טוען...

מצוות צריכות כוונה - חלק כח | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש קהילות פז, בני ברק
 תאריך פרסום: 27.03.2023, שעה: 19:59

הורדת MP4 הורדת MP3


השיעור ע"פ הספר 'כאשר ציוה ה'' פרק יב' 'חלק המצוות' עמ' קיא-קכב. 

"ברכות קריאת שמע — אהבה רבה בברכת 'אהבה רבה' נרמזים כמה זכירות מן ה'שש זכירות', וראוי לאדם לכוין בהן... א) כשאומר "ובנו בחרת מכל עם ולשון" יזכור את נתינת התורה לעם ישראל,, ועליו לכוין בזה... ויקיים המצוה לזכור את מתן תורה... ב) כשאומר "וקרבתנו" ונזכר במעמד הר סיני בו קרבנו השם לעבודתו, מקיים מצוה לזכור את מעמד הר סיני..., ועליו לכוין:... ג) כשאומר "לשמך הגדול" יזכור מעשה עמלק, מפני שאין השם שלם עד שימחה, ועליו לכוין:... זכר עמלק. על ידי מחשבה זו מקיים מצות זכירת מעשה עמלק... ד) כשאומר "להודות לך" יכוין לזכור מעשה מרים, מפני שהפה לא נברא אלא... להודות, ולא לדבר לשון הרע. במחשבה זו מקיים מצות זכירת מעשה מרים ועל כן עליו לכוין:... ה) כשאומר "ליחדך באהבה" יזכור מעשה העגל, משום שלעולם בני ישראל אוהבים את השם, מלבד בזמן העגל במדבר, שרק בזמן ההוא לא היו אוהבים את השם... על ידי כן מקיים מצות זכירת מעשה העגל... וראוי לכוין בזה:...

קריאת שמע - בעת שקורא קריאת שמע מקיים שלוש מצוות: מצות קריאת שמע, קבלת עול מלכות שמים וזכירת יציאת מצרים, כדלהלן. — קריאת שמע באמירת פסוק ראשון של 'שמע' מקיים מצות קריאת שמע, שחייבה התורה, ויש לכוין קודם הקריאה:... לקיימה פעמיים ביום, שחרית וערבית... בקריאת שמע צריך האדם לקבל על עצמו עול מלכות שמים... קודם שקורא קריאת שמע יש לכוין:... [הערה חשובה: באמירת פסוק ראשון של 'שמע' חשוב לדעת שיש חובה להבין את פירוש המילים ולכוין בהן, והוא הדין ב'ברוך שם'. דין זה הוא לעיכובא, שאם קרא ולא כיוון ליבו לפירוש המילים – חייב לחזור ולקרות שוב... — זכרון יציאת מצרים באמירת פרשת 'ויאמר' צריך לזכור את יציאת מצרים, משום שיש חיוב מן התורה. על כן קודם האמירה יכוין:... לזכור את יציאת מצרים ביום ובלילה... — המצוות שניתן לקיים בקריאת שמע ישנן עוד מצוות רבות שניתן לקיים בעת קריאת שמע – מלבד המצוות הנזכרות – וכל זאת על ידי מעט התבוננות, כדלהלן. כשאומר בפסוק ראשון את המילים 'ה' אלוקינו' יכול לקיים את שתי המצוות הראשונות מן המצוות התמידיות: האחת, להאמין במציאות השם, השגחתו ויכולתו... ועל זאת ראוי לכוין:... השניה, שלא להאמין באלוהים אחרים... ועל זאת יכוין:... בשעה שאומר 'ה' אחד' יחשוב על כך שהשם הוא אחד, ויקיים בזה מצות יחוד השם... ויכוין:... באמירת 'ואהבת' יראה להכניס אהבת השם יתברך בליבו, כדי שלא יהיה כדובר שקר חלילה... וידע כי הדרך להשיג אהבת השם היא על ידי מחשבות על גדלות השם, קטנות האדם, ועל כל הטובות שעושה השם עמנו בקביעות דבר יום ביומו... ויכוין:... בעת אמירת 'ובכל נפשך' עליו לדמות בנפשו כאילו מוסר את נפשו עבור קיום התורה ומצוותיה כפי שהקב"ה מצוה לקדש את שמו בעולם. על ידי כך מקיים מצות קידוש השם... ויש לכוין בזה:... כשאומר 'ובכל מאודך' יהרהר בדברי חכמים: "'בכל מאדך – 'בכל מידה ומידה שהוא מודד לך הוי מודה לו במאוד מאוד"... בין בטוב ובין בייסורים, כי בכל מקרה האדם מצווה לקבל באהבה את כל מה שנגזר עליו... לכן יזכר באיזו צרה או קושי שיש לו, ויקבל כל העובר עליו בשמחה, ויחשוב:..., מקיים את... כשמקבל עליו עול מצוות באמירת הפרשה השניה של 'קריאת שמע' מצות הלב לקבל על עצמו את עול המצוות... ובשעה זו יתבונן בדברים ויכוין:... באמירת 'וחרה אף' יכול לקיים מצות יראת השם... לחשוב על חרון אפו של הבורא כנגד החוטאים... ויכוין בזה:... כשאומר 'ולא תתורו' (יזכור שזו אחת משש המצוות התמידיות שיכול לקיים בכל שעה ושעה) שלא לתור אחר מחשבת הלב ואחר מראה העיניים... ויתחזק בדבר ויכוין:... בשעה שאומר את המילים 'וראיתם אותו' שבפרשת ציצית, יסתכל בחוטי הציצית, ועל ידי כן יזכור את כל מצוות התורה, כי ההסתכלות בציצית מצוה היא... ; ולא רק בזמן התפילה מקיים מצוה זו, אלא בכל שעה ושעה שמביט בציציותיו זוכה. על כן, קודם שיביט בציצית יכוין... לזה...

תפילת שמונה-עשרה — תפילה קודם תפילת שמונה-עשרה יזכור כי יש חיוב מן התורה להת פלל על כל פנים פעם אחת ביום... מלבד זה, בסיום התפילה, כשמוסיף בקשות ב'אלוקי נצור' מקיים בזה מצוה של תפילה בכוונת הלב... על כן קודם התפילה יכוין:... — עמידה לפני השם בתפילת שמונה-עשרה, בעצם העמידה בתפילת שמונה-עשרה מקיים מצות עמידה לפני השם בתפילה... ועל כן עליו לכוין:... על הצדיקים בברכת 'על הצדיקים' יכול לקיים המצוה לאהוב תלמידי חכמים... וקודם הברכה יהרהר בליבו:... — ירושלים בברכת 'ירושלים' יכול לקיים את המצוה לזכור את ירושלים... ולפני הברכה עליו לכוין:... — את צמח בברכת 'את צמח' יכול לקיים את המצוה לצפות לישועה... ועליו לכוין קודם הברכה:... שמע קולנו מי שאומר 'אנא ה' חטאתי' הנדפס בתוך 'שמע קולנו', ושב בתשובה על חטאו, מקיים בזה מצות וידוי..., ועליו לחשוב קודם לכן:... — מודים באמירת 'מודים', בעת שמודה לקב"ה על החסדים שעושה עמנו, מקיים מצות..., ועליו לכוין לפני כן: ˆ זכרון חסדי השם..."

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 22.07 10:15

    אתמול אמרתי לבורא עולם: 'אני צריכה כסף, פעם ראשונה שאני מבקשת ממך! השם...' ואז... ב"ה מקבלת שיחת טלפון מהבנקאי שאומר: 'את יכולה לקחת הלוואה של 20 אלף, החשבון שלך מתפקד יפה, ברוך השם!' ויש לי לרופא שיניים - תקציב טוב 🙏.

  • 22.07 08:28

    בשורה משמחת! ב"ה אתמול בערב קיבלתי מכתב מהביטוח לאומי שב"ה הפסיקו לשלם מזונות ובכך החוב נעצר בכ211,000 ש"ח ולא ממשיך לתפוח... מאמין שזה בזכות עצת כבוד הרב שליט"א: 'לרקוד ולשיר עם חמישה חברים עבדו....' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב)) נ.ב. זכיתי לתרום ל-5 יהודים שיזכו להשתתף בסעודת השמחה:) (אשדוד - סעודת השמחה לכבוד השם יתברך 15.07.2024 shofar.tv/lectures/1613, לסגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 22.07 00:13

    כבוד הרב, ב"ה היה הרצאה מדהימה בקרית עקרון (21.7.24), יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה לתקן (אמן), תודה רבה.

  • 22.07 00:12

    לילה טוב ומבורך לכבוד הרב הגאון שליט"א, תודה על הרצאה כל כך חשובה בדורנו אנו (קרית עקרון 21.7.24), הלוואי שנזכה לקיים נסיעה טובה ושכבודו יחזור לשלום (אמן).

  • 22.07 00:12

    כבוד הרב היקר🧡 במהלך היום נחתי וב"ה כל היום שומעת אותך ונרגעת מהדברי תורה, עד הערב חיכיתי להרצאה (קרית עקרון 21.7.24) וכ"כ מדהימה וממש קסום ויפה כל מילה! אכן, כמה טוב להיות אהוב ואוהב שנותנים אהבה אחד לשני, מילותיך הן רפואות לכל האיברים. לילה טוב🤲🏻 (אמן).

  • 21.07 20:59

    רציתי לספר לרב מה שקרה לי אישית לפני שבוע. נסעתי לבד ברכב מ-Lakewood ל-Baltimore ותוך הנסיעה התחילה סערה נוראה (Tornado Warning). היה מאד קשה לנסוע ואחר כמה דקות הצלחתי בעזרת ה׳ לצאת מכביש הראשי (I-95) לעצור בתחנה על ידו. עצרתי שם לשעה בערך וכל הזמן ירד גשם כבד בלי הפסקה. אכלתי משהו וקראתי תהלים ואמרו שברבע שעה יפסיקו את האזהרה שיש אפשרות שיהיה tornado. הרגשתי שאני מוכרחה להגיע הביתה כבר ונראה לי שהגשם קצת פחות כבד ונסיתי להמשיך בנסיעה ב-I-95. תוך שלוש דקות הסערה התחילה עוד פעם והייתי כבר עייפה ופשוט לא יכולתי לראות את ה-lane markings וכשמשאיות גדולות עברו על ידי לרגעים מפחידים היה בלתי אפשרי לראות אף דבר מהחלון לפני (windshield). התרכזתי כפי יכולתי לראות משהו והיה כל כך קשה עד שלרגע חשבתי לעצמי: 'אין לי כוח והמתח כל כך קשה לסבול אולי אעצור כאן באמצע הרחוב ויקרה מה שיקרה' (ח"ו...). פתאום ב"ה נזכרתי במה ששמעתי מהרב אודות כח השמחה בהשי"ת! והתחלתי לשיר את ניגון הרב: "עבדו את ה׳ בשמחה!". אני רוצה להעיד: על שלוות הנפש שזה גרם לי. לא ידעתי אם אצליח להישאר בחיים או לא (ח"ו) אבל אמרתי לעצמי: ׳לא משנה לי מה יחליט ה׳ . אני איתו. הוא ה-Boss.׳ וככה המשכתי לנסוע. לא היה אפשרות לצאת מהדרך לזמן רב וניסיתי לנסוע למיטב יכולתי וכל הזמן עם ישוב הדעת בלי לדעת מה יקרה מרגע לרגע. הרגשתי ממש את כוח השמחה בהשי"ת. אז תודה לרב עבור העצה הטובה והלימוד החשוב ביותר בענין הבטחון בהשי"ת בשמחה. סיפרתי את המקרה להרבה אנשים שידעו את אמת הענין. הכל בזכותך. ויה"ר שהשי"ת יברך את הרב להמשיך בעבודת הקודש שלו להדריך אנשים בעבודת השי"ת (אמן).

  • 21.07 15:15

    כבוד הרב היקר שליט"א! תודה רבה על הכל מכל וכל! תודה להשם יתברך ותודה רבה לכבוד הרב היקר שליט"א על הברכות והתפילות ולכל מי שהתפלל עלי. מרגישה ברוך השם מצוין! הקהילה היקרה פינקה אותנו עם המון מטעמים לכבוד שבת קודש ואנחנו מודים לכולם! שבת שלום ומבורך!💐.

  • 21.07 15:15

    שלום רב לכבוד הרב הקדוש, רציתי לשתף את הרב בנס שקרה לי! נתקפתי בווירוס השפעת בצורה חזקה, היו לי כאבים מאד חזקים בגוף (ל"ע). ב"ה שרתי את השיר "עבדו..." בשקט משך זמן מה - והכאבים עברו ממני בדרך נס! גם שאר התסמינים עברו מהר; במקום שבוע ימים הכל עבר ביומיים. תודה לכבוד הרב על העצות הנפלאות כן ירבו. תבורכו מפי עליון!!!! (אמן).

  • 21.07 15:14

    תודה 100 פעם לבורא העולם! ולכבוד הרב שליט"א; אחרי סעודת השמחה לכבוד השי"ת ואחרי בקשות ביום שני - ב"ה נסגר לי התיק שהיה לי בבית משפט! וגם מה ששלמתי יכניסו לי לבנק בחזרה בלי קיזוזים, הכל הביאו לי! מה שטוב, ביום שאני צריך לכבוד השבת בשביל לקנות שלא יחסר לי! השי"ת בדיוק הביא לי את הכסף. באמת מי שחי באמונה ובשמה ועם צדיק אמיתי - אין דאגה וגם פחד! על כל מיני חסרונות דברים "עבדו..." ב"ה עובד ממש!

  • 21.07 15:13

    כבוד הרב! איזה שיעור בוקר מנצח, בתוך התפילות מבקשת ומתחננת: 'אבא! תראה לי את הכיוון' ממש התחברתי לציפור שנשלחה לאיש שנרטב בדרך ששימשה כוויז של פעם... (בלי תפילה לא מקבלים - חלק ל"ט 18.07.2024, shofar.tv/lessons/17329) גם מהשיעור הקודם... וממש ככה לדברים שהרב אמר: 'לא לחכות לתפילת 18... לדבר עם אבא! "ובלכתך בדרך" בפרט שלא בטוחים שנקבל, וכל הזמן ויחד עם המזמור שלא יתבטל: "מזמור לתודה!" - "עבדו את ה' בשמחה😁" מתוק מדבש💫!

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים