תמלול
אחיהוד - גודל השכר על מצוה אחת
בעזרת ה' נעשה ונצליח וה' עלינו ברחמיו ירוויח
הערב יהיה להצלחת ארגון שופר
לרפואה שלמה ברמ'ח איברים ושס'ה גידים תשובה שלמה זיווג הגון וכל הישועות לאלירז בן מזל עינב בת רבקה שלמה בן שרה, איתן בן חנה יצחק בן אהרון ומשפחתם וכל עם ישראל.
לעילוי נשמת ירמיהו בן חוה יעקב בן חוה שחם בן חוה רחמים בן ציפורה וכל הנשמות שאין מי שיאמר עליהם קדיש.
הערב גם לעילוי נשמת הורי וחמי מנוחתם עדן.
אתמול למדנו פשט ובאור הפסוקים ''רק חזק לבלתי אכול הדם כי הדם הוא הנפש ולא תאכל הנפש עם הבשר לא תאכלנו על הארץ תשפכנו כמים לא תאכלנו למען ייטב לך ולבניך אחריך כי תעשה הישר בעיני ה''
אז מי שיראה את ההרצאה מאתמול יוכל לשמוע את כל העניין על פי הפשט.
עכשיו אנחנו נלמד את הפסוקים האלה על פי הדרש.
בעל 'שפתי כהן' היה מגורי הארי הקדוש זצ''ל והוא באר את הפסוקים האלה על פי הדרש. ידוע שיש דם במשמעות של דם שזורם אצלנו בעורקים ושי דם במשמעות של שכר ממון דמים. שילם לו דמים.
עכשיו נתחיל לבאר את הפסוקים: רק הדם לא תאכלו. אל תאכלו את שכר המצוות בעולם הזה אלא תניח את השכר לאחרי ואחריו כל ישרי לב. לפיכך מזהירה התורה 7 פעמים על הדם כנגד שבעת ימי השבוע וכנגדם ימי שנותינו בהם שבעים שנה לאומר לנו שלא נאכל שכר מצוותינו באותו יום ובאותו שנה
והוא מאריך שמה להסביר 'רק חזק' תתחזק מאוד 'לבלתי לאכול הדם' שלא תקבל את השכר והממון בעולם הזה ותפסיד אותו לחיי העולם הבא.
'רק קודשיך אשר יהיו לך' המצוות שעשית בקדושה הם יהיו לך לנצח ואותן תישא ובאת אל המקום- שהוא העולם הבא
'אשר יבחר ה' שהקב''ה בחר עבור עושרך ליתן לך שכר בעולם הבא.
אז ז''א הפסוקים האלה מתפרשים שבעצם על פי הדרש אנחנו לא נאבד את עולם הבא שלנו בקבלת השכר בעולם הזה.
נרחיב.
רבותינו אמרו (קידושים מ) שהזכות יש לה קרן ויש לה פרות. אדם שעושה מעשה זכות, עושה מצווה מגיע לו קרן על המצווה ויש לה גם פרות. ויש דברים שה' משלם לאדם גם פרות בעולם הזה והוא לא מאבד את הקרן ועל זה אמרו בישעיה ג' ''אמרו צדיק כי טוב כי פרי מעלליהם יאכלו'' ז''א צדיק כי טוב מגיע לו את הקרן, הטוב הראוי לו אבל לא רק זה, בעולם הזה פרי מעלליהם יאכלו. יש פרות דוידנטים, בונוסים שמגיע לאדם, הוא יכול לאכול אותם בעולם הזה. המדרש אומר ''צדקתך כהררי אל'' מה ההרים האלה נזרעים ועושים פרות, כן מעשיהם של צדיקים נזרעים ועושים פרות. אתה יכול לקחת פרות ולזרוע אותם בהרים והם יעשו לך פרות. זרעים.
ככה המעשים של הצדיקים הקב''ה לוקח את מעשה המצוות שאדם עשה זורע אותם למעלה והם עושים לו פרות.
כשם שאדם זורע כאן סאה כדי שהצמיח ממנו כמה כורים כך תופח שכרינו במרום. כמה זה שכר מצווה? כך אמרו בגמרא בסנהדרין ק' המידה שאדם מודד מודדים לו שנאמר ''כסאסאה בשלחה תריבנה'' מה זה כסאסאה אמר רבי יהושע וכי אפשר לאומר כן שעל מה שאתה עושה ככה ה' יחזיר לך?
ז''א אנחנו מודדים כפי שאנחנו מודדים ככה ה' מודד לנו, אז איך אפשר לאומר דבר כזה שואל רבי יהושע אדם נותן מלא חופניו לעני בעולם הזה והקב''ה נותן לו מלא חופניו לעולם הבא. מה זה מלא חופניו של בנ''א ? כמות קנה כזאת אתה נותן לעני וה' נותן מלא חופניו שלו, טובה לעולם הבא.
איך אפשר לקבל כזה דבר, והרי כתוב בישעיה מ' ''שמיים בזרת תיקן'' הקב''ה עם הזרת תיקן את כל השמים ושמי השמים כל הרקיעים כולם ומזרת ועד האגודל כמה זה מרחק? אז אם עם זרת הוא עשה, מפה עד פה כמה? ומפה עד פה שתי חופניים? איך אפשר שאדם יקבל טובה כנגד מלא חופניו של בשר וגדם ה' נותן לו מלא חופניו של הקב''ה טובה לעולם הבא? מה התירוץ, אלא הקב''ה נותן כן בצדיקים לקבל שכרם.
ז''א באמת אין אפשרות בשום אופן לקבל שכר כלכך עצום מה עשוה ה' נותן כן באדם לקבל את השכר.
אתם יודעים שאם אדם מקבל שכר לא צפוי ובכמות גדולה מאוד, הוא יכול למות מעושר. ז''א הוא יקבל שבץ לב.
פעם היה משחק כדורסל וזכו בגביע העולמי ומי שהניף את הגביע נדמה לי זה היה עם יוגוסלביה הוא הניף וקיבל שבץ לב מאושר ומת. ז''א אין כן באדם אפילו לשמחה כזאת. אז תארו לכם אם בנ''א רואה לא שנתנו לו בית, וילה באחיהוד, נתנו לו רחוב באחיהוד. תארו לכם שנתנו לו את כל אחיהוד.
יאחביבי כל הקרקעות הכול שלו פתאום מודיעים לו הכול מועבר אליך בטאבו, כולם אצלך עכשיו בשכירות יאחביבי ואם אומרים לו אתה מקבל גם את עכו, יאחביבי בנ''א לא יכול לקבל בשורה כזאת, הוא מת מאושר על המקום, הוא לא יכול להכיל את זה.
אז איך אדם יקבל שכר על חופניים של בשר ודם מלא חופניים של הקב''ה וזה רק על פעם אחת. זה רק על מצווה אחת. ואם יש לו הרבה מה זה, אלא ה' נותן באדם כן לקבל את השכר. גם עונש, העונש שהקב''ה נותן, העונש הוא איום ונורא, העונש לא בגלל שהוא נותן בגלל שהאדם בחר בעונש בתוך כל עבירה יש את העונש שלה יש את הגיהינום שלה בעבירה עצמה ואדם לא יכול לעמוד בזה, אדם לא עומד באש של גפרורים, של נרות ודאי שלו, של אבוקות ודאי של מדורות של לג בעומר בטח שלא. בגחלי רתמים של גיהינום הוא יכול לעמוד. ודאי שהוא לא יכול לעמוד, אז איך מה יהיה? ה' נותן לו כן לסבול את העונש, אחרת הוא לא יכול.
אז אם ככה הקב''ה נותן לנו שכר עצום וזה על מעשה אחד ויחיד פעם אחת בחיים שאדם עשה. ולא מדובר על מצווה שהיה קשה, מדובר על מצווה קלה ללא מאמץ וגם שלא צריך אפילו לכפות את יצר הרע, קל קל מאוד. אבל יש מצות שכתוב שטוב לו לאדם דבר אחד בצער ממאה ברווח. ז''א אם אתה עשוה מצווה אחת ובשעה שאתה עושה אותה יש לך קושי, צער, לא שאתה מצטער מעשית המצווה אבל כואב לך הגוף נגיד אתה עייף ואתה בכל אופן מקיים את המצווה אתה מקבל פי מאה, שתיים יעשו את המצווה אחד מתוך עייפות ואחד ערני, זה יקבל פי מאה וזה יקבל מה שמגיע.
והסבא מקלם אומר שעל לכל דרגת צער מכפילים את השכר עוד פעם פי מאה משל למה הדבר דומה, אם בנ''א לבש חלוק, בגד, לבש אותו הפוך. עכשיו הוא הבחין שזה הפוך, מי שלובש בגד הפוך זה גורם לשכחה אז הוא עכשיו פושט את הבגד ולובש שוב, זה נקרא צער, על הצער הזה, שיעור שיעור של צער כזה מקבלים פי מאה ואם יש לך עוד שיעור כזה נגיד אתה רוצה להוציא מהכיס חמש מטבעות. יצאו לך שלוש מטבעות, נו יצאו שלוש מטבעות, אתה צריך להחזיר את היד לכיס ולהוציא עוד שתי מטבעות, הכנסת את היד עוד פעם לכיס יצא רק מטבע אחת, עכשיו אתה צריך להכניס את היד לכיס עוד פעם להוציא עוד מטבע, פעמים עשית את הצער הזה להכניס, פי מאה, פי מאה. כל צער משתלם לאדם פי מאה. ז''א הפוך, אם קשה לך לעשות מצווה תשמח שהזדמן לך אפשרות לעשות את המצווה בקושי, למה כי אתה מקבל פי מאה. נגיד דופקים בדלת ואומרים שלוקחים עכשיו מאכלים לגמילות חסדים, אומרים אם יש לכם משהו שמיותר או שאתם יכולים לתת למשפחה של עניים נשמח לקבל. נו, י שבמזווה שמה קונסרבים מלפפון בחומץ ויש מלפפון במלח. נגיד שבבית הזה אוהבים את המלפפון במלח יותר מהחומץ אז אומרים טוב אם ביקשו כבר ניתן להם של החומץ נתנו להם של החומץ עשו מצווה יפה מאוד, מגיע להם מלא חופניים. אבל אם הם ויתרו ונתנו את מה שהם אוהבים ונתנו את המלפפונים במלח מגיע להם פי מאה, למה? כי היה להם קושי, התנגדות של יצר הרע, יצר הרע אמר לא, זה אתה אוהב אתה תישאר עם החומץ. תן להם את החומץ תישאר עם המלח, אבל הוא ויתר על שלו, זה היה לו קצת קשה להחליט, בסוף הוא החליט למה לא, מה שאני אוהב אני ייתן להם ואהבת לרעך כמוך אז אני נותן להם במלח, כמה תקבל על זה שכר, פי מאה.
כותב השפתי כהן' לפיכך אמרו חכמים בקידושים לט' שכר מצוות בהאי עלמה ליקה'' אין העולם הזה שכר על המצוות, לא מקבלים שכר על המצוות למה, ככי אין די בכל העולם כולו לשלם שכר על מצווה אחת. אין אפשרות. איך אפשר לשלם לך אם אתה על למצווה אחת שאתה עושה מלא חופניים ה' נותן לך מלא חופניו שכר, איפה הוא ייתן לך בעולם הזה, הרי בזרת שמים תיקן. אז אם הוא ייתן לך רק בזרת אז הוא צריך לתת לך את כל השמיים ושמי השמיים, איך יכניס לך את זה בעולם הזה, איך ייתן לך שכר, איך אפשר לשלם שכר, חוץ מזה שכר בעולם הזה זה לשבעים שנה מקסימום והשכר שה' משלם זה לנצח, אז איך אתה רוצה להמיר נצח לזמני, אז בזה העולם אין שכר אין אפשרות לשלם שכר.
ומה על כמה וכמה נתינות לצדקה, אם אדם זכה לתת צדקה מספר פעמים,אז כמה מגיע לו שכר והרי כתוב במשנה באבות שהכול משלמים לאדם לפי רוב המעשה, מה תזכה לגן עדן לפי מה, לפי רוב המעשה. מי שבא עם הרבה מעשים לעולם האמת ישלמו לו בהתאם.
עוד דין בעני כתוב הנותן וצדקה לעני מתברך בשש ברכות והמפייסו בדברים ב11 ברכות, ז''א בא עני נתת לו מטבע חמישה שקלים עשרה שקלים, אתה מתברך בשש ברכות אבל אין לך , הוא בא ואתה בדיוק אין לך, אין לך ממש. ואתה מפייס אותו מרגיע אותו נותן לו ביטחון, אתה מקבל אחד עשר ברכות.
זה קשה כלכך לדבר עם בנ''א, לא קשה, ומקבלים כלכך הרבה. אז מה מקבלים על חיוך כשאדם מחייך לחברו. מי שמלבין שיניו לחברו יותר ממי שמשקהו חלב ''ולבן שיניים מחלב'' המלבין שיניו לחברו מחייך לו זה יותר ממי שמשקהו חלב. ואם הוא נותן לו מילה טובה, ואם הוא מעודד אותו, מפרגן לו, וואוו כמה שכר מגיע לו *ליהודי הזה, שהרי מפייסו מתברך ב11 ברכות. מי שהולך פה עם ציצית מה מגיע לו שכר, על כל רגע על כל רגע הוא לובש מצווה שהיא שקולה כנגד תרייג מצוות, ''וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה'' אדם שמניח תפילין כל רגע שהוא מניח תפילין הוא מקיים שמונה מצוות מן התורה, יש 4 פרשיות בראש, 4 פרשיות ביד בכל אחת יציאת מצריים והוא מקיים שמונה מצוות עשה כמו שאומר הרמב''ם, בכל רגע כמה מגיע לו שכר?
עכשיו אדם שלומד תורה, וואי וואי וואי על כל מילה ומילה שהוא מוציא מפיו תריג מצוות. ''וכל חפציך לא ישוו בה'' התורה מעל הכול. שקולה כנגד כל המצוות כולם ז''א כמה מצוות בואו נעשה חשבון, עשינו את זה בעבר, ניזכר.
הגאון מוילנא אומר שכל תיבה שאדם מוציא מפיו זה תריג מצוות. הזוהר הקדוש אומר, אות אחת. החפץ חיים זכרונו לחיי העולם הבא מדד בשעון בכמה זמן כמה מילים אתה אומר בדקה. ספר 200 מילים. כל מילה 4 אותיות בממוצע, אז בדקה 800 אותיות.
כל אות זה תריג מצוות. תכפילו. זה יותר למעלה מחצי מיליון מצוות בדקה. אם אתה לומד שעה 30 מיליון מצוות בשעה. 30 מיליון מצוות בשעה של תלמוד תורה.
המשנה באבות אומרת מצווה גוררת מצווה. אומר הרב עובדיה מברטנורה שכל המקיים מצווה בשמחה זה עוד מצווה, אם אתה לומד בשמחה, 60 מיליון מצוות בשעה. אם אתה לומד ויש לך צער. אמרנו מקבלים פי מאה. אז במקום 30 מיליון תכפילו במאה זה 3 מיליארד.
3 מיליארד מצוות בשעה. אם אתה לומד בשבת זה פי אלף. 30 טריליון מצוות בשעה. זה אם אתה לומד לבד. אם אתה לומד עם חברותא פי שתיים אם אתה לומד בשיעור כפול האנשים . אם אתה לומד בלילה בשעה שאנשים ישנים, כנגד כל אחיהוד אתה מקבל שכר.
למה, נוטל שכר כולם כתוב. בקיצור טריליונים טריליונים של מצוות שאם יכול לעשות שעה אחת. אתם מבינים מה גודל השכר שה' רוצה להעניק לנו?
אנחנו ממשיכים. לכן נאמר במשלי ''כי נר מצווה ותורה אור'' מצווה ביחס לתורה זה כמו נר ושמש. אם על מצווה שאתה עושה מלא חופניך צדקה עם עני ה' משלם מלא חפניו על מצווה קלה בלי יצר הרע. אם תורה זה האור השכר, אנחנו אמרנו את המספר המצוות טריליונים. אבל מה השכר, אם על מצווה זה בחינת נר, התורה זה בחינת שמש, אור. אז תארו לכם מה גודל השכר של מי שזכה ולמד תורה.
עכשיו נשאלת השאלה אם ככה איך הקב''ה משלם לרשע שכר של מצוות מעטות שהוא עושה בעולם הזה כדי לאבד אותו מן העולם הבא? ככתוב ''ומשלם לשונאיו אל פניו להאבידו'' הרשע הוא שונא של ה' הוא לא שומע בקולו הוא לא שומע את מצוותיו, הוא מזלזל עושה מה שא לו לוקח מה' את הכוח והמח ועושה מה שהוא רוצה ומשתמש בכל לחלל את שמו יתברך. אבל הוא עשה כמה המצוות ראה עני נתן לו לאכול, עשה חסד עם פלוני עם אלמוני עשה מספר מצוות, ה' לא מקפח שכר של שום בריה אפילו הרשע הכי גדול. מבני המן למדו תורה בבני ברק, מבני סיסרא יצא רבי עקיבא. מנרון קיסר יצא רבי מאיר. ז''א אפילו הרשעים הכי גדולים שהיו בעולם גם כן אם מתגלגל על ידם משהו טוב, ה' משלם להם. לא מקפח ה'.
אבל אמרנו שהשכר כלכך עצום שאין אפשרות לשלם בעולם הזה, איך ה' משלם לרשעים בעולם הזה? הרי אין בעולם הזה אפשרות לשלם.
נכנס רבי יעקב גלינסקי זכרונו לחיי העולם הבא לרב שך זכר צדיק לברכה ושאל אותו איך הקב''ה משלם לרשעים בעולם הזה שכר? ענה לו הרב שך כך: הקב''ה קבע מה השכר מה העונש על כל דבר. ומכלל השכר והעונש של הרשע הוא קבע שינתן לו שכר מועט. לא כמו השכר כמו הצדיק. זה ברור. אם מצווה זה כמו נר ותורה זה אור, רואים שיש הבדל בין מצווה למצווה בשיערו המתן. אז כל שכן אם בנ''א הוא רשע ובנ''א הוא צדיק. אחד רוצה לכבד את ה' ואחד רוצה לכבד את עצמו, הוא נותן צדקה שיהיה לו כבוד, לא לכבוד ה' לא בגלל שהוא ציווה, בכל אופן ה' משלם אז יש תעריף לרשעים יש תעריף לצדיקים, ככה ענה לו הרב שך.
אבל אמר לו הרב יעקב גלינסקי לרב שך, החפץ חיים זכרונו לברכה ענה באופן אחר. קודם כל הוא הסביר למה בעולם הזה אין שכר לשלם בכלל. הוא אמר משל, ילד קטן, אביו היה סוחר גדול עשיר גדול, נפטר והוריש לו את כל רכושו, יום אחד נתאווה הילד לסוכריה חיפש כסף קטן לא מצא הלך לכספת הוציא משמה יהלום וירד למכולת לקנות סוכריה. נתן לו סוכריה נתן את היהלום. אמר לול החנווני בוא ילד, כך בבקשה את היהלום אני לא גזלן. אני לא יכול לתת תמורת יהלום סוכריה וגם היהלום הזה שהבאת לי את כל החנות אני צריך לתת לך, אני לא יוכל לתת לך תמורת יהלום. הבעיה שאנחנו כמו התינוק הזה הילד, לא מבינים בכלל אנחנו רוצים סוכריות בעולם הזה ולא מבינים שאנחנו משלמים ביהלומים, ז''א השכר הגדול האמתי שמגיע לנו לאין ערוך ממה שאנחנו רוצים טובות שהם זמניות ובעיננו זה סוכריה זה דבר כלכך חשוב חשוב לו שיש לו רכב ויהיה לו ככה והיה לו אוטו ועוד מרפסת ויהיה לו בריכה ויהיה לו פה ויהיה לו שם אבל זה אפילו לא סוכריה לעומת גודל היהלום שאתה אמור לקבל ומה שאתה רוצה לפרוט, אתה רוצה לפרוט את העולם הבא ולקבל בעולם הזה,אתה נורמאלי?
תשמעו עכשיו סיפור אמיתי שהיה עם בחפץ חיים. מייסד הישיבה של לומז'ה הגאון רבי אליעזר שולאביץ זצ''ל הוא היה תלמיד של רבי ישראל סלנטר זכרונו לחיי העולם הבא שהיה מראשי הישיבות של המוסר לפני 150 שנה, והוא בא בשאלה לפני החפץ חים אמר לו רבי הגיעו מים עד נפש יש לי 400 בחורים בישיבה ואין לחם לאכול. החפץ חיים נאנח ואמר כבודו יודע מ400 תלמידים, אני כבר יודע כפר מאלפי תלמידי ישיבות שאין להם מה לאכול ומנסים אותנו מן השמיים האם נלמד תורה מתוך הדחק.. אמר לו רבי, אני לא באתי לקונן, באתי לפתור את המצב. אמר לו החפץ חיים אדרבה לחיי כמו שאומרים בבקשה, מה הפתרון, אמר לו אני יודע ששכר מצווה בעולם הזה אין משום שאין בכל העולם כולו לשלם אפילו על מצווה אחת אבל אין ברירה כשהילדים רעבים אז שוברים את החסכונות, ב''ה הרבה תורה למדתי הרבה תורה לימדתי ואני מלא מצוות כרימון אני מבקש לפרוט אמן יהא שמאי רבה אחד בשביל שיהיה לחם ל400 תלמידי הישיבה. זה הפתרון שהוא מצא. אמר לו החפץ חים אם זה מבוקשך תתפלל ותבקש. אמר לו ברגש כבוד הרב זאת הבעיה התפללתי ביקשתי ולא ענו לי מן השמים. אבל למעלתו ישמעו ודאי שאתה תוכל לפעול בשבילי, תבקש שאתה למעני. סרב החפץ חיים. אמר אם כבודו רוצה יבקש בעצמו אני לא יבקש עבורו, אני לא רוצה לקנות לי שונא. שונא? חס ושלום, ,איזה שונא, אני לא רוצה שכבודו יכעס עלי אני אכעס על הרב, הרי אני מבקש, איך אני יכעס על הרב איך אני יהיה שונא חלילה, אומר אני יסביר לך אתה יודע שאדם לא חי לעולם. יבוא יום והנשמה שלך תעלה למעלה וכמו שאמרת אתה מלא וגדוש בתורה ומצוות ויוליכו אות ך לארמון שאתה בנית בעצמך בגן עדן והמלאך ילווה אותך מטרקלין לטרקלין והעין שלך לא תשנע מלראות והנפש מלהנות והנה יגיעו לדלת אחת ינסו לפתוח והיא נעולה. מה זה, יגידו לך זאת הדלת של האמן יהא שמה רבה שהמרת אותה בשכר עבור לחם בעולם הזה. אני? אני המרתי שכר ניצחי עצום כמו שראיתי מה מקבלים על כל אמן ועל כל אמן יהא שמא רבה, אני? על לחם נפסד אני ויתרתי? אומרים לו כן אתה ביקשת. ואז אתה תיזכר אהה נכון ותתמרמר ואז אתה תטען טענה מילא אני ביקשתי כי לא ידעתי מה השכר ומה הרווח שמקבלים פה אבל אתם למה הסכמתם לתת לי למה עניתם לי, יענו באמת לא הסכמנו לתת לך אתה התפללת ולא ענינו לך אבל אתה פנית לחפף חיים שהוא יתפלל בעבורך והוא פעל את מה שביקשת. ואז אתה תצטער ותגיד, למה הוא עשה לי כך? הרי הוא ידע בדיוק מה מקבלים אז ל מה הוא הסכים ואז תקפיד עלי ל נצח ואני לא רוצה לרכוש לי שונא אז אם אתה רוצה להתפלל תתפלל לבד והאשמה תהיה עליך.
עכשיו נחזור לחנווני עם הילד. חנווני הגון, לא עשק את הילד, לא מכר לו סוכריה ביהלום, עכשיו נצייר ציור, הילד הזה גדל, כבר הוא עומד בשכלו בדעתו בחור נבון, מבוגר. אבל אתם יודעים עשירים בד''כ הם קשה להם למלא את תאוותיהם ולכן הם מחפשים ריגושים כל פעם מחדש והוא בעוונות התמכר לשתיה חריפה. ואז היה שותה ושותה והכסף אוזל ואוזל והוא פנה למסבאה ביקש קנקן קןנייאק תמורת יהלום. למה כי זה עולמו וזה תשוקתו וזה מבוקשו. ובשבילו זה שווה כל הון שבעולם. לא יהיה זה עושק אם יסכימו לתת לו כי הוא אדם בוגר וזה רצונו. אם בנ''א מוכן לתת לבנ''א שני, תן לי סיגריה אני ייתן לך את המכונית שלי, מה יש למה לא, אם הבנ''א מבוגר בשכלו הוא מוכן בשביל סיגריה לתת מכונית תהיה בריא, אף אחד לא יחזיר לו את המכונית, אף אחד לא יחזיר ולו ילך לשופט יגיד לו אדוני, אתה עומד בזכות עצמך אתה הסכמת. כאלה אם הרשעים. ''כמוץ אשר תדפנו רוח תשוקתו'' ועבור כל התאוות שלו הוא מוכן להפסיד את העולם הבא ומסכימים לו בשמיים.
אתה רוצה למכור את העולם הבא בשביל הנאות של העולם הזה, אין בעיה, אתה אדם בוגר ישלך שכל ואתה החלטת שזה עדיף אין בעיה אם זה מה ששווה לך תיקח תקבל, מה אתה רוצה, אתה רוצה אחוזה, אתה רוצה מכוניות מה אתה רוצה גם סוסים? תקבל גם סוסים, מה שאתה רוצה תקבל אבל זהו אין יותר. אנשים לא מבינים איך זה רשעים מקבלים שכר ומצליחים, איש בער לא ידע וכסיל לא יבין את זאת, איך זה ביפרוח רשעים כמו עשב ויציצו כל פועלי אוון? להישמדם עדי עד כיון שאין להם שארית לעולם הבא. כי הם ביקשו את כל השכר בעולם הזה, נותנים להם. זה שכרם של השיכורים. שיכורים ולא מיין, ''ושכורת ולא מיין''. שיכורים מתאוות.
עכשיו בואו תראו מסביר הגאון מוילנא מדוע אין לצדיק להתגרות ברשע בשעה שהשעה משחקת לו כתוב שאסור להתגרות ברשע בשעה שהשעה משחקת לו. מה זה משחקת לו, שוחקת לו, יש לו הצלחות הכול הולך לו, למה לא להתגרות בו? גם צדיק שלא יתגרה בו, למה? כי אם השעה משחקת לו סימן שהוא מקבל את השכר של המצוות שלו המעטות בעולם הזה וזה שכר של כל הקרן.
לעומתו לצדיק יש רק פרות כי הקרן קיימת לו לעולם הבא, נמצא שכח הרשע כרגע רב יותר במעלת הקרן על הפרות של הצדיק אז לכם אל תתגרה בו.
ולמעשה זו גמרא מפורשת. אחרי מלחמת סיחון יצא עוד מלך הבשן להלחם בישראל ''ויאמר ה' אל משה אל תירא אותו'' למה שמשה רבנו יפחד מעוג מלך הבשן? שאלו בגמרא בנידה סא' סיחון ועוד היו אחים הם היו ענקים וגיבורים. מדוע לא פחד משה רבנו מסיחון ופחד מעוג. הוא לא פחד מזה שהם חסונים וגיבורים אלא הוא פחד אולי לא קיבל עדיין עוד את מלא השכר המגיע לו על שהזעיק בשעתו את אברהם אבינו למלחמה הנגד 4 המלכים ששבו את לוט ובה ניצח בסוף אברהם בניסים מופלאים.
כשבא עוג הרשע להודיע לאברהם שנשבה לוט, הייתה לו תוכנית זדונית. הוא חשק בשרה שהייתה יפהפייה כחוה, והוא רצה אותה. אבל איך הוא ייקח אותה אם אברהם חי, אז הוא אמר לו תשמע שבו את בן אחיך לוט, לך תציל אותו, נו לך תילחם בשני מיליון אנשים בשביל להציל אותו נו ברור הוא ימות. הוא ימות והוא ייקח את שרה.
אברהם לקח את אליעזר והלכו להלחם וניצחו שתי מיליון ופדו את לוט מן השבי.
עכשיו אבל התגלגלה זכות על ידי עוג מה הזכות,נהיה קידוש ה' שאברהם הצדיק שקורא כל הזמן להאמין באלוקים יוצא להלחם ללא פחד בשני מיליון ומנצח אותם. אבל זה לא סתם מלחמה זה מלחמה ניסית. הוא לקח חול מהרצפה והיה זורק והחול היה נהפך לכידונים חרבות בליסטים בליסטראות והיה מפיל חללים חללים באויבים.
תנא קדוש בשם נחום איש גמזו חזר על אותו מעשה גם כן . וה' עשה נס איך אפשר עם חול להפוך אותו לחיצים ובליסטראות, איך אפשר? היום אנחנו רואים את זה כל שנה, בארצות הברית יש כל שנה הוריקנים. מה זה הוריקן. חול. וה' מפעיל וינטלטור 250 קמ''ש מרים את החול, ומפרק פנינים עיירות ערים הכול, משאיות עפות כמו קלפים, מה זה? חול. חול.
אז הקב''ה מפעיל וינטלטור אתה רק תזרוק את החול אני יפעיל את הוינטלטור והכול יהיה בסדר כמו התימני שפעם אחת נסע עם יהודי והיה לו מהלכים ידני הוא ראה אותו כל פעם מסובב מסובב את הזה וכל פעם מתעסק עם הידית הילוכים אומר לו, אתה לא שלא תתבלבל בנסיעה. אז אתה תסובב ואני יערבב. טובים השנים מן האחד.
אז ה' עזר לאברהם, אברהם עשה רק השתדלות זרק רק את החול והקב''ה הביא להם הוריקן ופרק אותם. היה קידוש ה' אבל איך זה התגלגל על ידי הרשע הזדוני עוג אבל ה' גם על דבר כזה משלם שכר.
מי זה עוג?עוג נקרא הפליט. פליט ממה? הוא נפלט מהמבול, הוא עוד מהדור של נח. מנח ועד אברהם זה לפחות 250 שנה, זה עשר דורות כל דור זה 20-30 שנה ואחרי זה עד משה זה עוד 450 שנה, ז''א הוא כבר חי כ700 שנה, ה' האריך את ימיו ומשה רבנו מסתפק אולי עוד לא קיבל את מלא השכר ולכן אני לא אוכל להכניע אותו. מי? משה שיש לו זכויות של כל עם ישראל זכה וזיכה את הרבים כל הזכויות של עם שיראל מקבלי התורה כל המצוות שהם עושים כולם מול העוג הזה ומשה מפחד וה' אומר לו אל תירא אותו, ז''א שהוא היה ירא .לא מכוחו , מזכותו
אתם שומעים זכות אחת כלכך קלושה הוא לא עשה שום מעשה של מצווה, הוא התכוון לרעה, לרצוח ואתם יודעים גוי שמתכון להרוג זה נחשב שהוא הרג כי הקב''ה אל הגווים מצרף מחשבה למעשה אז נחשב שעוג רצח את אברהם ואם כל זה מגיע לו שכר. ופוחד מזה משה רבנו.
אז למשה השכר ממתין לעולם הבא כי בזה העולם לא משלמים שכר לצדיקים אבל לרשעים משלמים מלא השכר בעולם הזה ואם הוא לא הספיק לקבל את כל השכר, אז איך הוא יגבר עליו, אם עדין לא תם מלא התשלום איך הוא יוכל להרוג אותו? הרי הם צריכים לקבל את השכר בעולם הזה אז לכן הוא פחד אולי לא נגמר אבל ה' הרגיע אותו ''כי בידך נתתי אותו'' אל תדאג אני חיכיתי אותו והארכתי את ימיו כדי שאתה תחסל אותו אל תדאג זה בסדר הכול מתוכנן אין לו יותר זכויות ואתה תחסל אותו. ,
לסיחון אחיו שהיה גיבור כמוהו לא פחד בכלל, פרק אותו משה רבנו צ'יק צ'אק. אבל לא היו לו זכויות. אבל עוג היו לו זכות זה ההבדל.
עכשיו אנחנו חוזרים למה שהתחלנו בהתחלה, אמרנו ''רק את הדם לא תאכלו'' מה אמרנו על פי הדרש שהתורה מזהירה ''רק חזק לבלתי אכול את הדם'' איזה דם? דמים שכר ממון, שלא תרכלו בעולם הזה את הכר שלא מזהירה התורה אל תאכלו את השכר אל תאכלו את הקרן של המצותת מזהירה אותנו התורה כי יש טיפשים שבשביל הנאת רגע מוכנים לשלם מהעולם הבא. אתם יודעים שהעולם הזה הוא מלון יקר מאוד. אתם יודעים? אומר המכתב מאליהו, מה זה עולם יקר מאוד, כמה זה מחיר של עוגה, נגיד נכנסתם לרמדה 5 כוכבים, ביקשתם עודת גבינה וראיתם ככה שמה משהו מקושטת יפה נראית טוב אוורירית, ואתם רוצים את זה עם אספרסו, כמה אתם חושבים ייקחו מכם בעבור זה? העולם יקר, כמה ? מאה דולר, מאתיים חמש מאות, אלף דולר, יבקשו חמשת אלפים דולר? כמה הם יכולים להעיז? כמה, כמה שלא תגידו זה זול. העולם הזה יקר. בשביל עוגה ונס קפה בבית כמה אתה משלם, גרושים. עשיתם את זה לבד. לאא, אבל הזמן שאתה אוכל את זה. נגיד אתה מתפנק על זה חמש דקות. מחמש דקות, בדק כמה אתה יכול מצות, שלושים מליון וחמש דקות מאה חמישים מיליון, מה מקבלים על כל מצווה מלא חופנים שמים. אז בכמה עלתה לך העוגה והנס קפה? איזה חשבון אתה עושה? כי אדם לא יודע את החשבון. מילא בנ''א שותה ואוכל והראש שלו מלא במשניות בגמרות בהלכות במעשה חסד במצוות אז בסדר אז באותו שעה גם מהרהר בתורה אז הוא לא מפסיד. אבל אם זה רק הוא ככה מסתכל ככה על האספרסו איך הקצף עולה ועולה והוא מתענג עליו ולוקח עם הכפית ככה וקצת מן הקצפת והדובדבן למעלה ווואי וואי וואי עושה מזה לאווי לאווי אז זה חביבי זה הספד טוטאלי. מי שילם לך את זה?
אומר לך רק חזק לבלתי אכול את הדם אכול את העוגה, את הדם. את הדם. איזה דם? את הדמים את השכר את הממון שלא תהנה בעולם הזה יותר מידי על חשבון העולם הנצחי שלך, תהיה חכם. מזהירה התורה.
אומר עוד פעם הגאון מוילנא במשלי ח' כתוב בפסוק ''טוב פריי מחרוץ ומפז'' ז''א צדיקם בוחרים לחיות בעולם הזה חיים של דוחק כדרכה של התורה, פת במלח תאכל ומים במשורה תשתה ועל הארץ תתישן וחיי צער תחיה ובתורה אתה עמל אם אתה עושה כן אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא. למה, אתה לא מפסיד כלום. כלום אתה לא מפסיד. אתם יודעים איזה אוכל היה אומר הגאון מוילנא שהוא היה אומר את הפרושים האלה? הוא היה משרה לחם במים כמו לציפורים בבוקר ובערב והיה שותה את זה אחרי שאתם יודעים הופך להיות הכול בלילה שותה את זה לבפנים כהרף עין לא מבזבז זמן זה בדיוק אותו דבר אם תאכל את הלחם לבד ואח''כ תשתה את המים זה בדיוק רק שאתה לועס את הלחם זה לוקח הרבה זמן אז ככה ... גמר את הארוחות, הכול בסדר.
כמה הוא היה ישן? הוא היה ישן שעתיים ביממה, אבל חס ושלום לא שעתיים רצוף כל שש שעות חצי שעה למה, כדי שלא יטעם טעם מיתה. זה נקרא ''שיתין נישמי' של הסוס כמו משך זמן של שישים נשימות של סוס, זה נקרא שאתה לא טועם בפרק זמן כזה טעם מיתה כי ידוע שאדם ישן זה אחד משישים במיתה אז אם אתה ישן ממש אתה מת באותה שעה, הנשמה עולה למעלה אתה לא פה רק הגוף הפיג'מה פה אתה לא פה. אז ז''א כמה אנשים מבזבזים בשינה שמונה שעות ביממה, שמונה שעות מתוך שבעים שנה בערך ז''א אתה חורף 24 שנה מתוך 70 שנה 24 שנה אתה הלכת לישון, אתה דב. דב. אתה ישן שינתה דב. שליש מהחיים אתה ידן יאחביבי. נפוליון היה ישן רק שעה שעה ביממה יותר מהגאון מוילנא. שאלו אותו למה אתה מלך אתה יכול לישון דע שעה מאוחרת מי יגיד לך לקום מה אתה מאחר צריך לדפוק שעון? למה אתה צריך. אומר עד שאני נהייתי נפוליון אני ילך לישון? כשאי ישן אני כמו כולם רק כשאני ער אני נפוליון אז איך אני ילך לישון?
ואם אתם פה באחיהוד זכיתם להיות הבנים והבנות של הקב''ה עד שזכית להיות מעם סגולה ועד שה' בחר הך ואמר לך עליך ''בני בכורי ישראל ישראל אשר בך אתפאר'' ישראל ישראל חבל נחלתו, כל הדברים היפים קדושים תהיו, ממלכת כוהנים, גוי קדוש, עד שנהיה כזה אתה הולך לישון או לוקח מדעה ועוד רופטה גת ומבסוט מהחיים במרפסת באחיהוד איך הוא מבסוט... כאילו הוא מנצל את החים. החיים מנצלים אותך מה אתה אתה כמו פרה בשוויץ גם היא עושה ככה אותו דב. רק יש לה גת בלי סחוג כל ההרים מלאים גת...
אז ז''א אדם צריך לא לאבד דאת החיים אז הגאון מוילנא אומר טוב פריי מחרוץ ומפז. מה הוא אמר, חרוץ ופז זה זהב אם יתנו לי זהב בתמורה למצווה או בתמורה לפרות שמגיע לי מהעולם הזה מהמצוות מהבונוסים מהדיוידנטים אומר לא. גם את הפרות שמגיע לי בעולם הזה אני משאיר לשם והם יותר טובים לי מחרוץ ומפז. אפילו תיתן לי זהב, אוניות של זהב מה אני יעשה איתם, אבל שמה הרי בנ''א הולך לבית עולמו כל יום אתם מתקדמים לית קברות, כל יום. ויום המוות מיום היוולדו, די איך שנולדת אתה מתחיל למות, כמו שעון חול בסאונה, יש שעון חול והוא יורד יורד ככה החיים יורדים יורד יורד עד שזהו תק בנ''א הלך.
אז אתה כל יום בדרך לבית קברות.. רק מה אתה נכנס לקניון לסופר למכולת לזה בדרך, אבל אתה בדרך לבית קברות.. לא לשכוח את זה כן? זה ברור. אבל שוכחים אף אחד לא זוכר את זה מי זוכר את זה? אף אחד לא זוכר את זה..
אז לכן אומר הגאון ומוילנא שאני מעדיף גם את הפרות שיהיו לעולם הבא. אז ממה חיים בעולם הזה? אם קרן המצוות לעולם הבא אם גם הפרות שמגיע לך אתה נותן אותם לעולם הבא, ממה תחיה? מהעלים.
ההמשך של הפסוק במשלי יד יד: ומעליו איש טוב. האיש הטוב זוכה ונהנה מהעלים שמכסים על הפרות, מה המטרה של העלים, לגונן על הפרות מהשמש ממזיקים מכל דבר, לכן יש עלים. על העצים לשמור על הפרות. והעלים אפילו שזה לא פרי מהעלים עצמם יכול להתפרנס הצדיק. מה פרוש בזה? היות שהעלים תפקידם לשמור את האשכולות שלא יכו אותם השרב והשמש והרוחות, כך נותנים לצדיקים כדי חייהם לשמירה הנצרכת שיוכלו להשלים את חייהם בטוב ולצאת מכאן לקבל שכרם מושלם ודע מתן שכרם של הצדיקים לעתיד לבוא. ...
עכשיו יש מעשה מבהיל שיאשש לנו ויאשר לנו את מה שלמדנו .
הגמרא בבא מציעה קיד' מספרת שרבה בר אבהו התמרמר בפני אליהו הנביא על עניותו, היה עני מרוד. אמר לו אין בעיה אתה רוצה שאני ייתן לך אתן לך. הביא אותך לגן עדן ואמר לו פשוט גלימתך וקח מן העלים הללו, מגן עדן תחתון, לא העליון. יש גם עדן תחתון זה פה בעולם הזה באויר ובחלל העולם הזה רק אנחנו לא רואים אותו אבל הוא נמצא פה בעולם הזה אז הוא הביא אותו לגן עדן תחתון ובגן עדן התחתון יש שם ריח בשמים גן עדן. אתם מכירים את המושג,ריח בשמים גן עדן. זה מדובר על גן עדן תחתון, יש גן עדן עליון, לא כולם זוכים לעליון שמה זה השכינה הקדושה ושמה נהנים מזיו השכינה זה כבר רוחני בהרבה יותר מגן עדן התחתון. גן עדן תחתון זה איפה שיהיה אדם הראשון. עם האילנות והפרות והכול. וכו.
אז הוא הביא אותו לשם אמר לו פשוט את הגלימה שלך תמלא אותו בעלים מה שיש פה ותיקח את זה לך. לקח את זה איך שהוא בא לצאת שמע שאומרים המלאכים ''מי אמר עולמו בחיו כרבה בר אבהו'' יו הוא שומע שכבר מכריזים עליו שהוא אכל את עולמו בחייו ז''א הוא קיבל את כל השכר של העולם הבר עכשיו בעולם הזה מה עשה, מיד ניפץ את גלימתו וזרק את העלים בחזרה. ומה קרה? כשהוא הגיע לביתו הריח של הגן עדן לא פסק מהבגד. והוא סחט אותו וכיבס אותו וסחט אותו וכיבס אותו עד שעשה ממכירת הבשמים 12 אלף דינר..נהיה עשיר עצום זה רק מהריח שנדבק מהעלים בגלימה אחרי שהוא זרק אותם. אתה מבינים מה הולך שם? אבל אמרו לו אם אתה לוקח את זה אתה אין יותר שכר, קיבלת. ז''א מהעלים אפשר ליצור גם כן קרן נצחית לעולם הבא וחבל להמיר אותה בזוטות בעולם הזה.
אי איי איי עכשיו אומר הרב גלינסקי, זה הביאור שאנחנו אומרים בנוסח התפילה, ''מצמיח קרן ישועה'' קרן זה הבסיס שממנו תצמח כל הישועה 'את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח וקרנו תרום בישועתך'' הקרן, הקרן לא הפרות ולא העלים.
וזה מלשון הנביא ''וייתן עוז למלכו וירם קרן משיחו'' ''שם מצמיח קרן לדוד'' ולעם ישראל כתוב ''ביום ההוא אצמיח קרן לישראל'' ''וירם 'קרן לעמו'' זה הקרן, אוו אהה מה היא מכילה, את כל הישועה וכל הביטחון וכל הטובות, הכול הכול הכול וזה מה שאומרים שמלך המשיח סובל כלכך כמו שכתוב בסנהדרין סח' שהוא מצא פצעים והוא חובש אותם בזה אחר זה. למה לא בבת אחת, שמא יקראו לו לגאול את ישראל והכתוב אומר עליו בישעיה נג' ''איש מכאובות וידוע חולי אכן חוליינו הוא נשא ומכאובינו סבלם'' ומכל הסבל הזה מהייסורים של המשיח בפרט ומכל הצרות של הגלויות נעשה קרן וזה מתווסף על הקרן של המצוות והזכויות שלנו בכלל וכל זה ממתין לנו לימות המשיח ולחיי העולם הבא אז אל תפרטו את זה בזוטות בעולם הזה, תלמדו לחסוך בזמן ולנצל אותו לטובת בעולם הבא כי אין שכר כשכר העולם הבא
עד כאן תודה
למי שיש שאלות בבקשה
''ברוך אתה ה' אלוהינו מך העולם השכל נהיה בדברו''
תן לו שם
שואל: ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
שואל: קראתי במעם לועז שעוג היה אליעזר ויש דבר כזה?
הרב: יש סברה כזאת כן
שואל: ועוד דבר רציתי לשאול את הרב מה הרב חושב בקשר לחוק הזה עכשיו שיצא
הרב: חוק הלאום? מה יש לי לחשוב?
שואל: מה דעת הרב?
הרב: מה דעתי עליו? לא קראתי אותו ואת תוכנו אבל ממה שאני מבין רצו לייחד יותר בארץ ישראל ושוודאי שייכת להם המדינה נגד הכוונה והמזימה של השמאל שהמדינה לא תהיה יהודית והיא תהיה מדינת כל אזרחיה ושבסוף בעזרת האמונה שלהם יעמוד ערבי בראש המדינה. זה מה שהם רוצים כדי לבלום זאת עשו את חוק הלאום ובזה בעצם הגדירו שזאת מדינת היהודים קודם כל ואחרי זה זה מדינת כל אזרחיה ז''א אין בעיה שיהיו פה גם אזרחים שהם לא יהודים אבל בעיקר העיקרים לא לשכוח שזה שייך ליהודים ארץ ישראל לעם ישראל וכו זה למעשה תוכן הדברים.
שואל: אין לזה השפעה אצל בג''ץ וכל הדברים האלה זה סתם קשקוש,
הרב: תראה הבג''ץ יכול להוריד את זה כי הוא שייך לקליקה ההיא ממילא מה זה משנה, עוד מעט יבוא משיח אבל העוד מעט הזה תלוי בנו אם אנחנו נזדרז הוא יבוא ואז נצחק מכל הבדיחות האלה. אבל אם לא אז בינתיים אנחנו נשאל שאלות מה אתה אומר על חוק הלאום ומה אתה אומר על חוק ההגירה ומה אתה אומר על חוק ביטוח לאומי ומה אתה אומר על חוק לביטוח אבי ומה אתה ג'דטי גם . זהו
שואל: תודה הרב
הרב: תהיה בריא
כן תן פה.
שואל: אני לא בשמי מבקש. מבקש בשם חבר, בחורה בשם אורה בת נעמי מלכה הרב ברך אותה נתן לה לקרא שערי תשובה של רבנו יונה, כעת היא במצב לא טוב המשפחה משפחת מחפוד מכפר זיתים הרב מכיר אותו את אלעזר והוא ביקש ברכה מהרב, הילדה ירדה דרסטית במשקל וגם נפגעה לה השמיעה וכל הבדיקות, מה שמדהים זה שכל הבדיקות הם תקינות ועדיין הילדה במצב מאוד קשה במיוחד בשבועיים האחרונים והאבא ביקש את ברת הרב.
הרב: אז שהאבא בעזרת ה' ילמד שעתיים בתענית דיבור שלושה חודשים רצוף מה שם הבת?
שואל: אורה בת נעמי מלכה
הרב : אורה בת נעמי מלכה רפואה שלמה מהרה מהרה
כן שאלה נוספת
נו התימונים תגיד בקול...
טוב אז נאי בעזרת ה..
בבקשה..
שואלת: התחזקתי לפני כמה חודשים אני צופה בך מידי פעם בהרצאות ביוטיוב. רציתי ברכה ממך להצלחה לבריאות
הרב: בעזרת ה' מה שמך?
שואלת: אודליה בת כלנית
הרב: אודליה בת?
שואלת: כלנית
הרב: כלנית, ה' יזכה אותך להתחזק בתורה ויראת שמיים ובצניעות ותזכי לזיווג הגון ותבנו בית נאמן בישראל.
שואלת: אמן תודה רבה
עכשיו מה קרה נזכרתם כולם
כן תן לו שם בכחול.. תן לו
שואל: ברכה לזיווג
הרב: שמך?
שואל: יובל בן רבקה
הרב: יובל בן רבקה תלמד שעתיים בתענית דיבור כל יום שלושה חודשים רצוף ותזכה לזיווג הגון מהרה.
תן לו עוד פעם מה הוא נזכר
שואל: אני רוצה לתקן את עצמי, אורה בת נעמי ברכה, לא מלכה.
הרב: אורה בת נעמי ברכה ה' ישלח לה רפואה שלמה מהרה מהרה
שואל: ודרך אגב הרב, הגת זה מחזיק אותנו כל ליל שבועות ערים זה המטרה
הרב: אין בעיה
שואל: וגם אבא שלי זכרונו לברכה היה לומד ולהישאר ערני
הרב: אני יודע, התימונים אומרים זה עץ הדעת.
שואל: לא יודע
הרב: אני יודע. אבל כתוב ''עשב בשדך לבהמתך''
תהיו בריאים גמר חתימה טובה אני מחלק לכם כמה מתנות אם תרצו ספרים ועוד דברים ברוכים תהיו