סמא דחיי - חלק ד | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 02.06.2022, שעה: 07:38
נציבי יום: לעילוי נשמת עינב בת ניצה מנוחתה עדן. אלעזר שלמה מבני ברק - רוצה להודות לנו על שברכנו אותו פעמים רבות וגם נושע בזכותנו, ומבקש לומר: 'תודה!' על כל פועלנו ושניתן לו הזכות להיות שותף בעשיה ובזכויות הגדולות, והקב"ה ימלא משאלותינו לטובה ולברכה, בוודאי ש'נציב יום' זה מעט מן המעט על מה שאנו חייבים לכבודו והלוואי ונוכל להחזיר באמת על כל הטובות - אמן.
לעילוי נשמת הסבא והסבתא: אברהם בן יצחק ואסתר ודבורה בת שמעון וחווה מנוחתם עדן אמן.
'סמא דחיי' - חלק ד'.
דברי סיכום לקטע הזה שלמדנו בשלושת הפרקים הקודמים: עלינו להודות להשי"ת בכל הלב שזכינו לספרי ה'חפץ חיים' בדורנו שמדריכים אותנו ומעוררים אותנו כסדר להחזיק מעמד בכל הניסיונות החזקים בעניני 'שמירת הלשון', שעוונם גרם לחורבן הבית, להרבה צרות רח"ל מהעבר ועד עתה, הנה יצר הרע הצליח בעוונות הרבים באופן פלא להביא קרירות לכל הענין הנשגב הזה: 'שזה קשה מאד, וספר 'חפץ חיים' - הוא ספר קשה מאד!...' וכל מיני טענות שאין בהם ממש! והם של יצר הרע להחליש את הלימוד בספרים הקדושים של מרן ה'חפץ חיים' זכותו תגן עלינו אמן בענין שמירת הלשון.
מי שזכה שיצר הרע לא מפתה אותו בפיתוים אלה ומבין: גודל נחיצות לימוד הענינים הללו, נראה פשוט; שהוא צריך להתעורר ולהשתדל בכל כוחו גם לעורר את סביביו בלימוד ענינים אלו, ומי שיש בידו לדרוש ברבים בענין זה, נראה שיש לו חיוב גדול לעורר את העם ולהסביר להם כמה נחוץ זה לחיי היום יום, וגם לקיום התורה והמצוות ולזכור: ש: "מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד לָשׁוֹן" (משלי יח כא) פשוטו כמשמעו.
יש לדרוש ברבים: שמי שיש בידו של אחד מהשומעים לעורר את סביבותיו, יש לו חיוב לעורר. כלל הדבר הוא; הלא אנו רואים כמה סובלים אחינו בית ישראל! כמה לבבות שבורים יש בישראל, כמה אנחנו צריכים גאולה שלימה מכל 'מדינת כל אויביה' והעולם כולו עם ה'סדר העולמי החדש', - אַה רשעים ארורים! וצריכים מאד מהר גאולה שלימה ולתקן את המצב הרוחני בכלל ישראל, והן את המצב הגשמי וכל אחד יכול לתקן במשהו לפי מצבו וערכו בעניני שמירת הלשון. לכן צריך להשתדל לעשות גדרים וסייגים בענין זה, והדבר הראשון: זה צריכים לקבל; 'ללמוד בספרי ה'חפץ חיים', ולא להניח ליצר הרע לדחות ולפתות בדרכים שונות. אם נעשה כן יש מקום לצפות לגאולת עולמים מהרה והימים יתהפכו לששון ולשמחה בביאת בן דוד משיח צדקנו במהרה בימינו אמן.
המחבר אומר: 'שבא לו הארה למצוא היכן רמוז הענין של חובה ללמוד בספרי ה'חפץ חיים' מן התורה? כתוב בפסוק: "אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם: וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם" (ויקרא כו ג-ד) וכו', ידועה קושיית המפרשים: מה הפרוש אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ?
ידוע, רש"י אומר: 'אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ, שאלה הוא שואל: יכול זה קיום המצוות? אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ הכוונה לקיים את המצוות? אבל כשאומר הפסוק בהמשך: וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ, אז כבר כתוב שצריך לשמור את המצוות אז זה לא הפרוש אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ לקיים את המצוות, אז מה זה בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ? אַה, איך אני מקיים בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ? - 'שתהיו עמלים בתורה' מה זה תֵּלֵכוּ? כל הזמן תֵּלֵכוּ, תֵּלֵכוּ, תֵּלֵכוּ, תֵּלֵכוּ, תֵּלֵכוּ, לא להפסיק! להיות עמל בתורה, זה עד כאן רש"י.
עכשיו המחבר רוצה להגיד איפה יש רמז: נראה לפרש קודם, ידוע שבעוונות הרבים יצר הרע רובץ עם כל כוחותיו ממש של בני ישראל ובפרט התלמידי חכמים שלא ילמדו בספר הקדוש 'חפץ חיים' ו'שמירת הלשון' ובכל מה שנוגע לשמירת הלשון, ויצר הרע מסכים שהם ילמדו ויעיינו ויתייגעו בלימוד ה'משנה ברורה' של ה'חפץ חיים', ויקבלו את פסקיו כאחד מגדולי הפוסקים האחרונים! אבל ללמוד בספר ה'חפץ חיים'? לא יתן להם ללמוד. שהקרירות הזה אין לו שום הסבר על פי הטבע, אתה כל כך מחזיק מה'חפץ חיים' כפוסק הלכה והולך על פיו ומתיגע בלימוד ספריו, ה'משנה ברורה' ועוד, ואילו בספר החשוב היקר מכל! ה'חפץ חיים' ו'שמירת הלשון' לא נותן להם.
על זה מזהיר הפסוק: אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ מרמז על התורה שבאה לאדם בעמל רב! כמו שאמר רש"י: 'שתהיו עמלים בתורה' שזה לימוד בספרי ה'חפץ חיים' רמז, למה? תֵּלֵכוּ, אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ אולי, אולי, הוא אומר: אולי זה מרמז על הפסוק: "לְכוּ בָנִים שִׁמְעוּ לִי יִרְאַת יְהוָה אֲלַמֶּדְכֶם: מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב: נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע" (תהלים לד יב-יד) זה מתחיל ב: "לְכוּ בָנִים שִׁמְעוּ לִי יִרְאַת יְהוָה אֲלַמֶּדְכֶם: מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים" אז אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ, מה זה תֵּלֵכוּ? "לְכוּ בָנִים שִׁמְעוּ לִי יִרְאַת יְהוָה אֲלַמֶּדְכֶם: מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים" - אִם בְּחֻקֹּתַי שזה העמל בתורה, תֵּלֵכוּ, דהיינו; לְכוּ בָנִים שִׁמְעוּ לִי - וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ, רש"י אומר: שהוא עמל בתורה על מנת לשמור ולקיים! שזה ענייננו ללמוד ענין 'שמירת הלשון' ולקיים, אז וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם, אז תזכו לכל הטובה סלה!
ממילא, אם יש איזה אדם שרוצה: 'חיים!' ממש חיים ברוחניות ובגשמיות, צריך לתפוס בשתי ידים בספרי ה'חפץ חיים' ולחיות איתם כל ימי חייו ועל ידי זה ודאי שיזכה לכל טוב סלה.
ויש להוסיף לבאר את הענין של ה: "תֵּלֵכוּ" הדרך היחידה להתעלות בעבודת השי"ת הוא דווקא ע"י 'שמירת הלשון' כי אם לא - כל מצוותיו הוא יאבד אצל חבריו! אמרנו, שאם אתה מדבר לשון הרע על מישהו, אתה מפסיד את כל זכויותך אצלו!! אז בשביל מה אתה מתיגע?! אתה בודאי לא היית רוצה לתת לאותו אחד שאתה מדבר עליו לשון הרע ואתה רוצה להגיד עליו גנאי, ואתה חושב אותו למה שאתה חושב, וודאי שלא התכוונת להעביר לו את כל הזכויות?! – לא! הרי אתה כל כך שונא אותו שאתה מדבר עליו ובסוף אתה נותן את כל הזכויות שלך אליו, עבדת עשרות שנים - ונתת בחיני חינם... אז כדאי, לשים לב על הדברים, לקחת ברצינות ואני מקווה שמאתמול מישהו כבר התחיל, אם לא - אז היום! דיי חאלאס' 'שבועות' כבר עכשיו, לפני מתן תורה וכל התורה זה בלשון, ו: מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד לָשׁוֹן.
כן, וביקשו ממני לשיר עכשיו שיר חדש-ישן: 'אֲנָא עַבְדָּא דְקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא...' (בריך שמיה).
מה זה עבד של ה'? מי שהוא שומע בקולו ועושה רצונו, הוא האדון אדון האדונים ואנחנו עבדים: "כִּי לִי בְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲבָדִים עֲבָדַי הֵם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (ויקרא כה נה) בשביל מה הוציא אותנו? בשביל שנהיה עבדים שלו ולא של פרעה! מעבדות של פרעה מה קיבלנו? קישואים, חצילים ואבטיחים... מהקב"ה מה מקבלים? עולם הבא! וגם עולם הזה, וכל טוב סלה, אז לא כדאי? תחשבו על זה.
'רַבִּי חֲנַנְיָא בֶּן עֲקַשְׁיָא אוֹמֵר: 'רָצָה הקב"ה לְזַכּוֹת אֶת יִשְׂרָאֵל, לְפִיכָךְ הִרְבָּה לָהֶם תּוֹרָה וּמִצְוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיהו מב, כא): "ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ, יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר":
רציתי לפרסם נס שב"ה היה בזכות שיעורי התפילה שהרב שליט"א העביר (אוחילה לאל shofar.tv/lessons/17472) אבא שלי היה חייב כספים (ל"ע) לכמה אנשים מסיבה מסוימת הוא לא היה מוכן להחזיר להם (רח"ל) ולמרות שהסברנו לו: שזה חמור וצריך להחזיר! בכל מקרה התעקש שלא להחזיר. העצה היחידה שמצאתי זה רק להתפלל. וברוך השם בזכות התפילות הוא החליט להחזיר את הכספים ובאמת מקיים את הנאמר ומחזיר להם בתשלומים. תודה רבה להשי"ת ולכבוד הרב.
לכבוד הרב אמנון יצחק שליט"א, ב"ה רציתי לשתף את כבוד הרב בכמה מקרים מרגשים שזכינו לראות בזכות ברכותיו הקדושות: לפני זמן מה, נכדתי הקטנה אושפזה בבית מרפא בעקבות וירוס קשה (ל"ע). ביקשתי מהרב לברך אותה, וברוך השם, בזכות הברכה, היא החלה להתאושש וחזרה הביתה מוקדם מהצפוי, הרבה לפני הזמן שהרופאים העריכו. בנוסף, גיסתה של כלתי היתה במצב קשה והרופאים קבעו שעליה לעבור ניתוח דחוף (ל"ע). ביקשתי מהרב ברכה עבורה, וכבר ביום למחרת, לפני הניתוח, ערכו לה צילום נוסף. להפתעת הרופאים, הכל נעלם כאילו לא היה, והם עמדו משתאים. הם הגדירו זאת כ"נס של חנוכה"! אנחנו מלאים שמחה והכרת הטוב לבורא עולם על הניסים הגלויים שזכינו להם. תודה רבה לרב על הברכות, התמיכה, ההדרכה והמסירות האינסופית שלו למען עם ישראל. תודה לך על כך שאתה עבורנו מקור השראה אדיר, המקרב אותנו לעבודת השי"ת מתוך שמחה, אמונה ויראת שמים. אני פונה לכל אדם באשר הוא: בדור המורכב שלנו, הצמדות לרב צדיק כדוגמתך, והדבקות במידותיך, הן בדרך להתחזקות רוחנית אמיתית ולקבלת כוחות להתמודדות עם אתגרי החיים. תודה לך הרב שאתה מאיר לנו את הדרך בעצות טובות וכלים לעבוד את השם יתברך מתוך שמחה וביטחון. מתפללים ומבקשים: יה"ר שהקדוש ברוך הוא יתן לך כוחות אדירים להחזיר את כל עם ישראל בתשובה שלמה, ולקרב לנו במהרה את הגאולה בחן, בחסד וברחמים מאוצר מתנות חינם (אמן). בברכה ובהכרת הטוב, אוהבים אותך אנחנו וקהילות פז.
שלום, כבוד הרב שליט"א אנחנו רוצים לפרסם נס גלוי שנעשה לנו ע"י ה' יתברך בשבת קודש. יש לנו מתקן במקרר של "משמרת השבת" (השבת בעידן הדיגיטלי | הרב אליהו בייפוס shofar.tv/lessons/7123) שביום חול מציג את הספרות "00" ובימי שבת וחגים "05" ומכבה את מה שלא צריך. השבת לא שמנו לב וככל הנראה בגלל הפסקת חשמל שהיתה השבוע זה השתבש ונשאר על מצב של יום חול. הבנות שמו לב לזה רק לאחר ששבת כבר נכנסה, כשהבן הקטן פתח את המקרר ונדלק האור. כשחזרנו מהתפילה ניסינו למצוא בהלכה: מה אפשר לעשות? ונשארנו ללא פתרון וללא מזון נגיש לסעודות שבת. המקרר עם צג דיגיטלי כך שזה עוד יותר מסבך את העניין. ב"ה לחמים לסעודה הראשונה היו לנו ורק השתיה והסלטים נשארו במקרר, התחילו לצוץ כל מיני רעיונות איך "לעזור" להקב"ה לעזור לנו... תוך כדי אחת הבנות הציעה בואו נשיר: "עבדו"... ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) קמנו ושרנו במעגל (באופן המותר בשבת כמובן...) סביב השולחן "עבדו", עם כל סיבוב השמחה גברה והדאגה פחתה, התחלנו לקבל בשמחה את המצב. לאחר כמה כ-7 דקות תוך כדי הסיבובים, אשתי הביטה לעבר הצג של "משמרת השבת" וזעקת פליאה יצאה מפיה, הצג השתנה למצב שבת! ומופיעות בו הספרות "05"!!! ישתבח שמו לעד! לא יאומן כי יסופר! נס גלוי! במקום! סיימנו את ה-15 דקות שירה וישבנו בשמחה לסעודת שבת. תודה רבה לרב היקר שכל הזמן דואג לתת לנו עצות נפלאות, טובות ומועילות. תודה על הזכות להכיר את בורא עולם יותר טוב בכל פעם! בברכה והערכה רבה שבוע טוב ומבורך (אמן) משפחת טביב (הי"ו) מחשמונאים. (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
צהרים טובים. ראשית תודה על שמשתדל לעשות עבודה טובה ולעזור לעם ישראל. יש לי מטופלת שלא היה לה ילדים (ל"ע) וב"ה כשראתה סרטון של הרב אמנון יצחק על אותה אשה שלא היה לה ילדים ששמה כיסוי ראש ולאחר שנה נפקדה (ברית מילה של הנכד של מיכל בניטה מהסרט כוחה של מצוה shofar.tv/videos/16379) וככה גם היא עשתה ולאחר 8 שנים נפקדה ב"ה; היתה שמה כיסוי ראש רק בשבתות וכששמעה את הסרטון קיבלה על עצמה לשים כל הזמן ובאותו חודש נפקדה!
חזק וברוך וישר כחך כבוד הרב אמנון יצחק שליט״א על כל לימוד התורה, המוסר, עבודת המידות, היראת שמים, החזרה בתשובה של המונים בכל העולם, החסד, המסירות נפש בהפצת האמת ובהשפלת השקר שב"ה כבוד הרב משפיע באהבת ישראל ללא גבולות ובהתמדה למעלה מ-40 שנה, אין מילים מספיק להביע את הכרת הטוב ותודות בלי סוף על הכל. יהי רצון מלפני אבינו שבשמים: שיתמלאו כל משאלות הלב הענק של רבנו לטובה ולברכה ושנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה וברחמים רבים (אמן) בהערכה ובהוקרה רבה משפחת: סי. א.
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על דרשה מרתקת ומיוחדת. (ימי החנוכה - חלק י' 19.12.2024) יה"ר שהשם יתברך ישמור על הרב היקר בבריאות איתנה, רמ״ח אברים ושס״ה גידים ושכל משאלות ליבך יתגשמו במהרה אמן!
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!
בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.
כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).
בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!
© 2024 כל הזכויות שמורות