בדור המבול ובדור המדבר נכללו כל הדורות... | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 03.07.2020, שעה: 06:38
נציב יום: להצלחתנו ולקרוב הגאולה ברחמים מרובים ושכל התורמות יחדיו יזכו לשפע טובה וברכה ולגאולה שלמה עם משפחותיהם בקרוב שנאמר: "בזכות נשים צדקניות עתידין להיגאל ישראל" אמן ואמן, אמן !!
"בדור המבול נכללו כל הדורות ובדור המדבר נכללו כל הדורות. דור המבול בבחינת (תהלים נח, ד) "זֹרוּ רְשָׁעִים מֵרָחֶם" ודור המדבר בבחינת (ירמיה א, ה) "בְּטֶרֶם אֶצָּרְךָ בַבֶּטֶן יְדַעְתִּיךָ" אמרו רבותינו ברעיא מהימנא במדבר פנחס טז': חכמים העמידו שמשה היה עתיד לקבל תורה בדור המבול, אז כיוון שהיו רשעים לכם לא קיבל אותה אז. משה רבינו היה ראוי לקבל תורה בדור המבול, אבל כיוון שהיו רשעים לכן הוא לא קיבל אותה אז.
ביאור הדברים: דור המדבר היה דור כזה שכלל את כל הדורות של כל הבריאה כולה, ודוקא דור כזה מיוחד לקבלת התורה, כיוון שראוי שדור הכולל את כל הדורות יקבל את התורה, ולכן כל הדורות נמשכים אחריהם. כיוון שהוא היה ראשית ישראל, דור המדבר אז לכן כל הדורות נמשכים אחריהם. כמו שדור המדבר הכיל את כל הדורות שבכל הבריאה כולה - כך הכיל דור המבול את כל הדורות של כל הבריאה כולה. ואילו זכו היו מקבלים את התורה בדור המבול, וכל הדורות היו נמשכים אחריהם.
אבל כיוון שדור המבול היו רשעים - על כן לא זכו שיקבלו את התורה. יש נשמות גדולות שמיצירתן הן נמשכות אל צד הטומאה, בסוד זֹרוּ רְשָׁעִים מֵרָחֶם ורובן רע ומיעוטן טוב. וישנן נשמות גדולות שמיצירתן הן הנמשכות אחר צד הקדושה, בסוד "בְּטֶרֶם אֶצָּרְךָ בַבֶּטֶן יְדַעְתִּיךָ" ומיעוטן טוב ורובם רע, ועם כל זה יש ביד כל אחד ואחד לאכוף ולכבוש את יצרו, אפילו אם הוא בוער כתנור אש בקרבו! וזה הוא יכול לעשות בבחירה מצד הטוב המועט אפילו אשר בקרבו.
וכן הדבר אשר הבחירה בהיפוך: כי ביד כל אחד לא לחוש ולא לאכוף את יצרו אפילו אם הוא לא בוער כתנור אש בקרבו, זה מחמת אביסל'ה (קצת) רע שיש לו בקרבו. אז אביסל'ה (קצת) המעט הזה יכול לעורר אצלו את כל הרע, ואביסל'ה (קצת) טוב שיש בו יכול לעורר את כל הטוב. זהו ההבדל שיש בין דור המבול ודור המדבר. בני דור המבול נטו אחרי הטומאה מצד היצירה בסוד זֹרוּ רְשָׁעִים מֵרָחֶם.
בני דור המדבר נטו אחרי הקדושה מצד היצירה בסוד בְּטֶרֶם אֶצָּרְךָ בַבֶּטֶן יְדַעְתִּיךָ ועם כל זה ודאי היתה הבחירה ביד בני דור המבול לכבוש ולאכוף את יצרם הבוער כאש בקרבם, ואם היו כובשים וכופים את יצרם - הם היו הנבחרים להיות דור מקבלי התורה! וכן היתה הבחירה ביד דור המדבר, לא לכבוש ולא לאכוף את יצרם, באופן זה ודאי לא היו נבחרים להיות דור מקבלי התורה.
זה מה שאמרו בבראשית רבה: "וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ" (בראשית ו, ב) אלו נשי אנשים, ואמרו, אמר רבי ברכיה: "היתה אישה יוצאת בשוק והיתה רואה בחור מתאווה לו, היתה הולכת ומשמשת את מיטתה, והיתה מעמדת בחור כיוצא בו". הכוונה היא: כי מצד היצירה היו דור המבול רשעים גמורים והיו נוטים אחר הטומאה בסוד זֹרוּ רְשָׁעִים מֵרָחֶם, או מחמת היותם ממזרים, או מחמת היותם בני תמורה {זאת אומרת שאדם בזמן המצווה היה מהרהר באחרת}
וכבר הבאנו בשער השני שהפסוק "זֹרוּ רְשָׁעִים מֵרָחֶם" מדובר בממזרים ובבני תמורה. אז זה תלוי בשעת המצווה.
מאידך גיסא מצאנו שאמרו חכמים זכרונם לברכה, מהצד השני אנחנו רואים עניינים של קדושה: "שרה אמנו ירדה למצרים וגדרה עצמה מן הערווה", זאת אומרת: היא לא הלכה שבי אחרי פרעה הרשע, למרות שהוא מלך וכבוד והכל, והכתה אותו ככה במכות נאמנות על פי שרה, "וגדרה עצמה מן הערווה, ונגדרו כל הנשים בזכותה. יוסף ירד למצרים וגדר עצמו מן הערווה, ונגדרו ישראל הזכרים בזכותו".
ואמרו בשמות רבה א': "מנין שלא נחשדו על הערווה? שהרי אחת היתה ופרסמה הכתוב, שנאמר (ויקרא כד, יא): "וְשֵׁם אִמּוֹ שְׁלֹמִית בַּת דִּבְרִי". ואמרו: "בשעה שירדו למצרים היו צנועים כל אחד ואחד בתוך אוהלו שנאמר (שמות א, א): "אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ" לא ראובן היה מביט באשתו של שמעון, ולא שמעון באשתו של ראובן, אלא כל אחד באוהלו צנוע. ואפילו כשהיו שישים ריבוא במדבר - כך היו צנועים, ולא אחד היה פותח פתחו כנגד פתחו של חברו".
ועל זה שיבח אותם בלעם (במדבר כד, ה): "מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל" מבואר בזה באר היטב, שדור המדבר היו צדיקים גמורים מצד היצירה, ונטו אחרי קדושה, בסוד "בְּטֶרֶם אֶצָּרְךָ בַבֶּטֶן יְדַעְתִּיךָ" זה נאמר לגבי בנים שנולדים בקדושה ובטהרה. וגם אנחנו רואים שהקב"ה הטיל את שמו בכל השבטים, ה'א ויו'ד תחילה וסוף של כל שם להגיד שם השם. זה ההבדל בין דור המבול ודור המדבר. כי אנשי דור המבול נטו אחרי הטומאה מצד היצירה בהיותם ממזרים או בני תמורה.
ואנשי דור המדבר - נטו אל הקדושה מצד היצירה, שהרי גדרו עצמם מן העריות ולא הסתכלו זה באשת זה, בעוד שבדור המדבר אמרנו מה הם עשו, ועם כל זה ברור כי בחירה היתה בידי דור המבול לכבוש ולאכוף את יצרם הבוער בקרבם, ואם היו כובשים וכופים את יצרם היו זוכים להיות דור מקבלי התורה.
ורבינו האר"י זכרונו לברכה פקח את עינינו בשער הפסוקים פרשת שמות, להבנת דור המבול ודור הפלגה ועניים אנשי סדום, ופרשת דור המדבר וזה התמצית דבריו: "אדם הראשון פרש מאשתו מאה ושלושים (130) שנה, ובתקופה זו יצאה ממנו שכבת זרע לבטלה באונס!, אשר מזה נולדו רוחות ושדים", כי ל-י-ל-י-ת – היא נדבקה אליו. כאמרו רבותינו הקדושים בעירובין יח', ובכל הרוחות והשדים הללו שכנו נשמות גבוהות, ובפעם הראשונה נולדו בצורת בני אדם - בדור המבול,
והוא סוד הכתוב האמור בדור המבול (בראשית ו, ו): "וַיִּנָּחֶם השם כִּי עָשָׂה אֶת הָאָדָם בָּאָרֶץ" זאת אומרת: הקב"ה כביכול התחרט כי עשה את האדם בארץ וגם סוד האמור (בראשית ו, ה): "וַיַּרְא השם כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ" שזה רומז על הדבר של אותן הטיפות לבטלה שיצאו מהאדם הראשון. והם הם בני דור המבול. ונתגלגלו פעם שניה - באנשי דור הפלגה, והוא סוד הפסוק (בראשית יא, ה): "וַיֵּרֶד השם לִרְאֹת אֶת הָעִיר וְאֶת הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם" שזה רומז בני אדם הראשון ממש.
ונתגלגלו פעם שלישית - באנשי סדום, והוא מרומז גם כן בסוד הפסוק (בראשית יג, יג): "וְאַנְשֵׁי סְדֹם רָעִים וְחַטָּאִים לַהשם מְאֹד" מְאֹד - אותיות אדם.
כל אלה גלגולים של התולדות של אדם. ואחר אשר נתגלגלו שלוש פעמים, ועדיין לא תקנו עצמם, אלא חטאו פעם אחר פעם, בראותו כן גזר הבורא ברוב רחמיו וחסדיו, שהנשמות הגבוהות יתוקנו בצורה אחרת על ידי יסורים ועונשים, והוא סוד גלות מצרים, אשר כבר חקרו הקודמים: מה זה?? ועל מה זה?? למה היו צריכים ישראל לרדת לארבע מאות (400) שנה למצרים?? מה עשו?? לאמיתו של דבר היה בזה חסד והטבה מאתו יתברך שמו,
והיינו: שבני דור המבול ודור הפלגה ואנשי סדום - כולם נתגלגלו בגלות מצרים, ונתלבנו ונתמרקו דור אחר דור עד אשר זכו, ונתקנו ונתלבנו בתכלית הזיכוך והמירוק ונתגלגלו בדור יוצאי מצרים, והם דור המדבר! הם דור מקבלי התורה". עד כאן תמצית דבריו.
זאת אומרת: דור המדבר זה גלגול של שלושת הדורות האלה מבול פלגה וסדום שבאו להיתקן ולכן היו צריכים את כל השעבוד ואת על מצרים וכול צמה שעברו ועברו ועברו ועברו, יעברו עד שנזדככו ויצאו כדור המדבר לקבל את התורה, כי היו ראויים בהתחלה לקבל את התורה. באור הדברים: "כי בני דור המבול היו בעלי נשמות גבוהות, נשמות הכוללות את כל הבריאה כולה, כשם שהיה לאדם הראשון נשמה שכוללת את כל הבריאה כולה, כך להם היה נשמות הכוללות את כל הבריאה כולה,
אבל הם נמשכו אחרי הטומאה מצד היצירה, בסוד זֹרוּ רְשָׁעִים מֵרָחֶם, הם יצאו מאותן טיפין שבאונס במאה שלושים (130) שנה של אדם הראשון שפרש מאשתו, מכיוון שנוצרו מטיפות שיצאו לבטלה מהאדם הראשון - ממילא נמשכו אחר הטומאה מצד היצירה. ועם כל זה בודאי שהיתה בחירה ביד בני דור המבול, לכבוש ולאכוף את יצרם הבוער כאש בקרבם. ואם זכו לאכוף ולכבוש את יצרם - היו זוכים להיות דור מקבלי התורה.
בני דור המבול נתגלגלו בפעם השנית בבני דור הפלגה, ופעם השלישית באנשי סדום, בכל גלגול וגלגול הוסיפה טומאה על טומאתם. בדור המבול שהיו גופניים מצד היצירה - טמאו את גופם בגילוי עריות. ואחר כך נתגלגלו שנית בסוד דור הפלגה, ואז היו שכליים מצד היצירה, וטמאו את שכלם בעבודה זרה. ונתגלגלו שלישית באנשי סדום, שהיו נפשיים מצד היצירה, וטמאו את נפשם בשפיכות דמים. ועתה כבר היו טמאים בכל חלקיהם - בגוף בשכל בנפש כמו שבארנו בדרשות הקודמות.
ושורת הדין היא: שאדם שהתגלגל שלוש פעמים, ועדיין עומד במרדו, וכל שכן אם מוסיף חטא על פשע וטומאה על טומאתו - הרי מאבדה תקוותו והוא נכרת ונאבד. כמו שכתוב באיוב לג, כט: "הֶן כָּל אֵלֶּה יִפְעַל אֵל פַּעֲמַיִם שָׁלוֹשׁ עִם גָּבֶר" זהו מספר הגלגולים יכול להיות "פַּעֲמַיִם שָׁלוֹשׁ עִם גָּבֶר. לְהָשִׁיב נַפְשׁוֹ מִנִּי שָׁחַת לֵאוֹר בְּאוֹר הַחַיִּים" (איוב לג, ל). כמו שאמרו במדרש הנעלם פרשת כי תצא במאמר 'מת בלא בנים' בא פעם שניה לעולם.
ומעתה שורת הדין היא: כי בני דור המבול אשר נתגלגלו בבני דור הפלגה, ודור הפלגה נתגלגלו באנשי סדום כל אלה יאבדו ויכרתו לנצח. אך בהיות שהנשמות האלה של הדורות הללו - מבול פלגה סדום, נשמות גבוהות הן, נשמות הכוללות את כל הבריאה כולה! ודוקא נשמות אלה מיוחדות לקבלת התורה! כיוון שאם דור הכולל את כל הדורות מקבל את התורה – על ידי זה נמשכים אחריהם כל הדורות, כי הדורות תלויים בהם.
לכן גזר הבורא ברוב רחמיו וחסדיו - שהם יתקנו, ויתלבנו, באופן אחר, והוא שהתגלגלו בני הדורות הללו בגלות מצרים ושם יתמרקו ויתלבנו דור אחר דור בעינויים קשים ומרים! עד שיזכו לתיקון ולליבון בתכלית הזיכוך והמירוק. והם הם שהתגלגלו בדור יוצאי מצרים והלא המה דור המדבר דור מקבלי התורה.
המשך יבוא אחרי הצהרים.
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות