ובא לציון גואל - חלק ו | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 22.11.2022, שעה: 07:35
- - - אין זה התמלול! אלא עיקרי הדברים מהספר 'ובא לציון גואל' מאת הרב יוסף רובינשטיין שליט"א (פרק ד' עמודים מו-נ) - - -
גילוי והתחדשות הטכנולוגיה כתהליך לקראת הגאולה!
הח"ח היה רגיל לומר: 'שאפילו עיור מסוגל לראות שאנו שרויים כבר בימי עקבתא דמשיחא כל הסימנים מעידים על כך כבר אין זה רחוק כלל ועלינו להיות מוכנים ומזומנים' (ח"ח חייו ופעלו עמ' תפו).
והנה כולם מודים שהעולם כולו השתנה במאה שנים האחרונות לגמרי מכל וכל מקצה לקצה ממה שהוא היה נראה במשך אלפי שנים קודם עד לפני שנה הכל היה נראה בערך אותו הדבר כל הדורות רכבו על סוסים ועגלות והפליגו בים באוניות חרשו עם שוורים וקצרו ביד ובמגל השתמשו לאור נרות ואת כל המלאכות עשו ביד או במכונה ידנית והקשר ממקום למקום היה רק על ידי מכתבים ושליחים שארך זמן רב והנה פתאום התחיל שינוי עולמי מקצה לקצה מאז שהתגלה המצאת החשמל והטלפון וכדו' הכל השתנה התחילו לנסוע במכוניות ובמטוסים במהירות והמציאו הרבה סוגי מכשירים לכל ענין החוסכים זמן וכה ואין צורך לדבר על השכלולים הגדולים של עשרים השנים האחרונות כמחשבים ופלאפונים ושאר מכשירים המשתכללים כל הזמן ששינו לגמרי את כל צורת התעשיה והמסתר וכדו' מה הסיבה לכל הגילויים האלו שסיבב הקב"ה שרק עכשיו יתחילו חכמי המדע לגלות מעט מהחכמה הנפלאה של הבריאה ועל ידם תשתנה כל העולם הח"ח שראה את תחילת התהליך ביאר: 'כי ברור שכל זה הוא חלק מתהליך הבריאה לקראת ביאת המשיח כעת שאנחנו קרובים לגאולה מסבב הקב"ה את כל זה כדי להכין את הקרקע לקראת המשיח הכיצד?'
שלשה ביאורים ביאר בזה הח"ח;
א להכנה לגאולה גם על פי דרך הטבע
כעת היא עקבתא דמשיחא אנו רואים איך שנתגלו כיום דברים שלא היו מלפנים כמו רכבות מכוניות מטוסים טלגרף מכשירי קשר וכדו' וזהו רק למען ידעו שיוכל להיות כל הדברים שהנביאים נתנבאו על העתיד ולא יחסר שום דבר איך לקבץ את נדחי ישראל על פי דרך הטבע (שיחות התנה עמ' צח) כדי להבין את דברי הח"ח שחידדתי הטכנולוגיה הם גם כדי שלא יחסר שום דבר באופן שיוכלו לקבץ נדחי ישראל אפילו דרך הטבע ראוי להקדים מדבריו הנפלאים במקום אחר שעוד לפני זמן הגאולה הקב"ה מכין את הכל לכך שברגע שיבוא הקץ הכל יהיה מוכן במהירות וזה לשונו: 'הנביא הושע פרק ג' כבר הגיד לנו מראש על איחור הגאולה של "בעתה כי ימים רבים ישבו בני ישראל וביקשו את ה' אלקיהם ואת דוד מלכם ופחדו אל ה' ואל טובו באחרית הימים" אמנם מאידך גיסא ממשיך הנביא שם: "אם יתמהמה חכה לו כי בא יבא לא יאחר נאום ה'" אם כן צריך ביאור: מה הכוונה "לא יאחר"? הרי רק קודם לכן הנביא אמר שהוא כן יאחר וימים רבים יישבו בגלות? וביאורו: בדרך משל; מלך אחד התקצף על בנו וגזר עליו שחמש שנים יהיה במדינה רחוקה מאוד בקצה העולם ולשם כך היה עליו לנסוע קודם במשך כמה שנים כדי להגיע לאותו מקום אחר כך ניחם המלך אבל את דבריו שדיבר אין להשיב ומכל מקום התבונן המלך: מה לעשות? כשיגמרו החמש שנים הרי עדיין ימשך נסיעות חזרה במשך כמה שנים ולכן נתן המלך צו: ליישר את כל ההרים שבדרך ולעשות עבורו את כל המכונות שבעולם כדי שיוכל לבוא בזמן הכי מהר לביתו ולא יאחר בשביל הנסיעה רק זמן מועט מאוד! וכך הוא בעצמנו אדם יכול לחשוב שקיבוץ גלויות יקח הרבה שנים שהרי הקב"ה ישיב כל אחד ואחד מכל קצוות העולם.
וכדכתיב יב: "ואתם תלוקטו לאחד אחד בני ישראל" אבל באמת לא כן הוא כי הקב"ה עושה קודם את כל ההכנות עד שכשיבוא זמן הקיבוץ לא ימשך הרבה.
וזהו כוונת הכתוב: "כי בא יבא לא יאחר: דהיינו; שכשיבוא זמנו לבוא לא יתאחר כלל וכמו שאמר הכתוב ישעיה מט: "מי אלה כעב תעופנה" שכמו שהענן רץ מהר מאוד כן יהיה הקיבוץ גלויות (צפית לישועה פ"ב) על פי דברים אלו מובן בפשטות מוו שנאמר לעיל שגילוי הרכבות והמטוסים וכלי התקשורת הם כדי שלא יחסר שום דבר באופן שיוכלו לקבץ את נדחי ישראל אפילו דרך הטבע כי אף על פי שאנחנו עדיין בגלות אבל בינתיים הקב"ה מכין את הכל לגאולה כדי שתוכל לבוא במהירות ואפילו דרך הטבע!
זכו - הגאולה בניסים גלויים!! לא זכו - הגאולה יותר בדרך הטבע!
אמנם לכאורה יש כאן דבר תמוה הצריך ביאור: וכי הגאולה צריכה להסתדר דרך הטבע עד שלשם כך צריך הקב"ה לגלות לנו את סודות הבריאה והטבע? הרי הקב"ה יכול לגאול את כולם ולקבץ את נדחי ישראל בנס נגלה עם ענני השמים. אולם טמון כאן יסוד גדול שמבואר בחז"ל והובא בדברי הח"ח (בית ישראל פ"ב) דהנה בגמ' סנהדרין צח הקשה רבי יהושע בן לוי: שיש לכאורה סתירה בפסוק ישעיה ס, כב: "אני ה' בעתה אחישנה" מצד אחד נראה שהגאולה תהיה בעתה ומצד שני אחישנה לפני עתה? והשיב על כך ריב"ל: 'זכו – אחישנה, לא זכו – בעיתה' עוד הקשה שם ריב"ל: שלכאורה יש סתירה אחרת שמצד אחד כתוב: שהמשיח יבוא עם ענני שמיא ומאידך נאמר: שיבוא עני ורוכב על החמור? ותירץ ריב"ל: זכו - עם ענני שמיא, לא זכו - עני ורוכב על חמור. ועיי"ש במהרש"א שזכו פירושו שעם ישראל ישובו בתשובה מרצון שאז יזכו לאחישנה וה' יחיש את הגאולה והמשיח יבוא עם ענני השמים ואם לא ישובו מרצון אז כשיבוא זמן בעתה ה' יסובב שכולם ישובו על ידי מלך קשה כהמן ואז המשיח יבוא עני ורוכב על החמור. מכאן הוכיח הח"ח: שאם עם ישראל זוכים על ידי שכולם חוזרים בתשובה הגאולה תהיה ברוב פאר והדר! והמשיח יבוא עם ענני שמיא באופן גבוה והדר מאוד ואם לא יזכו יבוא באופן פשוט וקטן מאוד במדריגה פחותה כעני הרוכב על החמור והוכיח כן הח"ח גם ממה שמצינו בגאולת בית שני בימי עזרא דמבואר בגמרא ברכות ד: שראויים היו ישראל לעשות להם נס בימי עזרא לבוא ביד רמה כדרך שנעשה להם בימי יהושע בן נון אלא שגרם החטא! ולכן לא זכו לגאולה שלימה כראוי כי אם ברשיון מלכי פרס וגם זה ארך שלושים שנה מתחילת העליה (בית ישראל פ"ב) והביא על כך הח"ח גם את דברי האור החיים הק' במדבר כד יז שביאר כן להדיא בכוונת הגמ' שאם הגאולה היא באמצעות זכות ישראל "אחישנה" אזי הגאולה תהיה דבר מופלא במעלה ויתגלה הגואל מן השמים במופת ואות כמובא בזוה"ק ח"א קיט משא"כ אם הגאולה תבוא רק מחמת הקץ ואין ישראל ראויים לה אזי היא תהיה בדרך הטבע כעני ורוכב על חמור (שיחות הח"ח עמ' קכ).
נראה לי לפי יסוד זה מבוארים היטב דברי הח"ח דלעיל שהקב"ה מסדר בינתיים בזמן הגלות את כל הבריאה כולה באופן שכל הבטחות הנבואה יוכלו להתקיים גם דרך הטבע והיינו לגאולת בעתה אם ח"ו לא נזכה עד אז לאחישנה.
והנה כיום אנו רואים שכל זה כבר מתממש לנגד עינינו ובעקבות כל התקדמות הטכנולוגיה יכולה להיות קיבוץ גלויות של כל הנדחים והיחידים מכל קצוות תבל ביום אחד גם דרך הטבע כי על ידי כלי התקשורת אפשר בשניה אחת לדבר עם בני אדם מכל קצוות תבל ואח"כ על ידי המכוניות רכבות ומטוסים אפשר במהירות להגיע לארץ ישראל וגם לא יצטרכו להתייגע בהליכה דרך הרים וגבעות עמקים וגאיות ובלא קושי של קור וחום רעב או צמא וכפי שמתואר בנביא ישעיה שיהיה בקיבוץ גליות.
רש"י שם פירש דעם ענני שמיא משמע שיבוא במהירות! ועני ורוכב על החמור משמע כעני הבא על חמורו בעצלות!! אמנם גם בדבריו שייך לפרש כהאור החיים דגאולה במהירות היא דרך נס! וכלישנא דקרא "עם ענני שמיא" ובעצלות הוא בדרך הטבע כעל גבי חמור לן וראה עוד באור החיים (שמות כא, יא) שמביא שיסוד זה מפורש גם בזוהר הקדוש ק"ב ז קפט שאם הגאולה תהיה באמצעות הכנת ישראל ומעשיהם הטובים יבא הגואל מלאך ה' בעמוד אש מוצב ארצה וראשו בשמים! ואם יבא רק "בעתה" מחמת הקץ וישראל לא יהיו ראויים לו הוא בדרך הטבע כעין גאולת בית שני ועי"ש בזוהר וח"ב קפט שנתבאר הטעם: שכשאינם זכאים אין הגאולה בנסים גלויים במשל; למלך שהוציא מביתו את בנו שהתקלקל ולבסוף ריחם עליו ורצה להשיבו אל ביתו אבל כיון שיצא עליו שם רע בקלקולו ומעשיו הרעים אמר המלך שישיבוהו בלילה בחושך ולא ביום בגלוי שלא יהיה בזיון למלך שזהו בנו שנראה לומר עוד שיש גם מטרה בעצם זה שהגאולה באה בדרך הטבע כדי לגלות את יחוד ה' גם מתוך מה שנראה כדרך הטבע וכעין נס פורים (עיין להלן סיום מבוא ה) אמנם לכאורה: צ"ע הרי כתיב: "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות" ואם כן משמע שהגאולה העתידה תהיה בניסים גלויים? ואפשר דהכוונה כאן רק על תחילת התהליך שיהיה בדרך הטבע אבל בהמשך לאחר שישובו בתשובה שלימה ודאי יהיו גם ניסים גלויים שהרי בזוהר שם ו משמע דהגאולה העתידה יהא בנס גלוי כדי להראות את כבוד ה' וע"ע באמונות ודעות לרס"ג מאמר ח שהאריך בסדר הגאולה עפ"י חז"ל ושתחילתו יהיה בדרך הטבע ואחר שישובו אל ה' יהיו יותר ויותר ניסים גדולים ושמא י"ל עוד על פי מה שפירש הנצי"ב (העמק דבר שמות ג, יג-יד) שגם יציאת מצרים לא היתה מוכרחה להיות בנסים דווקא וכשמשה רבינו שאל את הקב"ה באיזה אופן תהיה הגאולה ממצרים אם בנס או בדרך הטבע השיב לו הקב"ה אהיה אשר אהיה דהיינו שהכל תלוי כפי הכנת עם ישראל וכפי כמה שיהיו ראויים לנס.
אמנם ראוי להזכיר שהיו מגדולי ישראל זצ"ל שנחלקו בענין זה על האור החיים והח"ח וראה את מכתבו החריף של בעל הנתיבות המשפט לבעל הדרישת ציון וזה לשונו: 'בקוצר דעתנו נעדר מאתנו ליישר מאמרי הש"ס בענין הגאולה והדעות אינן שוות ועד שיבוא אליהו עלינו להתחזק בעיקרי הדת והאמונה' וכו' 'בשרי נעשה חידודין חידודין ואש תוקד בקרבי שעשה ענין הגאולה לדבר זול וכתב שגואל צדק יופיע בדרך הטבע ומובא בספר עמוד אש עמ' קסג וכידוע נחלקו בזה כמה מגדולי ישראל באותו הדור כמבואר בספריהם ואולם אפשר שעיקר קפידת החולקים היה כמד הסוברים שעלינו מוטל לפעול בדרך הטבע להחיש הגאולה' עיי"ש ואכמ"ל.
הנה הח"ח לעיל הביא את הפסוק בישעיה פרק מנס איך יראה קיבוץ גלויות והנה הנביא שם מנבא כמה פרטים שיהיו לעתיד לבוא בעת שיהיה קיבוץ גלויות;
1 בדרך חזרתם לארץ ישראל לא יהיה להם את הקושי של רעב וצמא או קור וחום שהיה להם ביציאתם לגלות. פסוק י:" לא ירעבו ולא יצמאו ואל יכם שרב ושמש כי מרחמם ינהגם ועל מבועי מים ינהלם".
2 וכן לא יהיה להם קושי הדרך של עליות ומורדות והרים וגאיות כמו ביציאתם לגלות פסוק יא: "ושמתי כל הרי לדרך ומסילותי ירומון וגוץ "ועיין שם ברד"ק שביאר ששייך שהפסוקים יתקיימו בשני אופנים;
א) בדרך נס ופלא שלא יהיה להם רעב וצמא בדרך כי ה' יפתח להם מעיינות ויצמיח להם עצי פרי במדבר וגם לא יהיה קושי בדרך כי כל גיא ינשא וכל הר וגבעה ישפלו כדי שיהיה הכל דרך ישרה וכמו שנאמר: "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות".
ב) אולי זה דרך משל שה' יתן להם כוח שלא יתייגעו וייעד בדרכים וכו' והנה לפי מה שנתבאר כשאין עם ישראל ראויים והגאולה היא בתהליך של בעתה אזי הדברים מתחילים כביכול דרך הטבע והנה לפי מה שהקב"ה סיבב בזמנינו הכל כבר יכול להתקיים גם בדרך הטבע וכפשוטו ממש ללא רק בדרך משל כי גם אם יהיו כאלו שיחזרו מהגלות לארץ ישראל במטוס כבר מתקיים בהם ההבטחה: שלא יהיו רעבים וצמאים בדרכם הארוכה מקצה עולם ועד ארץ ישראל וגם שלא יכם שרב ושמש וגם שלא יצטרכו לעלות על הרים ולרדת בגאיות וגם המשך הפרק שם פסוק כ"ב: "והנה אשא אל גוים ידי אל עמים ארים נסי והביאו בניך בחצן הכנף" מצודת דוד: "ובנותיך על כתף תנשאנה" יכול להתקיים בדרך זה אמנם אנחנו בודאי ממתינים ומצפים שהכל יתקיים בגילוי שכינה.
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות