ובא לציון גואל - חלק כו | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 17.01.2023, שעה: 12:27
- - - אין זה התמלול! אלא עיקרי הדברים מהספר 'ובא לציון גואל' (עמודים קמו-קנ) שחיברו הרב יוסף רובינשטיין שליט"א - - -
ידועים דברי הח"ח: 'שתשובה שלימה ואמיתית היא להתנקות מכל זוהמת החטא
שהטהרה כעין הדרך שמצינו לגבי הכשר כלים ששם הדין הוא: שמתחילה צריכים לנקות את הכלי לשפשפו ולהסיר את החלודה קודם שיגעילנו אח"כ צריכים להכשיר את הכלים כדרך תשמישם דהיינו; כלי שרגילים להשתמש בו באש צריכים להעבירו באש וכלי שתשמישו ברותחים הכשרו ברותחים וכך צריכה להיות גם טהרת בני אדם מטומאת עוונותיהם ומחלאת זוהמתם ראשית להעביר את החלודה של העוונות ע"י תשובה חרטה על העבר וקבלה לעתיד. אבל אח"כ כדי להכשיר את האדם ולפלוט ממנו את טומאתו צריך לעשות תשובה באותו המצב והאופן כמו שהיה החטא אם החטא היה באש בהתלהבות אז גם התשובה צריכה להיות בהתלהבות ועיקר הכשר האדם הא ע"י עסק עמל ויגיעת התורה שהיא מכשרתו ומרוממתו ומטהרתו וממילא באופן זה עליו לעסוק בתורה עם כל האש וכך בשאר דברים אם נכשל בדיבור לשון הרע יעסוק בדיבור של תורה וכדו'
וכמאמר רז"ל: 'הצדיקים באותו דבר שחוטאין בו מתרצין, ואם עשית חבילות של עבירות עשה כנגדן חבילות של מצוות!' (ח"ח על התורה פרשת מטות).
ומכל מקום בדברי הח"ח כאן מבואר: שכדי לזכות לגאולה אין צורך עדיין להגיע לדרגה של תשובה כזו ומספיק חרטה וידוי וקבלה אמיתית.
מדת הדין מעכבת את הגאולה עד שנתחיל בפועל לעשות תשובה!
נתחיל את הענין במשל סוחר אחד בא לסיטונאי וביקש ממנו: 'שימכור לו הרבה סחורה בהקפה ותיכף כשיחזור לביתו ישלח לו את הכסף!'
אמנם הסיטונאי לא האמין לדבריו כי כבר קרה כמה פעמים שההוא לקח ממנו סחורה ולא שילם וגם אז הוא: 'הבטיח שישלם מיד!' ובסוף לא קיים את דבריו והתחיל הלוקח להצדיק את עצמו: 'כי אז היו כמה סיבות שגרמו לו שלא יכל לקיים את דבריו אבל עכשיו הוא באמת יתאמץ בכל כחותיו לשלם מיד כשיבא לביתו!' והתחיל לבכות ולהתחנן מלפניו שיחוס עליו ועל אנשי ביתו שלא ימותו ברעב.
ואמנם הסיטונאי התרכך וריחם עליו וכבר היה חפץ לתת לו את הסחורה בהקפה אבל אז התקוממו כנגדו משרתיו המוכרים בחנות
ואמרו לו: 'אנחנו מכירים את האיש הזה וכבר כמה פעמים הוא רימה אותנו! ולא שילם לנו על כל מה שהבאנו לו' ולכן בשום אופן לא הסכימו ליתן לו שוב בלי שישלם מראש.
היה שם איש חכם ששמע את הויכוחים ואמר לקונה: 'אתן לך עצה תבקש מהסיטונאי; שאפילו שבעיקרון הוא מוכר רק בסיטונאות אבל מחמת קושי מצדך שירחם עליך! ויסכים למכור לך כעת רק מעט סחורה כפי הממון שכן מצוי לך בידך ולאחר שתמכור את זה תוכל לקנות עוד מעט וכך לאט לאט תוכל לקנות את כל הסחורה'
ואכן הסכים לזה הסיטונאי ולאחר זמן קצר השיגה ידי הקונה לקנות את כל הסחורה ולהרויח.
הבטחה שנשוב בתשובה לא מספיק כי גם ביום הכיפורים הבטחנו ולא קיימנו!
כן הדבר בענינינו כתיב (ישעיה ל): "לכן יחכה ה' לחננכם" ואמרו חז"ל (סנהדרין צח): 'שגם הקב"ה כביכול מחכה לחונן את עמו ישראל! ופריך בגמרא: 'מאחר שהקב"ה בעצמו מחכה! מי מעכב על ידו?' ותירצו: 'שמידת הדין מעכבת את הגאולה!'
והיינו; כי אנחנו מתחננים להקב"ה: 'שישלח לנו משיח צדקנו! כי כבר אין בנו כח לסבול את עול הצרות והיסורים ואנחנו מבטיחים: שכאשר יבוא המשיח נתקן את כל מה שקלקלנו!
אבל הקב"ה טוען: 'הנני מוכן לשלוח לכם את המשיח כל יום! אבל בתנאי; שקודם תשובו בתשובה כי כבר בעבר הבטחתם: שאם רק תוושעו אז תחזרו בתשובה שלמה! ולא קיימתם דבריכם!! וכדכתיב (תהילים עח'): "ויפתוהו בפיהם ובלשונם יכזבו לו ולבם לא נכון עמו ולא נאמנו בבריתו"
והראיה לזה: מיום הכיפורים שאדם מבטיח: 'שלא ישוב לכסלה עוד!' ולמחרת יום הכיפורים שוכח כל מה שהבטיח ואת כל מה שקיבל עליו אתמול וכן הדבר תמיד בכל שנה ושנה! ואמנם אפילו אם הקב"ה בעצמו נעתר לנו לסמוך על הבטחותינו
אבל מידת הדין מעכבת בטענה: 'שמעולם לא קיימנו את כל מה שהבטחנו וקיבלנו על עצמינו!'
ואם כן לכאורה אין לנו שום עצה ותחבולה ח"ו.
הדרך לחזור בתשובה: לשלם בתשלומים קטנים ולשוב בהדרגה
אבל באמת יש לנו עצה לקרב קץ הגאולה והיא כי אמנם לשוב בתשובה שלמה על כל מה שקלקלנו אי אפשר בפעם אתת בזמן קצר משל; להפסיק ברגע אחד מכל דיבורי לשון הרע ושקר וכדו' וליזהר בכוונה בשמונה עשרה ולימנע מביטול תורה וממחשבה וראיה אסורה וכדו' אבל מכל מקום יש בידינו להתחיל בתשובה בהדרגה ונשוב ממה שאנחנו כן יכולים ונתחיל ללכת במהלך של תוספת תשובה מעט מעט והיינו שקודם נתפוס כמה פרטים שעליהם נעבוד לתקן ואח"כ נוסיף עליהם מעט מעט עוד ועוד פרטים והיינו שנתחיל לתקן מעט את כח הדיבור כגון; לשון הרע הלבנת פנים הונאת דברים וכדו' ובהם גופא נראה לתקן מתחילה את הדברים שנשתרשנו בהם ואחר זמן נתרגל להזהר מכל חלקי דבור האסור ואח"כ יראה להוסיף לעבוד על עצמו לתקן מה שקלקל בכח המחשבה וראיית העינים ובראשם יזדרז להזהר מחילול שבת הוא וביתו וכך יעבוד גם בעשה טוב ויזרז את עצמו לקיימם ככל אשר יהיה ביכלתו מעט מעט עד שבהמשך הזמן יתקן הרבה ענינים ויקובל זה לפני הקב"ה ויחשב לנו ששבנו בתשובה כראוי ואז בודאי ישלח לנו משיח צדקנו (בית ישראל פרק ה').
סדר עשיית תשובה:
ואין שום עצה לדחות את היצר הטוב ב: 'לך ושוב לאחר זמן!' אלא כל אחד צריך לעורר את עצמו מיד לתשובה בכל לב ונפש. ולהתבונן על הסיבות המפסידות לעבודת ה' ולהסירם ויסדר לעצמו הנהגה שיהיה כל ענינו על פי התורה וירשום את זה בפנקסו ברמז ויהיה לו עת קבוע ללימודו שלא יחסר לו יום אחד מקביעותו וגם יקבע לעצמו זמן קבוע ללימוד ספרי יראה וטוב מאוד שישכים כל בוקר ויסדר לעצמו איך יתנהג באותו היום ובכל ערב שבת קודש יתבונן: אם שמר כפי מה שסידר לעצמו. (תורת הבית פרק יג').
הזמן המתאים לחזור בתשובה הוא היום והרגע!
ידוע לכל איש ואיש: דסוף סוף נצטרך לתשובה! ופרשת התשובה זו עתידה להתקיים ואם כן מדוע נשב בחיבוק ידים ולא נתחיל בתשובה כעת הלא עתידין אנו ליתן את הדין ע"ז גופא שאחרנו את תשובתנו היוצא מדברינו: שצריך כל איש מישראל לחוש לכבוד דה ולזרז לעצמו וגם לאחרים לשוב תיכף בתשובה שלמה לפניו ולא לדחות את זה לזמן מאוחר יותר! כמו שאמר הכתוב (משלי ג'): "אל תאמר לרעך" - זה היצר הטוב "לך שוב ומחר אתן ויש אתך" (לקוטי אמרים פרק יב').
וראה בספר אהבת חסד (חלק ב' פרק יא') בהגהה שהביא מהמדרש (רבה בראשית פרק כא'): 'אין "ועתה" אלא תשובה – שנאמר: "ועתה ישראל מה ה' א-לקיך שואל מעמך" והאריך שם שכוונת הכתוב: שאין לאדם לדחות את התשובה לרגע אחר אלא לחשוב: "ועתה ישראל" וגו' כעת ברגע זה מה הקב"ה רוצה ממני? ויחשוב: כאילו אין לו אלא רק יום זה בלבד לחיות! ולשוב ולכן מיד ברגע זה יזדרז לשוב!
אפילו בעד פרוטות מוכנים לשוב בתשובה!
הח"ח היה אומר: 'שוכרים אדם שיהיה עד לקידושין או גירושין ובעד איזה תשלום קטן הוא עושה: 'תשובה!' כדי שיהיה כשר לעדות והקב"ה המפרנס את האדם כל ימי חייו קורא לו תמיד: 'לשוב בתשובה!' ואיך יתכן שלא ישוב?' (ח"ח על התורה עמוד רכט' ועוד).
ובעצם לא רק מי ששוכרים אותו אלא כל אדם שמבקשים ממנו להיות עד מוכן לשם כך לחזור בתשובה להתחרט על העבר ולקבל על העתיד והוא מפשפש במעשיו ומחליט להחזיר את כל הגניבות והחובות שלו ואם כן למה כשהקב"ה מזרז אותנו לשוב לא מוכנים להעצר ולעשות תשובה כזו?!
הח"ח היה אומר: 'באיזה זכות אנחנו יכולים בדור שכזה לזכות למשיח? - בבושה שיתבייש כל אחד מעצמו במומים שלו, שאין בו מתום!' (מע"י חלק ב' 662).
הדרכות שונות מהח"ח בעניני תשובה:
דע דבעניני תשובה אין מספיק לאדם שלא יעשה העבירה עוד פעם אלא צריך לשוב לפני ה' דהיינו; להתוודות לפניו ולהתחרט על העבר ולקבל על להבא שלא ישוב לכסלה עוד (תורת הבית פרק יג').
כמו אדם שקלקל את בריאותו וחלה מחמת שאוכל מאכלים לא בריאים וכדו' ראשית יאמר לו הרופא שעליו להפסיק לאכול את המאכלים הרעים ורק אח"כ יתן לו רפואות לרפא את חוליו וכך בענין התשובה וחולי הנפש ראשית יש לעשות קבלה לעתיד ורק אח"כ חרטה ווידוי ותיקון העבר (שיחות הח"ח עמוד צט').
א. ה. עיין בזה בשערי תשובה (א, יא) דתלוי בסוג החוטא.
'מהי תשובה? אתם חושבים שאם לובשים שק יוצאים בזה ידי חובה? - לא! תשובה נקראת להיטיב דרכיו כל אחד במה שהוא פגום לפי ערכו ומעמדו.
ומסופר שחזן אחד נכנס אצל ר' ישראל סאלאנטר זצ"ל ושאל אותו: 'מה צריכה להיות התשובה שלי?'
וענה לו: 'אתה צריך להשתדל לשיר בנעימה! כי על כך משלמים לך' (שיחות הח"ח עמוד קלט).
ומתי נקרא שכבר עשה תשובה? - אדם צריך שירגיש אצל עצמו שהוא נהיה אדם אחר לגמרי ואם אינו מרגיש זאת עדיין שוכב הוא בבוץ כמו מקודם! (מע"י חלק ו' 357).
כעין זה אמר הח"ח פעם בליל הסדר: 'ודאי שתבוא הגאולה המובטחת! אבל לשם מה הסבל? בשביל מה העינויים? כתוב בגמרא: 'שישנם שני (2) זמנים לגאולה; האחד (1): "בעתה" והאחר (2): "אחישנה"; לא זכו – בעתה, זכו – אחישנה'. אם זכו - יהיה זה בלי לחכות! אם כן מה השטות שלנו לחכות בכמין עקשנות ילדותית מרושעת דווקא לזמן האחרון של בעתה?! וגם אז הרי יצטרכו תשובה 'אלא שהקב"ה יעמיד עליהם מלך קשה כהמן!' עד שישובו בעל כרחם.
'היוצא מזה' מסכם הח"ח: 'הוא תשובה ותשובה! שומעים אתם רבותי?' שנה הח"ח לנוכחים: 'הדרך היחידה והנכונה להיפטר מכל הצרות והמרעין בישין של הגלות המר היא תשובה!' (מע"י חלק ו' 140).
רציתי לפרסם נס שב"ה היה בזכות שיעורי התפילה שהרב שליט"א העביר (אוחילה לאל shofar.tv/lessons/17472) אבא שלי היה חייב כספים (ל"ע) לכמה אנשים מסיבה מסוימת הוא לא היה מוכן להחזיר להם (רח"ל) ולמרות שהסברנו לו: שזה חמור וצריך להחזיר! בכל מקרה התעקש שלא להחזיר. העצה היחידה שמצאתי זה רק להתפלל. וברוך השם בזכות התפילות הוא החליט להחזיר את הכספים ובאמת מקיים את הנאמר ומחזיר להם בתשלומים. תודה רבה להשי"ת ולכבוד הרב.
לכבוד הרב אמנון יצחק שליט"א, ב"ה רציתי לשתף את כבוד הרב בכמה מקרים מרגשים שזכינו לראות בזכות ברכותיו הקדושות: לפני זמן מה, נכדתי הקטנה אושפזה בבית מרפא בעקבות וירוס קשה (ל"ע). ביקשתי מהרב לברך אותה, וברוך השם, בזכות הברכה, היא החלה להתאושש וחזרה הביתה מוקדם מהצפוי, הרבה לפני הזמן שהרופאים העריכו. בנוסף, גיסתה של כלתי היתה במצב קשה והרופאים קבעו שעליה לעבור ניתוח דחוף (ל"ע). ביקשתי מהרב ברכה עבורה, וכבר ביום למחרת, לפני הניתוח, ערכו לה צילום נוסף. להפתעת הרופאים, הכל נעלם כאילו לא היה, והם עמדו משתאים. הם הגדירו זאת כ"נס של חנוכה"! אנחנו מלאים שמחה והכרת הטוב לבורא עולם על הניסים הגלויים שזכינו להם. תודה רבה לרב על הברכות, התמיכה, ההדרכה והמסירות האינסופית שלו למען עם ישראל. תודה לך על כך שאתה עבורנו מקור השראה אדיר, המקרב אותנו לעבודת השי"ת מתוך שמחה, אמונה ויראת שמים. אני פונה לכל אדם באשר הוא: בדור המורכב שלנו, הצמדות לרב צדיק כדוגמתך, והדבקות במידותיך, הן בדרך להתחזקות רוחנית אמיתית ולקבלת כוחות להתמודדות עם אתגרי החיים. תודה לך הרב שאתה מאיר לנו את הדרך בעצות טובות וכלים לעבוד את השם יתברך מתוך שמחה וביטחון. מתפללים ומבקשים: יה"ר שהקדוש ברוך הוא יתן לך כוחות אדירים להחזיר את כל עם ישראל בתשובה שלמה, ולקרב לנו במהרה את הגאולה בחן, בחסד וברחמים מאוצר מתנות חינם (אמן). בברכה ובהכרת הטוב, אוהבים אותך אנחנו וקהילות פז.
שלום, כבוד הרב שליט"א אנחנו רוצים לפרסם נס גלוי שנעשה לנו ע"י ה' יתברך בשבת קודש. יש לנו מתקן במקרר של "משמרת השבת" (השבת בעידן הדיגיטלי | הרב אליהו בייפוס shofar.tv/lessons/7123) שביום חול מציג את הספרות "00" ובימי שבת וחגים "05" ומכבה את מה שלא צריך. השבת לא שמנו לב וככל הנראה בגלל הפסקת חשמל שהיתה השבוע זה השתבש ונשאר על מצב של יום חול. הבנות שמו לב לזה רק לאחר ששבת כבר נכנסה, כשהבן הקטן פתח את המקרר ונדלק האור. כשחזרנו מהתפילה ניסינו למצוא בהלכה: מה אפשר לעשות? ונשארנו ללא פתרון וללא מזון נגיש לסעודות שבת. המקרר עם צג דיגיטלי כך שזה עוד יותר מסבך את העניין. ב"ה לחמים לסעודה הראשונה היו לנו ורק השתיה והסלטים נשארו במקרר, התחילו לצוץ כל מיני רעיונות איך "לעזור" להקב"ה לעזור לנו... תוך כדי אחת הבנות הציעה בואו נשיר: "עבדו"... ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) קמנו ושרנו במעגל (באופן המותר בשבת כמובן...) סביב השולחן "עבדו", עם כל סיבוב השמחה גברה והדאגה פחתה, התחלנו לקבל בשמחה את המצב. לאחר כמה כ-7 דקות תוך כדי הסיבובים, אשתי הביטה לעבר הצג של "משמרת השבת" וזעקת פליאה יצאה מפיה, הצג השתנה למצב שבת! ומופיעות בו הספרות "05"!!! ישתבח שמו לעד! לא יאומן כי יסופר! נס גלוי! במקום! סיימנו את ה-15 דקות שירה וישבנו בשמחה לסעודת שבת. תודה רבה לרב היקר שכל הזמן דואג לתת לנו עצות נפלאות, טובות ומועילות. תודה על הזכות להכיר את בורא עולם יותר טוב בכל פעם! בברכה והערכה רבה שבוע טוב ומבורך (אמן) משפחת טביב (הי"ו) מחשמונאים. (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
צהרים טובים. ראשית תודה על שמשתדל לעשות עבודה טובה ולעזור לעם ישראל. יש לי מטופלת שלא היה לה ילדים (ל"ע) וב"ה כשראתה סרטון של הרב אמנון יצחק על אותה אשה שלא היה לה ילדים ששמה כיסוי ראש ולאחר שנה נפקדה (ברית מילה של הנכד של מיכל בניטה מהסרט כוחה של מצוה shofar.tv/videos/16379) וככה גם היא עשתה ולאחר 8 שנים נפקדה ב"ה; היתה שמה כיסוי ראש רק בשבתות וכששמעה את הסרטון קיבלה על עצמה לשים כל הזמן ובאותו חודש נפקדה!
חזק וברוך וישר כחך כבוד הרב אמנון יצחק שליט״א על כל לימוד התורה, המוסר, עבודת המידות, היראת שמים, החזרה בתשובה של המונים בכל העולם, החסד, המסירות נפש בהפצת האמת ובהשפלת השקר שב"ה כבוד הרב משפיע באהבת ישראל ללא גבולות ובהתמדה למעלה מ-40 שנה, אין מילים מספיק להביע את הכרת הטוב ותודות בלי סוף על הכל. יהי רצון מלפני אבינו שבשמים: שיתמלאו כל משאלות הלב הענק של רבנו לטובה ולברכה ושנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה וברחמים רבים (אמן) בהערכה ובהוקרה רבה משפחת: סי. א.
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על דרשה מרתקת ומיוחדת. (ימי החנוכה - חלק י' 19.12.2024) יה"ר שהשם יתברך ישמור על הרב היקר בבריאות איתנה, רמ״ח אברים ושס״ה גידים ושכל משאלות ליבך יתגשמו במהרה אמן!
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!
בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.
כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).
בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!
© 2024 כל הזכויות שמורות