טוען...

שער הבטחון - חובות הלבבות - חזרה על ההקדמה חלק א | הרב אמנון יצחק

 יביע אומר, בני ברק
 תאריך פרסום: 21.12.2011, שעה: 14:14

הורדת MP4 הורדת MP3


חובות הלבבות - שער הבטחון 21-12-11 אנחנו מתחילים בריצה את שער הבטחון, אבל ברפרוף. אמר המחבר רבינו בחיי, שהדבר הצריך ביותר בקבלת עבודת האלקים זה הבטחון. וזה הבטחון בכל דבריו על הקב"ה, ויש בזה מן התועלת בעניני התורה ובעניני העולם. מה התועלת בעניני התורה למי שיש בטחון? שאדם משיג על ידי זה מנוחת הנפש ובטחון על השי"ת, כמו שהעבד חייב לבטוח באדוניו. האדון נותן את כל הצרכים לעבד ולעבד אין מה לדאוג, הוא יכול להיות סמוך ובטוח שהכל נעשה לו טוב. וכך צריך לבטוח באלקים מפני שאם איננו בוטח באלקים אז במי הוא בוטח? בזולתו, מי זה זולתו? זה או אדם אחר או הוא בעצמו. ומי שבוטח בזולת ה' מסיר אלהים השגחתו מעליו ומניח אותו ביד מי שבטח עליו, ז"א תוסר ההשגחה ממנו, ויצטרך לחפש בעצמו את צרכיו וסיפוקו וטרפו. מי שבוטח בה' במאה אחוז מקבל מה' מאה אחוז, מי שבוטח בזולתו ה' מסיר השגחתו ממנו ומניחו ביד מי שבטח עליו, אז לא כדאי אפילו כהוא זה לבטוח על מישהו אחר כי מפסידים את ההשגחה האלוקית. 
ויהיה זה כמי שנאמר עליו "כי שתים רעות עשה עמי אותי עזבו מקור מים חיים לחצוב להם בארות בארות נשברים", ז"א אדם הולך לקבל ממקור המים, מהמעיין מקור מים חיים אז הוא הולך לבורות נשברים אשר לא יכילו המים, ומאיפה הם מקבלים? מהמקור, אז למה אתה הולך לברז מה שאמרנו תמיד אם אתה יכול להגיע לשיבר? "וימרו את כבודם בתבנית שור אוכל עשב", איך בן אדם עוזב אלקים חיים ועובד לעבד? אז ככה אותו דבר, כמו שהעבד אין לו אפשרות להושיע גם לאדם אין אפשרות להושיע, אז איך אתה ממיר את ה', שהקב"ה יכול לזון ולפרנס את כל העולם כולו, ואתה תולה באחד המפורנסים שלו. 
ואמר הכתוב בירמיה "ברוך גבר אשר יבטח בה' והיה ה' מבטחו" ואמר "אשרי הגבר אשר שם ה' מבטחו ולא פנה אל רהבים ושטי כזב", ואמר "ארור הגבר אשר יבטח באדם ושם בשר זרועו ומן ה' יסור לבו". הם פסוקים שמשבחים, ברוך הגבר אשר יבטח בה' ומי שבוטח בה' ה' יהיה מבטחו. ומצד שני אנחנו רואים שמי שלא בוטח בה' ובוטח בבשר ודם, נאמר עליו בפסוק ארור, אז מי מחפש קללות אם יש ברכות? אז זה מספיק סיבות כבר בשביל לבטוח בהשי"ת. 
ומה יקרה אם בן אדם יבטח על חכמתו ותחבולותיו, סומך על החכמה שלו, אם החכמה לא תועיל אז הוא יעשה תחבולות. או שהוא סומך על כוחו, כוחו גופו והשתדלותו, אם כח גופו לא יספיק הוא ישתדל בעזרת אחרים גם. מה יקרה אם אדם יבטח ככה? הוא אומר אני לא בוטח בה', אני בוטח רק בחכמה שלי, בתחבולות שאני יעשה, בכח גופי, בהשתדלות שלי, בזה אני בוטח. ייגע לריק ויחלש כוחו ותקצר תחבולתו מהשיג חפצו, כמו שאמר הכתוב "לוכד חכמים בערמם", עוד יפיל אותו הקב"ה עם החכמה שלו, החכמה שלו תגרום להפלתו. ואמר "שבתי וראה תחת השמש" שלמה המלך, כי לא לקלים המ רוץ ולא לגבורים המלחמה וגם לא לחכמים לחם, ולמדנו מי האישים שעומדים מאחורי הפסוק הזה. ואמר "כפירים רשו ורעבו ודורשי ה' לא יחסרו כל טוב", ז"א אפילו מלך החיות ביער שכביכול הכל מזומן לו יכול להיות רעב ורש עני, אבל "דורשי ה' לא יחסרו כל טוב", אז מי שדורש ה' באמת ה' תמיד נמצא ואף פעם לא יחסר ואז לא יחסר כל טוב. ואמרנו אם אתם זוכרים איך לא יחסרו כל טוב, הרי אנחנו רואים כאלה שחסר להם במקרר דברים, אז אמרנו שיש מחלה שקוראים לה כל טוב, שאם בן אדם אין לו הכל טוב לא טוב לו, ואת המחלה הזאת לא חסר לדורשי ה', למה? כי איזהו עשיר, אז מה אתה דורש יותר מחלקך, הרי אם תרצה יותר מחלקך לא תקבל, אז לכן אדם כזה לא חסר לו שום דבר. ואם יבטח ברוב עשרו, מה קורה עם אחד שבוטח אומר אני לא צריך לבטוח, יש לי מספיק כסף, עד סוף ימי יש לי, יוסר ממנו וישאר לזולתו. רואים מפה שכל מי שמסיר את בטחונו מהקב"ה רק מפסיד, הנה אדם יש לו עושר, ישלו הרבה עושר, יבטח ברוב עושרו, יוסר ממנו וישאר לזולתו, כמו שאמר הכתוב "עשיר ישכב ולא יאסף עיניו פקח ואיננו" במהירות הבזק יפסיד את זה כרעם ביום בהיר. ואמר "אל תיגע להעשיר מבינתך חדל", אל תרבה ותתייגע להעשיר, ואל תגיד שאתה מבין מבינתך חדל, ואמר "התעיף עיניך בו ואיננו" תוך כדי שאתה רק מביט כבר איננו. ואמר "בחצי ימיו יעזבנו ובאחריתו יהיה נבל", ז"א אדם או שהוא יעזוב את הממון או שהממון יעזוב אותו. או תמנע ממנו הנאתו בו, אם לא יקח לו הקב"ה אז ימנע ממנו את הנאתו כמו שאמרנו, שיש ה יום מי שיש לו את המאפיה הכי גדולה בארץ והוא אוכל דרך הגרון, יש לו מחלה הוא לא יכול לטחון בפה והוא לא טועם את מה שהוא עושה.
אמר החכם, "ולא ישליטנו האלהים לאכול ממנו" ז"א זה נמצא תחת ידיו והוא לא שולט בזה לאכול ממנו. ויהיה אצלו רק כפקדון ששומר אותו מן הפגעים עד שישוב למי שראוי לו, בסופו של דבר כשהעשיר הזה לא נהנה מאומה ממה שיש לו כי את הכל הוא אוסף וכונס, עד שיבוא מי שראוי לו ויקבל את זה על מוכן. כמו שאמר "ולחוטא נתן ענין לאסוף ולכנוס לתת לטוב לפני האלקים" ונתנו על זה מעשים. ואמר "יכין וצדיק ילבש וכסף נקי יחלוק", רשע מכין וצדיק בא ולובש את הדברים. 
ואפשר שיהיה הממון גם סיבת רעתו ואבדן נפשו, כמו שמתנכלים לעשיר בכל העולם, מנסים לשדוד אותם, לסחוט אותם וכו', אז הממון יכול להיות סיבת רעתו ואבדן נפשו, כמו שאמר הכתוב "יש רעה חולה ראיתי תחת השמש עושר שמור לבעליו לרעתו".
ומהם שהבוטח באלהים יביאנו הבטחתו עליו שלא יעבוד זולתו, עכשיו אנחנו מדברים בשבח זה שהוא לא בוטח באדם אלא באלקים. לאיזה דרגה הוא מגיע, שימו לב, יביאנו הבטחתו עליו זה שהוא בוטח בה' שלא יעבוד זולתו, הוא כבר לא עובד אחרים. ושלא יקווה לאיש, אף פעם הוא לא מקווה מאנשים, מבטיחים או לא זה אצלו אותו דבר. פטפטי מילים, ולא ייחל לבני אדם - הוא לא מייחל ולא ממתין ולא מצפה משום אדם לשון דבר. ולא יעבדם להתרצות אליהם, מה שבד"כ הם עושים, שאדם מנסה להתרצות לאחרים, להחניף להם, כדי להשיג מהם טובות, הוא לא, כי הוא בוטח באלקים אז מה הוא צריך להחניף לאנשים?! ולא יסכים עמהם בבלתי עבודת האלקים, מה שזה עבודת האלקים הוא יכול להסכים איתם, מה שלא הוא לא מסכים, יש כאלה מסכימים גם למה שלא עבודת האלקים, למה? מאותה סיבה, כי הוא חונף. ולא יפחידהו ענינם, והוא לא מפחד שיכולים להזיק אותו, לא יכולים להזיק אותו, לא מפחד מאף אחד, ולא יירא ממחלוקתם, וגם ייפרדו ממנו בני אדם, יחלקו עליו וממנו, לא מענין אותו. מה הוא מרויח? אדם כזה מה הוא מרויח? אבל יתפשט מבגדי טובותם, הוא לא יהיה חייב להם טובות ולא צריך להכיר להם טובה, וטורח הודאתם לא יצטרך להודות להודות להודות להודות כי מי שמקבל צריך להודות, וחובת תגמולם, הוא גם לא יהיה חייב להשאיר להם שום דבר. ואם יוכיח אותם לא יזהר בכבודם, הוא לא חושש מהם בכלל, לכן הוא יכול להוכיח אותם. למה אנשים לא מוכיחים אנשים? אומר אני אסתכסך איתם, זה בגלל שהוא בוטח באלקים לא מפחד להוכיח אף אחד, הוא יכול להגיד מה שהוא רוצה. ואם יכלימם לא יבוש מהם, הרי התגובת נגד שאם אתה מכלים מישהו הוא יבייש אותך, הוא לא יתבייש, למה כי הוא יודע שהוא עושה את מה שצריך לעשות על פי האלקים ואם צריך לקבל הכלמה אין לו בעיה. כמו שהכלימו את הנביאים. ולא ייפה להם השקר, שקר זה שקר ואי אפשר לייפות אותו והוא לא ייפה אותו, יש כאלה עושים את השקר כאילו אה זה לא, הוא לא התכוון, זה לא הכוונה, גם ככה, מייפים, הוא אומר הוא לא ייפה את השקר, שקר זה שקר. כיף לחיות ככה. אני חוזר על זה עוד פעם, הבוטח באלקים יביא אותו הבטחתו עליו שלא יעבוד זולתו ולא יקווה לאיש ולא ייחל לבני אדם ולא יעבדם להתרצות אליהם ולא יחניף להם ולא יסכים עמהם בבלתי עבודת האלהים ולא יפחידהו ענינם ולא יירא ממחלוקתם, אבל יתפשט מבגדי טובותם וטורח הודאתם וחובת תגמולם, ואם יוכיח אותם לא יזהר בכבודם, ואם יכלימם לא יבוש מהם, ולא ייפה להם את השקר, כמו שאמר הנביא "וה' אלקים יעזור לי על כן לא נכלמתי על כן שמתי פני כחלמיש ואדע כי לא אבוש". הנביא אומר שרק ה' עוזר לי כי אני לא נכלם מאף אחד, ואני שם את פני כחלמיש ואני יודע שאני לא אבוש. ואמר "אל תירא מהם ומדבריהם אל תירא", הקב"ה אומר לנביא אל תפחד משום אדם, ואומר "מדבריהם אל תירא ומפניהם תחת" ו"אל תירא מפניהם" "ואל תחת מפניהם" בכל הנביאים, ואמר "כשמיר חזק מצור נתתי מצחך לא תירא אותם ולא תחת מפניהם". 
ויש כאלה שהבטחון שלהם באלקים מביא אותם לפנות את הלב שלהם מעניני העולם, אין להם שום דאגה, לא מסתכלים על העולם, לא מעניין אותם העולם, מה העולם מבין מי נותן, מזיק פועל, שום דבר לא מעניין אותם. 
ובכן, הבוטח באלקים, הבטחון שלו מ ביא אותו לפנות את ליבו מן העולם הזה לגמרי, והוא מייחד את לבבו לעניני עבודת האלקים, זהו, זה מה שמעניין אותו, לא מעניין אותו שום דבר אחר, ויהיה דומה במנוחת נפשו ורוחב ליבו ומיעוט דאגתו לעניני עולמו לבעל האלכימיא"ה. בעל האלכימיא"ה הוא יודע להפוך את הכסף לזהב והנחשת והבדיל לכסף על ידי חכמה ומעשה. אז מי שיודע לעשות כזה דבר מסודר הוא לוקח מתכת פשוטה ועושה ממנה מתכת יקרה והוא מרויח כל הזמן. אז הוא כאילו רגוע, הוא לא פוחד, הוא מסודר. אבל זה לא נכון. הבוטח באלקים יש לו עשרה יתרונות על בעל האלכימיא"ה. 
בעל האלכימיא"ה צריך למלאכתו לדברים מיוחדים, בלעדיהם הוא לא יוכל לעשות שום דבר, אבל הדברים שהוא נצרך להם לא מוצאים אותם בכל עת ובכל מקום ובכל זמן, לפעמים זה יחסר. והבוטח באלקים הטרף שלו המובטח לו מכל סיבה מסיבות העולם. הוא לא תלוי בכלל אם יש לו דברים, הוא לא צריך צרכים מקדימים בשביל שיהיה לו אוכל, עצם הבטחון שלו באלקים זה מעניק לו את הכל מכל סיבה שבעולם. כמו שאמר הכתוב "למען הודיעך כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם כי על כל מוצא פי ה'" מה שה' החליט זה מה שאדם יקבל. כי הסיבות אינן נבצרות ממנו בכל עת ובכל מקום, אין שום סיבה שיכולה למנוע את הקב"ה מלתת לאדם את צרכיו. ואמרנו שאפילו אם בן אדם יסגור את עצמו בתוך חדר וינעל ולא יפתח את הדלת, האם יגיע אליו צרכיו ופרנסתו וטרפו לתוך חדר סגור? סגור, הלחמות, יגיע או לא יגיע? איך יגיע? איך יגיע? אם מלאך המוות יכול לחדור לחדר סגור גם מלאך של פרנסה יכול לחדור לחדר סגור.

ש. אבל יש לו מפריעים

הרב: אין לו שום מפריע, אתה מפריע לו.

ש. יש עוד דבר, "רבות מחשבות בלב איש ועצת ה' היא תקום", הוא חושב שהוא עושה, לא יעזור לו שום דבר, .... אנחנו בידיים שלו...

 

הרב: יפה מאד. וכמו שידענו מדבר אליהו עם העורבים שהעורבים הביאו לו מזון ועם האשה האלמנה ועוגת רצפים וצפחת המים ודבר עובדיה עם הנביאים שהוא כלכל מאה איש, נביאים "ואחביא מנביאי ה' מאה איש חמישים חמישים איש במערה ואכלכלם לחם ומים" ואמר "כפירים רשו ורעבו ודורשי ה' לא יחסרו כל טוב", ואמר "יראו את ה' קדושיו כי אין מחסור ליראיו", אין מחסור, אין בעיה של בצורת אין בעיה של רעב, אין שום בעיה. מי שבוטח בה' מכל סיבה בעולם יגיע אליו טרפו. 
אז כבר אנחנו רואים יתכון אחד של מי? בעל הבטחון על בעל האלכימיאה, הכימאי, הכימאי מה שנקרא, או יותר נכון מה שנקרא כימאי, כימאי, כימאי.

ש. אנשים בוטחים בחברת ביטוח

 

הרב: חברת ביטוח מבטחת את עצמה בעצמה בחברת ביטוח בלונדון. וזאת שבלונדון לא יודעת אצל מי לבטח. 
ובכן, דבר שני, בעל הכימיאה צריך למעשים ומלאכות, הוא צריך לעשות פעולות, לא רק שהוא צריך שטחים כדי לעשות את העבודה, הוא גם צריך למעשים ולמלאכות, הוא לא יכול להשלים את חפצו בלעדיהם. ואפשר שהמלאכות שהוא עושה והעשנים והריחות שהוא נושם יקצרו את ימיו, מי שמריח כל הזמן מתכות זה מזיק את בריאותו. ועם התמדת העבודה הזאת יומם ולילה הוא גורם לעצמו נזק בלתי הפיך. אבל הבוטח באל בטוח מכל הפגעים האלה, הוא לא נמצא במקומות כאלה וסכנות כאלה ולבו בטוח ממצוא הרעות, וכל מה שמביא לו הקב"ה לששון ולשמחה, והטרף בא לו במנוח ובשלוה ובהשקט, כמו שכתוב "בנאות דשא ירביצני על מי מנוחות ינהלני", איזה כיף. 
דבר שלישי, כן.

ש. לא שומעים

הרב: כל מה שאתה אומר זה הפחד שלך מהבטחון, וזה מעלה של בן אדם הבינוני. שהוא מפחד באמת לסמוך על הקב"ה מאה אחוז, אז הוא אומר רבש"ע, אני חייב לעזור לך, כי איך יהיה לי בטחון שלם אם אני לא יעשה כלום, לכן אני לא יכול לבטוח בך מאה אחוז אחרת אני אהיה שוטה וסכל, כי אם אני אקח את המילה בטחון סופית על כל צדדיה ויגידו זה בטלן עצלן, אהבל, מה אתה השתגעת, אתה מחורפן וכו', אז האדם הבינוני באמת מתנהג כמו שאתה אומר עם הסברים כאלה. אבל הבוטח באלקים במאה אחוז כמו שלמדנו בתוך הספר ונגיע לזה שוב, זה דוקא זה שמגיע לרמת הבטחון הגבוהה וכמו שציינו אתמול, דרגת הנביאים והחסידים שעובדים את האלקים בשיא של השיאים של הבטחון.

ש. כבוד הרב, אולי הרב יתן לנו מה שהרב אמר לנו בתחילת השיעורים, כל יום מה לעבוד בנושא של מידת הבטחון, כי מה שהרב אומר לנו אם אני מבין נכון, שאם בן אדם יוצא לעבודה אז הוא פשוט מאד משתגע, עכשיו מה הכוונה שצריך לעשות, כל בית מה לעשות, אני הולך לעבודה

הרב: אמרת אני הבנתי פעם ראשונה ברוך ה'. באמת צדקת בהגדרה של מי שהולך לעבוד הוא משוגע, כי הרמב"ם אומר לולא המשתגעים האלה העולם היה חרב, אז מה עושים? אמרנו שקודם כל ימלא את החלל, את החלל של היממה בעבודת האלקים, בא נראה קודם כל שהבחור רציני, אף אחד לא אומר שיהיה לך בטחון באלקים בשביל לא לעבוד, הבטחון באלקים צריך להיות בשביל לעבוד את הבורא, לא בשביל לא לעבוד סתם, בטלה, זה לא נאמר. זה טפשות. אדם שבוטח בה' עושה נגד ה' לא עושה שום דבר, ואומר אני בוטח בו מה אתה דואג, מה אתה דואג. זה כסילות וסכלות כבר למדנו את זה. אלא אנחנו בוטחים בה' כדי שנוכל לעבוד עבודתו, באנו בשליחות מעולם האמת, ירדנו לפה לשבעים שמונים שנה, כל אחד כמה שה' קצב לו, למלא את עצמנו, את אישיותנו, את נשמתנו, כי הנשמה באה ריקה ואתה עכשיו מעמיס עליה תורה ומצוות, ואתה בונה את האני שלך, והאני שלך נבנה מהעבודה הזו, וכשתצא מפה מי תהיה אתה? מה שהשקעת בעצמך, אז מה שהשקעת בעבודה זה לא בעצמך, מה שהשקעת בדירה זה לא בעצמך, מה שקנית ביגוד זה לא בעצמך, כל עניני העולם הזה זה לא בעצמך, זה הכל נשאר לזולתך. מה כן נשאר ממך? מה שהשקעת בעצמך. מה אפשר להשקיע בעצמו? אדם קנה חכמה, חכמת התורה ומצוות שהוא התהדר בהם, זה המהות שלו, זה הוא. מה ההגדרות שאנחנו אומרים על אדם? צדיק, צדיק יסוד עולם, חסיד, ישר, תם, כל מיני מעלות כאלה, או רשע וכו', אז ז"א זה המהות של הבן אדם. אז אתה בא ומשקיע כל הזמן בהכנות ל, בהכנות ל, בהכנות ל ולא מגיע לכלום, בסוף תכלס סוף היום מה יש לך? שעה לימוד? מה יש לך? עשרים מצוות, זהו? ביממה זה מה שאתה יודע לעשות? אז מה אתה שווה? אז קודם כל זה למלא את החללים,

ש. ממלא את החללים, הוא קם בבוקר בארבע בבוקר, מגיע לפה בארבע וחצי, מפה יוצא לעבודה שמונה שעות

הרב: מי אמר לו לצאת? מי אמר לו?

ש. אז שהרב יגיד את הנוסחה מה לעשות

הרב: אז אמרתי קודם כל חללים, חללים, אם אתה החלטת לצאת לעבודה, אני אסביר, ב-24 שעות משה, יש שמונה שעות עבודה, ועוד איקס שעות מה? שינה,

ש. שמונה שעות הוא ישן

הרב: ועוד השאר מה? עבודה.

ש. מתפלל

הרב: עבודה, עבודה

ש. מתפלל אוכל

הרב: עבודה, שמונה שעות שינה גזום הגזמת גוזם, אבל נגיד שאתה ישן שמונה שעות, ושמונה שעות אתה לומד, נגיד, ושמונה שעות אתה עובד, ושעתיים אתה אוכל ומתפנה ואוכל

ש. לא, מתפנה יותר

הרב: אתה מתפנה יותר אתה?

ש. תפילות לא לוקח יותר משעתיים?

הרב: איזה שעתיים?

ש. ללכת לתפילה ולחזור מהתפילה

הרב: אה, שלש שעות. אז מה נשאר? חמש שעות. מה עם אלה, אתה ממלא אותם פול?

ש. כן

הרב: מה כן?

ש. לא שומעים

הרב: שמונה ושמונה שלש וחמש. שמונה ושמונה שלש וחמש זה 24, עכשיו חמש שעות אתה לומד ומקיים מצוות, אם לא אז מה אתה מבקש עכשיו, אתה צריך עכשיו

ש. לא שומעים

הרב: מצוין, מצוין, חכה, עכשיו אחרי שאתה מלא ככה, מה אתה רוצה, אתה רוצה להסתפק ברבע מהחיים שלך ז"א אם תחיה שמונים שנה, שמונים שנה, יגידו לך כשתגיעו למעלה שאתה בן עשרים. למה? כי אתה רק חמש שעות פחות אפילו, אתה חמש שעות רק למדת ועשית מצוות אז אתה רבע בין רבע לחמישית מהחיים שלך עשית פעולות והשאר הלך לפח. ישנת, ישנת 24 שנים, ישנת 25 שנים, עבדת 25 שנים, אכלת ושתית ועוד וזהו נשאר לך עשרים שנים.

ש. ... פרנס את אחיו, פרנס את הילדים, מה שהקב"ה ביקש הוא עשה

הרב: אין מצוה כזאת, אם היתה מצוה אז באמת אתה עשית מצוה, אבל יראני כבודו היכן המצוה כתובה, בתרי"ג מצוות לא מצאתי מצוה לעבוד.

ש. בן אדם שמחתן לא יעבוד?

הרב: אתה אמרת מצוה הראני מצוה

ש. אין מצוה לפרנס את הבית?

הרב: אין.

ש. לפרנס את המפשחה

 

הרב: אין מצוה אין, אבל אין מצוה כזאת מתרי"ג מצוות. אתה צריך לפרנס אבל מי אמר בעבודה, תהיה צדיק וה' יפרנס אותך. תהיה תלמיד חכם וה' יפרנס אותך, תהיה אברך תהיה רב תהיה מה שאתה רוצה, ה' יפרנס אותך. אתה רוצה להיות שוחט, אתה רוצה להיות מוהל, מצוות כבר של קדושה נגיד, נו, ניחא זה יותר טוב מעבודה סתם. אבל איפה יש מצוה כזאת? ממציאים מצוות, לא דיינו בתרי"ג מוסיפים עוד אחד. ומה שקוראים לה מצוה היא בעצם קללה של "בזעת אפך תאכל לחם", הופכים מצוות מקללות זה מעלה גדולה, אדם שיכול לקחת קללה ולהפוך אותה למצוה, זה מעלה גדולה. 
אז ז"א אין מצוה כזאת, עכשיו נגיד שמילאת חמש שעות, יש לך שאיפה להיות יותר רוחני או שאתה לא רוצה? לא רוצה או רוצה? רוצה. אז אחרי זה מה אתה עושה, מתחיל לדחוף, או בשינה לצמצם או בעבודה לצמצם, תחליט מה אתה מתחיל, מה אתה רוצה לדחוף קודם?

ש. שינה

הרב: שינה, דחף כמה אתה יכול לדחוף, עד איפה תגיע?

ש. לא שומעים

הרב: נכון כמו הגאון, שישן שעתיים והתמוטט. הגאון, איזה דרגות, הוא החליט להיות מלאך, איזה דרגות, הוא עבד על זה להיות מלאך, השאלה אם אתה רוצה, אתה לא רוצה להיות מלאך, בסדר גמור, אבל אל תתלונן כשתגיע למעלה ויגידו לך מקום נחות, כי זה לא מקום של מלאכים, מלאכים זה למעלה, אתה החלטת להיות כאן תהיה כאן, אתה בונה את עולמך. אחד שרוצה דירה הוא לא מתחיל ומסיים פה ואומר במטבח מספיק לי, מה עם סלון חדרי שינה, הוא אומר מספיק לי, הגזמת, כמה אני יכול לבנות, מספיק, די, מטבח מספיק. עכשיו אפשר לאכול מספיק. תשאלו אותו למה אתה לא ממשיך את הבניה? מספיק, מספיק, מה אתה חושב שאני מלאך? אני יכול לבנות את כל הדירה עד הסוף, יש כאלה רוצים שני קומות ויש כאלה שלש קומות, מפלסים קרקע, אהיה, יש כאלה כמה דירות, אלה לא מלאכים, אלה מעופפים. איך הם יכולים? אז בעולם הזה אתה רואה שבן אדם השאיפות שלו לא נגמרות, לא נגמרות, על דבר שלא שלו בכלל, לא שלו. אתה בונה לאחרים, ועל שלו הוא לא בונה כלום. אז אתה תתחיל, כשתודיע לי שאתה כבר מלא פול בזמן הפנוי, וגם לא אוכל הרבה זמן, כן, וגם לא מדבר אחרי התפילה הרבה זמן, ובתפילה גם לא מדבר, ואז שהכל יהיה אצלך ככה סחוט טוב ככה שהכל, אז ז"א

ש. לא שומעים

הרב: אתה מקבל שכר על זה שהחזקת תלמוד תורה, אבל אין לך את המעלה של הלומד תורה, את המעלה המהותית של לומד תורה אין לך. לדוגמא,

ש. לא שומעים

הרב: זה לא כמו שלמדת כל החיים, זה כמו שתמכת תורה, יש לך שכר

ש. לא שומעים

הרב: יש לך שכר ואתה תקבל שכר כי בצל הכסף בצל החכמה בצל החכמה בצל הכסף, אבל מעלת לומד תורה אין לך. אז ז"א גם שכתוב שיששכר וזבולון שניהם למדו, רק אחד השקיע יותר במלאכה וזן אתה שבט השני, והמעלה שלו היא גדולה מאד, בגלל שהוא העמיד תורה וכו' וכו', אבל מעלת הלומד היא מעלה הכי גדולה כי המהות של כל כולו היא תורה ועבודת האלקים. ז"א ודאי שיש שכר למי שמחזיק תורה, זה יותר טוב ממי שודאי לא מחזיק תורה.

ש. לא שומעים

הרב: בצל, אותו צל, אם יש אילן ויש צל תחתיו הם יושבים תחת אותו צל, אותו ספסל, אבל מה המעלה, יש אחד חכם ואחד טיפש, הטיפש מחזיק את החכם, זה אותה מעלה? שניהם יושבים על כסא אחד ליד השני, אבל אחד חכם ואחד טיפש, מה אתה אומר עכשיו?

ש. לא שומעים

הרב: או נו, המציאות זה מציאות, אדם שלא למד זה לא כמו אדם שלמד, אז קוראים לזה חכם וטיפש בסדר? או בור ועם הארץ וחכם, עכשיו הם יושבים אחד ליד השני, לא יהיה צער לבן אדם שהוא טיפש כשהוא יושב בצל החכם, נותן לך דוגמא, אני אתן לך דוגמא, אתן לך דוגמא, נגיד שיושבים גדולי הדור וליד גדולי הדור שמו אחד טיפש, והוא יושב ביניהם וכולם מסתכלים, איך המצב שלו? הוא יושב לידם, מה זה משנה לו, העיקר שהוא יושב לידם, זה עוד מבליט את הטפשות. לא, זה אתה יכול אבל תלמד, אבל תלמד.

ש. אבל כמה שאני אלמד לא אתקרב לחכם

הרב: אז יש עשירים לדוגמא שהחליטו לשים כולל אצלהם בעבודה, והם פורשים מהעבודה באמצע העבודה ולומדים. מספרים על אחד העשירים מקנדה שארבע שעות הוא מפסיק, שהוא מגלגל מיליארדים, ארבע שעות הוא מפסיק בזמן העבודה ולומד. אתה מבין? אז כל שיחת טלפון שלו זה מאות מיליונים, שיחת טלפון, מחליט פה עסקה תקנו תקנה תתתת וזהו, אבל הוא רוצה מעלה אישית גם, חוץ משכר, צריך גם מעלה אישית. חכם עני עדיף מעשיר טיפש, למה ברגע ששניהם פותחים את הפה רואים את ההבדל. זה יש לו מה למכור וזה מוכר סיפורים. כשהעשירים נפגשים או כאלה שבדרך לעושר שחולמים על זה, על מה הם מדברים, מה הוא מכר מה קנה איפה היה איך עשה מה עשה איך עלה לו רעיון, כל הדיבור שלהם, תשבו ליד אנשים טיפשים כאלה רק כסף הם מדברים, כסף וחסכונות וזה והוא פרע וקנה והיה לו הזדמנות וזה וידע ואמרו לו וגילו לו, הכל סביב הכסף. וכשהחכמים נפגשים מה מדברים? דברי חכמה, דברים שברומו של עולם, יש הבדל בין האנשים האלה? נו. תשב בעולם האמת בצל הכסף בצל החכמה בצל החכמה ובצל הכסף, נו, מה המעלה האישית שלך? אז ז"א כל בן אדם צריך לדעת שצריך ללמוד תורה, צריך ללמוד תורה, צריך ללמוד תורה, צריך לקיים מצוות ולעשות כמה שיותר.

ש. לא שומעים

הרב: היא אין לה ברירה, לא באותו ספסל, יש שמה הדרה של נשים. אבל הי אתהיה בקשר ר וחני.

ש. אז יש שמה מספיק זמן

הרב: בטח שיש מספיק זמן. לא יהיה פדיחות, נכון, אתה מגיע לשם אתה מתחיל כיתה א', רק יודעים שעכשיו מתחילים ללמד אותך, תאר לך העשיר מגיע עכשיו לקבוצה של אנשים וכולם מכבדים אותו וזה וזה, הגביר הגביר הגביר, אומרים לו נו, תגיד דברי תורה, לא למדתי. אומרים אתה יודע מה בא נתחיל ללמד אותך, א' ב' ג' ד', הנה אתה רואה תגיד בראשית ברא, אתה מבין, אפשר ללמד, יש זמן, יש זמן, אין בעיה, זה נעים להתחיל ללמוד עכשיו? אז אתה תדחף, תתחיל לדחוף ואז תתחיל לצמצם וזה התרגיל הראשון, התרגיל הראשון להיום בסדר? אוקי. אז אתה מחר אומר לי כמה שעות למדת וכמה שעות עשית מצוות? תנהל בבקשה פנקס, תקנה פנקס קטן,

ש. לא שומעים

הרב: תראה לי כמה כתוב אתמול למדת,

ש. לא, לא כתוב

הרב: אה, זה מה שאני אומר אז תכתוב, תכתוב.

ש. לא שומעים

הרב: לפעמים צריך לתת יד בשביל שהאשה לא תראה את עצמה כמקופחת. שמעת מה שאני אומר? לפעמים צריך, לאדם יש, לגבר יש תפקיד ללמוד, לאשה יש את התפקיד להעמיד את הבית, אם היא חלושה או שיש לה מצב כרגע שהיא לא יכולה צריך לתמוך. זה חסד. אבל לקחת את זה קבע שיש לו תפקידי עשיה מיוחדים קבועים כל הזמן על חשבון תורה, הפסד שלה גם, כי מה שאתה לומד היא מתחלקת איתך אם היא מסכימה שתלמד, אז למה שהיא לא תרויח? ותחיית המתים שלה תלויה בלימוד התורה שלך, אז למה להפסיד את זה? אז אם היא רוצה הנאת העולם הזה שיהיה לה יותר קל בעולם הזה יהיה לה יותר קשה בעולם הבא. אם היא תשא את המשא כמו שאומרים, עד היכן שידה משגת ויכולה, אז היא תרויח יותר כי היא מעמידה תלמיד חכם, ונותנת לו ללמוד זו זכות גדולה.

ש. לא שומעים

הרב: זה מצוה שאתה צריך לקיים, ולמדתם אותם, אתה צריך ללמד אותם. זה מצוה, כמו שמצוה להתפלל מצוה זה יש מצוה ללמד את הילדים.

ש. לא שומעים

הרב: מצוין, נחשב מאד, מצוין, אבל האם זה דומה למי שיכול לשבת וללמוד תורה ולא על הדרך תוך כדי. זה לא דומה תוך כדי מאשר אתה שקוע בלימוד ממש,

ש. להיות שקוע לשבת כל היום יש קוצים

הרב: קוצים, הא, קוצים. אז תדע לך נכון, זה אופי של בן אדם אתה קורא לזה, אפשר לשנות את האופי, השאלה אם אתה רוצה לשנות את האופי. יש אדם עצלן והוא יכול לעבוד על זה, יש אדם קמצן ואפשר לעבוד על זה, על כל דבר אפשר לעבוד אם רוצים. היה פעם אחת קמצן והוא היה עשיר גדול, והוא לא היה תומך באנשי העיר, אז אמרו לרב העיר שאם הבן אדם הזה יתרגל לתת כסף, הוא היה נותן כסף והוא היה יכול לפרנס את כל העיר, לא היה חוסר בעיר בשום דבר, אז אמר תשלחו אותו אלי, והרב אמר שמע אני נותן לך סכום גדול מאד ונכבד, אני מבקש ממך שאתה תחלק בכל יום למאה עניים, רק זה לא נעים שהרב יעשה כזה דבר, זה מתאים יותר לעשיר, אז אני נותן לך את הסכום הנכבד ואתה תחלק כל יום למאה עניים, שמח מאד, מה אכפת לו לקבל כסף של אחרים ולחלק, עשה מודעות מאה ראשונים שיגיעו לקבל יקבלו. התחילו לעמוד אצלו בתור, וכל יום הוא מבסוט, יוצא עם כסף מחלק כסף מחלק מחלק מחלק מחלק מאה טין נגמר מחר תבואו מוקדם. חודש ימים ככה הוא מחלק, מבסוט, הולך כמו טווס בעיר, הוא בחיים שלו לא נתן כסף, עכשיו כולם כבודו כבודו כבודו חייבים לו כולם, אחרי חודש הרב אמר לו אני מצטער אין לי יותר כסף, אמר לו מה, עכשיו תקעת אותי כולם יודעים, אמר לו עכשיו תחלק משלך. אז הוא הרגיל אותו, אפשר להתרגל, אפשר.

ש. עבד עליו? זה עבד עליו?

 

הרב: מה אכפת לך? אנשים אוהבים תמיד את הסוף של הסיפור. הפואנטה, מה הפואנטה. 
הדבר השלישי, בעל הכימיאה אינו מאמין על סודו לזולתו, הוא לא מגלה את הסוד שלו לאחרים, כל הזמן הוא שומר את הסוד שלו איך הוא עושה את זה, איך הוא מהפך מתכות פשוטות לחשובות, הוא שומר על הסוד שלו מכל משמר, כל הזמן שלא ידעו שלא כל הזמן הוא חי בפחד, כי יש כאלה שמזייפים את המתכות בצורה כזאת שאם יתפסו אותם אז אוי ואבוי להם, ויש כאלה אפילו אם עושים דברים בחכמה לא רוצים שזה יתגלה כי אחרת מה, כל אחד יעשה כ מותם ואז כבר הם יפסידו את היחודיות שלהם. אבל הבוטח באלקים לא ירא משום אדם בבטחונו ואומר לכולם אני ירא ובוטח באלקים, יאלה תעתיק אותי. הוא מפחד? אדרבא, הוא ממליץ לכולם לבטוח כמוהו, שיהיה לכולם כמוהו, בלי שום בעיה, שיהיה לך כל טוב בעולם. אז הוא הולך בכיף. אז יש לו מעלה ויתרון על בעל הכימיא"ה כמו שאמר דוד המלך, "באלהים בטחתי לא אירא מה יעשה אדם לי".

ש. לא שומעים

הרב: תגיד, אתה באמת מבין מה שמדברים פה? מי שיש לו בטחון בין אם יש לו כסף בין אם אין לו כסף זה בדיוק אותו דבר. היה לו, היה לו. כסף זה גם אגורה. היה לו. היה לו. תפסיקו, תצאו מזה,

ש. לרב יש בטחון

הרב: אתם בוטחים אם יש לכם כסף כבר למדנו שכסף שמור לבעליו לרעתו, כסף לא פותר בעיות, כסף לא עושה, יכול לסבך וכו', אתם צריכים להבין וגם אם זה פותר בעיות, לא תמיד הבעיות שנפתרות הן בדרך שעל פי תורה וכו' וכו', יש הרבה בעיות עם כסף, אפשר לעשות דברים נפלאים, בל מעט אנשים שיודעים לעשות טוב טוב טוב עם כסף, מעט מאד אנשים בעולם יודעים מה לעשות עם כסף. מעט. יש הרבה מאד עשירים בעולם, עשירים שזה לא יאומן כי יסופר, מה הם יכולים לפרנס בעולם ולעזור ולהיטיב, שום דבר, הכל לעצמם. הכל לעצמם וזה לא לעצמם, זה בסוף לאחרים.

ש. ... יש אנשים שלא גומרים את החודש... דברים מינימלים,

הרב: כמה מתים כל שבוע מזה מהבעיות האלה שאתה מציג? כמה מתים?

ש. לא מתים אבל הם בבעיה כל הזמן

הרב: מאה אחוז, יש בעיות של יסורים, יש של צרות, יש של מחלות, יש של דכאונות, יש של חרדות, יש אלפי סוגי יסורים מיסורים שונים ויש יסורים גם של דקדוקי עניות, אבל כתוב כל שיש לו דקדוקי חי בדקדוקי עניות אינו רואה פני גיהינום, כבר שווה? כל מי שחי בדקדוקי עניות לא רואה פני גיהינום. כדאי אני חושב, לא? אבל מה, קשה נכון קשה, קשה גם כשעובדים וגם לא גומרים את החודש, כמה אנשים עובדים ולא גומרים אתה חודש? למה היה הפגנה של צדק חברתי, ומי עשה אותה? המעמד הבינוני, לא המעמד הנמוך, הסוציו אקונומי הנמוך, לא, דווקא המעמד הבינוני, אלה שמרויחים שמונה עשר 14, 15 התפרנים של תל אביב, אלה שלא גומרים את החודש, כי הם צריכים לאכול סושי, אז הם לא יכולים, אתה מבין, לגמור את החודש.

ש. כבוד הרב, יש בעיה של בריאות הוא לא יכול לעזור לעצמו, רופא אומר קח כדור אין לו ברירה, זה מה שהוא יכול לעשות לקחת כדור, הוא לא יכול לעשות שום פעולה שהוא יהיה בריא וחזק וכל זה, אבל כשיש בעיה של פרנסה, של לגמור את החודש, הוא אומר לאשתו את תצאי לעבוד, אני אצא לעבוד אעבוד בלילה אעבוד ביום, הוא אומר ע"י שאני יעבוד אז יהיה לי ככה לפחות אני אוכל לגמור את החודש.

 

הרב: שמעתי. כמו שאומרים רפאני ה' וארפא, אומרים ברכנו, אותו דבר פונים לאותו אחד, גם ברפואה וגם בפרנסה, הוא נותן רפואה, הוא נותן פרנסה, הכל ואתה לא יכול לעזור לעצמך בכלום, גם הרופא לא יכול לעזור לך, אם ה' ימנה אותו שליח אז הוא יתן לך רפואה נכונה, אם לא יתן לך רפואה שגם תמית אותך. אז ז"א, הרפואה והפרנסה והישועה, הכל ביד ה', וחבל לך להוציא את אשתך ואתה והילדים והכל וגם לא גומרים את החודש. יש כאלה עובדים שתי עבודות, האשה עובדת, ולא גומרים את החודש. וגם אם גומרים את החודש אז פתאום הקב"ה מכניס אותם לאיזה חולי שההוצאות על תרופות קטסטרופה, ואז גם אין יותר מה להוסיף, אי אפשר יותר משתי עבודות ואשה עובדת וכו' וכו', אי אפשר, אין, הבן אדם צריך הוצאות עכשיו למכביר, צריך זריקה של עשרת אלפים שקל כל יום, מה עושה? אתה יודע שיש מחלות כאלה? עכשיו אני שואל אותך, מה הוא עושה? מה, הא אשתו, למה ללכת כמו טיפש למקום הרחוק כשאפשר לפנות למקום הקרוב, למה ללכת לחסרי יכולת כשאפשר לפנות לבעל היכולת, למה ללכת לאדם זר כשאתה יכול לפנות לאבא שלך היקר, למה? בגלל שהאדם סתום! ומקובע למה שהעולם הרגיל אותו, שהקללה "בזעת אפך" אין כמוה. אין כמוה. אנשים מתאוים לעבודה, כדי להרגיש בטוח. זה עונש. זה הקללה, והבן אדם מקולל שהראש שלו הוא ככה, זה הקללה, אפילו לא העבודה, העבודה אפשר לעבוד, מה הבעיה, אם אתה חקלאי ואתה רוצה שיהיה לך פירות ויהיה לך זה אתה צריך לזרוע, חייבים לעבוד זה לא יצמח לבד, צריכים לעבוד, אבל זה דבר הכרחי, יש דברים לא הכרחיים, אתה מכריח את עצמך. לכן צריך להבין, אדם אם הוא רוצה בטחון, אני לא מחייב אותך, אתה יכול להשאר עם הקללות, אני רק באתי לתת לכם ברכה, אם אתם רוצים להיות מקוללים וולקם. אבל אם אתם רוצים להיות מבורכים אתם צריכים לשאוף, כמה ש יותר זמן להשקיע למטרה שבאתם, באתם לעולם בשביל להכין צידה לדרך. הרבה צידה כי הדרך ארוכה, ארוכה ארוכה מאד, אז כמה שאתה זוכה יותר להכניס לנשמה שלך תורה ומצוות אשריך ואשרי חלקך, כמה שתמעיט יותר עם תירוצים ובכיינות ולחץ ותשוקות ואיך אני ווווו... לא תפתור את הבעיות. הבעיות נפתרות בגזרת הבורא על פי מעשיך, אם מעשיך הם טובים לפני ה', ראויים לפני הוא יקל מעליך את המלאכות. 
דבר נוסף,

ש. ז"א זה לא ראיה אם הוא ישב וילמד כל היום והוא יהיה אברך כולל שיהיה לו פרנסה.

הרב: בדיוק, אין התחייבות שמי שלומד שיהיה לו פרנסה ולמי שלא לומד שלא יהיה לו פרנסה,

ש. הוא עושה את חובתו יושב ולומד, שמונה שעות יושב ולומד, לא מדבר בתענית דיבור, אין לו פרנסה ויש לו קשה יום

הרב: נכון, נכון,

ש. ויש לו בטחון

הרב: נכון, אז אם יש לו בטחון הוא גם לא יתלונן כמוך, כי אתה מתלונן כמי שאין לו בטחון.

ש. אני מדבר על אלה שאני שומע אותם

הרב: אין צורך להתלונן עליהם כי הם לא מתלוננים

ש. הם מתלוננים

הרב: אז שיקומו מהספר וילכו לעבוד

ש. ממה נפשך מה לעשות

הרב: אבל הם לא קמים סימן שהם לא מתלוננים, מי שמתלונן שיקום.

ש. לא שומעים

הרב: אם הוא בוכה סימן שלא למד רבינו בחיי, אם היה לומד רבינו בחיי היה צוחק לנסיון. תגיד לבן אדם הזה מה יקרה אם חלילה הוא ימות, מה יקרה? הילדים שלו ימותו אחריו? אז למה הוא דואג? אם הוא יודע שהם לא ימותו גם אם הוא לא יהיה בעולם ולא יביא להם פרנסה אפילו את האלפיים שקל בכולל, הוא בטוח שהם לא ימותו אחריו, למה הוא דואג? מה, הוא נשאר בעולם בשביל לבכות? זהו, בשביל זה הוא נשאר, רק לבכות?

ש. הוא לא בוכה, הוא עצוב

הרב: עצוב, למה הוא עצוב? הוא צריך לשמוח, יש לו 12 ילדים.

ש. הוא צריך לחתן אותם

הרב: הוא מחתן? הוא מחתן?

ש. הוא מחתן,

הרב: הוא מחתן? ה' מחתן, ה' מזווג זיווגים. אז זה הבעיה של אנשים, אדם לומד תורה ולא לומד את הבטחון שזה הדבר המוכרח, המוכרח שבלעדיו קשה מאד להחזיק באמונה, זה הבעיה, בשביל זה אנחנו לומדים שער הבטחון. כי ברגע שיהיה לאדם בטחון הוא לא יפחד. אתן לך דוגמא, יש בן אדם רזה, רזה מאד, וכל פעם נותנים לו כאפות ברחוב, יום אחד הוא החליט שהוא לא יכול לחיות בפחד, הוא רוצה בטחון, אז הוא הולך למכון, הוא לומד שיטות לחימה של המזרח, ואז אחרי שהוא כבר בריון, הוא גם יודע להלום, אז הוא הולך ברחוב בבטחון והוא מנפח את החזה ואדרבא הוא מחכה יאלה תעיף, מי יעיף? מה קרה, זה אותו הבן אדם הרזה, לא? מה השתנה? בטחון, אז הוא הלך וקנה בטחון ומאותו רגע, יכול להיות שיש לו לב של תרנגול, אבל עצם זה שהוא כבר למד בטחון אז אפילו שהלב שלו הוא של תרנגול הוא כבר יבטח בעצמו. ויש אדם שהוא רזה, ושתעיז לגעת בו, תעיז, יש לו אומץ של אריה, הוא מטפס עליך, והוא לא מפחד בכלל, לא מהכובע שלך ולא מהנפיחות שלך ולא כלום, עוד לא תספיק להגיד ג'ק רובינזון והוא כבר ניקר אותך ואכל אותה ותלה אותך ושתה אותך ועשה לך מה שהוא רוצה, ואתה לא יודע מאיפה זה בא אפילו. למה יש לו אומץ. בטחון צריך ללמוד, מי שלומד בטחון אז הוא לא יבכה ולא יתעצב אל לבו וישמח בגזרת הבורא עליו בין טוב ובין רע. הבנת? אז תמליץ לאברך לבוא לפה בארבע וחצי בבוקר, שיתחיל ללמוד כמו שצריך, את מה שצריך והבעיות שיש לו שיפתור אותן. לא טוב? שבן אדם לומד ופותר את הבעיות של החיים בלימוד, לא טוב? כמה עלה לכם הקורס פה? אם הייתי מעביר את הקורס הזה באוניברסיטה והייתי קורא לזה בשם מפוצץ - כלכלה עתידנית, או איזה משהו ככה מסולסל, הייתי חביבי מקבל שמה חביבי על כל אחד מהסטודנטים הרבה כסף, ומה הייתי עושה - מדבר רק, אני משלשל את הכסף לכיס ונותן להם בטחון, יש יותר בטוח מזה? אבל אני בא בחינם, אתם באים ללא תשלום, ואני קם בשביל שיהיה לכם בטחון ואתם עוד צועקים עלי.

ש. כבוד הרב, הבחור שמתרים בחו"ל יש לו שאלות של חוסר בטחון ואמונה, מה הוא מוכר, איך הוא מוציא את הכסף מאנשים מה הוא אומר להם?

הרב: הנה תשאל אותו, תן לו קורס.

ש. מה אתה שואל את הרב תבוא אלי

הרב: לא לא הוא צודק, אנחנו רוצים ללמוד את השיטה שלך איך אתה נותן לעשירים בטחון לשחרר את הכסף לך, שהם עבדו כל הזמן ואתה בא לוקח את זה בחינם עם סיפורים, בא תסביר לנו איך אתה עושה את זה.

ש. להסביר?

הרב: כן

ש. אני דופק בדלת, אני נעמד ואני אומר רבש"ע, תן לי למצוא חן שמה שאני אגיד שישמע לו

הרב: עצור, למה לא נשארת בארץ ואמרת לו, רבש"ע, תן לי הבנה שאני לא צריך להגיד את הדרשה הזאת כל פעם ואשאר פה בארץ

ש. כי אני לא יודע את הכתובות בארץ, אם הייתי יודע את הכתובות בארץ

הרב: הוא לא שומע, הוא לא שומע מה מדברים, תגיד לאותו רבש"ע, תן לי בטחון שלא אצטרך לצאת ושתשפיע עלי את מזוני פה בלי להתחנן לאף אחד. זה אותו אלקים שאתה מבקש ממנו, מה הוא מבין רק לתת כסף מעשירים והוא לא מבין לתת ישירות בלי עשירים

ש. לתת ישירות בלי העשירים זה דרגה שכמו אצל

הרב: איך הגעת לזה? איך הגעת, בשביל הקב"ה זה לא משנה למי נותן

ש. זה לא משנה אבל זה הדרך

ש. יוסף הצדיק קיבל שנתיים מאסר בגלל שהוא לקח עו"ד

הרב: אני שואל אותך אז אתה בוטח עכשיו במה, בקשקושים שאתה עומד לפני הדלת?

ש. לא

הרב: אז למה אתה אומר אותם?

ש. אני מאמין שהקב"ה יתן לי סיעתא דשמיא

הרב: יש לו היכולת?

ש. למי?

הרב: לקב"ה?

ש. ודאי

הרב: ולתת לך ישירות הוא לא יכול?

ש. הוא יכול, אבל גם שמה זה נס אבל פה זה נס מעל הטבע

הרב: הפוך, זה נס להוציא מעשיר כסף שהוא עבד עליו, יותר קל להוציא מהקב"ה כסף ישירות ממה שלבקש דרך מישהו אחר. אתה מעליב את הקב"ה, אתה לא מבין? אתה אומר לו שמע, אני לא רוצה לבקש ממך למה אני קורא לעצמי חסר מדרגה, גם אני לא רוצה להעמיס עליך כי זה נס מעל הטבע לתת לי, לכן אני אומר לך תשמע, תשכנע את ההוא שיתן לי דרכך, אל תתן לי ישיר חס ושלום שחלילה אני לא אהיה בדרגה של יוסף הצדיק כי אני חושש מזה, תן לו שיתן לי כדי שאני אוכל להשאר אהבל שטס בכל העולם ואומר ליד הדלתות כל מיני משפטים מתמיהים, ומשכנע את הקב"ה תעבוד על עצמך ותן לי ככה. אשאדה, אשאדה מה זה האנשים האלה, מאיפה הם באו?

ש. .... נגיד כתוב שהפרנסה הוא אצל האשה אבל הבעל הוא הצינור

הרב: אני שואל אתה נמצא עכשיו בשביל, למה אתה מחפש את השביל של השני?

ש. לא, אני לא מחפש את השביל של השני, אני בא להגיד

הרב: אתה הצינור שפע

ש. הקב"ה לא יזרוק עלי עכשיו מטיל זהב

הרב: למה אתה אומר, אני לא מבין מה אתם ממציאים לכם המצאות, הקב"ה לא צריך לשלוח לההוא בשביל לתת לך,

ש. נכון, אבל הוא צריך לשלוח נגיד בן אדם

הרב: מי אמר? הוא יכול לתת לך ישירות, למה אתה צריך,

ש. צריך, אני לא מבין

הרב: אוי אוי אוי אוי, איך הוא שלח לההוא, למה אתה הולך לההוא? תקשיבו, תקשיבו, הכל זה בהעלמה, אתם חיים בדמיונות. היה רבי שמעון בר יוחאי שבא תלמיד שחזר כמו זה מחו"ל, חזר עשיר, הלך אברך חזר עשיר, כולם אמרו רבי שמעון, אנחנו רוצים ללכת גם, מה הנה אפשר ללמוד ואפשר להיות עשיר, למה אני לא, הנה הוא חזר לכולל אבל הוא עכשיו עשיר, אמר להם זה מה שמטריד אתכם בבקשה, בקעה המלאי דינרים, כל הבקעה התמלאה זהב, אמר טלו אבל מחיי העולם הבא. אף אחד לא לקח. אז קודם כל הוא הראה לך שאפשר להביא לבנים מהשמים בשניה

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 19.04 14:33

    תודה רבה לכם על כל השפע ב"ה יה"ר שתבורכו מפי עליון! שיהיה בעזרת השי"ת פסח שמח וכשר 🙏🏼 (אמן).

  • 19.04 14:32

    תודה והערכה רבה רבה על הסל הגדוש בטובה וברכה יה"ר שיתן ה' לך וכה יוסיף שתזכה להרבות חסדים למעלה למעלה להחיות ולשמח משפחות עם ישראל וימלאו כל משאלות לבך לטובה וברכה באושר ועושר ברוחניות וגשמיות ונזכה במהרה לאכול מן הזבחים והפסחים בבנין ירושלים אכי''ר.

  • 19.04 14:32

    ערב שבת הגדול שלום לכבוד הרב היקר! תודה לקב"ה שזיכנו להיות שליחים לשמח בניו ובנותיו הדחוקים (כולל לשמח אלמנה) לכבוד חג הפסח הבעל"ט! המון יהודים יקרים תרמו בעין יפה ובזכותם זכינו לעסוק בעמל רב ויגיעה במלאכת הקודש בסלים גדושים (וכבדים מאד!) לכבוד החג, רוב מצרכי המזון כשר לפסח המצויים לקפ"ז (כולל תבלינים), תלושי קניה, מצות ויין בשפע, עופות, וכמובן גם רוחני - עלונים והגדות מיוחדות שלנו. הכל קצת יותר מ-50 אלף ש''ח ברוך השם והיד עוד נטויה בלי נדר שבוע הבא בחול המועד... תודה גדולה לכבוד הרב על הכל, בזכות הרב זוכים לאסוף זכויות, לשמח ולעזור ליהודים רבים ולקרב הגאולה עם טונות של מצוות צדקה ביחד עם כל התורמים! מאחלים חג פסח שמח וכשר בתכלית לכבוד הרב ולמשפחתו ולכל קפ"ז ועם ישראל ושנזכה עוד השנה להקריב הפסח כהלכתו אמן ואמן! מאור וארז, עמותת בצדקה תכונני 💛

  • 19.04 14:31

    באמת שמודים לכם על הכל ישר כוח! גם על הדף שמסביר על מניעת השליטה של החיצונים במצוות ב"ה כבוד הרב שליט"א לימד אותנו זאת וכך בעזרת השי"ת נוכל לקיים את המצווה ב-100% ממש זכינו אשריכם!

  • 19.04 14:30

    תודה רבה רבה על כל העזרה יה"ר שהשי"ת יחזיר לכם בכפל כפליים, תבורכו מפי עליון תזכו לשפע פרנסה ולהיות תמיד מהנותנים אכי"ר.

  • 19.04 14:29

    יישר כוח! תודה לכם יה"ר שהשי"ת יברך אותכם (אמן).

  • 17.04 17:44

    ישר כחכם על כל עבודת הקודש יה"ר: שנזכה לעלות לארץ הקודש, לזכות לתשובה שלמה, גאולה שלמה ברחמים, רפואה שלמה לכלל ישראל, יראת שמים, חכמת התורה, קיום המצוות לכל יוצאי חלצינו לשמחות לכל בית ישראל חג כשר ושמח (אמן).

  • 17.04 17:43

    כבוד הרב ברוך השם כנגד כל הסיכויים על פי הטבע. הרב אמר לי: 'אל תדאג אתה תקבל!' ב"ה היום קיבלתי אישור רשיון לנשק בהודעה. ואפילו לא עשו לי ראיון לפני... תודה רבה.

  • 17.04 16:04

    שלום כבוד הרב! בדיוק לפני חודש מהיום כבוד הרב בירך אותנו: 'לעבור דירה' אחרי שבדירה שלנו היתה בעיית עובש (ל"ע). ב"ה בזכות ברכת הרב חתמנו היום על דירה נאה, גדולה ונוחה יותר! ועם כל זה גם חדשה לגמרי! מטבח, צבע וכל הריהוט הנחוץ הכל חדש לגמרי ואנחנו הראשונים שמשתמשים! וב"ה נקייה ומוכנה לגמרי לפסח. תודה לקב"ה שזכינו להסתופף בצילו של כבוד הרב ולזכות בהרבה שפע וברכה בזכות הרב!

  • 17.04 15:53

    דוד ביטון: ודבר נוסף כבוד הרב, ב"ה זכינו בזכות הברכה של כבוד הרב להתחתן ורצינו להודות לרב ולהוקיר תודה בעזרת השי"ת בהרצאה היום בירושלים נשמח אם כבוד הרב יתן לנו הזדמנות לעשות קידוש השם!

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים