדלות האדם יימנעו מן החטא ויחזרו בהם מלהעיד שקר. ובאיום על עדי ממון, אמרו בסנהדרין כ"ט, איך מאיימים על עדי ממון? אי אפשר להעיד עליהם שבשביל עדות שקר הגשמים נעצרים ודבר בא לעולם, על כל זה ימצאו לעצמם דרך לא להתרשם מן האיום, אלא אומרים להם סהדי שקרי אגורייהו זילי, פירש רש"י - השוכרים אותם מבזים אותם וקלים הם בעיניהם, סהדי שקרי - עדים שקרנים, אגורייהו זילי - אלה ששכרו אותם מזלזלים בהם, הם שילמו להם כסף בשביל לשקר, והם מזלזלים בהם, ז"א הם אומרים לו תשמע, טיפש, אתה הולך לעשות משהו בשבילו תמורת כסף והוא מזלזל בך, הוא לוקח אותך, עושה איתך את התשמיש שלו למטרות שלו וזורק אותך אחרי זה אתה מזולזל בעיניו. העדים הללו שאנו חושדים אותם להעיד עדות שקר, ואין חומר האיסור מרתיע אותם, ואף האיום בענשים החמורים אינו משפיע עליהם, שאומרים בליבם כי עליהם לא יגיעו העונשים, הדרך להשפיע עליהם ע"י שמירת כבודם העצמי, ואומרים להם, שאף בעיני השוכרים אותם לעדות שקר תהיו בזויים, זה האיום שבכוחו להשפיע יותר מן הכל. כאמור שזוהי התועלת הנוספת בהרגשת הנכבדות אשר היא מונעת את האדם מן החטא, אז רואים עד כמה זה עצה שידעו אותה חכמים ז"ל, וככה מתנהגים עם עדי נפשות ועדי ממון.

לא זו בלבד שהנכבדות שומרת את האדם מן החטא, אלא נותנת לו כח ועוז להתעלות מעלה, כמו שכתוב "ויבואו כל איש אשר נשאו ליבו", במשכן באו אנשים שלא ידעו שום מלאכה ונשא אותם ליבם, פירש הרמב"ן על החכמים העושים במלאכה אמר כן, כי לא היה בהם מי שלמד את המלאכות האלה ממלמד, או מי שיאמן בהם את ידי וכלל, אבל מצא בטבעו שידע לעשות כן, מצא בטבעו שידע לעשות כן, "ויגבה ליבו בדרכי ה' לבוא אל משה לומר לו אני עושה כל אשר אדוני דובר", מה הבעיה, תגיד לי מה לעשות אני עושה. 

אדם רגיל בראותו לפניו משימה כבדה זו, לחשוב מחשבות ולעשות בזהב ובכסף ובנחושת ובחרושת אבן למלאות מחרושת עץ לעשות בכל מלאכת מחשבת, והוא הדיוט באומנות זו ומעולם לא התנסה בכך, היה מרים ידיו ביאוש ואומר, איך אני אוכל לקבל על עצמי דבר שאין לי בו שום מושג, ואילו אלו אשר נשאם ליבם באו לפני משה בעוז ובטחון - אנחנו נעשה כל אשר אדוני דובר. ככה נבנה בית כנסת פה, קהילות פז, לא יאומן כי יסופר, אלה שנשאם ליבם לעשות במלאכה. בלא חשש מקבלים על עצמם לבצע כל מה שצריך למלאכת המשכן, וזהו משום "ויגבה ליבם בדרכי ה'", שאין גבול ואין תכלית מה שיש בכוחו של האדם הנכבד לעשות, ואינו חושש שמא לא יוכל, אבל בבטחון גמור אומר, אני אעשה כל מה שצריך, ועל ידי כן הוא יכול לעשות כן. 

כן מצינו אצל בני תורה, זה שאומר מי אני ומה כוחי להשיג ועד היכן אוכל להתעלות, מתוך כך מושך ידיו ומתייאש, הרי זה משום שלא הגיע לכלל "ויגבה ליבו בדרכי ה'", אבל בר מעלה מרגיש שאין גבול ואין תכלית למה שהוא יכול להגיע, "ויגבה ליבו בדרכי ה'" לומר אני אגיע למדרגות עליונות, ועל ידי כן הדבר מצליח בידו ומתעלה לאין שיעור. ודבר זה פעלו ביותר רבותינו בעלי המוסר, הגאון רבי ישראל סלנטר זצ"ל ותלמידיו, ותלמידי תלמידיו ז"ל, שבעת שההשכלה הארורה השפילה את בני התורה פעלו הם לנשאם ולהגביה את ליבם, וידעו והרגישו שבדבר אחד מן התורה ובדברי חכמים ז"ל מונח יותר מכל חכמות האומות. והמפסיד העיקרי לנכבדות זה החיפזון והבהילות, שאפילו מי שהגיע למעלת הנכבדות אם יש בו בהילות - הפסיד נכבדותו ומעלתו, זה מה שאמר יעקב על ראובן, "פחז כמים אל תותר" לא נותר לו שום דבר, לא בכורה לא כהונה ולא מלכות. ואמרו חכמים ז"ל, כל האומר ראובן חטא אינו אלא טועה, ואעפ"כ הפסיד מלכות וכהונה, כל כך למה? משום מידת פחז כמים דהיינו הבהילות. בהילות לא נותן לאדם שיקול דעת לחשוב על מצבו על מעמדו, ואז הוא נופל לגמרי. אדם יכול לישון בשבת ולקום אחרי זה במוצאי שבת מאוחר ומפסיד את כל מעלתו ואת כל היהדות שבו והכל זורק הכל לפח בשביל עוד כמה זמן של שינה. איך יכול להיות דבר כזה לא יאומן כי יסופר. 

כשנכנסנו למחנה שומרון לטירונות היה שלט בכניסה, אין גבול ליכולת, שאלתי הלו, מה זה? מה זה אין גבול ליכולת? אמרו פה יוצאים רק עם אלונקה, כל זמן שאתה לא עולה על אלונקה אתה יכול. מטרטרים את הבן אדם עד אפיסת כוחות, אם הוא לא נופל באלונקה - עדיין הוא יכול. ואם הוא עולה על אלונקה וחברים צריכים לסחוב אותו, גם תוקעים לו את הנשק מלמטה למה הוא נותן להם לסחוב אותו, בקיצור לא פשוט. אז אם בצבא אומרים אין גבול ליכולת, בעבודת ה' על אחת כמה וכמה ובפרט שה' נותן כוחות, מי שרוצה נותן לו כוחות, אז לכן "ויגבה ליבו בדרכי ה'" נכבדות, שאדם יחשיב את עצמו, לא יהיה סמרטוט, שיהיה נכבד, שיהיה חשוב, זה ימנע אותו מן החטא. ואפילו כאלה שעמדו להרשיע אדם שיהרגו אותו, במה מצליחים לאיים עליהם? אתה הולך לאבד את עצמך להיות עד ואתה מאבד נפש מישראל וכל המאבד כאילו איבד עולם מלא, אז תדע לך מה אתה עושה. דבר כזה יכול למנוע אותו. אתם שומעים דבר כזה? זה סוד, סוד גדול, כמה האדם הוא חשוב בעיני עצמו, כשאומרים לו את החשיבות שלו, את המעלה שלו, הוא יכול להתעורר. לכן ילדים צריך להשתדל לרומם אותם ולדבר על החשיבות שבהם, ולא להוריד אותם למטה כל הזמן כי אם מורידים אותם כל הזמן אז הם באמת מאמינים שהם כלום וגורנישט וכלום, ואז ממילא אז הוא אומר טוב אז אני כזה וזהו, אז אני טמבל וזהו. כן. הוכח לחכם ויאהבך. אז ז"א, זו נקודה חשובה הנכבדות, שאדם יחשיב את עצמו. 

אנחנו בנים של מלך מלכי המלכים הקב"ה, יש משהו יותר נכבד מזה? אז איך אפשר לזלזל בצלם אלקים, במעלת ישראל ובכלי חמדה שקיבלנו עם כל זה אדם יכול לזלזל בעצמו ולעשות חטא, כמה טיפשות אפשר לאבד ברגע אחד, כל כך הרבה לנצח נצחים, ואילו אם אדם מתגבר ועושה עוד קצת ועוד קצת ועוד קצת, כל השונה פרקו מאה ואחד לעומת מאה זה נקרא עובד אלקים וזה נקרא לא עבדו. 

רבי חנניא בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל....

  •    שיתוף   

הרצאות קרובות

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 03.07 10:22

    לילה טוב לרב שלנו! לא הספקנו להודיע לרב על מאורע שלא קרה לי בעבר... (לפי מה שזכור לי 🤔) הבוקר הלכתי לחנות למוצרי סת"ם (ספרי תורה, תפילין ומזוזות) ראיתי שעדיין סגור. המתנתי בחוץ... חם... מסתכל על השעון... מתקשר לבן אדם... טוב, לא עונה! 😐 מחכה 3-4 דקות מתקשר שוב ולא עונה... 😐 התיישבתי בכסא הנדנדה והחלטתי: 'להתחיל' לזמר את המזמור המפורסם והידוע של דוד המלך עליו השלום זכותו תגן עלינו אמן - לפי הניגון של הרב שליט"א: "עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כשסיימתי את המזמור עם המילה האחרונה שמעתי צליל מנוע של רכב... וראה זה פלא הגיע האחראי בכבודו ובעצמו!! 😁 זה לא נס?! זו הבטחה של הרב: שמי שבוטח בהשי"ת מתוך עבודה בשמחה ובתמימות, ודאי השי"ת יתן לו משאלות ליבו! תודה לרב היקר שאנחנו מאוד אוהבים ומעריכים ומצפים לראות אותך בקרוב! (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 03.07 10:20

    שלום הרב. תודה רבה על השיעור (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה ממש מחזק! ביקשנו: 'סליחה!' מכל האנשים שחשבנו שפגועים ממנו ומחלנו לכל מי שפגע בנו כמה שידוע לנו. נשמח לקבל ברכה מהרב שבעזרת השי"ת החודש נזכה לזרע של קיימא ויהיו עוברים בריאים ושלמים והריון תקין ושלם (אמן). תודה רבה הרב!

  • 02.07 14:22

    ב"ה עכשיו זכיתי לראות את שיעור הבוקר המדהים! (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כה' 02.07.2024, shofar.tv/videos/17295) ואספר לכבוד הרב שליט"א, שכל מודעה שראיתי או שמעתי אמבולנס, או במדיה, או לוח מודעות [לרוב זה על אבלות ל"ע], אמרתי "שיר למעלות" וכו'... אין כמו לעשות חסד כפי שהרב שליט"א מלמד אותנו ברוך השם 🙏

  • 02.07 10:10

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! יה"ר שהשם יתברך יברך את הרב היקר בכל הטוב שבעולם! אתמול הדרשה היתה מהממת ומרגשת במיוחד, (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה הרב היקר משתבח כמו יין טוב, חשוב להדגיש: שנקודת הפתיחה (1985, צפת - הכר את יהדותך shofar.tv/lectures/1291) כבר היתה עם הצבת רף גבוהה מאוד, רואים את ההשתבחות של הרב היקר באופן שיטתי!!! יה"ר שהשם יתברך ימשיך וישפיע על הרב היקר רוח הקודש בבריאות איתנה ונחת! אמן ואמן!!!

  • 02.07 10:09

    כבוד הרב, גדול הדור, תודה רבה על 'דברי א-לקים חיים' (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ישתבח שמו לעד, קשה לחשוב שהדברים שנכנסו מאוזן אחת ויצאו ח"ו מהאוזן השניה... בוודאי שיש רושם גדול אצל השומעים! תודה להשי"ת יתברך שזכינו לבוא היה לנו קפיצת הדרך האב ובתו חזרו לבית הרפואה עם כוחות נפש! ממש אלפי תודות מקווה שיהיו בשורות טובות (אמן).

  • 02.07 01:04

    כבוד הרב!🌸 ב"ה הרצאה טובה מאד (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) מניסיון של החיים שלי מבחינתי גם שציערו אותי בעבר זהו! מחלתי כבר ממזמן. כי אז בזמנו לא ידעתי כמו היום את המשמעות של לדעת למחול על דבר קשה זה בעצם לא היה צער זה הכל מתנות מהשי"ת גם מה שצער שחושבים שזה צער ככה לומדים. מזמן כבר מניסיון החיים כיפיים וטוב להיות אני כל יום כל אדם שמקבל צער ופגיעה זה 'מידה כנגד מידה' כי זה בסך הכל לתקן את האדם אם אדם היה יודע - היה מאושר, צוחק! אנשים צריכים למחול גם על דברים שכאלו קשים כי החיים יפים מהממים וממשיכים הלאה כל יום זה מתנת חינם! ולא צריך לחשוב שמגיע לו משהו כמו שהרב שליט"א מלמד אותנו יום יום🌹🌹 מקווה שאם שההודעה תתפרסם שאנשים יקחו מוסר מכאן 😄 תודה להשי"ת ✨.

  • 02.07 01:02

    מורנו ורבנו! הערב, הבת שלי עשתה שיעורי בית. היא ראתה עמוד אחד בספר הלימוד והיתה בטוחה שכבר עשתה את העמוד הזה אבל לא מצאה את הדף בשום מקום במחברת או בדף נפרד. חיפשה וחיפשה בכל דף ודף אבל לא מצאה! היתה עצובה ואז התחלתי לשיר: "עבדו-עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ואפילו קמתי לרקוד! לא עברה חצי דקה וכבר צעקה בשמחה שב"ה מצאה בתוך המחברת!!! זה עובד כבוד הרב, זה פשוט עובד!! תודה רבה לקב"ה על שזיכה אותנו להיות בקהילה של צדיק הדור!! ותודה רבה לרבנו. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 02.07 01:01

    תודה רבה, ב"ה היתה הרצאה מדהימה ונוגעת, אולי יותר נכון דוקרת בלב (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ובטוחני שהרבה מרגישים כמוני שהרב דבר ישירות אלי, ואני רוצה לבכות על כל אלו שפגעתי בהם ולרצות אותם, באותו הזמן רוצה: למחול לכל (למרות שלא קל) אלו שפגעו בי - שלא יסבלו חלילה בגללי, תודה כבוד הרב מאוד מחוברים אליכם וממש אוהבים אותכם. יה"ר שהשי"ת יברך אותכם בכל מכל כל (אמן).

  • 01.07 23:58

    לילה טוב לכבוד הרב הגאון שליט"א תודה לך כבודו על הרצאה כל כך מרתקת וכל כך חשובה בדורנו (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) אשרינו שזכינו בצדיק כמו הרב. מי יתן ותזכה לכל טובה וברכה, תחזור לשלום (אמן) הרב, אנחנו אוהבים אותך.

  • 01.07 23:57

    כבוד הרב שליט"א ב"ה הרצאה טובה ומיוחדת ממש! ברוך השם 🤲 (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה אני יום-יום מבקש מהשם יתברך: 'שימחלו לי כל אלה שציערתי אותם!' ולצערי לא חסר אנשים שציערתי בחיים... מקווה שיפעל משהו בשמים🙏 תודה רבה כבוד הרב שליט"א נסיעה טובה ובטוחה 🤲 (אמן)

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים