נתניה - נתניה - סוד הגלגולים - רבי עקיבא
תאריך פרסום: 17.07.2011
ההרצאה התקיימה בהיכל התרבות דוד רזיאל 1 נתניה ביום ראשון טו' תמוז 17/07/2011
נתניה 17-7-11
ערב טוב, בעזרת ה' נעשה ונצליח וה' עלינו ברחמיו ירוויח
"אל תרבה שיחה עם האשה" באשתו נאמר, כל שכן באשת חבירו. שואל בעל אזניים לתורה, רבי זלמן סורוצקין זצ"ל, איך נפלו בני ישראל שרוח הקודש העידה עליהם בתורה הקדושה, רק ימים מספר קודם לכן, "לא הביט אוון ביעקב ולא ראה עמל בישראל ה' אלהיו עמו ותרועת מלך בו" איך יכול להיות הקדושים והטהורים נכשלו עם גויות ונשיא שבט נכשל עם גויה - זמרי בן סלוא עם כזבי בת צור מלך מדין? אומר בעל אזניים לתורה, אין דרכו של השטן להפיל את האדם בבת אחת, אלא הוא מפילו לאט לאט, השטן רוצה להכשיל אותנו בכל מיני כשלונות, הוא לא בא לאדם ואומר לו תעשה עבירה כי אף יהודי לא ישמע לו, זה לא הולך כך, הוא אינו מבקש תפנית של 180 מעלות כי אם אלפית המעלה, הוא מתחיל תמיד בדבר ה מותר, הוא אף פעם לא אומר לאדם תעשה איסור, אז איך בכל זאת הוא מכשיל כל כך הרבה אנשים? הוא מתחיל תמיד בדבר המותר אבל המיותר. תזכרו את זה, מותר אבל מיותר. זה מוביל לחטא ולעבירות. מה אומר לאדם? הרי זה מותר, אז מה הבעיה? והאדם יודע שזה מיותר ולא צריך את זה, אבל זה מותר, והאדם אינו מפעיל התנגדות אז הוא לא עומד בפני הפיתוי ולפתח של המיותר מטמין השטן את החטא, בעיניו של האדם המיותר אינו אסור, אפילו אם זה מיותר הוא אומר אבל זה מותר, אז זה לא אסור, אז אני יכול לעשות. ואם אינו אסור הרי זה מותר, לכן הוא נכנע ואין לו התנגדות.
השטן החל לפתות את ישראל בדבר המותר. מי מכם יכול לתת לי דוגמא כזאת מהחיים שלנו של פיתוי של יצר הרע שהתחיל עם מותר שהיה מיותר, ומזה מגיעים לעבירות גדולות ביותר, מי מכיר דוגמאות כאלה מהחיים? כן, אתה מכיר? תן לו מיקרופון בבקשה.
ש. פגם הברית,
הרב: אבל איך זה מתחיל ממיותר למותר? הרי לא מותר להתחבר לבחורה, לא מותר לראות עיתונים מלוכלכים, לא מותר לראות טמבלויזיה, מה שמביא לעבירות, זה לא מותר, אנחנו מדברים על מותר שהוא מיותר וגורם לעבירות. כן, יש מישהו שמכיר את זה איך הוא נפל בדרך כלל? מה? עיניים אסור, מה זה, ולא תתורו, מה זה, מה זה בגלל העיניים, אז מה אתה רוצה שיעקרו לאדם את העיניים? אני מדבר שהיצר הרע אומר מותר וזה באמת מותר, רק זה מיותר.
ש. משלה אותו
הרב: עוד פעם לא משלה, מדבר על מותר מותר. לא באשליות. כן, מה אתם אומרים? כולם פה עוברים עבירות ואף אחד לא זוכר איך הוא התחיל? אז זה לא מותר מהתחלה, שתהיה בריא.
ש. לא שומעים
הרב: נכון, לדוגמא לשתות אלכוהול זה מותר. זה דוגמא שמתחילים עם היתר כי אין איסור לשתות אלכוהול, ואפילו מצוה לברך, ואם זה בשעת שמחה של מצוה עוד יותר זה מצוה, אבל צריך שהמותר יהיה בגדר של מותר ולא מיותר, כי אם הוא שותה כבר מה שמיותר מהכמות המותרת, הוא מגיע להיות מסטול והתוצאות באות לאחר מכן. והוא מתדרדר במסלול. דוגמאות נוספות בבקשה.
ש. להתפלל מאוחר
הרב: להתפלל מאוחר זה אסור, זה לא מותר. מה אתם אומרים? צריך להחזיק מיקרופון, קח אותו משם. טוב, בואו אני אעזור לכם קצת. תשמעו.
החופש הגדול הגיע. מותר לשוטט, מותר לטייל, מותר לצאת לשיט, מותר לצאת לשיטים, איפה נכשלו ישראל? בשיטים. ואדם אומר לעצמו, למדנו השנה הרבה מאד, עכשיו צריכים לפוש, או בלשון העם לכייף. אבל לפוש ולבלות קצת, לשאוף אויר, לצאת לחיק הטבע, לפארקים, לשמורות הטבע, לנחלים, למעיינות, ולזה הוא מוצא אזניים קשובות, זה מותר או לא? מותר או לא? מותר. טיול, איוורור, לבלות בחיק הטבע, לחור באגם מלכותי, בגני יהושע או בקייאקים על נהר הירדן, הרי זה מותר ואפילו אולי רצוי כדי להחליף כח ולהתאוורר.
שואלים חכמים ז"ל, מה היה השיטים? מה זה? מה קרה? איך נפלו 24 אלף שמתו במגיפה בגלל שהגיעו למעשה זנות בשיטים, מה היה בשיטים? מה היה? התשובה, בשיטים היה פארק גדול, פארק גדול, מקום בילוי ושעשועים, חורשה ענקית, נהר, מקום לאכילת המנגלים בחיק הטבע, הכל מתחיל במותר, גם שם - בשיטים, בפארק הקים השטן בזאר גדול עם דוכנים רבים, בוטיקים, ושם מכרו שלוחי השטן בגדי פשתן. חולצות פשתן עם הדפסות, צעיפי פשתן, והרי אלה דברים מותרים. שואלים חז"ל, ולמה כלי פשתן דווקא? למה הם מכרו שמה כלי פשתן? אומרת הגמרא, בני ישראל מאד מאד התאוו לכלי פשתן, כמו שהאמריקאים אוהבים את כובעי המצחיה הקטנים או חולצות טריקו או גולף או מכנסי ברמודה, ולמה? למה כלי פשתן? מסבירה הגמרא, לפי שבמצרים שכשהם היו בגלות מצרים 210 שנים היה הפשתן מצוי במצרים, והורגלו ישראל לבגדים האלה, כמו אלה שרגילים בחולצות כותנה, קשה להם לעבור לפוליאסטר, ובתוך ארבעים שנה במדבר היה חסר להם בגדי פשתן, הם היו אוהבים לקנות את כלי הפשתן כמובן, עם פיצה, עם פיצה, והם התגעגעו לבגדים המצריים, ואיסור לא היה בזה, אלא מה? ישראל הקדושים לא יכנסו לחנות שאין שם צניעות, שהרי אפילו בעדת קרח שחלקו על משה רבינו, כשבאו לקרוא לאון בן פלת, אז אשתו עמדה בפתח הדלת, והיא היתה חכמה, היא רצתה שיסתלקו משם ושלא ישפיעו על בעלה, היא רצתה שלא ישפיעו על בעלה ויגררו אותו למחלוקת, לכן מה היא עשתה? היא פשוט הוציאה את הכיסוי ראש שלה מעל ראשה, וכשהם ראו את השערות שלה שהיא חשפה אותם, הם מיד הסתלקו משם וכך היא הצילה את בעלה. אז רואים שאפילו אלה שחלקו על משה רבינו שזה עבירה חמורה ביותר, אבל בגדרי הצניעות הם היו צנועים מאד.
אם כן, מה הציע בלעם לבלק? בגלל שישראל קדושים הם והם לא יכנסו לחנות שאין בה צניעות, אז מה לעשות, הוא אמר לתלות את בגדי הפשתן מחוץ לחנויות, על הדוכנים בחוץ כמו בשוק הכרמל, ויעמידו זבנית זקנה בת שמונים ומעלה שהיא מכוסה בצניעות יתרה, ואז ישראלים שמטיילים בפארק השיטים יראו דוכנים עם בגדי פשתן ויראו שזה מציאה, ואז כולם יעוטו לדוכנים וכמובן הם יבדקו שאין חלילה זבנית לא צנועה, ואחרת הם לא יכנסו, ואז מה עשה בלעם? הציע להעמיד את הזקנה בחוץ, והיהודי כרגיל שואל, כמה זה עולה? והזקנה משיבה חמישה דינרים, והיהודי אוהב להתווכח אז הוא אומר לה אולי ארבע? והוא מתחיל לפתח שיחה עם הזקנה, ואז בעצת בלעם מיד יוצאת מבפנים מתוך הבוטיק נערה מקושטת בלתי צנועה, ואומרת לסבתא שלה, סבתא תני לו את זה בארבעה דינרים, אפילו בשלשה וחצי, הם כל כך נחמדים, אווייויויו. ואז הוא כבר מתחיל להחליף דברים עם ההיא ועוברים על דברי התנא, "אל תרבה שיחה עם האשה" באשתו אמרו, קל וחומר באשת חבירו.
ואחרי שהם משוחחים, היה ביניהם קירוב הדעת, והיא רואה שהוא מדבר איתה, אז היא אומרת לו אולי תשתה כוס יין קברנט יבש, לכבוד חנוכת הבוטיק, כי זה בוטיק חדש שפתחנו עכשיו ואנחנו משיקים כוסיות, ועדיין לא נגזר על יינם ופיתם, אז עוד היה מותר לשתות יין של גויים כי עוד לא היתה גזירה, והיהודי משיב למה לא, לחיים, שיהיה לחיים, למה לא לשתות יין? וכך מהמותר והמיותר רח"ל נפלו גיבורים בפח של עריות של הפריצות עצת בלעם ולא ידעו היכן הפתח חזרה, וכך חטאו ישראל.
אז איך עם קדוש נכשל בעריות בעצת בנות מואב? איך נפלו גיבורים? הכל החל בשיוט, בתאווה לצאת לשיט, וההמשך היה תאווה לבגדים חדשים, תאוה לבגדים הישנים שהיו רגילים בהם כבר בגלות מצרים. זה היה מותר, אבל זה גם היה מיותר, וזה נקרא מותרות, אפשר לחיות בלי זה, אבל הם רוצים גם את המיותר. מדוע זה מותרות? מה נורא אם קונים חולצות? אבל כאן התחיל הנבט, ומפה זה צמח והחכם עיניו בראשו, הוא רואה את הנולד ואינו מתקרב לגבולות המיותר - לגבולות של המותרות, כי המותרות יביאו אותו לאיסורים. עד פה זה ברור מה שאמרנו? ברור? ברור.
עכשיו תשמעו דוגמא מהחיים של שני גדולי ישראל. פעם הצדיק רבי יצחק מוורקא הלך עם החידושי הרים בחוצות ורשא, אמר הצדיק מוורקא לחידושי הרי"ם זצ"ל, רגע, תן לי רגע, פה יש מוכרת אחת שמוכרת סכינים, אני צריך איזה סכין לקלף את התפוח ולחתוך את פרוסת הלחם, ניגש לרוכלת ושאל אותה, את מוכרת סכינים? ענתה לו כן? כמה עולה סכין? חמישה זלוטה, והוא המשיך ושאל אותה, ובארבע לא ילך? מיד קפץ לעברו החידושי הרי"ם ואמר לו, רב איצ'ה "ואל תרבה שיחה עם האשה" לא שווה זלוטה? שמעתם? ואל תרבה שיחה עם האשה לא שווה זלוטה? אתה לא שלם לב, אתה מתחיל לדבר איתה, להתווכח איתה, ואתה לא שם לב שעכשיו כבר יש לך עונג לדבר עם המוכרת. תן את החמישה זלוטה ותברח מפה. מה שאמרו חכמים, אל תרבה שיחה עם האשה, אז זלוטה אתה לא מוכן לשלם על זה? אתה רוצה להוריד לארבע במקום חמש בויכוח שיגרר ויביא אותך לככה וככה ולא יודעים איפה זה יגמר. שמעתם? זה חכמה גדולה.
רבי יוסי הגלילי פעם אחת הלך בדרך, והוא ראה אשה , אז הוא שאל אותו, הוא שאל אותה באיזו דרך נלך ללוד? זה הרבה או לא הרבה מילים? הא, הרבה או לא הרבה? זה נקרא שיחה? זה לא נקרא שיחה, מה אמרה לו? לרבי יוסי הגלילי, תנא קדוש, אמרה לו שוטה גלילי, לא למדת לא תרבה שיחה עם האשה? שהיה לך לשאול באיזו ללוד, בשביל מה אתה צריך להוסיף באיזו דרך נלך ללוד? באיזו ללוד! שוטה גלילי, היא אומרת לו, שמעתם?
ואני חושב שמעבר לזה שהוא הרבה במילים, יש פה גם איזה משהו שהלשון ככה באיזו נלך, נלך זה כבר נשמע יחדיו, כמובן שהוא לא התכוון חס ושלום, אבל הלשון נלך זה מצמרר, באיזו דרך אלך תגיד, נגיד זה כבר פחות בעייתי, אבל גם מצד התוספת של שתי מילים וגם כן הניואנסים של נלך, חביבי היא כבר קוראה לתנא קדוש - שוטה. אתם שומעים? וככה זה מתחיל, ואתם יודעים גם איפה זה נגמר.
קיצורו של דבר, בואו תקשיבו טוב, מה היה לנו פה בפרשיות האחרונות, ואני אכניס אתכם קצת לעולם הגלגולים. הרבה אנשים קשה להם בהרבה מצבים שהם לא יכולים להבין, לא יכולים להבין איך קרה זה ואיך קרה זה, ויש להם פתרונות להציע, כאילו היה יכול להיות ככה אז למה הוא לא אמר ככה, אז למה הוא לא עשה ככה, זה לא מסתדר, כאילו אנשים כאלה חכמים, אנשים כאלה צדיקים, מה קורה פה? הרבה שאלות, הרבה שאלות.
סתם אני אגיד לכם כרגע דבר תורה שלמדתי היום, בענין נדרים, כתוב "איש כי ידור" וסמוך לו "אשה כי תדור", למה זה סמוך אחד לשני? אז כתוב שאיש שנדר ולא קיים את נדרו, ולא עשה תשובה, יתגלגל באישה נדרנית. אתם מכירים את אלה הנשים שנשבעות כל רגע וכל רגע נודרות נדרים וכל מיני דברים כאלה? אלה גלגול של גברים שלא קיימו נדר ולא חזרו בתשובה. אז יכול להיות שאתה נשוי לעוד גבר. לכן התורה סמכה "איש כי ידור", ומיד ליד זה "אשה כי תדור" אתה מתחיל באיש ואתה תסיים באישה. עכשיו כתוב שמי שנודר נדרים ואינו מקיים אשתו מתה, אשתו מתה, זה מדובר כשהוא לא התכוון להרוג אותה, כי אם הוא יודע את הדין הזה והוא התכוון להרוג אותה, לידור נדר בשביל שהיא תמות - הוא ימות, אבל אם הוא נדר נדר ולא קיים את הנדר, אשתו ובניו יכולים למות. ויש בזה סוד גדול, על פי הקבלה איך זה פועל בעולמות העליונים, ולא נכנס לזה, אבל צריך לדעת, שיכול להיות בן אדם שהוא נדר נדר והנדר הזה לא קוים והוא לא עשה תשובה, ובאה לו אשה נדרנית והיא כל הזמן נודרת, ואתם יודעים שיש דין שהבעל יכול להפר את נדרי אשתו, וכו' וכו', אבל הוא לא יכול לחיות, הוא כל החיים שלו בלחץ למה כל פעם היא נודרת, אז אם יקרה עוד פעם שהוא נדר ולא קיים, היא מתה אבל היא לא מתה רק על עכשיו, אלא גם על זה שבגלגול קודם היא היתה כך וגם עכשיו היא כך ולא מתקנת את הנושא, אז ממילא כיון שהיא הראשונה שכבר היה לה גלגול קודם וגם עכשיו, אז הראשון קודם, ואז היא תצטרך להיפטר מן העולם. ז"א מרבה דברים מביא חטא, אדם שמרבה דברים מביא חטא, ולידור - מוטב שלא תדור מאשר תדור ולא תשלם, מוצא שפתיך תשמור ועשית, לא יחל דבר, ככל היוצא מפיו יעשה, התורה אומרת שמי ששומר את מה שהוא אומר בפיו, הוא צריך לעשות את מה שהוא אומר, אבל מי שיש לו שמירת הפה מלשון הרע ומנדרים ושבועות, מדברי שקר, אדם כזה הפה שלו קדוש, וככל היוצא מפיו יעשה הקב"ה שיתקיים. וכל גזרה שהוא יגזור תתקיים.
כמו שיש מעשה ברבי שמעון בר תחליפא שהוא עשה ברית לבן שלו ואחרי שהוא עשה את הברית הוא אמר לכל המסובין, כמו שזכיתם להיות בברית כן תזכו להיות בחופה, ואחר כך נתראה אליו מלאך המוות והוא ראה אותו עצב, אז הוא שאל אותו למה אתה נראה ככה? אז הוא אמר לו תדע לך, שאני נשלחתי לקחת את הבן שלך שנולד עכשיו בעוד שבוע ימים ולהרגו, ועכשיו בגללך שאתה אמרת שתזכו לחופה שלו אני לא יכול להרוג אותו עכשיו, לכן אני עצוב, שאני לא יכול לעשות את השליחות שלי. ולמה הוא לא יכול? משום שהפה הקדוש של רבי שמעון בר תחליפה כיון שיצא כבר מפיו והוא אמר שתזכו להיות בחופה, אז בגלל זה אי אפשר כבר היה לשנות דברו, כי צדיק גוזר והקב"ה מקיים.
אתם שומעים דבר כזה מה הכח של הפה של יהודי? בן אדם אומר לאשה, הרי את מקודשת לי כדת משה וישראל, אסר אותה לכל העולם כולו. מה הוא אמר? משפט אחד. אדם שאמר על כבש, הרי זה קרבן, נהיה קדוש. אדם שיכתוב ספר תורה בקדושה ובטהרה ויכנס למקווה על כל שם קדוש וכו' וכו', אפשר שהוא יסיים את הספר ולא יטעה טעות אחת והכל יהיה בהידור והספר לא יהיה כשר בכלל, ואפילו אם יכתוב אותו משה רבינו. מתי זה יכול להיות? שאם הוא לא אמר בתחילת הכתיבה, הריני כותב לשם קדושת ספר תורה. אם הוא לא משך קדושה על היריעות, הספר לא קדוש, ואיך מושכים קדושה על היריעות? על ידי שמוציאים בפה ואומרים את המילים האלו.
למה בראש השנה אנחנו לוקחים כל מיני דברים ועושים ברכות לסימנא טובא, לוקחים רימון וראש של דג וראש של כבש ולוקחים ולוקחים ולוקחים, ולמה לוקחים ועושים יהי רצון? כי הפה שלנו שמוציא את הדברים קובע דברים.
מי שמלמד זכות על חברו מלמדים עליו זכות מן השמים, למה? כי הפה שלו גזר טובות על חברו, אז מידה כנגד מידה יגזרו עליו טובות. כמה צריך להזהר בפה. בפה אפשר לעשות את המצוות הכי גדולות בתורה, זה תלמוד תורה שהוא בפה, ואת העבירות הכי גדולות בתורה שזה לשון הרע בפה, אותה לשון יכולה לעשות מצוות לאין שיעור או עבירות לאין שיעור. אז אומרים לנו אל תרבה שיחה עם האשה, באשתו נאמר, קל וחומר באת שחברו. ז"א אנחנו לא יודעים מה כוחו של הפה, ועם הפה מסובבים את כל העולם, עם הפה. כל הנוכלים עובדים על כולם עם מה? עם הפה. כל המלחמות בעולם בגלל פליטות פה, כל הגירושין זה מהפה, כל הנישואין מהפה, הכל כמעט קורה בגלל הפה. אז צריך לשמור עליו מכל משמר ולדעת להשתמש איתו. זה הנשק הכי גדול שיש לאדם.
אז לכן צריך להבין שהפה עושה את הכל. ובלעם ידע זאת, והוא היה רשע גדול, והוא תכנן את הכל, והוא הסביר למואב ומדין איך להחטיא את ישראל ואיך יפתו אותם בפיהם ואיך יביאו אותם לידי המצב הזה של עריות, אבל לא רק עריות, הם דאגו גם שהם יעבדו עבודה זרה. ז"א לפני שהגויה התרצתה, היא אמרה אבל קודם תעבוד את העבודה זרה כי אני דתיה, היא רוצה קודם שהוא יעבוד את העבודה זרה, נו אז איך אפשר להחטיא את ישראל בעבודה זרה, עם ישראל יעבדו עבודה זרה? הרי הם כבר עשו עגל, הם יודעים מה זה, איך הם יעבדו על עבודה זרה? אבל הם היו חכמים מחוכמים, היה להם עבודה זרה כל מיני, אבל היה אחת שקראו לה פעור, מה זה פעור? זה היה פסל שחוץ מכבודכם, כן רק לצורך הענין שתבינו, פשוט מאד איך עובדים אותו? עומדים מעליו ועושים צרכים. זה נקרא פעור, שפוערים את עצמם עליו, זה העבודה. שמעתם פעם דבר כזה? היה אחד אפילו שכל כך רצה לעשות נגד העבודה זרה הזאת, יהודי שהלך ועשה כמעשה הזה, ואח"כ קנח באף שלו, כאילו להכעיס, ואמרה לו אותה גויה, עוד לא ראיתי מי שעבד אותו בחביבות כזאת. למה? כי אצלהם כמה שמבזים את זה יותר זה עבודה נחשבת יותר, כך היא העבודה. אז הם ידעו שישראל לא יעבדו עבודה זרה, והם ידעו שכל ליצנות אסור חוץ מליצנות דעבודה זרה, וזה ודאי שהיהודי יחשבו שזה ליצנות שהוא עושה כזה דבר על העבודה זרה, לכן הוא יסכים, וככה הוא עבד. ואז ממילא ככה הכשילו אותם. בהתחלה הם היו נכנסים אחד אחד, ואחרי זה כבר ירדה מהם הבושה והם נכנסו שניים שניים לאהל, שנאמר "ויצמד ישראל אל פעור" ויצמד - שהיו נכנסים צמד צמד צמד. היו נכנסים זוגות כבר לעשות עבירה, כי מרגע שאדם יתרגל לעבירה פעם או שתיים כבר הותרה בעיניו. ואז היה נגף בעם ומתו 24 אלף איש מבני שמעון. איום ונורא.
מי שקרא את הפרשה, יודע שהיה שמה את זמרי בן סלוא, שלקח את המדיינית ונכנס לאהל ועשה מעשה. דבר מדהים. אתם יודעים בן כמה הוא היה? בן 250 שנה לפחות. למה? כי הוא שאול בן הכנענית, הוא זמרי בן סלוא, הוא שלומיאל בן צורשדי, שאול בן הכנענית זה היה הבן של דינה ושמעון, מי שזוכר את הסיפורים מבראשית, שכם בן חמור בא על דינה במעשה שלא יעשה, ואז מה קרה? שמעון ולוי אחים - הם כעסו על המעשה הזה שהוא פרץ גדרו של עולם, כיון שאחרי המבול אפילו הגויים שמרו על עצמם מענין עריות, כי המבול בא על עריות והם פחדו, ובא זה שכם בן חמור ועשה מעשה, אז ממילא הם אמרו "אך זונה יעשה את אחותינו"? הלכו והרגו את כולם, כמה מתו שם? 24 אלף איש משכם. אח"כ מה קרה? שמעון התחתן עם דינה שלא רצתה לעזוב את שכם והבטיח לה שישא אותה באישה ואז היה מותר באחיות, נשא אותה והביא את שאול בן הכנענית, שהוא התגלגל אח"כ בזמרי בן סלוא, והוא התגלגל אח"כ ברבי עקיבא. מה קרה? גלגלו מן השמים שהמעשה של שכם בן חמור עם דינה יהיה כיון שבו היתה נשמה גדולה של רבי חנינא בן תורדיון.
צריכים לדעת שהרבה דברים מתמיהים לכאורה נעשים במכוון בדרך שנראית שיא הטומאה ונגד המוסר, ולמה? כי הנשמות הכי גדולות מישראל שצריכות לצאת לאויר העולם, השטן ממתין בשביל להרוג אותם, שהם לא יתקיימו, כי הוא יודע שאם הם יצאו לאויר העולם זה יהיה הסוף שלו. אז לכן כמו שפרעה חשש ממושיען של ישראל שהחרטומים אמרו לו שהוא ילקה בים - במים, לכן הוא פסק שצריך להרוג את כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו, שאם ייוולד המושיע של ישראל הוא ודאי ימות. זה לא עזר לו כמובן, בסוף הוא גידל את משה בעצמו אצלו בארמון. אבל בסך הכללי, תמיד בדרך זו יבואו הנשמות הקדושות.
לדוגמא, נשמת משיח, מאיפה היא מתחילה? מואב, איך נולד מואב? לוט שברח מסדום בזכות אברהם אבינו הגיע לצוער, ושם לא היו אנשים הגונים, והבנות רצו שיהיה להם זרע כשר, ולא להתחתן עם גברים כאלה כמו שהיו בחמשת הערים שהקב"ה החריבן, אז מה הם עשו? הם היו עם האבא בשביל לחיות זרע, והבת הבחירה שהיתה איתו הביאה בן וקראה לו מאב שהוא מאב, והבת השניה הצעירה היתה קצת יותר צנועה והיא לא רצתה להגיד מאב אז היא אמרה בני עמון כאילו זה מבני עמה, וככה נולדו מואב ועמון. מי היה מלך של מואב? בלק בן ציפור, מלך למואב. בלק הוליד את עגלון, עגלון הוליד את רות, ורות התחתנה עם בועז והביאו את עובד שהביא את ישי וישי את דוד, והנה אנחנו בדרך למשיח בן דוד. אז מאיפה הוא בא? ממעשה בנות לוט עם אביהן, זה הגיוני?
יהודה ותמר - חם וכלה, בא מלאך מטה אותו מן הדרך, ואז היא מביאה תאומים. והתאומים האלה יש בהם פרץ וזרח, ומפרץ יוצא משיח. אז איך זה בא? בדרך לכאורה לא מוסרית, לא הגיונית. אותו דבר פה, שכם בן חמור היתה בו נשמה גדולה - רבי חנינא בן תורדיון, שהוא היה צדיק גדול תנא קדוש. בשביל לחלץ אותו, אז היה צריך את המעשה הזה. אברהם אבינו ממי בא? מתרח עובד עבודה זרה מפיץ עבודה זרה שאין כמוהו. אחד מהשרים של נמרוד שמרד בכל העולם כולו, ואפילו אביו תרח מסר את אברהם לנמרוד, ונמרוד השליך אותו לכבשן האש ולא עזר לו. אז רואים - מי יתן טהור מטמא, לא אחד, טמא מביא טמא, טהור מביא טהור, אבל להביא טהור מטמא מי יכול להביא? רק אחד הקב"ה יחידו של עולם. תרח היה טמא - הביא טהור, וכן על זה הדרך. אז שכם בן חמור אמרנו, דינה התחתנה עם שמעון הביאה את שאול בן הכנענית, וכיון ששכם בן חמור התגלגל בזמרי בן סלוא, ואח"כ ברבי עקיבא, היות והוא נימול, והיות וכל בני עירו נימולו - עשו ברית מילה, אז כבר היה להם צד של שייכות בישראל, אז הם חזרו לתקן את עצמם. זמרי בן סלוא אמרנו שזה גלגול של שכם בן חמור, והעשרים וארבע אלף שהיו בשכם חזרו בגלגול והם העשרים וארבע אלף האלה שמתו בפרשה שלנו. והם היו מבני שמעון, הם היו מבני שמעון, שמעתם? הם היו מבני שמעון. מה פירוש הם היו מבני שמעון? הם היו ערב רב שהתגיירו ונישאו לבנות שמעון, ולמה דווא בנות שמעון? כיון ששבט שמעון היה השבט המאסף בשבטים, והם היו חוץ לענן, קרובים הכי קרוב אליהם, והם חשקו בהם, התגיירו ונשאו מהם, אבל כיון שהם היו מכנען - שאול בן הכנענית, מעשה כנען שזה היה זימה, לא יכלו לתקן הפעם גם כן ונכשלו עוד פעם. וזמרי בן סלוא גם כן נכשל ולא תיקן את מעשה שכם בן חמור, אז היה צריך לבוא עוד פעם בגלגול, והגלגול שלו היה רבי עקיבא. וכמה תלמידים היו לרבי עקיבא? עשרים וארבע אלף תלמידים, ומה קרה? עוד פעם הם מתו. ומה הסיבה כתוב שהם מתו? שלא חלקו כבוד זה לזה. זה סיבה למות? הרבה אנשים לא חולקים כבוד זה לזה, אז כולם מתים? אלא מה יש פה, גם דבר שעל פי הסוד מובן, כתוב בגמרא שלרבי עקיבא היו עשרים וארבע אלף תלמידים, ובמקום אחד כתוב שהיו לו 12 אלף זוגין, למה צריך להגיד ככה? אתם זוכרים, בני שמעון נכנסו לאהל זוגין זוגין, "ויצמד" - צמד צמד צמד, ולא חלקו כבוד זה לזה, לא היתה להם בושה, אז הם מתו בפעם הנוספת. ורבי עקיבא, איך הוא מת? הוא מת שסרקו את בשרו במסרקות ברזל, בקראו קריאת שמע. ותלמידיו אמרו לו עד כאן? עד כדי כך, בשעה שסורקים את בשרך אתה קורא קריאת שמע? אמר להם, כל ימי הייתי מצטער על פסוק זה, מתי יבוא לידי ואקיימנו. כתוב "ואהבת את ה' אלקיך בכל לבבך ובכל נפשך" - אפילו נוטל את נפשך, בשעה שה' נוטל נשמת האדם הוא צריך לאהוב אותו באותה שעה, כל ימי הייתי מצטער מתי יגיע לידי פסוק זה ואקיימנו.
אז אתם מתארים לכם מה זה סורקים את בשרו, אם מישהו יתקע לנו סיכה איי, ואם יתקע פה איי, ואם קורעים את הבן אדם עם מסרקות של ברזל, איך הוא יכול להגיד "שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד", כאילו אף אחד לא נוגע בו, זה אפשרי או לא אפשרי? הוא אמר, כל ימי הייתי מצטער על פסוק זה, מה זה מצטער? כל יום שהוא אמר קריאת שמע הוא צייר לעצמו את הציור שסורקים את בשרו במסרקות של ברזל, והוא היה עובר את החויה הזאת תוך כדי שהוא קורא את הפסוקים. כל ימיו! שמונים שנה, הוא חי 120, ארבעים שנה ראשונות הוא היה עם הארץ. אז לכן היה לו קל כבר, כשזה בא הוא כבר היה מוכן כי הוא תרגל את זה כל ימי חייו, יצאה בת קול ואמרה לו, אשריך רבי עקיבא שיצאה נשמתך באחד.
ואם היתה יוצאת נשמתו לא באחד לא בקריאת שמע, אז מה, זה לא בסדר מה שהוא מסר את נפשו? אלא מאי, רבי יונתן בן עוזיאל אומר, בשעה שזמרי בן סלוא עשה את המעשה עם המדיינית, וזמרי בן סלוא התגלגל ברבי עקיבא, אז מה קרה, מה קרה באותה שעה? כתוב שכל העם - משה אהרן הזקנים וכל העם בכו, בכו והיו קוראים קריאת שמע על חילול ה' שנעשה לעיני כולם ואף אחד לא יכול לעשות כלום. עד שנכנס פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן ולקח רומח בידו, ונעשו לו 12 ניסים ותקע אותו בשניהם והוציא אותם ככה החוצה. רק אז שקטה הקנאה של הקב"ה והנקמה שהיה צריך לעשות, והכליה שהיה מביא על ישראל. מי גרם שכל ישראל יבכו ויגידו קריאת שמע? זמרי בן סלוא, מי זה זמרי בן סלוא? רבי עקיבא. אז רבי עקיבא תיקן את זה שאמר קריאת שמע בסוף כנגד חילול ה' שהוא עשה, עכשיו הוא עשה קידוש ה' גדול מאד שכל העולם יודע. יצאה בת קול מן השמים ואמרה לו, אשריך שיצאה נשמתך באחד.
ארבעים שנה הוא היה עם הארץ. הארבעים שנה האלה, כשמשה רבינו עלה למרום ראה את הקב"ה כותר כתרים, שאל אותו למה אתה עושה את זה? אמר לו עתיד לעמוד עקיבא בן יוסף שידרוש תילי תילים של הלכות על קוצו של יוד. משה רבינו אמר אם יש אחד כזה בעולם, אז למה אתה לא נותן תורה על ידו? אמר לו שתוק, כך עלתה לי במחשבה. אמר לו תראה לי את סופו, הראה לו שסורקים את בשרו במסרקות של ברזל, אמר לו משה רבינו 'זו תורה וזה שכרה'? אחרי כל התורה הזאת זה השכר? אמר לו שתוק, כך עלתה לי במחשבה. איזה מן תשובות אלה? זה תשובות?
באחד המדרשים כתוב "כך עלתה לי במחשבה" כך זה ארבעים גימטריא, הארבעים שנה שהוא היה עם הארץ, ומה הוא אמר כשהוא היה עם הארץ? כשהוא היה עם הארץ הוא אמר, מי יתן לי תלמיד חכם ואנשכנו נשיכת חמור, ככה היה שונא עקיבא תלמידי חכמים, שהיה אומר, מי יתן לי אחד כזה אני אנשך אותו נשיכת חמור. מה ההבדל בין נשיכת כלב לחמור? כלב יכול לנעוץ את שיניו בבשרו של האדם, אבל חמור משבר את עצמותיו. אז מדדו לו מידה כנגד מידה, אתה אמרת שאתה רוצה לשבור את העצמות של תלמידי חכמים, אז אתה בסוף כך יעשה לך, וסרקו את בשרו במסרקות של ברזל וגם חתכו אותו לחתיכות חתיכות. מידה כנגד מידה. ולמה, הוא כבר היה צדיק והוא היה מצוין והכל, עוד תשובה ענה הקב"ה, אמר למשה - כך עלתה לי במחשבה, מה התשובה הזאת? כתוב שהקב"ה ברא את העולם ברא אותו במידת הדין, ז"א מי שחוטא מקבל על המקום. אח"כ ראה הקב"ה שהעולם לא יכול לעמוד בדין, שיתף איתו את הרחמים. ועכשיו זה משמש ביחד. למה אנחנו קיימים בכלל, אחרי כל העבירות שעשינו? בגלל שמידת הרחמים מחזיקה אותנו בחיים. אם היתה פוגעת בנו מידתה דין ולא היה רחמים, אחד לא היה נשאר. אבל רבי עקיבא רצה לעבוד את הקב"ה רק במידת הדין, והוא לא רצה הנחות. כששאל משה רבינו את הקב"ה, זה תורה וזה שכרה? אמר לו כך עלתה לי במחשבה, אני דן אותו כמו שעלה לי במחשבה בהתחלה שבראתי את העולם לברוא אותו במידת הדין, אז לכן הוא נידון במידת הדין.
מי תיקן את רבי עקיבא על הארבעים שנה? רבי עקיבא התגלגל אח"כ ברמח"ל - רבי משה חיים לוצאטו זצ"ל, כמה הוא חי? ארבעים שנה בדיוק. איזה ספר הוא כתב בסוף ימיו? ספר על שמע ישראל. איפה נקבר הרמח"ל? סמוך לקבר של רבי עקיבא.
רבי עקיבא התחתן עם שתי נשים, אחת קראו לה רחל - בתו של כלבא שבוע, ואחת היתה אשת טורנסורופוס, זה היה גוי ואשתו היתה גויה, הוא קראו לו רופוס והיא קראו לה רופינה, וכשהיה רבי עקיבא נמצא אצל הקיסר וגם טורנסרופוס היה שם, אז הוא היה מקפח אותו בהלכות, כל פעם רבי עקיבא היה מוציא אותו קטן, והוא היה מתעצבן והיה הולך הביתה ומתלונן אצל אשתו מה הוא עושה לו רבי עקיבא, מה הוא מבזה אותו וכו', לא יכול עליו כבר, לא יכול עליו. אשתו אמרה לו אתה רוצה שאני אטפל בו? תתיר לי, אני יודעת בדיוק מה לעשות, אם תתיר לי אל תדאג אני אפיל אותו, התיר לה, התיר לה. הלכה וניסתה להחטיא את רבי עקיבא, רבי עקיבא עשה שלשה דברים, רק יריקה, שחק ובכה. אז היא שאלה אותו מה זה? הוא אומר ירקתי כיון שאת טיפה סרוחה שבאה להחטיא אותי, בכיתי על היופי הזה שיבלה בעפר, היא היתה יפהפיה, ולמה צחקת? לא גילה לה, כי הוא ידע שהיא תתחתן איתו בסופו של דבר. ונשאלת השאלה, רבי עקיבא אומר שהוא בכה על היופי הזה שיבלה בעפר, על היה שופרא דבא לי בעפרא, אז יש מפרשים על פי הפשט פשוט שגם דבר יפה ונאה חבל שהוא מתבלה והולך לעפר, ושהיה לו מידת היופי. אבל על פי הסוד רבי עקיבא ידע שהוא גלגול של זמרי בן סלוא. ומי זאת היתה רופינה? זאת היתה גלגול של כזבי בת צור, זמרי שהיה עם כזבי ופנחס דקר את שניהם הם חזרו לתקן, אז היא באה עוד פעם אליו, למה כתוב שמי שעושה תשובה צריך שהתשובה תהיה באותה אשה, באותו מצב, באותו ענין וכו', שהתשובה תהיה מאה אחוז שהוא עומד באותם תנאים שהוא קלקול הוא מתקן. אז היא באה עוד פעם, לכן הוא ידע שהיא צריכה להתחתן איתו, ושזה לא יהיה באיסור כמו שהיה קודם, ולכן היא התגיירה והוא נשא אותה לאשה. אבל למה הוא בכה? הוא לא בכה על היופי שלה, עכשיו שהוא ראה שהוא עמד בנסיון כי היא באה לפתות אותו, והוא לא נכנע כמו בפעם הקודמת שהוא היה זמרי בן סלוא, אז הוא ראה שיש לו כח לעמוד בפיתוי הזה, הוא בכה למה הוא לא הצליח בגלגול זמרי לעמוד בזה והוא נכשל כנשיא של שבט השמעוני וחילל שם שמים בצורה כזאת. אז מה זה הלשון שהוא בוכה על היופי הזה שיבלה בעפר? על הגוף הזה שיבלה בעפר? אלא כתוב בזוהר הקדוש, וזה שאלה שאני נשאל הרבה בהרצאות, שאם בן אדם מתגלגל בכמה גופים בתחיית המתים איזה גוף יקום? אז כתוב שהוא יקום בגוף שנעשה בו עיקר התיקון, והגופות האחרות מתבטלות. נמצא שעכשיו שהוא הצליח בתיקון הוא הבין שהגוף של זמרי לא יקום, אז הוא בכה על היופי שלה גוף של זמרי שמתבטל בתיקון הזה שלו. לא יאומן כי יסופר איך הדברים מסתדרים ואיך הקב"ה דואג שבן אדם יגיע לתיקונו.
וזה פלא, שאלה שהיו בני שכם שחזרו בעשרים וארבע אלף בני שמעון התחתנו דווקא עם שמעון ששמעון הרג אותם, ודווקא שמעון, דווקא שמעון נכשל, ופנחס הרג אותו, פנחס זה משבט לוי, ושמעון זה שמעון, ומי קנאו, מי קנאו על מעשה דינה ושכם? שמעון ולוי אחים, אז למה פה לוי נשאר קנאי בן קנאי ולמה שמעון נשיא שבט שמעוני זמרי בן סלוא עשה הפוך, עשה מעשה זימה? יש פה סוד גדול מאד, כזבי בת צור מי היתה? בת מלך מואב, הוא בא אל משה רבינו, כתוב, והוא אמר למשה רבינו, איך זה התחיל, התחילו למות מבני שמעון, מתים מתים מתים, המגיפה לוקחת אנשים אלפים אלפים אלפים, באו אליו כל שבט שמעון ואמרו לו, הורגים בנו ואתה שותק? דחפו אותו לתוך הבלגן, והוא היה צריך לעשות משהו. ואז באה כזבי שנשלחה ע"י אביה שהיה בלק בן ציפור, כדי להתיר את כולם לעריות ולהחטיא את ישראל כעצת בלעם, ואז היא אמרה לו, אני לא מוכנה להתרצות לך, אבא שלי אמר, רק למשה או לאלעזר הכהן, רק לגדולים, אז הוא אמר לה אני יותר גדול מהם, בואי תראי שהם לא יכולים לענות לי, לקח אותה בבלוריתה, הביא אותה לפני משה, לעיני כל העם הוא שואל את משה, מדיינית זאת מותרת לי או לא? אמר לו לא. אמר לו מי התיר לך את המדיינית שלקחת? ולא ענה לו משה רבינו, נתרשלו ידיו. לא ענה לו. אמר לה את רואה? אני גדול מהם, הם שבט לוי, יעקב הוליד ראובן שמעון לוי, הם לוי מהבן השלישי, אני הבן השני - משמעון, את רואה שהוא לא יכול לענות לי? עכשיו תכנסי לאהל. נכנס לאהל. יש מעשה שמובא שמה בגמרא דבר מדהים, לא נעים לדבר על זה, אבל אני אומר את זה רק לכבודה של תורה, בשביל שיהיה ברור שיש סודות אדירים בכל המעשים של גדולי ישראל. כתוב שהוא היה איתה ארבעים מאות עשרים וארבע פעם, בן 250 פלוס, איך זה יכול להיות? ומה הדקדוק והחשיבות במספר הזה, 424? אלא הוא ידע בהרגש שבאישה הזאת יש נשמה גדולה, אמרנו אם אתם זוכרים שמואב ממנו יצא משיח, נכון? כמה זה גיטמריא של 424? משיח בן דוד. והוא רצה להוציא ממנה את נשמת משיח בן דוד רק זה היה לפני הזמן. זה היה המקור של הטעות. אבל הכוונה שלו היתה כזאת, לכן הוא אמר למשה, מי התיר לך מדיינית? מה הוא מתכוון מי התיר לך מדיינית, רק בפשט? לא יש בזה עומק. מי זאת היתה המדיינית שלקח משה? המדיינית שלקח משה זו היתה בתו של יתרו, קראו לה ציפורה. נכון? עכשיו תשמעו דבר מדהים, אנחנו חוזרים לבראשית, בבראשית כתוב שהיו שני אחים, קין והבל, וקין הרג את הבל, על מה הוא הרג אותו? הוא הרג אותו על זה שהיה להם אחיות תאומות, קין נולד עם תאומה והבל נולד עם שתיים, אז קין אמר לו אני בכור, בכור נוטל פי שתיים, אז אני רוצה אחת מהאחיות שלך אצלי, אני צריך שיהיה לי שתיים ואתה אחת, על בסיס הויכוח הזה קם קין והרג את אחיו הבל. קין נתגלגל בשלשה, שבעתיים יוקם קין - יוקם תהיה לו תקומה ע"י שלשה גלגולים, מי הם? יתרו קורח מצרי, יקם זה יתרו קורח מצרי. הבל התגלגל במשה רבינו, למה מת הבל? הבל מת בגלל שהציץ בשכינה, אחרת הוא לא היה ראוי למות. מה היה התיקון - משה רבינו, שמשה רבינו הסתיר את פניו בסנה לא לראות את השכינה. השכינה רצתה לדבר איתו והוא לא רצה להסתכל. ומה הוא זכה? שיהיה לו קירון אור, שיצא אור מפניו. אז משה מתקן את הבל. עכשיו משה צריך לתקן את אחיו קין גם, מה קרה? היתה אחת שפרסם אותה הכתוב, קראו לה שלומית בת דברי, בדיוק מה שדיברנו בתחילת הדרשה. כל בנות ישראל היו שמורות חוץ מאחת- שלמית בת דברי, והיא לא היתה אשה חלילה מקולקלת, רק מה היא היתה פטפטנית, או כמו שאומרים באידיש פטפטונית. מה היא אומרת שלומית, כל דבר היא אומרת שלום שלום, שלום עליכם, סאלאם עליכום, שלום שלום שלום, ביי, היי, הלו, כל המילים של שלומות - שלומית אומרת, בת דברי שהיא דברנית דברנית דברנית לא מפסיקה. נו, המצרי ראה שהיא דברנית, התחיל איתה בשיחה והגיע למה שהגיע, הבעל חזר הביתה, קראו לו דתן, דתן ואבירם, הבעל חזר הביתה ושמע מה קרה והתקוטט עם המצרי. המצרי בלי הרבה בעיות, לקח את המקל והתחיל להכות אותו עד מוות. משה שיצא וראה בסבלות אחיו, בדיוק ראה את המקרה, "וירא את המצרי מכה איש עברי מאחיו ויטמנהו בחול", הרג אותו משה רבינו. הרג אותו? אם היה קורה היום כזה דבר היו עוצרים אותו. ובאמת פרעה הוציא עליו צו הריגה. למה הוא הרג אותו? אתם יודעים למה? הוא הרג אותו בגלל שהוא היה גלגול של קין, אמרנו שהמצרי היה גלגול של קין, ואיפה זה רמוז בפסוק? "וירא איש מצרי מכה איש עברי" מספיק, נכון? לא, כתוב מאחיו. בטח שאם זה עברי אז הוא מאחיו, למה צריך להגיד מאחיו? אלא לרמוז שזה אחיו קין. אז מה קרה? אז הוא הכה אותו, איך הוא הכה אותו? בשם קדוש. הוא אמר שם קדוש ויצאה נשמתו. הגלגול הזה של המצרי זה היה הנפש, יש נפש רוח ונשמה, זה היה הנפש של קין, בגלל שזה יצא עם שם קדוש אז היה תיקון לנפש, ואיפה היא הלכה? לרוח של קין. איפה היתה הרוח של קין? ביתרו. ביתרו. אז היא נכנסה ביתרו, כיון שנכנס הניצוץ המתוקן הזה ביתרו, יתרו התגייר. מה קרה, בינתיים יצא פסק שצריך לתפוס את משה ולהרגו, מה עושה משה? בורח, לאן הוא בורח? למדין, אל מי הוא מגיע? אל יתרו. הוא מגיע ליתרו, ואחרי שהוא שוהה שמה זמן, מה קורה? יתרו נותן לו את ציפורה. מי זאת ציפורה? הוא מחזיר לו את אחותו שלקח ממנו בהתחלה. אחרי זה הוא מתגלגל, הנשמה של קרח איפה מתגלגלת? מתגלגלת בקרח. וכמו שקין חלק על הבל, מי הבכור ומי מגיע לו הבכורה, ככה קרח חולק על משה, קרח זה קין משה זה הבל, חולק עליו מי צריך להיות כהן גדול ומי צריך לקבל את הבכורה. מה קורה בסוף? משה רבינו פותח את האדמה והאדמה בולעת את מי? את קרח וכל עדתו. נכון? מה הוא מחזיר לו לקין? כל דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה. הוא הכניס אותו לאדמה, הוא החזיר לו באדמה, הוא הרג אותו ואת כל דם זרעיותיו עד עולם- של הבל, אותו דבר הוא וכל בני ביתו ומשפחתו כולם נפלו לבפנים, ועד היום צועק קרח, משה אמת ותורתו אמת. אז זה היו הגלגולים, נכון? נחזור, מה אמר זמרי למשה? מי התיר לך מדיינית? הא, אתה לקחת את ציפורה בגלל הסיפור של הגלגולים, הא? שאתה היית צריך לתקן את הדברים האלה, גם אני צריך לתקן, לכן הוא נכנס לאהל ורצה להוציא את נשמת משיח בן דוד, אבל זה היה טרם הזמן. עד פה יפה? נראה לי שאתם עדיין מתגלגלים בעולמות.
ש. אפשר שאלה?
הרב: אפשר שאלה, כן, מי רוצה לשאול? תן לו שמה בבקשה.
ש. אתה, הרב אתה עכשיו לימדת אותנו שכזבי בת צור חזרה בגלגול עוד פעם,ה שאלה למה היא בכלל היתה צריכה לחזור בתיקון, היא החטיאה צדיק גדול מאד בדור, אז למה צריך שהיא תחזור בתיקון?
הרב: היא היתה גלגול ראשון של דינה. דינה נתגלגלה בכזבי בת צור, לכן היא היתה צריכה לתקן את המעשה שנעשה עם שכם בן חמור.
ש. יכול להיות שבני ישראל יתגלגלו בגויים?
הרב: ודאי.
ש. אפשר עוד שאלה?
הרב: רגע, כיון ששאלת כבר אני אספר לך עוד סיפור מדהים, שב. כולם מכירים את הסיפור עם יפתח והבת שלו, מה היה הסיפור? בספר שופטים כתוב, שבני עמון באו על ישראל למלחמה ולא היה לישראל מנהיג שיכול לצאת ולעמוד מולם, יפתח היה בן אשה זונה שהרחיקו אותו האחים שלו מהעיר והוא הלך והסתובב עם אנשים ריקים, אבל הוא היה מלומד מלחמה והיה לו צבא קטן, באו אליו גדולי ישראל, חכמי ישראל הזקנים ואמרו לו שהם רוצים שהוא יעמוד בראש הצבא ויצא למלחמה עם בני עמון. הוא אמר בתנאי שתשימו אותי ראש אני מוכן, ותשמעו למה שאני אומר. הסכימו. נתנו לו את האפשרות. לפני שהוא יוצא למלחמה, הוא יודע שזה לא פשוט וצריך ס"ד, וכתוב שיוצאים למלחמה נודרים נדר, אז הוא נודר נדר. מה הוא אומר? הראשון שיצא מדלתי ביתי אקריב אותו קרבן לה'. הקב"ה העניש אותו, למה כי הוא פתח את הפה בלי זהירות, ואמר הראשון שיצא מדלתי ביתי, אולי יצא חזיר? אז מה אתה תקריב אותו? הוציא לו את הבת שלו, הוא חזר מהמלחמה והוא ניצח והבת שלו יצאה לקראתו שמחה שאביה חזר מנצח, מעוטר בכל השבחים, והוא אבל וחפוי ראש, הוא מספר לה את הסיפור שהוא צריך להרוג אותה, הוא צריך לשחוט אותה. אז היא מתחננת, אומרת לו אבא, זובחים, שוחטים בקר, בהמות, צאן, לא אנשים. אמר לה אין מה לעשות, זה היה נדר, נדר של ציבור, זה לא צחוק. אמרה לו אבא, יעקב אבינו אמר ונדר לקב"ה, מכל אשר תתן לי עשר אעשרנו לך, היו לו 12 ילדים, הוא הקריב אחד מהם מעשר? לא. למה? כי לא מקריבים בני אדם. לא עזר. אמר לה אני חייב להקריב אותך. מה קרה? אז היא ביקשה, תן לי חודשיים, אני אלך לסנהדרין למצוא פתח לנדר. הלכה לסנהדרין ולא יאומן כי יסופר, הסנהדרין נתעלמה מהם הלכה ולא מצאו פתרון והיא חזרה כלעומת שבאה. מה פירוש? הם היו צריכים פשוט מאד לשאול שאלה, מה השאלה? שואלים כך, אם היית יודע מראש שעלולה לצאת הבת שלך, היית נודר? ודאי שהוא היה אומר לא. אם כן, אפשר היה לעקור את הנדר. אבל נתעלמה ההלכה מהסנהדרין. ונשאלת שאלה, פנחס היה בדור, למה פנחס לא התיר לו את הנדר, אותו פנחס שלנו, למה לא התיר את הנדר? אז כתוב, שיפתח לא רצה ללכת לפנחס כי הוא אמר - אני מנהיג, אני שופט ואני נביא, שפנחס יבוא אלי, פנחס אמר אני כהן ואני נביא, שיפתח יבוא אלי, בין כך ובין כך הלכה אותה בחורה לאבדון. הוא שחט אותה, למאן דאמר, והעונש שלו היה של יפתח שהוא מת בערי הגלעד, הוא מת בניפול איברים- הוא היה הולך בכל עיר ונופל לו אבר, וככה קברו אותו בהרבה מקומות, כמו שהוא חתך אותה ככה חתכו אותו. ופנחס - נסתלקה ממנו רוח הקודש. ועכשיו אני שואל שאלה, איך יתכן שפנחס, פנחס, מילא יפתח עם הארץ הוא לא בן תורה, אז הוא מחזיק שאם הוא אמר מילה הוא לא שובר אותה אפילו שהוא צריך להקריב את בתו, אבל פנחס שמסר את נפשו בשביל כלל ישראל להכנס לאהל כשהוא יודע שהוא לא יצא משם חי, ואם הוא יצא משם חי יבזו אותו כמו שאמרו, הראיתם בן פוטי זה שפיטם אבי אמו עגלים לעבודה זרה, הרג נשיא מישראל, היה מוכן לכל, למיתה ולבזיונות בשביל עם ישראל, והוא הציל את כל עם ישראל. איך יכול להיות שפה הוא עמד מנגד ולא עשה שום דבר? אתם יודעים למה? משום שפנחס ידע שבת יפתח היא היתה גלגול של כזבי בת צור שבאה להיתקן. ומי היה יפתח? גלגול של זמרי בן סלוא. והוא היה צריך להרוג אותה על מה שהיא הרגה אותו בגלגול של זמרי. ושלשת הדמויות נפגשו עוד פעם בסיפור הזה של יפתח בתו ופנחס. הבנתם?
כן, שאלתך, רגע אבל היה לי חידוש בשבת, תשמעו איזה חידוש, ישתבח הבורא, אתם יודעים שמי שמחדש בשבת חידוש תורה נברא לו רקיע בשמים. אז ברוך ה' יש לי עוד רקיע אחד בשמים. מה החידוש? למה כתוב, כתוב "בין כך ובין כך הלכה אותה בחורה". מה זה בין כך ובין כך? היה צריך להגיד בין שניהם, זה לא רצה לבוא לזה וזה לא רצה לבוא לזה, אז בין שניהם הלכה אותה בחורה, למה כתוב בין כך ובין כך? חכמים כשאומרים לשונות שלהם זה קודש קדשים עם סודות אדירים, אדירים. הרי אפילו שיחת חולין של תלמיד חכם צריכה לימוד, כל שכן אם זה דברי קודש שנחקקים לנצח בגמרא, במדרשים. אז הם אמרו בין כך ובין כך, מה אמרנו? מה אמרנו? שיפתח היה זמרי בן סלוא, נכון? נכון? וזמרי בן סלוא איפה התגלגל? ברבי עקיבא, נכון? נכון. אתם זוכרים את הסיפור שסיפרתי לכם כשמשה עלה למרום? אתם זוכרים. ומה אמר לו הקב"ה? שתוק, כך עלה לי במחשבה. שתוק, כך עלה לי במחשבה. פעמיים הוא אמר לו שתוק, כך עלה לי במחשבה. כמה פעמים הוא אמר לו כך? פעמיים, בין כך ובין כך זה רבי עקיבא, גלגול של רבי עקיבא היה שם ובגלל שבין כך ובין כך נמצא פה, זמרי בן סלוא, הלכה אותה נערה.
והיום מצאתי עוד רמז, בין כך ובין כך זה ראשי תיבות כוכב, - בין כך ובין כך זה ראשי תיבות כוכב, כתוב שמשיח יבוא אז איך כתוב שהוא יבוא? דרך כוכב מיעקב. ורבי עקיבא טעה בבר כוכבא, כוכבא בארמית זה כוכב, אז מי אמר שבר כוכבא זה משיח? רבי עקיבא, בין כך ובין כך זה הכוכב הידוע - רבי עקיבא.
כן, שאלה נוספת יש לך, בבקשה. רגע, יש לו עדיין שאלה, שניה.
ש. הרב, אנחנו יודעים שבן אדם כשהוא מת הנשמה עולה לצור מחצבתה ומה שנשאר בארץ זה הגוף, זה בעצם העצמות מה שנשאר בסופו של דבר.
הרב: לא לכולם נשאר עצמות, אלה שקנאים נרקבות עצמותיהם, שנאמר "ורקב עצמות קנאה". כן.
ש. אם ככה, אם רק העצמות נשארות פה, מה הסיבה שאנחנו בעצם הולכים לקברי צדיקים, הרי מה שנשאר בתוך הקבר זה העצמות, העצם עצמה לא יכלה לשמוע, אז יש איזשהו חיבור בין הקבר של הצדיק לבין הנשמה שלו?
הרב: קודם כל הקבר נקרא נפש, ציון נקרא נפש. ודבר נוסף, צריך לדעת שהנשמות, או הנפשות או הרוחות, יורדות בזמנים מיוחדים לציון, ובפרט אם מגיע בן אדם ויודע מה לעשות בשביל להוריד את הנשמה כדי לבקש ממנה אם הוא נותן צדקה לטובת הנשמה, הוא יכול להזמין אותה, ואז היא מגיעה והוא יכול לבקש. ויש כאלה שהנפש שלהם שוהה במקום, לא בצדיקים כי הם בד"כ למעלה, אבל באנשים שהם יותר פשוטים הנפש נשארת למטה. הבנתיוך? תהיה בריא.
תן לצעקנית שמה. להרים את היד.
ש. כבוד הרב, אני אחזיר תשובה לבחור הזה בקשר למה שאמרת שכל העצמות מתרסקים בקבר, יש את החלק הלוז שהוא נשאר לתחיית המתים, אתה מסכים איתי? נכון, זה רק רציתי להחזיר לו תשובה כאילו
הרב: לא, לא החזרת לו כלום
ש. לא החזרתי לו כלום אז למי החזרתי?
הרב: לחלל האולם
ש. אין בעיה
הרב: אני אסביר לך, הוא שאל, אם נשארות העצמות כולם אפילו, אז עם מי מדברים עם עצמות מה את ענית לו? אל תדאג, נשארת עצם קטנה. אם מעצמות כולם הוא לא מבין למה צריכות את עם עצם קטנה רוצה לפתור לו את השאלה?
ש. כי זה מה שאני יודעת, הלוז, חלק הלוז
הרב: אין בעיה, אני מאמין שאת יודעת גם לבשל,
ש. כן. קוסקוס
הרב: אז היית אומרת לו גם את התפריט
ש. עכשיו שאלה הבאה. איך אני יכולה לדעת מה הגלגול הקודם שלי, מאד מעניין אותי לדעת, והמוות מפחיד נראה לפי מה שאתה אומר, מוות זה נראה מפחיד
הרב: לפי הכמויות של הדיבורים שאת מוציאה בשניה נראה לי שזה לא מסובך כי דיברנו על אשה כזאת שהיתה פעם בעם ישראל
ש. זה לטובה או לרעה?
הרב: תשמעי, אם את בתיקון רציני עכשיו ואת תתקני את זה אז זה לטובה.
ש. מה אני צריכה לתקן למשל, בנין מה
הרב: אני אסביר לך. איך אדם ידע מה הוא צריך לתקן בגלגול שהוא נמצא, אם יש דברים שקשה לו לעשותם על פי התורה, ז"א התורה אומרת שככה וככה צריך וככה וככה מותר וככה וככה אסור, והוא יש לו דברים שהוא לא יכול, ממש קשה לו, זה שיש לו קושי מיוחד בשונה מהאחרים זה מראה שפה אתה צריך לעבוד יותר, הביאו אותך לפה לעבוד בנקודות האלה שדווקא קשה לך, יש אדם לא קשה לו לתרום צדקה נגיד, אין לו שום בעיה עם זה, יש אחד קמצן אבוקומונה, לא מוציא גרוש, אז מה עושים עם אחד כזה? הוא צריך לתקן את הדבר. יש אחד ברד, שקט, שלו, רגוע, יש אחד עצבני כעסן וכו', הוא צריך לתקן את זה. כל אחד שמרגיש שיש לו איזה מידה שיוצאת דופן, שקשה לו, בעל תאווה, או שהוא לוקה בעיניו תמיד, או שככה וככה, הוא צריך שמה לעבוד יותר. מי שמרגיש שהוא מדבר יותר מידי צריך לעשות הרבה תענית דיבור.
ש. אהה, אתה מתכוון אלי אני מבינה, כי א ני מרגישה ככה מה שאתה מתכוון
הרב: לפי מה שאני רואה את מתחילה את התיקון כבר
ש. אה, בסדר. אני אשה שלא סופרת כסף בארנק, אני לא אוהבת, אני לא חיה את החומר, יותר גבוה
הרב: יותר רוחני
ש. כן, וזה טוב לי ככה, אני ישר מדברת איתו, ואני רואה ניסים
הרב: אני רואה שאת לא מרק מדברת איתו, עם כולם את מדברת
ש. לא, לא, איתו במיוחד
הרב: הבנתי, עכשיו תקשיבי רגע,
ש. אני מקשיבה, כולי אוזן
הרב: כיסוי ראש
ש. אה, כן הנה הוא.
הרב: אבל זה רק לצורך הערב או שאת הולכת תמיד?
ש. לא, אני בנדנה בד"כ, התחלתי התחלתי קרה לי משהו, לא לקחתי על עצמי, כי אני פוחדת לקחת על עצמי דברים
הרב: הבנתי, ואת אומרת שאת לא סופרת כסף
ש. כי אומרים אל תאמין בעצמך עד יום מות, אני אומרת שאני
הרב: בסדר, רק תגידי, אמרת שאת לא סופרת כסף, נכון?
ש. לא סופרת
הרב: לא סופרת, ז"א אין לך בעיה להוציא קצת יותר אם צריך
ש. אני לא יודעת, אני יכולה לעלות לאוטובוס אין לי כסף נסיעה כי אני לא ספרתי, לא ידעתי אם יש לי או אין לי
הרב: ז"א את עולה נוסעת
ש. אז הנהג מעלה אותי בחינם, קרה לי כן.
הרב: הבנתי.
ש. כי אני לאט לאט מתחילה לא להיות חומרית וזה טוב לי
הרב: טוב מאד, את יכולה לעלות לאוטובוס ואת לא רואה בכלל שיש נהג ששואל שאלות
ש. אין לי בעיה, הוא מעלה אותי בלי כסף גם
הרב: מצוין, וגם שוטר אם יבוא יגיד משהו את לא רואה אותו בכלל
ש. אני לא רואה, אני רואה את הבורא, אני לא רואה אותו
הרב: אבל תוציאי קצת יותר כסף במקום בנדנה מטפחת יותר שתכסה את כל השערות, חבל, את כבר עושה מצוה אבל לעשות אותה קומפלט
ש. תודה רבה, תברך אותי שהקב"ה יזכה אותי בעזרת ה'
הרב: למה יזכה אותך, אני אזכה אותך עכשיו בעזרת ה'.
ש. אני קצת מדברת בערבית, זה בסדר. לא, בלי נדר אני לא לוקחת על עצמי
הרב: בטח, את שמעת שאסור לנדור נדרים, נכון
ש. כן אני שמעתי, ולמה הבעל שהוא רוצה נדר, ואם הוא לא על הקרקע למה האשה צריכה לסבול למות בגלל הבעל, גם בעיה, אם הבעל הוא לא על הקרקע, מה עושים?
הרב: יפה לך, יפה לך, אל תדאגי, מחיאות כפיים, מחיאות כפיים.
ש. אתה רואה הרבנית
הרב: יפה מאד. יפה מאד. עכשיו אני אגיד לך משהו,
ש. שמה?
הרב: בכיסוי ראש לא צריך לנדור נדר, כשאת נולדת את נשבעת לקב"ה שתקיימי את המצוות ובהר סיני כשהיינו כולנו, כולל הנשמות שעתידות להיוולד, נשבענו להקב"ה שנקיים את כל התורה, אז אי אפשר לנדור נדר נגד המצוות או לא לנדור נדר לקיים מצוות, כיון שאנחנו עומדים ומושבעים מהר סיני שנקיים את כל המצוות, אז אין טעם להגיד בלי נדר, כי את נשבעת שתקיימי את המצוות, אז מה שעשיתי כרגע עזרתי לך לקיים את השבועה.
ש. כבוד הרב בקשר לבחור, הבעל אם נודר נדר, אם הבעל נודר נדר, הוא לא על הקרקע, הוא לא יודע מה שהוא עושה, מה עושים איתו? האשה צריכה למות בגלל הבעל שהוא לא יודע, הוא לא על הקרקע, הוא מוציא דברים בלי לחשוב, בלי שכל, אז מה עושים איתו, אז מלא נשים יכולות למות ככה
הרב: קודם כל תגידי לי דבר אחד, עם בעל כזה כדאי לחיות או לא כדאי לחיות?
ש. לא כדאי לחיות
הרב: בשביל זה לוקחים אותך
ש. תודה רבה כבוד הרב
הרב: תהיי בריאה
ש. גם אתה, תבדל לחיים ארוכים
הרב: ביי ביי
ש. ביי ביי.
תן לו פה, תן לו פה.
ש. ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
ש. לפני כמה חדשים דיברת שאחרית ימים יפלו בתל אביב
הרב: טילים טילים
ש. בתל אביב
הרב: אתה מחכה נכון? אם יפלו טילים מה תעשה?
ש. אני סומך על הקב"ה
הרב: אה, אז בא אני אסביר לך מתוק, קודם כל היום דיווחו שיש להם כבר עשרת אלפים טילים מכוונים לישראל, שמעת את זה?
ש. כן
הרב: יופי, אז אתה רואה שמה שאני אמרתי לפני שנתיים וחצי, עוד לפני שפיקוד העורף דיבר וחלם להגיד ולגלות שאנחנו בסכנה, כבר פרסמתי שהטילים יפלו על תל אביב. על מה מדובר עכשיו? שהטלים יפלו על תל אביב. את מי מכינים עכשיו כל הזמן? את מרכז הארץ לקראת נחיתה של הטילים. יש אומרים, לא אני, יש אומרים מומחים, אחד אמר מהסי איי אי מארה"ב, אמר עכשיו שלפי מידע שהגיע אליו מישראל, בספטמבר ישראל מתכוונת לתקוף את איראן, ככה הוא אומר, וזה עלול לסבך את אמריקה במלחמה שהיא לא נצרכת לה, כיון שאין לה מספיק כוחות באזור להלחם ולהדוף במלחמה כזאת. והאיראנים כידוע לך מתכוננים היטב, ועכשיו הם העבירו כמה מהחומרים שלהם למקומות לבונקרים תת קרקעיים לקראת חיבור שהל פצצות הנוספות, כל לטענתי כבר יש להם שתיים מזמן, והעולם מסתכל ורואה ובינתיים לא יודע איך להזיז, כי יש פה פקעת שיכולה להשתחרר בן רגע, שהרי הסורים במצב לא טוב כרגע, וטוב לו לאסאד להעביר את המלחמה במקום אצלו בבית בחצר עם בני עמו, להעביר אותה לישראל, כמו שניסו ליד הגדר, וכשאני אמרתי מה יקרה אם יגיעו מיליונים של ערבים שיפסעו לכיוון הגבול, מה יהיה, אז הם עשו ככה, הם לקחו את הסרט שלי והראו אותו בערבית באלג'זירה וככה הם באו לגדר, במג'דל שאמס, וכן הלאה, ה' עזר שבינתיים זה הפסיק. אבל צריך להבין דבר אחד, הכל מוכן לקראת המלחמה, זה ענין של החלטה אחת באיזשהו צד או טעות אחת או פליטת פה אחת, וכולם לוחצים על כפתורים
ש. זה כמו גוג ומגו?
הרב: זה יכול להיות התחלה. אלפי טילים, אתה יודע מה זה אלפי טילים? זה מה שיהיה
ש. אבל יש אחד רב, לא רוצה להגיד את שמו, שיהיה ניסים נפלאות כפלי כפלי עד שזה יגמר לו פה
הרב: נכון. יהיו הרבה ניסים למי שראויים. נכון.
ש. מה ההמשך, מישהו לא אשם?
הרב: אין לא אשם, מי שלא אשם לא מת. מי שלא אשם לא מת. תהיה בריא.
ש. תודה רבה
הרב כן, תן לו רגע, אבל בלי התרמות.
הרב: אבל בלי התרמות
ש. לא, לא, בלי התרמות, כבוד הרב אני חושב מה שקורה לנו, מה שקורה לי ולמשפחתי זה לא בסדר, אני מהבקר שאני קם עד הלילה שאני הולך לישון אין לי חברים אין לי משפחה אין לי אף אחד, רק הוא, אני מדבר רק איתו, אין לי אף אחד בעולם הזה מלבדו, ומה שקורה לנו אני לא חושב שזה פייר, אנחנו ממש הכל קורה לנו הפוך, מקבלים דברים הפוכים לגמרי, בכלל דברים לא טובים, אם זה מצב קשה, אם זה עוני, אם זה חוסר מזון, חוסר תרופות, אם ילד חולה, אם זה הוצאות לפועל, הכל קורה לנו, כלה דברים הרעים בעולם קורים לנו, ואני מדבר רק איתו מהבקר עד הלילה, ואני לא יודע למה, ואני לא עושה רע לאף אחד, כבוד הרב סליחה, אני לא עושה רע לאף אחד, אני דורך על נמלה אני בוכה אם אני הורג נמלה, אני בוכה אני רגיש מאד, אנחנו עושים רק דברים טובים ורק מצוות, ורק עוזרים.
הרב: אתה רוצה לשמוע עצה?
ש. כן
הרב: תכנס לבית המדרש ואל תצא משם, תלמד תורה כל הזמן בלי הפסקה הקב"ה יתעורר עליך ברחמים להפוך הכל לטובה.
ש. עוד משהו, עוד משהו, שאלה, יש ברשותך רק, יש לאשתי הוצאה לפועל שרוצים לעצור אותה, כבוד הרב
הרב: בלי התרמות אמרתי
ש. לא לא לא התרמות, שניה, אני בחור יתום, אין לי משפחה אין לי אף אחד, אני לא רוצה עכשיו מאף אחד כלום פה, אני מוכן לעמוד אפילו בחוץ בסוף ההרצאה, מי שמוכן לעזור למשפחה נזקקת ומציל משפחה במדינת ישראל, שישי שבת לא היה לי כסף לקנות מוצרי חלב לילד, ילד רעב בבית, אין לנו כלום, אני לא רוצה עכשיו כלום, אני מוכן לעמוד בחוץ מי רוצה לעזור, שתזכו למצוות ותהיו בריאים
הרב: תודה. כל הכבוד. כן שאלה, יש שאלה למעלה, החבר'ה שמה צוהלים.
ש. אני
הרב: דבר יאלה, דבר.
ש. הי הי אחד,
הרב: הי הי הי איפה הלכת, תעמוד תעמוד.
ש. כבוד הרב, האדם הראשון אברהם אבינו יצחק יעקב, רבי עקיבא, רבי יוחנן הסנדלר, השל"ה הקדוש סלל כבישים אפילו פה, כולם עבדו, איך זה שפתאום באו רבנים ואנשים בכלל ואומרים בן אדם ישב וילמד תורה כל היום ויחיה כאילו על מישהו אחר כביכול, שולחים אותם לישיבות כל היום לשבת ללמוד תורה, גם תורה וגם עבודה ביחד.
הרב: למה אתה מחליט שצריך גם עבודה וגם זה? יש לך פסוק,
ש. כי אם האבות עבדו, אז מי אני בעצם
הרב: אה, זה מה שאתה אומר
ש. כן אני רוצה לדעת את זה למה
הרב: הבנתי, אז בא אני אסביר לך, כתוב בתורה "והגית בו יומם ולילה" אז המצוה מן התורה זה להגות בתורה יומם ולילה, התורה אומרת שצריך לעשות גם מלאכה באדמה והכל ופה ושם, אבל הי אלא אומרת מי יעשה, והיא גם לא מחייבת מי יעשה, והיא גם לא מחייבת לעבוד, אבל היא מחייבת ללמוד, העבודה היא בעצם קללה, כיון שהאדם הראשון כשנברא נברא בגן עדן ישר, אחרי שהוא חטא אז הוא נתקלל בזעת אפיך תאכל לחם, אז ז"א זה קללה, אלמלא הוא חטא היינו בגן עדן כל הזמן, מלאכים צולים בשר ומשקין יין וזהו. וכל העולם סביבנו היה משרת אותנו. עכשיו, זה שהאבות הקדושים היו רועי צאן ועוסקים במלאכה או בדברים כאלה, הם היו עושים תיקונים גדולים מאד בכל מעשיהם, כל עשייתם בכל ימי חייהם זה היה בשביל לתקן ענינים גבוהים בעולמות העליונים. כתוב בפסוק "ואברהם כבד מאד במקנה בכסף ובזהב". אומר הבן איש חי, זה שכתוב שאברהם כבד מאד במקנה בכסף ובזהב, זה על פי הפשט אומר שהיה לו המון המון נכסים, המון עושר, הוא היה עשיר גדול. אבל אומר הבן איש חי, למה לא כתוב שהיה לו הרבה, למה כתוב שהוא כבד, אלא הוא אומר שאברהם אבינו בעניני החומר - מקנה כסף זהב, הוא היה כבד, כבד, איך אומרים לך החברה תגיד למה אתה כבד? בא נלך, בא, אל תהיה כבד. אבל בעניני מצוות - ואל הבקר רץ אברהם וישכם אברהם בבקר, קומי לושי ועשי עוגות, מהרי, הכל במהירות בריצה, אפילו שהוא בן 99 אחרי ברית ביום השלישי שזה כואב, הוא רץ בריצה. הכל בריצה לרוחניות, ובעניני חומר כבד. ז"א כל הענין הגשמי לא תפס אצלו מקום כלום חוץ ממה שהיה צריך לעשות לצורך גבוה, לצורך השי"ת. מה שלא צריך לא היה עושה. אם ריש לקיש אמר לפני שנפטר כשהוא הותיר אחריו קבא דמוריקא שזה משהו כמו חבילת פטרוזיליה, זה מה שהוא השאיר בלבד, זה מה שנשאר לו, אין לו נכסים אין לו כלום, רק נשאר לו חבילה של פטרוזיליה, מה הוא אמר? "ועזבו לאחרים חילם" ז"א הוא בכה על זה שהוא השאיר עוד חבילה של פטרוזיליה. מה פירוש? לא את החבילה הפריע לו, הזמן שהוא השקיע בשביל להשיג את החבילה של הפטרוזיליה שלא נעשה בזה שום דבר לצורך גבוה, כי הוא השאיר את זה ולא נהנה מזה, ממילא הזמן הלך לאיבוד, אתה שומע איך הסתכלו גדולי ישראל על זמן ועל מה שעשו ומה היה החשבון שלהם? הרי הלל הזקן שהיה חוטב עצים בלית ברירה, אז הוא היה עובד רק בשביל להשיג טרפיק אחד שזה מטבע אחת, אפילו אם הוא היה יכול להרויח יותר, הוא היה עוצר אחרי שהוא היה מרויח טרפיק אחד, ואחרי שהוא היה מרויח טרפיק אחד אז חציו הוא היה נותן לבית המדרש לשומר כדי שיוכל להכנס ללמוד, וחצי היה נותן לבני ביתו. הגאון מוילנא בכל יום שהיה מתפרנס, הוא היה רופא, בכל יום שהיה מתפרנס, בכל יום היה זורק את הכסף שנשאר לו מהחלון וסומך שהקב"ה יום יום יעמוס לנו, היה לו בטחון שה' נותן את המזון ולא העבודה, לכן הוא היה זורק את הכסף כל יום. אם היית שכן שלו היית עשיר.
אז ז"א גדולי ישראל גם כשנצרכו לעבוד לסיבות הידועות להם, זה היה רק על פי המתכונת שלה תורה וציווייה. הבנת עיוני? תהיה בריא.
כן, שמה אצל הנשים יש שאלה.
ש. כבוד הרב, יש לי שאלה לא כל כך קשורה, אבל רציתי לדעת אותה כדי להלכה בבית. סבתא שלי כל שבת מכינה לנו ג'חנון עם ביצים, ואני שאלתי את עצמי למה לא בודקים את הביצים, אז איך יודעים אם יש בהם דם או לא?
הרב: קודם כל בד"כ הביצים שעוברות דרך תנובה הן עוברות שיקוף, והן בד"כ בסדר ואין בהן חשש. דבר שני, גם כשאת חותכת את הביצה לפעמים רואים אם יש משהו או אין משהו, יותר קל גם לראות. אבל מכל מקום, כל הביצים הם בחזקת שאין בהם דם, למעט כאלה שזה ממקום שזה מקולקל מסיבה כזאת או אחרת, אז ככה שאין לך חשש
ש. תודה רבה
הרב: תהיי בריאה.
תביא לה שמה לשאול.
ש. שלום, רציתי לשאול בקשר לשואה, הרי היתה התבוללות יותר משבעים אחוז בקרב היהודים, עכשיו הם מתו על קידוש ה', אני רוצה לדעת איך שהם מתו על קידוש ה' והרי התבוללו, אז זה טוב בשבילם?
הרב: לא הגדרת טוב את השאלה, אבל אם הבנתי טוב, אז את שאלת ככה, בעצם היתה התבוללות, ועצם זה שהם מתו את קוראה לזה שזה היה קידוש ה'
ש. כן, הם מתו על קידוש ה' אז היתה התבוללות אז איך הם מתו כאילו על קידוש ה' שהם היו מתבוללים
הרב: או, אז ככה, פה הטעות שלך. היו אנשים שמתו לא על קידוש ה', בלית ברירה, היו כאלה שמתו על קידוש ה', מה פירוש - שמסרו את נפשם למיתה על קדושת שמו הגדול, ז"א קיימו מצוות בסתר, עשו נגד מה שציוו עליהם הגויים לא לעשות וכו', זה החילוק קודם כל בין כאלה שמתו בלית ברירה ונשארו כאילו חילונים וכו', והיו כאלה שמתו כדתיים ושמרו על כל דבר ואפילו אמא שמלה את הבן שלה לפני הנאצי שידעה שהוא יהרוג את שניהם אבל היא עשתה ברית למרות זאת. לדוגמא, כן. עכשיו, אבל מכל מקום, כל אלה שמתו בשואה הם נקראים הרוגי מלכות, למה? כיון שהרגו אותם על עצם היותם יהודים. הבנת? ואת ערבבת בין שני המושגים. תהיי בריאה.
שמה החבר'ה למעלה, סבלנות רגע.
ש. שלום הרב
הרב: שלום
ש. רציתי לשאול, אני בעזרת ה' רוצה להיות זמר,
הרב: מה פתאום
ש. בעזרת ה', שניה. ואני רוצה לשאול מה אני אמור לעשות כדי שהרב לא יחרים אותי כמו שהרב החרים את רוב הזמרים
הרב: אני אגיד לך מה אתה צריך לעשות. קודם כל אתה צריך דבר ראשון לא לשיר אלא רק במקומות שהם נקראים מצוה, כגון חתונה, בר מצוה, ברית ודברים כאלה, זה אחד. אתה לא יכול לשיר בהופעות בערבי שירה, בכל מיני דברים כאלה שאין להם שום קשר למצוה שיש שמה מצוה של שמחה בזמרה. שתיים
ש. אז מה אם זה פרנסה, זה פרנסה קשורה בציבור
הרC: פרנסה, אתה יודע יש גם כאלה שעושים חוזים על אנשים והם מרויחים, זה פרנסה הוא אומר. אתה יודע שיש גנבים אומרים שזה פרנסה, לך יש מקצוע אינסטלטור ואני למדתי לגנוב, כל אחד והמקצוע שלו, תכבד את המקצוע שלי כמו שאני מכבד את המקצוע שלך, כל אחד בוחר לו את הפרנסה שלו, ויש עוד כל מיני דוגמאות שאני לא רוצה להזכיר שהם נקראות פרנסה, אבל הן אסורות, מכל מקום פרנסה זה לא הצדקה לעבירות.
ש. וערב כמו היום מותר לשיר?
הרב: מה פירוש לשיר?
ש. אני רוצה עכשיו נגיד אם הרב היה מבקש שמישהו ישיר לו אחרי הלא יודע, אחרי ההרצאה פה, מותר לשיר
הרב: אני אתן לך לשיר תיכף, אבל קודם כל שתלמד את הכללים. אז ככה, אתה לא יכול לשיר פסוקים כי אסור לשיר פסוקים, אתה לא יכול לשיר בניגונים של גויים כגון רוק וכדומה, ג'ז ודברים כאלה, שירים שהם אתה יודע מהמוזיקות היום של ראפ,
ש. אז מה כן?
הרב: רגיי, כל המקצבים האלה הם בעייתיים, למה הם של הגויים הם מכניסים ארס של זימה, אז זה בעיה. אתה לא יכול לשיר שירי עגבים, אתה לא יכול לשיר שירים של חילונים, אתה לא יכול לשיר שירים של מלחינים כופרים, בקיצור אתה יכול לשיר שירים כמו של ארז יחיאל, שאתה שומע פה ברקע. רגע, רגע, אתה יכול לשיר שיר ועכישו אני נותן לך אפשר להיות כוכב נולד בנתניה, לשיר אנא עבדא דקודשא בריך הוא, זה מותר
ש. אבל, לא צריך שיר יותר מעניין
הרב: זה מעניין. אתה יכול לשיר את זה?
ש. צריך מנגינה אבל
הרב: תן מנגינה, תן לו. קדימה.
אנא אנא אנא אנא עבדא דקודשא בריך הוא....
הרב: אתה צריך לקחת את זה קצת יותר קל, יותר קל, תקשיב, יותר קל, לא עם מאמץ יותר מידי, למה אחרי שני בתים לא ישאר קול
ש. יש, יש כח, יש הרבה כח
הרב: תקשיב עכשיו איך עושים את זה לאט לאט
אנא אנא אנא עבדא דקודשא בריך הוא, אנא אנא אנא עבדא דקודשא בריך הוא...
הרב: חזק וברוך. תמשיך בכיוון הזה, תגיע רחוק. כן, נו שאלה שמה, נו. אחרונה במחלקה שם.
ש. הרב אמר שלפי מה שאמרת כל בן אדם שבא לעולם הוא בא בשביל לתקן גלגול שהוא חטא בגלגול הקודם שלו, נכון?
הרב: מי שבא בגלגול כן
ש. נכון, כמו שאמרת גם הרמח"ל מת בגיל ארבעים בגלל שהגלגול, הוא מת בגיל ארבעים בגלל שהוא גלגול של רבי עקיבא שבעצם היה לא שומר דת ומצוות עד גיל ארבעים
הרב: כן
ש. אז עכשיו אני שואל אותך שאלה,
הרב: איזה פחד
ש. בן אדם עכשיו שבא, אם אני עכשיו רוצה לחזור בתשובה בשביל לתקן את החטא שעשיתי בגלגול הקודם, למה שאני אתקן אותו, הרי אני אמות אם אני אתקן אותו
הרב: קודם כל אם אתה חושב שמתקנים חטא ברגע אז אתה טועה
ש. נכון, אבל למה לי לתקן דבר כזה הרי
הרב: תראה, אם לא תתקן תבוא עוד פעם בגלגול ועוד פעם בגלגול וכשלא גומרים גלגולים בשלש פעמים, הלו, תן לו לדבר שמה, הלו, עכשיו אם אתה לא גומר את זה בשלשה גלגולים אתה תצטרך להתגלגל בדומם בצומח ובחי, מתאים לך להיות באיזה אבן ככה שדורכים עליה ברחוב?
ש. לא, לא מתאים
הרב: מתאים לך לבוא בתור חתול?
ש. לא
הרב: גם לא, אז כדאי לגמור את זה מהר. דבר שני, לא מתים דווקא כשגומרים את התיקון, כי אם אתה תקבל על עצמך לקיים תורה ומצוות ולהרבות בזיכוי הרבים ובעשייה למען הכלל, יאריכו את ימיך, אל תדאג.
ש. בסדר, תודה רבה
הרב: תהיה בריא.
כן, פה פה, יש שאלה פה.
ש. אוקי, תודה רבה על, אני נורא מתרגש כי התכוננתי כבר חודש בערך למפגש הזה, אני הייתי מספר הרצאות שלך באינטרנט וקלטות, וחשוב לי להגיד שאני לא כאן יוצא נגד בורא עולם או נגד היהדות, אלא ספציפית אמרתי אני אם תרשה לי אעביר ביקורת קלה על ההתנהלות שלך בתחום מסוים, בסדר?
הרב: מה, יש לי ברירה? תנשום טוב שלא יהיו בעיות אחר כך.
ש. אני די מתרגש, רואים את זה, אני באמת כל פעם מוקסם מהידע הנפלא שלך ביהדות, בזוהר, בדברים שאני מאד מתעניין בהם, אפילו בעליה שלי לתורה הפרשה שלי היתה פרשת בראשית ואני פתחתי את הספר בראשית ברא אלהים, ומאז אותו יום אני מחפש כרגע הבריאה, אבל אני מרגיש שישנם תחומים שאתה לא בקיא בהם ואתה עושה עוול גדול שאתה מרצה על תחומים כמו אבולוציה קוסמולוגיה ביאוגנזיה, ואתה טוען להבנה בהם, ואין לך את הידע האקדמאי עם כל הכבוד הראוי, וכמו שאני לא
הרב: גם במקצוע החרתתולוגיה, כן. קח, קח.
ש. ובכן, אני מרגיש אם אני מחר אקום ועם הידע הצנוע שיש לי בתורת ישראל אתחיל לעשות כנסים ולהסביר את ההשקפה שלי, בצדק תבוא ותגיד שמן הראוי שבגלל שלא למדתי גמרא, תלמוד, לא התאששתי בעולם היהדות אין לי באמת את הזכות לבוא ולהגדיר מה זה, אז עם כל הכבוד מי נתן לך את הזכות להגדיר מה זה אבולוציה, והמון תורות מדעיות מקסימות שהן נבצרות מהקהל הזה רק בגלל שאתה טוען להסביר במשפט או שניים משהו מדעני במשך מאות שנים חוקרים, תוכל להגיב לי על זה בבקשה?
הרב: אה, בשמחה רבה. תראה, המדענים חוקרים, אתה מצלם אותו שתוכלו להעלות את זה אח,כ ליוטיוב? יפה מאד, בסדר גמור אין לי שום בעיה, אני יכול לתת לכם את הסרט המקורי, מכל מקום, המדענים אתה אומר חוקרים מאות שנים, זה נכון, והם עוד לא הגיעו לכלום, אבל התורה שקיימת כבר 5700 שנה ועוד תתקע"ה דורות לפני שהקב"ה על פי הברא את העולם, אז היא אמרה לנו בדיוק מה יש בעולם, ואת מה שהיא אמרה לנו אמרה מהמקור הראשון שברא את העולם. אלה שהם מדענים קוראים לעצמם או ידענים, אלה מנסים להבין לאור מה שמוצאים בעולם מה היו ההתחלות של העולם, כיצד היו, הם לא היו שם, אבל מפה הם רוצים לנחש או לכוון או לקלוע, ובינתיים הם כולם סותרים אחד את השני, ואין שום תחום במדע כזה ואחר שמסכים עם השני באותם נקודות. נמצא, שהם בעצמם סותרים אחד את השני, ואני כשעומד מן הצד אומר, מה אתם מבינים בכלל, הרי אתם בעצמכם טוענים שאתם יודעים והמדען השני מהתחום שלך האקדמי אומר שאתה לא מבין, כי אם הגעת לתוצאה הפוכה ממחקרו, משמע שמישהו פה טיפש או שלא יודע לחקור או שלא בירר את האמת וכו', אז אני עומד בצד מסתכל על זה, כחילוני לשעבר שלמד את זה לפחות כמוך, ולמרות כל זאת אני רואה שהם לא מגיעים לשום מסקנה החלטית. אני בודק את התורה והיא אבסולוטית, היא אומרת את הדברים מוחלטים וכו', מה עוד, שאני נתקל שבלי רצון המדע מידי פעם מצדק את התורה, בלי כוונה, הוא לא התכוון, אבל יוצא לו שלפעמים מה שהוא מגלה מברר שגם התורה אמת. אנחנו לא צריכים אותו, תודה רבה, אל תסביר, אל תוכיח
ש. אז אתה טוען שאין לך בעצם צורך במדע המודרני
הרב: בכלל לא. חוץ מהתחומים האמפיריים, שזה קיים בכל הדורות גם בלי ההגדרה של מדע. ז"א אצלכם קוראים לזה בוטניקה, אצלנו זה מסכת כלאיים, אצלכם זה ענין של כל הנושאים שאתה קורא להם בשמות אצלנו זה נקרא מסכתות, אתה מבין אצלנו.
ש. אני מבין
הרב: אבל מכל מקום אתה צריך להבין, המדע לא הצליח להסביר לי דבר אחד עד ה יום
ש. אוקי
הרב: איך נוצר העולם, אז אולי אתה תעזור לי כי אתה מומחה לפי מה שאני מבין
ש. קטונתי
הרב: אה גם קטונתי? אז בתור קטונתי אתה אומר לגדולתי תקטין את עצמך בגלל קטונתי? חשבתי שעומד לפני לפחות אדם בקנה מידה עולמי שיכול סוף סוף לסתור את מה שאני מבין.
ש. חס וחלילה המטרה שלי לא בהכרח להוכיח אותך
הרב: אז מה, לשמור על כבוד המדע?
ש. אני מנסה בסה"כ להסביר שיש ללמוד תכנים מאד מרתקים שקשורים לתיאוריות שלא בהכרח מסתדרות
הרב: שמעת מה אמרת? תיאוריות
ש. מה ההגדרה של תאוריה מדעית?
הרב: אתה תגיד
ש. אני אגיד לך, רוב בני האדם טועים וטוענים שתיאוריה משמעותה השערה, ז"א סתם איזה שהוא הגות פילוסופית שאנשים מניחים את הדעת עליה
הרב: מה זה תאוריה?
ש. תאוריה מבחינה מדעית היא הדרגה הגבוהה ביותר של ידע שמדעי הטבע יכולים לשאוף
הרב: ובסוף היא מוחלטת או לא?
ש. שום דבר בעולם הזה לא מוחלט
הרב: אז זה תיאוריה
ש. אבל תן לי להסביר את עצמי, אם תרשה לי אני אשמח להסביר את עצמי
הרב: בבקשה, בבקשה, עד עכשיו הרשיתי לך
ש. אנחנו מודעים לעובדות מדעיות, עובדות מדעיות עם אישים מסוימים בעולם שמסוגלים למדוד במעבדה בתצפיות לשחזר אותם פעם אחר פעם כמו
הרב: אמפירי בסדר
ש. אכן, אכן, תיאוריה מדעית היא מצב בו ניתן להסביר את מכלול העובדות הקיימות בטבע בצורה הקוהרנטית ביותר
הרב: אבל אפשר להסביר את זה בכמה דרכים
ש. ובכן, לפעמים ישנם סתירות כמו שאתה אומר, אבל ישנם תיאוריות שהם היום בלב הקונצנזוס ואחד מהם זה אבולוציה
הרב: תודה בלב הקונצנזוס ז"א זה הסכמה בגלל שאין לנו ברירה אחרת להסביר נצטרך בינתיים להצטמצם לקונצנזוס הזה, אבל זה לא אומר שהקונצפט שהלכנו עליו אכן הוא אמיתי, הראיה שכל פעם זה משתנה.
ש. מדע משתנה כי מיד אנחנו מגלים עוד ועוד עובדות, מייצרים יותר ויותר קבילות של העולם
הרב: מאה אחוז, בסוף מה, אין לנו שום ראיה שתוכל להוכיח את הבריאה ותסתור את התורה
ש. ישנם המון תיאוריות איך נברא העולם
הרב: תיאוריות הרבה הבנת, ז"א שזה לא נברא כך, כי אם זה נברא באיזה שהיא דרך אז צריכים לדעת, ואם אומרים הרבה תיאוריות משמע שאף אחד לא יודע, אני אומר בטוח איך זה נברא, זה ההבדל.
ש. מותר לי לשאול את הרב שאלה, כיצד הוא הגיע היום לאולפן
הרב: אני הגעתי עם אוטו שיצרו אותו בגרמניה ואם לא היו מביאים לי אוטו הייתי מגיע משהו יותר משוכלל, עם חמור
ש. ובכן אתה צריך להודות
הרב: מה יותר משוכלל בי אם וי או חמור? מה יותר משוכלל?
ש. זה תלוי איך אתה מגדיר
הרב: אני הגדרתי בי אם וי וחמור, מה יותר משוכלל
ש. בא נעזוב את ההלצה בצד
הרב: לא, לא, תענה לי, גם אני שואל שאלות
ש. מה יותר טכנולוגי אנחנו נכנסים פה להגדרה
הרב: אני שאלתי שאלה, תענה
ש. השכלול של המכונית גדול לאין שיעור מהחמור
הרב: טעות. האסטרונאוט שהגיע הראשון שהגיע לארץ והיה בנגב, ראה גמל אז שאלו אותו, מה אתה אומר על ספינת המדבר מול הספינה שאתה עלית לחלל, אמר שהגמל הוא לאין ערוך יותר מספינת החלל, למה? בשביל ספינת החלל צריך את נאסא, צריך אלפי מדענים, צריך אתה מבין איזה מבנה אדיר וענק, וצריך פיקוח מתמיד, וצריך ג'י פי אסים ומי פי אסים ומפות וענינים ואסטרונאוטים וחרית, ופה יש לנו גמל ימין ושמאל, רק חול וחול
ש. יוצא מן הכלל
הרב: רגע, הוא אומר בתוך הקופסה שלו הקטנה הוא יודע להתמצא במדבר לבד, הוא לא צריך אפילו קפסולות הוא לא צריך קפסולות של אסטרונאוט, הוא יכול ללכת ארבעים יום בלי מים, והגמל הזה אין ספינה כזאת משוכללת שהולכת לבד,
ש. אוקי אני מבין
הרב: תקשיב יותר מזה, האדם שיושב עליו סומך עליו, שמעת?
ש. אוקי, אני יודע
הרב: תראה לי אוטו, אוטו, תראה לי אוטו, רגע, אוטו רגע, תראה לי אוטו שהאוטו יודע לקחת אותי לבד. אני נוסע עם ג'י פי אס והוא מבאס אותי כל הזמן, אני צריך לעשות סיבובים ימינה ושמאלה כל הזמן כי הוא לא יודע באיזה דרך לקחת אותי
ש. אוקי, קודם כל מרשים, רק שתי דברים יש לי לומר, אחד מדהים שכל האנשים פה באולם לא באו על גמלים לאולם על אף שהם הרבה יותר מורכבים, זה א'
הרב: אני אגיד לך למה, אני אגיד לך למה
ש. רגע שניה, שניה, תגיב, ב' אני מבין לאן אתה חותר לגבי המורכבות של הגמל, אני שמתי לב באמת בהרצאות הקודמות שלך על טיעון השעון המפורסם, שבו אתה מדגים כיצד מורכבות מדהימה לאין שיעור כמו אורגניזם החיים לא יוכל להיווצר בדרכים מטוריאליסטיות ולביצוע אניות. יפה, אבל אולי אתה צריך לבדוק את הרקורד שלך ואני לא, קודם כל חס וחלילה אני מקווה שאני לא נעלב ממה שאני אומר, אני לא מנסה
הרב: מה פתאום, אתה יודע איך אני אוהב את השמות האלה שאתה אומר, משהו.
ש. על הכיפאק, על הכיפאק
הרב: אני ממש נהנה, ממש עברית צחה אתה מדבר, ממש.
ש. זה לא נגד תורת ישראל, זה נגד טיעונים של תיאולוגים נוצרים לפני 500 שנים בערך שהופרכו עשרות אלפי פעמים, טושון הוא טיעון ישן מאד.
הרב: ודאי. רק מה, עד היום לא שמענו מכל אלה שאמרת שיטה אחת שיסכימו עליה, שתסביר
ש. והנה היא פה לפניך, אני מוכן להסביר לך בשתי שניות אם תשמח
הרב: בבקשה, איך נברא העולם
ש. אוקי, אז קודם כל אבולוציה אינה תורה של בריאת העולם זה עוד תורה של קוסמולוגיה
הרב: עזוב אותי מזה, תגיד לי במילים איזה שאתה רוצה איך נברא העולם
ש. זה אחד הדברים המסקרנים ביותר שנתקלתי בו בחיים בגלל זה אני חוקר גם בודהיזם, גם קבלה
הרב: שואל שאלה רק, מתוק, עזוב את העבר שלך ואת ההיסטוריה, דבר איתי רק, אני רוצה לצאת מפה עם ידיעה מדעית שלך איך נברא העולם שאתה יודע מה אם תשכנע אותי אני אאמץ אותה אל חיקי.
ש. תראה, זה שנוי במחלוקת, זה שנוי במחלוקת. אני חס וחלילה לא יוצא נגד התורה, היו הרבה רבנים שאני מכיר שקיבלו את האבולוציה, הם קיבלו אותה
הרב: מתוק, מה השם שלך?
ש. שמי שי,
הרב: שי, אז תקשיב טוב שי, בא לא נמשוך את הזמן סתם, שנינו רוצים להיות פרודוקטיביים ולהגיע לתוצאה, התוצאה היא האם אתה יכול להוכיח או אני יכול להוכיח, זה השאלה. האם אתה יכול להוכיח שנברא העולם בדרך מסוימת, בבקשה. עזור לי להבין על פי המדע.
ש. ובכן, אני אקח מודל אחד שהוא היום ידוע כאחד המודלים הקרובים כמה שיותר לאימות,
הרב: אני לא ביקשתי שתסביר לי מה קורה היום אצל אנשי המדע
ש. אני לא יודע איך נברא העולם
הרב: תודה. תודה. תודה.
ש. אבל זה לא אומר שאין
הרב: תודה תודה תודה. תן לו תן לו הוא יותר חכם, תן לו הוא רוצה לעזור לך, תן לו שהוא יגיד
ש. יש הרבה אינפורמציה שם בחוץ להגיד שספציפית ספר, לא שאני מזלזל בספר בראשית, שוב פעם הוא היה הספר שלי בעליה לתורה, אני מאד אוהב אותו, הוא הספר האהוב עלי, אבל להגיד לבן אדם זה הספר ומה שרשום בו זה אמת, בלי לתת לו צאת אל העולם ולחקור את כל מה שמדענים חוקרים, דתות אחרות אומרות, מיסטיקות
הרב: אתה יודע מה ההבדל בין התורה שלנו לבין המדע?
ש. אוקי
הרב: שבתחום המדע את מה שידוע שם יודעים רק ציבור מצומצם מאד, ולא כולם מבינים את מה שכולם, למה? כי זה חוקר בתחום מסוים והשני בתחום אחר ולא מחייב שזה שחקר פה יודע מה שההוא חקר שם, הוא רק קורא את התוצאה שלו אם היא מתאימה או לא, כי אף אחד לא יכול ללמוד את כל המחקרים של כולם שחקרו, בד"כ קוראים את התוצאות ולאן הגיע ואת המסלול, אבל לא להכנס לבדוק את כל העובדות שעל פיהם הם בנו והגיעו וכו', אצלנו לדוגמא, מאז שניתנה תורה כל היהודים בעולם מחוייבים ללמוד את אותה תורה בכל הגילים מהגן עד שהוא ימות, כולם לומדים את אותה תורה, מה זה לומדים, לא מקבלים את התורה היא אמרה ועושים רק, לא, לומדים. חוקרים. מבררים. שאילתות, קושיות, תירוצים, מהבקר עד הערב, יושבים יהודים ומנסים, כך או כך או כך, בסוף מה כולם מגיעים? לאותה מסקנה. ז"א אין מסקנה אחרת, לא קם בן אדם בעולם, לא יהודי ולא גוי, שסתר את התורה, ז"א מיליארדים איששו ואישרו אותה אחרי בחינה ובדיקה מחודשת, ואף אחד לא יכול היה לסתור אותה. פירושו של דבר, שזה דבר שלא נעשה
ש. אם אני אתן לך סתירה כעת, זה בסדר לתת סתירה כעת?
הרב: סתירה אתה לא יכול להביא, אני אגיד לך למה,
ש. אוקי בא נשמע
הרב: אני אסביר, סתירה זה רק אם אתה יודע את התורה על כל חלקיה, כשאנחנו מדברים סתירה זה לא שבן אדם מבין למה כתוב פה כך ולמה כתוב פה כך, ודאי שאפשר לראות דברים כאלה לאין ספור, זה לא סתירה, כמו שנתתי דוגמא למשל עכשיו מהרובד היותר עמוק של התורה שזה הגלגולים שזה על פי הקבלה, זה רובד שהציבור בד"כ לא מכיר, ואלמלא מה שתרצתי היום יש הרבה קושיות על כל המעשים שהיו שסיפרתי, וכשמבינים את זה על פי תורת הסוד הגלגולים, הכל מתיישב נפלא וברור ואיך לא, ואיך לא. אבל מי שאין לו את כל המידע הזה, ודאי שיוכל להציג אלף ואחד קושיות, אבל זה לא אומר שהן קושיות מהותיות, הבנת את ההבדל? אז לכן להביא שוני מפסוק לפסוק ומענין לענין או חוסר הבנה ידיעה כזאת או אחרת לא יביא בכלל את התוצאה עד שבן אדם ישב ויקיף את כל הנושא. אם לא הייתי לומד לדוגמא את כל מה שאמרתי פה היום, ז"א מקיף את כל האישים ומכיר אותם ואת מעשיהם ואת הפסוקים המתייחסים אליהם ואת הכל, אי אפשר היה לתפור את כל מה שאמרנו, הבנת, וזה לוקח הרבה זמן.
ש. אני מבין, אוקי, אז לא תרצה לשמוע רק דוגמא אחת שתוכל פשוט לענות עליה או ש
הרב: בבקשה, למה לא?
ש. אוקי, מתוך דוגמאות רבות שבעצם תומכות באבולוציה אני יכול לתת לך דוגמא אחת מעניינת, תרנגולת היא עוף, כן, היא נוצרה בימי בראשית, נכון?
הרב: כן
ש. הגנום שלה - הדי אן אי שלה ז"א אמור להכיל את כל המידע הגנטי בשביל לייצר את כל הדברים הפונקציונאליים שלה, נכון?
הרב: זה לפי מה שאתם אומרים, כן
ש. לא, אז מה התורה אומרת
הרב: אתה תגיד קודם את מה שאתה אומר אח"כ אני אגיד
ש. למה למה, אתה מחכה לשמוע מה אני אומר ואז להכין קטנאורקט
הרב: על מה אני אענה אם אני לא יודע מה אתה שואל
ש. לא, אז תענה לי מה אתה אומר
הרב: מה אתה רוצה, שאני אהיה נביא? אני לא נביא
ש. לא, תגיד לי האם זה לא הגיוני שהדי אן אי שלה צריך להכיל את הרכיבים
הרב: די אן אי זה פטנטים שלך לא שלי
ש. אתה באחד ההרצאות שלך אמרת איזה נפלא איזה מדהים זה
הרב: לא הבנת, הדי אן אי לפי המדע מסביר דברים נפלאים שמה, שמראים את המורכבות של האדם שיש תסריט וסרט
ש. נכון
הרב: גנטי, שבו נרשמים דברים כאלה ועוברים וכו' וכו', עדיין זה לא מדעי באופן המשפטי שמתקבל אתה מבין בבית משפט, וכמדומני שהיה כבר מקרה אחד של די אן אי שהטעה ובית משפט פסל אותו בחו"ל.
ש. אולי זה היה לא מדויק, אבל התורה הגנטית היא אחד
הרב: אתה אומר, הרי רק גילו אותה לפני שבוע, כמו שאומרים, ואתה כבר נסמך עליה כאילו
ש. ממש לא, רופאים משתמשים עם זה
הרב: תודה, אז מה, הם גם משתמשים גם בניתוחים בדברים שמתים אנשים, זה לא אומר שמה שמשתמשים, זה כמו שאתה אומר, זה בלב הקונצנזוס
ש. לא, הדי אן אי זה מעבר לקונצנזוס, זה הוכחה חותכת
הרב: אין חותכת
ש. זה חותך
הרב: אין חותך! אין!
ש. מדוע לא? יש גם ניסויים שמוכיחים באופן חד משמעי שהחומר תורשתי שזה חומר שזה מכיל את האינפורמציה הגנטית
הרב: אני אגיד לך למה לא חותך.
ש. אוקי
הרב: לפי הבריאה, כמה סוגי דם היו צריכים להיות?
ש. כמה סוגי דם, אני לא יודע
הרב: אחד. כי נברא אדם הראשון.
ש. אוקי
הרב: אם נברא אדם הראשון ואשתו יצאה ממנו - חוה, אז בגנים היה צריך להיות אותו דם, ובילדים שלהם אותו דם וכל הזמן אותו דם, איך נהיה כמה סוגי דם?
ש. באמת אני לא יודע
הרב: סותר את הגנום
ש. לא, ממש לא
הרב: סותר את הגנום
ש. לא.
הרב: סותר את הגנום
ש. אנשים פה מריעים לתיאוריה מוכחת של הדי אן אי
הרב: שמעת מה אמרתי אבל או בכלל לא שמעת
ש. שמעתי אבל אם אתה לוקח בחשבון איטראלית את סיפורי הבריאה.
הרב: סליחה מתוק, אני אשאל אותך שאלה. אם הגנום שלנו שווה
ש. הוא לא שווה
הרב: מה זה לא שווה?
ש. הדי אן אי שונה
הרב: שלך ושל אבא שלך אותו דבר
ש. לא
הרב: מה לא?
ש. יש שוני מסוים
הרב: איזה שוני?
ש. אני לא אבא שלי אני לא הרכב גנטי שלו
הרב: איזה שוני, רגע איזה שוני?
ש. בבסיסים החנקניים שלו
הרב: ז"א חלק מתאים וחלק לא מתאים?
ש. שוני
הרב: שונה אתה קורא לזה
ש. נכון
הרב: שונה. אז השונה הזה משתנה כל פעם ולכן הוא לא יכול להוות ראיה
ש. מה ז"א לא יכול להוות ראיה
הרב: אם אתה אומר שהוא שונה אז איך אתה יכול ללמוד דומה מדומה שאינו דומה
ש. לא לא לא, שניה שניה
הרב: בבקשה בבקשה
ש. הדי אן מה שאני רוצה לומר בסה"כ שזה הקוד הגנטי שמכיל את האינפורמציה שבונה
הרב: אתה חוזר על מה שבלעת בשקיקה
ש. לא, לא בלעתי בשקיקה, רופאים מדענים
הרב: רופאים לא, רופאים אני לא מתפעל, מילים של רופאים כל מי שלומד כמה שנים קוראים לו רופא, אז מה?
ש. אתה מנפנף בזה בתור עדות למורכבות האנושית ולפתע אתה זורק את זה לפח?
הרב: לא זורק שום דבר, מסביר הפוך, אתה לא מבין? שעצם זה שרואים שהמורכבות של האדם היא לא כל כך פשוטה, גם בלי הדי אן אי, אנחנו יודעים שעין זה דבר כל כך מורכב שכל המצלמות האלה הכי משוכללות HD וכל זה ברמה הכי גבוהה הם אפס אפסים ליד העין
ש. זה לא נכון, מצלמות משוכללות של ימינו מורכבות פי מונים מהעין האנושית, וכדאי לך לבדוק את זה
הרב: אהה, אתה אני אומר לך, יבבא
ש. אבל זה נכון, זה הוכח, ואם העין האנושית מושלמת למה יש איזשהו כתם עיוור באמצע הרשתית, למה יש עצב ראיה שפורץ החוצה במקום לעקוף אותה כמו אצל המנעול לצורך הענין
הרב: יחביבי, כל אחד צריך את העין לפי הצרכים שלו, תמנון שנמצא כמו שאתה קורא לו בתוך הבוץ ונמצא שמה בתוך המים אם העין שלו לא תהיה מיוחדת לתנאים שהוא בו חי אז הוא לא יכול, אם יהיה לו עין כמו שלי הוא לא יראה כלום
ש. לא, גם העיצוב של העין שלנו יכלה להיות יותר אופטימאלי
הרב: מתוק, אנחנו נבראנו עם הצורך האופטימאלי שלנו, אנחנו לא היינו צריכים כמו זיקית לקבל עין שיכולה להסתובב ולראות גם יותר ממה שאנחנו רואים, ז"א כל בריאה קיבלה את האופטמליזציה שלה, ז"א אתה צריך להבין, אני לא נדרש להיות גמל, אני בן אדם, וגמל לא נדרש להיות בן אדם, הבנת?
ש. מה תגיד על העצב של תיבת הקול, העצב שמתחבר לתיבת הקול
הרב: נו מה איתו?
ש. באופן מעניין מאד אנחנו מצפים שהעצב ירד באופן ישיר מקליפת המח ישר אל תוך תיבת הקול ושיעצבב אותה, ובאופן אבסורדי הוא יורד למטה כל הדרך לארבע עורקים, חונק אותה מסביב ועולה כל הדרך חזרה למעלה בלי שום סיבה, כאשר הוא נעשה פגיע, מסורבל יותר, אין שום סיבה להאריך את כל הכיוון של העצב במקום פשוט לתת קו ישר אחד. ויש הסבר אבולוציוני מצוין להסביר למה זה ככה.
תגובה מהקהל: אם יש כל כך הרבה פרופסורים חכמים איך זה שהפרופסורים ... בסופו של דבר לאן הם הולכים?
ש. אני לא נגד תורת ישראל, אני לא נגד יהדות חס וחלילה, היו גם יהודים שהאמינו באבולוציה
הרב: רגע, רגע, קח את המיקרופון, תענה לו קח, לא לא יש לך גם, יש לך גם
ש. בא תקשיב צדיק, או סדיק תקשיב, אם יש כל כך הרבה פרופסורים חכמים וגאונים, ואתה כל כך יודע שיש אבולוציה ודברים ויודע שיש גנים ובלגנים, ואתה אומר, אתה למדת מהם, הנה אתה יודע, אתה מבין יש שאלה מאד פשוטה, איך זה הגיוני שהמח שעוד לא פתר את הפתרון איך לעצור את המוות
ש. מה? למה זה אמור לעצור
ש. תענה לי בצורה מדעית מאד מבסוטה, הפרופסורים
ש. מה השאלה בבקשה לא הבנתי
ש. איך הם עוד לא הצליחו להוכיח את המוות, שבורא עולם כבר הראה לנו אותו, איפה בהר סיני
ש. מה אוקי, שניה שניה שניה שניה, שניה,
ש. מה שניה לאן ללכת עוד מעט גם אתה מת, שקית חולות של מאתיים שמונים גם ביד, תענה לי בצורה, רגע צדיק, אם תענה לי אני מוריד את הכיפה ואם לא אתה שם ציצית, תענה לי, שקט, רגע אם אתה מוכיח לי אני מוריד את הכיפה, אם לא אתה שם ציצית, יש לך עשרים שניות.
ש. שניה, תקשיב שניה, חס וחלילה, שניה, שניה, תקשיב שניה, חס וחלילה אחד מהרגעים המאושרים בחיי ללכת ביום שישי לבית כנסת ולשיר לכה דודי, אז אל תוריד את הכיפה חס וחלילה
הרב: קח תן לו ציצית, קח.
ש. לא רגע, שניה שניה, אני לא, לא שניה.
ש. תקשיב אתה כבר שעה אומר לו תענה לי תענה לי תענה לי ואתה לא נותן לו
ש. מותר, אפשר לענות בבקשה לאדון, אפשר בבקשה לענות לבן אדם, זה בסדר?
הרב: כן כן כן,
ש. תודה רבה. אז הבנתי מהשאלה שלך שאם המדע האנושי התפתח כל כך רחוק, למה בעצם לא הצלחנו למנוע את המוות, ובכן, תודה רבה בלי שום קשר,
ש. אני רוצה רגע להגיד לך משהו, המהר"ל מפראג לפני כמאתיים שנה יצר גולם בלי מדע, בלי טכנולוגיה, וכל המדענים היום לא יכולים ליצור את זה, הגופה של הגולם נמצאת עד היום, לא נרקבה, והגויים יודעים את זה, בתוך הבית כנסת של המהר"ל מפראג
ש. אוקי, אני מודה על ההתייחסות, אבל אני רואה שהבחורצ'יק שכל כך נאם פה לפני שניה ירד ולא רוצה לשמוע את התשובה כנראה, קודם כל נשארתי מאופק, נשארתי מאופק למה אני לא התחלתי להעלים פה אלימות, אני לא כמו אתאיסטים ברשת שמעלים סרטונים חס ושלום, אני רק בא להביע דעה סה"כ, רק בא להביע דעה. אתה שאלת למה המדע המודרני לא התקדם ברמה כזאת שיכול למנוע את המוות של האורגניזמים, אוקי, קודם כל מצאנו שיטות נפלאות, אמנם הם עדיין נסיונותיו להאריך את חייהם בשנים רבות
ש. מה השיטות?
ש. מה השיטות להארכת חיים? אוקי, הייתי ממליץ לך לקרוא ספר, אבל אני יכול לבזבז זמן, ישנה אפשרות לטפל בטולמרים שזה
הרב: שמע, שמע רגע, הוא אומר אפשר לטפל בטולמרים, חכה,
ש. אפשר לטפל בטולמרים שזה קצוות של כרומוזומים בגוף שלנו שאנחנו יודעים שכל פעם שהתא שלנו מתחלק ואנחנו מתרבים, אני לא מבין למה אנשים מגיבים ככה, אני
הרב: לא, לא, הוא רוצה להבין למה אלה שמצאו את הטולמרים עוד לא האריכו לעצמם את החיים
ש. אנשים הצליחו להאריך את החיים ברמה ניכרת בעקבות הרפואה המודרנית
ש. באמת חשבת, רגע מחילה, מחילה, אם נמרוד נפטר, מה אתה חושב שאתה אבק בעולם לא יפטר?
ש. אוקי, שים לב
ש. רגע, שניה דמוקרטיה, חופש הדיבור
ש. כן, חס וחלילה, כמה חופש כמה דיבור,
ש. יש לי שאלה אליך חמישים אחוז מה שהרב אמנון צדק וחמישים אחוז אתה צודק, מה יקרה אחרי שאתה תפטר ותראה את האמת, מה תענה לבורא, רגע צדיק, שבית דין עליון שעכשיו מצלמים אותך תסתכל על המצלמה אכלת אותה, רגע אם תשים ציצית, בלי לצלם חופש הפרט, דמוקרטיה
ש. אוקי, אתה מרשה לי להגיב? א' כל אני לא יודע מה יקרה ביום שאני אפגוש את בוראי, אני לא יודע מה הוא יגיד לי, יכול מאד להיות שמקומי בגיהינום אבל הוא יהיה עם אנשים נפלאים אז אני לא יודע עד כמה נורא זה יהיה,
ש. לא, חס ושלום, חס ושלום, בא אני אסביר לך דבר כזה
ש. רגע רגע שניה תן לי בבקשה להגיב, אתה אמרת אם הרב אמנון צודק, נניח חמישים אחוז הוא צודק ואני חמישים אחוז צודק, אבל מן הסתם אתה אומר, עדיף בכל זאת לקבל תורה ומצוות ועול בגלל הסיכוי ש
ש. אתה יודע מה, יש לי בשבילך משהו, אם הרב אמנון יצחק רוצה
הרב: תן לו לסיים, תן לו לסיים
ש. רק שניה, תן לי בבקשה לסיים, אני מצטער שאני לוקח מפה את הזמן, פשוט אני עונה לך בכבוד, אני עונה לך בכבוד,
ש. מחילה מחילה
ש. ותשים לב סתם הערה אני לא צועק רטוריקה צעדים, אני מדבר בנועם למה אני חזק עם האמונה שלי, א' כל.
ש. אשריך
ש. עכשיו שים לב בבקשה, אתה טוען שאם הרב יש סיכוי חמישים אחוז שהוא צודק וחמישים אחוז שאני צודק אז עדיין עדיף שאני אקבל על עצמי עול מצוות ואכיר בגרסה האחת שמוצגת, שניה, שניה, שמוצגת בשביל שכשאני אפגוש את בוראי אני אדע שעמדתי בעצם בברית ולמדתי תורה. אוקי, עכשיו זה רק שניה בבקשה, רק שניה בבקשה, זה גם רעיון ישן שלא הרב הביא, אוקי, זה רעיון של פסקל, כדאי לך לקרוא את זה, זה הפילוסוף המתמטיקאי הגדול שאמר, אם יש פיפטי פיפטי שיש גיהינום וגן עדן או שאין שום דבר, עדיין עדיף להאמין בבורא עולם בגלל הסיכוי, אבל אני לא מאמין אישית בזה, אני אומר שאם אני אאמץ תורה ומצוות יום אחד זה יהיה מתוך הלב, מתוך הכרה, אני לא מאמין שהקב"ה יקח אותי לגן עדן אם אני אגיד שהסתברותית עדיף לי, לא
הרב: שי שי, שי שי, דבר לענין, כשאחד יגיד אני לא אוכל אוכל עד שאני יבוא לי מהלב או מהבטן הוא ימות, צריך לאכול גם כשלא אוהבים את האוכל וגם כשלא בא לך, חייבים לאכול בשביל לח יות, בשביל להשיג את העולם הבא חייבים מצוות לא מהלב ולא מהבטן, חייבים, אז לכן אתה צריך להבין, הסיכוי היחידי לפי פסקל זה אם אתה תקיים תורה ומצוות על הצד שיש המשך אתה תזכה, על הצד שאתה לא היה לך חשק, רצון, אהבה, הבנה, אתה תפסיד גם אם יש. לכן, אדם סביר עושה מה שפסקל אומר ומחליט לבחור בברירה היותר טובה והמנצחת
שי. אבל אוקי סליחה
ש. רגע רגע רוצה להגיד משהו קטן, נכון אמרתי לך חמישים אחוז, אז בא ניתן את החמישים אחוז עכשיו תלך לסמינר של שבוע ותבדוק באמת את החמישים אחוז, אם אחרי הסמינר תחליט בעצמך מה אתה אומר
שי: אני לומד יהדות, אני אוהב יהדות, אני
ש. לא לא לא סמינר, סמינר
הרב: הוא מתכוון לא לבד, לא לבד,
שי: יכול להיות שאני גם ארשם לסמינר
ש. מה אתה אומר על סמינר?
שי: זה יכול להיות רעיון, אני אשקול את זה,
ש. לא לא לא יש בעיה
הרב: אל תשקול, אנחנו נתרים לך עכשיו כסף
ש. לא לא לא חס וחלילה חס ושלום, לא לא לא אני מבש
הרב: למה חס ושלום, כל נשמה יקרה בפרט שקוראים לך שי, אתה יודע מה זה שי? כתוב שכל צדיק זוכה לשי עולמות, אם אני אזכה בך כבר יהיה לי שי
שי: תודה, זה מאד מחמיא לי, תודה אני מודה לך,
ש. פתאום לא?
שי: לא, תקשיב שניה, אני לא בא להעליב חס וחלילה, אני מבטיח אני אשקול, אין לי משהו רע נגד יהדות, זו תרבות יוצאת מן הכלל, מה שאני רוצה לומר רק, אוקי, שגם, נכון אמרת יפה אדון הרב לגבי פסקל אבל הוא גם טעה כי זה לא פיפטי פיפטי,
הרב: זה פיפטי פיפטי
ש. יש לך הינדו, בודהיזם, נצרות, פרוטסטנטיים
הרב: שום דבר פיפטי פיפטי,
ש. יש אלף ואחד סוגים של דתות
הרב: פיפטי פיפטי אני אלמד אותך, פיפטי פיפטי
ש. אוקי אני אשמח לשמוח
הרב: אני אגיד לך, רגע, אנחנו מסימים איתו עם שי , רגע שניה, שניה, ברור, פיפטי פיפטי אני אסביר לך למה זה פיפטי, או שיש עולם הבא או שאין עולם הבא, בין אם יש מאמינים בזה בין אם אין מאמינים בזה, זה לא משנה כמה דתות יש, או שיש או שאין, או שיש שכר ועונש או שאין, זה לא משנה כמה מאמינים וכמה לא,
ש. יש גישות שונות, זה קשה
הרב: אין שום גישה או שיש או שאין
ש. זה גם, יש המון גישות, הבודהיסטים לא מאמינים בזה באותה צורה
הרב: לא הבנת, הם אתאיסטים בסדר, אז הם בצד של אלה שאומרים להם או שיש או שאין, זה הכל
ש. לא לא אוקי אני פשוט אני יכול לבקר פה עוד שעות ואני מרגיש שיש אנשים שרוצים לדבר, אז כאילו
הרב: תודה רבה לך שייצגת את המדע על הצד הטוב ביותר
שי: תודה.
הרב: תודה.
כן, בבקשה תן לבחור שם.
אני רוצה רק להציע לכם לפני שאנחנו נסיים את הערב, הצעה שכדאית בשביל לזכות בעזרת ה' לתחיית המתים. לא כל בן אדם קם בתחיית המתים, זה ברור וידוע, כי טל תורה מחיה את המתים, ז"א גם אם אדם יהיה צדיק במעשיו, אבל לא למד תורה והוא היה מוגדר כעם הארץ שלא למד מספיק תורה, הוא לא יקום בתחיית המתים, בשביל שהוא יוכל לקום בתחיית המתים הוא צריך להיות לומד תורה, הרבה תורה, ואם לא - שותף בלימוד תורה של אחרים שלומדים, או שהוא משיא בתו לתלמיד חכם או שהוא עושה פרקמטיא - מסחר עם תלמיד חכם, או שהוא מטיל מלאי לכיסם של תלמידי חכמים. כך אומרת הגמרא, זה הסיכוי שעם הארץ יוכל לקום בתחיית המתים. אנחנו עשינו מבצע עכשיו חדש גדול בכל רחבי הארץ, חלוקה של מיליון שבע מאות חמישים אלף תקליטורים תורניים שמכילים את כל התורה בתוך תקליטור אחד, עם מנוע חיפוש שיחולק בחינם, וכל אדם יוכל לשאול שאלה כלשהי, ויצא לו כל המקורות בתורה וכל ההלכות וכל הדינים וכל העניינים, כל בן אדם יוכל לקבל את זה בביתו חינם, כמו שעשינו עם האנציקלופדיה האינטראקטיבית. מי שיהיה שותף במבצע הזה, הוא יפיץ תורה שהשכר של זה זה ביליונים ביליונים ביליונים ביליונים של מצוות, כיון שיהיו שמה מאות ספרים וכידוע שכל מילה זה מצוה ששקולה כנגד תרי"ג, זה ביליונים של ביליונים של ביליונים של מצוות. ומי שיזכה בזה, יזכה ודאי לקום בתחיית המתים. כדי לזכות במניה הזאת צריך אדם להיות שותף בהשתתפות של ארבע מאות שקלים לחודש, עשרה תשלומים, המניה היא ארבעת אלפים שקלים בלבד, למי שקשה עשרים תשלומים מאתיים שקלים לחודש, והוא זוכה להיות שותף בזכויות האלה בכל הזכויות. לא בתקליטור ולא בעשר אלף תקליטורים, אלא בכל המיליון שבע מאות חמישים אלף. אז מי שיעשה היום את המניה הזאת בעזרת ה', יקבל פה ברכה בעזרת ה' יתברך ונחתום אותו שיקום בתחיית המתים בעזרת ה'. אז מי שירצו ירימו את היד, יתנו להם הו"ק או כרטיס אשראי, ובעזרת ה' יתברך נברך אותם, יכתבו למעלה את השם ושם האמא והברכה שהם חפצים. מי שרוצה ירים גבוה את היד, הנה שם, גל תסתכל, ולמסור. מי שרוצה בזריזות, ויש אפשרות גם בכרטיס אשראי. איפה? הנה כרטיס אשראי פה, ואלה שרוצים בשידור ישיר עכשיו, יכולים לראות את המספרים: 050-6500666. כן, אז תזדרזו עם זה, זכות גדולה, ואחרי השאלה הזאת אני אחלק לכם גם מתנות קצת. בבקשה שאל את שאלתך.
ש. שלום כבוד הרב, אני מדבר איתך ממקום שחזרתי כרגע בשאלה, אני הייתי ארבע שנים בתשובה, הייתי מהחסידי ברסלב שטסים כל שנה לאומן, היום אני לא מאמין ביהדות, אני לא מאמין בכלום, הבנתי שהכל זה חרתה אחת גדולה
הרב: לא היהדות חרטה, אתה חרטה
ש. יש לי מלא דברים שסותרים את היהדות, מלא דברים שסותרים את היהדות
הרב: תקשיב תקשיב, לא היהדות חרטה, אתה חרטה
ש. אני לא חרטה
הרב: אני אגיד לך למה אתה חרטה
ש. אבל יש לי כמה שאלות לשאול אותך לפני שתגיד לי למה אני חרטה,
הרב: אין שום בעיה אני אשמע אותך
ש. אני רוצה לשאול על פרשת הש"ץ,
הרב: אני אענה לך קודם כל
ש. שהרבה יהודים חשבו שיהיה איזה מישהו והוא המשיח בסוף כולם התאבדו, למה התורה מובילה למקום כזה
הרב: תקשיב, מה שאנשים אומרים זה לא התורה, תבין את זה, אל תהיה חרטה, התורה אמרה מה שאמרה, אם התורה אמרה היא עומדת בדבריה, מה שאנשים אומרים הם חרטה וגם אתה. אנשים זה לא התורה, ואם התורה יש אנשים לא מתנהגים על פי התורה, זה האנשים לא התורה, ומאנשים אתה לא יכול ללמוד על התורה, הבנת? אז לכן
ש. אבל הם היו רבנים, הלכו אחרי רב שהוא מוכר בישראל וחשבו שהוא המשיח,
הרב: יכול להיות אלף רבנים
ש. והיה עוד רב גם מקובל שאמר שהוא המשיח, בסוף הוא החטיא את כולם וכולם התאבדו, הבינו שהוא לא המשיח, הם תלו את כל החיים שלהם על זה
הרב: אדוני, זה שהיית פתי והאמנת לטיפש זה בעיה שלך
ש. הייתי פתי וגם הגעתי לאומן וזה גם לפי דעתי זה גם שקר
הרב: היית גם כן טיפש, אם היית שומע אותי, שאלו אותי כמה פעמים פה בנתניה ללכת לאומן, מה עניתי? לא. אמרתי שגדולי ישראל אומרים לא. אבל אתה לא שמעת לי, אתה שמעת לחבר'ה
ש. אבל יש לי כמה דברים גם על היהדות בכללי,
הרב: ודאי תגיד
ש. יש לי הרבה נושאים,
הרב: ודאי
ש. אני אגיד לך את האמת אני לא יודע מאיפה לפתוח,
הרב: ודאי.
ש. בא נתחיל ככה, משה בסיני
הרב: מה?
ש. משה בסיני
הרב: משה בסיני
ש. יופי, יש טענה שהוא פגש את אלהים, נכון, שהוא פגש את אלהים
הרב: מי מי מי טוען את הטענה
ש. יש טענה בתורה, נכון יש טענה שמשה פגש את אלהים ואלהים נתן לו את התורה, נכון?
הרב: נו
ש. יופי, ואז היתה יציאת מצרים
הרב: לא, זה היה קודם
ש. אז אני יכול לבוא ולטעון
הרב: זה היה קודם
ש. לא, לא נכון
הרב: לא נכון?
ש. אתה יודע מה, עזוב מה זה משנה מה היה מה לא היה
הרב: זה משנה
ש. אני יכול לבוא ולטעון, בתקופה של מצרים ידעו לעשות רק כשפים ולחשים, כמו פרעה היה כשפן, נכון, אני יכול גם להגיד על משה רבינו שגם הוא היה כשפן, הרי בכישוף איך זה עובד, בכל חומר בעולם קיימים ארבע יסודות אויר אש מים ואדמה, סבבה
הרב: נראה לי שאתה פרופסור לכישופים, עכשיו תגיד לי רגע משהו
ש. אני מחפש את האמת
הרב: אם אתה מחפש את האמת תקשיב לשטויות שאתה מדבר, תקשיב רגע
ש. זה לא שטויות, זה לא נכון, זה משהו שהדחיקו אותו הרבה זמן,
הרב: תקשיב רגע
ש. אפילו ספר יצירה מבוסס על כשפים וגם רזיאל המלאך יש בו טקסים להשבעות שדים
הרב: גמרת? שלום.
ש. עדיין לא
הרב: אתה רוצה להקשיב? תקשיב, הנקודה היא ככה, אתה טוען שיש טענה בתורה שמשה קיבל את התורה מהקב"ה ודיבר איתו, אח"כ אתה טענת שאח"כ היה יציאת מצרים, טעות. אח"כ אתה אמרת שהיה כשפים במצרים, מאיפה אתה יודע שהיה כשפים במצרים?
ש. ידוע שפרעה היה מכשף
הרב: לא הבנתי, מאיפה אתה יודע שהיה כשפים במצרים?
ש. מהתורה
הרב: אה, אז אתה מאמין לתורה?
ש. לא, אני אגיד לך למה
הרב: אז אל תשתמש, אל תשתמש בתורה אם התורה לא נכונה
ש. אתה לא הוכחת לי את זה, זה לא הוכחה
הרב: עוד פעם, אתה לא יכול להשתמש בתורה אם אתה לא מאמין בתורה
ש. אתה יכול לשמוע אותי שניה אחת
הרב: בטח
ש. אני רוצה שתתן לי תשובה לא בסגנון של קול כפו, אתה הבנת אותי כאילו, אני מביא לך מילה אתה משתמש בכח שלי, אתה מנסה להפיל אותי בכח שלי
הרב: בדיאו ג'יסו יאלה
ש. עזוב לא בקונקפו בסדר?
הרב: נו, הכנת שאלות, אתה מחביא אותם מסתכל
ש. שניה, יש לי פה הרבה אנשים
הרב: אני רואה את הנייר
ש. מסעות אוסטרליים התנסית בזה
הרב: במה?
ש. במסעות אוסטרליים, אתה מבין בזה קצת, התנסית
הרב: מסעות אוסטרליים?
ש. כן
הרב: לא, אני ב"ה לא הגעתי לשם
ש. אתה לא הבנת אותי נכון, לאוסטרליה או מסעות אוסטרליים, אתה לא הבנת אותי נכון
הרב: בטח שאני לא מבין, אתה מבין במה שאתה אומר
ש. אני בטוח במה שאני אמר
הרב: מישהו הבין פה מה הוא אמר, מסעות אוסטרליים
ש. אטסראליים אסטראליים, גוף אסטראלי הקרנה אתארית, עזוב לא משנה
הרב: מה אתה מדבר, כישופים?
ש. לא
הרב: מה זה?
ש. זה משהו שבאופן טבעי קורה לבן אדם הוא עובר את זה, אבל לא משנה עזוב, אתה לא מבין אין לי מה להכנס איתך לנושא
הרב: עזבתי, קדימה
ש. סבבה, השואה
הרב: איך קוראים לך שי?
ש. מיקי
הרב: אה, מיקי יופי.
ש. עם כל הכבוד לתורה, עם כל הכבוד לכח של הגמרא היא לא מנעה שש מיליון שמתי בשואה
הרב: מי לא מאמין שמתו?
ש. היא לא מנעה שש מיליון שמתי בשואה
הרב: ודאי שלא, היא כתבה במפורש שימותו.
ש. אם יש בורא לעולם, אז למה כאילו שש מיליון שמתו בדרך אכזרית נשים
הרב: מה אתה נתקע בשש מיליון, היה מבול, שכחת? מה עם זה
ש. למה מלכתחילה העולם לא בא במצב הורמונלי כזה
הרב: הוא בא הורמונלי, מה שאתה קורא הרמונלי
ש. איך, איך הרמונלי, אדם וחוה זה הרמונלי?
הרב: את אדם הראשון הוא שם בגן עדן יש לך יותר טוב
ש. אז היה את הנחש שפיתה אותם אז זה לא הרמונלי, אין פה שום הרמונה
הרב: מה אתה מבלבל את המח, אדם היה יכול לא לשמוע לנחש והוא החליט לשמוע לנחש, מה אתה רוצה, כמו שאתה שמעת לנחש והחלטת לחזור בשאלה
ש. זה לא נקרא הרמונלי
הרב: אתה שומע מה אני אומר?
ש. אני שומע מה שאתה אומר
הרב: למה התחברת עכשיו לכפירה, עכשיו אתה שייך לנחש, עכשיו אתה שייך לעבודה זרה
ש. אני לא מאמין לא בגן עדן ולא בגיהינום ובורא עולם לא ברא בכלל השמדה אחרי המוות, אני לא מאמין בזה
הרב: אתה חושב שאם תצעק שאתה לא מאמין זה עוזר לך? אני לא מאמין במשטרה, אני לא מאמין במשטרה, אני נוסע באדום, יעצרו אותי או לא? ודאי. אני לא מאמין, לא מאמין לכם, לא מאמין, לא מאמין, לא מאמין יושב בכלא, אני לא מאמין שאני בכלא, אני לא מאמין אני לא מאמין, אז מה.
ש. גלגולי נשמות.
הרב: כן.
ש. אני רוצה לדעת עכשיו אתה אמרת עולם הבא, נכון? אמרת שיש עולם הבא,
הרב: כן
ש. יופי, העולם קוראים לו עולם מלשון נעלם, נכון, בורא עולם נעלם בבריאה, עולם הבא למה קוראים לו עולם הבא
הרב: לא הבנתי, אתה כל כך יודע דברים אני רואה משהו, עולם זה מלשון העלם ועולם הבא
ש. בעולם הזה זה עולם זה קוראים לעולם הזה עולם, נכון?
הרב: למה עולם?
ש. לשון נעלם, בורא עולם נעלם בעולם הזה
הרב: לא בגלל שה' נעלם, לא בגלל שה' נעלם, אל תערבב
ש. אז בגלל מה, זה מה שהסבירו לי
הרב: עזוב, אמרתי לך אלה שלימדו אותך עבדו עליך, אתה צריך להבין, עולם זה מלשון העלם שכל הדברים בעולם הם בהעלם, חושבים שאנשים מבינים ורואים מה שרואים, והם לא יודעים שדברים נעלמים מהם, כמו שאמרתי בדרשה קודם, יש דברים שהם נסתרים ואדם לא יודע אותם אלא אם כן יגלו את עיניו, או אלה שיודעים את התורה או הקב"ה, אז לכן אתה צריך להבין זה העלם. עולם הבא, כיון שעוד לא הגענו אליו אז לכן הוא העולם החמישי, גם הוא בהעלם כרגע, אז הוא נקרא עולם הבא, והוא יבוא אחרי עולמנו זה. מה מסובך כל כך? לא צריך כישופים בשביל זה.
ש. אני לא עושה כישופים, קודם כל אני מחפש את האמת, אבל עדיין אני לא נכנס לכל מיני דברים שאני
הרב: שאלה הבאה, אחרונה, ואחרי זה ציצית, הזדמנות אחרונה להכנס לגן עדן
ש. לא, מה פתאום אין לי ציצית
הרב: אחרונה לגן עדן, תזכור, תזכור
ש. אין מצב. אני רוצה, שניה יש לי פה גם חבר רוצה לדבר איתך
הרב: הוא לא רוצה לדבר איתו, אתה
ש. אני רוצה לדבר איתך
הרב: אתה כן
ש. הוא רוצה גם לשאול שאלה
הרב: אני לא רוצה, רוצה אתה תדבר.
ש. סבבה. אני צריך, זה שאלה עמוקה, אני צריך לנסח אותה, ראיתי באחת ההרצאות שלך שאתה אמרת לאיזה מישהו שאם אתה מצליח להוכיח לי אחרת אני איתך
הרב: יאלה בא, קדימה
ש. ז"א שגם אתה בתוכך אתה יודע שהאמת שלך היא לא כל כך ברורה
הרב: מאיפה הסקת את זה, זה בדיוק הפוך
ש. למה?
הרב: אם אני אומר לבן אדם אם תוכיח לי אני מוכן ככה וככה, משמע שאין שום סיכוי בעולם
ש. ואם הוא באמת יוכיח לך, מה תעשה
הרב: אין דבר כזה, האמת אצלי, הבן אדם, אתה לא מבין
ש. למה ספר בראשית
הרב: עוד פעם, אם אני מחזיק מטבע ביד ויש רק מטבע אחת פה בכל האולם, אני מחזיק אותה ביד ואני יודע שהיא אצלי, ואני אומר לך תשמע, אם תמצא את המטבע פה באולם אני חוזר בשאלה, ואני מחזיק את המטבע ביד, אני צריך לפחד שאתה תמצא אותה אם היא נמצאת אצלי? יש לך הזדמנות אחרונה אני אומר לך לגן עדן
ש. אין מצב בעולם
הרב: אין מצב?
ש. אין מצב בעולם, הנה חבר שלי רוצה ציצית, תביא לו ציצית
הרב: לא. לא. אתה תזכור מה שאני אמרתי, זה מוקלט
ש. מוקלט שיהיה מוקלט אין מצב בעולם
הרב: אני לא רוצה חס ושלום שאח"כ יקרה לך משהו, תזכור
ש. זה גם מוקלט אצלי בשכל
הרב: תזכור מה שאמרתי הזדמנות אחרונה לגן עדן
ש. אין מצב בעולם
הרב: מיקי, תזכור מיקי. מיקי זה מיכאל, עשו לך כישוף מיקי
ש. אין מצב בעולם שגם את זה עשו לי
ש. רגע שניה שניה
ש. אני אגיד לך פשוט מה קרה לו, הוא היה ארבע שנים ברסלב, הלך לעשות התבודדות, כתוב שמי שמתבודד מובטח לו שיחזור בשלום וילך בשלום, נכון?
הרב: לא אני לא מכיר את זה
ש. מה שהוא אמר לי, הוא הלך להתבודד, לדבר עם אלהים, תקפו אותו כלבים גמרו אותו, הגיע לבית חולים. כל דבר שהוא היה עושה קדושה לטוב קרה לו רק דברים הפוכים, בגלל זה הוא חזר בשאלה, תעזור לו להתקרב
הרב: אי אפשר לעזור לו, הוא בעל גאוה
ש. הוא לא בעל גאוה
הרב: הוא בעל גאוה ואני אסביר לך משהו
ש. תשמע, אני איתו כל יום ואני מתקרב, אני מתקרב עכשיו, אני לוקח אותו איתי כל יום לרב משה לשיעורים
הרב: בא, בא תקשיב אני אסביר לך
ש. עכשיו הוא, אני אגיד לך מה, שמע, הוא מפציץ אותי בשאלות, הוא עובד אצלי, הוא מפציץ אותי כל יום בשאלות, אני אמרתי לו שמע, אני לא יכול לענות לך, בא נלך לאמנון יצחק יום אחד הוא יענה לך, אני לא מצליח
הרב: אתה יודע למה הוא מפציץ בשאלות, כי הוא לא בטוח בדרך שהוא בחר כרגע.
ש. שמע, הוא היה בטוח
הרב: עכשיו הוא היה בטוח, הוא לא היה בטוח שום דבר. הנקודה היא ככה, תקשיב, אנשים מתים בתאונות דרכים, מתים מסרטן, מתים מהכל חרדים, צדיקים מתים, כולם מתים. אדם צריך להבין, אתה יודע שאלישע היה אלישע בן אבויה תנא קדוש, אתה יודע שהוא יצא לתרבות רעה בגלל שהוא ראה כזה דבר, הוא ראה שאחד עלה לשלח את הקן והוא נפל ומת, והוא ראה אחד שעלה בשבת ולא מת, ואחד שעלה לא בשבת וכן מת, אז הוא אמר איך יכול להיות זה שחילל שבת לא מת וזה שעלה כן מת, והרי בתורה כתוב "למען יאריכון ימיך" וכתוב שמה "למען ייטב לך והארכת ימים" אז איך יכול להיות, השכר של שילוח הקן זה אריכות ימים. אבל הוא נעדר מהשיעור באותו יום שרבי עקיבא אמר שלמען ייטב לך והארכת ימים - לעולם שכולו ארוך ולעולם שכולו טוב, לעולם הבא ולא בעולם הזה, ובגלל שהוא לא ידע את זה, והוא ראה כאילו סתירה בתורה ומזה הוא יצא לתרבות רעה תנא קדוש, שמעת? אז הוא חושב שהוא למד משהו, והוא חשב שבארבע שנים אפשר להשיג את האורות שמוצאים באומן, והוא חשב שהוא כבר יודע הכל, ואם הוא יתבודד הוא יהיה מחובר לקב"ה כמו משה רבינו פנים אל פנים, ובאו הכלבים והוכיחו לו שהוא טועה. הבנת? והוא לא תפס שהם אמרו לו שהוא טועה, ולכן הוא יצא לתרבות רעה.
ש. אז אתה אומר שכל מי שטס לאומן טועה
הרב: לא. לא. כל מי שטס לאומן יכול לטוס אין שום בעיה לטוס, יכול להיות גם באומן, אין שום בעיה, אבל אם אתה חושב שמי שטס לאומן הוא לא יכול ל טעות ולא יכול להתבלבל ולא יכולים לתקוף אותו כלבים, הוא טועה, אין הבטחה כזאת בשום מקום, הבנת?
ש. רציתי לדבר איתך על מוות קליני
הרב: אבל שכחת שאתה לא תחזור, אז בשביל מה שאני אבזבז את חיי על מי שמתאבד
ש. אין בעיה אין בעיה, שאלה אחרונה, לא יותר מזה, זהו. מוות קליני
הרב: אתה עכשיו מחייך לי, כאילו אתה רוצה ציצית. שאלה אחרונה, נו
ש. גם יהודי וגם גוי
הרב: תראה כמה רוצים שאתה תחזור לאומן, תראה
ש. גם יהודי וגם גוי שהם מתים מוות קליני הם מגיעים לאותו חויה של האור, האור עוטף אותם
הרב: ביציאה רק, ביציאה
ש. אף אחד לא הגיע למשפט, את אף אחד לא שאלו אם קבעת עיתים לתורה, אף אחד לא הגיע לקטע הזה
הרב: הלו, ביציאה, בטרמינל כשיוצאים מהארץ גם גוי גם יהודי עושים לו בידוק בטחוני, אבל זה טס לשויץ זה טס לאפריקה וזה טס לאוסטרליה, כל אחד טס לכיוון אחר, ומה שאלו אותו כשהוא הגיע לאוסטרליה, ומה שאלו את ההוא בשויץ ואת ההוא באפריקה לא שמעת, אתה מכיר רק את היציאה, ביציאה גוי ויהודי עובר אותו תהליך, אבל מה בהמשך - זה יהיה בהמשך. הבנת? קח ציצית, קח. קח.
ש. תודה רבה, לא אני לא שם ציצית,
אני מחלק לכם מתנות רבותי, תודה רבה לעוזרים ולמארגנים של הערב, רבי קובי לוי ואיתן מרן ומשפחתו.
ה' יברך את כל הקהל הקדוש, הקב"ה יברך את כלכם לבריאות שלמה ואיתנה, הצלחה, פרנסה תשובה, תשובה שלמה, בריאות, זיווגים הגונים, ישועה, זרע חי וקיים.
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות