עכו - תראו חצי סרט
תאריך פרסום: 08.04.2013
עכו 8-4-13
ערב טוב, בעזרת ה' נעשה ונצליח וה' עלינו ברחמיו ירוויח
פרשת השבוע, "אשה כי תזריע וילדה זכר וביום השמיני ימול בשר ערלתו", אמר רבי שמלאי, כשם שיצירתו של אדם אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, האדם נברא אחרי החיות הבהמות והעופות בששת ימי בראשית, כך תורתו נתפרשה אחר תורת בהמה חיה ועוף. סוף פרשת שמיני שבוע שעבר, אנחנו למדנו את תורת הבהמה החיה והעוף, והפרשה הזאת, פרשת תזריע אנחנו לומדים על פרשת תורת האדם. דהיינו, נשאלת השאלה מה ראו חכמים ז"ל בכלל לכנות את הפרשה הזאת פרשת תזריע - תורתו של אדם? למה נאמר שאחר תורת חיה הבהמה והעוף באה תורתו של אדם, איזה תורתו - הפרשה הזאת שלנו, למה זאת נקראת תורתו של אדם? כל התורה מלאה במצוות שכולם הם תורת האדם, והן מתייחסות לאדם ולא לשאר הברואים, אז מה המיוחד בפרשה הזאת שלנו שנקראת תורתו של אדם? זו שאלה ראשונה שנצטרך לתרץ.
שאלה שניה, מה גרם שנשנתה מצות המילה בפרשה הזאת דוקא, הרי כבר נאמרה מצות המילה לאברהם אבינו בפרשת לך לך בספר בראשית, למה עכשיו חוזר לומר אשה כי תזריע וילדה זכר וביום השמיני ימול בשר ערלתו?
אמנם חכמים ז"ל דרשו מכאן, ביום השמיני, אפילו בשבת, בא לומר במיום השמיני, מתי שנופל היום השמיני אפילו בשבת. להורות שהמילה דוחה את השבת, כמו שכתוב בגמרא במסכת שבת קל"ב. אבל את זה גם יכלה התורה להגיד את הפסוק הזה, ביום השמיני ימול בשר ערלתו, גם בפרשת לך לך, למה היא המתינה התורה עד שהיא אומרת את זה דוקא פה? כנראה יש כאן הדגשה מיוחדת בפרט זה שמילה דוחה שבת שזה קשור לתורת האדם. אז שני דברים אמרנו, למה הפרשה הזאת נקראת תורת האדם, ולמה נשנתה פרשת מילה עוד פעם פה ולא נאמרה בלך לך, אז מן הסתם יש קשר בין המילה לבין תורת האדם שזו הפרשה הזאת.
הנה בעצם ההלכה הזו יש להתבונן, זה שהמילה דוחה את השבת, יש להתבונן. מצאנו שיש מצוות חשובות ביותר שהן נדחות מפני השבת, לא מקיימים את המצוות בשבת, והן נדחות מפני השבת, כגון, תקיעת שופר, מצוה חשובה מאד, ראש השנה, יום הדין, לא תוקעים בשופר בשבת, נטילת לולב, מצוה חשובה מאד, לא נוטלים לולב בשבת. מצוות אלה הן נדחות מפני השבת, אף על פי שבעשייה שלהם אין חילול שבת דאורייתא, אם אדם יתקע בשבת או ינענע בלולב זה לא חילול שבת, אז למה הן נדחות? גזרו חכמים בכל אופן, שהם ידחו, גזרו שמא יעביר את השופר או את הלולב בשבת ארבע אמות ברשות הרבים, ואז זה יהיה חילול שבת, הוא עלול להעביר את זה ברשות הרבים כדי ללכת ללמוד את התקיעות או נענועים וכו'. אז גזרו חכמים משום זה שהמצוות האלה יידחו מפני השבת.
נשאלת השאלה, אם כך, מה המיוחד כל כך במצות מילה, שעצם המילה זה חילול שבת, ואף על פי כן נדחית השבת מפניה? הם המצוות שופר ולולב, אין בהם חילול שבת בעצם עשייתן, אבל גזירה שמא גזרו חכמים שהם יידחו, מילה שעצם המילה זה חילול שבת נדחית השבת מפניה. מה כוחה של המילה כל כך גדול?
ובאמת מצאנו שחכמים ז"ל נתחבטו בטעם הדבר. בילקוט שמעוני בירמיה שכ"א, הפסוק "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי", אז שמה כתוב השבת והמילה מתדיינים זה עם זה. השבת אומרת, אני גדולה ממך, דהיינו מהמילה, שבי שבת ממלאכת עולמו, אמרה המילה אני גדולה ממך שאלמלא אני לא נברא העולם, שנאמר "אם לא בריתי" אם לא הברית, "חוקות שמים וארץ לא שמתי" לא היה בכלל עולם. אז מה את אומרת לי? את אומרת לי השבת שאני גדולה בגלל שבי שבת הקב"ה ממלאכתו? אומרת המילה, אני בלעדי בכלל לא היה נברא העולם שישבתו בשבת ממלאכה. אמר רבי יהודה בר שלום, משל לשתי מטרונות שהיו עומדות, שתי נשים חשובות, לא היה אדם יודע ליתן לב להפריש איזה גדולה מחברתה, מי יותר חשובה, כיון שהעביר אחת מלפני חברתה ידעו הכל, אותה שעברה מלפני חברתה היא הקטנה, ז"א אם העבירו אחת מפני חברתה אז היא הקטנה. כך ממה שאנו יודעים שמילה דוחה את השבת, אנחנו יודעים שהמילה גדולה מן השבת, כיון שהשבת נדחתה מפניה.
ההוכחה שמילה גדולה מן השבת, היא מעצם הדין שמילה דוחה שבת. בלי זה לא היינו יודעים מי גדול ממי, שכן גם השבת היא חמורה שבחמורות, שהרי המומר לחלל שבת כמומר לכל התורה, ושחיטתו פסולה, ויש לו דין של גוי לכל דבריהם, ועוד דברים קשים ואיומים, שתי מצוות העובר עליהן ומבטל אותן ענשו כרת, שתי מצוות עשה אבל, לא לא תעשה שהן חמורות, מצוות עשה שהן קלות יותר ממצוות לא תעשה, יש שתיים שהן חמורות, שהעונש עליהן כרת, רק שתיים, אחת זה פסח והשניה זה מילה. מצוות אלה קשורות זו בזו בתוכן הפנימי שלהן וגם בהלכות המעשיות שלהן, קשורות זו בזו. התורה תולה את הפסח בתנאי של מילה, אתה לא יכול להקריב קרבן פסח אם אתה לא נימול, וכל ערל לא יאכל בו, אי אפשר לאכול קרבן פסח אם אדם ערל, רואים שהקרבן פסח ומילה קשורים זו בזו. שתי מצוות אלו הן המצוות הראשונות שקיימו עם ישראל במצרים, ובזכותן הם נגאלו ממצרים. כמו שדרשו חכמים ז"ל במכילתא על הפסוק "ואומר לך בדמייך חיי ואומר לך בדמייך חיי" זה דם פסח ודם מילה. אז שתי המצוות האלה הן המצוות הראשונות שקיימו עם ישראל במצרים, ובזכותן הם נגאלו.
מבאר המהר"ל מפראג, תוכן שתי המצוות האלה הן עבדות לה', כל מצוה כזו היא תוכנה עבדות לה'. המילה זה אות בבשר של היהודי, זה חותם ברית קודש, זה אות בבשר של היהודי. מה האות הזה חותם של עבדות שמלוה אותו כל ימי חייו ומזכירו כי הוא עבד ה', כי לי בני ישראל עבדים עבדי הם. קרבן פסח הוא עצם העבודה, כמו שנאמר "ושמרתם את העבודה הזאת", רק קרבן פסח נקרא עבודה, העבודה הזאת, מלשון עבדות. והיה כי יאמרו אליכם בניכם מה העבודה הזאת לכם, אז שתיהן התוכן והמהות שלהן זה עבדות.
עכשיו, מה אות העבדות שיש במילה? מבאר ספר החינוך, במצוה ב', משרשי המצוה, לפי שרצה השי"ת לקבוע בעם אשר הבדיל להיות נקרא על שמו, אנחנו נקראים ישראל על שמו של הקב"ה, כיון שהקב"ה רצה לקבוע בעם שהבדיל להיות נקרא על שמו אות קבוע בגופם להבדילם משאר העמים בצורת גופם, שנהיה נבדלים מכל העמים בצורת הגוף שלנו, כמו שהם מובדלים בצורת נפשם אנחנו גם נבדלים מאומות הועלם בצורת הנפש שלנו, לנו יש נשמה מעולמות גבוהים ביותר, הנשמות שלהם זה רק מעולם העשייה, והעם הנבחר חפץ השי"ת להשלים את תכונתו, ורצה להיות ההשלמה ע"י האדם דוקא, ולא בראו שלם מבטן, הקב"ה רוצה שאנחנו נשלים את עצמנו, ז"א כשאדם נברא ערל הוא לא שלם, רק אחרי שהוא עושה ברית הוא נהיה שלם. השלמות של היהודי זה רק אחרי הברית. למה? לרמוז, כי כאשר תשלם צורת גופו על ידו, כשם שהוא משלים את הצורה של הגוף שלו הוא בעצמו על ידו, כן בידו להשלים צורת נפשו בהכשר פעולותיו, אז שילמד מזה שהוא לא נברא שלם וצריך לעבוד על הגוף להשלים ע"י ברית, ועל הנפש שלו על ידי הכשר הפעולות שהוא יעשה הוא ישלים את הנפש שלו. לכן ייחד הקב"ה את עם ישראל בזה, במצות מילה לעשות את החותם הזה בבשרנו.
במדרש תנחומא בפרשת תזריע ה' מובא, שאל טורנוסרופוס הרשע את רבי עקיבא, אלו מעשים נאים יותר, של הקב"ה או של בשר ודם? אמר לו רבי עקיבא, של בשר ודם, אמר לו טורנוסרופוס הרשע, למה אתם מולין? למה אתם מלים את עצמכם? אמר לו הייתי יודע שעל דבר זה אתה שואלני, לכך הקדמתי ואמרתי לך שמעשי בני אדם נאים משל הקב"ה. טורנוסרופוס הרשע הכין שאלה מקדימה כדי להפיל את רבי עקיבא, והוא סבר שמעשיו של הקב"ה נאים יותר ממעשה אדם, לכן מה פתאום אנחנו פוגמים את עצמנו עם הברית, אם ה' ברא אותנו אז הוא ברא אותנו בשלמות לכאורה, מה אתה הולך ופוגם? מי מעשיו יותר נאים, של הקב"ה או של בשר ודם? רבי עקיבא שידע שהוא זומם לשאלה הבאה, למה אתם מולין, למה אתם עושים את הברית? הקדים ואמר לו מעשה בני אדם. מה עשה רבי עקיבא? הביא לו שיבולים וגלוסקאות, שיבולים אתם יודעים מה זה, והביא לו עוגות, אמר לו אלו מעשי הקב"ה השיבולים ואלו מעשי ידי אדם. נו, מה יותר נאה, השיבולים או העוגות? אם ימכרו לכם במאפיה שיבולים ועוגות מה תקנו? עוגות. מה יותר נאה? אמר לו טורנוסרופוס הרשע, אם הוא חפץ במילה למה אינו יוצא הוולד מהול ממעי אמו? אז אם הקב"ה רוצה שהוא יהיה מהול שיוציא אותו מהול, אם הוא רוצה שיהיה עם אף אחד יוציא אותו עם אף אחד. אמר לו רבי עקיבא על אותה שאלה בשאלה, כמו שהיהודים, אתם יודעים שהיהודים שואלים את השאלה הם עונים בשאלה. פעם אחד גוי שאל יהודי, למה על כל שאלה אתם עונים בשאלה? אמר לו למה לא?
אמר לו רבי עקיבא, ולמה חבל הטבור יוצא עמו והוא תלוי בבטנו ואמו חותכתהו? אם היה רוצה הקב"ה שהוא יצא שלם וגמור, גם היה יוצא עם חבל טבור חתוך, למה הוא מוציא אותו עם חבל טבור מחובר וצריכים לחתוך אותו בחוץ? אותו דבר, צריכים לעשות ברית מילה. ומה שאתה אומר למה אינו יוצא מהול, אני אענה לך. לפי שלא נתן הקב"ה את המצוות לישראל אלא לצרף אותם בהם. בזה שאדם מל את עצמו זה בא ללמד שאתה צריך לצרף את עצמך וכל המצוות שניתנו לעם ישראל זה בשביל לצרף את היהודי. אם הייתם רואים חומר גלם של יהלום זה כמו גוש עפר, אבל צירוף אחר צירוף אתה מקבל יהלום כמו שצריך, עם פאזות שמייקרות אותו. אם אתה תראה את עפר הזהב איך הוא נראה בהתחלה, אולי לא תרגיש, אפילו שזה זהב, עד שמעבירים אותו בכור ואז הוא הופך להיות זהב טהור. היהודי זה גוף אבל המצוות מצרפות אותו עד שהוא נהיה צדיק גמור.
טורנוסרופוס הרשע לא יכול היה להבין את הדבר הזה שמעשי בני אדם חשובים יותר משל הקב"ה, לא היה יכול להבין שאדם לא נברא שלם. התשובה שענה לו רבי עקיבא היא היא המקור של דברי בעל החינוך שהסיבה שאנחנו נולדים לא שלמים כדי שנבין כמו שביכלתנו להשלים את צורת הגוף שלנו בידינו, כך בידינו להשלים את נפשנו, שלא יגיד בן אדם אני נולדתי ככה אין מה לעשות. יש מה לעשות, אתה יכול לשנות את הנפש שלך ולהעלות אותה למדרגה עליונה כמו מלאך. והוסיף רבי עקיבא להמחיש לו את זה מעניני העולם, שהגלוסקאות זה העוגות, חשובות מן השיבולים כיון שהאדם תיקן אותם. וגם שחבל הטבור שעמו נולד אם לא נחתוך אותנו אנחנו ימות התינוק. ז"א הכל תלוי במעשי ידינו.
אם כן המילה היא אות העבדות הקבועה בבשרנו, כדי שנזכור תמיד את המעלה שלנו על שאר העמים ואת החובה שלנו כלפי הבורא, שאנחנו צריכים להיות עבדים לה' יתברך. והיא גם מרמזת שבכוחנו להשלים את צורת נפשנו ולהעמיד אותה על תיקונה, כשם שביכולתנו להשלים את צורת גופני.
מהותה ומטרתה של השבת, היא לקדש את העולם הזה. המהות, המטרה של השבת יא לקדש את העולם הזה. העולם הזה כולו שטוף בגשמיות, היהודי שעובד בששת ימי המעשה ונח ביום השבת בקדושה, מקדש בכך את העולם כולו, לא רק שהיהודי מקדש את השבת ומקדש את עצמו בשבת, הוא גם מקדש את העולם בשבת. אם כן מטרת המילה לקדש את הגוף ומטרת השבת לקדש את העולם. מילה מקדשת את הגוף ושבת מקדשת את העולם, אבל יש חילוק גדול ביניהם.
המהר"ל מפראג זצ"ל אומר, כי השבת היא דוקא ביום השביעי, כי מספר שבע מורה על מסגרת הטבע, שהבריאה נבראה בסוד השבע, השבוע, שבעת ימי בראשית, זו מטרת השבת, לקדש את העולם בתוך המסגרת של הבריאה, מה שאין כן המילה, המילה הזמן שלה ביום השמיני בדוקא, כי ענין המילה זה מעל הטבע, שמונה זה מספר שמורה מעל הטבע, שבע זה קדושת השבת, וזה לקדש את הטבע, אבל זה עדיין בתוך הטבע. שמונה, יום השמיני, ענין המילה הוא מעל הטבע, והשאיפה של עם ישראל היא לחיות ברוממות מעל הטבע. ולא לנהוג כמופקרים במסגרת הטבע. אז ז"א, אנחנו עם ישראל על ידי המילה אנחנו צריכים להתרומם מעל הטבע, מעל הטבע.
לפי זה יכולים אנחנו להבין במה נתייחדה מילה משאר המצוות, מה היא נתייחדה המילה משאר המצוות? כל המצוות הן גם כן בתוך מסגרת של הטבע, והמטרה שלהן היא לקדש את הטבע, על כן כשיש בהם חשש של חילול שבת אפילו בעקיפין כמו בלולב ושופר, גזרו חכמים שהם ידחו מפני השבת, כי השבת היא קידוש הטבע הנעלה ביותר הטבוע בעולם מראשיתו, כי בו שבת מכל מלאכתו. אז לכן מה שיכול לגרום לחילול שבת דוחים אותו, אבל מילה היא אינה עומדת ביחס לשום מצוה, גם לא למצות שבת, שכן כל המטרה שלה היא לרומם את היהודי מעל למסגרת הטבע.
אם כן ההלכה הזו שהמילה דוחה את השבת היא לא סעיף במצות מילה, אלא היא פרט שמלמד על הכלל כולו, לכן כינו חכמים ז"ל את הפרשה הזו, ששאלנו בהתחלה, תורת האדם, למה הפרשה הזאת פרשת תזריע נקראת תורת האדם? כי כאן למדנו שעלינו לשאוף להתעלות מעל לטבע, ולא רק לקדש את הטבע, שהרי יצירת האדם אחר בהמה חיה ועוף, ולכן גם לא נאמרה הלכה זו בפרשת לך לך עם שאר הלכות מילה, כי אין זו הלכה פרטית בהלכות מילה אלא כאן רמוז כל תכלית האדם להתרומם מעל הטבע, לכן זו נקראת הפרשה תורת האדם, כי היא באה ללמד מה תפקידו של האדם, להתרומם מעל הטבע. כמו אליהו הנביא שהגיע לדרגה של מלאך, כמו חנוך שהגיע לדרגה של מלאך, ז"א האדם צריך לרומם את החומר ולעלות ולהרים את החומר, להוציא אותו מגדרו הטבעי ולעלות למדרגה רוחנית. זה התפקיד. לכן נקראת הפרשה הזאת תורת האדם, שזו כל מטרתו בעולמו, וזה מחובר למה? למילה, מי מסמל את זה? מי מביע את זה? מי מראה על התוכן הזה? מצות המילה שהיא שמונה, ביום השמינו ימול בשר ערלתו, שצריך להתרומם מעל הטבע, לכן היא גם דוחה את השבת שהשבת היא מקדשת את הטבע, אבל היא לא מעל הטבע, ומצות מילה היא למעלה מהטבע, לכן ישראל נתייחדו מכל אומות העולם, שהם צריכים לחיות למעלה מהטבע, ולהתרחק עד כמה שאפשר מהטבעיות והחומריות, ולבקש להתרומם כמה שיותר במעלות רוחניות, שהרי מה שמחכה לנו זה העולם הרוחני, הן בעולם הזה והן לעולם הבא. הרי שבת זה מעין עולם הבא. ואם אדם זוכה פה בעולם הזה לימות משיח, אז זה כבר התרוממות של הטבע למעלה. וכשזוכה לגן עדן ואחרי זה לעולם הבא זאת השאיפה, לכן אדם צריך להכשיר את עצמו להגיע לזה. ופה זה המקום העולם הזה לעבוד על זה בשביל להגיע לזה.
גם התורה היא איננה מוגבלת למסגרת הטבע, על כן ניתנה התורה בעצמה גם כן אחרי שנסתיימו שבעה שבועות מיציאת מצרים. אנחנו סופרים את העומר, היום 14 יום לעומר שהם שני שבועות, אחרי שבעה שבועות, מה קורה אחרי שבעה שבועות? בא השבוע השמיני ואז ניתנת התורה, אחרי השבעה שבועות, לרמז שגם התורה היא למעלה מן הטבע, ואנחנו קיבלנו את התורה שבזכותה עולים מעל הטבע, והברית מילה להורות שנקדש את הגוף שלנו ונעלה איתו למעלה מן הטבע. ועוד דבר זכינו, זכינו להיות בארץ ישראל שהיא למעלה מכל הארצות והיא המיוחדת לקדושה ורק ארץ ישראל נתקדשה בעשר קדושות, אין שום מקום בעולם כזה, לכן איווה הקב"ה את ארץ ישראל וציון למושב לו, ולכן עיני ה' בה מראשית השנה ועד אחרית שנה, והאויר של ארץ ישראל מחכים. והיא מיועדת ומוכשרת לנבואה, אז זה רק בארץ ישראל, ואנחנו זכינו מה שמשה רבינו ע"ה לא זכה, לישב בארץ ישראל. ואתם יושבים בעכו, מקום משכנו של הרמב"ן והרמח"ל וגדולי ישראל, יחביבי. זה לא פשוט רבותי. אחרי כל מה שלמדנו יש לכם זינוק בעליה, כבר קטן עליכם לעלות ולהתרומם מעלה מעלה. לכן עלינו להכיר שתכליתה של ארץ ישראל הוא לא הגשמיות שבה, לא הגשמיות שבה, אלא העיקר הוא סגולתה הרוחנית. תכלית הישיבה שלנו בארץ הקודש היא להשלים את צורת נפשנו, לקבל עול מלכות שמים בשלמות, ולהאמין באמונה שלמה שהיעוד של כלל ישראל הוא רק לרוחניות, כמו שנאמר "ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי". אנחנו מיוחדים לקב"ה מכל הבריאה, ולכן אנחנו מברכים, "ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם שלא עשני גוי". כשאובמבה היה פה בארץ, היה מצוה לברך בשמחה, שלא עשני גוי. כי המעלה של יהודי לאין ערוך, ואנחנו מיוחדים לה' יתברך, "יעקב חבל נחלתו". אז לא להסתפק בחיי המעשה הפשוטים בימות השבוע וכו'.
אני רוצה להודיע לכם יהודים יקרים, שבסיעתא דשמיא אנחנו התחלנו מנין בשופר. ובעקבות זה ה חלטנו להקים בית כנסת גדול, 350 מטר רבוע בעזרת ה', הראשון לקהילות פז. והסדר שלנו בשבת זה גן עדן ממש, ערב שבת מתחילים בהדלקת נרות, בהדלקת נרות תפילה, מסיימים קבלת שבת, יושבים לשיעור. אני נותן שיעור עשרים דקות עד חצי שעה, עוברים לערבית. מסיימים ערבית יושבים לשיעור. עוד חצי שעה הולכים לסעוד סעודת שבת. בעשר חוזרים שוב - עוד שיעור עד שעה 12 בלילה. קמים בארבע בבוקר, מתחילים שיעור, מתפללים בנץ, גומרים תפילת שחרית - עוד שיעור לפני מוסף. גומרים מוסף עוד שיעור, אחרי השיעור קידושא רבא, יושבים כולם וסועדים ממש, עם אוכל. גומרים את זה, הולכים לנוח קצת, חוזרים בארבע, עוד שיעור. בחמש מתפללים אחרי זה עוד שיעור, גומרים את השיעור סעודה שלישית, סעודה שלישית אומרים דברי תורה, גומרים סעודה שלישית, ערבית, אחרי ערבית הבדלה, אחרי הבדלה עוד שיעור. גומרים את השיעור מלווה מלכה על המקום, חוזרים לשולחנות. אוכלים מלווה מלכה אומרים דברי תורה, ואחרי זה נפטרים איש לביתו. גן עדן. גן עדן. אנשים התחילו לשכור דירות לשבת מסביב לבית כנסת, לבוא לשבות שבת איתנו. אז אנחנו החלטנו שבעזרת ה' יתברך עכשיו אנחנו הולכים להקים בית כנסת שהשכינה תהיה בו, כל בית כנסת יש, אני לא יודע אם זה מורגש או לא, אצלנו זה יהיה מורגש. אז בעזרת ה' יתברך גם מי שירצה לזכות ולהיות שותף איתנו בהקמת בית הכנסת, אתם יודעים מה זה להקים בית הכנסת, אייי, זה לקחת טיט וחול ובלוקים וגבס ומדברים כאלה אפשר לעשות בית מקדש מעט, שהקב"ה יבוא לשכון איתנו ביחד. אתם יודעים מה אפשר לעשות עם בלוקים וחול? לא יאומן כי יסופר. ויש לנו חדוות יצירה גדולה מאד לראות את זה איך זה מתרקם לובש עור וגידים, משהו מדהים. אז מי שיכנס לאתר שופר יוכל לראות שמה מה אנחנו זקוקים, שופר נקודה טי וי. אבל מי שרוצה פעם אחת לזכות בבית מקדש מעט ששמה יהיה, מה שאני אמרתי, כל יום אני נותן שיעור, כל יום, בלי שבת, כל יום מתפללים בנץ, שיעור אחרי זה במוסר ואחרי זה השקפה, אחרי זה מנחה שש וחצי ואחרי זה שיעור ואחרי זה ערבית, ואחרי זה יש שיעורי גמרא עם רבנים נוספים, בעזרת ה' נעשה שמה בהמשך גם כולל, וגם תהילים לילדים, וחוץ ממה שאמרתי בשבת בית כנסת שכולו תורה וקדושה לעם ישראל. אז מי שירצה לזכות ברכישת מטר רבוע ויהיה לו זכויות של התפילות ושל הלימודים והשיעורים של כל מה שיש שם, יכול לרכוש מטר רבוע מנית זכות כזו בארבעת אלפים שקלים. אם הוא ירצה גם בתשלומים יוכל להתנדב פה הערב בעזרת ה' יתברך. אבל אני אומר לכם, זה אושר שאין כדוגמתו. אין לכם אפילו מושג עד כמה אדם יכול לזכות. אפשר להקדיש את המטר גם לעילוי נשמת מישהו יקר שנפטר, אפשר לעשות את זה להצלחה, אפשר לעשות את זה שיהיה לכם שם לעולם בעזרת ה' יתברך, ספרי תורה יש לנו אחד, זקוקים לעוד, אם יש אנשים שרוצים לתרום ספר תורה בשביל שיהיה שמה גם כן וכל שאר הדברים צריכים מהתחלה מהמסד עד הטפחות, זה צריך את הריצוף, צריך היכל, צריך ספריות, צריך כסאות, צריך כל שאר הדברים. ברוך ה' מישהו תרם את כל הנברשות וזה הרבה נברשות, ואנחנו מצפים שהציבור יהיה חלק מזה ויוכל גם בהמשך ליהנות מזה. אז יעברו פה בין האנשים, אני אברך כל אחד ברכה מיוחדת, מי שיזכה לתרום, ובעזרת ה' אם יש לכם שאלות בינתיים בבקשה לשאול, אני רק אראה לכם את מספרי הטלפון שאפשר לצלצל לשם אלה שצופים בנו, כדאי לרשום את כל המספרים כי לפעמים יש לחץ ולא מספיקים כי יש תור, אז המספרים הם קלים, 050-6500666. 050-5256070. 052-5345445. 050-5836646. אז מי שיכול לצלצל למספרים האלה יוכל להעביר בכרטיס אשראי ובעזרת ה' יתברך יתנו לו את כל הזכויות ואת הברכות בענין הזה ויוכל לייחד את זה למי שהוא רוצה ויקר בעיניו. כן, אז הנה יש תורמת ראשונה כבר, יחיאל צבי בן חיה חנה, פיגא בת רבקה פרנסה ויזכו לדירה מהרה. אלתר דוד צבי בן חוה פעשא ורבקה בת נחמה יהודית פרנסה מהרה, ואשר מאיר בן רבקה זיווג הגון מהרה. אז מי שרוצה בעזרת ה' לתרום ירים את היד, יתנו לו הוראת קבע ונברך אותו בקול רם.
בינתיים שאלה למי שיש בבקשה. אתה רוצה לתרום או לשאול? לתרום. מה השם שלך ושם האמא? יובל כהן בן רבקה, ואשתך? תזכה לזיווג הגון הראוי לך מהרה השנה.
אמן.
בריאות שלמה והצלחה, עליה רוחנית, פרנסה בשפע רב וסיעתא דשמיא בכל מעשי ידיך.
אמן.
מי עוד רוצה בעזרת ה'? פה יש יהודי שתרמה, נכון?
ש. כן כן, שפרה שולמית בת לאה
הרב: תזכי לכל טובה וברכה בריאות והצלחה ושפע פרנסה ונחת מהילדים וסיעתא דשמיא בכל מעשי ידייך תמיד.
ש. אמן. הרב יברך אותי שבעזרת ה' שאצליח, כי יש משהו על הפרק ואני רוצה להצליח בעזרת ה', אז המעשרות האלה אני נדרתי שאם אני אצליח בעסק שעשיתי אז המעשרות ילכו לרב בעזרת ה'. אז אני רוצה גם לבקש רפואה שלמה
הרב: רגע, קודם כל ה' יזכה אותך שתצליחי בכל מעשייך ובפרט בעסק העומד לפנייך.
ש. אמן, ואני צריכה גם למציאה דירה בעזרת ה'
הרב: ה' יזכה אותך לישוב טוב מהרה במקום טוב ובנקל ומרווח מאד.
ש. אמן אמן. אני צריכה הצלחה בחינוך הילדים שיהיו יראי שמים חסידים
הרב: תצליחי בחינוך הילדים ונחת יהודית מהם.
ש. אמן אמן. אני עכשיו מה שבאמת חשוב לי זה רפואה של הדודה שלי שהיא תהיה, יש לה את המחלה הידועה
הרב: מה שמה?
ש. קוראים לה ציפורה בת יונה חממה
הרב: רפואה שלמה וישועה קרובה מאוצר מתנות חינם מהרה.
ש. אמן אמן אמן. זהו, בריאות בעזרת ה' ובעלי שימצא פרנסה זה באמת הכי חשוב לי
הרב: פרנסה טובה לך ולבעלך
ש. ושיצליח בלימודים
הרב: ושיצליח בלימודים לימודי הקודש.
ש. אמן אמן אמן תודה רבה.
הרב: תזכי למצוות. זה לא צחוק, היא תרמה שתי מניות, 8000 שקלים, יפה, אשריה ואשרי חלקה.
כן, אם יש עוד מישהו שרוצה לזכות בתרומה נכבדה זו, אתם יודעים, משקיעים פעם בחיים, שוכחים מזה, אבל בשמים לא שוכחים לכם את זה והזכויות עולות כל יום. כל יום, מהנץ החמה עד הלילה. כל יום מייצרים לכם מצוות.
כן, שאלה למי יש? עכו אין תרומות? אין מצוות? אין שאלות? מה קורה? כן המעוניינים שצופים בנו, רוצים לחזק את עכו, יכולים לצלצל למספרים המופיעים על המסך ולתרום, 050-6500666. מי שרוצה לבנות היכל לה', ויהיה כתוב שהוא תרם, מי שרוצה לתרום תיבה להתפלל עליה, מי שרוצה לתרום ספריה, כל זה ניתן בעזרת ה' לזכות הן לעילוי נשמת, הן להצלחה בריאות ישועה וכו'.
כן, שאלה, נו. איזה אנשים טובים ישתבח הבורא, תן לו הנה הבחור התעורר, הוא רוצה לייצג עכשיו את עכו בשאלתו.
ש. קודם כל שלום הרב
הרב: שלום גם לך
ש. אני רוצה להגיד לרב לפני שאני מאד אוהב את הרב
הרב: תודה.
ש. אני מכיר את כל ההרצאות שלו בעל פה
הרב: כמעט.
ש. וחבר שלי פה רוצה לשאול את הרב שאלה
הרב: יפה, אז אתה מנחה את הערב.
ש. הוא שואל, הוא מתבייש, הוא שואל, הרב אומר שאסור לצפות בטלויזיה, והוא שואל למה הרב מקרין סרטים וכאילו כמו טלויזיה
הרב: אני אמרתי שאסור להקרין סרטים? אני אמרתי שאסור להחזיק טמבלויזיה בבית.
ש. טלויזיה זה סרטים, לא?
הרב: זה סרטים כמו שלי?
ש. ומי שיש לו בבית טלויזיה ורואה את הסרטים שלך
הרב: לא צריך בשביל זה טבמלויזיה, צריך מסך או מקרן על הקיר
ש. אבל צריך גם אינטרנט
הרב: למה צריך אינטרנט? לא חייבים אינטרנט, אתה לוקח דיסק שם בדי וי די ורואה על מסך.
ש. מקרן להביא הביתה?
הרב: לא טוב?
ש. איך?
הרב: מה איך?
ש. כסף
הרב: אל תקח את זה, תשים על הקיר. מה כסף, טמבלויזיה לא עולה כסף? פחות? אז תראה חצי סרט.
ש. טוב תודה.
הרב: תהיה בריא.
כן, שאלה נוספת. תן לו בבקשה פה מיקרופון אם אפשר באמצע תרים את היד.
ש. שלום הרב
הרב: שלום וברכה
ש. רציתי לשאול אותך אם אתה לא חושב שזה היה טעות להכנס לפוליטיקה
הרב: חס ושלום
ש. אבל זה יצר הרבה מחלוקות בין רבנים
הרב: אז צריך לפנות לחולקים
ש. אתה לא חושב שאולי נגיד היית צריך להכנס ביחד עם ש"ס או דברים כאלה?
הרב: לא, אני לא מתחבר לשקר אף פעם.
ש. אבל זה כאילו יצא כאילו שמועה שכאילו אתה חולק כביכול על מרן
הב: מה פתאום? מה הקשר לחולק על מרן
ש. לא יודע ככה אמרו
הרב: אם אני אוציא ספר עכשיו, ואני אכתוב עכשיו כל מיני דברי מוסר, אני חולק על מרן בזה שכתבתי ספר? גם הוא יש לו ספרים גם אני יש לי ספרים, אם הוא נותן דרשות ואני נותן דרשות אני חולק עליו? במה אני חולק? הוא יש לו מפלגה אני יש לי מפלגה. מה הבעיה? הרב עובדיה עשה מפלגה, מי אמר לו לעשות? הרב שך, מי אמר לי לעשות? הרב שטינמן, אשכנזי אמר לו אשכנזי אמר לי, מה הבעיה?
ש. ועוד שאלה על התכנית שהיה עם אמנון לוי
הרב: כן
ש. אם ידעת שהם ישדרו חצי תכנית, חצי כאילו מהדברים האמיתיים אז למה הסכמת להתראיין
הרב: בגלל שאני צילמתי את השלם והראיתי אח"כ את השלם
ש. אבל מי רואה את זה
הרב: מי שרוצה לרואת, מי ראה את אמנון לוי? מי שרצה לראות.
ש. אוקי תודה רבה.
הרב: תהיה בריא.
ש. ערב טוב לרב, היום יום השואה ורציתי לדעת מה הרב חושב על הקטע הזה שהדתיים והחרדים לא ע ומדים בזמן הצפירה והם קוראים תהילים
הרב: זה לא נכון.
ש. מה לא נכון?
הרב: יש כאלה עומדים ויש כאלה לא עומדים, יש גם חילונים שלא עומדים, הם מצלמים את החרדים שהם לא עומדים, אז הם בעצמם עובדים ולא עומדים. אז איך הם יכולים לעשות את זה?
ש. אני רציתי לדעת מה צריך לעשות בתכלס, לעמוד או מה?
הרב: בתכלס אם אתה רוצה לעמוד אתה יכול לעמוד, אם אתה רוצה לא לעמוד אתה יכול לא לעמוד
ש. זה לא נחשב עבודה זרה?
הרב: אני לא מבין, שבת צריך לשמור?
ש. כן.
הרב: מי שרוצה לשמור שומר מי שלא רוצה שומר, זה לא עבודה זרה?
ש. אז
הרב: מה יותר חמור, שמירת שבת או לעמוד בצפירה?
ש. שמירת שבת הרבה יותר חמורה
הרב: יותר חמור, והחילונים שומרים על השבת? לא. אז למה הם מבקשים מהדתיים שלא מאמינים במשרוקית, לא שהם לא מתיחדים עם השואה, הם פשוט לא רוצים לעשות מעשה גויים, לעמוד, הם לא רוצים לעמוד, להגיד תהילים הם מוכנים בשמחה, למה לא? זה מועיל לנשמות, לעמוד בגלל שזה טקס גויי הם לא רוצים לעמוד. מה קרה? המטרה היא מה? המטרה היא להועיל לנשמות, זה מועיל, כמו קדיש, כמו שאומרים משנה, כמו שאומרים תהילים ודברים כאלה, אבל לעמוד אם הם לא רוצים לעמוד, זה הרבה פחות חמור, לא, מחילול שבת, ששמה החילונים מצפצפים על הדתיים ועל הדת. אז מה הם פוערים עיניים ומגלגלים אותם, הההה חיללו את הקודש את הצפירה. מה קרה? הבנתיוך? תהיה בריא.
ש. זאת עבירה לעמוד? זה נחשב אם אני עומד בצפירה?
הרב: זה לא מצוה לשבת. תהיה בריא.
ש. תודה רבה כבוד הרב.
הרב: חיים גבריאל בן יוסף רפואה שלמה מהרה. תן לבחור פה שאלה
ש. שלום כבוד הרב
הרב: שלום
ש. ידוע שבמקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים לא עומדים, נכון? אז איך כלל הדורות בסביבות 2500 שנה נגיד אז מעטים הגדולי דור הגדולים ביותר שהם גם בעלי תשובה, שאולי שניים שאני זוכר שלש אולי שתיים ונזכיר אותם, זה רבי עקיבא שבגיל ארבעים חזר בתשובה, וברוך ה' אתה כבוד הרב, לפי דעתי גדול הדור, ויוצא מצב שבזמן שאני עכשיו חוזר בתשובה תוך כדי הצבא והכל, יש מי שמגיל קטן כבר לומד תורה והכל, אז הוא מגיע כבר לגדולה שאני כבר לא יכול להגיע אליה, ואין הוכחה כאילו מרוב גדולי הדור הם לא בעלי תשובה.
הרב: קודם כל זה לא נכון, אתה רואה שרבי עקיבא שהיה עם הארץ והתחל בגיל ארבעים הגיע לשיא השיאים, והוא זכה לשער החמישים מה שלא זכה אפילו משה רבינו, אתה מבין אפילו מה מדובר, וזה מלימוד של 24 שנה רצוף, אז ז"א אפשר להשיג תוך 24 שנה רצוף את הדברים האלה, זה לא פשוט, כל אחד יכול לעשות אם ככה. זה לא פשוט לחשוב
ש. זה רק בן אדם אחד
הרב: שאי אפשר, אפשר. לא, תמיד יש אחד שהוא המודל לחיקוי. תמיד יש אחד שהוא המודל לחיקוי, זה להראות לך שאפשר. לא היה ראוי ישראל לחטא של העגל אלא ללמד תשובה לרבים, לא היה ראוי דוד לחטא עם בת שבע אלא ללמד תשובה ליחיד, אחד זה המודל לחיקוי, ממנו לומדים שאפשר לתקן ואפשר להגיע לכל מדרגה. יובל כהן, ה' יזכה אותך לכל מילי דמיטב. חזק וברוך.
ש. אפשר ברכה? ברכה לחכמה
הרב: ה' יזכה אותך לחכמה בינה ודעת ללמוד תורה ביראת שמים.
שאלה נוספת ובעזרת ה' יתברך, עוד תורמים אם יש, אם יש כדאי. תן ליהודי שמה.
ש. ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
ש. רציתי להגיד לך שאני מאד אוהב אותך ואני אוהב לראות הרצאות שלך
הרב: תודה רבה.
ש. ורציתי לתרום 500 שקל למען זיכוי הרבים, במזומן.
הרב: תודה רבה, יפה אשריך ואשרי חלקך. זכות המצוה תגן בעדך ותזכה לזיווג הגון לבנות בית נאמן בישראל בהצלחה מרובה מהרה.
ש. תודה כבוד הרב.
הרב: כן, שאלה נוספת או תרומה נוספת. מי שאין לו שאלות הוא יכול לתרום. כן. הגברת שם רוצה לשאול בבקשה.
ש. כבוד הרב, רציתי לשאול אותך כאילו אם יש אישה שהיא חצי אמא שלה נוצריה ואבא שלה יהודי, והיא יולדת נגיד בן או בת, יכולה לימול אותו והוא יקרא יהודי הוא שהיא תקרא יהודיה?
הרב: הנולדת והנולד לגויה - גויים, והנולד מהם - גוי.
ש. הבנתי. תודה לך. רציתי להגיד לך שאנחנו אוהבים אותך ואנחנו איתך, ותברך את הבנים שלי
הרב: שיזכו בנייך לכל טובה וברכה, תשובה שלמה והצלחה במעשי ידיהם.
ש. אמן תודה.
הרב: כן, תן לבחור פה שורה ראשונה.
ש. שלום כבוד הרב
הרב: וברכה
ש. דבר ראשון רציתי להגיד לך שאני מאד אוהב את ההרצאות שלך, ושאתה בן אדם אמיתי בגלל זה אני אוהב לראות את ההרצאות שלך
הרב: תודה רבה.
ש. טוב, השאלה שרציתי לשאול היא כזאת, בכמה שנים האחרונות רואים שערביי ישראל גדלים במספר ומתחילים לעשות פה אינתיפאדות ומהומות בארץ, אז אם יש איזה נבואה על מלחמת אזרחים או שחס וחלילה הם יכולים לכבוש את הארץ, סתם רציתי לדעת.
הרב: אין חשש.
ש. בטוח?
הרב: התשובה נשארה בעינה. תהיה בריא.
כן, שאלה נוספת תן לבחור שמה בירוק.
ש. אפשר בבקשה לברך את שרה בת סוזי ורד לרפואה שלמה
הרב: תזכה לתשובה שלמה ורפואה שלמה
ש. אמן.
הרב: תהיה בריא.
כן, המספר 050-6500666. 050-5256070. מטר רבוע בבית כנסת בית מקדש מעט, זכויות בלי סוף, מהנץ החמה עד הלילה. יחביבי איזו השקעה קטנה זאת. כן, עוד שאלה, ברכה אני אתן לכולכם תיכף. שאלה נוספת יש? קשה לכם בתשלומים רבותי? כדאי לקחת איך קוראים לו משכנתא, 4000 שקל לקחת משכנתא בשביל לקנות דירה לוקחים שש מאות אלף, ארבע מאות אלף, מיליון שקל, בשביל דירה בעולם הזה שעוזבים, בית כנסת זכויות בלתי פוסקות גם אם אתה שמה טררררר יבבי מה אפשר לקנות זכויות. כן, אתם רואים מי שבנה את הבית כנסת הזה, עכשיו יש פה הרצאה, גם כשהוא לא התכוון בבית כנסת בהקמתו שהיה פה את ההרצאה הוא זכה בזה, מי שהשתתף בהקמת בית הכנסת הזה זכה גם בשיעור הזה. כל מה שנעשה בבית הכנסת, תפילות שי עורים הכל - זכויות. כן, יש עוד שאלה או שאנחנו עוברים לשבירת הטמבלויזיות שהגיעו לכאן במיוחד? בכבוד מכובד לשבור את הטמבלויזיה, רק שניה, רק שניה, אלה שנמצאים בקרבתה להתרחק ולא לנשום גם את הגז שיוצא ממנה. נא לשבור את זה בעדינות. כן היכונו ובערת הרע מקרבך.
אני מודה לכולם תודה לכם.
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות