גלגולי דור המבול, הפלגה ואנשי סדום | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 30.06.2020, שעה: 07:10
נציב יום: להצלחתנו ולקרוב הגאולה ברחמים מרובים ושכל התורמות יחדיו יזכו לשפע טובה וברכה ולגאולה שלמה לכל התורמים יזכו וכל משפחותיהם בקרוב שנאמר: "בזכות נשים צדקניות עתידין להיגאל ישראל" אמן ואמן, אמן !!
בפרק הזה אנחנו נלמד, יש הבדל גדול בין טומאת אדם רק בחלק אחד, ושבגלל זה אין לו חלק לעולם הבא בין אם נטמא בכל שלושת חלקיו כגון: שעבד עבודה זרה גילוי עריות ושפיכות דמים, ובזה הוא טימא את גופו נפשו ושכלו. דור המבול התגלגל בפעם השניה בדור הפלגה, ודור הפלגה נתגלגל בשניה בדור שלישי דור של סדום, והם נטמאו בגופם בנפשם ובשכלם.
אמרו רבותינו זכרונם לברכה בסנהדרין קז': "דור המבול דור הפלגה ואנשי סדום - אין להם חלק לעולם הבא". ובארנו בחלק הקודם שיש בני אדם מצד היצירה הם נפשיים, הבחירה בידם לזכות לקדושת הנפש או לטמא את הנפש. עיקר הסיבה בה יזכו לחיי העולם הבא וגם הסיבה שבה יאבדו את העולם הבא, הכול זה מצד הכוחות הנפשיים שלהם, זה היה עניינם של סדום מצד היצירה היו נפשיים וטמאו את נפשם בשפיכות דמים, ובכן אין להם חלק לעולם הבא.
יש בני אדם מצד השכלי המה, הבחירה בידם להשיג את קדושת השכל או לטמא אותו. זה הגורם העיקרי או שיזכו לעולם הבא או יפסידו עולם הבא, הכל תלוי בכוחותיהם השכליים. זה היה עניינים של אנשי דור הפלגה, שהיו שכליים מצד היצירה, וטמאו את שכלם בעבודה זרה, {אלה הבונים החופשיים} ולכן אין להם חלק לעולם הבא. יש בני אדם מצד יצירתם גופניים המה, והבחירה להשיג את קדושת הגוף או לטמא את גופם, וזה עיקר הסיבה שיזכו לחיי עולם הבא או יפסידו.
תלוי רק בכוחותיהם הגופניים, זה היה עניין דור המבול שטימאו את גופם בגילוי עריות, ועל כן אין להם חלק לעולם הבא. וסוד גדול רמזו בזה חכמי האמת "בסתרי התורה" במאמר הכתוב בראשית ו, יג: "וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים לְנֹחַ קֵץ כָּל בָּשָׂר בָּא לְפָנַי" מרומז בזה, כי רק הבשר, הגופות של בני דור המבול נשחת ונאבד, אבל נשמתם נתגלגלה שנית בסוד גלגולי נשמות, לכן "קֵץ כָּל בָּשָׂר" דוקא הוא שנשחת אבל הנשמה התגלגלה בסוד גלגול נשמות.
כתב רבינו האר"י זכרונו לברכה "שער הפסוקים" פרשת שמות ובעוד מקומות, כי בני דור המבול נתגלגלו פעם שניה בבני דור הפלגה, ובני דור הפלגה נתגלגלו פעם שלישית בדור אנשי סדום, ועד כאן תמצית דבריו הקדושים. וכך כתב רבינו בחיי בבראשית יט, ד: "וכוונת הנאמר בפסוק (בראשית יט, ד) "וְאַנְשֵׁי הָעִיר אַנְשֵׁי סְדֹם" וזה לשונו: "בא לרמוז כי אנשי סדום היו אנשי העיר מהמגדל רשעים גמורים, הם דור הפלגה שאמרו (בראשית יא, ד) "הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל"
ויהיה אַנְשֵׁי הָעִיר - הביאור לאַנְשֵׁי סְדֹם. כלומר: מי הם מאנשי סדום? הלא המה הגלגול של אנשי העיר אנשי דור הפלגה. זאת אומרת: רבינו בחיי מכוון אותנו גם ואומר שרמוז הגלגול של דור הפלגה אשר התגלגלו באנשי סדום בפסוק שאומר "וְאַנְשֵׁי הָעִיר אַנְשֵׁי סְדֹם" אנשים שרצו להקים עיר ומגדל - הם הם דור הפלגה הם אנשי סדום, והתגלגלו באנשי סדום.
ואמרו רבותינו בילקוט שמעוני בבראשית פרק רמז נ"א: "וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים לְנֹחַ קֵץ כָּל בָּשָׂר בָּא לְפָנַי" הגיע זמנן להיקצץ, הגיע זמנן להיעשות בוסר, הגיע זמנן להיעשות בתה". הכוונה בדברי חכמי האגדה, הם דרשו את התיבה "קֵץ כָּל בָּשָׂר" "קֵץ" להשוות אותה לשורש תיבת קציצה, מלשון קציצה, לא מלשון מועד, "קֵץ כָּל בָּשָׂר", "מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים" (בראשית מא, א) מועד כזה וכזה אלא קץ מלשון קציצה. ועל זה אמרו הגיע זמנן להתקצץ.
"קֵץ כָּל בָּשָׂר" והכוונה "בָּשָׂר" הם ישבו תיבה לשון נופל על לשון כתיבת בוסר. כמו שאמרנו: הגיע זמנן להתקצץ, הגיע זמנן להיעשות בוסר, מאיפה למדו את זה? "קֵץ כָּל בָּשָׂר" בָּשָׂר - לשון נופל על לשון בוסר. לדרוש שהגיע זמנן להיעשות בוסר {תכף נבין מה זה} קֵץ כָּל בָּשָׂר בה מהתיבה הזאת בה - דרשו כדומה לתיבת בתה, שפרושה שממה וריקנות, כמו שאומר ישעיה הנביא פרק ה, ו: "וַאֲשִׁיתֵהוּ בָתָה לֹא יִזָּמֵר וְלֹא יֵעָדֵר"
זאת אומרת אני אשים אותו שיממון בָתָה לֹא יִזָּמֵר וְלֹא יֵעָדֵר, וכך הגיע זמנן להיעשות בָתָה. אז אומר ככה: רבותינו אומרים במדרש, וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים לְנֹחַ קֵץ כָּל בָּשָׂר בָּא לְפָנַי הגיע זמנן להיקצץ, הגיע זמנן להיעשות בוסר, הגיע זמנן להיעשות בָתָה. על מי מדובר? על שלושת הדורות האלה שבעצם דור ראשון - דור המבול, ואחר כך הפלגה ואחר כך התגלגלו בדור אנשי סדום.
היקשה בספר הקדוש "שפתי כהן": "אם דרשו במקרא הזה דרושים כל כך רחוקים מהפשט של המקרא - מבשר בוסר, בה בָתָה - ראוי היה שידרשו מהתיבה "כָּל" "קֵץ כָּל בָּשָׂר בָּא לְפָנַי" מהתיבה "כָּל" יכלו לרמוז כליה. שיהיה להם יותר קרוב כששומעים כליה - זה יותר קרוב. והיו אומרים "והגיע זמנם לעשות כליה, לא "קץ" מלשון קציצה אלא כליה. והיו דורשים את התיבה "כל קץ בא לְפָנַי" מהמילה "לפני" משורש להיפנות.
יאמרו: הגיע זמנם להיפנות מן העולם. למה לא דרשו את זה? למה הלכו על דרשות שהם קצת רחוקות מן הפשט? אלא מבאר בספר הזה על העונש שנענשו שלושת הדורות, והם דור המבול דור הפלגה ואנשי סדום. בדור המבול נקצץ האילן, קציצה. "הגיע זמנן להיקצץ" כשקוצצים את האילן אז קוצצים אותו מלמעלה אז השורש נשאר בארץ, מי זה השורש שנשאר? נח שהוליד בנים ובנות, ומהשורש הזה נבנה העולם מחדש.
וכמו כן הארץ אשר אף היא נשחתה בדור המבול, כמו שאמרו במדרש: "שאפילו שלושה טפחים שהמחרשה שולטת בארץ – נימוחו", זאת אומרת: האדמה לא מוכשרת להוציא זרע. עם כל זה מיד אחר המבול הוציאה הארץ פירות וירקות, ולכן דרשו עליהם דייקא בלשון הזה לא כליה ולא ולהיפנות אלא קציצה. הגיע זמנם להיקצץ כמו אילן. שאפילו שקוצצים אותו נשאר השורש.
אז לכן דרשו דוקא את הדרשה הזאת. אנשי דור הפלגה, לא נקצצו ולא נאבדו, אומנם שליש מהם מתו כמו שכתוב במדרשים, אלא נתפזרו, ולכן המשילו אותם ודימו אותם בדרשה לבוסר, בוסר הוא לא נאבד ואפילו משתמשים בו ויש בו איזה צורך, אפילו שאין לו חשיבות כלל כי הוא בוסר. כך אירע לדור הפלגה, נתפזרו על פני האדמה כדבר שאין בו חפץ ומחוסרי חשיבות, ולכן נקטו בזה הלשון - הגיע זמנן להיעשות בוסר. קיימים בלי חשיבות.
שימו לב מה עשה הקב"ה "לבונים החופשיים" בלל את שפתם ופיזר אותם, מה הם רוצים עכשיו לעשות? בדיוק הפוך לעשות ממשלה אחת ולשלוט על כל העולם ושזה יהיה בדיוק הכל אותו דבר. המגדל - הם בונים מגדלים בכל מקום, כמו הבונים החופשיים, גורדי שחקים וכו', הם רוצים להמשיך, הם ממשיכים למרוד בקב"ה, ממשיכים למרוד בקב"ה אבל זה יהיה הסוף שלהם.
וכל התכנית להרוג את כל העולם - יוציא עליהם השם בגוג ומגוג ששני שליש (2/3) מהם ימותו וגם השלישית יצרוף אותם באש. אנשי סדום - הם נאבדו כליל, הם נאבדו כליל, ונהפכו הערים סדום ועמורה ונותרו שממה וריקנים, "לֹא תִזָּרַע וְלֹא תַצְמִחַ וְלֹא יַעֲלֶה בָהּ כָּל עֵשֶׂב" (דברים כט, כב). וכן נאמר עליהם "הגיע זמנן להיעשות בָתָה" שזה לשון שיממון. וזה סוד המקרא: "וְהֵבֵאתִי אֶת הַשְּׁלִשִׁית בָּאֵשׁ"
ורמזו בזה מה שכתוב בזכריה יג, ט: וְהֵבֵאתִי אֶת הַשְּׁלִשִׁית בָּאֵשׁ זאת אומרת: סוד גלגול אנשי סדום שהם גלגול שלישי אחרי דור המבול ודור הפלגה - כיוון שהם לא תיקנו וקלקלו נפש רוח נשמה שכל, אז הם נידונים באש "גָּפְרִית וָמֶלַח שְׂרֵפָה כָל אַרְצָה" (דברים כט, כב). וכל זה רמוז בנביא "וְהֵבֵאתִי אֶת הַשְּׁלִשִׁית בָּאֵשׁ" את הגלגול השלישי שלהם באש.
אומנם נשאר מהם לוט בחיים, אבל זה בגלל שהוא היה גר שנספח עליהם כמו שהם בעצמם החזיקו ממנו (בראשית יט, ט): "הָאֶחָד בָּא לָגוּר וַיִּשְׁפֹּט שָׁפוֹט"? אז הוא לא היה שייך עליהם מצידם, והוא נשאר בזכות אברהם, אבל הם כלו ופסו מן הארץ. עכשיו הנראה בזה שבני דור המבול היו גופניים מצד היצירה, היתה בחירה בידם לזכות לחיי העולם הבא מצד שיקדשו את הגוף, אבל הם טמאו את הגוף והפסידו את חלקם לעולם הבא מצד טומאת הגוף.
אחרי זה הם התגלגלו פעם שנית בסוד דור הפלגה, ועכשיו הם באו מצד היצירה שכליים, היתה בחירה בידם שיזכו לחיי העולם הבא מצד קדושת השכל, אבל הם טמאו את השכל על ידי עבודה זרה והמרד נגד השם, הוסיפו טומאה על טומאתם של הגוף, וחלקם לעולם הבא הפסידו גם מצד הגוף וגם מצד השכל. בסוף התגלגלו פעם שלישית בסוד אנשי סדום,
זאת אומרת: היה להם צ'אנס, ופה הם הגיעו בתור נפשיים מצד היצירה, הבחירה בידם לזכות לחיי העולם הבא מצד קדושת הנפש, אבל הם טמאו את נפשם והוסיפה טומאה על טומאתם ועל כן אין להם חלק בעולם הבא, לא מצד הגוף ולא מצד השכל ולא מצד הנפש. לעומתם נח חי, שלוש תקופות, קודם המבול במבול ואחר המבול. והוא קידש את עצמו בשלוש קדושות, גם בגוף גם בנפש וגם בשכל. וזה בעזרת השם מחר.
"רבי חנניא בן עקשיא אומר: "רצה הקב"ה לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר: "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות