אשקלון - אשקלון
תאריך פרסום: 16.01.2012
אשקלון 16-1-12
ערב טוב, בעזרת ה' נעשה ונצליח וה' עלינו ברחמיו ירוויח
אני הולך ללמוד אתכם עכשיו חומר כבד, קשה, אבל חשוב, נראה אם אתם תקלטו אותו. אני אשתדל לפרק אותו כמה שאפשר, אבל בסוף ישתלם לנו.
"ויאמר אלהים אל משה, אהיה אשר אהיה, ויאמר כה תאמר לבני ישראל אהיה שלחני אליכם". הספורנו כתב אהיה אשר אהיה - ההווה תמיד על ענין אחד מצד עצמו, הקב"ה הוא הווה תמיד, מה פירוש? הוא קיים תמיד, אין אצלו עבר ועתיד, הוא הווה תמיד, הוא המציאות עצמה. הוא הווה תמיד על ענין אחד, ז"א אין בו ההשתנות כלל וכלל, אז מצד עצמו הוא על ענין אחד והווה תמיד, קיים נצחי. ומזה מתחייב שהוא אוהב את המציאות וישנא כל הפסד מנגד שמנגד למציאות. ז"א הקב"ה, כל דבר שמתחבר למציאות שזה הוא, הוא יאהב אותו, וכל מה שהוא מנגד למציאות אז זה בבחינת שנוא אצלו. אין אצל הקב"ה אהבה ושנאה, זה רק לשונות שאולים שנבין. כמו שכתוב "כי לא אחפוץ במות המת כי אם ישוב מדרכו וחיה", הקב"ה לא חפץ במותם של הרשאים, שזה הפסד וזה היפך מן המציאות, במקום שהם יתקיימו לנצח הם עלולים להפסיד את הנפש שלהם שהיא תכרת, אז ה' אומר אני לא אחפוץ במות המת, ומזה יתחייב שיאהב משפט וצדקה שהתכלית שלהם מציאות, כי משפט וצדקה מביאים לקיום העולם. וישנא העוול והאכזריות המטים עקלקלות אל העדר והפסד, והקב"ה שונא מה שהוא עוול ומה שהוא אכזריות, שזה מטה אל העקלקלות להיעדר וההפסד, ולכן שנא הקב"ה את החמס והאכזריות של המצרים נגדכם. אז למה הקב"ה הושיע את ישראל ממצרים? כי הוא שנא את מעשיהם של המצרים שהיו חמס ואכזריות.
אז הקב"ה אמר למשה רבינו, באיזה שם, אמר לו אם ישאלו אותי מה שמו, מה אומר אליהם? אמר לו ויאמר אלהים אל משה אהיה אשר אהיה. זה השם. ועל זה הסביר הספורנו את מה שאמר, אהיה אשר אהיה פירושו הווה תמיד על ענין אחד מצד עצמו. ז"א הקב"ה הוא בלי שינוי כלל, הוא הויה תמידית, כמו שכתוב "אני ה' לא שניתי", הנביא מלאכי אומר אני ה' לא שניתי - אין שום שינוי בקב"ה. והספורנו מבאר כאן, כי מידותיו יתברך אינן חס ושלום ענין נוסף בו אלא כולן כלולות בהוויית עצמו, והוא יתברך מציאות קיימת ובזה כלול שהוא אוהב מציאות שאין כל המידות המחזקות מציאות של הנבראים כמו משפט וצדקה, וכן הוא מרחק מצד עצם הווייתו כל הנהגה שמרחקת ומקלקלת את המציאות כמו חמס ואכזריות.
אז כשה' אמר אהיה אשר אהיה, פירושו אני אהיה בצרה זו עמכם כאשר אהיה עמכם בשעבוד מלכויות בהמשך, ז"א אני אהיה עמכם להצילכם לאורך כל הדרך, בלי שינוי, אני ה' לא שניתי, הווה תמיד על ענין אחד מצד עצמו.
ועכשיו לאור זאת, אם הקב"ה הוא ללא שינוי והוא תמיד על ענין אחד קבוע, והמידות הם לא בו, דהיינו הם לא חוץ לו, הם בו. הם בו, חלק הווייתו, יש להתעורר, הרי האדם הוא בצלם אלקים ונשמתו היא ניצוץ מהאור של האין סוף ברוך הוא, אז אם הקב"ה יתברך הוא הווה תמיד על ענין אחד מצד עצמו אז בהכרח שגם בנשמות שלנו יש מצב כזה ומציאות כזאת בכח שאנחנו נהיה תמיד על ענין אחד לא ישתנה, אז איך זה אנחנו רואים רוב שינויים אצלנו מרגע לרגע? זה כיון שלאדם יש נטיות רבות, ובמקרי החיים העוברים אליו הוא אינו מגיע למציאות זו בפועל, ותמיד הוא מתהפך ומשתנה, אבל התכלית של האדם היא להיות גם הוא הווה תמיד על ענין אחד. ז"א ששום מצב בעולם לא ישנה את האדם מההוויה האמיתית שלו, כי האלקים עשה את האדם ישר והמה ביקשו חשבונות רבים. צדיק לא משתנה, הוא איש אמת מתחילתו ועד סופו, רשע הולך כמו נחש ומתפתל, פעם כך פעם כך, מה שמשתלם, אבל איש אמת לא משתנה, כמו שהקב"ה לא משתנה והוא אמת וחותמו אמת, ככה הצדיקים. מי שהוא לא כל הזמן על ענין אחד אז הוא לא מחובר למציאות האלקית, הוא מתרחק ממנה.
יעקב אבינו ע"ה אמר אחרי חלום הסולם, "והיה ה' לי לאלהים", שיחול שמו עלי מתחילה ועד סוף שלא ימצא פסול בזרעי. אני מבקש שכולנו נהיה בקו ישר, תמיד עם הקב"ה, ולא ימצא שום פסול לא בי ולא בזרעי. בתחילת ספר שמות כתוב "ויוסף היה במצרים", רש"י כותב, וכי לא ידענו שהוא היה במצרים יוסף? אלא להודיעך צדקתו של יוסף, הוא יוסף הרועה את צאן אביו, הוא יוסף שהיה במצרים ונעשה מלך ועומד בצדקו. מי שנעשה מלך בד"כ משתנה ממה שהוא היה, תופס פרופורציות חדשות, גאווה, מתנשא על אחרים, מחליף מידתו, אי אפשר להכיר אותו, אבל הוא יוסף שהיה רועה צאן אביו נשאר אותו הוא יוסף שהוא מלך במצרים ועומד בצדקו לא השתנה כהוא זה. כל השררה והכבוד והעושר והכל - לא שינו אותו כהוא זה.
בפרשת וארא חוזרת התורה פעמיים על הוא משה ואהרן, וכותב רש"י, הוא משה ואהרן בשליחותם ובצדקתם מתחילה ועד סוף. ז"א משה ואהרן מתחילתם ועד סוף שליחותם נשארו בדיוק אותו דבר.
משה היה העניו מכל אדם, לא סטה כהוא זה ממה שהוא היה בהתחלה גם בסוף. גם אחרי שהוריד את התורה לישראל ונלחם במלאכים והוריד את המן וכל כך הרבה זכויות ובקע את הים ועשר מכות במצרים, כלום לא השתנה בו עד שהוא אמר "ונחנו מה", מה? כלום. לא החזיק מעצמו כלום, נשאר ללא שינוי. ז"א הרי יעקב אבינו ע"ה, יוסף הצדיק, משה רבינו ואהרן הכהן היו תמיד על ענין אחד ללא שינוי.
יש מצוה "והלכת בדרכיו", שאנחנו צריכים ללכת בדרכי ה', מה הוא אף אתה, מה הוא רחום אף אתה היה רחום, מה הוא חנון אף אתה היה חנון, מה הוא גומל חסדים אף אתה גומל חסדים. גם הדבר הזה שייך הליכה בדרכיו, מעלה היא באדם בכח להיות בצלם אלקים, זוהי מציאות הבורא יתברך, ולמה לא יהיה על האדם ללכת בדרכיו יתברך גם בזה ושיהיה גם הוא האדם הווה תמיד על ענין אחד ובפועל, להיות עומד בצדקו מתחילה ועד סוף שלא יתעקם חס ושלום אף פעם בחייו מנסיונות החיים. רק צדיקים מגיעים לזה שלא משפיע עליהם שום מצב, אם זה צער ואם זה שמחה, אם זה מוות ואם זה חיים, אם זה חולי ואם זה בריאות, אם זה עושר ואם זה עוני, הם נשארים אותו דבר, לא משפיע עליהם. הם מברכים על נתינת הבן הטוב והמטיב ועל לקיחתו ברוך דיין האמת בשמחה אותו דבר, כמו שקיבלו בשמחה גם כשלוקחים מהם בשמחה. זה צדיקים שלא משתנים, הם תמיד באותו מצב.
שלמה המלך מלמד אותנו שבעה הבלים, "הבל הבלים אמר קהלת הבל הבלים הכל הבל", כנגד שבעה עולמות שאדם רואה, אמר שלמה המלך שבעה הבלים. בן שנה דומה למלך כשהוא נתון בעריסה והכל מחבקין ומנשקין אותו, בן שנתיים ושלש דומה לחזיר שפושט ידיו באשפה, כל דבר הוא נוגע, בלכלוך בטינופת בשלולית הכל, הילד כמו חזיר. בן עשר - קופץ כמו גדי, בן עשרים כסוס נוהם משפר עצמו ומבקש לו בת זוג, נשא אשה - הרי הוא כחמור לשאת משא לפרנס. הוליד בנים מעיז פניו ככלב להביא להם מזונות. הזקין - הרי הוא כקוף. כל זה נאמר בעמי ארצות, אבל בני תורה כתוב "והמלך דוד זקן", אע"פ שהוא זקן - מלך, מה זה אומר? זה אומר שרוב בני האדם חלים בהם שינויים כל הזמן לפי הגיל שלהם, כבר מהיותו תינוק חלים השינויים מגיל שנתיים שלש, ואז מה קורה? הוא משתנה וקופץ ממדרגה של מלך שהיה בן שנה כבר להיות כמו חזיר, ואחרי זה כמו גדי, ואחרי זה כמו סוס, ואח"כ כמו חמור ואח"כ כמו כלב ואח"כ קוף. ז"א כל מצב משנה את האדם שהוא כבר משהו אחר, כי המצבים פועלים עליו ומשנים אותו, אבל זה בעמי ארצות נאמר, מי שהוא תלמיד חכם הוא לא משתנה בכלל, מתחילתו הוא מלך עד סופו מלך. כמו שנאמר "והמלך דוד זקן".
ובואו נראה דוגמאות מהחיים מעשיות, שבעה עולמות האלה שעובר האדם בחייו הם שבע תקופות, כל תקופה והנסיונות שלה ובכל אחת הוא עלול להשבר. יתכן שאדם במשך חייו הולך מדחי אל דחי עד שהוא מאבד את צורת האדם ונעשה כמו קוף. ואין לתמוה שחז"ל ראו את תחילת השברון בגיל שנתיים ושלש, ציור האדם שלהם, מי זה אדם? כמו הגאון מוילנא שהיה בדורות האחרונים לפני 250 שנה, בגיל חמש הוא כבר ידע את כל הש"ס, שישים מסכתות בגמרא, בגיל חמש! בגיל עשר הוא כבר ידע ספר יצירה, אולם התחלת כל אדם היא כמלך, תינוק שלא חטא, ואמרו חז"ל, שבן תורה אינו נופל ממדרגה זו וגם כשהוא מזקין נשאר מלך. איך אמרו חכמים בגמרא - "מאן מלכי רבנן", מי אלה המלכים? אלה החכמים רבנן. "כי בי מלכים ימלוכו", התורה אומרת מי שלומד אותי - בי מלכים ימלכו, מי שלומד תורה הוא מלך, מאן מלכי, מי הם המלכים? רבנן - רבותינו.
אז חז"ל אמרו שבן תורה אינו נופל ממדרגה זו, וגם כשהזקין הוא מלך, שבכל תקופות חייו יהיה שולט על התקופה ועל נסיונותיה. זה נקרא מלך, מלך - שהוא מולך בכל מצב, לא נופל ממדרגתו, זה נקרא מלך, שום שינוי לא יחול עליו, הוא יישאר על מצבו. אפילו שלמה המלך שמלך השדים סילק אותו מכסאו למשך שלש שנים וישב תחתיו, כתוב ששלמה המלך בתחילה מלך בעליונים ובתחתונים, שלט במלאכים ובשדים ובכל בני האדם, אח"כ מלך על ישראל, אח"כ מלך בירושלים ואח"כ מלך על מקלו ותרמילו. ז"א הוא הלך וירד וירד וירד, אבל לכל שלב ציינו חכמים שהוא מלך. מה שייך מלך על מקלו ותרמילו? נשאר לו מכל המלכות שהיה לו והשליטה רק מקל ותרמיל, אז מה שייך להגיד מלך? אלא מעולם שלמה לא הפסיק למלוך אפילו שהמלכות כבר לא היתה בידו, כיון שהוא היה מלך אמיתי שמלך בכל מצב ומצב, ועל כן הוא זכה גם לחזור למלכותו בשלמותה. אסור לנו להשתנות בכל מצב, צריך להשאר על מעמדנו, הווה קיים בכל ענין תמיד.
אז לכן מי שהוא מלך בכל תקופות חייו יהיה שולט על התקופה, ועומד בנסיונותיה והוא במלכותו מתחילה ועד סוף. ומה נורא ללוות אדם בתקופות חייו ולראות מתי ואיך הוא נשבר. הנה, תסתכלו על הילדים שלנו, בתחילה ילד חמד שלמד היטב והצליח בלימוד, פתאום אחרי הבר מצוה מאבד את החשק ללמוד, מתפתל, מפרפר עוד שנים מספר עד שעוזב את בית המדרש. ואז אומרים הלואי שימשיך לפחות לקיים תורה ומצוות. יש אחר שמצליח יותר, ועולה בלימוד וגם מחדש חידושים נעימים, ואחרי החתונה הוא נשבר, וממשיך לשבת בבית המדרש אבל הוא לומד בלי תנופה, עד שהלימוד דומה עליו כמו משא כבד, בסוף הוא יוצא מבית המדרש, תופס לו איזו משרה שהיא הרבה למטה מיכלתו. יש אחר ממשיך גם אחרי החתונה לעלות וללמוד ונהיה תלמיד חכם גדול, עד שקוראים לו משמש ברבנות, שם הוא טועם טעם של כסף וכבוד, מסתבך במחלוקת עם רב שני בעירו, וכך מאבד לגמרי את צורתו עד שגם קהילתו פונה לו עורף כי כבר אינו דומה עוד למלאך ה' צבקות. או שקוראים לו לשמש כראש ישיבה, ובתחילה הוא מגיד שיעורים נפלאים ומעמיד תלמידים, אבל במשך הזמן הוא צריך לנדוד כראש ישיבה בעולם לעשות מעמד לישיבתו, ומאז הוא נעשה איש כספים ומזניח את תלמודו ואת השיעורים הוא לוקח עכשיו מהמחברות שלו שהיה צעיר ובזה הוא נקטף מעלייתו.
ויש אחד שמחזיק מעמד עד זקנה, אבל המיחושים והיסורים של הזקנה שוברים אותו, והוא חושב כל הזמן מה יהיה איתו עם כל החולאים והייסורים שהוא עובר, והנסיונות יותר גרועים מחכים לאדם בעת שיזקין, ואז תאות הכבוד ואפילו תאוות התענוגים עלולה להתגבר עליו דווקא אז בהיותו זקן, עד שמקומו אינו מכירו. ואם החזיק מעמד גם בזקנה ביום המיתה עדיין יכול להשבר. כי יצר הרע עומד עליו שיכפור גם ברגע האחרון. רק אם התלמיד חכם החזיק מעמד בנסיונות של יום המיתה, ברורה דרכו בחיים.
הוא אשר אמרו, אדם מהלך עם חברו שעה אחת נעשה אוהבו, שניים יושבים בחתונה, אותו שולחן, מגישים להם לאכול, מי אתה? מאיפה אתה? מאיזה צד אתה? של החתן או של הכלה, מה אתה עוסק, מה אתה אומר, מתחילים לדסקס, תוך שעה נהיים אוהבים, מחליפים טלפונים, כתובות, מבטיחים להיות בקשר ומאז נהיים ידידים אוהבים. אבל, יצר הרע נולד עם האדם, גדל עמו כל ימיו, אם יכול להפילו בגיל עשרים מפיל, לא - בגיל ארבעים, לא - שישים, לא - שמונים, לא - ביום האחרון. יש לך שונא יותר גדול ממנו? הוא שונא אותך ואתה אוהבו. כל עצה שהוא נותן אתה אחריו, אתה בא? בטח. והולך אחריו שבי עד שהוא יפיל אותך.
הגאון רבי יחזקאל סרנא זצ"ל ראש ישיבת חברון, סיפר כששמע בצעירותו ועד מאחד מבהלי המוסר באותו דור, ועד אז צלצל באזניו כל ימיו תוכן הועד, ומה הוא אמר שם: אחד מגדולי הדור התחתן בגיל צעיר מאד, והוא נשא אשה שהיתה אשתו של בעל תחנת קמח, גם אחרי החתונה הוא למד בשקידה. פעם חותנו היה זקוק לעוזר בתחנת קמח, והציע לחתנו משרה נאותה, אך החתן התלמיד חכם סירב. והנה נתאר לעצמנו, ככה מספר המגיד, נתאר לעצמנו שאם הוא היה נאות להצעה של חותנו והיה מקבל את המשרה, ונכנס לעבוד בתחנה, וכמובן שהיה קובע עיתים לתורה גם אז, אבל סוף סוף היה נשאר סתם בעל הבית. נתאר לעצמנו, לאחר הפטירה הוא היה בא לבית דין של מעלה למסור דין וחשבון על חייו, כשהיה עומד מול הבורא היה רועם עליו בקול ואומר, אתה הרגת את גאון הדור, והוא תמה לשמע הדברים איזה האשמה חמורה, הוא לא מסוגל להרוג זבוב, כל שכן להרוג גדול דור? ואותו מאשימים בהאשמה חמורה כזאת, ושוב השכינה רועמת עליו בקול, אתה הרגת את גדול הדור! ולנוכח התמיהה אומרים לו, אתה זוכר שלמדת בהתמדה גדולה עד שחותנך לקח אותך לעזור בעסק, ואתה הסכמת ללכת, ודע לך, אילולא הסכמת ללכת והיית ממשיך ללמוד בהתמדה, היית מתעלה בתורה מעלה מעלה עד שהיית גדולדור. והרי ע"י הסכמתך לעבוד בתחנת הקמח הפסדת לעצמך ולדור את גדול וגאון הדור. הציור הזה מזעזע, מי יודע אם לא הרבה מאיתנו ע"י החלטה אחת בחיים הרגנו את גדול הדור, ויתבעו אותו מאיתנו. על זה אמרו אל תאמין בעצמך עד יום מותך, שהרי יוחנן כהן גדול שימש בכהונה גדולה במשך שמונים שנה ולבסוף נעשה צדוקי. דוד המלך שהיה מלך בכל תקופות חייו, איך הוא מלך על כל התקופות, תיכף נראה.
אבל מישהו מכם חושב שהוא רצח גדול דור? אני בטוח שאף אחד מכם לא חושב. אבל לא מדובר שאתם הרגתם מישהו אחר, את עצמכם, את הסיכוי שלכם, את היכולת שלכם.
כתוב שהקב"ה דן את האדם לפי מה שהוא. מה זה לפי מה שהוא? אז לפי מה הוא ידון, בטח לפי מה שהוא. אומרים חכמים לא, לא לפי מה שהוא הגיע, לפי מה שהוא היה צריך להיות.
הקב"ה נותן לאדם כלי, נשמה, והוא צריך למלא אותה, יש אחד ממלא אותה חמישה אחוז, יש אחד עשרה אחוז, אחד עשרים אחוז, ידונו אותו למה הוא לא מילא את הכל.
אם בן אדם לומד היום שעה ביום אז מתוך 72 שנה, כשהוא יגיע לעולם האמת בן כמה הוא? בן שלש שנים. יגידו לו אתה רצחת 69 שנה, כי שעה מתוך 24 זה אחד חלקי 24, תחלק 72 ל-24 - שלש שנים. 69 שנים רצחת לעצמך, התאבדת.
כשאדם צריך ללבוש את בגדיו, את החלוקא דרבנן שלו, כמו שכתוב בזוהר הקדוש שזה עשוי מכל הימים של חייו בעבודת ה', אומרים לו כנס למלתחה להחליף ותלבש את החלוקא דרבנן שלך, ומחכים שהוא יצא הוא לא יוצא, אז עושים לו גלינג גלנג גלינג גלנג שיצא, הוא לא יוצא, שולחים מלאך להביא אותו, אז הוא מבין למה הוא לא יוצא, כי מה הוא מצא שם? גרביים. זה מה שיש לו. מה שהוא אסף כל ימי חייו - תורה ומצוות זה בגודל של גרביים. איך הוא יצא? אתם יודעים איזה בושות? יגיע אדם, יגידו לו נו, מה עשית? כלום.
איך דוד המלך זכה להיות מלך כל ימיו? אמר רבי יוחנן משמו של רבי שמעון בר יוחאי, מה זה שכתוב "פיה פתחה בחכמה ותורת חסד על לשונה"? שלמה המלך אמר את הפסוק הזה כנגד דוד אביו שדר בחמישה עולמות, ואמר שירה. כשדוד היה דר במעי אמו אמר שירה, שנאמר "ברכי נפשי את ה' וכל קרבי את שם קדשו". יצא לאויר העולם, הסתכל בכוכבים ובמזלות ואמר שירה, שנאמר "ברכו ה' כל מלאכיו גיבורי כח עושי דברו לשמוע בקול דברו ברכו ה' כל צבאיו". ינק משדי אמו ונסתכל בדדיה ואמר שירה, שנאמר "ברכי נפשי את ה' ואל תשכחי כל גמוליו", מה זה כל גמוליו? אמר רבי אבהו שעשה לה דדים במקום בינה, כדי שלא יסתכל במקום ערווה או שלא יינק ממקום הטינופת. ראה במפלתן של רשעים ואמר שירה, שנאמר "יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם ברכי נפשי את ה' הללויה. נסתכל ביום המיתה ואמר שירה, שנאמר "ברכי נפשי את ה', ה' אלקי גדלת מאד הוד והדר לבשת". בכל עולם שהיה דר דוד המלך ע"ה אמר שירה, בכל עולם הוא ראה נפלאות של הבורא, בכל אחד מהעולמות התחדשה לו הכרה חדשה, כל תוקף גדלותו של השי"ת נתגלה לו דווקא ביום המיתה, שהתבטל הגוף. כי סמוך לפרידה מן העולם הזה נופלות כל המחיצות בין האדם והכרת גדולתו של השי"ת למי שזוכה, כאשר בכל תקופות החיים מתחדשת הכרת הבורא עד כדי שירה. אז בטוח האדם כי קו חייו לא יתעקם ויהיה עומד בצדקו מתחילה ועד סוף.
מי מאתנו יכול להגיד שירה בכל מצב ומצב? מי שיכול הוא מלך, שום מצב לא משנה אותו מלהכיר את גדולת הבורא יתברך בכל מצב ומצב. חסד ומשפט אשירה אמר דוד המלך, אם חסד אשירה, אם משפט אשירה. בכל מצב הוא שר לפני הקב"ה.
"כוס ישועות אשא ובשם ה' אקרא צרה ויגון אמצא ובשם ה' אקרא", בכל מצב דוד משורר לה'. "שבטך ומשענתך המה ינחמוני, אם זה שבט - מקל, משענת מנחם אותי אותו למרות שזה שני הפכים, בכל מצב לא נתון לשינוי דוד המלך. בנו רודף אחריו להרגו, מה הוא שר? "מזמור לדוד בברחו מפני אבשלום בנו", רודפים אחרי אדם להרוג אותו, לרצוח אותו, ועוד הבן שלו, והוא אומר מזמור. זה מלך, שום דבר לא משנה אותו ממצבו.
אם אנחנו חושבים שרק דוד המלך הוא מלך, אז תדעו לכם שאנחנו כל הזמן מתפללים ותיקנו לנו בתפילת היוצר גם כן לבקש. מה אנחנו מבקשים בכל יום? "אלהי עולם ברחמיך הרבים רחם עלינו אדון עוזנו צור משגבנו מגן ישענו משגב בעדנו". מה ענין תפילה בתוך יוצר שכולה שבח לבורא יתברך על המאורות? התשובה היא, שאדם לא יראה מאומה מנפלאות השי"ת זו אפשרות, יהיה בעולם ולעולם לא יראה את נפלאות הבורא, וכל העולם ישאר בעיניו רק קרשים ועצים, ועל זה אנחנו מתפללים שה' יפקח את עינינו שנראה את נפלאותיו.
בסידור של הגאון מוילנא כתוב, שמזכירים כאן ארבע תקופות של החיים של האדם. כשאנחנו אומרים "אדון עוזנו" זה על הילדות שלנו. "צור משגבנו" זה על ימי הבחרות שלנו, שאז הקב"ה הוא צור למשגב שלו. בתקופת השחרות, שעליו לפרנס את המשפחה והוא זקוק לישועה, אז הקב"ה הוא "מגן ישענו", וכשאנחנו כבר זקנים והגוף חלש וזקוקים לחיזוק אז הוא "משגב בעדנו", הרי שבכל גיל ותקופה רואה ומכיר האדם בעצמו את העזרה והישועה של השי"ת אם עיניו פקוחות לזה, וממילא גם בעולם הוא מכיר בכל תקופות חייו את הבורא מתוך היחס שנתחדש לו באותה תקופה, וזוהי התפילה שאומרים בברכת יוצר. אם כך אנחנו חיים ומחדשים בכל תקופה הכרה בבורא יתברך וכך שומרים על קו חיינו, והקב"ה עוזר לנו שלא נכשל. מה אנחנו צריכים לזכור בשתי שורות, מה שאנחנו מתפללים ביום כיפור, "אשרי איש שלא ישכחך ובן אדם יתאמץ בך". אשרי איש שכל החיים שלו לא שוכח את הקב"ה ואת טובותיו, זה רק מאפשר לו לקבל עוד ועוד טובות, כי מי שמכיר טובה מקבל עוד, מי שכופר בטובה לא מקבל. לכן "אשרי איש שלא ישכחך ובן אדם יתאמץ בך", את כל המאמצים צריך בעבודת הבורא להשקיע ולא בהבלי העולם שנשארים לאחרים ואתה הולך מפה ריק ותלבש גרביים בסוף. "כי דורשיך לעולם לא יכשלו ולא יכלמו לנצח כל החוסים בך". אלה שהם דורשים את ה', לעולם לא יכשלו וה' לא יכשילם וגם לא יכלמו ולא יתביישו כל אלה שחוסים בקב"ה לעולם.
אז הנה למדנו, שהקב"ה הוא עובד על ענין אחד מצד עצמו, וגם אנחנו צריכים להיות כאלה שהמצבים והשינויים בעולם לא ישנו אותנו מהקו הקבוע להיות נאמנים ואמיתיים לקב"ה, מהללים ומשבחים להשי"ת. כך אנחנו צריכים להיות, ועל זה נאמר "זה אלי ואנווהו" - ואנווהו - ואני הוא, מה הוא אף אני, כי אנחנו נבראנו בצלם אלקים. ומאחר והקב"ה הוא ללא שינוי, אני ה' לא שניתי, צריך שגם אנחנו נהיה בבחינת בלי שינוי ושום תמורה לא תמיר את מצבנו ולא נעבור את התקופות מחזיר לגדי, ומגדי לסוס, ומסוס לחמור ומחמור לכלב ובסוף קוף.
למי שיש שאלות בבקשה.
עד שאתם חושבים אני רוצה להמליץ פה, יש אנתנו אברכים חשובים שהם באו במיוחד כדי שאנחנו לא נהיה כמו בעלי החיים שתיארנו בתקופות שונות, אלא נוכל לשמור על קו יציב בחיים, וזה אפשרי רק למי שלומד תורה, מאן מלכי רבנן, אז מי שרוצה להיות תמיד מלך ולמלוך על כל המצבים, יש לו הזדמנות פשוט ללמוד תורה, אם הוא לא ילמד תורה הוא לא יוכל להיות מלך ששולט בכל המצבים, בלי תורה אי אפשר, אדם הופך להיות בעל חי, לכן מי שרוצה ללמוד גמרא ולא זכה ללמוד, או למד והפסיק ורוצה לחזור ולהחזיר את הטעם ולהכיר את אביו שבשמים יש אפשרות פה, החבר'ה ירשמו כאן בטופס כל מי שמעוניין חינם אין כסף, שיוכלו ללמוד עם חברותא, מי שרוצה אחד על אחד מי שרוצה בשיעור, מי שרוצה בישיבה, מי שרוצה בשיעורי ערב באולפנה, מי שרוצה בטלפון ללמוד שיעורי גמרא או אחרים, כל סוג לימוד בין גבר בין אשה, אם רוצים ללמוד חינם אין כסף יש לכם את ההזדמנות. אחרי 120 ישאלו אתכם - למדתם? חלק יגידו לא, למה לא? לא לימדו אותי, לא שלחו אותי לתלמוד תורה, לא הייתי בישיבה אני לא יודע, כן, אבל באשקלון שלחנו אברכים שירשמו את מי שמעוניין, למה לא רשמת? מה יגיד? יש לכם הזדמנות, זה לא מחייב אבל זו זכות, אז מי שרוצה יכול למלא את הטפסים בעזהי"ת וכמובן שהזכות הזאת של התורה תעמוד לו בעזהי"ת לעולם ולעולמי עולמים. ומה אומרים על אדם שמגיע עם תורה לעולם האמת? אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו. אז חשוב שיהיה לו תלמוד ביד, אבל אם הוא לא למד, מסכן מה יגיד? יש לו קומפיוטר ביד, די וי די, אייפון, אנדרואיד, חרית יש לו, מה יעשה איתו? הוא לא מכיר את השפה הוא לא יודע מה מדברים שם, שמה אין שפות כאלה, אז לכן מי שרוצה להיות חכם ולהתכונן שלא יבוש ולא יכלם לעולם ועד אז כדאי לו להתחבר לשיעורי תורה בכל דרך אפשרית.
כן, שאלות. היהודי פה רצה, הצבעת נכון? תן לו בבקשה מיקרופון כאן.
ש. לגבי מה שאמרת ככל שקשה לאדם אז יש את כח התפילה שיכול להשתמש בה וכמה היא טובה
הרב: למה להשתמש?
ש. להכל, גם ל, אתה אמרת שעוברים על האדם תקופות במשך חייו
הרב: נכון
ש. ולאדם קשה
הרב: אז הוא מתפלל, מה הוא מתפלל למשל?
ש. מתפלל גם על זה, גם שיזכה לשבת וללמוד חברותא, ללמוד תורה,
הרב: מצויין אבל שיעשה את זה, כתוב "ותן חלקנו בתורתך", יש אנשים שאומרים את זה כל יום בתפילה "ותן חלקנו בתורתך" ויש ספריה מלאה ספרים והם לא מושיטים את היד אפילו לקחת ספר עשר שנים
ש. לא, זה לא אומר שלא לוקחים, לוקחים
הרב: לא אתה, אתה לקחת גם טופס אני רואה, אבל אני אומר, יש כאלה שאומרים ותן חלקנו בתורתך, ואומרים שהם רוצים ללמוד וללמד וכו', והם לא מקיימים את מה שהם מבקשים בתפילה.
ש. אם יוכל הרב גם לתת לי ברכה בסוף
הרב: בטח, למה בסוף, בהתחלה, מה השם שלך?
ש. אני רוצה ברכה ל, אני אגיד לך את האמת, אני נשוי כמה שנים והיו לאשתי כמה הפלות, כולם בחודש חמישי וזה מאד קשה. ויש לי בת ה יום וזה היה, היה לי בן שהוא בחודש חמישי היתה לה הפלה, מאז אנחנו מנסים ואני שמעתי שגם אתה, אני אומר אני שמעתי שאתה בא לפה ואני באתי שאני מאמין שאם אתה בעומק תתפלל עלי אני מאמין שיהיה הצלחה.
הרב: בא נעשה דיל, אתה מוכן ללמוד שעתיים כל יום?
ש. אני אגיד לך את האמת, דווקא בימים האחרונים אני הולך לאיזה כולל ואני לומד שעה, כי בא לי שמה, הרב לא תמיד בא לשמה וכשהוא בא הוא משתדל להיות קרוב לשעה בשיעור, אבל אל תשכח שיש גם את האשה יש גם את העובדה והבית
הרב: אתה מוכן ללמוד שעתיים כל יום?
ש. בעזרת ה'.
הרב: אמיתי, כי בזה אני תולה את הכל.
ש. כן.
הרב: הוא אמר, לא אתה.
ש. אני אומר כן, אני רוצה ואני מקווה שאני אעמוד בזה
הרב: יש לך 24 שעות, כמה אתה ישן?
ש. כמה אני ישן? חמש שש שעות
הרב: זה מספיק
ש. בשביל הבריאות אומרים שזה מספיק
הרב: אתה חייב לישון חמש שש?
ש. אם אני חייב? בשביל הבריאות אומרים שחייב את זה לפחות
הרב: רגע, חמש שש. כמה זמן אתה עובד?
ש. כמה זמן אני עובד, פעם ככה פעם ככה
הרב: כמה ממוצע שעות ביום?
ש. עד שמונה שעות
הרב: עד שמונה. שמונה שעות ועוד שש אתה ישן, כמה זה?
ש. 14
הרב: כמה נשאר עשר, אם תתן שעתיים לקב"ה ישאר לך עוד שמונה לאשה
ש. יש לי על זה מצפון, יש לי על זה מצפון עם עצמי גם
הרב: שואל שאלה, אבל אם תלמד שעתיים שיהיה לך עוד שמונה אז אני לא מבין מה הבעיה כאילו להתחייב על שעתיים
ש. עקרונית אין בעיה,
הרב: בדיוק
ש. יש בעיה של מלחמה עם היצר
הרב: אין מלחמה, אתה חייב לנצח, אם לא אתה תפסיד
ש. נלחם, אני רוצה להלחם
הרב: אז אתה מקבל עליך ללמוד שעתיים
ש. אני מקבל עלי ואני מקווה שה' יעזור
הרב: ה' ודאי יעזור לך, אבל זה בכל מצב, אתה לא תוותר ולאתפקיר את עצמך
ש. יש מעבר לזה שאני לומד גם בבית לבד
הרב: זה לא מעניין אותי איפה אתה לומד, מעניין אותי שתלמד שעתיים
ש. אני אומר, אם אני לומד
הרב: אמרתי, לא מעניין אותי איפה תלמד, העיקר שתלמד שעתיים
ש. אז אני שואל אם זה שאני לומד מהספר גמרא בעצמי זה לימוד?
הרב: שלש פעמים אני אומר, בטח זה לימוד, שעתיים אני אומר רצוף
ש. אני חושב שיש לי את זה כבר אבל אני, כמו שאתה אומר
הרב: שעתיים רצוף
ש. רצוף
הרב: תקשיב טוב מה אני אומר, זה 120 דקות רצוף ללא חתיכה פה חתיכה שם בחיבור, רצוף. ובתענית דיבור
ש. אני אעשה תענית דיבור?
הרב: בשעתיים שאתה לומד אתה לא מדבר שום דברי חול עם אף אחד, רק בלימוד, בלימוד אתה יכול לצעוק מה שאתה קורא, אבל אתה לא אומר תה, מה השעה, אהלן, כלום, רק מה שאתה לומד, שעתיים נטו אתה והקב"ה. כל יום, כולל שבת וחגים.
ש. אתה אומר לי את זה, כן, אני רוצה לעשות את זה, אני מהתוספת הזאת זה קשה, אני יודע
הרב: זה לא קשה בכלל, זה קלי קלות.
ש. מה, אשתי תגיד לי משהו מה אני לא אדבר, מה אני אגיד לה
הרב: אתה אומר לה מראש, אני נכנס למקלט עכשיו, שעתיים אני לא פה, הלכתי לעבודה. אם אתה רוצה שהיא לא תגיד לך כלום אל תלמד בבית, תלמד בבית המדרש
ש. זה עוד יותר גרוע
הרב: למה עוד יותר גרוע, מה היא תבוא ללמוד איתך?
ש. אני הייתי פה היא עשתה לי טלפון,
הרב: אתה אומר לה אני מנתק את הטלפון
ש. נגיע הביתה אני לא יודע מה יהיה
הרב: אתה מנתק את הטלפון אומר לה שעתיים אני מת, ואחרי זה תחיית המתים. כתוב "אדם כי ימות באהל", שעתיים אתה מת ואח"כ היא תזכה לתחיית המתים. היא לא תתנגד שאתה תחזור.
ש. נקווה
הרב: עכשיו תקשיב טוב, אם אני בא אליך הביתה ומביא לך בונבוניירה עם 24 שוקולדים ואתה מגיש אותה לפני, ואני מבקש אחד או שתיים אם אפשר לקחת, תתן לי?
ש. ברור
הרב: למה ברור?
ש. אתה נותן לי בונבוניירה אני לא אתן לך
הרב: אם הקב"ה נותן לך 24 שעות שעתיים לא תתן לו? ברור, אם לא הוא לא יתן לך בונבוניירה. זה שלו.
ש. אני יכול להגיד לך שאני בגיל 28 מתחזק ומתחזק, היו לי נפילות ועליות אבל אני רואה את זה בסה"כ כעליה, אני גם מתוך גם הלימוד עצמו יש עבודה מיראה ויש עבודה מאהבה, והעבודה מאהבה היא יותר חזקה מהיראה
הרב: בקיצור שעתיים כל יום בתענית דיבור, קיבלת?
ש. אני מקבל ואני מקווה שה' יעזור לי גם
הרב: אמרתי שהוא יעזור לך
ש. בעזרת ה'
הרב: הקב"ה לא שם רגל למי שרוצה להתקרב אליו, הפוך, הפותח יד לפושעים אפילו, בשביל שיתקרבו אליו. אז את החלק שלך סיכמנו, נכון?
ש. בעזרת ה', ובשביל זה מה שאני אומר שגם זה מצוה, ושנזכה לזה שזה מצות פרו ורבו
הרב: חכה רגע, יום שאתה לומד תורה זה מהבוקר שאתה קם עד שאתה הולך לישון זה נקרא יום, שלא יעבור יום שאתה לא למדת שעתיים, כי אז מה שאני מברך אותך לא מתקיים. אשתך תלמד כל יום חצי שעה ספר שערי תשובה של רבינו יונה במשך שלשה חדשים רצוף.
ש. חצי שעה היא קוראה מהספר לומדת?
הרב: כן, שנקרא שערי תשובה של רבינו יונה, אם אין לך קונים בחנות לספרים - ספרי תורה, אם לא צלצל לשופר יסבירו לך איך מה מו, עד פה ברור?
ש. כן
הרב: אם תעשו אתז ה אני מברך.
ש. אני כמובן אני רוצה, אמרתי לך אני רוצה את זה, ואני אעשה את ההשתדלות שלי.
הרב: נפלא. מה השם שלך?
ש. אילן בן אורה ויחיאל ענקי
הרב: אילן בן אורה ואשתך?
ש. עפרה בת אביגיל
הרב: ועפרה בת אביגיל תזכו לזרע חי וקיים מהרה.
ש. אמן
הרב: אשריך. תהיה בריא.
ש. תודה הרב.
הרב:תמלא גם את הטופס ותחזיר אותו לחבר'ה פה.
כן, הנה שאלה פה.
ש. כבוד הרב, ערב טוב, אני לא באתי בשביל שאלה, באתי לבקש מחילה מכבוד הרב מפעם שעברה, היינו באשקלון ולא נהגתי דרך ארץ עם הרב
הרב: מעניין שהיית באותו צד בדיוק
ש. אז אני רוצה להגיד לכבוד הרב שאני שנים רבות בא לכל הרצאה שהוא מגיע לפה, וזה לא חנופה, אני מעריץ אותך מה שאתה עושה למען עם ישראל, וגם תשובה ימים ולילות ואני מודה לך, ומבקש מחילה לא התכוונתי לשום
הרב: מחול לך, מחול לך, מחול לך. כן, תן לבחור שמה באמצע.
ש. רציתי לשאול, למה כבוד הרב עם כל ההשפעה שיש לו לא הולך לפוליטיקה שיהיו יותר, שתהיה יותר רוח דתית שמה בין הפרנסים שמה
הרב: כל הדתיים שיש שמה לא מספיק?
ש. כנראה שלא
הרב: תיכף אני אראה לך משהו, יש לך את גיא לרר? לא אבל כמו פעם קודמת, לא ארגנת דיסק? נו, חבל על הזמן תתחיל לארגן סוף סוף איזה דיסקים שיהיו מסודרים, לא עובדים ככה. ובכן, נשאלתי על זה לא מזמן, והתשובה היתה שזה לא מן הנמנע, וקיבלנו על זה הסכמה מגדולי הדור שבעת הזאת עת צרה היא ליעקב והרדיפות שנעשים נגד תופסי התורה והדתיים בכלל בעליהום כזה שלא היה מעולם ובצפיפות כזאת, שיריקה יש לה דין של פצצת אטום, והדרת נשים זה כבר נקרא איראן, ואי שמיעת נשים חיילות שרות זה כבר התערבות של קלינטון, אז כבר איבדו את כל הפרופורציות, אבל אנחנו מתכננים איזה משהו, והתוצאות כנראה שלנו הן די טובות, מפתיעות, וזה עוד לפני שדיברנו. ברגע שנקבל את ההחלטה הסופית אני מקווה שזה יתן את הפירות הראויים. מה שיש ליאיר לפיד זה מעט מאד. אבל רגע, מה אתם מוחאים כפיים, אני רוצה לראות בקהל הזה אם אנחנו נציע אפשרות כזאת של מפלגה מי יצביע מתוך הקהל? יפה מאד, תורידו. מי לא הצביע? מתביישים הא? אבל בסדר, אני שומע שיש תגובות חיוביות בכל הארץ, כולם ממתינים לאור ירוק, ברגע שזה יגיע אז תהיה מעודכן.
ש. בעזרת ה', אפשר ברכה לאשתי רבקה היא דתית
הרב: שמות?
ש. רבקה בת דוד ונטע נחמה בת פנחס
הרב: יזכו לרפואה שלמה בתוך שאר חולי עמו ישראל מהרה.
ש. אמן.
הרב: שאלה נוספת. רק לידיעת הציבור, אני מקבל פה אימילים כל הזמן, תוך כדי השידור, אם אתם לא יודעים אז אני ביקשתי מיהודים בכל מיני מקומות בארץ ובעולם כל מי שיכול לקבל על עצמו תענית לארבעים יום להתענות ארבעים יום רצוף חוץ משבת ראש חודש ט"ו בשבט, בשביל לגונן ולהציל את עם ישראל מהמלחמה הקרובה והצרות התוכפות עלינו. שתיים, בשביל לנצח את יצר הרע שמשליט עלינו את החומר והתאוות ולהיות יותר רוחניים. שלש, בשביל לכפר על עוונות ראשונים שעשינו כולל חטאת נעורים. ארבע, כדי שנתפלל אלף אנשים שקיבלו עליהם ארבעים יום תענית רצוף, שזה מעמוד השחר עד צאת הכוכבים, זה 12 שעות בלבד, בלילה יכולים לאכול כמובן עם התניה מראש שאוכלים, והארבעים יום האלה זה ענין גדול מאד מאד מאד בשמים ובתום הארבעים יום כל בקשה שאדם מבקש מתקבלת לפני הקב"ה. אז עד היום הצלחנו לעשות 150 אנשים ונשים שקיבלו על עצמם תענית לארבעים יום. אם יש פה יהודים שרוצים גם להצטרף, נשמח מאד וגם נברך אותם בברכה גדולה מאד. בינתיים אלה שמעוניינים שצופים בנו, יכולים לצלצל לטלפונים, לפלאפונים שמופיעים על המסך: 050-650666 ו-050-5256070. אתמול הייתי בירושלים בהרצאה, שמונים איש קיבלו על עצמם ועוד עשרים איש בדרך הביתה קיבלו על עצמם ועד היום זה ממשיך הלאה והלאה. אז מי שירצה יודיעני בבקשה.
כן, שאלה נוספת. תן לבחור שם.
ש. ערב טוב כבוד הרב,
הרב: ערב טוב
ש. יש לי שאלה שמאד מטרידה אותי, אומרים, יש את הפסוק שאומר "אין אדם נוקף אצבע מלמטה אא"כ מכריזין עליו מלמעלה", ויש עוד פסוק שאומרים, הכל ידוע מראש והרשות נתונה, איך זה מסתדר פה?
הרב: מסתדר טוב מאד, הכל צפוי והרשות נתונה, הקב"ה כמו שמנבא את הנביאים לומר מה יהיה בעתיד, אותו דבר הוא יודע מה יהיה אבל הוא לא מכריע, אז כמו שהקב"ה אומר שיהיה כך וכך אם זה לטובה הוא לא חוזר בו, ואם זה לרעה הוא יכול לחזור בו, כי המטרה שאומרים לנביא כדי שיעורר את העם, אז ה' צופה, הרשות נתונה והעם יכול להחליט. אבל הקב"ה לא קובע, הראיה שהוא שולח נביא שיאמר שיקרה כך וכך, ואם ישראל עושים תשובה אז הקב"ה לא מפעיל את מה שהוא אמר. הבנתיוך?
ש. תודה רבה
הרב: תהיה בריא.
שאלה נוספת, הנה תן לבחורצ'יק פה עם המסטיק, כן.
ש. שלום הרב
הרב: שלום
ש. לא שאלה, יותר בקשה לברכה להצלחה, לאריכות ימים לאחותי ולאמא שלי
הרב: בבקשה, מה השמות?
ש. מלי בת אסתר וצליל בת מלי
הרב: שיזכו לשוב בתשובה שלמה ובריאות איתנה, ומה אתה לא רוצה ברכה?
ש. אם אפשר
הרב: אתה מסודר
ש. אני בישיבה
הרב: מה השם?
ש. דור בן
הרב: דור, צריך להחליף לו את השם דור, זה לא שם, זה מה זה, את יכולה לקרוא ליום חודש שנה, דור בן מלי, ה' יזכה אותך להתמיד בתורה וביראת שמים וזיווג הגון ולבנות בנין עדי עד.
ש. אמן. תודה רבה.
כן, שאלה נוספת, תן לבחור עם הכובע.
ש. שלום כבוד הרב
הרב: שלום
ש. קודם כל אני אמנם לא דיברתי עליך אבל כן זלזלתי בכבודך, ואני רוצה לבקש ממך סליחה על זה, זה הנכון מבחינתי. דבר שני, אני חוזר שנה בתשובה בערך הגיעו אלי חבר'ה טובים שפתחו לי את העיניים, ואתמול היה לי ויכוח מאד מאד מעניין עם חבר גם שחזר בתשובה שאישרו לו, אני לא אדבר הוא יגיד, אבל אישרו לו לשמוע מוזיקה. עכשיו אני טענתי את הטענה שכמו שהתורה מאפשרת לשתות דם אם צריך לרפואה, ככה אמנם לא בהקבלה כזאת צמודה אבל ככה גם אם יהודי קצת קשה לו, במיוחד חוזרים בתשובה, קצת קשה להם הם כן צריכים לשמוע שיר, אבל זה לא אומר שעכשיו נפתח בישיבות כאילו כל בוקר שירים וכאלה, רציתי לדעת מה דעתך, שוב אני לא
הרב: קודם כל לשאלה הראשונה, סתם מעניין אותי למה זלזלת בי?
ש. לא זלזלתי כמו שקוראים לי נאור, אני משתדל להיות כזה, ותמיד חיפשתי את האמת, ולא מצאתי, כן גדלתי בבית שעשו קידוש ביום שישי אבל עשו קידוש עם טלויזיה אז לא היה במה להיאחז, אבל שאתה באמת רוצה להבין שאתה לא ניזון באמת מטלויזיה ומשטויות, כאילו אתה באמת שניה אומר, תשמע לא יכול להיות שהם נלחמים כל כך על הסיפורים האלה שסיפרו לי בכתה ד', לא יכול להיות, ואתה בא ובודק ואתה רואה שיש פה אמת, וכן, תמיד ידעתי שיש כח עליון שמשגיח, לא ידעתי למי הוא משוייך, לא ידעתי מה אני בכלל, אז כשאמרו לי אבל הרב אמנון יצחק הייתי אומר להם סלח לי הרב, כן הייתי אומר תביאו אותו, נדבר איתו, בחוצפה.
הרב: הבנתי, זה בגלל שהיית נאור
ש. אני משתדל גם להיות עדיין, אבל להשאר עפ"י מה שהתורה אומרת.
הרב: הבנתי, בסדר מה אני אגיד לך, מחול לך מחול לך מחול לך.
ש. תודה הרב
הרב: עכשיו, לגבי החלק השני, אין היתר רק אם אדם במצב של דכאון, לשמוע מוזיקה, אבל מוזיקה לא מחייבת גם לשמוע צלילים עם כלים ועם זמרים פסולים ועם מוזיקות של גויים ושגורמות גם לאנשים אדרנלין שלילי, אז גם אם יהיה מותר, תציע לאותו אחד שהוא בדכאון, אולי שישמיעו לו מוזיקה, אם הוא בדכאון, אם הוא מחרתת הוא יכול להכנס לדכאון, אולי שהוא ישמע מוזיקה של גלי הים, זה מאד מרגיע, או של ציפורים. אם הוא ישמע מוזיקה כזאת של החיים שזורמים, זה הרבה יותר מרגיע ממוזיקה רעשנית.
ש. אני יודע את זה, אני מתעסק במוזיקה, וקיבלתי על עצמי כמו שקיבלתי על עצמי את השבת שהיתה, אולי לחלק זה קלה וכיפית מיד בהתחלה אבל לי דווקא היא היתה יותר קשה, או כל דבר אחר שהיה לי קשה, ופשוט החלטתי, ברגע שהחלטתי שיש אמת ואני הולך לפיה זה לא מעניין אותי מה אני רוצה או לא רוצה, מעניין אותי לעשות כמו שהקב"ה אומר.
הרב: זהו, ויש עדיין כאלה שלומדים ועוד לא החליטו שהם באמת.
ש. אבל זה כן, כאילו אני כן יכול להשוות את זה למין תרופה ליהודי שקם בבוקר וקשה לו, אני לא יודע מה עבר עליו
הרב: אם הוא בדכאון אמיתי אז כתוב שמותר לתת לאדם מדוכא אמיתי, כן, אבל אם הוא לא בדכאון אמיתי והוא רק רוצה להכנס לקטגוריה הזאת, אני מרחם עליו, כי הוא עובר על גזירת החורבן, והוא לא יזכה לראות בנחמת ציון, וחבל.
ש. תודה הרב, ואם אפשר ברכה לאורטל בת רותי, לתשובה שלמה
הרב: אורטל בת רותי תשובה שלמה בריאות והצלחה וזרע של קיימא
ש. תודה רבה
הרב: שתלמד חצי שעה ספר שערי תשובה
ש. ניסיתי משתדלים
הרב: תגיד לה שהיא תשתדל וצליח
ש. היא נשואה לאברך, גם בעלה לומד וגם היא משתדלת מאד
הרב: חצי שעה, חצי שעה שערי תשובה
ש. ונגיד ואמרתי לה והיא אמרה לא,
הרב: אז תגיד לה נגיד שאמרתי וברכתי.
ש. בסדר גמור
הרב: תהיה בריא.
כן, מי עוד רוצה לשאול? תן לגברת פה שורה ראשונה. היא בטח רוצה כיסוי ראש. כן.
ש. בעזרת ה' יבוא. אני ה ייתי רוצה שתברך את הבן שלי, והוא בן שלש ואם תוכל
הרב: זה שפה?
ש. כן
הרב: ברכה למה?
ש. אנחנו רוצים לגזור לו את השיער תזכה אותנו בברכה בשבילו
הרב: בשמחה רבה, ואת תזכי אותי בכיסוי ראש, הנה קחי. תביא אותו. מתוק, תזכה להיות צדיק, תלמיד חכם וירא שמים. קח. תהיה בריא.
יש עוד מישהו שרוצה לגזור? כן. עוד שאלה בבקשה לגברת פה.
ש. ערב טוב לך כבוד הרב
הרב: ערב טוב
ש. אני רוצה בבקשה שתברך את הבעל שלי בפרנסה, בהצלחה, בהכל
הרב: שמו?
ש. נפתלי בן ניצה
הרב: ה' יזכה אותו לפרנסה טובה וברכה בכל.
ש. אמן, תודה רבה
הרב: שילמד שעתיים בתענית דיבור כל יום שלשה חדשים רצוף.
ש. בסדר. כן, שאלה נוספת, איפה הגברת שבשבילה עשינו את הערב? איפה הגברת? תן לה את המיקרופון. כן, את רוצה לספר לנו את הסיפור?
ש. אני בחדשים מתקדמים להריוני, הרופאים מנבאים
הרב: מנבאים?
ש. אומרים שיש איזשהי בעיה מאד קשה שכנראה שהתינוק ייוולד אז אין לו הרבה סיכוי לחיות.
הרב: זהו? זה מה שהם אומרים?
ש. וכמה סיבוכים מסביב
הרב: הבנתי. ואיזה חדש את?
ש. שמיני עכשיו
הרב: שמיני, אז בעוד חודש בערך אנחנו נראה מי צודק
ש. בעזרת ה'
הרב: מה שמך?
ש. זהורית
הרב: תדעו לכם שהם תרמו את הערב הזה שאתם תהיו פה בשביל שיהיה בשורות טובות והעובר יהיה בריא ושלם. אז אני רוצה שאתם תצעקו אמן אחרי הברכה שלי, וכל מי שיהיה מוכן ללמוד שתי הלכות בכל יום במשך חדש ימים לרפואתה ושהעובר יהיה בריא שירים את היד מהר, כל ישראל אחים וערבים זה לזה, אשריכם ישראל, שהיא תשמח שתקבל ילד בריא ושלם. זהורית בת סעדה ברכה, ה' ירפא את העובר בבריאות שלמה ואיתנה לצאת בריא ושלם ושיתבדו הרופאים במאה אחוז, ותצחקי להם בפנים בעזרת ה' ותברכי ברכת הטוב והמטיב לעיניהם.
אמן
הרב: תגידי אמן
ש. אמן.
הרב: כן, עוד שאלה? אף אחד לא לוקח עליו תענית ארבעים, באשקלון עייפים, חלשים? כן, תן לכדורגלן לשעבר. החתן הטרי
ש. ערב טוב כבוד הרב, ערב טוב לכולם
הרב: ערב טוב, מי לקח? מירושלים לקחו עכשיו תענית ארבעים יום מתיבת נח הישיבה שהיינו אתמול, לא הספיק להם כמה שהיה הם ממשיכים להוסיף, אשריהם. הנה היהודיה ששמה כיסוי ראש לוקחת על עצמה את התענית של הארבעים יום, אשרייך ואשרי חלקך תבורכי מפי עליון, תענוג זה, אין לכם מושג, להיות שותפים כולם. הנה עוד יהודי גלאור הבחור הנחמד לוקח על עצמו גם כן תענית של ארבעים יום להצלת עם ישראל, אשריהם ישראל. כן, בבקשה.
ש. באתי לפה רק להודות לרב, אני קצת צרוד, אתמול אמרתי אני אבוא לפה לשיעור להודות לך אבל היצר הרע אמר אתה צרוד אתה לא יכול לבוא, אמרתי בכל זאת אני בא ומדבר. רוצה להגיד לרב תודה רבה, בזכות הרב התחתנתי, בזכות הרב עזבתי כדורגל, הייתי בטלויזיה ליגה טל, פרסום כסף כבוד, מה שאתם לא רוצים, שום דבר לא שווה לתורה הקדושה, ואני אוהב את הרב אהבה גדולה מאד, הרב אתה לא יודע כמה אנחנו אוהבים אותך ואנחנו רואים אותך משאנחנו ילדים קטנים, והדיבורים שלך אמת מול העיניים שלנו ובלב שלנו, תמיד גם כשהיינו עושים עבירות בשבת ומשחקים בשבת ורואים אותם בשבת, אני רוצה להגיד לך תודה רבה על כל מה שאתה עושה בשבילי ובשביל כל עם ישראל שאנחנו אוהבים אותך אהבה גדולה, אם תוכל לברך אותי ואת האשה שבעזהי"ת נהיה מזכי הרבים גדולים בעזרת ה' בעם ישראל.
הרב: אמן. מה השם שלך?
ש. שניר בן מרסל
הרב: ואשתך?
ש. מיכל בת דליה
הרב: תזכו להיות בכלל מזכי הרבים ושתבנו ביתכם על אדני התורה הקדושה וזרע חי וקיים מהרה.
ש. אמן. תודה כבוד הרב
הרב: חזק וברוך. אשריכם ישראל. מי שרוצה עוד להצטרף לתענית הכללית יכול להרים טלפונים לטלפונים שיוצגו על המסך. 050-6500666, 050-5256070. כן. שאלה נוספת. 050-6500666, אתה רוצה עוד אחד? 050-5256070. זכות גדולה מאד להיות שותף בתפילות בשביל עם ישראל. כן, יש עוד מישהו שרוצה לשאול? אז אני רוצה לתת לנשים קצת כיסויי ראש לאלה שמעוניינות, מי עוד? מי עוד?
חלוקת כיסויי ראש, ציציות וכיפות.. את רוצה לדבר לשאול? תביא לה מיקרופון.
ש. רציתי לדעת מה קורה עם זיווג
הרב: מה פירוש מה קורה עם זיווג?
ש. מחכים לזיווג
הרב: את גרושה?
ש. כן.
הרב: הבנתי, תלמדי חצי שעה ספר שערי תשובה של רבינו יונה שלשה חדשים רצוף, ונתפלל עלייך. מסכימה?
ש. כן
הרב: מה שמך?
ש. תהילה בת סיגלית
הרב: תזכי לזיווג הגון מהרה בזכות הלימוד שערי תשובה חצי שעה כל יום שלשה חדשים רצוף.
ש. אמן אמן.
הרב: בהצלחה, כן הנה פה רוצה לשאול.
ש. ערב טוב הרב, רציתי להגיד לך תודה רבה שבאת לחתונה שלי ורקדת איתי, ממש שימחת אותי וכל הקהל ממש התחזק במעמד, רציתי להגיד רק תודה רבה ושה' יברך אותך בכל הברכות
הרב: אמן, אתה גם שחקן כדורגל, לא? היית פעם, טוב, ב"ה תבורך.
אלה שרוצים להיות שותפים באצטדיון שאנחנו עושים ארבעים אלף איש ברמת גן בד' ניסן, יכולים לקחת על עצמם מניה של אלף שקלים בעזרת ה' יתברך יהיו שותפים בכל ההפקה.
מי שרוצה ספרים תן לה, תן להן. תן להם, דוד. תחלק לנשים ספרים. לנשים, תן להן.
עוד אחד מירושלים לוקח תענית ארבעים יום, אשריכם ישראל, כל אלה שמקבלים על עצמם יתמלאו כל משאלות ליבם לטובה. עוד מי, כל מי שלא רואה אותנו על המסך יוכל באס אם אס למספרים האלה לשגר את שמו ומשפחתו שם אמו, נברך אותו, כל מי שמקבל עליו להתענות ארבעים יום בתענית, ממחר, מחר, תתחילו מחר ארבעים יום חוץ משבתות ראש חודש וזה, במנחה מחר אתם תגידו לפני היהיו לרצון האחרון ואפשר להתחיל כבר מהבקר, בלילה אפשר לאכול עד עמוד השחר, ואחרי זה עד צאת הכוכבים שזה בערך 5:20-25, אני אודיע, אני אודיע וכל מי שעשה והשתתף ידע דרך אתר שופר ההרצאות שלי, אם תשאירו אס אם אסים אז אנחנו נחזור אליכם ונודיע לכם. כל מי שיכתוב את שמו ואת הטלפון שהוא קיבל על עצמו, נחזור אליו וניידע אותו שנזמין אותו לתפילה שתהיה יחדיו, יתכן שנעשה סעודה, ואולי גם יהיה איזה חפלה רצינית בעזרת ה' עם ברכות למכביר. אז כדאי להצטרף. אתם רוצים, אתם לא צריכים למלא כלום, תגידו לי שאתם רוצים ותשלחו אס אם אס. אז דרך חבר, עוד שלשה חבר'ה פה, נכון? עוד שלשה חבר'ה לוקחים על עצמם, עוד שלשה חבר'ה, תענית ארבעים יום, אשריהם ישראל....
ה' יברך את כל הקהל הקדוש, תזכו לכל טובה וברכה בריאות והצלחה ונחת בכל מעשי ידיכם ונתבשר כולנו בשורות טובות מהרה בימינו אמן.
רציתי לפרסם נס שב"ה היה בזכות שיעורי התפילה שהרב שליט"א העביר (אוחילה לאל shofar.tv/lessons/17472) אבא שלי היה חייב כספים (ל"ע) לכמה אנשים מסיבה מסוימת הוא לא היה מוכן להחזיר להם (רח"ל) ולמרות שהסברנו לו: שזה חמור וצריך להחזיר! בכל מקרה התעקש שלא להחזיר. העצה היחידה שמצאתי זה רק להתפלל. וברוך השם בזכות התפילות הוא החליט להחזיר את הכספים ובאמת מקיים את הנאמר ומחזיר להם בתשלומים. תודה רבה להשי"ת ולכבוד הרב.
לכבוד הרב אמנון יצחק שליט"א, ב"ה רציתי לשתף את כבוד הרב בכמה מקרים מרגשים שזכינו לראות בזכות ברכותיו הקדושות: לפני זמן מה, נכדתי הקטנה אושפזה בבית מרפא בעקבות וירוס קשה (ל"ע). ביקשתי מהרב לברך אותה, וברוך השם, בזכות הברכה, היא החלה להתאושש וחזרה הביתה מוקדם מהצפוי, הרבה לפני הזמן שהרופאים העריכו. בנוסף, גיסתה של כלתי היתה במצב קשה והרופאים קבעו שעליה לעבור ניתוח דחוף (ל"ע). ביקשתי מהרב ברכה עבורה, וכבר ביום למחרת, לפני הניתוח, ערכו לה צילום נוסף. להפתעת הרופאים, הכל נעלם כאילו לא היה, והם עמדו משתאים. הם הגדירו זאת כ"נס של חנוכה"! אנחנו מלאים שמחה והכרת הטוב לבורא עולם על הניסים הגלויים שזכינו להם. תודה רבה לרב על הברכות, התמיכה, ההדרכה והמסירות האינסופית שלו למען עם ישראל. תודה לך על כך שאתה עבורנו מקור השראה אדיר, המקרב אותנו לעבודת השי"ת מתוך שמחה, אמונה ויראת שמים. אני פונה לכל אדם באשר הוא: בדור המורכב שלנו, הצמדות לרב צדיק כדוגמתך, והדבקות במידותיך, הן בדרך להתחזקות רוחנית אמיתית ולקבלת כוחות להתמודדות עם אתגרי החיים. תודה לך הרב שאתה מאיר לנו את הדרך בעצות טובות וכלים לעבוד את השם יתברך מתוך שמחה וביטחון. מתפללים ומבקשים: יה"ר שהקדוש ברוך הוא יתן לך כוחות אדירים להחזיר את כל עם ישראל בתשובה שלמה, ולקרב לנו במהרה את הגאולה בחן, בחסד וברחמים מאוצר מתנות חינם (אמן). בברכה ובהכרת הטוב, אוהבים אותך אנחנו וקהילות פז.
שלום, כבוד הרב שליט"א אנחנו רוצים לפרסם נס גלוי שנעשה לנו ע"י ה' יתברך בשבת קודש. יש לנו מתקן במקרר של "משמרת השבת" (השבת בעידן הדיגיטלי | הרב אליהו בייפוס shofar.tv/lessons/7123) שביום חול מציג את הספרות "00" ובימי שבת וחגים "05" ומכבה את מה שלא צריך. השבת לא שמנו לב וככל הנראה בגלל הפסקת חשמל שהיתה השבוע זה השתבש ונשאר על מצב של יום חול. הבנות שמו לב לזה רק לאחר ששבת כבר נכנסה, כשהבן הקטן פתח את המקרר ונדלק האור. כשחזרנו מהתפילה ניסינו למצוא בהלכה: מה אפשר לעשות? ונשארנו ללא פתרון וללא מזון נגיש לסעודות שבת. המקרר עם צג דיגיטלי כך שזה עוד יותר מסבך את העניין. ב"ה לחמים לסעודה הראשונה היו לנו ורק השתיה והסלטים נשארו במקרר, התחילו לצוץ כל מיני רעיונות איך "לעזור" להקב"ה לעזור לנו... תוך כדי אחת הבנות הציעה בואו נשיר: "עבדו"... ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) קמנו ושרנו במעגל (באופן המותר בשבת כמובן...) סביב השולחן "עבדו", עם כל סיבוב השמחה גברה והדאגה פחתה, התחלנו לקבל בשמחה את המצב. לאחר כמה כ-7 דקות תוך כדי הסיבובים, אשתי הביטה לעבר הצג של "משמרת השבת" וזעקת פליאה יצאה מפיה, הצג השתנה למצב שבת! ומופיעות בו הספרות "05"!!! ישתבח שמו לעד! לא יאומן כי יסופר! נס גלוי! במקום! סיימנו את ה-15 דקות שירה וישבנו בשמחה לסעודת שבת. תודה רבה לרב היקר שכל הזמן דואג לתת לנו עצות נפלאות, טובות ומועילות. תודה על הזכות להכיר את בורא עולם יותר טוב בכל פעם! בברכה והערכה רבה שבוע טוב ומבורך (אמן) משפחת טביב (הי"ו) מחשמונאים. (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
צהרים טובים. ראשית תודה על שמשתדל לעשות עבודה טובה ולעזור לעם ישראל. יש לי מטופלת שלא היה לה ילדים (ל"ע) וב"ה כשראתה סרטון של הרב אמנון יצחק על אותה אשה שלא היה לה ילדים ששמה כיסוי ראש ולאחר שנה נפקדה (ברית מילה של הנכד של מיכל בניטה מהסרט כוחה של מצוה shofar.tv/videos/16379) וככה גם היא עשתה ולאחר 8 שנים נפקדה ב"ה; היתה שמה כיסוי ראש רק בשבתות וכששמעה את הסרטון קיבלה על עצמה לשים כל הזמן ובאותו חודש נפקדה!
חזק וברוך וישר כחך כבוד הרב אמנון יצחק שליט״א על כל לימוד התורה, המוסר, עבודת המידות, היראת שמים, החזרה בתשובה של המונים בכל העולם, החסד, המסירות נפש בהפצת האמת ובהשפלת השקר שב"ה כבוד הרב משפיע באהבת ישראל ללא גבולות ובהתמדה למעלה מ-40 שנה, אין מילים מספיק להביע את הכרת הטוב ותודות בלי סוף על הכל. יהי רצון מלפני אבינו שבשמים: שיתמלאו כל משאלות הלב הענק של רבנו לטובה ולברכה ושנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה וברחמים רבים (אמן) בהערכה ובהוקרה רבה משפחת: סי. א.
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על דרשה מרתקת ומיוחדת. (ימי החנוכה - חלק י' 19.12.2024) יה"ר שהשם יתברך ישמור על הרב היקר בבריאות איתנה, רמ״ח אברים ושס״ה גידים ושכל משאלות ליבך יתגשמו במהרה אמן!
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!
בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.
כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).
בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!
© 2024 כל הזכויות שמורות