טוען...

מחלוקת ושנאת חינם - חלק א | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 21.07.2019, שעה: 07:01

הורדת MP4 הורדת MP3


בס"ד מחלוקת ושנאת חינם - חלק א' 'ואהבת לרעך כמוך 22-07-2019

נציב יום: יוסף בן גנט, רפואת הנפש והגוף בתוך שאר חולי עמו ישראל, תשובה שלמה אמתית, שתזכה לכל מילי שמיטב לעבודת השם יתברך מהרה, אמן.

פרק חדש- מחלוקת ושנאת חינם- חלק א': מובא בגמרא: "ביומא" ט': מקדש שני שהיו עוסקים בתורה ובמצוות וגמילות חסדים, מפני מה חרב? מפני שהיתה בו "שנאת חינם". ללמדך ששקולה שנאת חינם כנגד שלוש עברות, עבודה זרה, גילוי עריות, ושפיכות דמים. רבי יוחנן ורבי אלעזר, דאמרי תרוויהו, ראשונים שנתגלה עוונם - התגלה קיצם. אחרונים שלא נתגלה עוונם - לא נתגלה קיצם. פירש רש"י: בני מקדש שני - רשעים היו בסתר. וכתב המהרש"א: שהיה להם שנאת חינם בלב ולפנים כאילו אוהבים. אז רואים שזה הביא לחורבן "שנאת חינם".

כתב הסמ"ק במצוה ח': ודע והבן כי מאוד גדול השלום. דאמר רבי יוחנן:  בית ראשון למה נחרב? על שהיו בו שלוש עבירות: עבודה כוכבים ומזלות, גילוי עריות, ושפיכות דמים. בית שני למה נחרב? מכירים אנו שגדולים בתורה ובגמילות חסדים היו, אם כן מפני מה נחרב? מפני שהיה בהם שנאת חינם. וזה נרמז בר"ת: "איכה ישבה בדד, העיר רבתי עם, היתה. ר"ת: איבה רעה. זה הוא דבר הנראה לעיניים כי גדול עונש שנאת חינם מאוד, כי אותם שהיה בהם שלוש העבירות החמורות - נגאלו אחרי 70 שנה, ואותם שהיה בהם רק "שנאת חינם"- רק שנאת חינם -לא נתגלה קיצם.

בספר כתבי הסבא מקלם כתב: הרי מוכח מהגמרא שעון שנאת חינם קשה מעבודה זרה גילוי עריות ושפיכות דמים. ובעוונות הרבים העוון הזה מרקד ביניהם, עד שאפילו בעלי מידות שנוחים לעשות צדקה וגמילות חסדים, ורחוקים מגאווה גלויה, עם כל זה נתפסים בעוון המר הזה -  לשמוח באיד חבר, וקשה בעיניו טובת זולתו, גודלו או כבודו, ומכל שכן שאינם שמחים בטובת חברם.

ומקרא מלא דיבר הכתוב: "ואהבת לרעך כמוך" וזה יסוד המידות. כי מי שאינו מייגע את עצמו להשיג אהבת הבריות - ממילא יפול חס ושלום בגיהינום של שנאת הבריות, כי טבע האדם נוטה לזה, ובפרט מי שטבעו שזה קשה בזה חס ושלום - הרי הוא כל היום בעבודה זרה בגילוי עריות ושפיכות דמים וקשה מהם.

בספר "זיכרון ציון" מאמר אות ט' ו- י' כתב: אמרו חכמים זכרונם לברכה בעוון שנאת חינם נחרב בית שני, רבים תמהו על זה, רק בשביל חטא אחד כזה נחרב הבית? והוגלו ישראל מאדמתם? והיו כצאן לטבח?!  אומנם הדבר פשוט: גם חטא קטן, אם עושה אותו הרבה פעמים - הרי הוא נעשה גדול וחמור.

כאשר קולע אדם שערות רבות ביחד, המה נעשים חבל עב אשר לא יינתק, והעבירה הזו "לא תשנא את אחיך בלבך" היא משתרגת ענפיה יותר מכל העבירות שבתורה לאין קץ. כי אם אדם אוכל נבלה או עובד עבודה זרה חלילה פעם אחת - יש לו עבירה אחת. ואם עשר פעמים? יש בידו עשר עבירות. אבל בלאו "דלא תשנא" על שנאה שבלב הזהיר הכתוב: כמו שאמר הרמב"ם, ואם שונא לאחד מישראל - ישלו עבירה אחת, אם שונא לעשרה - יש לו עשר, אם שונא לעשרות לאלפים - הרי בידו עשרות אלפים עוונות בפעם אחת. ועד כמה הוא עושה חבילות חבילות של עבירות בשעה קלה.

ומה גם שזה הלאו נראה דפשיטא שהלאו "לא תשנא את אחיך" הוא גם בכל רגע ורגע. כל זמן שאינו מסיר השנאה מלבו. כמו לאו שלא ייראה ולא יימצא בפסח. ואם כן בבית שני שהיו דשים בעוון הזה, רובא דרובא דישראל, לכל אחד היו רבי רבבות עוונות בעוון זה, ויגדל העוון עד כי נתקדרו השמים ותחשך הארץ ונעשה מחיצה של ברזל - בנינו לבין אבינו שבשמים. לכן חרבה עירנו ושמם בית מקדשנו, ובעוונות הרבים עוד אנו יכולים לנקות עצמנו מהעוון הזה, ולהסירו מלבינו, ועדיין מרקד בינינו. ולכן עודנו עלתה ארוכה לארצנו, ולא נתקבצו נפוצותינו, ואנו פזורים בארבע כנפות הארץ עד אשר ירחם השם עלינו למען שמו.

קנאה ושנאה : גורמת קטרוג למעלה.

אמרו חכמים זכרונם לברכה "שיר השירים" ח' א' על הפסוק: "היושבת בגנים חברים מקשיבים לקולך השמיעיני". תנו דעתכם שלא תשנאו זה את זה, ולא תקנאו זה את זה, ולא תחרחרו זה עם זה, ולא תביישו לזה לזה. שלא יאמרו מלאכי השרת, לפני ריבונו של עולם, תורה שנתת להם לישראל - אינן עוסקים בה, והרי איבה ושנאה ותחרות ביניהם, ואתם מקיימים אותה בשלום. אם תקחו בחשבון את כל זה שהמלאכים יגידו כך - אז תקיימו את התורה בשלום.

הגמרא בסנהדרין קי' אמר רב: "כל המחזיק במחלוקת עובר בלאו שנאמר ולא יהיה כקורח ועדתו". רב אשי אמר: "ראוי להצטרע כתיב הכא ביד משה לו וכתיב התם ויאמר השם לו עוד הבנה ידך בחיקך". הנה רוב מונה המצוות לא מנו את הלאו הזה ממניין הלאוין. עיין בספר "המצוות להרמב"ם", לא תעשה מהשם שם כתב: וכן אומרם המחזיק במחלוקת עובר בלאו שנאמר: "ולא יהיה כקורח ועדתו".

הוא גם כן על צד הדרש, אומנם גופי דקרא הוא להפחיד, ולפי מה שביארו החכמים הנה הוא שלילה לא אזהרה, כי הם ביארו כי עניין זה המאמר הוא שהאל יתברך מגיד כי מי שיחלק על הכהנים, ויעורר על הכהונה במה שיבוא מן הזמן - לא ייענש במה שנענש קורח ולא יהיה עונשו שיבלע בארץ, ואומנם יהיה עונשו כאשר דיבר השם ביד משה לו, רוצה לומר הצרעת, כאומרו למשה: "הבא נא ידך בחיקיך" וכמו שהתבאר בעוזיהו, עד כאן. ועוד מדברי הרמב"ם "ספר המצוות" שורש ח' ובסמ"ג: לא תעשה כנ"ל.

אבל "בספר חרדים" במצוות לא תעשה פרק כד' אות מב': הביא לאו זה בין מניין הלאוין וכתב שכן הוא המניין תרי"ג לגאון ולרבי שלמה בן גבירול. ורבינו יונה ולרשב"ץ. והחפץ חיים בפתיחה אות יב' מנה גם כן את הלאו הזה.

כתב החפץ חיים "בשמירת הלשון "שער הזכירה פרק יז': דאפילו בעל המחלוקת הוא קרובו ואפילו הוא אביו, אף על פי כן יש לו להיזהר עד מאוד שלא לחלוק לו כבוד להימשך אחריו. ואפילו אם אביו מצווהו בעניין הזה. זאת אומרת: לקרובו יש מחלוקת, לאביו יש מחלוקת- אסור לבן להשתתף עם זה. כמו שנפסק "ביורה דעה" בסימן רמ' בסעיף טו': שאם אמר לו אביו אפילו לעבור על מצווה של דבריהם, מצווה דרבנן - לא ישמע לו. דגם הבן וגם האב כולן חייבים בכבוד המקום וכל שכן בעבור העוון החמור של מחלוקת.

וכמו שמצינו בבני קורח, שלא נמשכו אחר אבינן, אף על פי שזה היה ביזיון לאביהן, על כן נמלטו מעונש שבא על אביהן. כמו שמובא בילקוט פרשת קורח וזה לשונו: זהו שאמר הכתוב בתהלים א' א': "אשרי האיש"- אלו בניו של קורח. "אשר לא הלך בעצת רשעים" - שלא הלכו בעצת אביהן. שנאמר: "סורו נא מעל אוהלי האנשים הרשעים האלה". ובדרך חטאים לא עמד" שנאמר: "את מחתות החטאים האלה".

וכן מובא בילקוט: ומה זכות היה בידם של בני קורח שינצלו מהעונש שבא על אביהן? שבשעה שהיו יושבין אצל קורח אביהן – רואים את משה וכובשים את פניהם בקרקע, אמרו עם נעמוד מפני משה רבנו – אנו נוהגים ביזיון באבינו, וכבר נצטווינו על כיבוד אב ואם, ולא נעמוד - כבר כתוב: "מפני שיבה תקום". מוטב שנעמוד מפני משב רבנו אף על פי שאנו נוהגים בזיון באבינו. באותה שעה הרחישו את ליבם בתשובה, ועליהם אמר דוד בתהלים מה' ב': "רחש ליבי דבר טוב".  מזה יש לידע אומר החפץ חיים: דאם לא יימשך אחר עצת אביו במחלוקתו - לא ייתפס ברשתו. אבל מה עושים עם ילדים קטנים? ילדים קטנים - מתים במחלוקת, כמו הילדים שהיו שם,

עכשיו שמעתי מעשה, ניגש אלי אחד מהמתפללים, שאומר שבאור יהודה יש בן אדם שסניק שהבן שלו בן 3 לקה במחלה.

אז הוא אמר לו: תלך תבקש מחילה מהרב אמנון ויברך אותך ואפשר שהילד ירפא, והראה לו סרטים איך נרפאו אנשים והכל. בשום אופן הוא לא מוכן, הוא מחזיק במחלוקת, טס לחו"ל מבזבז כספים, מוכן להקריב את הבן כמו למולך, העיקר לא לבקש מחילה ולא כלום. אלה המחזיקים המחלוקת – כתוב במפורש: תינוקות חפים מפשע מתים. ולא יאומן כי יסופר.

ואפילו שרואה שהדין עם אביו - אף על פי כן יראה להשקיט ולא להחזיק המריבה עם הצד שכנגדו דמצוות הבאת שלום - יש לו לחשוב אולי טועה בדמיונו מצד אהבה תקועה בלב האדם שאוהב לאביו כנפשו.

כמו שכתוב בספרי: "רעך אשר כנפשך" זה אביך, ואין אדם רואה חוב לעצמו, וכל זה שאין יכולת בידו למחות ולהשקיט את המריבה, אבל אם הבן נשוא פנים לאביו? ויכולת בידו להשקיט את המריבה והוא מחריש - נענש עבור זה.  כמו שהובא "בתנא דבי אליהו" פרק כא': ולא יראה אדם את אביו ואמו כשהם מדברים דברים יתרים ויחריש להם, אם הוא שומע את האב ואת האמא אומרים לשון הרע, וכל שכן עבור מחלוקת שכלול בו הכל - אסור לאדם להחריש, ואם עשה כן הוא והם אינם ממלאים ימיהם ושנותיהם.

וכן לכל אדם מצווה להטיל שלום לכל הצדדים, הוא בכלל הדברים שאדם אוכל מפרותיהם בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא. כמו שמובא בפאה פרק א': ואפילו שרואה בצד אחד שאין הדין עמם, וראויים לעונש עבור מחלוקת, ואל יש לו יכולת בידו, אפילו כך יש לו לאדם להתאזר בכל כוחו לעשות שלום בין הצדדים ולא יתעצל בזה, ואפילו הוא החשוב שבישראל.  כמו שמצינו: "ויקום משה וילך את דתן ואבירם", זאת אומרת: הם לא צודקים המחלוקת ולמרות זאת משה רבנו בא לקראתם להשלים בדברי שלום. ואמרו רבותינו זכרונם לברכה בסנהדרין קי': מכאן שאין מחזיקים המחלוקת.

עד כאן להיום, מחר חלק ב.

רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.

  •    שיתוף   

הרצאות קרובות

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 16.04 17:40

    אני רוצה לומר תודה כבוד הרב לך על הקהילה והחנות שדואגים לנו לכשרות מהודרת כיף להכנס לחנות שאפשר ולקחת מהמדפים בלי חשש ודאגות ובדיקות! תודה לכל מי שטורח עומל ועוסק בשחיטה שדאגו לבשר ועופות לחג הפסח ובכלל. ברוך ה' הצלחתי לקנות הכל אפילו גם לאמא שלי… תודה על התבלינים ולטורחים /ת. אתמול גם זכינו ברוך ה' להיות בבדיקת תבלינים! מרגישה שם תמיד מוקפת במשפחה אמיתית כשאני בבני ברק. תודה למי שאפה את המצות המהודרות! תודה על הבשר הכשר שזוכים לשים על שולחננו שחיטה הכי מפוארת כמו שאמרו על שחיטתך🙌🏽 (הרב מרדכי גלאי - "השחיטה של הרב אמנון יצחק מפוארת, הכי טובה שאני מכיר!" shofar.tv/videos/11139) ישר כוחכם עד 120 פלוס - אמן תודה על הכל🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹.

  • 15.04 10:35

    בוקר אור לרב היקר! ישר כח עצום על העשייה המבורכת. ב"ה הדרשה אמש ממש היתה נפלאה ממש! (קרית עקרון - אפיקומן וגלות מצרים 14.04.2024 shofar.tv/lectures/1598)

  • 15.04 10:34

    כבוד הרב, איזו התעלות לראות פני הצדיק ולשמוע דבר ה', ב"ה הרצאה יפה ומרגשת (קרית עקרון - אפיקומן וגלות מצרים 14.04.2024 shofar.tv/lectures/1598) זלגו הדמעות לשמוע את בעל התשובה של הרב מזה שנים שמודה לרב על ההחזרה בתשובה שלו ושל צאצאיו אחריו ומברכו לחיים טובים (אמן).

  • 15.04 10:33

    רבנו הקדוש לילה טוב. איזה הרצאה מדהימה קרית עקרון - אפיקומן וגלות מצרים 14.04.2024 shofar.tv/lectures/1598) תודה רבה ונסיעה טובה. ב"ה זכינו ברבנו , יותר מזהב מכסף!!

  • 15.04 00:31

    איזה הרצאה כבוד הרב שליט"א 👌 (קרית עקרון - אפיקומן וגלות מצרים 14.04.2024 shofar.tv/lectures/1598)

  • 14.04 14:22

    תודה גדולה לכבוד הרב היקר שליט"א על שיעור הבוקר! נשתדל בעזרת השם יתברך בלי נדר לעשות שיחת וועידה לנשים בזמן המסוגל להתגלות משיח ויחד עם הילדים נתפלל ונבקש מהשם יתברך: שהמשיח יתגלה! (מהרה אמן ראה סרטון: להתפלל על ביאת המשיח לאחר שרפת החמץ shofar.tv/videos/17060).

  • 14.04 14:21

    כבוד הרב היקר שליט"א שבוע טוב ומבורך! ב"ה עשינו אתמול בחצות שיחת וועידה לקיום מצוות הזעקה לנשים. הנשים התפללו מכל הלב מתוך בכי מר ושיברון הלב והבנה ש: "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). וכולנו קיבלנו על עצמנו תשובה שלמה.

  • 11.04 12:29

    כבודו היקר! ברוכים תהיו שלום וברכה❤️ שמחתי לראותכם שמחים וששים בחתונת בנכם היקר הי"ו כבת השמחה לראות את אביה - אבא של כולנו. הרבה מזל טוב ונחת מתוך שמחה ואושר לעבודתו יתברך (אמן) שמחנו לראות את הרבנית היקרה מפז נאה וחסודה. לראשונה ראיתי את כבודו מכניס לחופה את בנו יקירו ועלה במחשבתי: ' כשם שהכנסתם את בנכם לחופה - כך בעזרת השם תכניסו כל יהודי ויהודיה לחופה שלו בגן עדן!' כך תלווה את כל התלמידים היקרים ואלה שעמלו וטרחו ומחו על כבודכם היקר מפז תכניסו אותם כאב המכניס את בנו לחופה לחופת עולם בגן העדן ואז ישמחו וירננו ויה"ר שיהיה רק בשמחות, אמן.

  • 10.04 14:10

    כבוד הרב! מדקה 41 ממש מחזק !!! (shofar.tv/videos/14912) שהרב מדבר על ציור יום המיתה, עכשיו עשיתי טיפול ציפורן חודרנית (ל"ע) סליחה מכבודו, והמטפלת שמעה וביקשה שאשלח לה ושאלה: מה עליה לעשות? אמרתי לה: דבר ראשון כיסוי ראש וצניעות! שזה מה שהרב אומר לכל אשה. ברוך השם זכינו ללמוד מרב האמת!!!

  • 10.04 12:53

    ✨ קידוש ה׳ הגדול מהו כח הרצאה של הרב אמנון יצחק שליט״א בעקבות הזעקה על עקירת התורה בהרצאה ברמת גן בתאריך 18,07,2023 ולקחנו על עצמינו הרצאה בעיר לוד ב"ה אשתי נפקדת, ובהרצאה בעיר לוד בתאריך 12,09,2023 גדול המחזירים בתשובה בדורנו כבוד הרב אמנון יצחק שליט״א מברך בתחילת ההרצאה את מארגני ההרצאה לבשורות לתאומים, כמה ימים לאחר מכן בבדיקת אולטרסאונד אנחנו מקבלים את הבשורה לתאומים. (shofar.tv/videos/15977) 'צדיק גוזר ה׳ מקיים!' הרצאה בלוד שכבוד הרב מברך בלחש לתאומים כמה ימים לאחר מכן בבדיקת אולטרסאונד אנחנו מקבלים את הבשורה כבוד הרב! ב"ה אפשר לפרסם: התאומים נולדו בשעה טובה ומוצלחת!

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים