טוען...

חיזוקים לעלות בעבודת השם - חלק כד - אדם נמדד לפי דורו | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 07.11.2019, שעה: 06:50

הורדת MP4 הורדת MP3


נציב יום: אופירה בת סמירה, מבקשת סליחה וכפרה מהקב"ה על דיבורים בבית הכנסת, או החטאת אחרות בדיבור, נזכה להתפלל בענווה בקדושה וביראת שמים, אמן כן יהי רצון, וכל מה שכתוב בדף יתקיים אמן.

אדם נמדד לפי דורו, מה שכל אחד נתבע אלא על פי כישרונותיו ויכולות הוא, יש משקל רב של הדור בכללי, לסביבה בה הוא חי, להארה שיש באותו דור, והאדם נמדד ביחס אליהם ונתבע לפי זה. בעניין הזה דרש הגאון הצדיק רבי ירוחם ליבוביץ זכר צדיק לברכה את אחד הדרשות היותר נפלאות שלו, וזה לשונו בספר "דעת תורה" חלק ד' עמוד קמו': "מן החושך היותר גדול והחזק - ממנו משיח יבוא. לכאורה היה נאות יותר להיות כמשיח צדקנו יבוא בדור מאיר ביותר,

כי יבוא באחד הדורות הכי מובחרים במאורי אור, ובסוף הנה בא יבוא בדור חושך, בדור של אפלה הכי מעורפלת, וזה הדור, וזה מעורפל בכל אפלה, הוא הנה הוא הראש של כל הדורות, משיח הנה בא יבוא. ומי יהיה אז המשיח? ראוי היה שיהיה אחד מראשי גדולות הדורות הראשונים, והדורות הכי בהירים, אבל היות כן לא יהיה. משיח יהיה איש מאנשי הדור שבו יבוא, משיח יהיה גדול הדור של אותו הזמן, הגדול של אותו הדור החשוך - הוא יהיה המשיח.

ובכלל כל גדול נחשב תמיד רק לפי הזמן שבו הוא נמצא, ואיש כי יתגדל ויתנשא למעלה מן הדור אשר הוא חי בו, הגדול הזה מכנים אותו בשם מיוחד - בשם גדול, לא לפי הדור, גדול נמדד רק לפי הדור, כי הנה המשיח יהיה מן הדור הכי חשוך, וכגדול של אותו הדור החשוך - הנה אומנם יותר גדול מהדגולים הקודמים, חושך {לא יודע למי הוא כיוון אולי אתם יודעים} חושך קובע מקום יותר גדול מן האור.

וכן אמרו חכמים זכרונם לברכה ב"קהלת רבה": "אל תאמר "מה שהיה - שהימים הראשונים היו טובים מאלה". אמר רבי ברכיה: "כתוב "יהוידע הנגיד לאהרון", וכי יהוידע היה נגיד לאהרן? יהוידע היה כהן גדול בדורו, אלא אילו אהרן היה קיים בדורו של יהוידע - יהוידע היה גדול ממנו בשעתו". אם אהרן היה בדור של יהוידע הכהן הגדול - היה יהוידע גדול מאהרן הכהן באותה שעה. "אמר רבי סימאי כתוב: "ואהרן ובניו מקטירים על מזבח העולה", וכי אהרן ובניו קיימים? והלא צדוק ובניו היו, והם היו הכהנים,

אלא ללמדך שאם היו אהרן ובניו קיימים - צדוק היה גדול ממנו בשעתו". "רבי הלל מייטי לה הכא מהפסוק ב"נחמיה" (ח, יז): " וַיַּעֲשׂוּ כָל הַקָּהָל הַשָּׁבִים מִן הַשְּׁבִי סֻכּוֹת וַיֵּשְׁבוּ בַסֻּכּוֹת כִּי לֹא עָשׂוּ מִימֵי יֵשׁוּעַ בִּן נוּן כֵּן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַד הַיּוֹם הַהוּא וַתְּהִי שִׂמְחָה גְּדוֹלָה מְאֹד". אז רבי הלל אומר: "פגם הכתוב בכבודו של צדיק בקבר, היינו בכבודו של יהושע וקרא לו ישוע בשביל פלוני בשעתו. ורבנן מייטי לה הכא מהפסוק ב"עזרא" ז' (ה-ו), "בֶּן אֲבִישׁוּעַ בֶּן פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הָרֹאשׁ. הוּא עֶזְרָא, עָלָה מִבָּבֶל",

אלא אילו היה אהרן קיים - היה עזרא כגדול ממנו בשעתו". אנחנו רואים מפה מכל המובאות האלה, שהצדיקים הגדולים ביותר שהיו בדורות קודמים, אלו היו בדורות מאוחרים, שהיו מנהיגי דור אחרים - מנהיגי הדורות האחרונים היו יותר גדולים באותה שעה מגדולי הדורות הקודמים. ודאי שצדוק היה לומד והיה נצרך לתורתו של אהרן, ודאי שיהוידע היה מתייגע להבין את תורתו של אהרן, ואף על פי כן היה אהרן חי בשעתם הם - היה אהרן קטן מהם. היה אהרן קטן מהם.

ואין ספק כי יהוידע לא הגיע לקרסוליו של אהרן, אהרן היה גדול מצדוק ודאי, אבל כן הוא הדבר - אהרן אמנם היו גילויים יותר גדולים, אבל הרי הוא היה בדור שכולו אור, כי על כן יהוידע יותר גדול מאהרן, מצד כי היה עליו לבקוע את החושך של דורו הוא. וכן יהושע יד ימינו של משה - היה בלי שום ספק יותר גדול מעזרא, אלא, מדידות הגדלות נמדדות יחד עם מצב הדור, הנה עזרא היה עזרה גם בדור החשוך ההוא, אבל יהושע חי בדור נאור ודעה, אז עזרא נחשב גדול מיהושע.

אם כי במציאות יהושע הוא הגדול, אבל בדור חושך כדורו של עזרא - הנה הוא הגדול יותר מיהושע בדור האור שלו. אדם שמתייגע היום על תורתן של גדולים מדורות קודמים, ועם כל ידיעתו עדיין לא עומד על דבריו של אותו הגדול, אבל סוף כל סוף יתכן והנה הוא יותר גדול מאותו הגדול בעצמו. באמת כי אין ספק בזה, אבל אי אפשר לדבר על זה כל כך מן הדברים האלה כי עלולים להתהוות גאווה, אבל ודאי כך הוא הדבר.

בחושך הנורא הזה - לא יודעים אנחנו מה אנחה אחת בדורנו יכולה לפעול למעלה ראש, ואלה שלומדים היום תורה, בדור כזה - גדולים יותר מאלה מדור שלפניהם. בספר "שבחי רבי חיים ויטאל" זכרונו לחיי העולם הבא כותב שם: "פעם שאלתי למורי זכרונו לחיי העולם הבא". רבינו חיים ויטאל שאל את הרב שלו האר"י הקדוש. "איך היה אומר לי שנפשי היא מעולה כל כך?" כמו שנזכר "בשער הגלגולים" באורך, "והרי קטן שבדורות הראשונים - היה צדיק וחסיד שאיני מגיע לעקבו".

הוא שואל את האר"י הקדוש: "אתה אומר עלי שהנשמה שלי מעולה מאוד מאוד?, אבל הרי הקטן בדורות הראשונים היה צדיק וחסיד שאני לא מגיע לעקב שלו!. מה ענה לו האר"י הקדוש?: "דע כי גדולת הנפש אינה תלויה כפי מעשה האדם, רק כפי הזמן והדור ההוא, כי מעשה קטן מאוד בדור הזה - שקול ככמה מצוות בדורות הראשונים". מעשה קטן מאוד בדור הזה - שקול ככמה מצוות בדורות הראשונים. כי בדורות האלה הקליפה גוברת מאוד מאוד עד אין קץ, מה שאין כן בדורות הראשונים.

ואמר למהרח"ו: "ואליו הייתי אני באותן הדורות" - זאת אומרת אם היה באותן הדורות, היו מעשיי וחוכמתי נפלאים מכמה צדיקים הראשונים. אשר על כן לא אצטער על זה כלל, כי בלי ספק יש לנפשי מעלה גדולה, על כמה צדיקים הראשונים מזמן תנאים ואמוראים. עד כאן הדברים הכתובים ב"שבחי רבינו חיים ויטאל". אז ביום הדין לא יתבען את האדם על שלא עלה להיות גדול כדרגת האנשים הראשונים, שחיו בתוך הדורות שהיו כה מאירים מלפנים.

לא ידונו את האדם למה הוא לא גדול כתנאים. לא ידונו אותו: למה הוא לא היה נביא בדורו. מאחר שבטלה הנבואה 2000 שנה. הדור אינו ראוי, הדור חשוך ואין אור. כשידונו את האדם - ידונו אותו על שלא עלה להיות בדרגה של אותו הגדול שחי אתו באותו הדור החשוך עצמו. וגדול הדור הזה, הוא ודאי יחייב את כל האנשים מאותו הדור, שהרי כיכולתו-גם יכולתם, ומזה כבר אין פטור לאף אחד. יש לאדם פטור על דורות ראשונים, אבל מה שהשיגו גדולים בדורך - מצפים ממך גם כן להשיג,

כי יכולתו יכולתך, ואם עשית את כל המאמצים, הוא ישב בבית דין של מעלה וידון אותך. כמו שקוראים ליוסף וקוראים לאליעזר בן חרסום וקוראים להלל - אתה תבוא עם טענות, יגידו לך: "הנה בדורם הם הצליחו! כך - אתה בדורך היית צריך להצליח כמותם!". זאת אומרת: לפי הדור שלך, אבל יכולת לעמוד, ויש אנשים שעמדו בדברים האלה בדורך, אז אם יכולים הם לעמוד גם אתה יכול לעמוד, ידונו אותך לפי דורך.

אבל מה יצא לנו? - שבדור כזה שהוא חשוך. האלשיך הקדוש אומר: "שסיבת הדברים למה הדורות מדרדרים כל פעם?" אומר: "בגלל תורת הגלגולים, ששיורי הנשמות כל פעם באים לתקן אז זה לא נשמות שלמות כבר", זה רק שיורים של נשמות שבאים אז זה כבר חלקיקים. אז זה הולך ומצטמצם, אז לכן יש התמעטות, ובתוך החושך הזה כשעושים דברים,

אפילו שהם קטנים ביחס למעשים של קדמונים - הם גדולים מאוד בשמים. יש לנו פסוק מפורש (בראשית ו, ט) "נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו", זאת אומרת: דורות הכי חשוכים דורות המבול, יצא משמה צדיק שהוא מחייב את כולם. ולכן הם מתו והוא נשאר איך הוא הצליח להיות צדיק? באותם דורות הוא היה צדיק! אז אם הוא הצליח להיות צדיק באותם דורות, הם נכחדו והוא העמיד עולם מחדש. אז דנים לפי הדור. זאת אומרת: כל דור ודור – אין לך אלא מה שיש באותו דור,

אבל השבח של הדורות האחרונים האלה, למרות שהם חשוכים ויש בהם חושך, הרבה חושך ואנשי חושך - דוקא מתוך החושך מתגלה האור. אז זאת אומרת אין מקום לייאוש, אבל צריך להגיע לרמה שהגיעו הגדולים שבדור, כי זה תביעה: יכולתך כיכולתם, כי יכולתם יכולתך. אני חוזר על הקטע האחרון: "כשידונו את האדם - ידונו אותו על שלא עלה להיות בדרגה של אותו הגדול שחי אתו באותו הדור החשוך עצמו. וגדול הדור הזה, הוא ודאי יחייב את כל האנשים מאותו הדור, שהרי כיכולתו - גם יכולתם,

ומזה כבר אין פטור לאף אחד". נו, אז צריך להתחיל לטפס, ולהגיע למה שאפשר, אז כל המעשים שנעשים בדורות האלה - חשובים ומאירים בשמים לאין ערוך, מאשר בדורות שהיה יותר קל.

"רבי חנניא בן עקשיא אומר: "רצה הקב"ה לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר: "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".

  •    שיתוף   

הרצאות קרובות

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 16.04 17:40

    אני רוצה לומר תודה כבוד הרב לך על הקהילה והחנות שדואגים לנו לכשרות מהודרת כיף להכנס לחנות שאפשר ולקחת מהמדפים בלי חשש ודאגות ובדיקות! תודה לכל מי שטורח עומל ועוסק בשחיטה שדאגו לבשר ועופות לחג הפסח ובכלל. ברוך ה' הצלחתי לקנות הכל אפילו גם לאמא שלי… תודה על התבלינים ולטורחים /ת. אתמול גם זכינו ברוך ה' להיות בבדיקת תבלינים! מרגישה שם תמיד מוקפת במשפחה אמיתית כשאני בבני ברק. תודה למי שאפה את המצות המהודרות! תודה על הבשר הכשר שזוכים לשים על שולחננו שחיטה הכי מפוארת כמו שאמרו על שחיטתך🙌🏽 (הרב מרדכי גלאי - "השחיטה של הרב אמנון יצחק מפוארת, הכי טובה שאני מכיר!" shofar.tv/videos/11139) ישר כוחכם עד 120 פלוס - אמן תודה על הכל🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹.

  • 15.04 10:35

    בוקר אור לרב היקר! ישר כח עצום על העשייה המבורכת. ב"ה הדרשה אמש ממש היתה נפלאה ממש! (קרית עקרון - אפיקומן וגלות מצרים 14.04.2024 shofar.tv/lectures/1598)

  • 15.04 10:34

    כבוד הרב, איזו התעלות לראות פני הצדיק ולשמוע דבר ה', ב"ה הרצאה יפה ומרגשת (קרית עקרון - אפיקומן וגלות מצרים 14.04.2024 shofar.tv/lectures/1598) זלגו הדמעות לשמוע את בעל התשובה של הרב מזה שנים שמודה לרב על ההחזרה בתשובה שלו ושל צאצאיו אחריו ומברכו לחיים טובים (אמן).

  • 15.04 10:33

    רבנו הקדוש לילה טוב. איזה הרצאה מדהימה קרית עקרון - אפיקומן וגלות מצרים 14.04.2024 shofar.tv/lectures/1598) תודה רבה ונסיעה טובה. ב"ה זכינו ברבנו , יותר מזהב מכסף!!

  • 15.04 00:31

    איזה הרצאה כבוד הרב שליט"א 👌 (קרית עקרון - אפיקומן וגלות מצרים 14.04.2024 shofar.tv/lectures/1598)

  • 14.04 14:22

    תודה גדולה לכבוד הרב היקר שליט"א על שיעור הבוקר! נשתדל בעזרת השם יתברך בלי נדר לעשות שיחת וועידה לנשים בזמן המסוגל להתגלות משיח ויחד עם הילדים נתפלל ונבקש מהשם יתברך: שהמשיח יתגלה! (מהרה אמן ראה סרטון: להתפלל על ביאת המשיח לאחר שרפת החמץ shofar.tv/videos/17060).

  • 14.04 14:21

    כבוד הרב היקר שליט"א שבוע טוב ומבורך! ב"ה עשינו אתמול בחצות שיחת וועידה לקיום מצוות הזעקה לנשים. הנשים התפללו מכל הלב מתוך בכי מר ושיברון הלב והבנה ש: "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). וכולנו קיבלנו על עצמנו תשובה שלמה.

  • 11.04 12:29

    כבודו היקר! ברוכים תהיו שלום וברכה❤️ שמחתי לראותכם שמחים וששים בחתונת בנכם היקר הי"ו כבת השמחה לראות את אביה - אבא של כולנו. הרבה מזל טוב ונחת מתוך שמחה ואושר לעבודתו יתברך (אמן) שמחנו לראות את הרבנית היקרה מפז נאה וחסודה. לראשונה ראיתי את כבודו מכניס לחופה את בנו יקירו ועלה במחשבתי: ' כשם שהכנסתם את בנכם לחופה - כך בעזרת השם תכניסו כל יהודי ויהודיה לחופה שלו בגן עדן!' כך תלווה את כל התלמידים היקרים ואלה שעמלו וטרחו ומחו על כבודכם היקר מפז תכניסו אותם כאב המכניס את בנו לחופה לחופת עולם בגן העדן ואז ישמחו וירננו ויה"ר שיהיה רק בשמחות, אמן.

  • 10.04 14:10

    כבוד הרב! מדקה 41 ממש מחזק !!! (shofar.tv/videos/14912) שהרב מדבר על ציור יום המיתה, עכשיו עשיתי טיפול ציפורן חודרנית (ל"ע) סליחה מכבודו, והמטפלת שמעה וביקשה שאשלח לה ושאלה: מה עליה לעשות? אמרתי לה: דבר ראשון כיסוי ראש וצניעות! שזה מה שהרב אומר לכל אשה. ברוך השם זכינו ללמוד מרב האמת!!!

  • 10.04 12:53

    ✨ קידוש ה׳ הגדול מהו כח הרצאה של הרב אמנון יצחק שליט״א בעקבות הזעקה על עקירת התורה בהרצאה ברמת גן בתאריך 18,07,2023 ולקחנו על עצמינו הרצאה בעיר לוד ב"ה אשתי נפקדת, ובהרצאה בעיר לוד בתאריך 12,09,2023 גדול המחזירים בתשובה בדורנו כבוד הרב אמנון יצחק שליט״א מברך בתחילת ההרצאה את מארגני ההרצאה לבשורות לתאומים, כמה ימים לאחר מכן בבדיקת אולטרסאונד אנחנו מקבלים את הבשורה לתאומים. (shofar.tv/videos/15977) 'צדיק גוזר ה׳ מקיים!' הרצאה בלוד שכבוד הרב מברך בלחש לתאומים כמה ימים לאחר מכן בבדיקת אולטרסאונד אנחנו מקבלים את הבשורה כבוד הרב! ב"ה אפשר לפרסם: התאומים נולדו בשעה טובה ומוצלחת!

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים