המתפלל על חברו נענה תחילה - חלק ד | הרב אמנון יצחק
- - - אין זו הדרשה! אלא עיקרי הדברים מהספר 'שלום רב' באדיבות הרב המחבר שליט"א - - -
הַדֶּרֶךְ לְשִׂמְחָה;
וְכֵן כָּתַב בַּעַל הַשּׁוֹמֵר אֱמוּנִים זִיעָ"א (עמוד קכט), שֶׁעַל הָאָדָם לִהְיוֹת בְּצַעַר מִצַּד אֶחָד וּבְשִׂמְחָה מִצַּד שֵׁנִי, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזֹּהַר: 'חֶדְוָה תְּקוּעָה בְּלִבִּי מִצַּד זֶה וְשִׂמְחָה מִצַּד זֶה'. כְּלוֹמַר שֶׁכָּל אֶחָד צָרִיךְ לְהִצְטַעֵר בְּצָרוֹת יִשְׂרָאֵל וּלְהִתְפַּלֵּל עֲלֵיהֶם בִּזְמַן מְיֻחָד בַּיּוֹם, אֲבָל מִצַּד שֵׁנִי הוּא צָרִיךְ כָּל הַיּוֹם לִשְׂמֹחַ בְּשִׂמְחָה גְּדוֹלָה, כִּי הָאָדָם צָרִיךְ לַעֲבֹד אֶת הַשֵּׁם מִתּוֹךְ שִׂמְחָה וְחֶדְוָה גְּדוֹלָה. וְאַף שִׂמְחָתוֹ תִּהְיֶה בְּשִׂמְחָתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, אֲשֶׁר אַף הוּא מִשְׁתַּתֵּף וְשָׂמֵחַ תָּמִיד בְּשִׂמְחָתָם שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר שְׂמֵחִים עַכְשָׁו בְּאֵיזוֹ שִׂמְחָה, כְּגוֹן בְּשִׂמְחַת בְּרִית מִילָה אוֹ שִׂמְחַת חֲתֻנָּה וְכַדּוֹמֶה, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (ויצא קנד), וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (ישעיה סב): "יָשִׂישׂ עָלַיִךְ אֱלֹהָיִךְ", וְכֵן כָּתוּב: "יִשְׂמַח ה' בְּמַעֲשָׂיו".
וּמוֹסִיף עוֹד בַּעַל הַשּׁוֹמֵר אֱמוּנִים זִיעָ"א (טה"ק פרק יד), שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁדָּבָר זֶה, לְהִתְפַּלֵּל עַל צָרוֹת יִשְׂרָאֵל, הוּא לִכְאוֹרָה הֵפֶךְ הַשִּׂמְחָה, כִּי בְּוַדַּאי מִי שֶׁמִּתְבּוֹנֵן תָּמִיד בְּצָרוֹתֵיהֶם הָרַבּוֹת וְהָעֲצוּמוֹת שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת, יָכוֹל לִפֹּל מִכָּךְ לְעַצְבוּת וּמָרָה שְׁחֹרָה – אַף עַל פִּי כֵן, תְּפִלָּה זוֹ הִיא מְקוֹר הַשִּׂמְחָה לַזּוֹכֶה לַעֲשׂוֹת זֹאת, וְלָכֵן כָּל הַמִּתְפַּלֵּל עַל יִשְׂרָאֵל זוֹכֶה לְשִׂמְחָה עֲצוּמָה וְנִפְלָאָה.
כְּמוֹ שֶׁרוֹאִים בְּחוּשׁ שֶׁכָּל הַצַּדִּיקִים שֶׁהָיוּ מְלֵאִים צַעַר תָּמִיד עַל צַעֲרָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וְלֹא נָחוּ וְלֹא שָׁקְטוּ מִזֶּה אֲפִלּוּ רֶגַע אֶחָד מַמָּשׁ, וְכָל שֶׁכֵּן הַצַּדִּיקִים קְדוֹשֵׁי עֶלְיוֹן הַקַּדְמוֹנִים כְּגוֹן רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי וַחֲבֵרָיו, שֶׁהָיוּ בִּזְמַן הַחֻרְבָּן וְרָאוּ אֶת צַעֲרָם שֶׁל עֲשָׂרָה הֲרוּגֵי מַלְכוּת וְצַעַר הֲרוּגֵי הָעִיר בֵּיתָר וָעוֹד, וּבְוַדַּאי שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְשַׁעֵר אֶת צַעֲרָם הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא אֲפִלּוּ כְּטִפָּה מִן הַיָּם עַל צַעֲרָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל.
וְאַף עַל פִּי כֵן הִזְהִיר רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי מְאֹד עַל חֲשִׁיבוּתָהּ שֶׁל מִדַּת הַשִּׂמְחָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּהַרְבֵּה מְקוֹמוֹת בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ שֶׁעַצְבוּת הִיא סִטְרָא אָחֳרָא, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שׂוֹנֵא אוֹתָהּ, וְהַשִּׂמְחָה הִיא צַד הַקְּדֻשָּׁה (זוהר דף רכט).
וְהַהֶסְבֵּר לְכָךְ הוּא, מִפְּנֵי שֶׁדַּוְקָא מִי שֶׁזָּכָה לְהִשְׁתַּתֵּף בְּצַעֲרָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל שֶׁהוּא צַעַר הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה, הוּא זוֹכֶה לְשִׂמְחָה עֲצוּמָה, כִּי הוּא דָּבוּק מַמָּשׁ בַּשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה הַמִּצְטַעֶרֶת תָּמִיד בְּצַעֲרָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וְהִיא מִצַּד שֵׁנִי גַּם שִׂמְחָתָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל שֶׁהַשְּׁכִינָה נִקְרֵאת "אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה" וְהִיא שְׂמֵחָה בְּשִׂמְחָתוֹ שֶׁל כָּל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, וְלָכֵן עַל יְדֵי זֶה הוּא זוֹכֶה לְהַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה - שֶׁהִיא מְקוֹר הַשִּׂמְחָה, אֲשֶׁר הִיא שׁוֹרָה רַק מִתּוֹךְ שִׂמְחָה שֶׁל מִצְוָה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל אֵין הַשְּׁכִינָה שׁוֹרָה אֶלָּא מִתּוֹךְ שִׂמְחָה שֶׁל מִצְוָה.
מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה;
הִנֵּה כָּתְבוּ חֲזַ"ל (ברכות יב), כָּל מִי שֶׁאֶפְשָׁר לוֹ לְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל חֲבֵרוֹ וְאֵינוֹ מְבַקֵּשׁ נִקְרָא חוֹטֵא. וְכָתַב רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (תפילה א), שֶׁהָעֹנֶשׁ שֶׁל מִי שֶׁאֵינוֹ מְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל יִשְׂרָאֵל הוּא תְּפִיסָה - דְּהַיְנוּ שֶׁיֵּשֵׁב בְּבֵית הָאֲסוּרִים, הַשֵּׁם יַצִּילֵנוּ.
וְהִנֵּה יֵשׁ לָדַעַת, שֶׁבֵּית הַסֹּהַר אֵינוֹ דַּוְקָא בַּמּוּבָן הַפִיזִי - שֶׁהָאָדָם יִהְיֶה בְּבֵית הַסֹּהַר, אֶלָּא לִפְעָמִים יֶשְׁנוֹ בֵּית סֹהַר רוּחָנִי לְנֶפֶשׁ הָאָדָם, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (פרשת מצורע), שֶׁהַמְדַבֵּר לָשׁוֹן הָרָע, נֶעֱנָשׁ בְּצָרַעַת לְנִשְׁמָתוֹ, שֶׁפֵּרוּשׁוֹ שֶׁסּוֹגְרִים מִמֶּנּוּ אֶת הָאוֹר הָעֶלְיוֹן, וְאֵינוֹ יָכוֹל בְּשׁוּם אֹפֶן לָצֵאת מֵהַחֹשֶׁךְ הָרוּחָנִי בּוֹ הוּא שָׁרוּי וּלְהִתְקָרֵב בֶּאֱמֶת אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, שֶׁזֶּהוּ בְּוַדַּאי הָעֹנֶשׁ הֶחָמוּר בְּיוֹתֵר מִכָּל עֹנֶשׁ אַחֵר בָּעוֹלָם.
וְלִכְאוֹרָה צָרִיךְ לְהָבִין, מַדּוּעַ מִי שֶׁאֵינוֹ מְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל יִשְׂרָאֵל נֶעֱנָשׁ בְּעֹנֶשׁ כֹּה חָמוּר, שֶׁיֵּשֵׁב בְּבֵית הַסֹּהַר, וַהֲרֵי לִכְאוֹרָה לֹא עָשָׂה שׁוּם אִסּוּר בְּפֹעַל, וּמַדּוּעַ הוּא נֶעֱנָשׁ בְּדָבָר כֹּה חָמוּר?
אֶלָּא אֶפְשָׁר לְבָאֵר זֹאת, עַל פִּי מָה שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל (סוטה יב) שֶׁכָּל מַעֲשָׂיו שֶׁל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עִם הָאָדָם הֵם מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה. וְהִנֵּה כַּאֲשֶׁר אֵיזֶה יְהוּדִי נִמְצָא בְּצָרָה וּמְצוּקָה חַס וְשָׁלוֹם, בְּמַצָּב כָּזֶה אֵינוֹ יָכוֹל לְהוֹשִׁיעַ אֶת עַצְמוֹ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל שֶׁהַטַּעַם שֶׁצָּרִיךְ לְהִתְפַּלֵּל עַל הַחוֹלִים הוּא, מִפְּנֵי שֶׁאֵין חָבוּשׁ מַתִּיר עַצְמוֹ מִבֵּית הָאֲסוּרִים, כִּי כָּל אָדָם שֶׁנִּמְצָא בְּאֵיזוֹ מְצוּקָה הֲרֵי הוּא כְּמוֹ אָדָם שֶׁנִּמְצָא בְּבֵית הָאֲסוּרִים, מִפְּנֵי שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לְהוֹצִיא אֶת עַצְמוֹ מִבְּעָיָתוֹ, אֶלָּא הוּא צָרִיךְ אָדָם אַחֵר שֶׁיְּשַׁחְרְרֶנּוּ מֵהָאֲזִיקִים הַנְּתוּנִים עַל יָדָיו וְיוֹצִיאֶנּוּ לַחָפְשִׁי, וְזֹאת יָכוֹל לַעֲשׂוֹת רַק יְהוּדִי אַחֵר, עַל יְדֵי תְּפִלּוֹתָיו וּבַקָּשׁוֹתָיו.
וְלָכֵן כַּאֲשֶׁר הָאָדָם מִתְעַלֵּם מִבְּעָיוֹתָיו וְצָרוֹתָיו שֶׁל רֵעֵהוּ, וְאֵינוֹ מְבַקֵּשׁ עָלָיו רַחֲמִים מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, בְּכָךְ הוּא כִּבְיָכוֹל גּוֹרֵם, שֶׁיִּתָּכֵן שֶׁחֲבֵרוֹ יִשָּׁאֵר חַס וְשָׁלוֹם בְּבֵית הַסֹּהַר שֶׁבּוֹ הוּא נִמְצָא, כְּלוֹמַר שֶׁהוּא לֹא יִוָּשֵׁעַ מֵהַבְּעָיָה שֶׁלּוֹ. וְלָכֵן מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה גַּם הָעֹנֶשׁ שֶׁלּוֹ הוּא שֶׁיֵּשֵׁב בְּבֵית הָאֲסוּרִים. כְּלוֹמַר אוֹ שֶׁהוּא יֵשֵׁב בְּבֵית הַסֹּהַר מַמָּשׁ חַס וְשָׁלוֹם, אוֹ שֶׁהַכַּוָּנָה הִיא עַל נִשְׁמָתוֹ שֶׁלֹּא תּוּכַל לְהִתְקָרֵב לְאָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם מֵחֲמַת שֶׁהִיא תִּהְיֶה כְּלוּאָה וּסְגוּרָה בִּכְעֵין בֵּית סֹהַר רוּחָנִי לְנִשְׁמָתוֹ, חַס וְשָׁלוֹם, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ.
הַמְרַחֵם – יְרֻחַם;
וּמוֹסִיף עוֹד בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (תפילה א), שֶׁתִּקּוּנוֹ שֶׁל אוֹתוֹ אָדָם שֶׁלֹּא הִתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ הוּא, לְפַרְנֵס בַּעֲלֵי חַיִּים.
וְהַבֵּאוּר לְכָךְ הוּא, מִפְּנֵי שֶׁעַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם יַחְזֹר וִירַחֵם עַל בְּרִיּוֹתָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וִיפַרְנְסֵם, בִּפְרָט אֶת בַּעֲלֵי הַחַיִּים, שֶׁגַּם הֵם לִפְעָמִים נִמְצָאִים בִּכְעֵין בֵּית סֹהַר, מִפְּנֵי שֶׁלִּפְעָמִים אֵינָם יְכוֹלִים לִמְצֹא בְּכֹחוֹת עַצְמָם אֶת מְזוֹנָם הַמַּתְאִים וְשַׁיָּךְ לָהֶם. וְכַאֲשֶׁר הוּא יְפַרְנְסֵם וִירַחֵם עֲלֵיהֶם, וּבְכָךְ הוּא יוֹצִיאֵם כִּבְיָכוֹל מִבֵּית הַסֹּהַר שֶׁלָּהֶם, עַל יְדֵי זֶה גַּם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹצִיאֶנּוּ מֵהַבֵּית סֹהַר בּוֹ הוּא נִמְצָא וְיִזְכֶּה אַף הוּא לְהִוָּשַׁע, כִּי כָּל הַמְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת מְרַחֲמִים עָלָיו מִן הַשָּׁמַיִם (שבת קנא).
זְכוּת שֶׁהִיא חוֹבָה;
הִנֵּה הַצַּדִּיקִים וְהַחֲסִידִים שֶׁיֶּשְׁנָם בְּכָל דּוֹר מוֹסְרִים נַפְשָׁם בִּתְפִלָּה וּבַקָּשָׁה עַל כָּל עַם יִשְׂרָאֵל תָּמִיד, לְהַמְתִּיק מֵעֲלֵיהֶם אֶת כָּל הַדִּינִים וּלְהַמְשִׁיךְ עֲלֵיהֶם שֶׁפַע יְשׁוּעוֹת וּבְרָכוֹת, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב מוֹהַרְנָ"ת מִבְּרֶסְלֶב (עלים לתרופה), שֶׁיָּדוּעַ שֶׁהַצַּדִּיקִים מִתְפַּלְּלִים תָּמִיד עַל בֵּית יִשְׂרָאֵל וּמוֹסְרִים נַפְשָׁם בַּעֲדָם.
וְכָתְבוּ הַפּוֹסְקִים שֶׁהַתְּפִלָּה עַל עַם יִשְׂרָאֵל הִיא בְּתוֹרַת חוֹבָה עַל כָּל אָדָם, וְלֹא בְּתוֹרַת מַעֲלָה אוֹ חֲסִידוּת, וְאַף עַל פִּי שֶׁסְּגֻלּוֹתֶיהָ רַבּוֹת, הִיא חִיּוּב כָּל הַחִיּוּבִים כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל (ברכות יב), כָּל מִי שֶׁאֶפְשָׁר לוֹ לְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל חֲבֵרוֹ וְאֵינוֹ מְבַקֵּשׁ נִקְרָא חוֹטֵא".
וּבִפְרָט בְּיָמֵינוּ שֶׁרַבּוּ הַצָּרוֹת מְאֹד, מֻטֶּלֶת חוֹבָה עַל כָּל אֶחָד לְהִתְפַּלֵּל תָּמִיד עַל כָּל עַם יִשְׂרָאֵל: עַל הַחוֹלִים שֶׁיִּתְרַפְּאוּ, וְעַל הַבְּרִיאִים שֶׁלֹּא יֶחֱלוּ, וְשֶׁתִּהְיֶה פַּרְנָסָתָם מְצוּיָה בְּרֶוַח, וְעַל הָרַוָּקִים שֶׁיִּמְצְאוּ אֶת זִוּוּגָם בְּקַלּוּת, וְעַל כָּל חֲשׂוּכֵי הַבָּנִים שֶׁיִּפָּקְדוּ בִּמְהֵרָה, וְשֶׁלֹּא יִשָּׁמַע עוֹד שֹׁד וָשֶׁבֶר בִּגְבוּלֵנוּ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (תפילה ס): "מִי שֶׁאֵינוֹ מְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל צָרַת יִשְׂרָאֵל נִקְרָא חוֹטֵא".
וְכָתַב בַּעַל הַשּׁוֹמֵר אֱמוּנִים זִיעָ"א (פרק השגחה פרטית), עַל מִי שֶׁאֵינוֹ מִשְׁתַּתֵּף בְּצָרוֹת יִשְׂרָאֵל וּמִתְפַּלֵּל בַּעֲדָם, שֶׁמִּפְּנֵי כָּךְ הוּא לֹא יִזְכֶּה לִרְאוֹת בְּנֶחָמַת צִיּוֹן וִירוּשָׁלַיִם, כִּי מִי שֶׁלֹּא הִשְׁתַּתֵּף עִם עַם יִשְׂרָאֵל בְּגָלוּתָם וְצָרָתָם, לֹא יִזְכֶּה לִרְאוֹת בְּשִׂמְחָתָם וְנֶחָמָתָם, כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל: "כָּל הַפּוֹרֵשׁ מִן הַצִּבּוּר לֹא יִרְאֶה בְּנֶחָמַת הַצִּבּוּר."
תְּפִלָּה יוֹמִית;
וְכֵן כּוֹתֵב רַבֵּנוּ יוֹנָה מִגִּרוֹדְנִי, בְּסוֹף סֵפֶר הַיִּרְאָה, וְזֶה לְשׁוֹנוֹ:
"וְיִתְפַּלֵּל כָּל אָדָם בְּכָל יוֹם כְּפִי צַחוּת לְשׁוֹנוֹ, עַל כָּל חוֹלֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁיִּתְרַפְּאוּ, וְעַל הַבְּרִיאִים שֶׁלֹּא יֶחֱלוּ, וְשֶׁיִּנָּצְלוּ מִכָּל נֶזֶק, וְשֶׁיַּצִּיל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִכָּל רַע וּמֵרוּחוֹת רָעוֹת, וּמִדִּקְדּוּקֵי עֲנִיּוּת, וּמִכָּל מִינֵי פֻּרְעָנֻיּוֹת הַמִּתְרַגְּשׁוֹת וּבָאוֹת לָעוֹלָם, וְשֶׁיַּתִּיר אֶת כָּל אֲסִירֵי עַמּוֹ וְשֶׁיַּתִּיר אֶת כָּל חֶבְלֵי עַמּוֹ וְשֶׁיָּשִׁיב לְאֵיתָנָם כָּל הָאֲנוּסִים בְּיַד גּוֹיִם, וְעַל חֲשׂוּכֵי בָּנִים שֶׁיִּתֵּן לָהֶם זֶרַע טוֹב וְכָשֵׁר, וְעַל אוֹתָם שֶׁיֵּשׁ לָהֶם בָּנִים שֶׁיִּחְיוּ בְּיִרְאַת הַשֵּׁם, וְעַל כֻּלָּם שֶׁיִּשְׁמֹר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת עַמּוֹ וְיִנְקֹם אֶת נִקְמָתָם בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ, וְעַל עַם הַקֹּדֶשׁ שֶׁיָּשׁוּבוּ בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה וַיְקַבְּלֵם וְיַחְזִירֵם בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לְפָנָיו". עכ"ל
סְגֻלַּת טְבִילַת הַמִּקְוֶה - עַל עַם יִשְׂרָאֵל;
כָּתַב בַּעַל הַשּׁוֹמֵר אֱמוּנִים זִיעָ"א שֶׁעַל יְדֵי טְבִילַת הַמִּקְוֶה, יָכוֹל הָאָדָם לְהַמְתִּיק אֶת הַדִּינִים מֵעַל כָּל עַם יִשְׂרָאֵל, וְצָרִיךְ הָאָדָם לְכַוֵּן בִּטְבִילָתוֹ, שֶׁעוֹשֶׂה טְבִילָה זֹאת לִישׁוּעַת כְּלַל יִשְׂרָאֵל, וּמוֹעִיל דָּבָר זֶה אַף לָאָדָם עַצְמוֹ, לִפְעָמִים יוֹתֵר מֵהַרְבֵּה טְבִילוֹת שֶׁהָאָדָם טוֹבֵל בִּשְׁבִיל עַצְמוֹ.
וְכֵן מוּבָא בַּסְּפָרִים, שֶׁהַטְּבִילָה בַּמִּקְוֶה חֲשׁוּבָה בַּשָּׁמַיִם כְּמוֹ תְּפִלָּה, וּכְמוֹ שֶׁהָאָדָם מִתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ, כֵּן יָכוֹל הָאָדָם לִטְבֹּל בְּעַד חֲבֵרוֹ הַצָּרִיךְ לִישׁוּעָה.
וְלָכֵן כַּאֲשֶׁר הָאָדָם טוֹבֵל בְּמִקְוֵה טָהֳרָה, כְּדַאי מְאֹד שֶׁיַּעֲשֶׂה לְפָחוֹת טְבִילָה אַחַת לְהַמְתִּיק אֶת הַדִּינִים מֵעַל כְּלָלִיּוּת עַם יִשְׂרָאֵל, וּבְכָךְ יַעֲשֶׂה הַמְתָּקַת הַדִּינִים גְּדוֹלָה לִישׁוּעַת הַכְּלָל וְהַפְּרָט.
וְכָתוּב בְּסֵפֶר חֲסִידִים לְרַבִּי יְהוּדָה הֶחָסִיד זַצַ"ל, שֶׁלִּפְעָמִים צָרִיךְ הָאָדָם לִישׁוּעָה וְאִם יִתְפַּלֵּל עַל עַצְמוֹ לֹא יוּכַל לִפְעֹל לְעַצְמוֹ אֶת הַיְשׁוּעָה, אֲבָל כַּאֲשֶׁר יִתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ, כָּתְבוּ עַל כָּךְ חֲזַ"ל (שבת קנא) שֶׁכָּל הַמְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת מְרַחֲמִים עָלָיו מִן הַשָּׁמַיִם, וּבִזְכוּת כָּךְ יִוָּשַׁע גַּם הוּא בְּכָל הַיְשׁוּעוֹת שֶׁהוּא צָרִיךְ בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת.
וּכְמוֹ שֶׁרוֹאִים אֵצֶל אַבְרָהָם אָבִינוּ שֶׁהִתְפַּלֵּל עַל אֲבִימֶלֶךְ וּמִיָּד אַחַר כָּךְ כָּתוּב בַּתּוֹרָה וַתֵּלֶד שָׂרָה, וְנִפְקַד גַּם הוּא בְּבָנִים. וְכֵן הַדָּבָר בִּטְבִילַת הַמִּקְוֶה שֶׁלִּפְעָמִים הָאָדָם אֵינוֹ יָכוֹל לְהַמְתִּיק הַדִּינִים מֵעַל עַצְמוֹ, וּכְשֶׁיִּטְבֹּל בִּשְׁבִיל עַם יִשְׂרָאֵל, יְעוֹרֵר אֶת הָרַחֲמִים הָעֶלְיוֹנִים, לְהִוָּשַׁע וּלְקַבֵּל גַּם כֵּן אֶת כָּל מָה שֶׁהוּא צָרִיךְ.
נְתִינַת צְדָקָה בְּשֵׁם כָּל יִשְׂרָאֵל - סְגֻלָּה לְקַבָּלַת הַתְּפִלָּה;
בַּסֵּפֶר שַׁעַר הֶחָצֵר (מביאו ה'מעם לועז' קוהלת יא א), מֵבִיא סְגֻלָּה גְּדוֹלָה וְנִפְלָאָה וְהִיא, לָתֵת צְדָקָה בִּשְׁבִיל כָּל עַם יִשְׂרָאֵל, וְעַל יְדֵי כָּךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יְקַבֵּל אֶת תְּפִלָּתוֹ. כְּמוֹ שֶׁהָיָה מַעֲשֶׂה עִם רַבֵּנוּ הָרַשְׁבָּ"ם נֶכְדּוֹ שֶׁל רַשִּׁ"י זָ"ל, שֶׁבִּשְׁעַת פְּטִירָתוֹ אָמַר הוֹצִיאוּ כָּל אִישׁ מֵעָלַי, וְיָצְאוּ כֻּלָּם. וְקָרָא לְתַלְמִידוֹ הָאָהוּב בְּיוֹתֵר וּמָסַר לוֹ אֶת כָּל סוֹדוֹתָיו, וּבִכְלָל הַסּוֹדוֹת אָמַר לוֹ: כְּשֶׁתִּתְנַדֵּב לִתֵּן סְכוּם מְסֻיָּם לִצְדָקָה וְתִרְצֶה שֶׁמַּעֲשֶׂיךָ יִהְיוּ מְרֻצִּים לִפְנֵי ה', כְּשֶׁתִּמְסְרֵהוּ לְגַבַּאי הַצְּדָקָה תּוֹסִיף עַל הַסְּכוּם פְּרוּטָה אַחַת, וְתֹאמַר בְּלַחַשׁ: 'פְּרוּטָה זוֹ אֲנִי נוֹתֵן בְּשֵׁם כָּל יִשְׂרָאֵל'.
וְעַל פִּי זֶה הָיָה מַסְבִּיר אֶת הַפָּסוּק (קוהלת יא א): "שַׁלַּח לַחְמְךָ עַל פְּנֵי הַמָּיִם כִּי בְרֹב הַיָּמִים תִּמְצָאֶנּוּ" - כְּשֶׁתִּתֵּן צְדָקָה בִּשְׁבִיל כָּל עַם יִשְׂרָאֵל, "בְרֹב הַיָּמִים תִּמְצָאֶנּוּ" - כִּי עַל יְדֵי זֶה יִרְצֶה ה' אֶת מַעֲשֶׂיךָ וִיקַבֵּל אֶת תְּפִלּוֹתֶיךָ. יְהִי רָצוֹן שֶׁנִּזְכֶּה בְּקָרוֹב לִרְאוֹת בִּגְאֻלַּת יִשְׂרָאֵל וּבְנֶחָמָתָן, בְּבִנְיַן צִיּוֹן וִירוּשָׁלַיִם בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ אָמֵן.