כח הרצון - חלק ב'
- - - לא מוגה! - - -
נציבי יום לעילוי נשמת יוחנן בן יהודית יונה חממה בת חממה מנוחתם עדן לעילוי נשמת יהודה יחיה בן יהודה נעמה בת חממה מנוחתם עדן ילק בן מולו יזכה הוא ואשתו לשלום בית נחת ילדים מתוך בריאות שלמה ואתנה עדיאל בן ונרה יזכה ראת שמיים זיווג הגון חוכמה בינה ודעת עשירות מופלגת בריאות ניו הצלחה בכל לא ולכל משפחת כהן ומאי רוב אמן רפואה שלמה ל... שהניתוח יעבור בהצלחה בהחלמה ירה בתוך כלל עמו ישראל אמן אמן
כוח הרצון חלק ב'
על הפסוק "ויקח משה את עצמות יוסף עמו" דרשו רבותינו עליו הכתוב אומר: "חכם לב יקח מצוות" חכם לב מי זה חכם לב לא חכם פה חכם לב מי זה החכם לב זה שלוקח מצוות שכל ישראל היו עסוקים בכסף וזהב ואחרי כן ייצאו ברכוש גדול והוא משה רבנו היה עסוק בעצמות יוסף אמר הקדוש ברוך הוא למשה עליך נתקיים חכם לב יקח מצוות זאת אומרת כל אלה שהולכים באוספים כסף על ידי עסקים וכל מיני דברים וזה וזה זה חכמים אלה שיושבים ולומדים ועוסקים בתורה ובמצוות אלה החכמים הכי גדולים שיש השאלה למה כתוב משבח את משה בלשון חכם לב המוח הוא משכן החכמה הלב הוא משכן הרצון אז למה אומרים חכם לן ועוד צריכים להבין איך לאחר 10 מכות שראו ישראל במצרים וזכו ונתעלם במוחש לא חש איש מהם אחריות בנוגע ללת עצמותיו של יוסף רק משה רבנו לבדו הוא נתעסק בכך וכל ישראל עסוקים באיסוף כסף וזהב כדי לרדת לעומק העניין עלינו להבין את דברי המדרש במה זכה משה שהקדוש ברוך הוא נתעסק בו אלא בשעה שהיו ישראל עסוקין בביזה היה מסבב את העיר שלושה ימים ושלוש לילות למצוא את ארונו של יוסף ולא מצא אחרי שנת ייגע פגעה בו סרח בת אשר זאת אומרת הוא ראה אותה פגש אותה אמרה לו רבנו משה למה אתה יגע כל כך אמר לה שלושה ימים ושלוש לילות סיבבתי את העיר לבקש ארונו של יוסף עני מוצא אמרה לו בוא עם מי הליכתו לנהר נילוס ואמרה לו במקום הזה עשו ארון של עופרת של 500 כיכרים ונתנו הו בתוכו וחתמו הו וישלחו בתוך הנחל שהחרים אמרו לפרעו רצונך שלא תצא אומה זו מתחת ידיך עשה שלא ימצאו עצמות יוסף ולא יצאו מכאן לעולם שכך השבי ען יוסף השביע את עם ישראל מיד עמד משה על הנחל ואמר יוסף יוסף אתה ידעת אאך השמעת את ישראל פקוד יפקוד השם אתכם ועליתם את עצמותיי מזה תן כבוד לאלוהי ישראל ואל תעכב גאולתן של ישראל מעשים יש לך בקש רחמים לפני בוראך ועלה מן התהום מיד התחיל ארונו לפעפע ועולה מן התהום כקנה [מוזיקה] אחד זו הצוללת הראשונה שעלתה על פני המים כקנה אחד כמו שקנה צף ככה עלה ארון של 500 כיכרים מתחה מיד התחיל ארונו לפעפע ועולה מן התהום כקנה אחד נטל אותו על כתפו הוא סבלו סבלו נשה אותו עם כל הכובד והכל וכל ישראל אחריו מסובלים כספם וזהבם אמר לו הקדוש ברוך הוא אם בעיניך דבר קטן שעשית חסד גדול הוא בעיני שלא השגחת בכסף והזהב ואף אני ארד בכבודי ובעצמי לעשות עמך חסד כשתפתח אותו בגא הקדוש ברוך הוא התעסק בקבורתו של משה מדברי המדרש אנו מבינים שגם ישראל לא זנחו את קיום השבועה של יוסף גם הם טרחו ועמלו לחפש את ארונו של יוסף לא מצאו ה ומכיוון שכך נעשו והלכו לעסוק בביז כסף וזהב במה נתייחד משה רבנו שהוא לא התייאש הוא לא התייאש הוא לא היה מוכן לוותר בשום פנים ופן וגם שהיה צריך לצעוד במשך שלושה ימים ושלוש לילות מוכן היה לכך ובלבד שימצא ארונו של יוסף ככה מסבירים את הפסוק אם תבקשנה ככסף כמטמונים תחפשנה אז תבין נראת השם בדעת אלוהים תמצא מה זה אומר תורה זה לא כל ולהבין זה לא כן וזה עמל עמל תורה זה לא קל אבל יש בן אדם אומר תשמע אני לומד אני לא מבין לא תופס אני לא זה זה זה אין תירוצים אם תבקש נק הכסף אנשים הולכים לעבוד בשביל להביא כסף יום לא הצליח יום פחות יום יותר אין עבודה לא באים לקוחות ש הקורונה כל מיני סיבות אבל אתה לא מפסיק לבקש כסף כל ימי חייך אתה מבקש כסף לא כאן אז כאן לא עכשיו זה אחר כך לא זה זה כל היום אתה מבקש כסף אפשר בלי כסף יגידו לך איך אפשר בלי כסף איך נחייה איך זה נשנים אז אתה צריך לבקש תורה כמו כסף יום אחד מצליחים להבין לא מצליחים להבין אין חשק יש חשק עייף לא עייף ת עייף אתה לא הולך לעבודה פתאום בן אדם עייף לא הולך לעבודה מה לא פותח את הסופר לא פותח את זה הוא עייף מה אין דבר כזה אבל יש מצב יותר אם תבקשנה ככסף וכמטמונים תחפשנה מה זה כמטמונים אתה קונה חלקת אדמה נגיד 10 דונם אומרים לך בשטח הזה שתדע הטמינו פעם ארגז מטבעות זהב מלפני 2000 שנה אתה אתה תחפור אפילו קילומטר בכל הע דונה עד שתגיע כי זה טמון טמון מטמון זה טמון באדמה אתה רק צריך לדעת איפה ה כל אחד החלק שלו בתורה טמון הוא לא יכול להגיד הרי הוא למד ממלאך כולם למדו ממלאך את כל התורה כולה עכשיו אתה צריך חזר אחרי התורה ואם אתה מבין שזה כמו מטמון ותן חלקנו בתורתך לכל אחד יש חלק בתורה אם אתה לא תוותר על זה אז תביא נראת השם ודעת אלוהים תמצא אין דבר כזה שאתה לא לא מבין סיפורים אין ככה משה רבנו ישראל חיפשו חיפשו חיפשו לא מצאתי לא מצאתי חיפש שם זה לא מצאתי הולך הביתה הולך ושף כסף משה רבנו יודע אין דבר כזה יוסף קבור פה באיזשהו מקום אין דבר כזה זה כמו מטמון זה טמון ב אני צריך רק למצוא אז הוא לא מוותר הולך הולך הולך שלושה ימים שלושה לילות ומחפש עד שהוא מוצא אז אומר לו הקדוש ברוך הוא איי איי איי אתה חושב שעשית דבר קטן ב עיני חסד גדול אני אטפל בך גם כמו שאתה טרחת לטפל בקבורתו של יוסף להוציא אותו ולהעלות אותו לארץ ישראל איך הקדוש ברוך הוא מתפעל פעולה רק של שלושה ימים אבל זה לא הפעולה זה הגילוי של הרצון הפנימי הרצון הפנימי החוכמה מה זה חכם לב חוכמה של משה רבנו לאלא היייתה רק פה היא היייתה בעיקר בלב להשתמש בכוח הרצון שטמון בלב ולפעול בעזרת הרצון גדולות ונצורות כמו שלמדנו בשיעור הקודם בכוחו של יעקב לגלול את האבן והדבר מעורר עד מאוד זה מבט שאנחנו לא רגילים בו לגבי חוכמה חוכמה אנחש איזה שכל איזה מבריק איזה זה זה זה אבל חוכמת הלב זה לא מצוי אצלנו כל כך בהבנה מי חכם לב ומי לא אז הרצון הרצון של הלב מביא את יכולות החוכמה לידי ביטוי כמה פעמים קובע לו אדם תוכן חיים מסוים שהוא חושב שהוא יהיה מסוגל לו והוא בטוח שיותר מזה הוא לא מסוגל נגיד בן אדם החליט לפתוח אני יודע מה סופר קטן אבל לא עולה בדעתו שהוא יהיה עכשיו רשת קניונים עולמית מסופר קטן שהוא הגיע אין לו תוכנית והוא ישאר מוגבל לאותו דבר או שחנות טבק שהוא ימכור רק טבק כל הזמן כל הזמן טבק אל לא יפתח רשת טבק בצרפת נגיד יפתח אז כל בן אדם קובע לו תוכן חיים מסוים על פי השערתו שכך הוא מסוגל הוא בטוח שהוא לא יכול יותר מזה אבל לא רק בעסקים גם בתורה גם בתפילה גם בקיום מצוות בכל מהלך עבודת השם כל ימי חייו הוא חושב זהו אני אני מברך אני לא יכול ללכת עם פתקאות כאלה כל פעם ולהגיד את כל הנוסחים שאתם אומרים ולהגיד לפני ד ש רצון אני לא אני מחפש מניין אחר אני לא יכול מי אמר שאתה לא יכול מי אמר שאתה למה אתה מקביל את עצמך שאתה לא יכול זה עוד מקסימום 10 דקות נו מה מה לא יותר טוב להשקיע עוד 10 דקות בעבודת השם אשר לרוץ לעבודת החול והשטויות והבלים שהיא גזורה וקצוב וגם אם לא תעבוד יגיע אליך כל מה שצריך אז למה יצר הרע אתה לא חכם לב כי אין לך רצון אין רצון יש לקלטת רוצה רוצה רוצה תשמעו אותה זה לא שאתה לא מסוגל אתה לא רוצה ככה גם אומרים בצבא אפילו הצבא אפילו הצבא אומר לך אתה אומר אני לא מסוגל לא מסוגל אומר לך אתה לא רוצה אין אין בצבא לא מסוגל רק על לונקה אם אתה במצב שחייבים להרים אותך על לונקה רגע זה אתה לא מסוגל אבל לפני כן הכל אתה מסוגל מוציאים פשוט מהאדם את הכוחות שיש בו ו מלבים בו את הרצון תראו חשבו שזה דור הטיק טוק דור הזה זה זה אלה לכו למלחמה אלה כל אלה כל היום עם הפלאפון ופתאום רואים איזה כוחות איזה כוחות לא היו דורות כאלה בישראל פה בארץ מה קרה יש להם רצון למגר את הרוצחים הנתעבים שעשו ככה שחטו ונסו ושרפו וערפו ועשו דברים התמונה הזאת לנגד עיניהם נותנת להם את כוח הרצון ללכת אפילו על מנת שיכולים לא לחזור אם לא היה את הרצון המוטיבציה מה שקוראים לזה בלשונם אז לא היה תוצאות כאלה הכל תלוי ברצון כמה יהיה מר גורלו של אדם שהגיע לעולם האמת וייראו לו מה היו כוחותיו מה ניתן לו כוחות לאן היה יכול להגיע והוא חשב שהוא לא מסוגל סיפרנו על הנציב מוולוז'ין כשהיה קטן לא היה לא היה לומד טוב לא כל כך לא מבין כל מיני סיפורים של ילדים עד שההורים שלו החליטו שאין טעם להחזיק אותו חמש שנים הוא כבר לומד ין תועלת בקיצור כל המלמדים אומרים זה זה לא ילד בשביל ללמוד הוא לא מונח הוא לא אז רצו לתת אותו שוליה לאיזה נגר שיהיה לפחות יהיה בעל מלאכה ויהיה ירא שמיים בסדר יגיד אמן וקדוש וזה שלום על ישראל הוא שמע את השיחה של ההורים שלו בלילה שהם תקסים עצה מה לעשות איתו ולאיזה מסקנה הם הגיעו התפרץ בבכי ורץ אליהם ואמר להם לא לא לא תנו לי עוד סיכוי תנו לי תנו לי נתנו לו ויצא בסוף הנציב מולוז אחד מגדולי העולם ולפני שהוא נפטר הוא החזיק את הספרים שלו ובכה הוריד דמעות שאלו אותו מה אתה בוכה למה אתה בוכה אז הוא אומר עכשיו אני עומד לעלות לשמיים אם לא הייתי רץ להורים שלי ובוכה הייתי מגיע לשמה היו אומרים לי פשי הנה הגיע הנגר המפורסם שנטע משולי והפך ות יא ב ב ב בי בי בי ארונות קודש לבתי כנסת בתי כל הכבוד איזה ידיים ואז היו אומרים לי תגיד אתה אתה אתה באת בשביל להיות נגר אתה יודע מי אתה היית יכול להיות אתה יכולת להיות הנציב מבלון עם הספרים האלה שהוצאת לכל העולם כולו וכולי וכולי אוי ואבוי אם לא הייתי שומע את השיחה ומחליט חלטה אז אפילו רצון של ילד אומרים לפעמים נשלח אותך לפנימיה אתה יודע מה אתה לא לומד טוב זה נשל לא לא לא לא לא מתחיל להתאזן יש כל מיני עצות מה לעשות כש לתת רצון דחף הפטנט שעשינו עם ה100 שק לכל אחד שמצליח במבחן עובד עד עכשיו אני כבר שילמתי עשרות אלפים מ1 100 שקל למבחנים של הנכדים אבל הביים 100 100 100 100 מי דחף אותה 70 80 60 מבחנים מה בוער למה צריך להתאמץ זה עבר עבר אם אם דוקטור יכול להיות ב-64 א עבר יכול לנתח אותך גם ב-30 6% שהוא לא יודע אז א וזה עובד כולם מצויינים כולם מצויינים בלי עין הרע ברוך השם צריך רצון האבר צריך לטפח את הרצון צריך לפתח את הרצון וצריך למצוא את העצות איך לעשות חלק מהדברים זה השיעורים האלה שהם נותנים חשק ורצון מה אתם אומרים זושה אתם מכירים את זושה אח של רבי למלך זינס זו שאינו יכול או זו שאינו רוצה יום חורפי וגשום העגלה שנסע ב רבי זוש מאניפולי לא היייתה מן המשובחות וגם הסוסים שנרתמו לפניה לא היו גזעים ואצילים במיוחד ממש סוס י סוסיתה גשם שוטף סוחף אחריו אבנים ובוץ גרם לעגלה להתקע בבוץ אי אפשר ללכת לו קדימה ולאו אחר כמו ש אתה מגיע לשוויץ אתה לא מעודכן פתאום יורד שלג יש לך גלגלים רגילים אתה מתחפר במקום האוטו שלך נוסע איך שהוא רוצה צריך שרשראות או צמיגים מיוחדים וזה וזה זה סוסיתה סוסים כאלה ועגלה כזאת נתקעו בבוץ העגלון נאנח בכבדות יורד מן העגלה גם רבי זושה יורד אבל רב זושה חלוש וצנום הוא לא יכול לסייע לעגלון החסון כדי לחלץ את העגלה מן הבוץ אבל גם מצד שני הוא לא חפץ להכביד על העגלה אז הוא עומד בצד ואומר פרקי תהילים העגלון גוער בו רבי יהודי אולי ציע לי מעט מתנצרת זו שאני לא יכול כי אין לי כוח כלל קר העגלון לא מתרשם אל תאמר אני יכול תגיד אני לא רוצה זושה שרגיל לראות בכל מאורע בכל דבר שהוא שומע וכל מה שהוא רואה יד מכוונת מהבורא פרץ בבכי מר ונסע עיני עיניים לשמיים ואמר אוי אוי ריבונו של עילום הבנתי הבנתי זו שיכול אבל זו שלא רוצה זו שיכול אבל זו שלא רוצה אם היינו לוקחים את האמרה הזאת לעצמנו אל תאמר אני יכול תאמר אני רוצה גם אלה ששומעים דבר תורה ומתממש תגיד אני יכול תגיד אני רוצה כי אם אני אגיד עכשיו מי שעונה על השאלה מקבל 500 שק כל הנרדמים ערים אז אל תאמר אני יכול תאמר אני רוצה פעמים רבות אדם חושב ומתבונן בידיעה מציפה את הכרתו איך צריכה להיות באמת תפילה איך צריך להישמע לימוד באמת איך מצוות צריכות לעשות אבל אדם כאילו חסר כוח ואומר אני לא יכול אני לא אשריכם איך אני מקנה בכם איי איי אי אני ממש מקנה בכם אני רואה איך אתם זה פשי איזה סבלנות איזה אורך רוח טעות טעות חמורה ומרה גם אתה יכול אתה נבראת בצלם אלוקים כמו כולם אתה יכול ואתה יכול להגיע למדרגה של אליהו הנביא שהפך להיות מלאך הוא רצה אתה לא רוצה זה הכל מי שרוצה יכול השם לא שם מגבלה לאף אחד וגם מי שנברא בהתחלה א עד סף מסוים נגיד שהוא יכול אם הוא ידרוש יותר הוא יכול עוד יותר האבות הקדושים ביקשו עוד זקנה וייסורים וכל מיני דברים עוד דרך בעבודת השם עוד דבר עוד להוסיף עוד לעשות אין גבול ליכולת זה מה שראיתי כשנכנסתי למחנה שומרון בטירונות אין גבול ליכולת מהלו מה זה אמרו לי פה אין דבר כזה מוציאים לך את המיץ אין דבר שאתה לא יכול וזה מה שאמרו לי רק על לונקה אתה יכול להיות לא יכול עד האלונקה כל אתה יכול נו זה לא מאמצים כאלה כמו בצבה וללכת זה ולשכב על גדרות ולשאת מסע וללכת 40 60 80 120 קילומטר זה לא זה מה זה יושבים ליד הספר לומדים והולכים לקיים מה שכתוב מה מסובך מה מסובך אנחנו משתדלים לעשות כל מה שצריך אנחנו לא נראים משים אומללים מסכנים נראים יפה פורחים וזה מושרים שמחים והכל ועושים הכל זה תלוי ם אתה רוצה אין דבר כזה אני לא יכול ישמחו במלכותך שומר שומר שומר קורא עונג שבת תשמחו במלכותך שומר שומר שומרי שבת מקורא עונג שבת עם מקדש [מוזיקה] מקדש מקדש שביעי שבת עם מקדשם מקדשם מקדש ש אם אפשר כל אחד להתפלל לעשות כל מה שאפשר לרפואתו השלמה של מאור גוזי בן משה השם ירפה אותו מכל חוליו יעתיק אותו לחמנ ימח שמו א א שב שות