כבוד אב ואם - חלק ד | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 13.10.2021, שעה: 08:11
פרק ז': קימה מפני אביו ואמו;
פרק ח': כיבוד משל אב;
פרק ז': קימה מפני אביו ואמו;
פרק ח': כיבוד משל אב;
לע"נ
יחיא זכריא בן עוואד ז"ל
ורומיה בת סאלם ז"ל
פרק רביעי הלכות כבוד אב ואם, אנחנו נמצאים בפרק ז' עכשיו:
תוכן עניינים
(פרק ז) קימה מפני אביו ואמו;
פרק ח': כיבוד משל אב;
(פרק ז) קימה מפני אביו ואמו;
חייב אדם לעמוד מפני אביו ואמו וכן אשה חייבת לעמוד מפני אביה ואמה, וכתב הלבוש: שכיון שהוקש כבודם לכבוד המקום על כן חייב לעמוד בפניהם. אפילו אם האב סומא יש שכתבו: שחייב לקום בפניו, זאת אומרת אפילו אם האבא לא רואה אם הוא קם או לא קם מפניו חייב לקום מפניו. וכן אם הבן סומא יש שכתבו: שחייב לעמוד בפני אביו.
חייב לעמוד מלוא קומתו, ודינו כמו רב מובהק; שמשיראהו ממרחק של מלוא עיניו - חייב לעמוד מלפניו עד שלא יראהו או עד שישב, זאת אומרת כשהוא רואה את האבא מרגע שהוא רואה אותו הוא צריך כבר לעמוד, לא לחכות עד שהוא יכנס בארבע אמותיו כמו שיש 'בהידור' אלא קימה מלאה, וזה בדיוק אותו הדין כמו ברבו מבוהק. ויש אומרים: שאינו חייב לעמוד מפניו אלא כשיבוא לתוך ארבע אמות. בעל החרדים וערוך השלחן אומרים: וחייב משע ה שהוא רואה אותו מלוא עיניו ממרחק, (ויש מי שמיקל - אני לא רוצה להגיד מי זה...).
ראוי לעמוד בפני אביו ואמו בלי להשען על דבר אחר, ראוי לעמוד בפני אביו ואמו בלי להשען על דבר אחר - זה לא נקרא עומד, צריך לעמוד מפניו מלוא קומתו כמו שלא נשענים בתפילה על הסטנדר או על התיבה, צריך לעמוד מלוא קומתו. אין חייב לעמוד בפניהם אלא פעמַיִם ביום; שחרית וערבית, אלא אם נמצא עם אנשים שלא ראו שכבר קם בפני אביו צריך לקום כי אחרת זה זילות בפני אביו, אבל יש אומרים: שחייב לעמוד אפילו מאה פעמים ביום! (וזה מביא ה'חיי אדם' את שתי הדעות האלה).
ולפי הדעה המחמירה שצריך לקום אפילו מאה פעמים כל פעם שרואה את אביו ואמו נכנסים לחדר ויוצאים וכו' אז הרבה יכשלו בזה כדי שלא להכשל אז צריך לבקש מההורים: שאם הם לא קמים, לא שמו לב שגו טעו וכו' - שימחלו להם, ו'אב שמחל על כבודו - כבודו מחול' אבל שזה יהיה מחילה אמיתית, אבל פעמַיִם ביום לפחות צריך שחרית וערבית.
אם האב בקומה שניה והבן למטה בקומה התחתונה, אינו צריך לעמוד מפניו כיון שהוא ברשות אחרת, כל שהוא נמצא ברשות אחרת אז הוא פטור, רק אם הוא באותו קומה, ואם הוא נמצא באוטו זה גם רשות אחרת וכן על זה הדרך. צריך לעמוד בפני אביו אפילו בשעה שעוסק בתורה או בתפילה, זאת אומרת הוא עכשיו ב'זמירות' ואבא שלו נכנס הוא צריך לקום, עוסק בתורה ראה את האבא שלו צריך לקום, צריך לעמוד בפני אביו אפילו בשעה שעוסק בתורה או בתפילה (זה מביא ה'ברכי יוסף'). חייב הבן לעמוד בפני אביו אפילו שהבן הוא הרב של האבא, זאת אומרת הגאון מוילנא היה צריך לקום בפני אביו, ורשב"י בפני אביו וכן הלאה.
פרק ח': כיבוד משל אב;
אין הבן חייב להוציא הוצאות לכיבוד אביו ואמו כי חיוב כיבוד הוא רק משל האב, דהיינו; מממונו של האבא, לא חייב להוציא הוצאות כדי לכבד את אביו ואת אמו, אבל למדנו בשיעורים הקודמים: שצריך להלביש את הוריו אם יש להם בגדים שהם לא נאים, ופי שתים ממה שהוא; אם הוא קונה בחמש מַנה - להם יתן בעשר מנה! אם אין לאב כסף לזון את עצמו כופין את הבן מדין צדקה לזון את אביו ואת אמו כמה שהוא יכול, אמרנו: שהוצאות לכיבוד אב ואם - זה חיוב לכבד משל האב, מהכסף של האבא, אבל אם אין לאבא כסף לזון את עצמו אפילו, כופין את הבן מדין צדקה, כתוב: 'כופין על הצדקה' לזון את אביו ואת אמו כמה שהוא יכול, ואביו קודם לשאר עניים, ועל כן אסור ליתן לעני אחר כל זמן שלא נתן לאביו.
מותר לתת לאביו בשביל מזונותיו ממעות מעשר, לבן יש מעשרות והאבא שלו צריך לאכול ואין לו מספיק מזונות, יכול לתת מכספי המעשר, אבל אם יש לבן מספיק כסף כדי לזון את אביו והוא רוצה דוקא לבזבז את הכספי מעשר בזה, וזן אותו ממעות מעשר, אמרו חכמים על זה: 'תבוא מארה למי שהוא נותן לאביו ממעות צדקה שלו' זאת אומרת יהיה לו קללה! (כך מביא הרמ"א). אם אין מעות לבן אינו חייב לחזר על הפתחים בשביל שיהיה לו כסף לזון את אביו, והוא הדין שאינו צריך לזון אותו מכספו והוא יצטרך לחזר על הפתחים כדי לזון את עצמו.
אם אין לאב כסף לזון את עצמו ויש לו כמה בנים; חלקם עשירים וחלקם עניים, כופין את העשירים לזון את אביהם. אפילו שאינו חייב לכבדו מממונו כשיש לאבא, מכל מקום חייב לכבדו בגופו אפילו שמתוך כך יהיה בטל ממלאכתו ויצטרך אח"כ לחזר על הפתחים, כי הוא הפסיד את העבודה, אך כל זה באופן שיש לבן מזונות לאותו היום, אבל אם אין לו מזונות לאותו היום לא מחוייב לבטל ממלאכתו ולחזר על הפתחים, ויש חולקים: שלעולם לא צריך לבטל ממלאכתו אם יצטרך לחזר על הפתחים.
נחזור על ההלכה: אמרנו שהוא לא חייב לכבד את אביו מממונו אם יש לאבא כסף, מכל מקום בגופו חייב לכבד את אביו; אבא שלו רוצה ממנו עזרה שיביא לו משהו שליחות משהו אמרנו צריך לעשות זאת בזריזות ולא להתעכב, ואפילו באמצע עבודה ויצטרך להתבטל ממלאכתו, ואפילו אם יצטרך לחזר על הפתחים בגלל זה, אבל כל זה מדובר כשיש לו לאכול לאותו יום, אבל אם אין לו לאכול לאותו יום אז הוא אינו מחוייב לחזר על הפתחים בשביל זה, דהיינו; לבטל את המלאכה ויחזר על הפתחים כי אין לו מה לאכול, ולא יהיה לו כסף הוא לא עבד הוא לא קיבל יומית אין לו מאיפה לאכול.
ויש חולקים: שלעולם לא יצטרך, ולא צריך לבטל ממלאכתו אם זה גורם לו שהוא יצטרך לחזר על הפתחים, זאת אומרת לבן אין! אין, ואז הוא יצטרך לחזר על הפתחים לבקש: צדקה צדקה! אפילו שהוא לא צריך לחסר ממון לכיבוד אב ואם, מכל מקום אם מחסר מממונו בשביל מצות כיבוד אב ואם הכל בכלל המצוה.
כתב הרמ"א: שאין כופין על מצוה זו של כיבוד אב ואם, שהרי היא מצות עשה שמתן שכרה כתוב בצידה שאין כופין עליה, שהרי כתבה התורה: "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ" (שמות כ יא) אז הוא אומר שהדין: שלא כופין על מצות עשה שמתן שכרה כתוב בצידה, ופה כתוב יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ אז לכן אין כופין על מצוה זו. והט"ז כתב: שמבואר בירושלמי: שאע"פ שאין בית דין מוזהרין עליה כיון ששכתוב מתן שכרה בצידה, מכל מקום היינו שאם העלימו הבית דין עיניהם מזה אין עליהם עונש, אבל ודאי אם רוצים לכוף הרשות בידם, דהיינו; לכוף את הבן בצדקה לעשות עם אביו. ויש חולקים וסוברים: שבכיבוד אב ואם אין כופין כלל.
במה דברים אמורים? שלא כופים דוקא בכיבוד אב ואם, אבל מי שמבזה את אביו ואמו יש לבית דין להכותו מכת מרדות! ועוד כתבו האחרונים: שהדבר פשוט שעל מורא אב ואם כופין, דדוקא בכיבוד אין כופין משום שמתן שכרה כתוב בצידה, אבל במורא אב ואם לא נכתב מתן שכרה בצידה.
בעל החינוך כותב טעם למצות כיבוד אב ואם: "משורשי מצוה זו שראוי לו לאדם שיכיר ויגמול חסד למי שעשה עמו טובה, ולא יהיה נבל ומתנכר וכפוי טובה, שזו מידה רעה ומאוסה בתכלית לפני אלקים ואנשים, ושיתן אל ליבו: כי האב והאם הם סיבת היותו בעולם ועל כן באמת ראוי לו לעשות להם כל כבוד בכל תועלת שיוכל כי הם הביאוהו לעולם, גם יגעו בו כמה יגיעות בקטנותו.
"וכשיקבל זאת המידה בנפשו"; של הכרת הטוב ולא להיות כפוי טובה "יעלה ממנה להכיר טובת האל ברוך הוא שהוא סיבתו וסיבת כל אבותיו עד אדם הראשון, ושהוציאו לאויר העולם וסיפק צרכיו כל ימיו והעמידו על מתכונתו בשלימות איבריו, ונתן בו נפש שיודעת ומשכלת שאילולי הנפש שחננו האל יהיה "כְּסוּס כְּפֶרֶד אֵין הָבִין" (תהלים לב ט), ויערוך במחשבתו: כמה וכמה ראוי לו להזהר בעבודתו ברוך הוא!"
אז צריך אדם לשמוח שמחה גדולה! ועל זה נאמר: "וְשָׂמַחְתָּ" בימיך "וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ!" (ע"פ דברים טז יד-טו) וְשָׂמַחְתָּ בימיך וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ! וְשָׂמַחְתָּ בימיך וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ! וְשָׂמַחְתָּ בימיך וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ! אתם רוצים להמשיך לשמוח? אין בעיה.
לשמיעת שיעור זה ושיעורים אחרים בטל' 02-3724787
וכן ניתן לקבלם במייל main@shofar.tv
צהרים טובים. ראשית תודה על שמשתדל לעשות עבודה טובה ולעזור לעם ישראל. יש לי מטופלת שלא היה לה ילדים (ל"ע) וב"ה כשראתה סרטון של הרב אמנון יצחק על אותה אשה שלא היה לה ילדים ששמה כיסוי ראש ולאחר שנה נפקדה (ברית מילה של הנכד של מיכל בניטה מהסרט כוחה של מצוה shofar.tv/videos/16379) וככה גם היא עשתה ולאחר 8 שנים נפקדה ב"ה; היתה שמה כיסוי ראש רק בשבתות וכששמעה את הסרטון קיבלה על עצמה לשים כל הזמן ובאותו חודש נפקדה!
חזק וברוך וישר כחך כבוד הרב אמנון יצחק שליט״א על כל לימוד התורה, המוסר, עבודת המידות, היראת שמים, החזרה בתשובה של המונים בכל העולם, החסד, המסירות נפש בהפצת האמת ובהשפלת השקר שב"ה כבוד הרב משפיע באהבת ישראל ללא גבולות ובהתמדה למעלה מ-40 שנה, אין מילים מספיק להביע את הכרת הטוב ותודות בלי סוף על הכל. יהי רצון מלפני אבינו שבשמים: שיתמלאו כל משאלות הלב הענק של רבנו לטובה ולברכה ושנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה וברחמים רבים (אמן) בהערכה ובהוקרה רבה משפחת: סי. א.
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על דרשה מרתקת ומיוחדת. (ימי החנוכה - חלק י' 19.12.2024) יה"ר שהשם יתברך ישמור על הרב היקר בבריאות איתנה, רמ״ח אברים ושס״ה גידים ושכל משאלות ליבך יתגשמו במהרה אמן!
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!
בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.
כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).
בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!
אם אפשר גם לספר לרב, כמה אני חייב לו את חיי. כל מה שנעשה טובה לרב - אנו עושים פי אלף להציל את חיינו! ב"ה הרב כל כולו צדיק אמת, כל כך הרבה חסד לטובת הכלל שאי אפשר לתאר. הייתי בן למשפחה דתית רגילה, חיים אורח חיים דתי בלי יותר מדי שיעורי תורה והתקרבות לצדיקים... ואיך לא, עם הגיל מגיעות השאלות והאפיקורסיות וכו' "חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר" (תהלים כה, ז). ולפני צבא (צה"ל...) הלכתי למכינות תורניות לפני צבא ולישיבה ולא מצאתי את מקומי. וכנראה השי"ת ראה את כוונתי הטובה והשתדלותי וראה זה פלא, מכמה סרטונים ביוטיוב של כבוד הרב נעשתה בריאה חדשה! ולכן כתבתי: "הייתי". ממש כל הקושיות תורצו, כל הבורות נסתמו ונהייתי "מכור" לשאלות ותשובות של הרב שליט"א ומיד תפסתי עצמי בידיים וצעקתי להשי"ת: 'היכן אני בעולם?! אוי לי על ההבל וריק! חיי השקר, עולם השקר! כל ההצלחות המדומינות והתאוות הנמאסות...' והשי"ת מרחם עלי כ"כ והיו ימים אלו בדיוק תחילת הימים הנוראים! וסיבב השי"ת לטובה שאשב ואלמד כמו שמעולם לא למדתי בכזאת יראה והשתוקקות וצמאון לאמת. ומקשיב כל יום לשיעורים של הרב וב"ה גם בתוך עזה שומעים את הרב, ומאז אין יום בלי רצון וכיסופים טובים להתקרב להשי"ת, לאמת, לצדיקים, לתורה הקדושה. אז באמת בסך הכל רציתי לבקש מהרב ברכה והצלחה למסור לו את אהבתי הערכה והוקרה אין סופית וכמובן לקבל עלי משהו להיות עבד השם ויה"ר שהשי"ת ישמור בריא ושלם בגופי נפשי רוחי ונשמתי (אמן) באהבה ויראה ושמחה עצומה.
לכבוד הרב אמנון יצחק שליט''א מאחלת לכבוד הרב מזל טוב עד 120 שנה יה"ר שתזכה לבריאות איתנה, נחת, שמחה, שפע ברכה והצלחה בכל מעשי ידיך, שהשם יתברך ימלא את כל משאלות ליבך לטובה, שתזכה לעוד שנים רבות וטובות ולכל הישועות. תודה רבה להשם יתברך על זה שהרב הציל אותי, ומאיר לי את הדרך הנכונה בהערכה גדולה מאוד א. א..
ב"ה אחרי ברכתו של הרב אתמול ליאורה שלחה הודעה 2 דקות מאז שהרב ברך ב"ה האבא נושם יותר טוב, היום הרופאים חיפשו אותנו, והמדדים של הדלקת ראות יורדת מאז שהוא נכנס היה דלקת ומאתמול ירידה בדלקת. וזה היה ממש באותו רגע שהרב בירך, הנשימות נרגעו והרופאים אומרים: 'יש שיפור בדלקת פעם ראשונה!' ברוך השם.
© 2024 כל הזכויות שמורות