למה נקראת התורה על שם משה רבנו? | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 31.05.2020, שעה: 06:28
הרב: נציב יום, לעילוי נשמת יונה בת רומיה מרים ואברהם, תנצב"ה אמן.
קהל: אמן.
הרב: למה נקראת התורה על שמו של משה רבנו, והאיש משה עניו מאד, מכל האדם אשר על פני האדמה, למרות התפקיד, המנהיג, הגואל, עם כל זאת מצליח משה רבנו לכבוש את הפסגה של המנהיגות, במידת הענווה. ולא סתם ענוה, אלא עניו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה. לא היה עניו כזה בכל הזמנים, מובא בשבת פט' אמר רבי יהושע בן לוי, בשעה שירד משה, מלפני הקב"ה, בא השטן ואמר לפניו, ריבונו של עולם, תורה היכן היא, אמר לו, נתתיה לארץ, הלך אצל ארץ, אמר לה תורה היכן היא, וככה הסתובב לחפש אותה. חזר לפני הקב"ה ואמר ריבונו של עולם, חיפשתי בכל הארץ ולא מצאתיה, אמר לו, לך אצל בן עמרם, הלך אצל משה, אמר לו תורה שנתן לך הקב"ה היכן היא, אמר לו, וכי מה אני שנתן לי הקב"ה תורה, אמר לו הקב"ה למשה, משה, בדאי אתה, אמר לפניו ריבונו של עולם, חמדה גנוזה יש לך שאתה משתעשע בה בכל יום, אני אחזיק טובה לעצמי, אמר לו הקב"ה למשה, הואיל ומיעטת את עצמך, תיקרא על שימך, שנאמר "זכרו תורת משה עבדי" אז התורה נקראת על שמו של משה רבנו, בזכות מידת הענווה.
זוהי דרגה עצומה ביותר, שהרי התורה הקדושה התגלמות השכל האלוקי בבריאה, והיא נקראת ע"ש בשר ודם, זוהי הזכות הרוחנית הגדולה ביותר שהצליח להעפיל אדם, ועל מה או בתרומה למה, ניתנת המתנה העצומה והנפלאה הזו, בתמורה למידת הענווה המיוחדת, שהייתה במשה רבנו, ואנחנו מה. והשאלה הנשאלת, מדוע דווקא המידה הזו, למה לא דווקא על ידי, למה לא דווקא ע"י מידת אוהב שלום ורודף שלום, שהייתה באהרון, למה לא על ידי מידת פינחס, מידת הקנאה, למה לא נקראת התרה על שמו, מה מיוחד במידת הענווה של משה רבנו שצריכה התורה להיקרא על שמו. הגמרא בתענית ו' אומרת, אמר רבי חנינה בר אידה, למה נמשלו דברי תורה למים, דכתיב, "הוי כל צמא לכו למים" לומר לך, מה המים מניחים מקום גבוהה והולכים למקום נמוך, אף דיבר תורה, אינם מתקיימים אלא במי שדעתו שפלה. ואמר רבי הושעיה, למה נמשלו דברי תורה בשלושה משקים, מים, יין וחלב, דכתיב, "הוי כל צמה לכו למים" וכתיב, "לכו שיברו ולא כסף ובלא מחיר, יין וחלב" לומר לך, מה שלושה מיני משקים האלו, אין מתקיימים אלא בפחות שבכלים, אף דברי תורה אין מתקיימים, אלא במי שדעתו שפלה עליו. היוצא מהגמרא הזו, שהמידה, דרכה אפשר להשיג חלק בתורה, דווקא מידת הענווה, ולא בכדי, התורה שהיא שיא הרוחניות, שהיא השכל האלוקי שהרצון האלוקי טמון בה, נדבקת ומתחברת דווקא במי שיש לו מידה אלוקית דקה ועדינה, כי אין התורה יכולה לדור במי שיש בו מנהג גסות ועובי החומר.
רבי חנינה, ממשיל את התורה למים שיורדים למקום נמוך. רבי הושעיה, ממשיל את התורה לשלושת המשקים שמתקיימים דווקא בכלים פשוטים. המהר"ל מפרג מסביר, שיש כאן שני תנאים שונים והכרחיים למי שרוצה לקנות את מידת הענווה, שעל ידה יוכל לזכות שהתורה תשכון בתוכו.
המשל הראשון, שרבי חנינה בר אידה, הוא ממשיל את התורה למים שיורדים למקום נמוך, המשל הזה מלמד אותנו, כמו שהמים כשיורדים הם יורדים ללא גבול ומידה, מחלחלים עד המקומות הנמוכים ביותר, אין מי שיכול לעצור את ירידתם הטבעית, כך גם התורה, היא לא מוגבלת, אין לה מעצורים, מחלחלת ויורדת ופוגעת בכל מרכיב אפשרי ממרכיבי הבריאה, אין בתורה מוסג עד כאן, היותה אלוקית, היא ללא גבול ומידה, וכך גם בעל הענווה, אין לו מגבילים כל שהם, שיקבלו את התקדמותו, מה שאין כן בעל הגאווה, מוגבל בגאוותו, אותה גאווה מגבילה ועוצרת אותו מלעשות מעשים מסוימים, מחשש שתמעט גאוותו, בעשיית אותם מעשים, ולכן נמנע הוא מלעשות מעשים שונים, הוא מוגבל והוא ההפך לתורה האלוקית שאין לה שום מגביל אפשרי, לכן אין התורה יכולה לשכון בתוכו, רק באנשים שהם ענווים, שאין להם מגבלת הגאווה.
המשל השני, הוא המשל של רבי הושעיה, והא ממשיל את הענווה לפחותים שבכלים, כאן אנחנו לומדים, על בעיה שונה, בסיבה, למה אין התורה יכולה לדור בקרב גאוותנים, אם נשאל מבחינה מדעית, מדוע אין היין או החלב יכולים להשתמר בכלי כסף וכלי זהב, התשובה לכך, סוגי המתכות האלה, יש להם הפרשת זעה מסוימת, שגורמת לשינוי לא לטובה, במרכיבים הטבעיים של מים, יין וחלב, דבר זה גורם בסופו של דבר, להחמצתם של הנוזלים. לעומת זאת, לכלים פשוטים, דוגמת החרס או הזכוכית, אין שום הפרשה עצמית, הם לא מחוללים שום שינוי בנוזל המוכנס בתוכם, לכן אותם נוזלים יכולים להשתמר בהם. הנמשל, בעל הגאווה הוא זה שיש לו דעה משלו, הוא זה שחושב את עצמו לחכם גדול ביותר, הוא יכול במידת הגאווה לגרום לשינויים כאלה ואחרים בתורה הקדושה, לכן אין התורה יכולה להסתכן ולהימצא בקרבתו, מה שאין כן העניו, שאין לו שום השפעה עצמית על סביבתו, הוא לא מתבלט ולא מחזיק מעצמו, לא גדול ולא חזק, אז הוא לא משנה קוצו של יוד מהתורה, וכמובן שהוא יברר כל דבר עד תום, כי הוא לא מחזיק מעצמו כלום, ועוד שבעל הגאווה ישר אומר, הבנתי, בלי לרדת לעומקם של דברים, אדם כזה, אין כלי מתאים מימנו להכלת התורה בקרבו. דהינו העניו, כי הוא מקבל את הדברים כמות שהם, בלי שום שינוים.
התורה מעידה על משה רבנו, שהיה עניו מכל האדם אשר היה על פני האדמה, סמל ומופת לכל הדורות, שיא הענווה האפשרית, שיכול להגיע אדם, הוא זה שמיעט את עצמו כמים, והכין את עצמו, כפשוט ביותר שבכלים, לקבל את התורה. לכן, הוא זוכה שהתורה נקראת על שמו, ללמד את כול הדורות, שכלי המרכזי והחשוב ביותר להחזקת והכלת התורה האלוקית, בקרב האדם, זו היא הענווה. ולהבין עד כמה זה חסר, אז סיפרתי פעם, נספר את זה גם עכשיו, שיש אנשים שעובדים בעריה, לא מקצוע כל כך מכבד, אתם יודעים מה הריחות שיש במשאית של הזבל ויש אחד שיורד מביא את הפחים מצמיד אותם ויש אחד לוחץ על הכפתורים ומרים את הפחים ומוריד אותם, והיה מישהו שעמד בצד והסתכל על זה שלוחץ, איך זה עולה ואיך זה יורד, וזה שמביא את הפחים, ראה שהוא מתפעל מזה שלוחץ, אז הוא אומר לו, אל תראה אותי ככה, אני גם כן מחליף אותו מדי פעם, אז אפילו באנשים כאלה, יש גאווה, גאווה של המקצוע, גם אני לוחץ.
ה' יצילנו מהשטויות וידביקנו במידת הענווה, אמן כן יהי רצון.
קהל:אמן.
הרב הוא מלאך השם ב"ה גם שרתי להשי"ת ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושמחה והאמנתי בברכותיך בהדרכה וחכמתך בפרט שהחוכמה הזאת מקורה בקודש אז אין יותר מושלם מזה גם השיעול עבר וגם נושא האלימות שהילד חשב שכך הוא ישיג צומי (תשומת לב) ב"ה הפך לנושא חיבוקים ומלאאאא 🤗אז שוב תודה. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).
בוקר טוב ומבורך, כבוד הרב היקר... רצינו לומר לך: שב"ה התקופה של השמחה והשירה שהרב עושה לנו בהרצאות לא רק מחלחל בשירה אלא ביצירה, ובעזרת ה' יתברך שכל מי שיעבור מביתנו יקרא או ישיר שיהיה לזכויותיך 💐 בשורות טובות לכל עם ישראל בשמחה (אמן) [שלחו תמונת הבית מבחוץ עם הפסוק: "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) מקושט עם פרחים משמחים!]
לילה טוב לרב שלנו! לא הספקנו להודיע לרב על מאורע שלא קרה לי בעבר... (לפי מה שזכור לי 🤔) הבוקר הלכתי לחנות למוצרי סת"ם (ספרי תורה, תפילין ומזוזות) ראיתי שעדיין סגור. המתנתי בחוץ... חם... מסתכל על השעון... מתקשר לבן אדם... טוב, לא עונה! 😐 מחכה 3-4 דקות מתקשר שוב ולא עונה... 😐 התיישבתי בכסא הנדנדה והחלטתי: 'להתחיל' לזמר את המזמור המפורסם והידוע של דוד המלך עליו השלום זכותו תגן עלינו אמן - לפי הניגון של הרב שליט"א: "עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כשסיימתי את המזמור עם המילה האחרונה שמעתי צליל מנוע של רכב... וראה זה פלא הגיע האחראי בכבודו ובעצמו!! 😁 זה לא נס?! זו הבטחה של הרב: שמי שבוטח בהשי"ת מתוך עבודה בשמחה ובתמימות, ודאי השי"ת יתן לו משאלות ליבו! תודה לרב היקר שאנחנו מאוד אוהבים ומעריכים ומצפים לראות אותך בקרוב! (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).
שלום הרב. תודה רבה על השיעור (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה ממש מחזק! ביקשנו: 'סליחה!' מכל האנשים שחשבנו שפגועים ממנו ומחלנו לכל מי שפגע בנו כמה שידוע לנו. נשמח לקבל ברכה מהרב שבעזרת השי"ת החודש נזכה לזרע של קיימא ויהיו עוברים בריאים ושלמים והריון תקין ושלם (אמן). תודה רבה הרב!
ב"ה עכשיו זכיתי לראות את שיעור הבוקר המדהים! (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כה' 02.07.2024, shofar.tv/videos/17295) ואספר לכבוד הרב שליט"א, שכל מודעה שראיתי או שמעתי אמבולנס, או במדיה, או לוח מודעות [לרוב זה על אבלות ל"ע], אמרתי "שיר למעלות" וכו'... אין כמו לעשות חסד כפי שהרב שליט"א מלמד אותנו ברוך השם 🙏
בוקר אור ומבורך לרב היקר! יה"ר שהשם יתברך יברך את הרב היקר בכל הטוב שבעולם! אתמול הדרשה היתה מהממת ומרגשת במיוחד, (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה הרב היקר משתבח כמו יין טוב, חשוב להדגיש: שנקודת הפתיחה (1985, צפת - הכר את יהדותך shofar.tv/lectures/1291) כבר היתה עם הצבת רף גבוהה מאוד, רואים את ההשתבחות של הרב היקר באופן שיטתי!!! יה"ר שהשם יתברך ימשיך וישפיע על הרב היקר רוח הקודש בבריאות איתנה ונחת! אמן ואמן!!!
כבוד הרב, גדול הדור, תודה רבה על 'דברי א-לקים חיים' (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ישתבח שמו לעד, קשה לחשוב שהדברים שנכנסו מאוזן אחת ויצאו ח"ו מהאוזן השניה... בוודאי שיש רושם גדול אצל השומעים! תודה להשי"ת יתברך שזכינו לבוא היה לנו קפיצת הדרך האב ובתו חזרו לבית הרפואה עם כוחות נפש! ממש אלפי תודות מקווה שיהיו בשורות טובות (אמן).
כבוד הרב!🌸 ב"ה הרצאה טובה מאד (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) מניסיון של החיים שלי מבחינתי גם שציערו אותי בעבר זהו! מחלתי כבר ממזמן. כי אז בזמנו לא ידעתי כמו היום את המשמעות של לדעת למחול על דבר קשה זה בעצם לא היה צער זה הכל מתנות מהשי"ת גם מה שצער שחושבים שזה צער ככה לומדים. מזמן כבר מניסיון החיים כיפיים וטוב להיות אני כל יום כל אדם שמקבל צער ופגיעה זה 'מידה כנגד מידה' כי זה בסך הכל לתקן את האדם אם אדם היה יודע - היה מאושר, צוחק! אנשים צריכים למחול גם על דברים שכאלו קשים כי החיים יפים מהממים וממשיכים הלאה כל יום זה מתנת חינם! ולא צריך לחשוב שמגיע לו משהו כמו שהרב שליט"א מלמד אותנו יום יום🌹🌹 מקווה שאם שההודעה תתפרסם שאנשים יקחו מוסר מכאן 😄 תודה להשי"ת ✨.
מורנו ורבנו! הערב, הבת שלי עשתה שיעורי בית. היא ראתה עמוד אחד בספר הלימוד והיתה בטוחה שכבר עשתה את העמוד הזה אבל לא מצאה את הדף בשום מקום במחברת או בדף נפרד. חיפשה וחיפשה בכל דף ודף אבל לא מצאה! היתה עצובה ואז התחלתי לשיר: "עבדו-עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ואפילו קמתי לרקוד! לא עברה חצי דקה וכבר צעקה בשמחה שב"ה מצאה בתוך המחברת!!! זה עובד כבוד הרב, זה פשוט עובד!! תודה רבה לקב"ה על שזיכה אותנו להיות בקהילה של צדיק הדור!! ותודה רבה לרבנו. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).
תודה רבה, ב"ה היתה הרצאה מדהימה ונוגעת, אולי יותר נכון דוקרת בלב (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ובטוחני שהרבה מרגישים כמוני שהרב דבר ישירות אלי, ואני רוצה לבכות על כל אלו שפגעתי בהם ולרצות אותם, באותו הזמן רוצה: למחול לכל (למרות שלא קל) אלו שפגעו בי - שלא יסבלו חלילה בגללי, תודה כבוד הרב מאוד מחוברים אליכם וממש אוהבים אותכם. יה"ר שהשי"ת יברך אותכם בכל מכל כל (אמן).
© 2024 כל הזכויות שמורות