אילת - עשרת הדברות
- - - אין זה התמלול, אלא עיקר הדרשה מהספר 'תורת חסד' מהרב אליהו אילן חנן שליט"א - ישר כוחו! 2 מאמרים; מאמר א 'דין תורה' מאמר ב 'עבד עברי' (לגומא לכתבה מהספר 'טו בשבט' לחץ כאן, לעוד הרצאה מהספר: 'נתניה - גלגולי עמרם יוכבד ומשה' לחץ כאן)- - - ואח"כ התמלול המלא אך לא מוגה!! - - -
פרשת יתרו: מאמר א]
א] כיצד נהגו אומות העולם בשעה ששמעו את הקולות העצומים של מתן תורה?
ב] מדוע מוזכר שם ה' רק בחמשת הדיברות הראשונות?
ג] הרמב"ן מחלק את עשרת הדיברות בצורה שווה; חמש מצד ימין שהן מצוות שבין אדם למקום וחמש מצד שמאל שהן מצוות שבין אדם לחברו ולפי זה יש להבין למה מצות ביבוד אב ואם מופיעה בצד ימין של הלוחות אף על פי שלכאורה הינה מצווה שבין אדם לחברו?
ד] כיצד נכללות כל תרי"ג המצוות בעשרת הדיברות?
ה] במדרש אגדה הקשו: מפני מה חתם הקב"ה את עשרת הדיברות דווקא בלא תחמוד? ותירצו: מפני שכולם תלויים בו שכל מי שקיים מצוה זו כאילו קיים את כל התורה ויש להבין: מה המיוחד במצווה זו שהפליגו בה כל כך ?
ו] כיצד יתכן לצוות את האדם שלא יחמוד וכי יכול האדם לשלוט על ליבו?
ז] מדוע ניתנה התורה דווקא בחודש סיון?
אומות העולם שומעים את הקולות העצומים ורצים אל בלעם;
בגמרא במסכת עבודה זדה דף ט מבואר שבשנת לבריאת העולם היה מעמד הר סיני ובגמרא במסכת שבת דף פ"ו מבואר שהיה זה בשבת קודש ז' סיון ויש שאומרים בו' בסיון.
והנה בגמרא במסכת זבחים דף קט"ז מסופר על הרעש העצום שהיה בכל העולם בזמן מתן תורה.
נאמר: וישמע יתרו מה שמע ר' אליעזר המודעי אומר מתן תורה שמע שכאשר ניתנה תורה היה קולו של הקב"ה מהלך מסוף העולם ועד סופו וכל מלכי הגויים נבהלו ורעדו מהקולות הללו.
וכנגד זה נאמרו במזמור של יום שבת קול ה' בכוח קול ה' בהדר וכו' קול ה' יחולל אילות שבעה קולות נזכרו במזמור זה תהילים כ"ט שבעה קולות שהפחידו את אומות העולם.
ואז בשעה שפחדו כולם הלכו להתייעץ עם הגדול שבהם עם בלעם.
שאלוהו: ה' למבול ישב האם הקב"ה עושה כאלה קולות כדי להביא שוב מבול?
ענה להם בלעם: וישב ה' מלך לעולם נשבע הקב"ה שלא יביא עוד מבול לעולם.
חזרו ושאלו: אם כן מה הוא הקול העצום הזה בעולם?
אמר להם: ה' עוז לעמו יתן ה' נותן לעמו חמדה טובה שיש לו בבית גנזיו חמדה שהיא גנוזה תתקע"ד דורות קודם שנברא העולם ועוד כ"ו דורות מבריאת העולם שנאמר: דבר ציווה לאלף דוד ובשל כך הסער הגדול הזה.
ענו כולם ואמרו: ה' יברך את עמו בשלום!
ובמדרש רבה כ"ט ט' דרשו את הפסוק בתהילים ס"ח ט' אדץ דעשה אף שמים נטפו מפני אלוקים זה סיני עמודי שמים התרופפו וגם ההר רעד שנאמר ויחרד כל ההר מאוד הארץ רעדה והגבעות התמוטטו.
ועם ישראל כששמעו את הקולות פרחה נפשם ומתו שנאמר נפשי יצאה בדברו עד שהשליך הקב"ה עליהם טל תחיה ואם ישראל עם קדושים פחדו כל כך על אחת כמה וכמה שאומות העולם נבהלו נחפזו.
ומוסיף רבינו בחיי שאף החמה עמדה מלכת וחמש פעמים עמדה החמה בזכות משה ביציאת מצרים בשביעי של פסח בקריעת ים סוף במלחמת עמלק במתן תורה ובמלחמת סיחון על נחל ארנון.
ואז בשעת מתן תורה אמר רבי יוחנן שהיה שקט מוחלט בעולם ציפור לא צייץ עוף לא פרח שור לא געה הבריות לא דיברו הים פסק לנוע ואפילו המלאכים והשרפים לא אמרו קדוש קדוש כל העולם דמם והחריש ואז יצא הקול אנכי ה' אלהיך.
שם ה' מוזכר רק בחמשת הדיברות הראשונות שהם בין אדם למקום;
והנה בחלוקת עשרת הדיברות נאמרו כמה פירושים:
הרמב"ן מבאר שעשרת הדיברות מחולקות לשתיים חמש מצד ימין הלא הן מצוות שבין אדם למקום וחמש מצד שמאל הן המצוות שבין אדם לחברו!
מבאר רבי יוסף אלבו בספר העיקרים מאמר ג' פרק כ באופן נפלא את הסדר והקשר של חמשת הדברות הנמצאות בצד שמאל הצד של בין אדם לחברו:
האדם מצווה: אל תזיק את גופו של חברך לא תרצח וגם לא את אשתו כגופו לא תנאף וגם לא את חירותו לא תגנוב ואפילו בדיבור אל תזיק לו לא תענה ואפילו לא במחשבה לא תחמוד.
וכדברי הרמב"ן נאמר גם במדרש אגדה שאל טורנוסרופוס הרשע את רבי עקיבא מפני מה נזכר שם ה' רק בחמשת הדיברות הראשונות ואילו באחרונות אינו מוזכר כלל?
השיב לו רבי עקיבא: כיון שהחמש הראשונות הן מצוות חיוביות כלפי ה' יתברך ולכן מוזכר שמו שהרי העובר עליהן אינו רע אלא לשמים אולם חמשת הדיברות האחרונות הן מצוות שחומרתן רבה כלפי הבריות ולכן לא נזכר שם ה'.
ומקשה הרמב"ן על מה שפירש בחלוקת הדיברות למה אם כן כיבוד אב ואם נמצא בין חמשת הדיברות הראשונות הרי לכאורה זו מצווה שבין אדם לחברו ומקומה אם כן בצד שמאל עם הדברות האחרונות?
מדוע כיבוד אב ואם נמצא בצד ימין?
ותירץ הרמב"ן: שלא לחינם נכתבה דיברה זו החמישית לפי שהיא זו המקשרת בין המצוות שבין אדם למקום לבין המצוות שבין אדם לחבירו.
שהרי אמרו במסכת קידושין דף ל ששלושה שותפים יש ביצירת האדם:
האב - ממנו נוצרים חמישה דברים העצמות הגידים המוח הציפורניים והלובן שבעין הכל לבן.
האם - ממנה נוצרים עוד חמישה דברים העור הבשר הדם השערות והשחור שבעין ושורשם אדום.
הקב"ה - נותן לאדם עשרה דברים רוח נשמה תואר פנים ראיה שמיעה דיבור הליכה חכמה בינה ודעת.
ולכן כשמכבד את אביו ואת אימו שהם שותפים ביצירתו אומר הקב"ה מעלה אני עליו כאילו כבדני.
הרי שיש במצווה זו שילוב של מצווה שבין אדם לחבירו לבין מצווה שבין אדם למקום.
ומוסיף החינוך: משורש המצוה להכיר טובה למי שגידלו והיטיב לו שאם ח"ו יהיה כפוי טובה כלפי הוריו שהביאוהו לעולם ח"ו יכפור בטובתו של מקום המחייהו בכל רגע ורגע!
עומק כיבוד אב ואם נלמד מנדב ואביהוא;
ואחר כל הדברים עדיין טעון בירור מדוע בכל זאת כיבוד אב ואם נכלל בדיברות הראשונות הרי סוף סוף זו מצווה שמקיימים אותה עם הזולת ככל המצוות שבין אדם לחבירו?
וכדי להבין את עומק הענין יש להקדים ולהתבונן בקושיית החתם סופר שהנה בחטאם של נדב ואביהוא הובאו בחז"ל ששה טעמים שונים על מה נפטרו:
א] ויקריבו לפני ה' אש זרה אשד לא ציווה אותם הקטירו קטורת ללא רשות.
ב] במסכת עירובין דף ס"ג מבואר שחטאו בזה שהורו הלכה בפני משה רבם שאף על פי שיורדת אש מן השמים מצווה להביא מן ההדיוט.
ג] במדרש רבה ויקרא מבואר שחטאם היה על שנכנסו שתויי יין למקדש.
ד] במסכת סנהדרין דף נ"ב מבואר שחטאם היה שאמרו על משה ואהרן אימתי ימותו שני זקנים הללו ואנחנו ננהיג את הדור.
ה] בתנחומא אחרי מות כתוב שחטאו בשעת מתן תורה שזנו עיניהם מן השכינה שנאמר ויחזו את האלוקים ויאכלו וישתו.
ו] במדרש רבה מבואר שחטאו על שלא הולידו בנים.
והדבר צריך ביאור: כי לכאורה דברי חז"ל סותרים זה את זה.
ובפרט שהחטא שלכאורה נראה הקל ביותר חטאם שלא הולידו ילדים מובא בזוהד הקדוש ויקרא ה' בשם רבי אבא שהוא הטעם העיקרי לעונשם ומחמת שלא נשאו אשה לא היו ראויים להקטיר קטורת שהיא הנעלה שבכל הקרבנות ותמוה מאוד כיצד יתכן שחטא זה חמור יותר מהחטאים האחרים שהזכירו חז"ל?
מבאר החתם סופר יסוד עצום בכיבוד אב ואם אדם:
צדיק ככל שיהיה אינו מבין וגם אין באפשרותו לדעת עד כמה חייב הוא להיזהר בכבוד אביו!
שכן האמת היא שבעודו ילד וכן בבחרותו ואפילו לאחר שכבר נשא אשה עדיין אינו מבין כמה צריך הוא להיזהר בכבוד אביו ואמו אבל כשמתחילים להוולד לו ילדים והם גדלים והילד כבר בן חמש והאבא קורא לו ואומר לו לעשות דבר מה והוא מסרב או שאינו שם ליבו לנאמר פתאום האב נפגע נעצור!
את אותו האדם לרגע קט ונשאל אותו מה קרה מה גרם לך להפגע וכי ילד בן חמש יכול לפגוע באדם מכובד שכמוך?
ואז הוא מבין...
הוא אומר לעצמו השקעתי בו חמש שנים וככה הוא עושה לי?!
והרעיון מתחיל לחלחל...
ברגע זה הוא הבין את שורש מצוות כיבוד אב ואם איך הוא בעצמו נהג כלפי אביו ואימו ועד כמה הוריו נפגעו ממנו רק עכשיו הוא מבין שכל המעשים הקטנים כל הדקויות שלא שמים לב אליהם מעשים שאדם דש בעקביו גם הם פוגעים!
ועל פי יסוד זה מבאר החתם סופר:
אמר הקב"ה: אינכם יודעים עד כמה גדולה חובתכם להיזהר בכבוד הבורא ולכן כדי שתבינו זאת עליכם ללדת תחילה ילדים וכשתבינו מה אתם מצפים מהילדים שלכם תדעו לכבד את ההורים שלכם ורק אחרי שתדעו איך לכבד את הוריכם תוכלו לעלות עוד מעלה ותשכילו איך לכבד את הקב"ה!
ואילו נדב ואביהוא חטאו בששה חטאים ששורשם אחד שלא הולידו ילדים וממילא חטאו ופגמו בעוד שני חטאים בכיבוד הורים ומורים ודבר זה גרם להם שלא לדעת איך לכבד את הבורא ולכן חטאו בעוד שלושה חטאים אחרים כלפי הקב"ה!
ולפי זה מאירים דברי הרמב"ן באור יקרות כיבוד אב ואם היה בצד הימני של הלוחות בין הדברות שבין אדם למקום כיון שמצווה זו היא הסוללת לאדם את הדרך הישרה כדי לכבד את קונו!
כל הגויים הודו לקב"ה כששמעו כבד את אביך;
ובהתאם לכך יובן היטב מה שדרשו חז"ל במדרש רבה במדבר ח' ד' על הפסוק: "יוֹדוּךָ ה' כָּל מַלְכֵי אָרֶץ כִּי שָׁמְעוּ אִמְרֵי פִיךָ" (תהלים קלח, ד) מלמד שכל המלכים בעולם עמדו מכסאותיהם והודו לקב"ה.
בתחילה אמרו כולם: לכבוד עצמו הוא עושה! ולכן אמר: אנכי ה' אלוקיך אמרו: כל מלך רוצה שלא יכחישוהו.
כשאמר: לא יהיה אמרו: אף מלך בשר ודם אינו רוצה שיהיה לו שותף.
לאחר מכן כשאמר: לא תשא אמרו: כל מלך יהיה אשר יהיה אינו רוצה שיזלזלו בשמו.
כשאמר: זכור את יום השבת אמרו: כל המלכים כל מלך רוצה שיכבדו את יומו המיוחד.
אבל כיון שהגיע ל: כבד את אביך הודו לו כולם שהרי כל מלך אומר לחייליו כשתגיע להיות חייל שלי תשכח מאביך מאמך תשכח מאשתך ומכל ילדיך כעת אתה רק חייל שלי!
אך הקב"ה אינו כן הקב"ה מצווה כל אדם לכבד את אביו ואת אמו ועל כן יודוך ה' כל מלכי ארץ!
לא תחמוד קשור לדברות הראשונות;
וכדי להעמיק עוד בשורשם של עשרת המצוות נביא חלוקה נוספת של עשרת הדברות;
האבן עזדא מחלק את הדברות לשלוש קבוצות;
האחת מצוות שבלב אנכי לא יהיה לא תחמוד.
השניה מצוות שבלשון לא תשא שם ה' לשוא זכור את יום השבת לקדשו לא תענה ברעך עד שקר.
והשלישית מצוות שבמעשה כבד את אביך לא תרצח לא תנאף לא תגנוב.
לפיכך עשרת הדברות כוללות את כל מעשי האדם מחשבה בלב דיבור בלשון ומעשה.
ובזוהר הקדוש דף צ"ג ובמדרש רבה נשא פי"ג וד' סעדיה גאון הובא ברש"י פרשת משפטים ביארו טעם נוסף למה נבחרו עשרת המצוות הללו לדיברות ולא מצוות אחרות מתוך התרי"ג וזאת כיון שבכל אחת מהן כלולים מצוות רבות והם הם השורש והיסוד לכל התרי"ג מצוות!
והוסיף המבי"ט בית אלוקים ח"ג פרק ל"א: שמתוך עשרת הדברות רק שתיים שמעו ישראל מפי הגבורה כיון שהם שורש השרשים;
אנכי - הוא השורש של כל מצוות עשה כיון שאם האדם מאמין שהקב"ה פטרונו של עולם הרי שהוא מחוייב לקיים את כל מצוותיו.
ולא יהיה - הוא השורש לכל מצוות לא תעשה כיון שכל הלאוים הם דברים שנואים לפני המקום והרי הם כעין אלהים אחרים.
בעשרת הדברות כלולים כל התרי"ג מצוות;
וכאן יש להתבונן בדברי האבן עזרא שמנה בכלל המצוות שבלב שלש מצוות אנכי לא יהיה ולא תחמוד ותמוה מה הוא העומק של לא תחמוד עד שמנוהו בקנה אחד עם שורש השרשים של האמונה אנכי ולא יהיה?
ובמדרש אגדה הקשו: מפני מה חתם הקב"ה את הדברות דווקא בלא תחמוד ותירצו לפי שכולם תלויים בו מרמז שכל מי שמקיים מצוה זו כאילו קיים את כל התורה!
ויש להבהיר ולהבין את עומק הדיברה האחרונה את גודל חומרת האיסור לחמוד שבגינו מנה האבן עזרא מצווה זו בקבוצה אחת יחד עם אנכי ולא יהיה מה גורם לה למצווה זו שיהיה משקלה כה רב עד שכל המצוות תהיינה תלויות בה!
ותחילה נקדים חידוש נפלא במעם לועז עמ תקי"ז הביא את דברי דבינו בחיי כד הקמח אות ש' ועוד מפרשים שביארו כיצד באמת כלולים כל התרי"ג מצוות בעשרת הדברות:
אנכי - כולל את מצוות אהבת ה' יראת ה' החיוב להתפלל בכל יום קידוש ה' יראת בית המקדש ובית הכנסת מצות הגדה של פסח אכילת מצה ואיסור חמץ ושתית ד' כוסות וישיבה בסוכה וכן את מצות תפילין מזוזה פדיון הבן ותרומות ומעשרות.
לא יהיה - כולל את כל איסורי עבודה זרה כשפים נביא השקר מסית ומדיח כתובת קעקע קרחה ושריטה כלאים ושעטנז וכן שריפת עיר הנידחת והשיתוף עם הגויים.
לא תשא - כולל את כל עניני שבועות ונדרים הקדשות וחרמות נזירות חילול ה' וברכה לבטלה.
זכור את יום השבת - כולל את כל המועדים וקרבנותיהם תמידים ומוספים ראש חודש וקידוש החודש.
כבד את אביך ואת אמך - כולל איסור הכאה וביזיון קללת אב ואם היראה מהם והיראה מחכמי ישראל.
לא תרצח - כולל כל דיני נפשות איסור לשון הרע לא להמנע מצדקה לא לבייש את חברו ולא להסיג את גבול חברו ולא לרדת לאומנתו וכן לא ללחוץ את חברו לשלם הלואתו כשאין לו וקל וחומר איסור ריבית.
לא תנאף - כולל את כל איסורי העריות ואיסור נדה.
לא תגנוב - כולל את דיני שומרים שוחד אונאה וגנבת ליבו של חברו.
לא תענה - כולל את כל דיני עדות ועדים זוממים.
ולא תחמוד - כולל גם שלא ישנא את חברו וישיב אבדתו ועיקר העיקרים ואהבת לרעך כמוך!
לא תחמוד רומז למצוות ואהבת לרעך כמוך;
ולפי זה מובן היטב: מדוע בציווי לא תחמוד כלולה כל התורה כולה כיון שמצוות ואהבת לרעך כמוך היא כלל גדול בתורה ולכן צירפוהו לאנכי ולא יהיה?
ומעתה נבין עניין נוסף: מפני מה ניתנה תורה דווקא בחודש סיון?
בזוהר הקדוש מבואר הטעם מפני שמזלו של חודש זה הוא מזל תאומים!
רמז הקב"ה בזה לאומות העולם: בואו וראו באיזה חודש נתתי את התורה בחודש שמזלו תאומים אין זה אלא מפני שרצוני שיבוא עשיו תאומו של יעקב ויתגייר ויעשה רצוני וישוב להיות כתאום ליעקב!
אולם בכלי יקר הוסיף עומק:
ניתנה תורה בחודש שמזלו תאומים מאחר שיסוד התורה הוא ואהבת לרעך כמוך ומרומזת מצווה זו בדיברה האחרונה!
הא למדנו: שרצון ה' שבניו עם ישראל יהיו מאוחדים ביניהם כתאומים! כאילו יצאו מבטן אחת וכמו שכשקיבלו את התורה נאמר: ויחן שם ישראל לשון יחיד בלב אחד כאיש אחד וניתנה התורה על הר סיני השפל בין ההרים ועל ידי משה רבינו העניו מכל הנביאים וזאת למען ידע כל אדם להמעיט את עצמו ולא להרים עיניו ולהתאוות לעושר חברו וכך ורק כך מתוך מידת הענווה יתכן שיאהבו ישראל זה את זה כתאומים!
כיצד יתכן לצוות את האדם שלא יחמוד? וכי יכול אדם לשלוט על ליבו?!
ובעזרת השי"ת נראה להוסיף רובד נוסף עומק בתוך עומק מפני מה סיים הקב"ה את הדיברות בלא תחמוד על פי המכילתא.
במכילתא הקשו: מפני מה בפרשת יתרו כתוב לא תחמוד ואילו במשנה תורה בפרשת ואתחנן כתוב לא תתאוה?
וביארו חז"ל: שהקב"ה אסר על האדם שני דברים תאווה וחמדה:
התאווה היא בלב וכמו שנאמר: כי תאוה נפשך.
ואילו החמדה היא במעשה כמו שנאמר: לא תחמוד כסף וזהב עליהם ולקחת לך.
וכן פסק הדמב"ם הלכות גזלה ואבדה א' ט' שבין התאווה ובין החמדה הם כשאדם רוצה לקנות חפץ מחבירו והחבר אינו רוצה למכור לו!
אלא כשהשני אינו רוצה למכור את החפץ ישנם שני שלבים האיסור מתחיל בתאוה בלב וממשיך כשמנסה לשכנע אותו בכל מיני אופנים שונים ומשונים ואז מגיעה החמדה ועמה איסור לא תחמוד!
והקשה האבן עזרא: רבים יתמהו איך שייך לצוות מצוה על הלב איך שייך בכלל שישלוט האדם על ליבו?
ובספר החינוך מבואר: שבאמת יכול אדם לשלוט ביצריו יכול הוא שלא לחמוד את מה שיש לשני ויש בכוחו שלא לקנא בשני ולא לחשוב למה לו יש ולי אין.
הכיצד?
כדי להבין זאת צריך לפתוח צוהר לעומקה של מצוות לא תחמוד:
רבינו חיים ויטאל שער הקדושה חלק ב' שער ד' כותב: שהחמדה היא אב הטומאה ואם אדם יחמוד לבסוף ישנא את חברו ויקנא בו ועל ידי כך יעבור על כל העברות בתורה יגנוב ירצח ינאף ישבע שבועת שקר והכל בגלל אותה חמדה ומשום כך דווקא לא תחמוד היא האחרונה שבדברות כיון שבה הקב"ה משתמש ככלי לשמירת כל תרי"ג המצוות כיון שהיא המעצור והשמירה הגדולה ביותר לריסון מידותיו של האדם ולכן היא שקולה כנגד כל עשרת הדיברות!
אז איך לא חומדים?
לא תחמוד הוא שיא האמונה בה' ושיא הפחד מה';
מבאר האבן עזרא יסוד בהרגשות האדם:
אדם שיודע שלא יוכל להשיג משהו לעולם לא יתאווה לו לשם משל האם אדם מתאווה לעוף כציפור ודאי שלא אף על פי שכל אדם שישאל האם הוא רוצה לעוף ישיב הן אבל כיון שיודע שזה לא יתכן לא עולה בדעתו להתאוות לזה כלל וכלל!
ואילו האדם היה מתאווה לכל דבר לא היה יכול להתקיים בעולם שהרי כל זמנו היה רוצה עוד ועוד היה רוצה לעוף למלוך על כל העולם לשלוט על כולם וכן הלאה דברים שהם בלתי ניתנים להשגה לכן ברא ה' את התאווה עם מעצור האדם מתאווה רק למה שאפשרי שיהיה לו!
ואם כן כשם שהכפרי לעולם לא יחשוק לישא בת של מלך שכן הוא מבין שזה בלתי אפשרי כך הקב"ה ציוה לא תחמוד תאמין שאם הבורא ירצה תקבל ואין שום כח בעולם שימנע זאת ממך וכן להיפך אם הקב"ה לא ירצה
תקבל ואין שום כח בעולם שימנע זאת ממך וכן להיפך אם הקב"ה לא ירצה לא תקבל גם אם תתאווה ותתאמץ לכך הרבה מעבר לכוחותיך.
וכיון שכך ברגע שהאדם יודע שבלתי אפשרי שהחפץ של חבירו יהיה בידו והכל בגזירת עליון שוב אינו מתאווה כלל למה שאינו שלו.
ואם כן התברר: שלא תחמוד הוא העומק באמונת ה' והרי זו השלמה למצוות אנכי ולא יהיה וכדברי האבן עזרא.
והרי מצווה זו משלימה את הראשונות שאנכי ולא יהיה הם הם האמונה שבלב ולא תחמוד הוא המבחן המעשי שהאדם באמת מאמין בה'!
והבית הלוי הוסיף נדבך נוסף:
ישנה תכונה הקיימת בלבו של כל אדם כשהוא פוחד כל התאוות פורחות ממנו!
ואם כן כשיתבונן האדם וירגיש בליבו פחד ה' שציוה לא תחמוד מרוב הפחד לא יתאווה לכלום וכך יוכל האדם שלא לחמוד ואף אינו צריך לעבוד על עצמו שלא לחמוד כי הרי מיד כשיראת ה' תהיה לנגד עיניו התאווה תפרח ממנו כלא היתה!
ולפי זה מובן העומק הנורא שבמצוות לא תחמוד תפחד מהקב"ה ותאמין בו שכל מה שמגיע לך תקבל!
ולכן עיקר העיקרים עשרת הדיברות תחילתן באמונה אנכי ה' וסופן באמונה – לא תחמוד!
תמלול מלא אך לא מוגה!
ערב טוב בעזרת השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירויח הערב יהיה כשוח והודיה לבורא על העבר ההוה ועתיד נזכה לראות שתגדל ויתקדש שמו בעולם מהרה יוסף בן רחל ובני משפחתו יזכו לחוכמה אהבת התורה חזרה בתשובה אריכות ימים בריאות הנפש והגוף ל הגאולה שלמה מהרה זיווג אגון מהרה לרותם בן בת שבע אמן בלחש אמן אמן הערב גם לעילוי נשמת הוריים מנוחתם עדן אמן טוב אנחנו היום נפתור לכם כמה דברים שבטח היו לכם שאלות במשך החיים ולא קיבלתם תשובות עכשיו אני מקווה שתקבלו בעשרת הדיברות שעם ישראל קיבל כיצד נהגו אומות העולם כששמעו את הקולות העצומים של מתן תורה למה ב עשרת הדברות חמש דברות ראשונות מוזכר שם השם בחמש האחרות לא מוזכר הרמבן מחלק את עשרת הדיברות בצורה שווה חמש מצד ימין מצוות בין אדם למקום חמש מצד שמאל מצוות בין אדם לחברו אבל מצוות כיבוד א ום נמצאת נמצאת בצד ימין לכאורה זה בין אדם לחברו איך זה מסתדר איך נכללות כל תריג מצוות בעשרת הדיברות כל התרג נכללות בתוך עשרת הדברות למה חתם הקדוש ברוך הוא תעשר את הדברות במצווה שנקראת לא תחמוד וחכמים אומרים מפני שכולם כל הדיברות וכל המצוות תלויים בלא תחמוד ומי שמקיים מצווה זו שלא תחמוד קיים את כל התורה למה הפליגו חכמים כל כך במצווה הזו ודבר הכי חשוב איך אפשר לצוות אדם לא תחמוד כשזה בא מן הלב כי אדם יכול לשלוט על הלב הוא רואה משהו והוא חמד אותו איך הוא יכול למנוע את זה אז איך התורה מצווה דבר שלכאורה קשה לבצע עוד שאלה אחת למה תורה ניתנה בחודש סיוון מתחילים הגמרא בעבודה זרה ט מבארת לנו בשנת 2448 לבריאת העולם היה מעמד הר סיני הגמרא בשבת פו זה היה בשבת קודש בזן בסיון יש אומרים ו סיון אבל זה היה בשבת הגמרא במסכת זבחים כ טז מסופר שהיה רעש עצום בכל העולם בזמן מתן תורה עד כדי כך שכתוב וישמע יתרו מה שמע רבי אליעזר המודעי אומר מתן תורה שמע כאשר ניתנה תורה היה קולו של הקדוש ברוך הוא מהלך מסוף העולם ועד סופו וכל מלכי הגויים נבהלו ורעד מהקולות הללו כנגד זה נאמר במזמור כל אדוני בכוח כל אדוני בהדר כל אדוני יחולל ילות קיצור שבעה קולות נזכרו במזמור תהילים כט שהפחידו את אומות העולם בשעה שפחדו הלכו להתייעץ עם מי עם בלעם הרשע שאלו אותו אדוני למבול ישב האם הקדוש ברוך הוא מתכוון להביא מבול שוב לעולם ענה להם בלעם וישב אדוני מלך לעולם הקדוש ברוך הוא נשבע שלא יביא עוד מבול לעולם אז מה זה הכול העצום שאנחנו שומעים אמר להם אדוני עוז לעמו יתן הקדוש ברוך הוא נותן להם את החמדה הטובה שיש לו בבית גנזיו תת קעת דורות לפני שנברא העולם ועוד 26 דורות משנברא העולם דבר ציווה לאלף דור לכן יש את הרעש העצום בכל העולם מה ענו הגויים אה אם זה ככה אדוני יברך את עמו בשלום זה מה שהיה והמדרש אומר על הפסוק בתהילים ארץ רעשה אף שמיים נטפו מפני אלוהים זה סיני עמודי השמיים התרופפו גם ההר רעד מאוד ויחרד כל ההר מאוד הארץ רעדה הגבעות התמוטטו עם ישראל ששמעו את הדיברות נשמתם נפשי יצאה ודבר עד שהשליך עליהם הקדוש ברוך הוא תל תחיה ואם זה מה שקרה לעם ישראל שהם יודעים שמקבלים את התורה עכשיו וודאי שהם לא צריכים למות איך ייקבלו המתים תורה התורה תינתן לחיים ובכל אופן נשמתם אז על אחת כמה וכמה נבהלו אומות העולם ורבנו בחיה מוסיף ואומר שאף חמה עמדה מלכת במתן תורה באותה שעה אמר רבי יוחנן היה שקט מוחלט בעולם ציפור לא צייץ עוף לא פרח שור לא געה הבריות לא דיברו הים פסק לנוע אפילו המלאכים והשרים לא אמרו קדוש קדוש כל העולם דמם חריש ואז יצא הכל אנוכי אדוני אלוהיך למה אם היה נשמע לו כל אחד אם היייתה תזוזה בעולם היו יכולים להגיד יש עוד כוח חוץ מכוחו של הקדוש ברוך הוא הנה כוח עצמה מי שיכול לעשות משהו ציפור ציצה השור געה הים נע בגלולת מלכת דממה רק כולו של הקדוש ברוך הוא נשמע אין עוד מלבדו עשרת הדיברות נחלקים כפי שאמר הרמבן לשניים חמש מצד ימין מצוות בין אדם לחברו סליחה מצוות בין אדם למקום חמש מצד שמאל מצוות בין אדם לחברו והרב יוסף אלבו בספר העיקרים אומר הסוד והקשר של חמשת הדיברות הנמצאות בצד שמאל ש שזה הצד בין אדם לחברו זה הולך בסדר מסוים לא בחינם שימו לב מצווה ראשונה לא להזיק גופו של חברך זה לא תרצח וגם לא תזיק את אשתו לא תנאף וגם לא את ו לא תגנוב וגם בדיבור אל תזיק לו לא תענה ברעך ע שקר וגם לא במחשבה להזיק לו לא תחמוד שמעתם איך זה הולך הסדר הסדר הולך לא להזיק לגוף חבר לא לאשתו לא לחירותו גם לא בדיבור ולא במחשבה אלה חמש מצוות לא תרצח לא תנאף לא תגנוב לא תענה לא תחמוד שאל טורנוסרופוס הרשע את רבי עקיבא למה נזכר שם השם רק בחמשת הדברות הראשונות ובאחרונה לא נזכר כלל הגויים של פעם הרשעים הגדולים ביותר היו מעיינים בתורה יותר ממה שאנחנו כמה אנשים בכלל שמו לב ששם השם מופיע חמש פעמים בצד ימין ובצד שמאל בכלל לא והוא שואל את רבי עקיבא משיב לו רבי עקיבא כיוון שחמש הראשונות הם מצוות חיוביות כלפי השם יתברך לכן מוזכר שמו ומי שעובר עליהם אינו רע אלא לשמיים אנוכי לא יהיה לא תישא את שם השם אלוקיך לש זכור את יום השבת וכבד את אביך ואת אמך ואלה חמשת הדיברות שהם כלפי הקדוש ברוך הוא אבל חמשת הדברות האחרונות בלוח השני השמאלי הם מצוות שחומרת רבה רק כלפי הבריות כמו שאמרנו ולכן לא נזכר שם השם מקשה הרמבן למה אם כן כיבוד ם והם נמצא בחמשת הדיברות הראשונות לכאורה זה מצווה בין אדם לחברו היא היייתה צריכה להיות בצד השמאלי מסביר הרמבן לא לחינם נכתבה דברה זו החמישיית לפי שהיא מקשרת בין המצוות שבין אדם למקום לקדוש ברוך הוא לבין המצוות שבין אדם לחברו במסכת קידושין ל כתוב שלושה שותפים ביצירת האדם האב האם והקדוש ברוך הוא מה כל אחד נותן האבא נותן עצמות גידים מוח ציפורניים ולא בן שבעיניים הכל לבן עצמות גידים מוח ציפורניים ולא בן שבעיניים מה האמה נותנת חמישה דברים העור הבשר הדם השערות והשחור שבעיניים והשורש של זה אדום מה הקדוש ברוך הוא נותן לאדם עשרה דברים רוח נשמה תואר הפנים ראייה שמיעה דיבור הליכה חוכמה בינה ודעת ולכן כשאנחנו מכבדים את האבא והאמא שהם שותפים ביצירה אומר הקדוש ברוך הוא מעלה אני עליכם כאילו קיבתם אותי אז זאת אומרת זה שייך לקדוש ברוך וגם לא רק להורים אם אתם מכבדים את ההורים השותפים שלי אם אתם מכבדים אותם אתם מכבדים אותי אז יש לנו שילוב במצווה הזו בין אדם לחברו ובין מצווה שבין אדם למקום ומוסיף החינוך משורש המצווה להכיר טובה למי שגידל אותך והיטיב לך כי אם אתה כפוי טובה להורים שהביאו אותך לעולם אתה גם תחפור בטובתו של המקום כי אם אתה לא מרגיש מחוייבות למי שמתב לך פיזית עני עינה כמו שאומרים אז מי שאתה לא רואה אותו ודאי שתחפצו כמה אנשים זוכרים בכלל את הקדוש ברוך הוא במשך היום מצליחים ללכת יש יהודי יקר חבר שלי שרצה לבוא לפה אבל הוא לא יכול לזוז יש לו מקל הליכה מסיבות כלשהם והוא לא בא ואתם הצלחתם להגיע מישהו אמר תודה כשנכנס לעולם על זה שהוא הצליח להגיע בזכות הקדוש ברוך הוא שנתן לו את כוח הליכה מישהו חושב כרגע שבגלל שהוא רואה ושומע אותי הוא צריך להודות לקדוש ברוך הוא על זה שעכשיו הוא רואה ושומע אה זה ברור לנו כאילו הכל ברור רק אם חס ושלום יקרה משהו אולי ניזכר בו אבל עד שאנחנו מדברים שהקדוש ברוך הוא שותף אז בוא אני אספר לכם סיפור מעניין יהודי הגיע לאנגליה המטרה הכנסת כלה יש לו בת שהגיעה לפרקה ואין לו כסף להשיא אותה יש שידוך רוצים להתקדם אבל כל אחד צריך להביא משהו והוא אין לו כלום אז הוא הלך לעשות שנורר באנגליה שבועיים הוא מנסה גרוש לא קיבל פה סנט שום מטבע בוכה רואה אותו אחד בבית הכנסת בוכה שואל אותו למה אתה בוכה אומר לו אני באתי מסיבה זו ולא הצלחתי לעשות כלום אמר לו תשמע יש בן אדם מאוד מפורסם עשיר גדול וקמצן גדול אבל לך תדע אם יהיה לך מזל אולי הוא יתן לך אבל יש לו את האפשרות לתת לך כל מה שאתה צריך מה יש לו להפסיד הלך לשם פתחו לו את הדלת הוא רואה את העשיר יושב ככה עם הרגליים על איזה מסעד עם פייפ כן ככה מתרברב מה אתה צריך אמר לו תראה אני יש לי ילדה שצריכה כמה ילדים יש לך אמר לו 11 נבל אתה נבל ברשות התורה אתה לא מתבייש להביא 11 ילדים ואין לך אפילו להשיא אותם איפה האחריות שלך תתבייש לך ואתה בא אליי וואו איזה בזיונות לא רק שהוא לא אסף כסף עכשיו הוא קיבל מנה לכל החיים טוב אין ברירה הוא מסתובב לצאת החוצה פתאום הוא עוזר אומץ מסתובב אליו ואומר לעשיר וכמה ילדים יש לך אמר לו אחד אמר לו אתה יודע מה ההבדל ביני לבינך אותי הקדוש ברוך הוא הסכים לקחת שותף 11 פעם אותך הוא הסכים לקחת רק פעם אחת שותף הרי הקדוש ברוך הוא שותף בילדים לא הוא מצא חן בעיניו התשובה אמר לו כמה אתה צריך אמר לו 60,000 דולר אמר לו קיבלת בפעם הבאה אם עוד פעם יהיה לך משהו עם השותף תבוא אליי הקדוש ברוך הוא שותף שותף גם אם יש לכם בעיות חס ושלום עם ילדים או משהו תפנו לשותף השותף הוא שותף הוא רוצה בהצלחה שלכם למה הוביל לכם ילדים שתצליחו אבל שוכחים את השותף מחפשים רופא פסיכולוג פסיכיאטר שטויות יש שותף דברו עם השותף טוב אחרי כל הדברים עדיין טעון בירור למה בכל זאת בכיבוד אב ום זה בצד של הדברות הראשונות סוף סוף אנחנו מקיימים את זה עם ההורים שזה מצווה בין אדם לחברו אבל נקדים להתבונן בקושה של החתם סופר בחטא של נדב אביהו הובאו שישה טעמים שונים למה נפטרו נדב ואביהו למי שלא זוכר אלו הבנים של אהרון הכהן שהקטירו קטורת אשר לא ציווה השם והם נשרפו חיים למה הם נפטרו אז כתוב סיבה אחת ויקריבו לפני אדוני אש זרה אשר לא ציווה אותם זאת אומרת הם הקטירו קטורת בלי רשות בלי רשות סיבה שנייה חטאו בזה שרו הלכה בפני משה רבנו אף על פי שיורדת אש מן השמיים מצווה להביא אש מן האדיוט סיבה שלישית החטא היה שנכנסו למקדש תויה יין סיבה רביעית אמרו על משה ואהרון הם מתי ימותו שני זקנים הללו ואנחנו ננהג את הדור סיבה חמישית חטאו בשעת מתן תורה שז את עיניהם מן השכינה ככתוב ויחזו את האלוהים ויאכלו וישתו סיבה שישית לא הולידו בנים הם ממש הרגישו שהם מיוחסים כל כך מי מי תתאים להם בכלל הבנים של אהרון הדוד שלהם מנהיג הדור גדול הדור משה רבנו מקבל התורה האם דברי חכמים סותרים זה את זה כל אחד אומר עם אחר ונראה שהחטא הקל זה שלא הולידו ילדים אבל בזוהר הקדוש בשם רבי אבא מובא שהטעם העיקרי לעונש שהם מתו זה בגלל שלא הולידו ילדים שלא נשאו אישה לכן לא היו ראויים להקטיר קטורת שהיא הנעלה בכל קורבנות איך יכול להיות שזה הכי חמור מסביר החתם סופר יסוד עצום בכיבוד אבהן תקשיבו טוב אדם צדיק ככל שיהיה אינו מבין ואיין באפשרותו לדעת כמה הוא חייב להיזהר בכבוד אביו ואמו שמעתם אף אחד לא יכול להגיע להבנה כמה הוא חייב להיזהר בכבוד אביו ואמו ובזה תלוי אריכות ימים או קיצור ימים כשהוא עוד ילד וגם כשהוא נהיה בחור ואפילו כשהוא נושא אישה עדיין הוא לא מבין אבל כשנולדים לו ילדים והילד כבר בן חמש ואבא קורא לו לעשות משהו והוא מסרב האבא נפגע נשאל אותו מה קרה אתה נפגע מילד בן חמש ואז הוא מבין השקעתי בו חמש שנים וככה הוא עושה לא שומע לא מקשיב מתעל ממני ואז הרעיון מה זה כיבוד אב והם מתחיל לחלחל עכשיו אתה מבין מה זה לכבד אבם כמה הם משקיעים כמה הם עושים כמה הם פועלים ופתאום הילד מורד וואי וואיי וואיי ברגע זה הוא מבין את שורש המצווה של כיבוד ההם איך הוא נהג כלפי הוריו וכמה נפגעו ממנו והוא רואה כמה מעשים קטנים דקים שלא שמים לב עליהם פוגעים על פי זה מבאר החתם סופר אמר הקדוש ברוך הוא אינכם יודעים כמה גדולה חובתכם להיזהר בכיבוד הבורא בשביל להבין כמה אתם חייבים בכב הבורא קודם תתחילו ללדת ילדים כשתבינו מה אתם מצפים מהילדים שלכם תדעו לכבד את ההורים שלכם אחרי שתדעו איך לכבד את ההורים תוכלו להביט למעלה ולהבין איך לכבד את הקדוש ברוך הוא נדב ואביהו חטאו בחטאים שהשורש אחד הם לא הולידו ילדים ממילא הם חטאו ופגמי חטאים כיבוד הורים ומורים וזה גרם להם לא לדעת איך לכבד את הבורא ולכן חטאו בעוד חטאים כלפי הקדוש ברוך הוא עכשיו מובן למה כיבוד אב בהם הוא בצד הימני של הלוחות בין הדיברות שבין אדם למקום כיון שמצווה זו היא סוללת לאדם דרך ישרה לכבד את הבורא תשמעו דבר מדהים שני נביאים גדולים ועצומים בעם ישראל אליהו הנביא ואלישע הנביא שני אחיו מתים אצל אלה שאירחו אותם השונמית והצרפתית להם הילדים והם החיו אותם מכוח מה מכוח זה שהם כיבדו אותם כי הם פתחו להם פתח לארח אותם כל פעם שעברו דרכם היו מתארחים בבית והיו נותנים להם שולחן מיטה ומנורה וככה היו שוהים אצלהם בביתם בעליה והולכים הקרת הטוב להחזיר להם כשמתוק הם עשו מסירות נפש בשביל להחיות אותם ום אחיו אותם שמעתם אז אם הם היו מסוגלים אליהו הנביא ואלישע הנביא לחיות מתים שואלים חכמים למה לא החיו את ההורים שלהם שמתו ההורים מתו מה הבעייה חיו אותם הם לא הרגישו הכרת הטוב להורים כמו לאלה שנתנו להם אירוח שמעתם דבר כזה הנביאים הקדושים בהרגשה בעי שלהם הורים זה הורים כאילו הורים חיייבים ההורים שלי בא לא יתנו לי לאכול לא יתנו לי לשתות לא יקנו לי בגדים לא יחנכו אותי לא יתנו לי זה כאילו מובן מ אתה מצפה שההורים יעמדו בהתחייבויות אתה בכלל לא חושב שאתה חייב להם הרגש כלפי אדם זר שמכניס אותך הביתה מארח אותך והכל הוא יותר חד ומורגש ממה שאתה חייב להורים שלך זאת אומרת אפילו צדיקים גדולים שיגיעו למדרגות הכי גבוהות לעולם לא יכולים להגיע עד ההבנה של עד כמה אדם חייב בכיבוד ההם רבי יוחנן אמר שהוא היה מקיים כיבוד הבה 100% כל ימי חייו והוא לא הגיע באחוז למה שכיבד עשו את אביו כי עשו עשו כשהיה נכנס לאבא שלו היה לובש את בגדי החמו ות כמו שאתה הולך לחתונה הוא היה לובש בגדים לחתונה ונכנס אבא שלו קרא לו רק רגע מחליף את הסרבל לובש בגדים לחתונה עושה תסרוקת ונכנס אם הוא קרה לו אחרי רגע והוא כבר החליף עוד פעם וכל חייו היה ככה מכבד זה היה זיוף ומרמה אבל ככה הוא היה עושה מישהו מאיתנו עושה כזה דבר מה פתאום נו אז מה הבעיה מה הבעייה לרבי יוחנן מה הבעיה אז תעשה גם אתה כל פעם שאבא היה קורה לך היית לובש בגדים אומר לא זה חיקוי זה לא בא מבפנים יעקב אבינו פחד מעשו בגלל כיבוד אהם שהיה לו שסו הזא תעמוד לו תארו לכם מה זה אפילו שזה היה מזויף כי הוא אמר קרבו ימי אבל אביו והרגה את יעקב אחי זאת אומרת לא אכפת לו ה שאבא שלו ימות העיקר שהוא יחסל את אחיו יעקב בגלל שלקח ממנו את הבכורה ואת הברכות אבל בסך הכללי בפועל במעשים היה כיבוד המים אז רואים שבשביל לכבד הורים זה לא פשוט ואחרי שהם מתו חיייבים בכיבוד אביהם עוד יותר עוד יותר צריך לדאוג לדחוף אותם למעלה לעילוי נשמת עוד עוד עוד עוד כמה שאפשר וכשאתם מקיימים תורה ומצוות ודאי שזה מעלה אותם אין עילוי יותר גדול מזה זה עובד אוטומט לא צריך להתכוון אני אמנם מתכוון כל הרצאה אבל לא צריך אבל אני משריש בעצמי את הכיבוד הבאם כל הזמן בהתאם לכך מובן מה שאמרו חכמים במדרש על הפסוק יודוך אדוני כל מלכי ארץ כי שמעו אמרי פיך וואו זה פסוק אם תדעו לפרש אותו אני נותן 500 שקים למי שידע לפרש על מה נאמר פה הפסוק יודוך אדוני כל מלכי ארץ כי שמעו אמרי פיך מישהו יודע לפרש לא מה זה אומר וא עוה את כבודו כ הואו את הורים אז זכית ב500 [מחיאות כפיים] שקלים איך אני שמח לשלם לאלה שיודעים תורה מאוד תכף אני אתן לך תשמעו יודוך אדוני כל מלכי ארץ כי שמעו אמרי פיך מלמד שכל המלכים בעולם עמדו מכסאות והודו לקדוש ברוך הוא בהתחלה הם אמרו אה הקדוש ברוך הוא דורש לכבוד עצמו מה הוא אומר אנוכי אדוני אלוהיך אמרו כל מלך רוצה שלא יכחישו אותו לכן הוא אומר אנוכי כשהוא אמר לא יהיה לך אלוהים אחרים אמרו כל מלך בשר ודם לא רוצה שותפים אז לכן לא יהיה לך אלוהים אחרים על פניי אחר כך הוא אמר לא תשא את שם השם אלוקיך לשו אמרו כל מלך יהיה אשר יהיה לא רוצה שיזלזלו בשם שלו כשאמר זכור את יום השבת אמרו כל המלכים כל מלך רוצה שיכבדו את היום המיוחד שלו אבל כשהגיע לכבד את אביך ואת אמך הודו לו כולם הרי כל מלך אומר לחיילים שלו כשתגיע להיות חייל שלי כמו שאמרו לנו בצהל תשכח מאבא שלך תשכח מאמא שלך אני אבא שלך ואני אמא שלך אין לך משהו אחר אתה רכוש צהל נכון אמרו לנו ככה ככה לי אמרו אבל הקדוש ברוך הוא מה אמר כל אדם חייב לכבד את אביו ואת אמו על כן יודוך אדוני כל מלכי ארץ המלכים מבינים מה הם רוצים והם הבינו שהקדוש ברוך הוא לא דורש לכבודו אתם יודעים הקדוש ברוך הוא קוראים לו מלך הכבוד אתם יודעים למה קוראים לו מלך הכבוד בגלל שהוא חולק כבוד לברוא לא בגלל שהוא מבקש כבוד בגלל שהוא חול כבוד לברים כבוד חכמ ינחלו טוב אנחנו ממשיכים להעמיק בעשרת המצוות יש עוד חלוקה לא רק בשני לוחות האיבן עזרא מחלק את הדיברות לשלוש קבוצות אחת זה מצוות בלב השנייה זה מצוות בלשון והשלישית מצוות במעשה איזה מצוות בלב אנוכי לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני ולא תחמוד אלה מצוות בלב אנוכי אדוני אלוהיך זה להאמין שהקדוש ברוך הוא האלוהים שלך זה אמונה בלב לא יהיה לך אלוהים אחרים על פניי זה בלב שאתה לא מקבל על עצמך שום אלוהות חוץ מהשם ולא תחמוד זה גם בלב איפה חומדים בלב החלק השני זה מצוות בלשון לא תסא את שם השם לשב ובלשון זכור את יום השבת לקדשו זה להזכיר בלשון לא תענה ברעך עת שקר זה בלשון אז הנה שלוש דיברות בלשון שלוש דיברות בלב במצוות במעשים כבד את אביך ואת אמך לא תרצח לא תנאף לא תגנוב ארבע דברות שהם במעשים אז יש עשרת הדברות מחולקות לשלוש שלוש בלב שלוש בלשון ארבע במעשה שאלות בסוף לפי כך עשרת הדיברות כוללות את כל המעשים של האדם במחשבה ודיבור ומעשה בזוהר הקדוש במדרש רבה ורבנו סעדיה גאון אמרו טעם נוסף למה בחרו את עשרת המצוות הללו לדיבר יש תריג מצוות למה מתוך התרג בחרות הע האלה דווקא למה לא משהו אחר אלא בגלל שכל אחת מהם כוללת מצוות רבות ואלה הם הער שורש לכל הטריגר יוצאים מהע מוסיף המביט בבית אלוקים חלק ג' פרק ל מתוך עשרת הדיברות רק שתי שמעו ישראל מפי הגבורה אנוכי אדוני אלוהייך אשר הוצאתיך מארץ מצרים בית עבדים זה שמעו מהשם אנוכי הוא אומר אנוכי זה הוא לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני זה הוא אומר שתיים ראשונות הוא אמר יותר מזה לא יכלו לסבול עם ישראל לא יכלו אמרו למשה רבנו דבר אתה עמנו הם לא יכולים לשמוע את הכל אפילו שהכל היה בכוח לפי כוחו של כל בן אדם כי אוי ואבוי אם זה היה בכוח יותר היו מתים עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם אז רק שתיים הם שמעו מפי הגבורה כיוון שהם השורש של כל השורשים אנוכי זה השורש של כל מצוות עשה כיוון שאם אדם מאמין בקדוש ברוך הוא הוא מחוייב לקיים את כל המצוות עשה והדברה לא יהיה לך אלוהים אחרים זה השורש לכל המצוות לא תעשה למה כיוון שכל הלהבים שיש בתורה הם שנעים לפני המקום והם כמו אלוהים אחרים עכשיו נתבונן בדברי אי בן עזרא הוא מנה בכלל המצוות שבלב שלוש מצוות אמרנו אנוכי לא יהיה ולא תחמוד ונשאל את השאלה מה העומק של המצווה לא תחמוד עד ששמו את המצווה הזאת ביחד עם אנוכי ולא יהיה שהם השורשים הגדולים שתי המצוות הראשונות איך לא תחמוד מתחבר אליהם ולמה אומר אומר המדרש למה חתם השם בלא תחמוד ואמרו חכם לפי שכל המצוות תלויות בו או מי שמקיים מצווה זו לא תחמוד כאילו קימת כל התורה מה גודל חומרת האיסור לא תחמוד שנכנס בקבוצה עם אנוכי ולא יהיה למה המשקל של המצווה הזאת כל כך גדול אז בואו תשמעו מה כותב מעם לועז מביא את רבנו בחיה בקד הקמח עוד שין איך באמת כלולים כל תריג מצוות בעשרת הדיברות אז הנה אנוכי כולל אהבת השם יראת השם חיוב להתפלל כל יום קידוש השם יראת בית המקדש ובית הכנסת מצוות אגדה של פסח אכילת מצה איסור חמץ שתיית ארבע כוסות ישיבה בסוכה תפילין מזוזה פדיון הבן תרומות ומעשרות כל זה יוצא מאנוכי השם אלוקיך מלא יהיה לך אלוהים אחרים יוצא כל עניינים שהם אסורים עבודה זרה כשפים נבי שקר מסיטו מדיח כתובת קעקע קעקועים העושה קעקוע עובר על לא יהיה לך אלוהים אחרים קורחה שריטה כלאיים שעת נז שריפת עיר הנידחת עובדי עבודה זרה שיתוף עם גויים כל זה נובע מלא יהיה לא תיסה כולל שבועות נדרים הקדשות חרמות נזירות חילול השם וברכה לבטלה כל זה באיסור של דברה שלישית לא תסא את שם השם אלוקיך לשו זכור את יום השבת כולל את כל המועדים הקורבנות התמיד המוספים ראש חודש וקידוש החודש כבד את אביך ואת אמך זה כולל את האיסור להכותם לבזות לקלל אותם לירו מהם וגם לירו מחכמי ישראל הלא תרצח כולל כל דיני נפשות שהם איסור לשון הרע לא להימנע מצדקה אם אתה לא נותן צדקה אתה יכול להרוג עני אני יכול למות לא לבייש את חברו זה שפיכות דמים לא להשיג מול חברו לא לרדת לאומנות לא ללחוץ חבר לשלם הלוואה כשאין לו בקל וחומר איסור ריבית כל זה בלא תרצח לא תנאף זה כולל כל איסורי עריות ביסור נידה לא תגנוב זה כולל את כל דיני שומרים שוחד הונאה ואפילו גניבת ליבו של חברו גונב דעת הבריות זה נקרא מה שנקרא אצלנו ביידיש מחרטט לא תענה זה כולל את כל דיני עדות ועדים זוממים לא תחמוד זה כולל גם שלא ישנא את חברו וישיב לו אבדה ועיקר העיקרים ואהבת לרעך כמוך כל זה יוצא מלא תחמוד או עכשיו מובן למה לא תחמוד כולל את כל התורה כולה מכיוון שמצוות ואהבתה לרעך כמוך היא כלל גדול בתורה ולכן צרפו את לא תחמוד לאנוכי ולא יהיה לך אתם מבינים אם אתה אוהב לרעך כמוך אז למה אתה חומד מה שיש לו הרי אתה צריך לאהוב אותו כמוך כמו שאתה רוצה לך ככה אתה צריך לרצות שיהיה לו אתה היית רוצה שיחדו את שלך לא אז למה אתה חומד את שלו אם היה לך ואהבת רעך כמוך לא היית חומד כי מה ששלו שלו ומה ששלך שלך מה שחלק הקדוש ברוך הוא לך זה מדויק לך ומה שנתן לו מדויק לו פעם אחד אמר אה הלבי והייתי עשיר כמו השכן שלי אמרו לו אתה רוצה גם את המחלות שלו לא לא לא לא לא למה אתה חומד רק מה שאתה רוצה לכל אחד יש חבילה אתה אל תסתכל מה יש לו אתה יודע כמה הוא יחייה אולי הוא ימות מחר ואתה צריך לחיות יותר מה אתה מקנה בו עכשיו נבין גם למה ניתנה תורה דווקא בחודש סיוון מי יודע מה המזל של חודש סיוון תאומים יפה תאומים מה רמז הקדוש ברוך הוא לא תאמינו אם מישהו ידע עכשיו למה 100 שקלים איך אני אשמור עליכם [צחוק] ערים למה הקדוש ברוך הוא נתן במזל תומים לא תאמינו למה נו יש מישהו מה לא לא מה מה למה הקדוש ברוך הוא נתן את ה בחודש סין שמזל תומים נחמד נחמד אבל אבל זה עוד לא 100 שקל בא עוד לא עוד לא לא אתם לא תאמינו תקשיבו טוב זה לא יאומן כסופר גם אני התפלאתי הקדוש ברוך הוא רומז לאומות העולם בואו תראו באיזה חודש נתתי את התורה בחודש שמזלו תואמים אתם יודעים למה אני רוצה שיבוא עשו התאום של יעקב יתגיירו שה רצוני ויהיה תאום ליעקב בקבלת התורה שמעתם פעם דבר כזה לא יאומן כי סופר הקדוש ברוך הוא עשו הרשע ממתין לו אתה תאום של אחיך יעקב בוא נתתי את זה במזל תאומים בשביל שאתה תבוא וגם תקבל את התורה מה יהיה בסוף באמת בגאולה שכל העולם יהיה שפה אחת ביום ההוא יהיה שם אחד ושמו אחד אצל כל העולם כולו זה מה שרוצה הקדוש ברוך הוא הוא רצה בעצם לתת את התורה לכל העולם לכן הלך אצל כל העולם לא רצו למה הם אמרו שאלו את בלעם מה השם עושה אמר השם עוז לעמו יתן מה אמרו השם יברך את עמו בשלום שיקחו שיקחו את זה אנחנו לא רוצים אנחנו לא רוצים לא רוצים מי צריך תריג מצוות אנחנו כמו בהמות יכולים לחיות איך שאנחנו רוצים אבל הקדוש ברוך הוא כן רוצה שאומות העולם גם קבלו זה הסיבה שנתנת תורה בחודש סיוון שמזלו תומים בכלי הקר הוסיף עוד עומק התורה ניתנה במזל תאומים אתם יודעים למה ואהבת לרעך כמוך וזה מרומז בלא תחמוד למה אם אתה אוהב לרעך כמוך אז אתה רוצה שמה ששלו ישאר שלו ומה ששלך ישאר שלך רוצה הקדוש ברוך הוא עם אחד מאוחד כמו הפרסומות היום כן כמו פה יחד ננצח הקדוש ברוך הוא רוצה את עם ישראל מאוחדים כמו תאומים שיצאו מבטן אחת כמו שכתוב בקבלת התורה ויחן שם ישראל כל המדבר כתוב וייסעו ויחנו היה מחלוקות רק פעם אחת כתוב ויחן שם ישראל לשון יחיד בלב אחד כאיש אחד בזכות זה נתנה תורה על הר סיני והר סיני הוא השפל ביני הרים הכי נמוך לא גבוה הכי נמוך ועל ידי מי משה רבנו הכי עניו מכל הבר למה שנזכור להמעיט את עצמנו ולא להרים את העיניים להתאוות לעושר של חברו ומתוך מידת הענווה יכולים לאהוב ישראל זה את זה כתומים למה למה יש ישראל הראשונה וישראל השנייה למה קוראים לכם ישראל השנייה כי יש אנשים שחושבים שהם מורמים מכם הם הם הטייסים הם הכלכלה הם הסייבר הם הפרקליטים הם השופטים הם ולא אתם אתם נחותים בשביל זה יש קפלן ולכן רצו לעשות מדינת יהודה ומדינת תל אביב הם לא שייכים לעם הזה מעל העם הזה הם יגידו לכם מה לעשות לא יאמ ככה לא תבוא אחדות מה עשה הקדוש ברוך הוא מלחמה ואז עוד פעם מתאחדים אתם עושים מלחמה ביניכם אני אעשה לכם אויב משותף עכשיו תהיו שותפים ללחם נגדו עכשיו תהיו ביחד בטנק אחד בזחל אחד בנמר אחד אתם תהיו ביחד שמאלנים וימניים דתיים וחילונים וכן הלאה עכשיוו אני שה לכם אחדות תחת פגזים לא רציתם בבתי קפה בפגזים ניש סיכל התורה ניתנה במזל תאומים ואהבת לרעך כמוך עוד דבר למה סיים הקדוש ברוך הוא בלא תחמוד במשנה תורה בפרשת בית חנה הדיברה האחרונה היא לא תתאוה בית רעך השם עסר שני דברים תאווה וחמדה תאווה היא בלב ככתוב כי תאווה נפשך חמדה הי במעשים לא תחמוד כסף וזהב עליהם ולקחת לך פוסק הרמבם בהלכות גזלה ועבדה אט שבין התאווה ובין החמדה הם כשאדם רוצה לקנות חפץ מחברו החבר לא רוצה למכור לו השני לא רוצה למכור אז יש שני שלבים האיסור מתחיל בתאווה בלב וממשיך כשהוא מנסה לשכנע אותו באופנים שונים ואז מגיע חמדה ואיסור לא תח מוד בהתחלה תאווה בלב ואחר כך שכנועים והפצות לקחת את מה שהוא לא רוצה למכור זה כבר במעשה לא תחמוד ושואל היבן עזרא אבל איך אפשר לצוות מצווה על הלב אתה יכול לצוות אותי שאני לא אגע במשהו בסדר זה ביד שלי או שאני מגיש את היד או שאני לא מגיש את היד אבל בלב אני יכול לשלוט על הלב פתאום ראה אדם משהו והוא חומד איך הוא יכול איך אפשר לצוות אותי על דבר כזה בספר החינוך הוא אומר האמת שאדם יכול לשלוט ביצריו ויכול לא לחמוד מה שיש לשני ויכול לא לקנא בשני ולא לחשוב למה יש לא לי אין איך רבנו חיים ביטל בשער הקדושה חלק ב' שער ד' כותב החמדה היא אב טומאה כל כך חמורה החמדה אם אדם יחמוד לבסוף ישנה את חברו יקנה בו ויעבור על כל עבירות שבתורה יכול לגנוב לרצות לנאוף לשבע שמועת שקר הכל בגלל חמדה אתם שמעתם על אחאב שהיה מלך בישראל ועל כל העולם כולו והוא חמד קרם של נבות הישראלי היה לו כל הון שבעולם הוא היה עשיר אדיר אבל הוא חמ קרם של נבות בכיוון שהוא לא רצה למכור את זה ואפילו לא להחליף בקרמים רבים כי זה היה נחלת אבותיו לא רצה מה עשת איזבל אשתו של אחו אמרה מה הבעייה נסדר לך את הכרם העמידה שני עדי שקר שנבו כאילו חס ושלום קילל את השם בוא ציא אותו להורג ולאמו לא את הקרן וקיבל אז הנה החמדה מה גרמה רצח כי כשאדם חומד אין לו גבולות לכן לא תחמוד היא אחרונה בדברות היא מסוגלת לשמור על כל תריג מצוות כי אפשר לעבור על כל המצוות בגלל הלא תחמוד י המעצור לריסון המידות של האדם והיא שקולה נגד עשרת הדיברות אבל איך לא נחמוד האי בן עזרא מסביר אדם שיודע שלא יוכל להשיג משהו לעולם לא תאווה האם אדם מתאווה לעוף כמו ציפור ודאי שלא תשאל אתה רוצה לעוף כמו ציפור כן הייתי יכול לעוף לקניון לא צריך אופניים לא צריך מכונית אין פקקים הייתי עף כמו ציפור מתיישב שמה על הדלפק קונה מה שאני צריך חוזר במעוף והכל טוב אבל כיוון שזה לא אפשרי אז לא עולה בדע ו להתעבות לזה אז לא עולה בדעתו כי דבר שלא יתכן לא עולה בדעתו מה שייך לחמוד מה שאי אפשר אדם כפרי אפשר שהוא תאווה להנשא לבת המלך מי יקח אותו מי אתה יש לך ייחוס אתה בן מלכים בת מלך תיקח אחד מהכפר אז הוא לא עולה בדעתו להתאוות ולחמו את בת המלך זאת אומרת כל דבר שאתה יודע שאתה לא יכול להשיגו אז אתה לא תחמוד אתה יכול לחמוד בכל העושר שיש לביל גייטס אתה יכול לעבוד ולהגיע על משהו זה אתה לא אתה יכול להגיד זה לדבר אבל לחמוד אתה לא יכול לחמוד יש אנשים שיש להם יכטות בשני מיליארד אתה יכול לחמוד דבר כזה אתה יכול רק לשבת ככה להסתכל וזה הכל בשביל מה הם צריכים את זה זה מה שאתה יכול להגיד מה אתה יכול לעשות אז לכן כל דבר שאתה יודע שאתה לא כול אתה לא חומד אז מה זה אומר שימו לב אם אתה מאמין בשם יתברך אז אתה לא תחמוד למה זה בדיוק אנוכי ולא יהיה לך למה אם אתה מאמין בשם אז אתה יודע שהוא נותן לכל אחד בדיוק מה שראוי לו תיקון נפשו ונשמתו הוא לא נותן יותר ולא נותן פחות ולכל אחד הוא נותן בדיוק מה שצריך לו לעשות את המשימה שהוא בא לעולם בכלים שלך בלב שלך במוח שלך בשכל שלך באמצעים שלך עם זה אתה צריך לעבוד את השם חייל גולני לא נמצא למטה ואומר אה למה אני לא במטוס למעלה הייתי עכשיו מפציץ אתה גולני הוא טייס כל אחד יש לו תפקיד בצבא כל אחד בכלים שנתנו לו צריך להילחם אתה לא יכול להגיד אני לא לא אני לא אני לא חם למה למה אין לי מטוס למה לא נתנו מצפון תל אביב אני לא מה בגלל שאני מסדרות אז לא מגיע לי אני לא נלחם כל אחד בכלים שקיבל גם בחיים השם נותן לכל אחד בדיוק איזה הוא עשיר הנה זה אתם יודעים ואמרתם את זה בחיוך אבל אל תעברו על לא תחמוד כי איזה עשיר באמת בחלקו לכל אדם יש חלקו שלו שהקדוש ברוך הוא נתן לו את חלקו זה חלקך לא יותר לא יותר בינתיים נכון יכול להיות שהוא יתן לך יותר אבל כרגע זה חלקו אל תביט על השכן ועל אחרים זה אומר שאתה מאמין בשם אם לא אתה לא מאמין בשם אתה חושב שיש אי צדק אתה חושב שיש אפליה אתה חושב למה ולמה אז אתה לא מאמין בשם לכן אנוכי ולא יהיה לך אלוהים אחרים ולא תחמוד זה הולך ביחד והבית הלבי מוסיף עוד דבר יש תכונה בלב שלנו כשאנחנו פוחדים כל התאוות פורחות אנשים נמצאים עכשיו בעזה זה פחד גדול אני רואה אותם רצים בג'בל שמה אני מפחד בשבילהם מכל מקום יכול לצאת אחד עם אפג וככה נופלים יש להם עכשיו מחשבה על תאוות אין הכל פורח בזמן שאדם פוחד אין תאוות אז אם יהיה לנו פחד מהשם לא נתאווה לשום דבר שלא שלנו לא נחמוד שום דבר שלא שלנו כי אם יש לנו פחד מאת השם ואנחנו יודעים שהשם רואה אותנו ויודע מה אנחנו חושבים ומה אנחנו מרגישים ואנחנו לא יכולים לרמות אותו ממילא יהיה לנו פחד כי אנחנו שקופים שקופים כל רגע אנחנו שקופים יש סקנר עליך רואים אותך בדיוק כל רגע אז אם יש לך פחד מהשם שלא יראה אותך חס ושלום חושב מחשבות אבן כל התאוות פורחות לא יהיה חמדה לא תתאווה בת רעיך ולא אשת רעך ולא שום דבר אתה תהיה מוגן אז זאת אומרת המצווה הזאת לא תחמוד יכולה להתבטל ברגע אם יש לנו פחד השם ואם יש לנו אמונה שלמה שהכל הכל הכל מאת השם בדקדוק רב ניתן לנו ממילא אנחנו נוכל לקיים בל תחמוד את אנוכי השם אלוקיך ולא יהיה לך אלוהים אחרים וכל המצוות כולם שבתורה אמן [מחיאות כפיים] ואמן
מודה לכם על ההקשבה למי שיש שאלות בבקשה
יש הודעה שאני מתבקש להגיד אנחנו מוציאים ספר הכולל ארבעה ספרי מוסר 160 אל עותקים מכיל את ספר שערי תשובה לרבנו יונה גירונדי אורחות צדיקים מסילת ישרים תומר דבורה זה יחולק בהרצאות הנה כמו פה אתם רואים ספרים מחולקים בחינם ובכל הארץ מי שרוצה להיות שותף ולהנציח שמות של נפטרים או הצלחות או פרנסה או זרע חי וקיים יכול להיות שותף ב-5000 שק ויזכה גם להקדשה בהוצאה בהתאם למה שהוא ביקש מי שרוצה יפנה לארגון שופר בהצלחה זכות הרבים תהיה תלוייה בו כל מי שיקרא בספר כל מילה תריג מצוות כן שאלות הנה הבחור באמצע תן לו כן מה אתה אומר מה שאלת בתשלומים אפשר כן זה עובד כן יש לי שאלה לרב שמתקשרת לסדר הזק שאמרת קודם שני נהרים חופשי כיפה דווקא עומדים באופן קבוע בפתח של מלון אחד ה מלמנות פה וכל מי שצריך לעבור עובר דרך מסכת רעלים שלהם נשים בהריון מתאמני חדר הכושר אורחים זה גם מלא חלק מהלובי אני ניס אני ניגשתי אליהם ניסיתי להגיד להם שהם א מזיקים לעוברים ושווים אפילו הקרנתי להם חלק מדעות של רבנים ברשת היה נדמה שזה עזר מל מחרת כל פעם שראו אותי היו רצים לדלת לשן בכוונה לא לא הבנתי מה הם עושים שני החרדים חרדים אמרת לא הם נערים חופשי כיפה לא חרדי שמה הם עושים בכניסה תמיד עומדים שם ומעשנים כל הזמן מעשנים בכניסה עומדים דווקא בכניסה לעשן להכניס אוויר ולהוציא אוויר מה ההסבר שלהם למה הם עומדים שם התקשות על זכויות וזה וזה למרות לא הבנתי המלון עוסר עישון בכניסה החוק עוסר דבר כזה לא אני שואל אבל המלון מקיים את החוק לא למה לא הבנתי למה לא פנית למלון פניתי מה אמרו הם אמרו שהם לא אוכפים על מפונים תראה עשן זה נקרא הזק ואם אתה מעשן על הפנים של מישהו אז אתה מזיק זה איסור מן התורה הסברתי להם את זה וגם הראתי להם חלק מהסרטונים הה נדמה שהם ישתכנעו מי למחרת כל פעם שראו אותותי נזכרו תמיד לרוץ לפתח לעשות דווקא לטריס הבנתי אז אניש מה יכולתי לעשות אחרת כדי לשכנע אותם אני אציע לך הצעה היא ליצנית קצת אבל בוא נראה אולי זה יצליח כנגדם תיקח גם אתה סיגריה תלך לשמה תשאף את העשן ותעשה להם פוף לפנים ועוד פוף לפנים עכשיו הבנתם תגיד להם זה מה שמרגישים אלה שנכנסים אולי זה יעזור תודה ר תהיה בריא כן הנה הגברת פה שורה שנייה שלום כבוד הרב שלום אם אפשר כן א אני רציתי קודם כל להגיד מודה לך שאתה באת לאילת תודה וממש חסר לנו אותך כאן ורציתי להגיד כמה דברים עם אה רציתי ככה לבקש כמה ברכות ם אפשר לברך כמה אנשים אם אתה יכול אז אסתר בת ג'ולייט א רחל בת לא זוכרת את השם א אבא כן של אבא ואסתר בת זויה שהתחתנו השנה ב תשפד אמן ועוד דבר ראיתי אצלך אחת מהרצאות שדיברת על מזמור תודה להגיד תודה מזמור תודה לא חייב אמרת שיקרה משהו כדי וקיבלנו חיים או כל מיני כאילו אמרת אני אסביר מה אמרתי מופיע באחד הספרים שהיה מישהו שנודע לו שהבת שלו נחטפה בעזר והוא נכנס ללחץ עצום וראה נוראות כבר והכל והכל בלי להיכנס עכשיו לתיאורים מרובים ופתאום הוא מתעורר בסלון זה היה חלום איך הוא שמח שזה רק חלום ולא קרה במציאות והכל הכל והכל נו אדם כזה לא צריך לעשות סעודה הודה לקדוש ברוך הוא שבאמת הבת שלו לא נחטפה ולא עברה את מה שעברו שמה כולי וכולי לא צריך להודות לשם ודאי צריך להודות לשם מזה למדתי עשיתי קופת צדקה בכניסה לבית וכל פעם שאני נכנס וברוך השם כולם בריאים כולם חיים כולם קיימים אני שם מטבע צדקה ואומר את הפסוק ולא נפקד ממנו איש ואומר מזמור לתודה לקדוש ברוך הוא שכל המשפחה כולם בריאים כולם חיים והכל מה צריך לחכות עד שמישהו יהיה חולה או עד שמישהו יהיה זה ועד שזה בשביל להודות לקדוש ברוך הוא שהוא יצא ניתוח והוא בריא מה פתאום אדרבה צריך להודות שכולם בריאים וחיים ולא נפגע אף אחד אז הרבה אצלנו בקהילה עשו קופה בכניסה כתוב עליה ולא נפקד ממנו איש איך שנכנסים הביתה כל פעם שמים מטבע צדקה ואומרים מזמור לתודה זה מה שהיא אומרת כן נכון אז אני קודם כל שמעתי את הדבר הטוב הזה ומה שאני עשיתי אני שלושה ימים בשבוע לקחתי בינתיים אני לא יודעת איך לקחתי לעצמי עשיתי שעון מעורר ואני אומרת מזמור תודה בשעות שאני בחרתי כל שעה בוא נגיד בחלק הזמן אומרת מזמור לי תודה אומרת לבורא עולם שמודה לו על הכל מה שהוא עשה בשבילי בשעה זאת מה שכאילו אני ראיתי שמתי לב לזה וגם מוסיפה שאני מודה לו על כל חייל שהוא נשאר בחיים ועל סליחה דמעות שלי די קרוב כבוד הרב כבר מכירות על וזה עשה דבר נפלא המוח שלי הפסיק להתרכז בדברים השליליים וזה עשה שאני עכשיו רואה דברים חיובים ואז בגלל זה אני כאילו אומרת כל יום לא רק ש כמובן חבל מישהו שמת נפטר ונהרג וזה אני עכשיו אומרת כל יום בורא עולם אני מודה לך על כל יהודי שנשאר בחיים להיום ברי ושלם וגם על חלי יפה מאוד אז רציתי רק לשפר היא בריאה כן שאלה נוספת תן לבחור באמצע [מוזיקה] כאן טוב ככה כבוד הרב היה לי כמה שאלות אני בחור שמתגייס עוד חודש וחצי ככה ואני עוצה להגיע למיוחדות כמו שעטת וכאלה א אני חדור מטרה לשתת אבל עושים לאיזה בעיות בצבא א ורציתי לדעת ממך מה מה אני צריך כאילו בוא נגיד ככה אם אתה רוצה להגיע לאן שאתה אתה רוצה להגיע בכל דבר בחיים כדאי לך ללכת שלוש פעמים לכול המערבי שלושה ימים רצופים ולסיים שמה כל פעם ספר תהילים אבל היות ואתה אלתי וקשה כל פעם לטוס ואז תשהה שמה שלושה ימים וכל יום תגיע לכותל המערבי תגיד מזמורי תהילים א' עד כנ תסיים את התהילים ישיר לרצון אחרון מה שאתה רוצה שלושה ימים תבקש מה שאתה רוצה בעזרת השם לא זזה שכינה מכותל מערבי ואם הבקשה שלך רצוייה לפני השם היא תתקבל הבנתי תודה רבה בהצלחה כן שאלה נוספת הנה הבחור פה שורה ראשונה אחריו יש מישהו בשורה הניה ערב טוב אני אין לי שאלה יש לי בקשה אם אפשר יש לי חלום שתשים עלי ציצית בשמחה רבה [מחיאות כפיים] בכבוד הכל יות נוכ והכל יש שמחו והכל יאמרו והכל יאמרו דו קש ברוך אתה אדוני אלוהינו מלך העולם שחינו וקמנו והגיענו לזמן הזה כל יאמרו והכל יאמרו אין קדוש קשה הכל דוך [מוזיקה] והכל וכל יאמרו אין קדוש קשה וך קל ישבחוך קלקל קל םר אין קדוש קשה ולכל יאמרו ולכל יאמרו אין קדוש קשה הכל יודו והכל יש שם חוה כ ר אן דשש ה ך כ ר אין דוש קשה הכל דוך וה ושמחת בימיך והיית אך שמח ושמחת בימיך והיית אך שמח ושמחת בימיך והיית אך שמח ושמחת בימיך והיית שמח ושמחת בימיך והי א שמ ושמחת בימיך והי א שמ ושמחת בימיך והית שמח ושמחת בימיך והית שמח ושמחת בימיך והית שמח ושמחת בימיך והית שמח ושמחת בימיך והית שמח ישמח במלכותך שמר שמר שמר שבת קוראה עונק שבת ישמחו במלכותך שמר שמר שמר שבת קר וק שבת רת קדש מקדש מקדש שביעי שבת קודש.