בני ברק - מעלת הבטחון - חלק ה'
- - - לא מוגה!!! - - -
ערב טוב בעזרת השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח
הערב יהיה לרפואה שלמה מהרה ובריאות אתנה בנפש ובגוף למלאכי חיים בן עדן רחל בת איבונה אורה בת חנה ומאור בן לאה מהרה אמן אמ בלחש אמן הערב גם לטובת נשמת רבנו יונה זכר צדיק לברכה ולעילוי נשמת רפאל חיים בן קרן פסח בן חנה ולעילוי נשמת הוריים נו חתם עדן
אנחנו במעלה הביטחון חלק ה
בעת הכהונה של רבי אליהו לופיאן זכר צדיק לברכה כמשגיח בישיבת כפר חסידים נגש אליו אחד התלמידים הודה לו בחום על כל אשר עשה עבורו עד כה וסיפר שהוא רוצה לעזוב את הישיבה לצמיתות למה אתה רוצה לעזוב למה להתנתק ממקור החיים עונה התלמיד אני חושב על העתיד ומתכנן ללמוד מקצוע שיעניק לי ביטחון כלכלי בחיים ולמה אתה דואג לפתע לעניין הפרנסה התעניין הרב אני רוצה להתחתן וחשוב לי שתהייה לי אפשרות לפרנס את המשפחה בכבוד להתחתן מי אמר שתמצא בכלל שידוך מה זה הרי הגמרא אומרת 40 יום קודם צירה טבלת בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני אמר הבחור אז ודאי שאני אמצא שידוך בעזר השם אכן תמצא בת זוג אמר לו המשגיח עם נזיפה ככה מרומזת בקל אבל מנין מנין לך שיהיה לך ילדים אוי ואבוי הרב מקלל אותי נבהל לבחור הרי הקדוש ברוך הוא נותן לכולם ילדים מן הסתם גם לי הוא יעזור ויכה אותי בילדים נכון נכון בעזרת השם יהיה לך ילדים אבל מי מבטי לך שאתה תצליח למצו עבודה בתחום שאתה מתכנן השם יעזור בעזרת השם אני אמצא עבודה במקצוע שאני אלמד נו אמר לו המשגיח תשמע נ אוזניך מה [ __ ] מדבר שאני שואל אותך איך תמצא שידוך אתה משיב לי בביטחון השם שולח לכל אחד בת זוגו אני מעלה ספק אם יהיה לך ילדים אתה מתלונן שאני מקלל אותך ואתה משים לי שהקדוש ברוך הוא יתן ן לך ילדים כמו שנותן לכולם אני מקשה מנין אתה יודע שתצליח למצוא עבודה במקצוע שאותו תלמד מה אתה עונה לי השם יעזור למצוא משרה ראוייה ואז הביט עליו באהבה גדולה ואמר לו חר שאתה כל כך מאמין בקדוש ברוך הוא למה לא תוכל להישאר בישיבה וללמוד אם אתה בוטח כל כך שהוא ימציא לך פרנסה הוא ימציא לך אישה הוא יביא לך ילדים הכל אתה בוטח בסוף בו אז למה אתה צריך לצאת החוצה אתה יכול להישאר פה והוא ידאג לך לכל הוא נשאר בסוף בישיבה חסיד אחד פנה לאדמור מללוב זכר צדיק ברכה טינה בפניו שהוא מתקשה לפרנס את המשפחה המצב קשה עוני ומחסור מעיקים עליו מבקש רשות להגר לארצות הברית ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות והוא מסתמך על מה שאמרו חכמים משנה מקום משנה מזל אז האדמור במקום להשיב סיפר לו מעשה מעשה ברב של עיירה קטנה היה תלמיד חכם גדול כמה שהיה גדול ככה היה גם עני גדול מרבית התושבים היו עניים מרודים עם כל הרצון לעזור לו להחזיק אותו לא היה להם מספיק אפילו לתת לו משכורת דלה באחד הימים הגיעו שני עשירים גדולים לעיירה שהייתה ביניהם מחלוקת ממונית ופנו לדין תורה אצל הרב תרם טענו טענותיהם אמרו לרב שזמנם דחוק ולא תהיה להם אפשרות להמתין עד שהוא יגיע למסקנה בדינים לכן הם מבקשים ממנו שיועיל להתלוות עליהם לעירם ולהכריע שם והציעו לו סכום נכבד מאוד בתמורה לזמן וולטרה הרב אמר שהוא צריך לחשוב בעניין פנה לבית הכנסת לתפילת מנחה ובתום התפילה אמר להם אני מצטער לא אוכל לקבל הצעתכם וא אני נשאר פה בלית ברירה יצאו באכזבה גדולה ופנו לחפש דיין אחר שיפסוק לפי רצונה נסגרה הדלת הרבנית התחילה לבכות אנחנו סובלים חרפת רעב נפלה לידך הזדמנות נדירה להרוויח סכום כסף שאנחנו נחוצים לו מאוד למה שרבת ללכת לעירם ולהשיג לנו מעט פרנסה תמחירי ואני אסביר לך התפללתי 18 והגעתי לברכת השנים ברך עלינו את השנה הזאת מה פירוש חשבתי ברך עלינו והבנתי שהקדוש ברוך הוא שולח את הפרנסה עד אלינו והתפללתי לשם יתברך שישלח לי את הפרנסה עד אלינו וחשבתי מה מרחק מכיסא כבודו עד אלינו מרחק עצום מדובר באלפי שנים מרחק והקדוש ברוך הוא מטריח עצמו לשלוח פרנסה ממרחק כזה עצום אז הוא לא מוכרח להביא את הפרנסה שלי דווקא בעיר שלהם אם זה יורד מלמעלה עד לכדור הארץ זה כבר לא משנה אם לפה או לפה לא משנה לכן לא הסכמתי לבות לעיר שלהם ואני ממתין שהקדוש ברוך הוא ישלח לי לעיירה שלי ויברך עלינו הרבנית התרצתה לא חלב זמן קצר שוב דופקים בדלת שני העשירים וב שו לדון את דינם ומשלמים לו את אותו סכום שאמרו קודם לא מצאו מישהו אחר השם החזיר אותם הפרנסה עלינו ואלינו האדמור מללוב זכר צדיק לברכה סיים את הסיפור ופנה לחסיד הדחוק בפרנסה שרצה לטוס לארצות הברית אמר גם אתה מתפלל שלוש פעמים ואומר ברך עלינו למה לך להטריח את עצמך עד ארצות הברית תישאר במקומך והקדוש ברוך הוא גם לך ישלח עד אליך סיפרתי בעבר שהיה מישהו שבא אליי וחשב שזהו פה בארץ הוא לא מסתדר והוא ממש חייב ביקש ממני ברכת הדרך לטוס לארצות הברית אמרתי לו פסוק ועיני כסיל בכסי הו אורס העיניים של הכסיל הם בקצה הארץ כאילו שמה הקדוש ברוך הוא יותן פרנסה פו לא הוא חזר משם בסוף עם חובות כן כי ב מגלי עברתי אירדה הכלי יקר מבאר שהמלווה בריבית מונע מחוסר אמונה וביטחון בקדוש ברוך הוא מה העיקר של טעם איסור ריבית אדם פשוט מסיר את מידת הביטחון הוא חושב אם אני אלווה לו 1000 שקלים והוא יחזיר לי 1000 שקלים איך אני אתפרש אם אני אביא לו 1000 ויחזיר לי 1200 אני אתפרש אז הוא לא מאמין שאם נותנים 1000 וחוזר 1000 אפשר להתפרנס זה איסור הריבית שזה אומר שהבן אדם אין לו ביטחון בשם לכן הוא גם לא קם בתחיית המתים כי מי שקוברים אותו הוא לא קם ואם הוא יקום זה נס אבל אתה לא מאמין בניסים שאם נותנים אל וחוזר 1000 אפשר להתפ ס אתה לא מאמין אין דבר כזה 1000 נשאר 1000 איך אני הפרנס אז גם יקברו אותך תשאר שמה כי בשביל לקום צריך נס אם היית מאמין קודם שאפשר מ1000 שחוזר 1ל להתפרנס אז גם אחד שנכנס לעפר יכול לצאת משם השם ממית ומחיה אדם צריך לסמוך על הקדוש ברוך הוא שכל הפרנסה וכל האירועים שעוברים עליו זה בהשגחה פרטית מדוקדקת ביותר רבנו בחיה בחובת הלבבות ממשיל כיצד נראה מי שסומך על אמצעים חיצוניים במקום להשליך יהבו על הקדוש ברוך הוא הוא אומר מלך החליט להוציא אחד נתינים שלו להורג אז הוא מינה את השר רב כטו הה ואמר לו אתה תוציא אותו להורג ההוא נתן אותו לפקוד שלו ופקוד העביר לפקוד ועד שהגיע לתליין ולפני שהוא משסף את גרונו אז הוא מבקש רחמים מה טלין תעשה טובה תציל אותי תזה תרחם עליי איך אתה תחתוך לי את הגרון עכשיו וזה אין לך לב אתה לא מתבייש מה אתה חמס דעש מה קרה לך כל מי שיביט מהצד ייבין שהוא טיפש מה אתה פונה לתליין התליין רק מבצע מי שגזר עליך את הגזר דין מוות זה היה המלך בשביל שיתבטל הגזר דין אתה צריך לפנות למלך עצמו רק בידו לפתור אותך מן הדין אותו דבר אדם ששם מבטחו בכל מיני מאמצים חיצוניים ופונה לכל מיני אנשים אתה יכול לסדר לי עבודה אתה יכול לדאוג לי אתה יכול להלוות לי אתה יכול זה אתה יכול זה מי גזר שתהיה במצב הזה מלך מלכי המלכים כל זמן שתדבר עם אנשים זה לא לפתור לך את הבעייה אתה צריך לפנות למקור שגזר איפה פונים בתפילת 18 שמה יש לך מספיק מה לבקש לדבר ושומע תפילה אתה יכול לבקש כל מה שאתה רוצה אבל מי שגזר הוא יכול לפתור אני מחצתי ואני ארפה ואיין מידי מציל רק אני אני ראשון ואני אחרון ואיין עוד מבל ד אין אין עוד מלבדו תפנה למקור אנשים לא זוכרים את זה משומה מתפללים וממהרים למקום אחר אומר רפאנו ומקצר בתפילה כי יש לו תור בשמונה בקופת חולים אז הוא טולה את הרפואה בתור ולא בקדוש ברוך הוא למי שיש ביטחון זה זכות גדולה מאוד החיים שלו שלבים מאושרים שום דבר לא מטלטל אותו הוא מוכן לכל המצבים שבטך ומשענתך הם הנה חמו [ __ ] ישועות אשא ובשם השם קרא צר יגון אמצא ובשם השם קרא תמיד הוא מוכן לכל המצבים אדם מזומן למקרים לפי מה לפי מה שהוא עשה אתה מפעיל בעצם את מה שייקרה לך דע מה למעלה ממך כל מה שקורה מלמעלה זה ממך זה ממך אתה הגורם אל תבוא בטענות לאף אחד אתה מפעיל את כל כל מה שפועל עליך זה אתה צריך לדעת אתה רוצה לשנות תשנה את המעשים הגמרא מספרת שתלמידי רבי שמעון בר יוחא שאלו אותו למה לא ירד לעם ישראל מן פעם בשנה למה כל יום להטריח אותם להביא מן הביתה עומר לגולגולת למה אמר להם רבי שמעון בר יוחאי אמשול לכם משל למה הדבר דומה מלך בשר ודם יש לו בן אחד פסק לו מזונות פעם אחת בשנה ולא היה מקבל את פני אביו רק פעם אחת בשנה עמד ופסק לו מזונות כל יום והיה מקביל את פני אביב כל יום כך ישראל כל אחד יש לו ארבעה וחמישה בנים ודואג שמה לא ירד מן למחר ונמצא שכולם מתים נמצא שכולם מכווננים ליבם לאביהם שבשמיים כל יום מחדש צריך לבקש מהקדוש ברוך הוא כל יום מחדש למה לשמור על קשר להיות קרוב לקדוש ברוך הוא כי אם אתה תקבל הכל מראש אתה לא תהיה קשר והקדוש ברוך הוא רוצה שנהיה איתו בקשר אנחנו נקראים עם קרובו מה אנחנו קרובים אם לא מדברים עם אבא בשמיים כל יום בקנדה יש אגמים מלנ אלפים ישראל יש רק כנרת אחת למה שאנחנו לא נהייה משופעים כמו בשוויץ בקנדה בכל מיני מדינות שיהיה לנו מים בלי סוף למה צריך כל פעם סתכל לשמיים יהיה גשם השנה לא יהיה השנה השנה שחונה או לא מה למה אנחנו ככה אם אנחנו הבנים של השם אוהב אותנו כל כך למה לא משפיע עלינו מה שהוא נותן לגויים תשובה היא שדווקא בגלל שהקדוש ברוך הוא אוהב אותנו הוא נתן לנו את ארץ ישראל ש למטר השמיים תשתה מים אין אגמים ואין נהרות ואין נילוס אנחנו צריכים להסתכל לשמיים כל הזמן ומשה רבנו מודיע לנו כי הארץ אשר התה בא שמה לרשתה לא לא כארץ מצרים היא אשר יצאתם משם אשר תזרע את זרעך ושקית ברגליך כגן הירק והארץ אשר אתם עוברים שמה לרשתה ארץ הרים ובקעות למטר השמיים תשתה מים אנחנו זקוקים כל הזמן למטר מן השמיים ולכן עלינו לשת עינינו לבורא יתברך כ הזמן וזה לטובתנו בגלל שהוא אוהב אותנו הוא רוצה שנדבר אליו שנפנה אליו אם יהיה לנו מדינה ארץ עם כל האמצעים סעודים קטרים מלא כסף מלא נפט מלא גז מלא מלא מלא מלא מי ידבר עם הקדוש ברוך הוא ישמן ישורון ימעד הקדוש ברוך הוא רוצה שנדבר איתו שנהיה בקשר לכן דווקא הארץ הזאת לא משופעת ומשה רבנו מתאר בפרשת המרגלים כתוב ותרגנו באהליכם ותאמרו בשנאת אדוני אותנו הוציאנו מארץ מצרים וואוו עם ישראל אחרי כל הטובות אחרי 10 מכות אחרי קריאת הים אחרי המן אחרי כל מה שהשם נותן הם וגנים מתלוננים רותנים ואומרים שהשם שונא אותנו בזה שהוציא אותנו ממצרים וואו מה זה מבאר רשי משל למלך בשר ודם היו לו שני בנים ושני שדות אחת שקיה ואחת בעל למישהו אוהב נתן לו את השקייה שהיא כל הזמן יש בה מים לא חסר המים כל מי ששונא נותן בעל ארץ מצרים היא שקיה למה יש שמה את הנילוס הוא ומשקה וארץ כנען היא של בעל והוציאו ממצרים לתת לנו את ארץ כנען התושבים של מצרים לא צריכים להתפלל לקדוש ברוך הוא כל יום יום שירד גשם יש להם נילוס שהוא עולה ומשקה את השדות בקביעות אבל תושבי ארץ ישראל תלויים בחסדי השם יתברך וא מתפלל כל יום שיוריד גשמים להשקות את השדות זה היה שורש התלונה של בני ישראל הם סברו שארץ מצרים עדיפה על פני ארץ ישראל למה ממי מצויים ובטוחים בשונה מארץ כנען שהיא תלוייה במטר השמיים והיא עלולה להיות צחיחה ו מיובשת הנגב מנוגב ממים לכן טעו בני ישראל וסברו שהקדוש ברוך הוא הוציא אותם מארץ מצרים הפוריה לארץ ישראל זה בגלל שהוא שונא אותנו האמת הפוכה לחלוטין הקדוש ברוך הוא שונא את תושבי מצרים לא רוצה לשמוע אותם אל תפנו אליי קחו מים לכל הזמן לא לפנות אליי שלום ואוהב אותנו מאוד כי רוצה שאנחנו נדבר איתו בקשר קבוע כל הזמן הקללה הגרועה ביותר היא הקללה של הנחש מאכלו עפר האדמה מוכן לו בכל עת לעומת זאת הכפירים מבקשים לטרף ולבקש מאל אוכלם אבל הנחש לא חסר לו הוא לא צריך לפנות לקדוש ברוך הוא זה הקללה שהוא קילל אותו אז זאת אומרת כל זמן שהאבא רוצה שאתה תבוא כל פעם תבקש זה הוא רוצה לראות את פניך ולהעניק לך ויהיה קשר ויהיה חיבור וירד שפע אין שום בעיה רק תבקש אני לא אמרתי שאני לא אתן אתן תבקש ארץ ישראל הובטחה לאברהם אבינו בינתיים היא ניתנה למי לעמים אחרים עמים עצומים גדולים ולמה נתן הקדוש ברוך הוא את הארץ קודם לעמים אחרים כדי שהם יעבדו לנו את האדמה ויכינו את הכל כמו מלך שיש לו בן עד שיגדל נותן לשרים ואחרים שיטפלו בנכסים שהבן יבוא והכל יהיה מוכן אז מקשה החתם סופר מדוע הושיב הקדוש ברוך הוא בארץ ישראל גויים גדולים ועצומים ובנו ערים גדולות ובצורות למה לא נותן לגויים חלשים שעם יש ישראל לא יצטרכו להלחם בהם שבע שנים נגד 31 מלכים שישים חלשים ויהיה קל לכבוש את הארץ צ'יק צ'ק מתרץ החתם סופר התשובה היא תלוייה בברכה בורא נפשות רבות שמה יש את התשובה בורא נפשות רבות הקדוש ברוך הוא עשה טובה לכל המין האנושי בזה שהוא מרווה אותנו מצמא אנחנו שותים מים ואנחנו מאושרים אף פעם לא נמאס הטעם תשתה פפסי קבוע תשתה קולה תשתה יזה אורנג' מה שתשתה די כמה אני יכול מים כל החיים תשתה תשתה אף פעם לא נמאס לחם אף פעם לא נמאס אותה עוגה כל הזמן די די אבל השם עשה לנו לחם ומים אף פעם לא נמאס נו אז הקדוש ברוך הוא מרווה את הצימאון שלנו נכון ואנחנו מאושרים מרגישים טובה אבל למה הקדוש ברוך הוא צריך בכל ל שאנחנו נהייה צמאים והוא יתן לנו לשתות יעשה שאנחנו לא צריכים בכלל לשתות ולא צריכים בכלל לאכול ונהייה סוללה תעונה כל הזמן ונהיה פנויים לעבודת השם מה שהוא רוצה בלי להתמלאות כל פעם למלא את הבטריה להטעין אותה מחדש בלי למה הוא עשה את זה אומר החתם סופר הקדוש ברוך הוא נטע בנו את הצמאון שניסע עינינו אל הבורא בכל עת נבקש ממנו מים להרבות צמאונו ואחרי שנשתה נודה לו הרי אני מכוון לקיים 100 ברכות בכל יום ולברך כמצוות חכמים אה אז אתה מברך מודה לשם ברוך אתה השם בורא נפשות רבות חסרונן עלכל אתה בורא נפשות רבות וחסרונן אתה בראת אותנו חסרים בכוונה בשביל שנוכל להודות לך שנהייה קרובים שנדבר שנערך שנדע אחרת אם לא מי היה מכיר בכלל בטובתו של המקום נמצא שמה שנראה בעינינו חיסרון זה הטבה מהקדוש ברוך הוא כלפינו לכן מברכים בורה נפשות רבות וחסרונן מודים לשם ששתל בנו חסרונות מוד ו על זה כי באמצעותם אנחנו קשורים אליו מדברים איתו ורק אחר כך מודים לקדוש ברוך הוא שסיפק לנו את צרכינו ומחסור על פי זה מבאר גם החתם סופר הקדוש ברוך הוא הושיב בארץ ישראל ענקים שבנו ערים בצורות וזה קשיים לעם ישראל לכבוש את הארץ ואז מבקשים מהקדוש ברוך הוא סיוע איך אפשר לעמוד מול ערים בצורות כאלה ואז השם מושיע ומנחיל את הניצחון ועל ידי כך אנחנו קרובים אליו מתפללים ולא תולים את זה בכוחי בעוצם ידי שלא ניפול חלילה בגאווה ובמחשבה שאנחנו ניצחנו כמו שעוד מעט בחנוכה נגיד שהקדוש ברוך הוא הוא ניצח במלחמות אין לנו בחנוכה נס על הניצחונות הרי בסך הכל משפחה אחת מתתיה ובניו צח זכות מעצמת יוון זה היה צריך להיות מופת ונס שאין כדוגמתו לא הנס זה פח השמן מלחמות אני עשיתי דנת את דינם רבת את ריבם מסרת גיבורים ביד חלשים זה אתה עשית הכל אנחנו לא עשינו כלום אנחנו רק הסכמנו לחרף את נפשנו על התורה מצוות זה הכל את הניצחונות השם עשה אז אם היה פה אנשים חל שלושים ישראל היו מנצחים היו טולים את זה בעצמם לכן הקדוש ברוך הוא הביא עמים עצומים וגדולים שבנו ערים בצורות וגדולות בשביל שיהיה לנו קשה ויקח שבע שנים וצריך ללחם ואז לא טולים את זה בעצמנו אלא בקדוש ברוך הוא ברוב המלחמות בלי חללים לאיום מכי סופ מעשה שסופר מפיו שרבי דורון דוד גולד מלמד אותנו חשיב חשיבות של התלות שלנו בקדוש ברוך הוא ראש ישיבת מנצ'סטר רבי יהודה זהב סגל זכר צדיק לברכה למד עם חברותא שהיה עוסק בכתיבת סתם באחד הימים קיבל הזמנה לכתוב ספר תורה מהודר זה זה היה אמור לפרנס אותו להרבה זמן והוא סיפר את זה לראש הישיבה שהוא שבע רצון ממה שהקדוש ברוך הוא נתן לו פרנסה בשפע ולא הצטרך לדאוג עכשיו תקופה ארוכה במקום להשתתף בשמחה אמר לו ראש הישיבה אם הייתי במקומך הייתי דואג ואפילו מצטער הסופר היה טמע מה רע בזה שיש כסף לתקופה ארוכה אמר לו זה ניתן לך לבדוק את מידת הביטחון שלך אם אתה סומך על המשכורת הקבועה או על פרנסה מובטחת ולא טולה ביטחון בקדוש ברוך הוא זה מכניס אותך לסכנה ו גדולה דוד המלך אומר אלה ברכב ואלה בסוסים ואנחנו בשם אדוני אלוהינו נזכיר הם מה קרעו ונפלו ואנחנו קמנו בנת עודד מי שבוטח ברכב בסוסים זה גורם שהוא יהיה קרעו ונפלו אבל הבוטח בשם מו בחסדיו ובוטח באדוני חסד יסובבנו הצלחה וישועה בכל שטחי החיים היא תלוייה בקשר שלנו לבורא עולם עוד הוא סיפר שפעמים ביקשו נגידים להעניק לגריס סולובייצ'יק זכר צדיק לברכה סכומי כסף גדולים לתמוך בישיבה ו בכולל שהחזיק בירושלים ובכך יהיה פטור מדאגות כלכליות והוא שרב לקבל מענקים גדולים והסכים רק לקבל לחודש אם נתנו לו יותר הוא החזיר רק לחודש מה מה היה נימוק הוא אמר אם יהיה לי כסף להרבה זמן הקשר שלי עם הקדוש ברוך הוא ינותק למשך זמן ואני רוצה להיות איתו בקשר כל הזמן שמעתם דבר כזה דרגת ביטחון הקדוש ברוך הוא לא יעזוב ולא יטוש מי שנותן לנו לנשום כל חודש הוא לא יכול לשלוח כסף כל חודש מן לא ירד כל יום גם כשהיו לא בסדר מן ירד אפילו שהיה פסל מיכה איתם ועבר בים נתן להם גם אחרי העגל נתן להם לאכול מן מה אתה חושש אם הוא קצב לך לחיות אי שנים עד אז הוא חייב לספק לך מזון אתה לא תוכל לחיות בלי מזון אבל אם קבוע לך איקס שנים בטוח שיהיה מזון מ יהב חיה יהב מזונה או עכשיו יש לי משהו מצחיק הקדוש ברוך הוא אומר לעם ישראל לסוסתי ברכבי פרעה דמיתיך רעייתי אם אנחנו מבינים את זה כמו שזה נאמר לסוסתי ברכבי פרעו דמיתיך רעייתי אחד בא לאשתו בוקר אחד מחייך ואומר לה אין סוסה כמוך זה יהיה כבוד או שזה יהיה ביזיון איזה מין דבר זה שאדם יאמר לאשתו את יפה כמו סוסה לא סתם סוסה כמו הסוסה של פרעו לסוסתי ברכבי פרעות דמיתיך רעייתי זה לא מחמאה אז איך אומר לנו הקדוש ברוך הוא כזה דבר על השאלה הזאת עונה רבנו חיים מוולוז'ין זכר צדיק ברכה הוא אומר לכן בעת מה זה אנשים יותר טובות מכ הם אומרות באהבה ויראה כשמזכירים שם של חכם ואתם שותקים מה קרה לכם אתם למדתם והם מבצעות מה זה הדבר הזה ממש לסוסתי על השאלה הזאת עומד רבנו חיים מוולוז'ין זכר צדיק ברכה ואומר או ולכן בעת קריאת ים סוף אמר השם יתברך למשה רבנו מה תצעק אליי דבר אל בני ישראל וייסעו זאת אומרת זה תלוי בהם אם הם יהיו בתוקף האמונה והביטחון להיכנס לתוך הים בלי פחד מעוצם הביטחון יקרע להם הים כי בזה הם יגרמו התעוררות בשמיים שייעשה להם נס זה מה שכתוב לסוסתי ברכבי פרעו דמיתיך רעייתי מה קרה עם ה סוס הוות של פרעה וכל האנשים שהיו איתו הם הובילו את המצרים לתוך הים נגד רצון הרוכבים בדרך כלל הרוכב מנהיג את הסוס והסוסים שהיו אז הם הובילו את המצרים בעל כורחם לתוך הים אותו דבר עם ישראל הם נכנסו נגד הטבע שלהם הטבע של האדם שהוא פוחד לטבוע והם נכנסו כמו שאמר לו דבר על בני ישראל ויסעו זאת אומרת איך שאתה נוטא עם הביטחון שלך ככה אתה פעיל התעוררות מן השמיים ואתה יכול לשנות את גדרי הטבע עם הביטחון אז בנוהג שבעולם רוכב מנהיג את הסוס בקריעת ים סוף זה היה הפוך הם הנהיגו הסוסים את הרוכבים המצרים לטבוע בתוך המים בדומה עם ישראל נכנסו באמונה שלמה בקדוש ברוך הוא שהוא יקרע להם את הים וזה הוביל הלנס של קרי ת ים סוף יוצא שבני ישראל מנהיגים כביכול את הבורא בביטחון שלהם אנחנו קובעים אם השם יתן לנו או לא יתן לנו אנחנו קובעים בביטחון שלנו לכן משבח את הבנים ואומר לסוסתי ברכבי פרעה דימיתיך רעייתי את דומה לסוס כמו ש סוס הכריח את הרוכב אתם מכריחים אותי כמו שהסוסים של פרעה הכריחו אותם להכנס אתם אתם אתם בני ישראל מכריחים אותי להביא לכם את מה שאתם רוצים אתם שומעים אז זה שבח או לא שבח שבח שאיין כדוגמתו זאת אומרת מהיום תדעו יש לכם כוח להנהיג את הרוכב ולגרום שהרוכב הבורא עולם יתן לנו מה שאנחנו בוטחים בו כפי מידת הביטחון כאשר יחלנו לך רבנו יונה גירונדי זכר צדיק לברכה כותב יש על הבוטח בשם להחיל במעוף צוקת כי יהיה החושך סיבת האורה ככתוב אל תשמחי אויבתי לי כי נפלתי קמתי כי ישב בחושך אדוני אור לי אמרו רבותינו זכרונם לברכה אלמלא נפלתי לא קמתי אלמלא ישבתי בחושך לא היה אור לי זאת אומרת מחושך יוצא אור מנפילה יוצא קימה זאת אומרת אפשר לקום מכל מצב כל פעם שאנחנו קמים מנפילות אנחנו מתעלים עוד יותר ודיברנו על המלחמה האחרונה מהאסון של ביזוי הדת שרואים שנייה חיבור בעם ערב ה היה פירוד בעם שלא היה כדוגמתו ורגע אחרי זה יש איחוד חוץ כמובן אלה שהם שייכים לסדר העולמי החדש אבל בעם למטה יש הבנה וגם כאלה שלא לא לא זכרו בכלל שהם יהודים הם מציירים הום שהם יודים קודם כל לפני ישראלים מי שמיש להם את זה זה החמס האדמור מגור בעל האמרי אמת שרד את השואה כל בניו ונכדיו נספו בשואה נותן לו רק נכד אחד בשם רבי נוח יוסקוביץ זכר צדיק לברכה והוא ניצל אחרי השחרור הוא נסע לארץ ישראל לפגוש את הסבא בעל האמרי אמת חיבק ונישק אותו ואמר לו התורה אומרת וישאר אך נוח קראו לו נוח יוסקוביץ' וישאר אך נוח מכל המשפחה שלו של האדמור מגור נשאר רק נוח אמר לו מה אתה חושב לעצמך למה הקדוש ברוך הוא הציל דווקא אותך למה הוא הציל את נוח מהמבול אתה יודע בשביל לבנות עולם מחדש למה הוא השאיר אותך אתה יודע בשביל לבנות את העולם מחדש בשש שנים נמנעת מללמוד תורה בגלל ה מאורעות של המלחמה עכשיו אתה צריך גם לבנות מהתופת עולם חדש וגם להחזיר את הזמן שהפסדת בשש שנים נוח יקר לך לבית המדרש ותבנה בחזרה מה שנלקח מאיתנו אנשים נעשה להם ניסים גם עכשיו בכל מה שקורה ולא סתם השם משאיר אדם בחיים לצורך אתה צריך להבין למה אתה כן נשארת והם לא ואם הוא מפספס את זה אני לא אומר את ההמשך הגמרא דורשת על הפסוק כל ימי עני רעים זה שדעתו קצרה וטוב לב משתה תמיד זה שדעתו רחבה סנהדרין כא' רשי מסביר כל ימי עני רעים זה שדעתו קצרה הוא משים על ליבו דאגות חברו ודואג על כל מה שעתיד לבוא עליו כל הזמן דואג זה שדעתו רחבה לא משים דאגה על ליבו בספר אוצרות המוסר מובא בשם רבי ישראל סלנטר זכר צדיק לברכה כל הדאגות אסורות יש רק דאגה אחת שמותרת מה היא מה הדאגה אחת שמותרת הדאגה מן הדאגות זה מותר אתה צריך לדאוג אם יש לך דאגות אין לדאוג הדאגה היחידה המותרת זה מן הדאגות על מה אתה דואג כגמול עלי אמו תינוק דואג לא דואג יש לו אמא ואנחנו יש לנו אבא אבא שבשמיים הכל יכול אז מה אתה דואג את כל המסלול מטיפש רוחה עד שיצאת והכל הוא סידר את הכל בסדר הכל היה בסדר עד עכשיו הוביל אותך הכל בסדר למה אתה דואג מה הדאגות עוזרות דאגות פותרות בעיות הם רק מעמיסות הפתרונות רק לשם יתברך רבנו בחיה בחובת הלבבות אומר מי שהגיע למדרגה הזאת מן היראה לא יפחד ולא יראה זולת הבורא כמו שסיפר אחד החסידים על אח מראים מצא אותו ישן באחד המדברות ואמר לו אינך ירה מן האריה שאתה ישן במקום כזה אמר לו אני בוש מאלוקים שירא ירה מזולתו אני מתבייש מה הקדוש ברוך הוא יראה שאני ירא מאריה ולא ייראה מהקדוש ברוך הוא מי מנהיג את עולם מי שולח עריות מי שולח קרבים מי שולח כבישים מי שולח נחשים מי שולח הקדוש ברוך הוא עושה הכל אז מה אני צריך להתיירא אם אני מתיירא מהבורא אני לא צריך להתיירא מאף אחד בשבט מוסר רבי אליהו הכהן זכר צדיק ברכה אומר אל יהיה אדם מצר מה ילד יום לעולם יהיו פניו צוחקות ו בדחן זה מראה שהוא בוטח בשם יתברך לכן שמח תמיד בוטח ביצרו גם אם יהיה רע הקדוש ברוך הוא יתקנו ועל זה אמר אליהו הנביא לרבי ברוקה על שני אנשים בדחנים שהיו הולכים בשוק אלה בני עולם הבא למה בגלל שהם היו בעלי ביטחון והיו יודעים להכניס את המידה הזאת לאחרים בעל ביטחון תמיד שמח וטוב לב משתי תמיד וטוב לב משתה תמיד מישהו טוב לב בטוח ביוצר לעולם ובשמחה תמיד ובמשתה מי שאינו בעל ביטחון תמיד צ יומם ולילה הרמו פותח את הגותי בשולחן ערוך אור ה חיים במילות הפסוק שיויתי אדוני לנגדי תמיד אתם חושבים שהוא פותח עם זה סתם לא מי יודע איך הוא מסיים את השולחן ערוך איך מסיים הרמות השולחן ערוך הממרה האחרונה שלו מה הוא מסיים וטוב לב משתה תמיד מה בא לומר לנו שני הפסוקים שהביא הרמו מסתיימים במילה תמיד ואנחנו למדים מזה שעלינו לשוות את השם לנגדו תמיד ולהיות שמחים תמיד אם השם לנגדך תמיד ואתה לא מסיח דעתך ממנו אתה יכול להיות שמח תמיד כי הוא לידי הוא לידי כל הזמן שיוויתי השם לנגדי תמיד כי מימיני בל אמות הוא פה על ידי אל ימיני שני הפסוקים האלה שפותחים אור החיים ומסיימים מ למדים שאורח החיים האמיתי שלנו מושתת ומיוסר על הביטחון בשם על השמחה אם שיוויתי השם נגדי תמיד הוא לא יעזוב אותי הוא פה לידי הוא לא נעלם הוא לא נעדר הוא לא חסר ואפילו בסטור הגמרא בברכות ס מספרת על אחד מתלמידי רבי ישמעאל רבי יוסה שהלך אחר ריבו בשוק של ירושלים בפתע ראה רבי י שמואל את התלמיד מפחד אמר לו חטאה את אתה חוטא למה כתוב פחדו בציון חטאים אם אתה שואה בירושלים פוחד זה סימן שאתה חוטא כי הנביא אומר מי פוחד בירושה ים חטאים אמר לו התלמיד והרי כתוב אשרי אדם מפחד תמיד מכאן שהפחד הוא חיובי רבי ישמעאל אמר לו ההוא בדברי תורה כתיב הפסוק מדבר בדברי תורה רשי מסביר אשרי אדם מפחד תמיד שמה תשתכח תורה ממנו שמתוך כך הוא צריך לחזור ולשנותם תמיד מזה רואים שלא ראוי לאדם לפחד משום דבר בעולם חוץ משכחת התורה זה צריך לפחד פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך כשעם ישראל יוצאים למלחמת מצווה השוטרים עומדים ב לפני החיילים ואומרים מי האיש אשר בנה בית חדש ולא חנכו ילך וישוב לביתו פן ימות במלחמה ואיש אחר יחנ כנו וואו מה זה מי שידע את התשובה לזה יקבל 200 שקלים תשמעו כתוב מי האיש אשר בנה בית חדש ולא חנכו ילך וישוב לביתו פן ימות במלחמה מה זה לא מספיק פה לעצור אומר ואיש אחר חנכנו ומי האיש אשר נטע כרם לא חיללו ילך וישוב לביתו פן ימות במלחמה ואיש אחר יחלנו ורשי אומר ואיש אחר יחנכו ודבר של עוגמת נפש הוא זה לא הבנתי מה יותר גרוע שהוא ימות במלחמה או שיהיה לו עוגמת נפש לפני שהוא ימות התורה אומרת ואיש אחר חנכנו לא הבנתי מי שנטע כרם ולא חיללו אז אומרים שילך הביתה פן ימות ונותנים לנו טעם מה הטעם יהיה לו עוגמת נפש אם יבוא מישהו אחר יחלנו מה יותר גרוע למות במלחמה או שיהיה לאדם עוגמת נפש מה לכאורה למות אז למה התורה נותנת טעם כזה מה הולך פה המהרל מפראג בספר גור אריה אומר ואם תאמר די בזה שם מה ימות במלחמה מה נפק מנה אם אחר יחננו או לא נכנו מה אכפת לו מה יקרה אחר כך הוא מת מה אכפת לו הוא אומר משום שיש אדם שבגלל שהאחר יקח את שלו עולה בדעתו וואו וואו יש לי בית יואו עוד לא עשיתי חנוכת הבית יואו ויבוא מישהו אחר ויעשה יוא אדם כזה חולש את דעתו עליו כי רשי אומר דבר של עוגמת נפש הוא הו בשביל שחלשה דעתו התרע למזלה ומת במלחמה מת במלחמה זה יגרום לו מיטה לכן תולע כתוב מי יגרום לו מיתה שאיש אחר יחנכו אתה מודאג מי יחנוך את הבית מי את הקרא מי אתה מודאג מזה הדאגה הזאת תהרוג אותך במלחמה שאדם לא פנוי למלחמה והראש שלו מודאג מדברים חיצוניים לה זה יגרום לו למות לכן הרמבם פוסק שצריך להשיח את דעתו מאשתו מילדיו מהכל מתמסר רק למלחמה מפה רואים חרדת אדם תיתן מוקש ובוטח בשם סוגב אדם צריך לדעת פחד פחדתי ויאתיני אם אתה פוחד ממשהו אתה מביא עליך את מה שאתה פוחד זאת אומרת אתה כבר סיכמת עם עצמך שמי מישהו אחר יחנוך כאילו אז אתה לא תהיה אתה לא תהיה יש חיילים שכתבו במלחמה וואטסאפ למשפחה שאם אני אמות אז תדעו לכם שאני אהבתי אותכם וזה וזה וזה וזה ומתו למה כתבת אם היית בטוח שאתה חוזר תחזור אם אתה מסתפק זה מה שכתוב פה אם אתה מסתפק אתה יכול לגרום את המיטה בעצמך מהדאגה שלך שאתה מסתפק תודיעו את זה לכל הלוחמים שאתם מכירים לא להסתפק להיות בטוח ב-100 א ולדבר עם השם כל הזמן אתם הולכים וחוזרים יהודי אחד בא לרב עם תלונה פלוני פתח חנות מולי גונב לי את הלקוח הרב שתה קצת ואחר כך אמר לו אתה יודע למה סוס לפני שהוא מרווה צמאונו בנהר הוא בועט בהם בחוזקה הסוס רואה את הבבואה שלו בנהר והוא חושב זה סוס אחר בא לגזול ממנו את המים לכן הוא בועט במים להילחם בסוס המתחרה שפלש לתחומו כתוצאה מהבעיות המים נעכר מהבוץ שבתחתית הנהר ואז מה קורה פתאום הוא מבחין שנעלם הסוס ואז הוא מפסוט שותה מים אבל איזה מים עכורים עכורים אם לא היה דופק המים היו צלולים בן עו דשא ירביצני על מי מנוחות ינהלני מי מנוחות זה מים לא זועפים מים צלולים כמו שאתם רואים באיזה מעיינות או משהו משהו [מוזיקה] משהו אבל הסוס לא מבין דבר הוא רק רואה מישהו שבא מולו הוא חושב שהוא מתחרה שלו ולכן הוא רוקע ברגליו ואז הוא שותה מים עכורים אמר לו אתה חושש שפלוני פתח חנות והוא יגזול לך את הלקוחות תדע לך שיש מים מספיק לכל הסוסים הקדוש ברוך הוא סידר הרבה מים כלל הסוסים יכולים לשתות אל תדאג גם לכל בעלי החנויות השם זימן פרנסה אף אחד לא יכול לגעת במוכן לך אין צורך שתרגע המזונות קצובים הסבא מנו ברדוק רבי יוסף יוזל הורוביץ זכר צדיק לברכה אומר צריך לפתוח רק בשם ולא זולתו מביא משל אדם מבית הרכוש נעשה ני ואביון פנה לנדיב אחד ואמר לו אדוני הנכבד אני מבקש רק ממך עזרה נדרתי נדר שאני לא לוקח כסף מאף אחד רק ממך נדר הנדיב נקלע לבעייה אם הוא לא יתן לו אז א שאלה של נפשות הוא והילדים שלו לא יאכלו כלום הוא נדר נדר בלת ברירה נתן לו אומר הסבא מנו ברדוק אם אתה אומר לקדוש ברוך הוא אני לא רוצה מאף אחד כלום רק ממך מידך רחבה ונדיבה אתה מכריח את הקדוש ברוך הוא שרק הוא יתן לך אבל אם אתה סומך על פלוני ועל מוני אומר סעסע לך אליך זאת אומרת צריך לפתוח רק ב השם יתברך ועכשיו כמה מעשים ידועים טוב לחזור עליהם עכשיו בקטע הזה גמרא בתענית כד רעייתו שלרבי חנינה בן דוסה רגילה לחמם תנור בכל ערב שבת ולהניח בתנור משהו שמעלה עשן כאילו יש לה לאפות מרוב העוני אין מה לאכול אז לפחות שיראו שיוצא עשן היייתה שמה שכנה רעה שידעה שאין מה לזה נכנסה ככה כמו שאומרים בהפתעה ו מה המקור שיוצא עשן אצלכם רק הי שמעה הדלת נפתחת ברחה למעלה מהבושה והשכנה רואה שהערות מלאות בצק בתנור מלא בלחם בדרך נס והיא צועקת לה תביא מרדה להוציא את הלחם זה עומד להשרף אמרה לה כן הלכתי להביא את המרדה מסיימת הגמרא אף הי לאבי מרדה נכנסה מפני שמלמדת בניסים היא לא שקרה היא באמת עלתה להביא מרדה כי היייתה מלומדת בניסים כמו בעלה והתנור התמלא חלות הגמרא בנדרי מט מספרת רבי יהודה ורעייתו עניים מרודים הייתה להם רק גלימה אחת מעיל אחד שהוא גם לגברים גם לנשים רבי יהודה יוצא מהבית רק הוא לובש אשתו יוצאת היא לובשת אי אפשר ששניהם יצאו רק אחד יוצא באחד הימים אמרנו כן רבן שמעון בן גמלי כנס את בני העיר גזר תענית ציבור רבי יהודה לא הגיע שאלו למה הוא לא הגיע אמרו אין לו מעיל אשתו יצאה מהבית עם המעיל אז הוא לא יכול לבו עד שהיא לא תחזור שמע רבן שמעון שלח לו גלימה סרב רבי יהודה לקבל והשליח אמר לו שלחו אותי לתת לך גלימה שתוכל לבוא אמר לו אתה חושב שאני חסר הרים את המחצלת והראה לו שמה מטבעות זהב אתה רואה כמה עושר שמור לי אבל אני לא רוצה להנות מסחרי בעולם הזה על חשבון עולם הבא לא היה שמה כסף לא היה אבל הוא היה בטוח שהשם יעשה לו נס שהוא לא יתבייש וכשהוא הרים השם לא אכזב אותו הביטחון שלו בשם יתברך מוכיח שמה שאתה מאמין יכול לקרות מה שאתה מאמין תלוי בדרגת הביטחון יכול לקרות עכשיו תשמעו דין וממנו אתם תבינו עד כמה זה ממש ככה שימו לב הגמרא אומרת ההולך למוד את גורנו הולך למדוד את הגורן אומר הוא הולך רק עוד לא נכנס יהי רצון מלפניך השם אלוקינו שתשלח ברכה במעשה ידינו מה זה יש לך בגורן תבואה היא כבר נמצאת שמה אז מה זה הבקשה הזאת הי רצון מלפניך שתשלח ברכה במעשה ידינו מה שיש יש איזה ברכה עוד יכולה להיות התחיל למוד מתחיל ככה לשקול לספור לא משנה מה יש שם אומר ברוך השולח ברכה בקרי הזה מדד ואחר כך ברך זה תפילת שב למה לפי שאין הברכה מצוייה לא בדבר השקול ולא בדבר המדוד ולא בדבר המנוי אלא בדבר הסמוי מן העין כל זמן שעוד לא ידעת כמה יש יכולה לפעול הבקשה שלך הנה יש פה פרחים נכון תארו לכם שאני בא ולא רואים את הפרחים רואים רק את הכיסוי ואני מתקרב משמה ואומר ההיא רצון מלפניך השם אלוקינו שתהייה ברכה בפרחים ובתאום במקום יש פה 10 יהיו פה 30 אזה איזה מין דבר זה יש פה 10 ישאר 10 זה הטבע ככה זה הטבע איזה מבקשה זאת וכשאני מתחיל לספ פור עדיין אני יכול להגיד שיהיה ברכה יתרבה אבל אם אחרי שספרתי שיש 10 זה תפילת שו אתם יכולים להבין דבר כזה מבאר רבי חיים שמולביץ כי האמת היא שאפילו התפילה הראשונה שאנחנו אומרים שתהייה ברכה במעשה ידינו צריכה נס גמור למעלה מדרך הטבע כדי שיבול יתרבה אחרי שכבר אספו אותו ועל שך הקדוש כתב כי העודף מה שיהיה לך עכשיו עודף לאור הברכה הוא יש מעין זאת אומרת השם ממציא לך יש מעין מה שיש זה מה שיש ובגלל שאתה מבקש ככה ומאמין ובוטח בשם הוא ירבה את זה יותר ויותר מעין גמור ובכל אופן האדם יכול ואפילו מחוייב להתפלל באופן זה זה מראה שאתה בוטח בשם שאפילו במצב שהוא כבר סגור ונעול על פי טבע אין מה להזיז פה הקדוש ברוך הוא יכול לשנות הכל בלי שום בעיה הקדוש ברוך הוא ממשיך ומבאר שעלינו להאמין באמונה שלמה ולדעת בידיעה ברורה שהקדוש ברוך הוא שמביא לנו את הפרנסה ואין בכוח אדם להשיג שום הצלחה טבעית כלל כשם שהנס של יציאת מצרים בהשגחה פרטית כך הפרנסה בהשגחה פרטית כל יום ביום ועלינו לזרוע את השדה מתוך אמונה שלמה בשם ולקצור תבואה מתוך ביטחון שלם שהשם ישלח ברכה ביבול אדם זרע אחרי שזרע יכול להיות שלא יהיה גשם יכול להיות שיהיו תולעים יכול להיות שיבואו פלסטינים וייקחו לך את הכל יכול להיות שזה ירכב יכול להיות שתאסוף הכל תמכור ולא ישלמו לך יכול להיות שאתה בכלל לא תהיה כל כך הרבה דברים יכולים להיות עד אז מה אתה בטוח בכלל שאם זרעת ואם יש צמיחה יפה ואתה רואה את החיטים בכמותי מי אמר שאתה תהנה מזה בכלל מי אמר עד שאתה תוכל להענות הוא זה ניסא ניסים ניסא ניסים ושמירה על שמירה שמירה על שמירה רק השם עושה את זה אדם המאמין בבורא עולם באמת ובתמים מכיר שהקדוש ברוך הוא משגיח עליו תמיד משפיע עליו ברכות בלי גבול אנחנו יושבים פה מדברים מקשיבים זה ניסא ניסים מיליארדים של תאים אצלנו נעים נלחמים חיידקים ווירוסים חרטטה וכל מיני דברים ואתה יושב פה והכל מתפקד והכל זה ואתה אפילו לא מרגיש אתה חי בנס כל רגע על ניסיך ונפלאות שבכל רגע לכן הקדוש ברוך הוא יכול לשלוח בין רגע ברכה במש אמרתי פעם אני אף פעם לא סופר כמה יש לי כסף בכיס ואף פעם זה לא נגמר לא סופר יש אנשים כל פעם מוציא סופר כמה נשאר כמה זה כמה זה בשל מה אתה סופר מה ש ספור מנוי מדוד שקול אין ברכה אתה לא סופר לא מונה לא כלום יש ברכה ואז מה אומרים בדיוק היה לי אתה יודע הוב בדיוק היה לי יש אנשים שפוחדים מכישופים כל פעם באים יש לי כישוף כישוף עשו לי כישוף אני לא מצליח עשו לי כישוף בטח יש לי כישוף אני לא מתחתן עשו לי כישוף כישוף כישוף הגמרא בחולין זן מספרת על מכשפה אחת שאספה עפר מתחת רגלי בני אדם ובעזרת זה מזיקה להם באחד הימים ניסתה טול עפר מתחת הרגליים של רבי חנינה כדי להמיט אותו בכשפות ממנה כלל אמר לה במפורש שקו לי לא מסתייע מתיך אין עוד מלבדו קטב את יכולה לקחת עפר כמה שאת רוצה לא יעזור לך שום דבר יש רק אחד אין עוד מלבדו מכאן שאפילו הכשפים הם בגזרת הבורא אם השם לא יגזור לא יועיל הגמרא ממשיכה למה לא חשש רבי חנינה הרי כשפים זה ראשי תיבות מכישים פמליה של מעלה זה כאילו יש זה כאילו כוח עצמי שיכול לפעול מה שהוא רוצה כי הם יכולים להמיט בכשפים אפילו מי שלא נגזר עליו משמיים מבארת הגמרא רבי חניני היה שונה משאר אנשים והיה לו זכויות רבות אבל הנפש החיים אומר רבי חנינא עניו הוא לא שמך על הזכויות שלו הוא לא שמך על הזכויות ברוב בטחונו בשם לא היייתה למזיקים עליו שליטה ודאי שלא היה מחזיק עצמו רבי חנינה שיש לו הרבה זכויות מהתורה מהמעשים טובים הוא לא שמך על זה שזה יועיל לו נגד הכשפים אבל באמת אין בכוח המרכבה תמאה שום כוח עצמי חלילה אלא הקדוש ברוך הוא קבע את כוחם למעלה מכוחות טבעי הכוכבים והמזלות כדי שעל ידי זה יהיה ביכולתם לעשות פעולות ולשנות אפילו סדרי טבע המזלות אבל בלי השם יתברך הם אפס וה הקדוש ברוך הוא עשה מרכבה קדושה במרכבה תמ גם זה לעומת זה עשה השם ואנחנו צריכים להיות חכמים להיות בצד של המרכבה הקדושה ולא להאמין במרכבה הטמאה נכון שניתן לכוח כמו שניתן ליצר הרע מחלותיו להטעות לבלבל אבל אנחנו צריכים להאמין שאין עוד מלבדו לכן רבי חנינה לא בטח על זכות קדושת תורתו ומעשה רובים אלא היייתה לו אמונה קבועה בלב שאיין עוד מלבדו שום כוח כלל והוא הדביק עצמו בקדושת המחשבה לבעל הכוחות כולם אדון יחיד המלא כל עלמין ואיין שליטה ומציאות כוח אחר כלל לכן היה בטוח שלא יועיל לה כלום וזה גם מה שאמר רבנו חיים מוולוז'ין ופרסמו את זה ו לקנו גם שכל האומר שלוש פעמים באמת באמונה שלמה שכל הכוחות בטלים אצל כוחו של הקדוש ברוך הוא ואפילו מעשה כשפים לא יעונה לו כל רע יכול לעבור במו אש ולא יקרה לו כלום ככה אומר רבנו חיים מ בולוש בעל ואישה זכו סוף סוף להריון הכל היה בסדר לקראת הון ההריון הרופאים יצאו אליו אמרו העובר והאישה בסכנה תהיה צפוי לגרוע ביותר ומסכן מרגיש חרדת מוות בוכה רוצה ללכת לרב שלו להתחנן שיתפלל על רעייתו ובנו עוד לא נולד והוא זקוק לנס מידי פתאום הוא נזכר בעצה הזאת שאמרתי כל הכוחות בטלים אצל כוחו של הקדוש ברוך הוא ואפילו מעשה כשפים והחדיר בעצמו שאין עוד מלבדו תנתק מכל מה שמסביב ומה שאומרים ומה שמדברים וכל המכונות מצפצפות עולות ויורדות וזה וכעבור מספר דקות נשמע תינוק בוכה האישה ניצלה התינוק נולד ההכל היה בסדר איך זה הצליח הוא טלה את הביטחון רק במקור החיים מי שנותן חיים זה הבורא יתברך איתו צריך לדבר ואם אתה בוטח בו ב-100 א הקדוש ברוך הוא לא מאכזב הבן איש חי מספר מעשה בספרו בן איש חיל חלק ב' פתיחה א' חיזוק גדול באמונה ובהכרה בהשגחה פרטית זה המעשה האחרון שאני מספר לכם הערב אבל זה מעשה מעשה לפני שנים רבות חי בירושלים עיר הקודש אדם עמיד בשם אברהם התפרנס בכבוד מסחר בעצים אדם טוב לב ישאר דרך נתן מכספו לעניים האכיל רעבים ובאחד הימים יצא עם משפחתו למסע לבני משפחה רחוקים שכן רשע וגנב שם לב שהם עלו חפצים ומזוודות המתין עד שהתרחקו ורוקן את כל הבית כל מה ש וא חסך עשרות שנים נישל אותו חזרו לאחר זמן הבית רק התחיל רבי אברהם להתייפח עעל ההון האבוד ניסה לאטר את הגנב ממצים לתוהו בינתיים השכן הרשע הרז את כסף בחפצי ערך בשג גדול נסע לעין גדי והטמין שמה את האוצר הגנוב הקדוש ברוך הוא העניש את הגנב עוד לא נהנה מהשלל חלה ניסה להגיע ליישוב לא עלה בידו ונפח את נשמתו בשממה לא רחוק מה ק למחרת חלב שם אדם בשם אפריים בן יחיד לאבי וזקן הזדעזע מהגופה מוטלת קרא קבר וטמן אותו שם פתח את הסק ונדהם לגלות כסף רב וחפצי ערך עזבת מקום בשביעות רצון דבר ראשון זכה לקבור מת מצווה וזכה באוצר שלפי הבנתו זה שכר על מה שהוא זכה לקבור את המת באותו לילה הוא חולם חלום ואומרים לו משמיים לא לגעת בכסף שאינו שייך לו דע לך האדם שקבר גנב את הכסף בחפצי הערך מאיש ישר ובעל חסד והרכוש עתיד לחזור לבעלים האמיתיים בבוא היום התעורר מהשינה חלומות שו ידברו והצחיק את החלום והצדק שיש לו זכות לשמור את הכסף לעצמו מאחר שלא הוא גנב אותו מבעליו ההוא גנב אני לא גנבתי אחרי זמן חלה אבא של אפריים שהיה זה קן והוא נקרא לשות במחיצתו ברגעים האחרונים זה מספר הבן איש חי מעשה שהיה אפריים חשש להשאיר את האוצר במקום מגוריו לקח אותו עמו והחביא אותו בגינה של אבא מצא עץ חלול המיין את השק בתוכו ותחב פיסת עץ לכסות את השק כשנכנס לבית האבא גוסס הלווייה מכובדת ישר שבעה כל זה הרע בחודשי החורף זמן קצר סערת גשמים אדירה שטפה את האזור ביתו של אפריים שירש מאביו הוצף במים עצ הגינה נעקרו ממקומם ונסחפו עם הזרם עעם העץ החלול שבפנים האוצר העץ התגלגל לאדם שמכר אותו לאברהם סוחר העצים שניסה לשקם את העסק מחדש וכך חזר האוצר אבוד לבעלים יפה או לא יפה לא הסתיים הסיפור אפריים קמה שבעה לד עוונו התברר לו שלא נותר לו מאומ לא רק מהחץ והשק גם לא מהבית של אבא שלו בירושה הכל הלך בשערה בלב שבור התחיל לנדוד ממקום למקום באחד הימים הזדמן לירושלים חיפש עבודה להרוויח בשביל לכלכל את עצמו האדם הראשון שפגש את מי את אברהם סוחר העצים ניגש אליו התחנן שירחם עליו וישור אותו למלאכה בעל החסד אברהם ריחם עליו וקיבל אותו לעבודה בעסק העצים ולא רק זה הזמין אותו לגור בביתו ולסעוד על שולחנו באחד הימים השניים יושבים וסועדים ליבם וגולל אברהם באוזני אפרים את המאורע על הרכוש שנגנב ממנו והתגלגל אליו בחזרה באורח פלא עוד לא הספיק אברהם לספר לו איך חזר הכסף אמר לו אפריים העץ החלול היה השליח הטוב שהחזיר לך את האוצר אברהם הביט בו בתדהמה מנין אתה יודע שזה היה בתוך העץ אפריים ראה את הפליאה וסיפר לו את כל הסיפור איך מצא את המת ומה עשה עם האוצר ואיך הגיע על העץ ואיך נשטף הכל אברהם התרגש מהסיפור לא רק שחזר אליו הכסף גם הם הזמינו לו את הבן אדם שהיה גורם שהכסף יגיע אליו בדרך זו אמר לו תשמע למרות שהאוצר שלי ברצוני לתת לך חלק ממנו גמול שבזכותך הגיע אליי אפריים רב לקבל פרוטה ליבו נקף שנטל את השק לעצמו ועלה לו חשש בגלל שהוא רצה לאמץ את השק אליו ולדחות את החלום בא על עונשו שנשאר ללא פרוטה אני חושש לגעת בכסף הזה אני רואה שהקדוש ברוך הוא שמר עליו דווקא עבורך ולא עבור שום אדם אחר לכן איני רוצה כסף אברהם השתדל לשדל אותו לחלוק איתו באוצר אמר לו עכשיו המצב שונה עכשיו אני מציע לך מכספי שלי מרצוני הטוב אבל אפריים מתעקש לא רוצה כסף ימים עברו אברהם חיתן את אחד מבניו במ מך השבוע שנערכו החתונה בשבע ברכות סגר את עסקיו אפריים החליט לנצל את החופשה לבקר קרובי משפחה אברהם ידע שאפרים עומד לצאת לדרך רקם תחבולה להעביר חלק מהרכוש לרשותו ביקש מש שתו תאפי כיכר לחם משובח והטמין בתוכו 100א דינרי זהב לאחר מכן העניק את כיכר לאפריים שיהיה לך צדע לדרך בתקווה שהוא יבצע את הפת וימצא את האוצר בתוך אבל כמו שאתם כבר מבינים אז סיפור הזה רק מתחיל גם המאורע הזה לא התגלגל בדרך צפוייה אפריים חצה את הגבול מפקד משמר הבחין בכיכר של הלחם הטרי טעים ביקש לקנות מאפרים הסכים ומכר לו את כיכר לחם מבלי שהוא יודע שהוא העביר לו 100 דינרי זהב באותם ימים היה מקובל מי שמוזמן לחתונה מביא עמו מאכל או משקה כגון מאפה יין או שכר אני עוד זוכר בראש העין אתם עונים בהתחלה כן היו עומד אחד ומכריז כן מכריז מי נותן אחד נתן תרמוס לזה אחד נתן זה אחד נתן עוגה אחד נתן קמח אחד איזה דברים היו מצחיק בקיצור היו רגילים לתת ומפקד משמר הגבול היה מהמקרים של אברהם והוא זמן לחתונה והופיע עם תנה בידו כיקר הלחם שיש בו 100 דינרים זהב אברהם זיהה מיד הכיכר מעשה ידי רעייתו והוא עומד מוכה הלם כל כסף שהוא משחרר משתחרר חוזר אליו מה קרה פה הוא לא הבין איך הגיע הכסף בכיכר לידה מפקד אבל ניסיון העבר כבר לימד אותו לא לשאול שאלות ולדעת שהקדוש ברוך הוא מערע מאורעות בעולם בהשגחה פרטיית נטל את הכיכר לידיו הניח במקום מבטחים ושב לשמחה ימי שבע הברכות חלפו אפרים שב לביתו של אברהם חזר מהחופשה והוא סס לראותו שאל אותו האם נהנית מה כיכר לחם המשובח שאשתי הכינה לך ואפריים לא שיקר אמר את האמת מכרתי את הכיכר למפקד משמר הגבול שלף אברהם את הכיכר ממקומו המצנפת לאפריים איך התגלגל בחזרה כיכר אליו כמתנה לחתונה מהמפקד ואברהם בצע את הכיכר מול העיניים הנדהמות של אפרים הוא רואה שמה 100 דינרי זהב השתוממות של אפריים הלכה וגברה כשאברהם תיאר באוזניו כמה הוא רצה לחלוק איתו את הרכוש ואת הרעיון הבלתי שגרתי שהוא הגה כדי להעביר לו את הכסף אפריים ואברהם נפעמנו מהמאורעות המשותפים המופתים האלה שהם חווים יחדיו הידידות והאהבה גברו והתעצמו ביניהם ולאברהם היייתה בת כלילת המעלות שמה נודע לת רבים מעשירי העיר ונכבדה חפצו בהכלה לבניהם אבל אברהם חפץ לשיאה לאפרים בלבד בבועת זימן אברהם את אפריים והציע לו את השידוך בלב מלא אושר הסכים אפריים להצעה אחר החופה אברהם לאפריים שליש עושרו תזכרו שהוא היה אמיד מהתחלה בפעם הזאת קיבל אפריים את המתנה ברצון ובלב שלם הלקח הנפלא מהמאורע הזה לא תמיד יודעים איך בורא עולם ישלח לנו את הנחו לנו אבל עלינו להאמין בלב שלם שהוא מערע את כל המאורעות הוא אחראי לכל ורבות מחשבות בלבש בעצת השם היא תקום ואיין עוד מלבדו תודה רבה לכם
שתי שאלות בבקשה
אחד הרים את היד תן לו אפש כן טוב אז עד כמה שאני יודע הרב ממליץ לא לאכול בשר עכשיו יצא לי לראות בשר עם הכשר בית יוסף הרבנות הראשית לישראל עכשיו יש עניין עם הזיכרון התפלל האדם שיכנס תורה במאו ולא מעדנים במאו מה יש לרב להגיד על זה האם אתה ממליץ לא לאכול בשר גם אם זה הכשר בית יוסף וגם אם זה ומה מה העניין פה כדי שבאמת יהיה לי ברור כל ההכשרים לוקים בחסר יש בעיה של נבלות וטרפות ולכן אין לאכול בשר ועופות כלל אבל אם תרצה מדי פעם אנחנו מצליחים לעשות משהו עכשיו תקופה של שבועות אין לנו עופות בכלל ובשר גם כן לא תמיד יוצא אבל אנחנו עושים את השחיטה הכי מהודרת שיש ולכן לא יוצא הרבה מתוך 100 בקר בדרך כלל בממוצע יוצא שלוש שלוש בקר אם יוצא מכל 103 כמה יהודים יכולים לאכול כל יום בארץ ישראל ואיך זה שכולם יש להם בשר איך אף פעם לא חסר עופות איך יכול להיות אם זה מה שיוצא אז התשובה היא ברורה מה עוד רצית לדעת תודה רבה זהו תודה רבה על הזיכוי ותודה רבה על הסיפור המאוד מאוד מועיל ומחזק של הבן איש חי תודה רבה אתה מחזק המון וכמו ששמת לב אנחנו גם בזכותך מזכים עוד הרבה אנשים ככה ברשתות אז ככה זה לסבת תשומת ליבך אני מקווה שזה בסדר אני מלם המון ודה רבה יש המון צופים ותודה תודה תודה תודה תהיה ברי תוד כן שאלה אחרונה הנה ן למטר דרי תודה רב השם ברך אותך ימים נה רב דגול צדק לחים ממך אם שאם הביטחון עושה את את ההשגחה שהקדוש ברוך הוא נותן לנו כל מה ש היינו רוצים ו היינו רוצים להשיג אז מדוע שצריך גם להתפלל אם אני יכול לבטוח בשם כל מה שאני אבטח בו אני אקבל למה צריך גם להתפלל וג אמרנו שהביטחון גורם שאנחנו נפנה לבורא יתברך כי רק הוא הכתובת והשם רוצה שאנחנו נדבר איתו הוא רוצה שנתפלל מה זה להתפלל אני מדבר אייתו ברוך אתה השם אתה ונן דעת אתה מברך השנים אתה אתה רופא כל בשר אתה אתה אתה אני מדבר איתו הוא רוצה שנדבר פעמים הביטחון זה רק מעשה אני עושה צעד כמו שהרב תיאר והקדוש ברוך הוא מושיע אותי אבל לפעמים אין לפעמים תמיד הוא מושיע גם כשהוא לא מושיע אמרנו יש אחד התפלל שהוא רוצה למבורגיני קיבל ועשה תאונה כשלא קיבלת למבורגיני אתה לא תהרג בתאונה עם למבורגיני זאת אומרת גם כשהוא לא נותן הוא מושיע לא תמיד מה שמקבלים מושיע צריך להבין שלא נותן זה גם ישועה הבנת זהו אני מודה לכם על הקש אצל הנשים עוד אישה יאללה שלא נקפח ערב טוב כבוד הרב ערב טוב השם פתיי תפתח יגיד לתך הרי מכונ תקע מצוות עשה של פרסומי ניסה של הכרת הטוב לכבוד הרב ולבורא עולם ולקדש את שם השם ברבים עד כמה שאני יכולה אני רוצה לומר תודה לבורא עולם א אני אמא של רפאל חיים מה אני אמא של רפאל חיים כן ואני רוצה מתרגשת אני רוצה למר תודה לבורא עולם שלמרות ש המסע שלנו הסתיים במוות של הילד אני רוצה להומר תודה סליחה על כל הרגעים הטובים ועל כל הניסים והישועות שזכינו סליחה לראות עין בעין למרות הכל זה לא משנה מה קרה בסוף זה משנה הדרך והמסע שלנו ואני רוצה לומר תודה לכבוד הרב על כל השיעורים והרצאות שעוד קדמו שבעה חודשים ושבעה ימים רפאל חי ו ביום בחודש השביעי ביום השביעי הוא שבת א אני רוצה לומר תודה לכבוד הרב על כל ההרצאות ועל כל השיעורים שהוא מסר לנו והכין אותנו לרגע האמת ש שבאמת אם לא זה לא היינו מצליחים לצלוח את זה את הניסיון הקשה הזה הוא היה שלושה חודשים ופגי היה בטיפול נמרץ זה מקום קשה מאוד קשה מאוד יש שם מקרים קשים מאוד ואחרי זה ארבע חודשים במחלקת ילדים א וראינו ישועות על הטבע באמת עשינו סעודות עודיה ראינו מיד אחרי אזה ישועות הילד הזה לא היה אמור לחיות אחרי 10 ימים קראו לנו לבוא אליו להיפרד ממנו קיבל נמק במאי נמק מלא זה נקרא נק ולא היה לו סיכוי לשרוד הוא ממש היה במצב קריטי וכבוד הרב ברך והוא שרד שרד את הלילה שרד רד את השבעה חודשים האלה א כנגד כל הסיכויים זה באמת היייתה נשמה מיוחדת נשמה גבוהה מאוד שמה שהיא חדה הרבה אנשים סביבה אם גם נשים מהקהילה שתמכו בי באמת בלי כל כך אהבת חינם היייתה שם ותרמו וקיבלו קבלות והתפללו וחיזקו וגם השיעורים של כבוד הרב על אמונה ביטחון שהצלחנו באיזשהו מקום להביא את זה לידי הלכה למעשה גם כתבנו למקרר כל הזמן נקודות קטנות כאלה וזה הה תלוי לנו ככה תמיד מול העיניים א יש לי כל כך הרבה מה לומר אני לא אני לא צריך אף אחד אני מנסה להעביר בקצת שיש לי את כל את כל הישועות שראיינו עין בעין ומה זה להרגיש את קרבת אלוקים שזכינו לשמוח הרבה פעמים זכינו לשמוח א לשמוח בניסיון הזה וראינו וזכינו באמת א להבין את ה כמו שאמרתי עלך למעשה מה זה לעמוד בניסיון ו ולא משנה מה בסוף זה לא משנה זה זה אמונה שזה הכל לטובה והכל ממנו ברגע שמשחררים ומרפים ובאמת נותנים לקדוש ברוך הוא לנהל ומרגישים את השקט הנפשי הזה יש את האמונה שזה הלמידה ואת הביטחון שזה הלכה למעשה שזה שאדם מרגיש את הרוגע הנפשי תודה לשם שזכינו ברוב הזמן להגיע לשם ואני באמת אני מאמינה שרציתי להגיד עוד דברים ושכחתי אבל אני לא לא אטריח אותכם אז אני ובזכות הספר גם ש שהרב לימד ממנו של אמונה וביטחון לכתחילה ואחרי זה קנינו את השגחה פרטיית קרבת אלוקים אני ממליצה לכולם לקנות את הספר הזה את הספרים האלה וגם שמחת השבת א שבזכות השבת בעצם שהגיע השבת עצרנו את הכל למדנו מהספרים קיבלנו כוח וקיבלנו כוח לעוד שבוע ועוד שבוע ועוד שבוע ועוד שבוע אז תודה רבה לכבוד הרב על הכל תודה רבה לכבוד הרב על ה על המילים הטובות על העל העל על העידוד ועל הברכות ותודה לבורא עולם שלא עזב אותנו לרגע שני ניסיון הזה היה מאהבה הרגשנו את אהבת השם בתוך הקושי וזה זה לא הייתי מבקשת אחרת ולא הייתי רוצה אחרת ככה בדיוק הייתי רוצה את זה אחד לאחד תודה רבה לבורא עולם ולכבוד הרב מה השמות שלכם מה הקוד הרב מה השמות שלכם קרן בעלי יסף קרן בת טובה מה טובה קרן בת טובה ובעלך אסף בן תמר עשו בן תמר השם יזכה אתכם לתאומים אמן תודה כבוד הרב
הרי אני מכוון לקיים מצוות חכמים רבי חנני בן גשי אומר רושו הקדוש ברוך הוא זה ישראל לפי כוח ירבו לועם תורה ומצוות שנה אמור אדנו חופש למען דגו יגדיל תורו ידיר הרי ני מכון