שנאת הרשעים - חלק א' | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 30.07.2019, שעה: 07:08
(אין זה התמלול! אלא עיקרי הדברים מהספר 'מצווה ועושה' שחיברו הרב שמואל דוד פריעדמאן שליט"א, חלק א' עמודים תקיג-תקטו)
פרק יב' 'שנאת רשעים והמסתעף' "הלא משנאיך ה' אשנא";
בגמרא (פסחים קיג' עמוד ב'): 'אמר רבי שמואל בר רב יצחק אמר רב: 'מותר לשנאתו' פירש רש"י: 'הרואה דבר ערוה בחבירו יחידי אע"פ שאינו רשאי להעיד מותר לשנאתו שנאמר (שמות כג, ה): "כי תראה חמור שנאך רבץ תחת משאו" מאי שונא? וכו' אלא פשיטא שונא ישראל ומי שריא למסניה?! והכתיב: "לא תשנא את אחיך בלבבך" אלא דאיכא סהדי דעביד איסורא כולי עלמא נמי מיסני סני ליה מאי שנא האי? אלא לאו כי האי גוונא דחזיא ביה איהו דבר ערוה רב נחמן בר יצחק אמר: 'מצוה לשנאתו' שנאמר (משלי ח, יג): "יראת ה' שנאת רע" עד כאן.
ואיתא באבות דרבי נתן (פרק טז'): 'רבי יהושע אומר: 'עין הרע ויצר הרע ושנאת הבריות מוציאין את האדם מן העולם' וכו' ושנאת הבריות כיצד? מלמד שלא יכוין אדם לומר: 'אהוב את החכמים ושנא את התלמידים אהוב את התלמידים ושנא את עמי הארץ' אלא אהוב את כולם ושנא את המינין ואת המשומדים ואת המסורות! וכן דוד אמר (תהלים קלט, כא-כב): "משנאיך ה' אשנא ובמתקוממך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי" הלא הוא אומר: "ואהבת לרעך כמוך אני ה'" מה טעם? כי אני בראתיו ואם עושה מעשה "עמך" אתה אוהבו ואם לאו אי אתה אוהבו'.
ופסק כן הרמב"ם לדינא (פרק יג' מהלכות רוצח הלכה יד') וזה לשונו: 'השונא שנאמר בתורה הוא מישראל לא מאומות העולם והיאך יהיה לישראל שונא מישראל?! והכתוב אומר: "לא תשנא את אחיך בלבבך" אמרו חכמים: כגון; שראהו לבדו שעבר עבירה והתרה בו ולא חזר הרי זה מצוה לשנאו עד שיעשה תשובה ויחזור מרשעו' עד כאן.
וכן כתב עוד הרמב"ם (פרק יד' מהלכות אבל הלכה א'): 'כל הדברים שאתה רוצה שיעשו אותם לך אחרים עשה אתה אותן לאחיך בתורה ובמצות'.
וכן כתב רש"י (משלי ג, ל) וזה לשונו: 'ומי שהוא רשע רשאי אתה לשונאו'.
וכתב הרשב"ם (פרשת קדושים): 'דזה כוונת הכתוב: "ואהבת לרעך כמוך" אם "רעך" אם טוב הוא אבל אם הוא רשע כתיב: "יראת ה' שנאת רע" וכן כתב האור החיים הקדוש (פרשת קדושים: 'ודקדק לומר: "אחיך עמך" לומר; שאין מצוה אלא על אנשים שעושים מעשה עמך אבל שונאי ה' כגון; המומרים והאפיקורסים אסור לאהוב אותם ואדרבה! צריך לשנאותם כאומרו (תהלים קלט, כא): "הלא משנאיך ה' אשנא".
וכתב המנחת חינוך (מצוה רמג' אות א'): 'דאף דאם מאמין בעיקרי הדת ודינו כאח וריע לכל דבר מכל מקום לענין מצוה זו גילתה התורה דמצוה לשנוא אותו'.
דוקא כשאינו מקבל תוכחה;
והנה מבואר מלשון הרמב"ם הנ"ל דמה שאמרו בגמרא דהרואה אדם עובר עבירה מותר לשנאתו היינו; דוקא בשהתרה בו ולא חזר אבל כל זמן שלא התרה בו ולא הוכיחו אסור לשנאתו אף שראהו עובר עבירה.
וביותר מפורש כן בהגהות מיימוניות (רמב"ם הלכות דעות פרק ו' אות א') שכתב וזה לשונו: 'ודוקא שהוא "רעך" בתורה ובמצות אבל אדם רשע שאינו מקבל תוכחה מצות לשנאתו שנאמר: "יראת ה' שנאת רע" וכו' ומציין מקור הדבר (פסחים שם) הרי דמפרש ג"כ דהגמרא מיירי במי שמוכיחו ואינו מקבל תוכחה.
והסמ"ג כתב עוד יותר לא תעשה ה' וזה לשונו: 'אמנם אם ראה אדם באדם דבר עבירה והוכיחו פעמים רבות ולא קיבלו מותר לשנאתו כדאמר (פסחים): "כי תראה חמור שנאך רובץ" דמיירי בזה הענין שראה בו דבר עבירה שמותר לשנאותו' וכו'.
וכן מדוייק לשון החינוך (מצוה רלח'): 'בשנאת הרשעים אין בו איסור אלא מצוה לשנאותם אחר שנוכיח אותם על חטאם הרבה פעמים ולא רצו לחזור בהן שנאמר (תהילים קלט, כא): "הלא משנאיך ה' אשנא ובתקוממיך אתקוטט" עד כאן לשונו.
ישוב פירוש רש"י בערכין עם הגמרא בפסחים;
ובספר ברית משה על הסמ"ג אות ג' כתב: דבזה יתיישב מה דקשה על רש"י דבמסכת ערכין טז' עמוד ב על הברייתא: 'יכול לא יכנו? וכו' תלמוד לומר: "לא תשנא" בשנאה שבלב הכתוב מדבר' פירש רש"י: 'לא יכנו בשעת תוכחה' ומבואר דרש"י מוקים לה להברייתא בשעת תוכחה דאף בשעה שמוכיח לחבירו יש בו לאו של: "לא תשנא" ולכאורה כיון דמיירי באדם שעבר עבירה והוא מוכיח אותו על כך הרי אין בו הלאו של: "לא תשנא" ואדרבה! לרב נחמן בר יצחק גם עשה איכא.
אבל לפי דברי הרמב"ם והסמ"ג אתי שפיר דהגמרא בפסחים מיירי באדם שעבר עבירה והוכיחו פעמים רבות ואינו מקבל תוכחה ולהכי מותר לשנאותו אבל באדם שעדיין מצווין עליו להוכיחו ולהחזירו למוטב בוודאי אית ביה גם הלאו של "לא תשנא" ולכן שפיר מפרש רש"י דמיירי בשעת תוכחה דכיון דהוא עוסק במצות תוכחה עדיין מצווה הוא עליו שלא לשנאותו כל זמן שלא נתברר שאינו מקבל תוכחה.
אף שהוא רשע מצוה לסייעו בפריקה וטעינה;
מבואר בגמרא פסחים הנ"ל דאף דמיירי במי שהוא רשע ומותר לשנאתו ואדרבה מצוה יש בשנאתו מכל מקום צותה התורה: שיסייע עמו בפריקה וטעינה.
ובטעם הדבר כתב הרמב"ם שם: 'ואע"פ שעדיין לא עשה תשובה אם מצאו נבהל במשאו מצוה לפרוק ולטעון עמו ולא יניחנו נוטה למות שמא ישתהה בשביל ממונו ויבא לידי סכנה והתורה הקפידה על נפשות ישראל בין רשעים בין צדיקים מאחר שהם נלוים אל ה' ומאמינים בעיקר הדת שנאמר יחזקאל לג, יא: "אמור אליהם חי אני נאם ה' אלקים אם אחפוץ במות הרשע כי אם בשוב רשע מדרכו וחיה" עד כאן.
ועוד יותר כתבו התוספות בפסחים שם וזה לשונו: 'ואם תאמר דבאלו מציאות בבא מציעא דף לב' ושם אמרינן: 'אוהב לפרוק ושונא לטעון מצוה בשונא כדי לכוף את יצרו' והשתא מה כפיית יצר שייך כיון דמצוה לשנאתו ויש לומר: כיון שהוא שונאו גם חבירו שונא אותו דכתיב משלי כז, יט: "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם" ובאין מתוך כך לידי שנאה גמורה ושייך כפיית יצר' עד כאן.
ומבואר חידוש גדול דאף דמצוה לשנאתו כיון שהוא רשע מכל מקום צריך להקדים ולטעון במשאו כדי לכוף את יצרו שלא יבואו לידי שנאה גמורה.
אולם בתוספות בבא מציעא שם וכן ברמב"ן בבא מציעא שם ובנימוקי יוסף שם נקטו דכהאי גוונא באדם רשע לא שייך כפיית היצר כיון דרשע מצוה לשנאותו לית ביה כפיית היצר והגמרא מיירי בשונא סתם ולא בשונא מחמת עבירה.
וכן פסק הרמ"א בחושן משפט סימן ערב' סעיף י' וזה לשונו: 'ודוקא בשונא בעלמא דלא עבד איסורא אבל אם עביד איסורא ושונאו משום שעבר עבירה אין צריך לטעון עמו כדי לכוף יצרו דהא יפה עושה ששונאו' עד כאן לשונו.
עזות פנים;
בתענית ז' עמוד ב': 'אמר רבה בר רב הונא: 'כל אדם שיש לו עזות פנים מותר לקרותו: 'רשע!' שנאמר משלי כא, כט: "העז איש רשע בפניו" רב נחמן בר יצחק אמר: 'מותר לשנאותו שנאמר קהלת ח, א: "ועז פניו ישנא" אל תקרי ישנא אלא ישנא' ופירש רש"י: 'מותר לשנאותו אף על גב דכתיב: "ואהבת לרעך כמוך"'.
ועיין בקהלות יעקב להגאון מסטייפלא זצ"ל ערכין סימן ד' שנתעורר בכך על שהפוסקים לא הביאו דין זה להלכה.
"אשרי העם יודעי תרועה";
ובאורחות צדיקים שער השנאה כתב: 'יש שנאה שהיא מצוה כגון; אדם רשע שאינו מקבל תוכחה מצוה לשנאתו שנאמר משלי ח, יג: "יראת ה' שנאת רע" ואומר תהלים קלט, כא-כב: "הלוא משנאיך ה' אשנא ובתקוממיך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי" וישנא שקר ודבר כזב סוף דבר: ישנא כל דבר המרחיק אותו והמונעו מאהבת יוצר הכל כענין שנאמר תהלים קיט, קכח: "כל אורח שקר שנאתי" וזה כלל גדול שישנא אדם כל דבר שקר וכל מה שיוסיף שנאה לדרכי השקר יוסיף אהבה לתורה כדכתיב תהלים קיט, קסג: "שקר שנאתי ואתעבה תורתך אהבתי" ויאהב אמת ושלום כדכתיב זכריה ח, יט: "והאמת והשלום אהבו" עד כאן לשונו.
ולענ"ד נראה לפרש הפסוק תהלים פט, טז: "אשרי העם יודעי תרועה" דהנה בספה"ק בת עין פרשת האזינו כתב: 'דתרועה הוא לשון ריעות והתחברות רצה לומר מצות: "ואהבת לרעך כמוך" שהוא בחינת ריעות שהוא – 'כלל גדול בתורה!' עיין שם בדבה"ק והנה אף אמנם שהפליגו חז"ל במצות "ואהבת לרעך כמוך" מכל מקום לעומת זה ברשעים אדרבה! מצוה להרחיק מהם ואסור לאהוב אותם וזה שאמר: "אשרי העם יודעי תרועה" שהם יודעים עם מי מותר להתרועע ולהתחבר.
רציתי לפרסם נס שב"ה היה בזכות שיעורי התפילה שהרב שליט"א העביר (אוחילה לאל shofar.tv/lessons/17472) אבא שלי היה חייב כספים (ל"ע) לכמה אנשים מסיבה מסוימת הוא לא היה מוכן להחזיר להם (רח"ל) ולמרות שהסברנו לו: שזה חמור וצריך להחזיר! בכל מקרה התעקש שלא להחזיר. העצה היחידה שמצאתי זה רק להתפלל. וברוך השם בזכות התפילות הוא החליט להחזיר את הכספים ובאמת מקיים את הנאמר ומחזיר להם בתשלומים. תודה רבה להשי"ת ולכבוד הרב.
לכבוד הרב אמנון יצחק שליט"א, ב"ה רציתי לשתף את כבוד הרב בכמה מקרים מרגשים שזכינו לראות בזכות ברכותיו הקדושות: לפני זמן מה, נכדתי הקטנה אושפזה בבית מרפא בעקבות וירוס קשה (ל"ע). ביקשתי מהרב לברך אותה, וברוך השם, בזכות הברכה, היא החלה להתאושש וחזרה הביתה מוקדם מהצפוי, הרבה לפני הזמן שהרופאים העריכו. בנוסף, גיסתה של כלתי היתה במצב קשה והרופאים קבעו שעליה לעבור ניתוח דחוף (ל"ע). ביקשתי מהרב ברכה עבורה, וכבר ביום למחרת, לפני הניתוח, ערכו לה צילום נוסף. להפתעת הרופאים, הכל נעלם כאילו לא היה, והם עמדו משתאים. הם הגדירו זאת כ"נס של חנוכה"! אנחנו מלאים שמחה והכרת הטוב לבורא עולם על הניסים הגלויים שזכינו להם. תודה רבה לרב על הברכות, התמיכה, ההדרכה והמסירות האינסופית שלו למען עם ישראל. תודה לך על כך שאתה עבורנו מקור השראה אדיר, המקרב אותנו לעבודת השי"ת מתוך שמחה, אמונה ויראת שמים. אני פונה לכל אדם באשר הוא: בדור המורכב שלנו, הצמדות לרב צדיק כדוגמתך, והדבקות במידותיך, הן בדרך להתחזקות רוחנית אמיתית ולקבלת כוחות להתמודדות עם אתגרי החיים. תודה לך הרב שאתה מאיר לנו את הדרך בעצות טובות וכלים לעבוד את השם יתברך מתוך שמחה וביטחון. מתפללים ומבקשים: יה"ר שהקדוש ברוך הוא יתן לך כוחות אדירים להחזיר את כל עם ישראל בתשובה שלמה, ולקרב לנו במהרה את הגאולה בחן, בחסד וברחמים מאוצר מתנות חינם (אמן). בברכה ובהכרת הטוב, אוהבים אותך אנחנו וקהילות פז.
שלום, כבוד הרב שליט"א אנחנו רוצים לפרסם נס גלוי שנעשה לנו ע"י ה' יתברך בשבת קודש. יש לנו מתקן במקרר של "משמרת השבת" (השבת בעידן הדיגיטלי | הרב אליהו בייפוס shofar.tv/lessons/7123) שביום חול מציג את הספרות "00" ובימי שבת וחגים "05" ומכבה את מה שלא צריך. השבת לא שמנו לב וככל הנראה בגלל הפסקת חשמל שהיתה השבוע זה השתבש ונשאר על מצב של יום חול. הבנות שמו לב לזה רק לאחר ששבת כבר נכנסה, כשהבן הקטן פתח את המקרר ונדלק האור. כשחזרנו מהתפילה ניסינו למצוא בהלכה: מה אפשר לעשות? ונשארנו ללא פתרון וללא מזון נגיש לסעודות שבת. המקרר עם צג דיגיטלי כך שזה עוד יותר מסבך את העניין. ב"ה לחמים לסעודה הראשונה היו לנו ורק השתיה והסלטים נשארו במקרר, התחילו לצוץ כל מיני רעיונות איך "לעזור" להקב"ה לעזור לנו... תוך כדי אחת הבנות הציעה בואו נשיר: "עבדו"... ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) קמנו ושרנו במעגל (באופן המותר בשבת כמובן...) סביב השולחן "עבדו", עם כל סיבוב השמחה גברה והדאגה פחתה, התחלנו לקבל בשמחה את המצב. לאחר כמה כ-7 דקות תוך כדי הסיבובים, אשתי הביטה לעבר הצג של "משמרת השבת" וזעקת פליאה יצאה מפיה, הצג השתנה למצב שבת! ומופיעות בו הספרות "05"!!! ישתבח שמו לעד! לא יאומן כי יסופר! נס גלוי! במקום! סיימנו את ה-15 דקות שירה וישבנו בשמחה לסעודת שבת. תודה רבה לרב היקר שכל הזמן דואג לתת לנו עצות נפלאות, טובות ומועילות. תודה על הזכות להכיר את בורא עולם יותר טוב בכל פעם! בברכה והערכה רבה שבוע טוב ומבורך (אמן) משפחת טביב (הי"ו) מחשמונאים. (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
צהרים טובים. ראשית תודה על שמשתדל לעשות עבודה טובה ולעזור לעם ישראל. יש לי מטופלת שלא היה לה ילדים (ל"ע) וב"ה כשראתה סרטון של הרב אמנון יצחק על אותה אשה שלא היה לה ילדים ששמה כיסוי ראש ולאחר שנה נפקדה (ברית מילה של הנכד של מיכל בניטה מהסרט כוחה של מצוה shofar.tv/videos/16379) וככה גם היא עשתה ולאחר 8 שנים נפקדה ב"ה; היתה שמה כיסוי ראש רק בשבתות וכששמעה את הסרטון קיבלה על עצמה לשים כל הזמן ובאותו חודש נפקדה!
חזק וברוך וישר כחך כבוד הרב אמנון יצחק שליט״א על כל לימוד התורה, המוסר, עבודת המידות, היראת שמים, החזרה בתשובה של המונים בכל העולם, החסד, המסירות נפש בהפצת האמת ובהשפלת השקר שב"ה כבוד הרב משפיע באהבת ישראל ללא גבולות ובהתמדה למעלה מ-40 שנה, אין מילים מספיק להביע את הכרת הטוב ותודות בלי סוף על הכל. יהי רצון מלפני אבינו שבשמים: שיתמלאו כל משאלות הלב הענק של רבנו לטובה ולברכה ושנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה וברחמים רבים (אמן) בהערכה ובהוקרה רבה משפחת: סי. א.
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על דרשה מרתקת ומיוחדת. (ימי החנוכה - חלק י' 19.12.2024) יה"ר שהשם יתברך ישמור על הרב היקר בבריאות איתנה, רמ״ח אברים ושס״ה גידים ושכל משאלות ליבך יתגשמו במהרה אמן!
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!
בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.
כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).
בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!
© 2024 כל הזכויות שמורות