מעשה האדם מבררים אלו את אלו | הרב אמנון יצחק שליט"א
תאריך פרסום: 17.12.2023, שעה: 08:15
(אין זה התמלול! אלא עיקרי הדרשה ע"פ הספר 'מכתב מאליהו' כרך א עמוד 136)
מעשה האדם מבררים אלו את אלו
כתב האאמו"ר זצ"ל: 'שאף מי שלא הועילו לו הרגזת יצה"ט על יצה"ר וקריאת שמע, מ"מ עדיין מועלת לו הזכרת יום המיתה (ברכות ה' עמוד א'), אבל לעשיו לא הועילה לו שעת פטירת אברהם אבינו ע"ה זקנו, וגם לא זכירת "אנכי הולך למות" (בראשית כה, לב), ואמר: "הלעיטני נא", בבחינת: 'מלעיטין את הגמל' (רש"י שם). והטעם, כי "אנכי הולך למות" לא היתה כלל זכירת יום המיתה אלא רק עצה להשיג מיעקב את האדום וכו'.
כך הוא דרכו של היצה"ר שמזמין לאדם לעשות מעשי צדיק רק בכדי להסתיר על ידם את הרעות שעושה. הוא מכסה את הרעות שבין אדם למקום בצדקה וחסד מדומים, וכן הרעות שבין אדם לחבירו במצוות החסידות שבין האדם למקום מדומים.
וכתב הרש"ז מקלם ז"ל במאמר "נחמד ונעים" (חכמה ומוסר חלק א' עמוד ג), כי מעשים מבררים אלו את אלו. כיצד: "ותקנא רחל באחותה" (בראשית ל, א) זו לא היתה קנאה על אשר יש לאחותה, אלא קנאת סופרים למה לא זכתה גם היא להיות כאחותה. וראיה לזה ממעשה האחר, שמסרה הסימנים, ואת אישה, ואת העמדת השבטים וכלל ישראל, ומשיח, ותכלית כל הבריאה, שיצאו מאחותה, רק משום 'עכשיו תתבייש אחותי'. במי שגדלה כל כך מידת החסד, הרי ברור כי אין עוד מקום לקנאה.
וכן במשה רבינו ע"ה שאמר: "למה הרעותה וגו'" (שמות ה, כב) ולכאורה זה חסרון באמונת טובו וחסדו ית', אך שראינו מדת נושא בעול שלו, דהיינו אהבת הבריות השלמה, התדמות לקונו, שהיא הדבקות הגמורה בו ית', א"כ מוכח ברור שבאמרו "למה הרעותה" אין בזה אלא הבעת צערו משום חסרון כבוד ישראל, שהוא חסרון גילוי כבודו ית' לעין כל. ומתברר בזה כי "למה הרעותה" לא היתה אלא תפילה על אשר התראה כלפי חוץ כאילו הרעותה.
ומה שמוסיף "למה זה שלחתני" היינו שהרגיש בענוותנותו שלא היה ראוי שיתגלה כבודו ית' על ידו. וזהו אמרם ז"ל: 'כשאמר: "למה הרעותה" ביקשה מידת הדין לפגוע בו,
אמר הקב"ה: 'הניחו לו, שלכבוד ישראל אמר' (עיין שמות רבה ה, כב).
וזהו ביאור אמרם ז"ל: 'צדיקים (במעשיהם האחרים) מהפכים מידת דין למידת רחמים, והרשעים מהפכים וכו' (בראשית רבה עג, ג) כי מעשים מבארים אלה את אלה.
וכן מצינו ביוסף, שלכאורה הנהגתו עם אחיו היתה בקצה הנקמה, אך הכתוב העיד עליו "ולא יכול יוסף להתאפק" (בראשית מה, א) פירוש: שעד כאן התאפק במסירות נפש וכבש רחמיו (כאמרם ז"ל במדרש איכה זוטא פ"א אות פג, עי' תורה שלמה ויגש אות ד), זה לאות כי כל מה שהכביד על אחיו היתה מסירות נפש כדי להקל קצת בגלות מצרים לבניהם אח"כ.
ודוד המלך ע"ה, בצוואתו את שלמה בנו לפני מותו, אמר (מלכים-א ב, ג-ד) "ושמרת את משמרת ה'... ללכת בדרכיו וגו' ככתוב בתורת משה וגו' ללכת לפני באמת בכל לבכם ובכל נפשם וגו'", ותיכף הוסיף לזה מה שציוה שיומתו יואב ושמעי (שם שם, ה-ח) אשר הוא לכאורה לנקום בהם נקמת דמים. ומי היה עושה כזאת, לצוות כך סמוך למיתתו ממש? אמנם כבר נתפרש בתהלים (תהלים קט, כב) במדרגת דוד המלך ע"ה "וליבי חלל בקרבי" וכדומה, ומזה נתברר כי בצוואתו עמד בניסיון, שלא לרחם במקום שאסור לרחם, כי היה מחוייב ומשועבד עפ"י גדר המלכות שעליו להוציא לפועל דין זה, וכאמרם ז"ל מלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול (כתובות יז עמוד א), מפני צורך הנהגת כלל ישראל התלויה בכבודו. וכן מפורש בכתוב שאמר: "וגם את יואב וגו'" דהיינו ששני חצאי הצוואה ממין אחד הם, וכולה לשם שמים.
ונאמר "יהודה אתה יודוך אחיך וגו'" (בראשית מט, ח), עיין בילקוט (רמז קנט): שכל המתגבר על יצרו ומודה על מעשיו שזוכה לחיי העוה"ב. למדנו מזה שאין אדם מודה על חסרונו אלא א"כ התגבר על יצרו, ולא הניח לו להטעותו ולכסות הרעה בטובות אחרות מדומות.
וכתב הרש"ז ז"ל (פנקס הקבלות ע"מ 36) בשם האבן עזרא (שמות לא, יח) שלפי מה שהאדם מכיר את יצרו כך בה במידה מכיר את יוצרו, פירוש שעד כמה שיבחין להנצל מהטעאת יצה"ר, כערך זה יבחין האור מן החושך, האמת מן השקר, וידע אותו ית'.
ואמרו ז"ל: 'צדיקים דורשים אותם לשבח, רשעים דורשים אותם לגנאי', פירוש: שהמעשים האחרים שלהם מוכיחים גם על אלה שהם כמותם, אם לשבח או לגנאי.
עיין תנא דבי אליהו רבה (פרק יח'): כל מה שאתה יכול לתלות ברשעים תלהו עליהם.
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות