מצוות צריכות כוונה - חלק ה | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 05.03.2023, שעה: 12:20
(אין זה התמלול, אלא עיקרי הדברים ע"פ הספר 'כאשר ציוה השם' לכתבה על הספר - לחץ כאן)
פרק ב: תכלית קיום המצוות
א] יש לשאול: למה כוונה בעשיית המצות נחשבת לחלק בלתי נפרד מעשיית המצוה (א) שבלעדיה לא קיים את המצוה כראוי?
וכדי להבין את זה צריך לדעת: מהו התכלית בקיום כל המצות שציונו הקב"ה.
ב] כתב הרמב"ם במורה נבוכים חלק ג' פרק נא' שתכלית כל העבודות כולם כקריאת התורה והתפילה ועשיית שאר המצוות לעזוב את ההתעסקות בעסקי העולם הזה ולהידבק בו יתעלה.
ג] וכן כתב המסילת ישרים פרק א': 'האדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו והאמצעים המגיעים את האדם לתכלית הזה הם המצוות אשר צונו עליהן האל יתברך שמו'.
ד] העולה מזה שתכלית ושלימות האדם בעולם הזה היא רק הדבקות בו יתברך (ב) והיראה והאהבה לשמו וכדי להגיע לכך ניתנו המצות שעל ידם יצרף (ג) ויזכך האדם את גופו וכחותיו הגשמיים שרק אז יוכל להגיע לתכליתו שהיא הדבקות (ד) אם כן ברור שהכוונה בעשיית המצות היא עיקר בקיומם עד כדי כך שבלי הכוונה לא יוצא ידי חובתו כיון שחסר בתכלית המצוות שהיא דביקות בה'. (ה)
ה] כשיתבונן האדם בזה יעריך את ההזדמנות הגדולה וחשיבות המצוות ויזדרז לשמור ולקיים את כל המצוות עם כל פרטיהם ודקדוקיהם וביותר מזה ידקדק לעשותם בכוונה רצויה לעשות רצונו יתברך ולידבק בו, (ו) שרק המצוות הנעשות באופן זה פועלות בנפשו להביאה לתכלית הנרצית שהיא קרבת ה'. (ז)
ו] ועל ידי העבודה לשמה יזכה להתקדם ולהתעלות בעבודת ה' ולהרגיש קשר ושייכות עם בוראו ובזה הוא מאחד ומקשר את כל המצוות שעושה שלא תהא כל מצוה כדבר נפרד בפני עצמו אלא כולן קשורות לכוונה והמטרה לעשות רצון ה' ולידבק בו ועל ידי כך ביכולתן של המצוות הנעשות באופן כזה להשפיע עליו שיוכל להגיע לדבקות והרגשת קרבת ה'. (ח)
ז] נכון לנהוג כמובא בספר שפתי חיים (ט) שיחשוב בעת עשיית המצוה: 'שבזה אני מתקרב אל ה' על ידי השפעת הקדושה שאני זוכה בזה!'.
מקורות ועיונים:
(א) כתב הגאון ר' שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל הליכות שלמה מועדים ראש השנה ויום הכפורים פרק שני אות כ' וזה לשונו: 'ודע דהכוונה בכל מצות התורה לצאת ידי חובה היא עיקר בעצם קיום מעשה המצוה ואין זה כתנאי צדדי אלא בלעדיה חשיב לגבי דידיה כאילו לא עשה מעשה המצוה דאי לאו הכי מי שתקע בשופר בלא כוונת מצוה איך מועיל מה שחוזר ותוקע?! הרי לכאורה היה לנו לחושבו כאילו בפעם השנית הוא רק מכוין ולא תוקע כיון שלמעשה כבר תקע בלי שום חסרון בעיקר קיום המצוה ואי אפשר כלל לומר: 'דבשתי הפעמים עשה מצוה' אלא שהראשונה בלא התנאי דכונה והשניה עם התנאי והרי זה דומה במקצת לנטל לולב ואחר כך נזדמן לו לולב יותר נאה דמעיקר הדין נטילת אותו לולב לאו כלום הוא כי אם חיבוב מצוה בלבד כאנשי ירושלים ולכן אית לן למנקט: שבלי כוונה אין זה רק חסרון בקיום חובתו! ומה שצריך לחזור ולעשות בכוונה הוא רק כדי לצאת גם ידי חובתו אלא חשיב לגמרי כאילו לא עשה כלל מצוה!! וכמו שכתב רש"י בעירובין צב' ד"ה תנא קמא ועיין גם בהקדמה לספר אגלי טל דמסיק נמי הכי: דלאו מצוה היא כלל.
(ב) כתב המסילת ישרים פרק א': 'השלמות האמיתי הוא רק הדביקות בו יתברך והוא מה שהיה דוד המלך אומר תהלים עג, כח: "ואני קרבת אלקים לי טוב" ואומר שם כז, ד: "אחת שאלתי מאת ה' אותה אבקש שבתי בבית ה' כל ימי חיי" וגו' כי רק זה הוא הטוב וכל זולת זה שיחשבוהו בני האדם לטוב אינו אלא הבל ושוא נתעה אמנם לכשיזכה האדם לטובה הזאת ראוי שיעמול ראשונה וישתדל ביגיעו לקנותה והיינו; שישתדל לידבק בו יתברך בכח מעשים שתולדתם זה הענין והם הם המצות'.
וכתב שם עוד: 'והנה אחר שידענו זה נבין מיד חומר המצוות אשר עלינו ויקר העבודה אשר בידינו כי הנה אלה הם האמצעים המביאים אותנו אל השלמות האמיתי אשר בלעדם לא יושג כלל מעתה ודאי הוא שהדקדוק שידקדק על ענין המצות והעבודה מוכרח שיהיה בתכלית הדקדוק כאשר ידקדקו שוקלי הזהב והפנינים לרוב יקרם כי תולדתם נולדת בשלמות האמיתי והיקר הנצחי שאין יקר למעלה ממנו'.
מדברי המסילת ישרים עולה, כי מה שבני אדם אינם מיקרים ומעריכים את מצוות ה' נובעת בעיקר שבדורות החיים בתפיסת מפגם הראשונים העריכו והוקירו את ערך עולם הבא כדבעי וממילא ייקרו גם כן את המצוות מאוד מאוד שהלא הן האמצעי המוביל אל התכלית הנכספת ואילו בדורות האחרונים הכירו פחות בערך בערכים יותר ודבקו הבא העולם מזוייפים של העולם הזה ולכן שוב לא בדורות כמו ה' מצוות את ייקרו הראשונים. (במסילה נעלה עמוד 77).
(ג) כן הוא במדרש בראשית רבה פרשה מד' סימן א': 'רב אמר: 'לא נתנו המצות אלא לצרף בהן את הבריות וכי מה אכפת ליה להקדוש ברוך הוא למי ששוחט מן הצואר או מי ששוחט מן הערף?! הוי: לא נתנו המצוות אלא לצרף בהם את הבריות'.
(ד) בספר ודבק לבנו פרק ג' כתב: 'הבריח התיכון של כל המצוות כולם ותכלית הכל הוא הדביקות בה' יתברך כמו שכתב בדרך ה' פרק ד' אות ו': 'שורש כל ענין העבודה הוא היות האדם פונה תמיד לבוראו' וכתב המסילת ישרים: 'ישתדל לידבק בו יתברך בכח המעשים שתולדותם זה הענין, והם הם המצוות'.
וכעין זה ביאר הצל"ח ברכות כח' על מה שהיו האמוראים מברכים זה את זה: 'עולמך תראה בחייך' כי עיקר עולם הבא הוא ההשגה בבורא והדביקות בו והזוכה בעולם הזה לעשות המצוה באהבה גמורה ובחשק נפלא הרי הוא מתדבק בשכינה בעולם הזה'.
ובדעת תבונות סימן כד' הוסיף עוד וזה לשונו: 'הנשמה אינה אלא "חלק אלוק ממעל" הנה אין תשוקתה ודאי אלא לשוב ולידבק במקורה ולהשיגה כטבע כל עלול החושק לעילתו ואין מנוחתה אלא כשתשיג את זה'.
וגם המהר"ל נתיבות עולם נתיב אהבה כתב: 'כל המצוות הם שיהיה לאדם הדביקות בו יתברך' וכן נמצא בסוף ספר הזכרון לריטב"א: 'בתורתינו הקדושה וכל האזהרות כל ואחרית תכלית הגמולות היה הדביקות בשם'.
ועל פי דברים אלו האריך לעורר הגה"צ ר' יחזקאל לוינשטיין זצ"ל שהאדם העובד ומעמל נפשו להשגת התכלית להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו בעולם הבא אין צריך ליתן עיקר מבטו על כמות המצוות אלא על איכותם פנימית היא עבודתו האם ושרשם ומקרבת אותו להקב"ה או לא וכמאמר הידוע: 'אחר כוונת הלב הן הן הדברים' דכמה שהקריב עצמו להקב"ה בעולם הזה כך יוכל להתקרב לשכינה לעתיד לבא.
עיין בספר אור יחזקאל אמונה עמודים לג-לה ועיין עוד בחלק המכתבים מכתב יד'.
ורמז נאה לענין זה הביאו מהפסוק: "בכל דרכיך דעהו" שכידוע 'דעת' אינו המידע עצמו אלא החיבור והשייכות עם המידע כמו והאדם ידע את חוה דהיינו הרגשה וקירבה חושית בלב ולזה רומז הפסוק שעל ידי כל המצוות תבא לידי דעת ודביקות וחיבור עם הקב"ה.
ובספר בלבבי משכן אבנה חלק א' אות טז' כתב: 'יש פתגם ידוע: 'שמרוב עצים לא רואין את היער' והנה כל דבר בבריאה נועד לצורך רוחניות ונשתמש בפתגם הזה לעניננו לביאור צורת החיים דבקות בה' יתברך שמו יש תרי"ג (613) מצוות ועיקרם תלמוד תורה כמו שאמרו חז"ל: 'ותלמוד תורה כנגד כולם' והנה התרי"ג הם רק שורשים ופירות המצוות הם רבים עד למאד.
וידועים דברי הזוהר הקדוש: 'שהתרי"ג מצוות הם תרי"ג עיטין תרי"ג עצות לאדם' עצות למה? עצות כיצד ידבק האדם בקונו כלומר כל מהותם של המצוות הם אינם ענין עצמי אלא מפה מראה מקום מעט כיצד יגיע האדם לדבקות בקונו אם כן המצוה מורכבת מב' חלקים; מחלק המעשי שבה או דיבור וכדומה ונוסף על כך חלק התכלית של המצוה שהיא לקרב ולדבק את האדם לקונו. נמצא אם כן שמצד החלק המעשי של המצות הם רבים וזה העצים הרבים של היער עץ ועצה שורש אחד להם וזהו ענין עמוק מאוד ואין כאן מקום להאריך אולם מצד פנימיות הדברים כלומר מצד תכלית הדברים כל המצוות כוונה אחת להם קרבת ה' ודבקות בה'.
רציתי לפרסם נס שב"ה היה בזכות שיעורי התפילה שהרב שליט"א העביר (אוחילה לאל shofar.tv/lessons/17472) אבא שלי היה חייב כספים (ל"ע) לכמה אנשים מסיבה מסוימת הוא לא היה מוכן להחזיר להם (רח"ל) ולמרות שהסברנו לו: שזה חמור וצריך להחזיר! בכל מקרה התעקש שלא להחזיר. העצה היחידה שמצאתי זה רק להתפלל. וברוך השם בזכות התפילות הוא החליט להחזיר את הכספים ובאמת מקיים את הנאמר ומחזיר להם בתשלומים. תודה רבה להשי"ת ולכבוד הרב.
לכבוד הרב אמנון יצחק שליט"א, ב"ה רציתי לשתף את כבוד הרב בכמה מקרים מרגשים שזכינו לראות בזכות ברכותיו הקדושות: לפני זמן מה, נכדתי הקטנה אושפזה בבית מרפא בעקבות וירוס קשה (ל"ע). ביקשתי מהרב לברך אותה, וברוך השם, בזכות הברכה, היא החלה להתאושש וחזרה הביתה מוקדם מהצפוי, הרבה לפני הזמן שהרופאים העריכו. בנוסף, גיסתה של כלתי היתה במצב קשה והרופאים קבעו שעליה לעבור ניתוח דחוף (ל"ע). ביקשתי מהרב ברכה עבורה, וכבר ביום למחרת, לפני הניתוח, ערכו לה צילום נוסף. להפתעת הרופאים, הכל נעלם כאילו לא היה, והם עמדו משתאים. הם הגדירו זאת כ"נס של חנוכה"! אנחנו מלאים שמחה והכרת הטוב לבורא עולם על הניסים הגלויים שזכינו להם. תודה רבה לרב על הברכות, התמיכה, ההדרכה והמסירות האינסופית שלו למען עם ישראל. תודה לך על כך שאתה עבורנו מקור השראה אדיר, המקרב אותנו לעבודת השי"ת מתוך שמחה, אמונה ויראת שמים. אני פונה לכל אדם באשר הוא: בדור המורכב שלנו, הצמדות לרב צדיק כדוגמתך, והדבקות במידותיך, הן בדרך להתחזקות רוחנית אמיתית ולקבלת כוחות להתמודדות עם אתגרי החיים. תודה לך הרב שאתה מאיר לנו את הדרך בעצות טובות וכלים לעבוד את השם יתברך מתוך שמחה וביטחון. מתפללים ומבקשים: יה"ר שהקדוש ברוך הוא יתן לך כוחות אדירים להחזיר את כל עם ישראל בתשובה שלמה, ולקרב לנו במהרה את הגאולה בחן, בחסד וברחמים מאוצר מתנות חינם (אמן). בברכה ובהכרת הטוב, אוהבים אותך אנחנו וקהילות פז.
שלום, כבוד הרב שליט"א אנחנו רוצים לפרסם נס גלוי שנעשה לנו ע"י ה' יתברך בשבת קודש. יש לנו מתקן במקרר של "משמרת השבת" (השבת בעידן הדיגיטלי | הרב אליהו בייפוס shofar.tv/lessons/7123) שביום חול מציג את הספרות "00" ובימי שבת וחגים "05" ומכבה את מה שלא צריך. השבת לא שמנו לב וככל הנראה בגלל הפסקת חשמל שהיתה השבוע זה השתבש ונשאר על מצב של יום חול. הבנות שמו לב לזה רק לאחר ששבת כבר נכנסה, כשהבן הקטן פתח את המקרר ונדלק האור. כשחזרנו מהתפילה ניסינו למצוא בהלכה: מה אפשר לעשות? ונשארנו ללא פתרון וללא מזון נגיש לסעודות שבת. המקרר עם צג דיגיטלי כך שזה עוד יותר מסבך את העניין. ב"ה לחמים לסעודה הראשונה היו לנו ורק השתיה והסלטים נשארו במקרר, התחילו לצוץ כל מיני רעיונות איך "לעזור" להקב"ה לעזור לנו... תוך כדי אחת הבנות הציעה בואו נשיר: "עבדו"... ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) קמנו ושרנו במעגל (באופן המותר בשבת כמובן...) סביב השולחן "עבדו", עם כל סיבוב השמחה גברה והדאגה פחתה, התחלנו לקבל בשמחה את המצב. לאחר כמה כ-7 דקות תוך כדי הסיבובים, אשתי הביטה לעבר הצג של "משמרת השבת" וזעקת פליאה יצאה מפיה, הצג השתנה למצב שבת! ומופיעות בו הספרות "05"!!! ישתבח שמו לעד! לא יאומן כי יסופר! נס גלוי! במקום! סיימנו את ה-15 דקות שירה וישבנו בשמחה לסעודת שבת. תודה רבה לרב היקר שכל הזמן דואג לתת לנו עצות נפלאות, טובות ומועילות. תודה על הזכות להכיר את בורא עולם יותר טוב בכל פעם! בברכה והערכה רבה שבוע טוב ומבורך (אמן) משפחת טביב (הי"ו) מחשמונאים. (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
צהרים טובים. ראשית תודה על שמשתדל לעשות עבודה טובה ולעזור לעם ישראל. יש לי מטופלת שלא היה לה ילדים (ל"ע) וב"ה כשראתה סרטון של הרב אמנון יצחק על אותה אשה שלא היה לה ילדים ששמה כיסוי ראש ולאחר שנה נפקדה (ברית מילה של הנכד של מיכל בניטה מהסרט כוחה של מצוה shofar.tv/videos/16379) וככה גם היא עשתה ולאחר 8 שנים נפקדה ב"ה; היתה שמה כיסוי ראש רק בשבתות וכששמעה את הסרטון קיבלה על עצמה לשים כל הזמן ובאותו חודש נפקדה!
חזק וברוך וישר כחך כבוד הרב אמנון יצחק שליט״א על כל לימוד התורה, המוסר, עבודת המידות, היראת שמים, החזרה בתשובה של המונים בכל העולם, החסד, המסירות נפש בהפצת האמת ובהשפלת השקר שב"ה כבוד הרב משפיע באהבת ישראל ללא גבולות ובהתמדה למעלה מ-40 שנה, אין מילים מספיק להביע את הכרת הטוב ותודות בלי סוף על הכל. יהי רצון מלפני אבינו שבשמים: שיתמלאו כל משאלות הלב הענק של רבנו לטובה ולברכה ושנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה וברחמים רבים (אמן) בהערכה ובהוקרה רבה משפחת: סי. א.
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על דרשה מרתקת ומיוחדת. (ימי החנוכה - חלק י' 19.12.2024) יה"ר שהשם יתברך ישמור על הרב היקר בבריאות איתנה, רמ״ח אברים ושס״ה גידים ושכל משאלות ליבך יתגשמו במהרה אמן!
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!
בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.
כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).
בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!
© 2024 כל הזכויות שמורות