טוען...

חיזוקים לעלות בעבודת השם - חלק י - גם בהשגות רוחניות כל אחד יכול | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 25.10.2019, שעה: 08:23

הורדת MP4 הורדת MP3


 אנחנו בחלק י' חיזוקים בעבודת השם, ונציב יום: לעילוי נשמת יששכר שוקר בן דוד, מנוחתו עדן. ולרפואה שלמה לנתנאל חיים בן שולמית.

גם בהשגות הרוחניות - כל אחד יכול, לא רק בלימוד התורה הקדושה יכול כל אחד לזכות, מעבר למה שנראה לו על פי כוחותיו הטבעיים, אלא גם בהשגות העליונות, ובבחינות של העבודה הטהורה - גם שם אין השגה תלויה בכוחות שאותם קיבל האדם אלא בעמל וביגיעה. מי שמתאמץ בתורה, מי שמתאמץ בתפילה, מי שמתאמץ בעבודת השם - יזכה להשיג ולהגיע למדרגות עליונות. מדרגות! לא להיות למדן ומבין וכו', מדרגות!. כך כותב אור החיים הקדוש, בספר ויקרא כב' יב': "בקניית מדרגות בבחינות הקדושות, הלוא התעצמות באמצעות עסק התורה. וכמו שכתב בזוהר הקדוש חלק ג' צא' בפסוק: "שור או כשב או עז כי יוולד" שמה הוא אומר כי האדם יכול להשיג מה? כפי התעצמותו בתורה, אפילו יהיה במדרגה שאין למטה ממנה, אם יטריח - ישיג הדרגות העליונות כפי שיעור היגיעה". אז כל "המסילת ישרים" אתה יכול לסיים אותו, לא בקריאה ולימוד אלא להגיע למדרגות, "אפילו יהיה במדרגה שאין למטה ממנה". וכן כתב ב"בני יששכר": "הנה הקב"ה גוזר, שתרד אצלו נשמה תחתונה, והנה אף על פי כן "צדיק ורשע" לא קאמר הקב"ה, כי על ידי התורה הגם שהנשמה קטנה בערכה מאוד, עם כל זה על ידי התורה יכול להגביה אותה לאין שיעור. וזה שנאמר: "והייתם לי סגולה מכל העמים". מה זה "והייתם לי סגולה מכל העמים"? כמו הדרך של סגולה, כי דבר שהוא סגולי, תסוגל לזה דבר לרפואה וכיוצא מבלי טעם. יש באבן מסוימת סגולה לרפא חולים, יש באבן מסוימת סגולה כמו בכל "אבני החושן" כל אחת יש בה סגולה זה מוטבע בה. כך נשמות ישראל הם בסגולה לתורה!. הגם שהם במדרגות קטנות מאוד - כשלומדים תורה מתעלים בדרך סגולה. עם ישראל "והייתם לי סגולה", ככה זה עובד, זה לא משנה איזה נשמה, קטנה או גדולה כולם יכולים להתעצם בגלל הסגולה! כי זה סגולתם של ישראל.

ב"איגרא דפרקא" באות כט' מובא מעשה: "סיפרו לי מגידי אמת, ששמעו מהרב הקדוש, המגיד מורינו הרב יחיאל מיכל זכר צדיק וקדוש לברכה הוא סיפר: "שהוא בא פעם ראשונה לבעל שם טוב זכר צדיק לברכה, ציווה לכבד אותו, ואמר: "תדעו שהאיש הזה, הוא בן הרב הקדוש מורינו יצחק מדרביטש, והנני מספר לכם, שאביו של זה נתנו לו מן השמים נשמה קטנה, אשר כמעט אין בדור נשמת קטנת הערך כמוה, והוא הגביה אותה! למעלת התנא הקדוש - רבי שמעון בר יוחאי!". שמעתם על זה? כעין זה מובא "בבית אברהם" סלונים, פסח עמוד קכב' טור א': "אמרו עליו על הרב הקדוש רבי יצחק מברדיטשב זכותו תגן עלינו שנשמתן היתה פשוטה ביותר - והוא הרימה למעלה מכל!". וכן העיד על עצמו רבי נחמן מברסלב זכר צדיק לברכה, שעבר גם כן כל מיני מניעות והכבדות, ואף על פי כן זכה לשבר את הכל. מחמת שרצה באמת בעבודתו יתברך - ובחר בחיים באמת. עד שזכה למה שזכה. והוסיף ואמר: "גם אם לא היה מזרע האלוקי הבעל שם טוב זכר צדיק וקדוש לברכה, רק אפילו אם היה ממשפחה הירודה שבישראל - היה זוכה גם כן למה שזכה, על ידי עוצם עבודתו ויגיעתו שטרח מאוד מאוד בעבודתו יתברך!". והקפיד מאוד על אנשים שסוברים שמעלת הצדיק והשגתו - זה מצד הנשמה לבד. תלוי, אם הוא נולד עם נשמה גבוהה או לא, על זה הוא היה מקפיד מאוד. הוא אמר: "שאין הדבר כן, העיקר תלוי במעשים טובים ויגיעות ועבודות!". ואמר בפירוש: "כל אדם שבעולם, יכול לזכות למדרגה הגבוהה ביותר, כי אין הדבר תלוי אלא בבחירתו של האדם בלבד. אם ירצה לרחם על עצמו וליישב את עצמו היטב היטב, מה שטוב לפניו באמת - והכל הולך לפי רוב המעשה!". נמצא: כל אדם יכול להיות צדיק וגדול הדור, ואם רק ירצה יגיע למעלה מופלגת מאוד, ואף על פי שנדמו שקשה וכבדה עליו העבודה מאוד, ואין מניחים אותו להיכנס כלל בעבודת השם יתברך, כי התאוות והמידות רודפות אחריו מאוד! אף על פי כן צריך להיות עקשן! בעבודתו, לבלתי יסתכל על כל זה, ואז מובטח לו שיצליח. נו, ואם אתה רואה שעדיין אין הצלחה, והקושי ניצב כנגדך תמיד - תזכור "לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין להתבטל ממנה". כמו שכתב ב"שבט מוסר" רבי אליהו מאיזמיר: "ואל יעלה על דעתך כאשר עלה על דעת הרבה שנאבדו בידם, אנשים שאיבדו את עצמם, באומרם: "כיוון שמכיר אני בעצמי, שאין בדעתי להבין והשכיל, אז איני עוסק בתורה", טועה הוא בדבר! שהרי הוא מחויב לעשות מה שנצטווה לעשות - ואם יבין יבין, הרי כתוב בתורה "והגית בו יומם ולילה", לא כתוב "ותבין בו". וכן תמצא בדברי התנא, "אם למדת תורה הרבה - נותנים לך שכר הרבה", לא כתוב אם הבנת הרבה, אלא האם למדת הרבה? ללמוד צריך! ותשתדל להבין, ואם תבין תבין, ואם לא? שכרך שכר לימוד בידך, כמו שאומר התנא: "לפום צערא אגרא" כמה שקשה לך ואתה מצטער יותר תקבל שכר יותר, אחד שמבין מהר - מקבל אחד כנגד אחד, ואתה תקבל מאה כנגד אחד - לא טוב?. ומה גם שאמרו: האדם שאינו לומד, מפני שאינו מבין - זה פיתוי של זליג. לפיכך יתמיד בלימודו וסוף הבינה לבוא. כשהשם רואה את התורה והדבקות בה - פותח לו מעייני החכמה. ככתוב ב"משלי" ב' ו': "כי השם יתן חכמה מפיו דעת ותבונה", מי נותן את זה? הקב"ה, מה זה "נותן"? מתנה. "כי השם יתן חכמה מפיו דעת ותבונה". הקב"ה רואה שאדם עושה כל יכולתו - נפתחים בפניו שערי שמים.

יש משל נפלא בזה מובא בספר "משפט צדק", מאחד מן הקדמונים: "משל לבניין גבוה מאוד אלף קומות גובהו, מהקומה האלף משתלשל לו חבל ארוך היורד והולך עד למטה, ושלח הקב"ה את נביאו הנאמן, להורות לבני אדם: "רצוני שכל אחד יעלה בידיו בחבל מהקומה הראשונה עד הקומה האלף, ומי שיגיע לקומה האלף מובטח לו אושר גדול ונצחי מאין כמוהו!". שמעו בני אדם את הציווי הזה, באו למגדל - איך? איך מעפילים לשמה, לעלות בידיים בחבל אלף קומות? חלקם נואשו מראש, לא ניסו כלל לעלות, אמרו: "לא שייך שאדם יעלה בידיו לגובה כזה!". חלקם התחילו לטפס, לאחר קמה קומות מי יותר ומי פחות נשברו וירדו. אבל היה בן אדם אחד שאמר: "אם הקב"ה ציווה - בהכרח שזה אפשרי, אפילו שאני לא רואה בעיניי איך". ואכן אותו אדם התחיל לעלות, טיפס קומה ועוד קומה בזריזות, רק שהגיע לקומה עשירית - החל להרגיש שהכוחות עוזבים אותו, אולם תכף חשב ונזכר מהציווי, והבין כאמור אם יש ציווי - בהכרח יש דרך לקיימו. ולפיכך המשיך לטפס ולעלות בכוחות מחודשים, הגיע לקומה עשרים - הרגיש זהו לא יכול להמשיך, אבל בעקשנות נוראה בכוחות על אנושיים, החליט: "אפילו אם אפול באמצע למטה ואשבור את כל העצמות - זה הציווי! ואני אקיימנו". וכך המשיך הגיע לקומה שלושים. כשהגיע לקומה שלושים הרגיש שאין לו בשום אופן שבעולם להמשיך וגם לא לרדת, וממילא הבין, שלא יעברו רגעים ספורים והוא יפול וישבור את כל העצמות. אבל הוא החליט שהוא מניח את החבל בשום אופן שבעולם עד שהידיים שלו בפועל לא יוכלו להחזיק. והנה הוא מרגיש שמגיע הרגע הנורא, ועוד רגע הוא נופל מלמעלה ושובר את כל עצמותיו, ידיו רוטטות מרוב מאמץ! וברגע האחרון שהידיים החלו נפתחות ועוד רגע קט הוא נופל למטה! - מה קרה? הגיע נשר כביר כוח, התיישב עליו והרים אותו עד הקומה אלף. יש בעיה לקב"ה לשלוח נשר? אין לו בעיה לשלוח נשר. זה המשל - והנמשל: כאשר מאמץ האדם את כל כוחותיו, ועושה כל שביכולתו - נפתחים בפניו שערי סייעתא דשמיא, ויכול להשיג אפילו חוץ לטבע. חוץ לטבע. ועל פי הכתוב יבואר מה שכתוב: "לא בשמים היא לאמור, מי יעלה לנו השמימה ויקחה לנו וישמיענו אותה ונעשנה" רש"י אומר: "לא בשמים היא" - שאם היתה בשמים - הייתה צריך לעלות אחריה וללמוד". זה קצת יותר מאלף קומות. אבל השם אומר "היא לא בשמים", אבל אם היתה בשמים - היית צריך לעלות בשביל ללמוד. ויש לציין: איך אפשר לצוות אדם דבר שאין הוא יכול כמו לעלות לשמים? אלא הביאור הוא: שאם היתה התורה בשמים - היינו מצווים לעשות כל שביכולתנו ובכוחנו לעלות אחריה, וממילא גם ללמוד אותה כבר היו מסייעים מן השמים. אם השם מצווה משהו, אין דבר כזה שאין בכוחך, ואפילו שתעשה את כל הכוחות ולא תגיע - הוא יגיע אותך? "כי לא עליך המלאכה לגמור!!" אתה צריך לעשות את כל ההשתדלות בכל הכוחות, אבל אתה לא יכול להגיד ש"אני בן חורין להתבטל ממנה, כי אם אני לא יכול, אני לא יודע, אני אמדתי את כוחי אני לא יכול, אם אני לא יכול אז אני לא מתחיל בשביל מה אני אתחיל?" - אין דבר כזה!, אתה חייב לעשות על כלות בכוחות, ואז אתה מגיע. גם אתה ידידי, "לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין להיבטל ממנה", עליך לעשות כל שביכולתך ולבטח תזכה לסייעתא דשמיא עצומה, ותשיג למעלה מכוחותיך, ותגדל בעזרת השם להיות גדול בישראל".

אספר לכם סיפור: אתמול היינו בבריכה, ובאו כמה חבר'ה מה"כנישתא", אני שואל אותם: "אתם יכולים לעבור בצלילה 25 מטר לצד השני?" – "לא!.... לא יכול! לא יכול...". אמרתי: "אין לא יכול, עכשיו אני אלמד אתכם איך אתם יכולים לעבור את כל הבריכה בצלילה". בטח צחקו בלב, טוב אבל לא נעים אמרנו - אמרנו. אמרתי להם כמה תרגילים לא משנה לעשות, אחר כך אמרתי להם: "עכשיו כל אחד יצוף, חייב להיות מתחת למים 40 שניות, אני סופר כל 10 שניות אני נותן מכה ביד לא קמים לפני 40 שניות". טוב אחד עשה 15 שניות, אחד עשה 25. "עוד פעם, רפיון לעשות לא להתאמץ, ראש למטה מורכן" התחילו לעלות, אמרתי: "עכשיו אתם יכולים לבזבז אויר, יש לכם עוד אויר, אתם יכולים" בררר כל פעם כל 5 שניות בררר "לשחרר קצת עד שיתרוקן לגמרי, אז אתם יכולים". אחד שלא חשב שהוא מסוגל עשה דקה ועשר שניות מתחת למים, אחרים עשו 40 וזה.... אמרתי: "עכשיו תקשיבו: בצלילה עד שמה זה 20 שניות, אז אתה מבין כמה עודף של אויר יש לך?" אחרי שאמרתי את זה הם עברו את זה כמו דגים. הם לא האמינו קודם שהם מסוגלים, הם אפילו לשים את הראש מתחת למים תרררר עולים תרררר עולים למעלה כאילו הולכים למות. פעם אחת תרגיל אחד לא יותר.

אז פירושו של דבר, האדם לא מאמין בכוחותיו, אדם חושב שזה... אדם פוחד, אדם מתיירא, יש לו חרדות, יש לו דמיונות יש לו... מה אתה מבלבל את המוח? מה אתה זה.... אם אתה מאמין בעצמך, אם הוא עשה למה אני לא יכול לעשות? מה הריאות שלו נפוחות משלי יותר גדולות? גם לי יש ריאות, אם ילדים קטנים עושים את זה... ויש להם ריאות קטנות למה אתה לא יכול עם ריאות גדולות? אבל לכל אחד יש את החסימה, חסימה, שאומר: "זה? אני לא יכול!, מה פתאום, זה אני לא..." מוגבל מסכן... אין דבר כזה, אין דבר כזה, אין דבר כזה מוגבלות, אין שום מוגבלות, לא פיזית ולא זה... זה הכל תרגול, זה הכל תרגול, אומץ, העזה, עקשנות, מגיעים.

והנה, יש פה מעשה מהרב שך: סיפר את זה הגאון רבי דוב יפה: "ששמע שהרב שיינין שמאחת משמחות הבר מצווה שערך לאחד מבניו - הגיע רב הגאון הרב שך זכר צדיק לברכה, ודיברו שמה על גדלות בתורה, על כישרונות וכדומה. ניגש הרב שך לילד הבר מצווה ואמר לו: "תדע לך, היה לי ראש חלש בצעירותי, ואת העליה הרוחנית עשיתי בעמל ובכוח ההתמדה, תפילות וסייעתא דשמיא!". שמעתם? "ראש חלש". חי 107 שנים. עם ראש חלש, הוא התחיל עם ראש חלש. ואת כל העליה הרוחנית להיות מנהיג הדור, ומחבר ספרים - "כל זה עשיתי בכוח העמל וההתמדה התפילות וסייעתא דשמיא". לא היה לו נעליים אתם יודעים, חוץ מכבודכם, לא היה לו נעליים, נעליים לא היה לו, הוא הכניס עיתונים, הנעליים היו קרועות אש הוא הכניס עיתונים לחסום אותם, והולך ככה בשלוליות ובכל. פעם הוא נתדפק על דלת של עשיר וביקש ממנו אם הוא יכול לתת לו זוג נעליים, גרושים כמה זה בשביל עשיר? גרושים!. אמר לו: "אל תלמד, מי אמר לך ללמוד?, לך לעבוד!", זרק אותו. לימים הוא הוציא את "האבי עזרי" וזה... ואותו עשיר שמע שיש אחד גדול בישראל ופה ושם, אז הוא בא אליו והוא אמר לו: "אני רוצה לתרום את כל ההוצאה של הספרים!", אמר לו: "מי שלא דאג לנעליים לא יקבל גם את הספרים". היתה לו חולצה אחת, הוא היה יושן בבית כנסת בקור של אירופה!, עם חולצה!!, והיה לומד לומד בלי הפסקה. כמו יתום הוא היה, היו לו הורים אבל הוא היה כמו יתום, כי לא הביתה לא כלום, רק לומד, דבוק דבוק בתורה, וזה עם ראש חלש, זאת אומרת: אתה רואה שאין תוצאות, אתה לומד לומד ואתה לא רואה תוצאות - עקשנות ועמל. כל אחד יכול, כל אחד יכול. אם פוסק הרמב"ם שכל אדם יכול להטות את עצמו להיות כמשה רבנו? ואם הגמרא אומרת שחייב כל אדם לומר "מתי יגיעו מעשיי למעשה אבותי אברהם יצחק ויעקב"? אנחנו מדברים דברים ברורים. אבל צריך להיות רציני, אם אתה רוצה להשקיע בעולם הזה - ידונו אותך לפי זה. יגידו: "הנה פה היה לך כוחות, היה לך שכל, פה אתה התאמצת, פה את עמלת, פה השתוקקת, פה קפצת מהמיטה בשביל הביזנ'ס, פה רצת אחרי הכסף, פה הלכת לפה, פה הלכת למסיבה, שם הלכת לזה, מה זה? היה לך חיים על הכיפאק נהנית, רצת זה... למה לתורה לא רצת? למה למצוות לא רצת? למה לא השקעת? למה החשבת את העולם ולא יישאר לך ממנו כלום - ובעולם שאתה הולך אליו לא השקעת שום דבר?. מה, אתה סתום? מה זה?!" תחשבו על זה.

"רבי חנניא בן עקשיא אומר: "רצה הקב"ה לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר: "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 21.04 14:23

    תודה רבה לעמותת 'בצדקה תכונני' (shofar.tv/videos/17059) על הסל השופע מלא בכל טוב! בזכותכם אנחנו זוכים להדר את החג עם עופות משובחים ועוד הרבה דברים טובים שנמצאים בארגז הגדול. יה"ר שהשי"ת יברך אתכם שתמיד תזכו להיות מהנותנים ולשמח יהודים (אמן). תודה רבה!

  • 21.04 14:22

    מורי ורבי אלופי ומיודעי יה"ר שהשי"ת ישמרך על דברי תורה מתוקים מדבש ונופת צופים כל פעם התרגשות והתפעמות מחדש על הדברי מוסר שחודרים עמוק עמוק לנשמה כמה טוב השי"ת ששלח לנו אותך שליח נאמן איש האמת ותודה שזכינו בכך זה ממש לא מובן מאליו תודה על הכל ותודה שלזכותך כל הטובות האלו. שוב, יה"ר שהשי"ת ישמרך אורך ימים ושנים בטוב ובנעימים פסח כשר ושמח (אמן) ושוב תודה.

  • 21.04 14:21

    כבוד הרב רציתי לשתף אותך, ביום שלישי בקשתי מהשי"ת: 'בבקשה! השם אני מבקשת בזכות הרב אמנון יצחק לא בזכותי' חזרתי על זה מספר פעמים, שבחור מסויים ידבר איתי ונפגש, ואחרי שבקשתי כך בזכותך, שייכתי את הבקשה רק בזכותך וזה פעם ראשונה שעשיתי זאת, ב"ה הוא יתקשר באותו יום ונפגשנו. תודה לך כבוד הרב אנחנו לא יכולים לשער את גדולתך בעיני הבורא, אי אפשר. הכבוד שמגיע לך הוא פי מליון אין מספר לתאר כמה אתה גדול ומכובד בעולם 🙂 אני מודה להשי"ת שזכיתי לראות את זה. אחר כך יצא לי לבקש כך בשביל עוד דבר וגם בזה ישר ראיתי ישועה.

  • 20.04 21:07

    שלום עליכם כבוד הרב אתמול בלילה ב: 'אושר עד' יצא לי לדבר עם יהודי והגענו לנו''ט (נבלות וטרפות, ראה כתבה 'בכור היתוך' shofar.tv/articles/14830) הוא אומר לי: 'אתה אומר כמו שהרב אמנון יצחק אומר!' אמרתיו: 'בדיוק' הוא אומר לי: 'הרב החזיר אותי בתשובה! אבל אי אפשר בלי רבנו' חחחח ב"ה השם יתברך זיכה את הרב להגיע לכולם להציל מהנו''ט כמו שאר הצלות אבל נו''ט זה בסיס יום יומי יה"ר שהשי"ת יציל כל זרע ישראל ואותנו אמן ואמן שבת שלום ברוך תהיה אמן ואמן

  • 19.04 14:33

    תודה רבה לכם על כל השפע ב"ה יה"ר שתבורכו מפי עליון! שיהיה בעזרת השי"ת פסח שמח וכשר 🙏🏼 (אמן).

  • 19.04 14:32

    תודה והערכה רבה רבה על הסל הגדוש בטובה וברכה יה"ר שיתן ה' לך וכה יוסיף שתזכה להרבות חסדים למעלה למעלה להחיות ולשמח משפחות עם ישראל וימלאו כל משאלות לבך לטובה וברכה באושר ועושר ברוחניות וגשמיות ונזכה במהרה לאכול מן הזבחים והפסחים בבנין ירושלים אכי''ר.

  • 19.04 14:32

    ערב שבת הגדול שלום לכבוד הרב היקר! תודה לקב"ה שזיכנו להיות שליחים לשמח בניו ובנותיו הדחוקים (כולל לשמח אלמנה) לכבוד חג הפסח הבעל"ט! המון יהודים יקרים תרמו בעין יפה ובזכותם זכינו לעסוק בעמל רב ויגיעה במלאכת הקודש בסלים גדושים (וכבדים מאד!) לכבוד החג, רוב מצרכי המזון כשר לפסח המצויים לקפ"ז (כולל תבלינים), תלושי קניה, מצות ויין בשפע, עופות, וכמובן גם רוחני - עלונים והגדות מיוחדות שלנו. הכל קצת יותר מ-50 אלף ש''ח ברוך השם והיד עוד נטויה בלי נדר שבוע הבא בחול המועד... תודה גדולה לכבוד הרב על הכל, בזכות הרב זוכים לאסוף זכויות, לשמח ולעזור ליהודים רבים ולקרב הגאולה עם טונות של מצוות צדקה ביחד עם כל התורמים! מאחלים חג פסח שמח וכשר בתכלית לכבוד הרב ולמשפחתו ולכל קפ"ז ועם ישראל ושנזכה עוד השנה להקריב הפסח כהלכתו אמן ואמן! מאור וארז, עמותת בצדקה תכונני 💛

  • 19.04 14:31

    באמת שמודים לכם על הכל ישר כוח! גם על הדף שמסביר על מניעת השליטה של החיצונים במצוות ב"ה כבוד הרב שליט"א לימד אותנו זאת וכך בעזרת השי"ת נוכל לקיים את המצווה ב-100% ממש זכינו אשריכם!

  • 19.04 14:30

    תודה רבה רבה על כל העזרה יה"ר שהשי"ת יחזיר לכם בכפל כפליים, תבורכו מפי עליון תזכו לשפע פרנסה ולהיות תמיד מהנותנים אכי"ר.

  • 19.04 14:29

    יישר כוח! תודה לכם יה"ר שהשי"ת יברך אותכם (אמן).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים