מסילת ישרים - פרק ז' - חלק ג | פרק ח'
תאריך פרסום: 21.05.2012, שעה: 00:32
(אין זה התמלול, אלא עיקרי הדברים מהספר 'מסילת ישרים' לרבנו משה חיים לוצאטו הרמח"ל זיע"א)
'וכן תמצא כל מעשיהם של צדיקים תמיד במהירות אברהם כתיב בו בראשית יח ו-ז: "וימהר אברהם האהלה אל שרה ויאמר מהרי ויתן אל הנער וימהר" רבקה שם כד, כ: "ותמהר ותער כדה" וגו' וכן אמרו במדרש במדבר רבה י: "ותמהר האשה" וגו' שופטים יג, י 'מלמד שכל מעשיהם של צדיקים במהירות' אשר לא יתנו הפסק זמן לא אל התחלת המצוה ולא אל השלמתה:
ותראה שהאדם אשר תלהט נפשו בעבודת בוראו ודאי לא יתעצל בעשית מצוותיו אלא תהיה תנועתו כתנועת האש המהירה כי לא ינוח ולא ישקוט עד אם כלה הדבר להשלימו ואמנם התבונן עוד כמו הזריזות הוא תולדת ההתלהטות הפנימית כן מן הזריזות יולד ההתלהטות והינו כי מי שמרגיש עצמו במעשה המצוה כמו שהוא ממהר תנועתו החיצונה כן הנה הוא גורם שתבער בו תנועתו הפנימית כמו כן והחשק והחפץ יתגבר בו וילך אך אם יתנהג בכבדות בתנועת איבריו גם תנועת רוחו תשקע ותכבה וזה דבר שהנסיון יעידהו:
ואמנם כבר ידעת שהנרצה יותר בעבודת הבורא יתברך שמו הוא חפץ הלב ותשוקת הנשמה והוא מה שדוד המלך מתהלל בחלקו הטוב ואומר: "כאיל תערג על אפיקי מים כן נפשי תערוג אליך אלהים צמאה נפשי לאלהים" וגו' תהלים מב, ב-ג: "נכספה וגם כלתה נפשי לחצרות ה'" שם פד, ג: "צמאה לך נפשי כמה לך בשרי" שם סג, ב.
ואולם האדם אשר אין החמדה הזאת לוהטת בו כראוי עצה טובה היא לו שיזדרז ברצונו כדי שימשך מזה שתולד בו החמדה בטבע כי התנועה החיצונה מעוררת הפנימית ובודאי שיותר מסורה בידו היא החיצונה מהפנימית אך אם ישתמש ממה שבידו יקנה גם מה שאינו בידו בהמשך כי תולד בו השימחה הפנימית והחפץ והחמדה מכח מה שהוא מתלהט בתנועתו ברצון והוא מה שהיה הנביא אומר הושע ו, ג: "ונדעה נרדפה לדעת את ה'" וכתיב שם יא, י: "אחרי ה' ילכו כאריה ישאג":
פרק ח: בדרך קנית הזריזות
הנה האמצעים אשר נקנה בם הזריזות הם הם אותם אשר נקנה בם הזהירות ומדרגותיהם כמדרגותיהם וכמו שכתבתי למעלה כי ענינם קרוב זה לזה מאד ואין הפרש ביניהם אלא שזה בעשיין וזה בלאוין וכאשר יתאמת אצל האדם גודל ערך המצוות ורב חובתו בהם ודאי שיתעורר לבו אל העבודה ולא יתרפה ממנה:
ואמנם מה שיוכל להגביר ההתעוררות הזה הוא ההסתכלות ברב הטובות שהקדוש ברוך הוא עושה עם האדם בכל עת ובכל שעה והנפלאות הגדולות שעושה עמו מעת הלידה עד היום האחרון כי כל מה שירבה להסתכל ולהתבונן בדברים אלה הנה ירבה להכיר לעצמו חובה רבה אל האל המיטיב לו ויהיו אלה אמצעים לשלא יתעצל ויתרפה מעבודתו כי הרי הואיל ואינו יכול ודאי לגמל לו טובתו יתברך לפחות יודה לשמו ויקים מצוותיו והנה אין לך אדם באיזה מצב שימצא אם עני ואם עשיר אם בריא ואם חולה שלא יראה נפלאות וטובות רבות במצבו;
כי העשיר והבריא כבר הוא חייב לו יתברך על עשרו ועל בריאותו העני חייב לו שאפילו בעניו ממציא לו פרנסתו דרך נס ופלא ואינו מניחו למות ברעב. החולה על שמחזיקו בכבד חליו ומכותיו ואינו מניחו לרדת שחת וכן כל כיוצא בזה עד שאין לך אדם שלא יכיר עצמו חייב לבוראו ובהסתכלו בטובות אלה שהוא מקבל ממנו ודאי שיתעורר להזדרז לעבודתו כמו שכתבתי למעלה. כל שכן אם יתבונן היות כל טובו תלוי בידו יתברך ומה שמצטרך לו ומה שמוכרח אליו ממנו יתברך הוא ולא מאחר אשר על כן ודאי שלא יתעצל מעבד עבודתו יתברך ולא יחסר לו מה שהוא מוכרח אליו:
והנך רואה שכללתי פה בדברי שלשת המדרגות אשר חלקתים ב'זהירות' כי כבר ענינם אחד והדבר למד מענינו שלשלמי הדעת תהיה ההערה מצד החובה ומצד ערך המעטים וחשיבותם לפחותים מהם מצד העולם הבא וכבודו שלא תשיגהו בושה ליום הגמול בראותו הטובה שהיה יכול להשיג ואבדה ולהמון מצד העולם הזה וצרכיו כענין שפרשתי שם למעלה:
פרק ט: בבאור מפסידי הזריזות וההרחקה מהם
הנה מפסידי הזריזות הם הם מגדילי העצלה והגדול שבכולם הוא בקשת המנוחה הגופנית ושנאת הטרח ואהבת העדונים בתשלום כל תנאיהם. כי הנה אדם כזה ודאי שתכבד עליו העבודה לפני בוראו כבד גדול כי מי שירצה לאכל אכילותיו בכל הישוב והמנוחה ולישן שנתו בלא טורד וימאן ללכת אם לא לאטו וכיוצא בדברים כאלה הנה יקשה עליו להשכים לבתי כנסיות בבקר או לקצר בסעודתו מפני תפלת המנחה בין הערבים או לצאת לדבר מצוה אם לא יהיה העת ברור כל שכן למהר עצמו לדבר מצוה או לתלמוד תורה ומי שמרגיל עצמו למנהגות האלה איננו אדון בעצמו לעשות הפך זה כשירצה כי כבר נאסר רצונו במאסר ההרגל הנעשה טבע שני:
ואמנם צריך שידע האדם כי לא למנוחה הוא בעולם הזה אלא לעמל וטרח ולא ינהג בעצמו אלא מנהג הפועלים העושים מלאכה אצל משכיריהם וכענין מה שהיה אומר עירובין סה: 'אגירי דיומא אנן'. וכדרך יוצאי הצבא במערכותיהם אשר אכילתם בחפזון ושנתם עראי ועומדים תמיד מוכנים לעת קרב ועל זה נאמר איוב ה: "כי אדם לעמל יולד" וכשירגיל עצמו על זה הדרך ימצא העבודה קלה עליו ודאי כיון שלא יחסר בעצמו ההזמנה וההכנה אליה ועל זה הדרך אמרו זכרונם לברכה אבות פרק...: 'כך היא דרכה של תורה פת במלח תאכל ומים במשורה תשתה ועל הארץ תישן' שהוא כלל ההרחקה בתכלית מן המנוחות והעידונים:
תודה רבה לעמותת 'בצדקה תכונני' (shofar.tv/videos/17059) על הסל השופע מלא בכל טוב! בזכותכם אנחנו זוכים להדר את החג עם עופות משובחים ועוד הרבה דברים טובים שנמצאים בארגז הגדול. יה"ר שהשי"ת יברך אתכם שתמיד תזכו להיות מהנותנים ולשמח יהודים (אמן). תודה רבה!
מורי ורבי אלופי ומיודעי יה"ר שהשי"ת ישמרך על דברי תורה מתוקים מדבש ונופת צופים כל פעם התרגשות והתפעמות מחדש על הדברי מוסר שחודרים עמוק עמוק לנשמה כמה טוב השי"ת ששלח לנו אותך שליח נאמן איש האמת ותודה שזכינו בכך זה ממש לא מובן מאליו תודה על הכל ותודה שלזכותך כל הטובות האלו. שוב, יה"ר שהשי"ת ישמרך אורך ימים ושנים בטוב ובנעימים פסח כשר ושמח (אמן) ושוב תודה.
כבוד הרב רציתי לשתף אותך, ביום שלישי בקשתי מהשי"ת: 'בבקשה! השם אני מבקשת בזכות הרב אמנון יצחק לא בזכותי' חזרתי על זה מספר פעמים, שבחור מסויים ידבר איתי ונפגש, ואחרי שבקשתי כך בזכותך, שייכתי את הבקשה רק בזכותך וזה פעם ראשונה שעשיתי זאת, ב"ה הוא יתקשר באותו יום ונפגשנו. תודה לך כבוד הרב אנחנו לא יכולים לשער את גדולתך בעיני הבורא, אי אפשר. הכבוד שמגיע לך הוא פי מליון אין מספר לתאר כמה אתה גדול ומכובד בעולם 🙂 אני מודה להשי"ת שזכיתי לראות את זה. אחר כך יצא לי לבקש כך בשביל עוד דבר וגם בזה ישר ראיתי ישועה.
שלום עליכם כבוד הרב אתמול בלילה ב: 'אושר עד' יצא לי לדבר עם יהודי והגענו לנו''ט (נבלות וטרפות, ראה כתבה 'בכור היתוך' shofar.tv/articles/14830) הוא אומר לי: 'אתה אומר כמו שהרב אמנון יצחק אומר!' אמרתיו: 'בדיוק' הוא אומר לי: 'הרב החזיר אותי בתשובה! אבל אי אפשר בלי רבנו' חחחח ב"ה השם יתברך זיכה את הרב להגיע לכולם להציל מהנו''ט כמו שאר הצלות אבל נו''ט זה בסיס יום יומי יה"ר שהשי"ת יציל כל זרע ישראל ואותנו אמן ואמן שבת שלום ברוך תהיה אמן ואמן
תודה רבה לכם על כל השפע ב"ה יה"ר שתבורכו מפי עליון! שיהיה בעזרת השי"ת פסח שמח וכשר 🙏🏼 (אמן).
תודה והערכה רבה רבה על הסל הגדוש בטובה וברכה יה"ר שיתן ה' לך וכה יוסיף שתזכה להרבות חסדים למעלה למעלה להחיות ולשמח משפחות עם ישראל וימלאו כל משאלות לבך לטובה וברכה באושר ועושר ברוחניות וגשמיות ונזכה במהרה לאכול מן הזבחים והפסחים בבנין ירושלים אכי''ר.
ערב שבת הגדול שלום לכבוד הרב היקר! תודה לקב"ה שזיכנו להיות שליחים לשמח בניו ובנותיו הדחוקים (כולל לשמח אלמנה) לכבוד חג הפסח הבעל"ט! המון יהודים יקרים תרמו בעין יפה ובזכותם זכינו לעסוק בעמל רב ויגיעה במלאכת הקודש בסלים גדושים (וכבדים מאד!) לכבוד החג, רוב מצרכי המזון כשר לפסח המצויים לקפ"ז (כולל תבלינים), תלושי קניה, מצות ויין בשפע, עופות, וכמובן גם רוחני - עלונים והגדות מיוחדות שלנו. הכל קצת יותר מ-50 אלף ש''ח ברוך השם והיד עוד נטויה בלי נדר שבוע הבא בחול המועד... תודה גדולה לכבוד הרב על הכל, בזכות הרב זוכים לאסוף זכויות, לשמח ולעזור ליהודים רבים ולקרב הגאולה עם טונות של מצוות צדקה ביחד עם כל התורמים! מאחלים חג פסח שמח וכשר בתכלית לכבוד הרב ולמשפחתו ולכל קפ"ז ועם ישראל ושנזכה עוד השנה להקריב הפסח כהלכתו אמן ואמן! מאור וארז, עמותת בצדקה תכונני 💛
באמת שמודים לכם על הכל ישר כוח! גם על הדף שמסביר על מניעת השליטה של החיצונים במצוות ב"ה כבוד הרב שליט"א לימד אותנו זאת וכך בעזרת השי"ת נוכל לקיים את המצווה ב-100% ממש זכינו אשריכם!
תודה רבה רבה על כל העזרה יה"ר שהשי"ת יחזיר לכם בכפל כפליים, תבורכו מפי עליון תזכו לשפע פרנסה ולהיות תמיד מהנותנים אכי"ר.
יישר כוח! תודה לכם יה"ר שהשי"ת יברך אותכם (אמן).
© 2024 כל הזכויות שמורות